ads

Isnin, 6 Jun 2011

06 di kampung awah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


izanwani.blogspot.com: Cara menghadapi musibah

Posted: 30 May 2011 05:21 PM PDT

Bukalah mata hati kita dan akal kita untuk melihat ujian yang menimpa kita sebagai tanda kasih sayang Allah terhadap kita.
Tempuhi ujian ini dengan bermuhasabah.Takkala terlantar kesakitan bersabar dengan membanyakkan doa dan zikir.Fahami dan yakinlah ada kemanisan di sebalik kepahitan yang dilalui ini.Lebih positif dan berbaik sangka pada Allah walaupun di timpa musibah.
Sematkan didalam hati bahawa musibah kita amat kecil berbanding musibah atau ujian Allah terhadap orang lain.Doa agar musibah ini dapat menyucikan diri yang banyak ingkar,leka dan lalai terhadapnya.
Percaya apa sahaja musibah yang menimpa keatas kita adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kita sendiri , maka Allah memaafkan sebahagian besar daripada kesalahan-kesalahan kita.
Apa yang hendak dikhuatirkan kerana hidup ini hanya sementara dan tubuh badan ini adalah pinjaman Allah.Dia sangat berkuasa untuk membentuk apa-apa sahaja untuk kita.Redha dengan ketentuannya

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

izanwani.blogspot.com: weekend in the village Pahang

Posted: 05 Jun 2011 04:05 PM PDT

Assalamualikum

Pada 4 dan 5 hari bulan 6 ,aku dan kelurga balik kampung ,Pahang.Amboi seronok anak -anak tak sabor budak-budak tu.,Nak jumpa sepupu-sepupu ,datok dan mak-mak sedara.Aku pon tompang seronak lah jugak ,rasa dah lama tak balik lancang,temerloh ,bukit tajau.ia lah sejak keberlakangan ni asik balik Melaka je.Bapak mentuakan sakit,mak mentua pun sakit,yang meninggal,meninggal apa kita boleh buat semua itu kan allah punya urusan.Tapi kali ini dapatlah balik kampung (Pahang) walau pun keadaan abah (bapak mentua)masih lagi di dalam ICU.Abah baru saja operation tebuk dekat kelongkong nak masukan wayer.Kalau tak ada apa hal hujung minggu ni pulak balik Melaka.Sambil-sambil balik tengok-tengok kampung ni ada jugak kenduri kawin sepupu.Anak maklang(mak sedara adik abah aku) yang last dekat merpatih lancang.Nak cerita sikit merpatih ,adalah kampung aku dibesarkan oleh atok (Orang pahang pangil nenek dia atok) bersekolah dekat sekolah lubok terua .sehingga lah atok perempuann aku meninggal,abah aku ambik aku sewaktu umor aku 12 tahun .kan seronok balik tempat kita kecik -kecik dulu main -main bergadoh gadoh dan banyak lagi kenangan dengan atok kita.Dekat sinilah boleh jumpa sanak sedara yang dah lama tak jumpa.Macam -macam paesing.cakap orang pahang.Alhamdulillah terubat rindu .Di Temerloh (Kg Bangau) sempat jugak aku melawat makam ibu aku yang genap satu tahun permeregiannya (3.6.2010).Sedih sanggat ,dah setahun mak tak de rupanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved