ads

Rabu, 3 Ogos 2011

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


CERITAKU UNTUK MU: Santai <b>di Bukit Tinggi</b>

Posted: 29 Jul 2011 04:58 AM PDT


Segar badan kami menghirup udara sejuk dan nyaman di Bukit Tinggi,patutlah ramai pelancong Malaysia nak melancong sambil shopping di Bukit Tinggi ini.Tuan-tuan dan puan-puan serta para pembaca sekalian inilah menu sarapan pagi kami di Mitra Hotel Bukit Tinggi. Bestnya di Indonesia setiap penginapan di hotel ada disediakan pakej untuk sarapan kami.Sarapan pagi versi BUKIT TINGGI.


Hotel kami bersebelahan dengan pasar,memang riuh-rendah waktu pagi. Tapi seronok betul kami melihatnya,terasa seperti kami berada di kampung sendiri. Bukit Tinggi ini terletak di Sumatera Barat,berada di lokasi tanah tinggi Minangkabau. Jaraknya hanya 90km untuk sampai ke ibu kota Sumatera Padang tak jauh sangat,tapi faham-faham ajelah jalannya.Hampir separuh hari juga untuk kami sampai ke Padang. Untuk hari ini kami hanya meronda lokasi pelancongan/wisata sekitar Bukit Tinggi saja.
Dah puas memerhati beberapa gambar sekitar Bukit Tinggi? Baiklah saya nak kongsi sedikit info mengenai Bukit Tinggi ini,rupanya ada 2 GUNUNG BERAPI yang masih aktif berdekatan dengan BUKIT TINGGI ini iaitu GUNUNG SINGGALANG dan GUNUNG MERAPI. Tinggalkan kisah gunung berapi itu kita berbalik pada suasana Bukit Tinggi,pastikan anda berbaju tebal kerana suhunya mencecah 16-24 darjah Celcius,sejuk seperti di Cameron Highland. Jom...kita jalan,ke mana kami berdua pagi ini??

Lokasi pertama ialah kedai Pak Ali,biker yang menjemput kami semalam. Pak Ali mempunyai kedai barangan biker...kedainya merupakan antara kedai yang terbesar di Bukit Tinggi ini. Ramai juga bikers yang membeli-belah di sini. Sekali lagi kami diajak bersarapan oleh Pak Ali...oleh kerana kekenyangan kami hanya minum air saja.

Teringin juga nak berposing dengan motor Indonesia. Ini motorsikal milik Rey Nold seorang anak muda dari Kerinci...(nak tahu kisah Rey Nold,kena tunggu  beberapa entry akan datang - kami ke Kerinci).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Jalan-Jalan Ke <b>Bukit Tinggi</b> Bersama Pengantin Baru | Sutera Blogger

Posted: 02 Aug 2011 01:50 AM PDT

Salam guys,

Last month saya ada berjalan-jalan ke Bukit Tinggi.  Ni bukan Bukit Tinggi Kelang tapi Bukit Tinggi Bentong kat Pahang sana.  Seriously ni first time saya jejak kaki ke Bukit Tinggi.  Selama ni just dengar orang cakap je.  Ramai kawan-kawan saya kata tempat dia cantik.  Jadi disebabkan ni adalah permintaan pasangan pengantin baru iaitu cousin saya sendiri maka saya dan aiensepet jadi photographer merangkap bodygurad diorang.

Nilah pasangan pengantin baru yang saya cakap tu.  Ada macam Mawi tak?  Orang kata muka dia macam Mawi (orang katalah bukan saya).  Ok, first impression saya terhadap tempat ni (Bukit Tinggilah mana lagi) ialah ia percuma dan dalam tempat dia ada macam-macam.  Tapi bila sampai je saya terkejut bila ada dua pondok yang ada orang di dalamnya dan meminta wang perlindungan.  Maka nak tak nak kenalah bayar sorang RM12.  Ni bukan fantasi ye tapi realiti nak masuk Bukit Tinggi kena bayar so janganlah buat-buat lupa nak bawak beg duit. Dengan ini tanggapan pertama saya iaitu masuk adalah PERCUMA telah disangkal sama sekali (mana ada barang FREE bean…).

Banyak info yang saya dapat (selain Google) mengatakan bahawa kat Bukit Tinggi ni ada banyak bangunan cantik-cantik.  Bila sampai je kat puncak kitorang dah nampak satu bangunan macam istana Inggeris.  Kitorang ingatkan bangunan tu boleh masuk tapi tak boleh. Tak tau apa 'purpose' diorang buat bangunan tu kat situ.  Tanggapan saya sekali lagi silap.  Untuk masuk ke dalam Kota Bukit Tinggi kitorang tak dibenarkan bawak kereta so kena parking lepas tu jalan kaki (nasib baik tempat tu tak besar kalau tak makin kurus saya).  Nak tunjuk gambar satu-satu dalam post ni macam tak sesuai lah pulak tapi saya ada buat album.  Hope korang enjoy!

Sorrylah kualiti gambar edit masih di tahap tadika Kemas sebab baru nak praktikan ilmu yang saya belajar dari Mr Amir pasal pasal Adobe Lightroom 3 ni.  Kalau korang tengok kat gambar atas ni saya tak letak banyak gambarkan, satu sebabnya malas nak edit kedua kat Bukit Tinggi tak banyak tempatpun kat gambar tu je tempat yang best.  So RM12 tu memang bagi saya tak berbaloi untuk tengok tempat tapi kalau nak buat photoshoot memang cantik.

p/s :

Terasa macam kerdil je dalam editing lepas siap artwork atas tu…  Lagi satu janggal gila bila cuba buat personal type entry…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved