ads

Isnin, 10 Oktober 2011

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Maahad Tahfiz <b>Negeri Pahang</b> | Jawatan <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2011 01:31 AM PDT

Posted by  in Friday, October 7th 2011   
Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

TIPS BANTUAN UNTUK ANDA YANG MASIH MENCARI KERJA DAN GAGAL TEMUDUGA468x60 Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang

ban1 Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang

468x60 Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang

4ca9c4a008fce468x60 Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang

 Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang

Jawatan Kosong Di Maahad Tahfiz Negeri Pahang - Permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat Negeri Pahang Darul Makmur atau Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk memohon jawatan di Maahad Tahfiz Negeri Pahang untuk jawatan seperti berikut :-

1. GURU AKADEMIK
2. PEMBANTU MAKMAL

Cara Memohon:-

Sila Email atau Pos permohonan dengan menulis tajuk Email:JAWATAN YANG DIPOHON atau dipenjuru atas sebelah kanan sampul surat, serta lampirkan RESUME lengkap, salinan sijil yang berkaitan dan sekeping gambar terkini berukuran passport kepada:

KAMPUS MAAHAD TAHFIZ NEGERI PAHANG
JALAN TANJUNG LUMPUR
26060 KUANTAN
PAHANG DARUL MAKMUR

U/P En Abdul Rahim Abdul Salim

Email : abdrahim@tahfizpahang.edu.my
Tel : 09-534 3333 samb 105

Tarikh Tutup Permohonan Pada 17 Oktober 2011

MUAT TURUN SYARAT KELAYAKAN

Anda suka jawatan ini? Jangan lupa klik "LIKE"

Anda suka jawatan ini? Jangan lupa klik "LIKE"

Tidak Sesuai/Berminat Dengan Jawatan Diatas! Inginkan Jawatan Lain?Taip Dibawah Untuk Jawatan Pilihan Anda Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

Full content generated by Get Full RSS.

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Penginapan / Chalet <b>di Cameron Highlands</b> - Cameron Highlands <b>...</b>

Posted: 04 Oct 2011 07:03 AM PDT

Chalet kami khusus untuk Muslim sahaja.
Chalet kami sesuai untuk pengunjung yang datang berkeluarga, individu atau secara rombongan. Ianya boleh menerima tetamu seramai 44 orang dalam satu masa.

Kami menyediakan pelbagai jenis bilik untuk untuk keselesaan anda.
-Bilik 1 katil Queen
-Bilik 1 katil Queen & 1 katil Single
-Bilik 2 katil Queen
-Dorm untuk 6 - 7 orang.

Harga dari RM115 hingga RM145 sahaja.
Tiada lain-lain caj dikenakan.

Kami juga sedia menerima tempahan untuk makan/katering. PASTI HALAL!

Untuk keterangan lanjut, e-mail ke alamat:

delagenda@ymail.com

Atau ditalian: 013-415 3841

Full content generated by Get Full RSS.

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


Food4Thot: Restoran <b>Kuala Lipis</b> Noodles, Sunwaymas

Posted: 10 Oct 2011 07:28 AM PDT

Aaahhh, finally I can muster some energy to write....hahaha

Ok, being a drama queen here- guess I was darn lazy after a bout of food poisoning and now still on antibiotics, to start blogging again.

I shall share that disastrous makan experience in another post, for today, it shall be a simple, short and sweet post.

I once got a comment from a friend, saying that I only write about makan places near where I'm staying. But hey, if the food is nice, even if it's just a stone's throw away from my home, I should share right?

So after that statement, I held on to this place- didnt want to share since it's ' close to home ' and potentially very boring.

Yet, I do enjoy it's food and I feel my other readers would really appreciate this... :p

Opened a couple of months back, Restoran Kuala Lipis Noodles serves very basic stuff- home made noodles, roast pork, char siew and poached chicken. Oh, you can have it with rice too. 

We were told that their home made noodles was without alkaline and a must try.

Comes only in dry version, the noodles looks like a cross between laksa and egg noodles..


Topped with a concoction of mince meat paste, give the noodles a good toss and....wait....
Forgotten about the 'special' sambal...

We were supposed to mix a generous amount into the noodles to make sure it's tasty..

I took a bite pre-sambal, the noodles was firm with a slight chewy texture, the mince was fragrant, enveloping the noodles lightly. 

Adding in the sambal changes the taste of the noodles quite drastically- it's not as spicy as it looks, I could taste some sweetness and flavour of tomato, making this a ' sweet and spicy ' noodles.

We ordered a mix platter of char siew and roast pork..

The char siew was average, the meat was firm, solid, cut into thin slices. It's not melt in mouth type, this was old school char siew I used to eat in kampung when I was a child. The sauce was too sticky-sweet to my liking. Anyway,char siew was the side kick.

The bomb was actually the roasted pork!

I was taken by surprise- the roasted pork was served warm, the fat was melting when you take a bite, the skin was crackling goodness that matched fantastically with the juicy layered pork. Every mouthful was bliss, I can finally stop hankering for the famous roasted pork in Pudu. This was on par. (and the people running it are way friendlier!)

Am definitely returning for the roasted pork, once the germs in my stomach clears! Cant wait :)

Restoran Kuala Lipis Noodles is located 26-1, Block B, Jalan PJU 1/3B, Sunwaymas Commercial Center, 47301 PJ. Oh do note, they are only open for breakfast until tea time if I'm not wrong. Roast pork are served much later, 11am or 12noon.

Labels: , , , , ,

Full content generated by Get Full RSS.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Aug 2011 12:00 AM PDT

AKAN GUA PERTAHANKAN PUTRAJAYA..

SEHINGGA KETITISAN RAMBUT YG TERAKHIR..

WALAU DGN APA CARA SEKALIPUN

KAH KAH KAH


FATWA TERBARU.

Perdana Menteri Monggolia, Datuk Seri Mat Mongol kata, Umno APCO adalah sebuah parti Islam yang sebenar walaupun ia tidak menggunakan label Islam dalam membela dan merancang pembangunan umat Islam dan negara ini. kah kah kah

Umno sememangnya membela dan menaikkan taraf hidup umat Islam dengan membasmi kemiskinan menerusi pelbagai program kerajaan terutamanya menerusi rancangan Felda.

Dalam Islam, kemiskinan itu menghampiri kekufuran dan Umno sejak 53 tahun yang lalu berusaha membasmi kemiskinan di kalangan umat Islam dengan membuka tanah rancangan Felda dan adakah ini bukan tuntutan Islam?

kerajaan Barisan Nasional (Babi Negara) pimpinan Umno membangunkan negara ini bagi melahirkan umat Islam yang dihormati dan bermaruah dengan pembangunan negara, teknologi dan ketenteraan yang termaju.
"Kita tidak perlu label "membangun bersama Islam" kerana kita sudah lama memperjuangkan Islam dan telah memberi keselesaan hidup kepada umat Islam kerana kita tidak mahu umat Islam miskin dan tidak ada kekuatan,

Islam juga menuntut perubahan umatnya daripada yang baik kepada lebih baik dan itulah yang dilakukan oleh Umno.Kita sentiasa membela nasib rakyat daripada yang baik kepada lebih baik, jika dulu kita bermula dari Lurah Bilut (Felda Lurah Bilut) daripada golongan yang tidak mempunyai tanah kepada golongan yang mempunyai tanah sebanyak 10 ekar.

Secara kebetulan ayah saya (Tun Abdul Razak) yang menubuhkan Felda, dia berjalan dengan tongkat dan bush jaket beratus-ratus batu semata-mata untuk memberi tanah dan membasmi kemiskinan rakyat,

umat Islam haruslah mengambil iktibar dengan pelbagai peristiwa kemenangan Islam dalam bulan Ramadan termasuklah peristiwa perang Badar.

Bulan Ramadan membentuk peribadi dan kekuatan untuk kejayaan Islam dan tidak ada sebab kita tidak boleh berjaya jika kita berusaha - MAT MONGOL 

Asas Yang Sekular Tidak Mungkin Ianya Islam

Jika sebelum daripada ini Mat Mongol mengeluarkan fatwa bahawa 1Malaysia menepati ajaran Islam maka kali ini Mat Mongol sekali lagi mengeluarkan fatwa baru dalam usaha untuk membenarkan perjuangan UMNO APCO yang semakin hari nampaknya terus dipertikaikan kerelevanannya oleh umat Islam di Malaysia.

Mat Mongol nampaknya terpaksa menggunakan 'talian hayat' Islam sekali lagi untuk mengatakan bahawa UMNO APCO itu adalah parti Islam yang sebenar. Malang sekali, apakah hanya kerana adanya sedikit pembelaan dan rancangan pembangunan umat Islam dan negara maka Mat Mongol telah tanpa rasa malu dan bersalah mendakwa UMNO APCO adalah sebuah parti Islam yang sebenar?

Apakah Islam atau tidaknya sesebuah parti itu hanya dilihat dan diukur dari perancangan dan aktivitinya semata? Hakikatnya, bagi menentukan samada sesebuah parti itu adalah parti Islam sebenar atau tidak, kita perlu melihat dasar dan asas perjuangannya.

Apakah dasar perjuangan UMNO APCO? Bukankah dasarnya adalah ashobiyyah yang jelas bertentangan dengan Islam? Bukankah asas perjuangan UMNO APCO itu adalah sekularisme iaitu perjuangan yang memisahkan Islam dengan kehidupan bermasyarakat dan bernegara? Buktinya sehingga saat ini UMNO APCO yang sudah berkuasa dan memerintah selama lebih 52 tahun masih tetap menggunakan perlembagaan kufur ciptaan Lord Reid.

Sebenarnya, inilah dua indikator yang sepatutnya kita gunakan untuk menentukan apakah UMNO APCO itu parti Islam ataupun sebaliknya.

Mat Mongol, Renunglah firman Allah SWT di bawah:

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya". [TMQ A-li-'Imraan (3) :104].

"Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya". [TMQ Al-Mujaadalah (58) : 22].

KAH KAH KAH

aik? ini satu lagi bencana bakal berkumandang..

boleh menyebabkan parti pas melingkup telangkup.

dgn fatwa baru dari mat mongol..

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

Jika UMNO APCO ingin dinilai....

 sebagai sebuah parti Islam....

 maka sudah selayaknya Mat Mongol yang merupakan orang yang paling berkuasa....

saat ini memastikan keberadaan UMNO APCO itu menepati ciri ciri...

bukan cirit cirit.. 

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

sebagaimana yang diperjelaskan oleh ayat-ayat di atas....

Adakah Mat Mongol bersedia berubah dan seterusnya mengubah dasar....

dan asas perjuangan UMNO APCO yang ada hari ini....

 Ataupun apakah Mat Mongol hanya sekadar auta dalam kesempatan bulan Ramadhan kali ini..

KAH KAH KAH

Full content generated by Get Full RSS.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


WARUNG ASTRO: Memancing <b>di Kuala Rompin</b>..................

Posted: 18 Sep 2011 11:39 PM PDT

Pada 17-18/9/2011 yang lalu bersempena cuti hari kemerdekaan Malaysia Mantz telah mengambil peluang bercuti ke daerah Rompin yang terletak bersebelahan dengan Endau,johor.Rompin yang terletak berhampiran pantai memang terkenal dengan aktiviti memancing dan kesempatan berada di sini tidak Mantz lepaskan untuk turut sama memancing di pantai Kuala Pontian,Rompin ini.Bukan itu sahaja Mantz juga berpeluang mempelajari teknik penternakan kupang yang di miliki oleh Pak Samad,iaitu seorang penternak kupang yang memang terkenal di daerah ini dan kawasan sekirarnya.Saksikan bingkisan yang Mantz sediakan.......


Sedang menunggu ikan memakan umpan.....


Mantz sedang menunjukkan aksi pertarungan menaikkan kerapu ....


Hasil sejam yang pertama..


Di atas rakit ternakan kupang Pak Samad

Full content generated by Get Full RSS.

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


parlimen81: Kontraktor jadi mangsa samun <b>di Jerantut</b>

Posted: 13 Sep 2011 03:29 PM PDT

Kontraktor jadi mangsa samun 

Seorang kontraktor pemasangan mozek kerugian kira-kira RM10,000 manakala sebuah kereta jenis Atos milik rakannya turut lesap dilarikan tiga lelaki bersenjatakan parang dalam satu kejadian samun di sebuah rumah di Taman Seroja dekat Jerantut, kelmarin.

Dalam kejadian jam 7 malam itu, mangsa berusia 48 tahun bersama dua rakannya berusia 40an baru pulang dari tempat kerja sebelum mereka dikejutkan dengan bunyi bising dari dalam rumah.

Mangsa yang curiga bergegas masuk ke dalam rumah sebelum disambut oleh tiga lelaki bertopeng bersenjatakan parang disyaki perompak.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang, Superintenden Nordin Mustapha berkata, mangsa dan dua rakannya itu diacukan parang sebelum kaki dan tangan mereka diikat perompak terbabit menggunakan pita pelekat .

Menurutnya, suspek bertindak menggeledah rumah berkenaan dan melarikan wang tunai RM5,000, tiga buah telefon bimbit dan peralatan memasang mozek membabitkan jumlah kerugian keseluruhan kira-kira 10,000.

"Turut lesap sebuah kereta jenis Atos milik rakannya dipercayai di gunakan suspek untuk melarikan diri," katanya ketika di temui di pejabatnya di sini, semalam.

Nordin berkata, suspek juga turut merampas kereta jenis Atos milik salah seorang mangsa dan melarikan diri menggunakan kenderaan tersebut.

"Berdasarkan suara dan pertuturan salah seorang suspek, mangsa mendakwa dia mengecam dan mengenali suara lelaki itu.

"Mangsa mendakwa salah seorang suspek itu dipercayai bekas pekerjanya yang dipecat tidak lama dahulu," katanya.

Menurut nya, mangsa turut mendakwa, bekas pekerja yang berusia lingkungan 30 hingga 40-an itu sering menimbulkan masalah ketika masih bekerja dengannya.

Setakat ini polis sudah mengenal pasti suspek terlibat dan memberi jaminan akan memberkasnya pada bila-bila masa sahaja.

"Kereta rakan mangsa juga belum di temui bagaimanapun polis yakin ia ditinggalkan tidak jauh dari lokasi kejadian.

"Kes masih dalam siasatan dan akan disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan," katanya.


http://www.sinarharian.com.my/sh/pahang/content/story9523382.asp

Full content generated by Get Full RSS.

parlimen81: Gesa PM Bina Universiti Perdana <b>Di Jerantut</b>

Posted: 12 Sep 2011 01:49 AM PDT

Berita hari ini mengatakan PM Najib bagi biasiswa kepada pelajar universiti baru iaitu Universiti Perdana (klik sini) . Kat Jerantut ini banyak sungguh tanah kalau University Perdana (klik sini) nak . Cakap jer lah kat maner . Mesti DO , Ahli Parlimen Jerantut dan ADUN Tahan , Pulau Tawar dan Damak boleh rekomen kan kepada MB untuk kelulusan . Tapi kenapa tanah Mardi yang sekakang kera itu juga yang Board of Director ( klik sini) Perdana University nakkan.
Kesian kat MARDI , makin lama makin susut tanah mereka di pinggir Putrajaya dan Kuala Lumpur di serahkan kepada pemaju2 yang semakin berjejeh air liur menahan untuk melahap tanah-tanah MARDI (klik sini) dan UPM di pinggir Putrajaya itu .
Dengar cerita WZWH dan ADUN Tahan dah luluskan sebanyak 1000 ekar (klik sini) tanah untuk pembangunan universiti di Ulu Tembeling . Mungkin WZWH boleh buat proposal untuk binakan secara percuma Ibu Pejabat MARDI yang baru dan Universiti Perdana  di ULU Tembeling dan sebagai tukarannya WZWH boleh majukan tanah MARDI di KL itu sebagi pusat komersial utama di pinggir Putrajaya dengan nama Tembeling Business Center.
Full content generated by Get Full RSS.

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


My Rainbow...: Makan <b>di Pekan</b>, Pahang : Murtabak Seri Kasturi

Posted: 07 Oct 2011 11:08 PM PDT

Assalamualaikum.....

Walaupun dah hampir setahun hubby kita kerja di Kuantan, tapi baru2 nie jer dia dapat tahu tentang kewujudan murtabak ni. Itupun bila berkumpul dengan kawan2 lama dia yang kebetulan kerja di sekitar Pekan, Pahang. Kata mereka :

"Tak sah kunjungan ke Pekan kalau tak makan murtabak nie.. "
Kami berjaya singgah di gerai ini pada hari Sabtu sebelum meneruskan perjalanan balik ke Melaka. Maka kami beli 2 keping sebagai ole2. Mari kita tengok luaran kedai nie dulu yer..
Lokasi kedai nie, kalau dari Pekan menghala ke Kuantan, sebelah kanan sebelum kawasan kilang DRB Hicom dan Isuzu. Kalau dari Kuantan, sebelah kiri lah yer. Jalan raya di belakang gerai ni. Tapi boleh nampak banner yang jelas dari jalan raya : MURTABAK SERI KASTURI.

Sebelum tengok operasinya, mari kita tengok senarai harga dulu yer...


Ok..disebabkan tamak dan haloba, maka kami beli murtabak double special sebanyak 2 keping. Lagipun nak bawa balik ke Melaka. So, ingatkan bolehla makan beramai2. Teruja sangat nak tengok apa yang special sangat sampai berbelas2 ringgit nie kan. Untuk makluman, tak ada inti ayam. Inti hanyalah daging.






Ok...nampak gambar? Tak faham? Senang cerita mcm nie jer lah. Dia gorengkan dulu inti, lepas tu lapiskan dengan kulit murtabak, lapik lagi dengan inti dan begitulah seterusnya. Hasilnya, ketebalan murtabak tu menjangkau ukuran SATU INCI! Satu inci, bukan centimeter taww...
Dan sampai di Melaka, kami panaskan dalam frying pan. Memang sedap dan very rich! Inti dagingnya amat sedap dan terasa daging..x derlaa telur dan bawang jer. Malam tu kami x makan nasi. Makan murtabak nie jer dengan sampingan yang lain. Tak habis juga sebab sangat besar dan tebal.
Full content generated by Get Full RSS.

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


Tukar Tiub: JANAGN LUPA PAGI ESOK <b>DI KUANTAN</b>

Posted: 24 Oct 2008 12:00 AM PDT

BERSAMA MENGHIJAUKAN MALAYSIA


NOTA:
lihat dan baca fakta ini
marie curie menemui radioaktif
beliau di mendpast hadiah nobel
beliau mati akibar barah radioaktof

hingga ke hari ini nota kajian beliau
masih dibungus oleh bahan radioaktif
hingga ke hari ini

jika kitya tidak menentang gudang radioaktif
di gebeng ertinnya kita lalai sebagai
manusia!

Full content generated by Get Full RSS.

06 di gebeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di gebeng - Google Blog Search


Kilang Lynas <b>Di Gebeng</b> | Teratak Usang

Posted: 26 May 2011 06:01 AM PDT

Sumber: Ariff Shah.

"Kecoh tentang pembukaan kilang memproses nadir bumi di Gebeng, Pahang oleh syarikat Lynas Malaysia Sdn. Bhd. Aku tergerak untuk membuat sedikit kajian tentang isu ini selepas menonton video yang dirakam dalam bahasa Malaysia oleh seorang warganegara Australia sendiri berkaitan isu ini. Kalau dah sampai macam tu, nampak sangat perkara ini bukanlah perkara yang remeh.

Setelah membaca artikel berkaitan Rare Earth Elements di laman National Geographic, aku berpendapat Malaysia memerlukan kilang memproses nadir bumi ini. Kita kena ingat, ekonomi kita sangatlah bergantung kepada pengeluaran petroleum. Bila sampai masanya, pengeluaran produk hasil daripada petroleum akan berkurangan sekali gus mengurangkan pendapatan negara. Walaupun ada industri lain seperti minyak sawit, industri seperti ini tidaklah memberi impak yang besar pada ekonomi kerana permintaan dunia tidaklah tinggi.

Nadir bumi ini diperlukan untuk menghasilkan komponen peralatan elektronik. Hasil daripada penggunaan nadir bumi inilah kita dapat menikmati peralatan elektronik yang nipis, kecil dan ringan seperti iPad 2 kerana komponen yang terhasil daripada penggunaan nadir bumi ini adalah lebih baik dan efisyen berbanding komponen yang dihasilkan menggunakan bahan tiruan.

Sekarang ini, negara China membekalkan sehingga 97% permintaan dunia untuk nadir bumi yang diproses untuk kegunaan industri. Dengan kuasa yang besar seperti itu, mereka boleh mengehadkan pembekalan sekali gus menyebabkan kenaikan harga barangan elektronik seluruh dunia. China merancang untuk mengurangkan eksport nadir bumi yang telah diproses dengan alasan untuk kegunaan dalam negara mereka walaupun kita semua tahu bahawa mereka sengaja mengekspoitasi monopoli mereka dalam pasaran dunia supaya harga bahan ini meningkat.

Permintaan untuk bahan ini tak akan berkurangan kerana industri pembuatan elektronik memerlukan bahan ini. Oleh itu, pembukaan kilang pemprosesan nadir bumi di Malaysia, merupakan satu langkah yang baik untuk menambahkan pendapatan negara. Kilang yang dibuka di Gebeng, Pahang itu akan berupaya menghasilkan nilai eksport sebanyak RM8 billion setahun dan dijangkakan meningkat dari tahun ke tahun. Ini dapat memberikan pendapatan tetap yang lumayan kepada negara kita kerana kilang tak banyak negara mempunyai kilang pemprosesan nadir bumi ini.

TETAPI

Apa yang bodoh aku lihat dalam projek ini ialah:

* Keputusan yang dibuat oleh individu untuk mengeluarkan lesen pembinaan kilang tersebut pada tahun 2008 dibuat tanpa pengetahuan orang awam, termasuklah rakyat Pahang itu sendiri. Apabila negara mula melibatkan diri dalam pemprosesan bahan radioaktif, kajian menyeluruh perlu dijalankan sebelum apa-apa lesen atau arahan dikeluarkan untuk memulakan pembinaan.
* Apabila negara memberikan lesen kepada syarikat luar untuk membuka kilang pemprosesan mereka, harapan kita adalah supaya dapat membuka peluang pekerjaan yang banyak kepada rakyat negara ini. Namun dalam hal kilang pemprosesan nadir bumi oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd, peluang pekerjaan yang dibukan adalah sebanyak 350 sahaja. Langsung tak berbaloi dan tidak akan memberikan impak ekonomi yang diharapkan.
* Pengecualian cukai selama 12 tahun. Ini adalah yang paling bodoh. Kita terlalu baik sampaikan industri yang menghasilkan sisa buangan radioaktif diberikan pengecualian cukai walaupun industri tersebut dianggarkan akan membuat untung berbillion ringgit pada tahun pertama pembukaannya. Bila negara tak dapat satu sen pun daripada industri yang sememangnya membahayakan rakyat ini, apa gunanya kita berikan mereka lesen untuk beroperasi di negara kita?
* Menteri Western Australia, Hon Norman Moore memaklumkan sisa buangan radioaktif itu adalah milik Malaysia dan tidak akan diterima balik oleh Australia.
* Lokasi yang terlalu dekat dengan kawasan kediaman. Jarak 2 km dari Balok dengan kepadatan penduduk seramai 16700 orang. Jika diambil kira keluasan evakuasi di Fukushima dengan jarak 40km dari Gebeng Kuantan, kebocoran sisa radioaktif akan melibatkan keseluruhan penduduk di Kuantan, Gambang, Cherating malah Kemaman di Terengganu sekalipun. Jumlah penduduk yang mungkin terlibat boleh mencecah hampir 800 hingga 900 ribu secara keseluruhannya dengan Kuantan sahaja di sekitar 600 hingga 650 ribu orang. Syarat yang ditetapkan oleh Kerajaan Australia adalah minima 35 km dari kawasan penempatan penduduk.
* Denda RM50 juta seperti yang termaktub di bawah Akta Perlesenan Tenaga Atom Perenggan 59 (1) untuk setiap bencana kepada Lynas dilihat cukup ringan berbanding hasil RM8 Billion setahun. Hanya satu bencana yang melibatkan sisa radioaktif memadai untuk menjadi ancaman yang serius dan kekal lama kepada semua.

Kesan terhadap penduduk di kawasan sekitar kilang tersebut (Kuantan & Kemaman khususnya):

* Nilai hartanah akan merudum kerana tiada siapa yang mahu membeli tanah atau kediaman di sekitar Kuantan dan di Kemaman.
* Ancaman kepada syarikat berdekatan khususnya Petro-Kimia seperti Kaneka, MTBE, Petronas BASF dan BP Chemicals. Kerugian yang besar jika operasi mereka terganggu dengan insiden kebocoran sisa radioaktif yang boleh menjejaskan kesihatan pekerja mereka.
* Pelabur baru dari luar negeri dan dari luar negara tidak akan berminat untuk melabur kerana ancaman sisa radioaktif daripada Lynas. Risiko terlalu tinggi.
* Sektor pelancongan (Cherating) & perikanan (Kuantan) kemungkinan besar akan terjejas.

Nadir bumi yang dilombong di Mount Weld mengandungi beberapa mineral utama dan diantaranya ialah monazite. Monazite adalah bahan radioaktif. Di dalam bahan mineral monazite ini terdapat thorium, cerium dan lanthanum. Monazite kaya dengan thorium dan thorium ini juga adalah bahan radioaktif yang tinggi dan boleh digunakan untuk menggantikan uranium dalam menghasilkan tenaga nuklear. Berikut adalah kes-kes yang berkait rapat dengan thorium:

1. Syarikat Mitsubishi Chemical yang terlibat dalam industri pemprosesan nadir bumi di Bukit Merah dikaitkan dengan 8 kes leukimia dan 7 kes kematian. Telah ditutup pada tahun 1992 dan kerja-kerja pembersihan sisa masih berjalan sehingga ke hari ini (hampir 20 tahun) dan telah menelan belanja lebih RM300 juta.
2. Kesan toksik dan radioaktif dari industri 'rare-earth' di Baotou Mongolia. Setiap langkah pemprosesan nadir bumi yang bermula dari perlombongan bijih ke 'rare earth oxide' atau 'rare-earth metals' banyak menggunakan bahan asid dan kimia. Malah ketika perlombongan bijih, bahan asid akan dimasukkan ke lubang yang digali. Sisa buangan radioaktif khususnya Thorium juga dihasilkan ketika melalui semua proses itu. Kebocoran bahan asid, kimia dan sisa radioaktif ini yang banyak berlaku di Baotou terbukti telah menyebabkan kemusnahan kepada hasil pertanian dan kesihatan seperti kerosakan hasil tanaman, gigi tercabut dan rabut putih atau beruban diawal usia muda sekitar 20-an. Malah kematian disebabkan kanser juga direkodkan walaupun lokasi penempatan penduduk berada 10KM dari kawasan penyimpanan sisa buangan radioaktif itu.
3. Kajian yang dilakukan oleh Kolej Perubatan Jiangxi di China dari sample darah dan ujian IQ pada kanak-kanak mengemukakan kesimpulan bahawa kanak-kanak di sekitar umur 7-10 tahun yang tinggal berdekatan dengan kawasan pemprosesan nadir bumi berkemungkinan mempunyai IQ atau kecerdasan akal yang lebih rendah berbanding mereka yang tinggal jauh atau yang tinggal di kawasan yang terkawal.

Aku berpendapat, projek Lynas ini sangatlah tidak sesuai dan berisiko tinggi. Projek ini boleh dijalankan sekiranya lokasi kilang tersebut diletakkan dalam kawasan kawalan 35 km minimum seperti yang digariskan oleh kerajaan Australia dan boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan kepada negara sekiranya cukai dikenakan terhadap syarikat Lynas Malaysia Sdn Bhd. Kalau dua yang aku sebutkan ini tak berlaku, maka sebagai rakyat tentanglah projek ini habis-habisan. Ini adalah untuk kebaikan kita bersama.

Tugas aku melalui blog ini adalah untuk menyampaikan maklumat. Kepada blogger lain yang mempunyai rasa tanggungjawab, sampaikan maklumat ini melalui blog anda. Copy paste dibenarkan macam biasa. Tweetkan kepada Najib Razak. Harap usaha kecil sebegini dapat mengubah sesuatu."

Full content generated by Get Full RSS.

06 di karak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di karak - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 May 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 07:24 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2011 07:04 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 08:05 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 May 2011 12:00 AM PDT

Volkswagen kuning <b>di Karak</b> Highway? | myfriends2u

Posted: 26 May 2011 07:41 PM PDT

Jika anda semua nak tahu cerita mengenai volkswagen kuning di Karak Highway anda harus melalui "Laluan Puaka" di pawagam berhampian sekarang! Apa yang ditunggukan lagi, filem seram pertama arahan Yusry KRU ini adalah semestinya terbitan KRU Studios.Preview filem Karak ini telah di adakan di TGV KLCC dengan kehadiran pelakon-pelakon utama iaitu Shahir,Shera Ayob,Along Ezeyndy,KilaFairy dan Sidek Hussin.

Bagaimana agaknya jalan cerita filem Karak ini ya? MyFriends2u rasan ramai yang sudah tahu mengenainya serba sedikit,bukan? Cerita "keras" yang berada di sekitar Karak Highway yang sentiasa menjadi bahan bualan kita.Adakah kejadian itu benar-benar berlaku?Atau ianya hanya tahyul semata-mata? Hanya yang pernah melaluinya sahaja yang tahu.Kalau bercerita mengenai laluan di Karak ini,apa yang krew MyFriends2u tahulah,ialah mengenai angin lintar dan wolksagen kuning (ini memang cerita wajib masa zaman belajar di universiti dulu) .

Pada pendapat krew MyFriends2u lakonan keempat-empat pelakon utama filem ini, masing-masing mempunyai kekuatan sendiri.Biasalahkan,semuanya baru.Jadi kita tidak boleh menjangkakan yang terbaik selalu.Tapi krew MyFriends2u sukakan lakonan Along.Slumber dan memang mengundang tawa juga.Untuk Shera,lakonan anda bagus.Walaupun baru tetapi anda boleh membawakan watak Zura dengan baik.Bak kata boleh belajar lagi dan lagi.Shahir pula memandangkan sebelum ini Yusry mengatakan,untuk Karak ini Shahir baru sahaja keluar dari AF.Kiranya masih fresh orang kata.Jadi untuk kali pertama berlakon,kira baik juga.

Lakonan KilaFairy pula boleh tahan.Sebabkan watak beliau sebegitu jadi sesuailah dengan beliau.Bagaimana wataknya?Kena lah tengok Karak,ok?Sidek Husin pelakon lama yang dibawa kembali untuk berlakon salah satu cubaan yang perlu dan bagus!Pelakon lama selalunya walaupun hanya watak kecil tetapi lakonan mereka amat baik dan bagus.Tahniah Sidek!

Lisa Surihani turut hadir memberi sokongan

Untuk Yusry selaku pengarah,krew MyFriends2u sukakan cari pengarahan anda.Lain dari yang lain.Dan anda memang kreatif.Pengakhiran filem ini memang lain dari yang lain.Seperti ada Karak Dua je.Betul ke?Kalau ya bagus juga itu.Untuk anda di luar sana jangan lupa tonton Karak di pawagam berhampiran.Pengajaran setelah menonton filem ini,kita kena sentiasa ingat bahawa sebenarnya adanya wujud dunia lain.Jangan sesekali menggunakan ilmu hitam.Dan sentiasa ingat kepada Allah SWT.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jul 2011 07:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Alkisahnya misteri <b>di KARAK</b>..

Posted: 07 Jul 2011 07:41 PM PDT

MAKA TERSEBUTLAH KISAH….

Lebuhraya karak mula dibina pada 1970 dan mula dibuka kepada orang ramai pada 1977. Lebuhraya ini menghubungkan Kuala Lumpur dengan Karak dan jaraknya lebih kurang 60.0 km. Lebuhraya ini mempunyai sepasang terowong di kawasan peranginan terkenal iaitu Genting Highland.
 

1. Antara kemalangan yang paling popular adalah pada 20 Januari 1990, di mana 17 orang terbunuh termasuk 11 orang anggota FRU bilamana berlaku pertembungan diantara kenderaan FRU dengan sebuah lori, sebuah bas dan 10 biji kereta.


2. Kalau korang perasan dekat Genting Sempah (berdekatan perniaga lemang) Banyak Lori berenti pada waktu malam(tidur)..dikatakan tidak sah kalau tidur disitu tapi tidak kena "tegur".


3. Volkswagen kuning
Selalunya pemandu akan dikacau selepas terowong karak..dia akan potong kereta korang, dan selepas itu dia akan bawa perlahan..ada yang kata jangan potong kereta kuning itu,kalau potong juga…..
Dan apa yang menarik tentang Volkswagen kuning ini,seingat aku pada tahun 1998 masa itu aku diasrama tengah dengar radio Era (masa tu Era baru je wujud).Seorang pemanggil call Era dan cerita pasal Volkswagen kuning ni dari A sampai Z,dan bila deejay tu tanya mana tahu tentang cerita ini,pemanggil dari Jelapang(Perak) itu dengan selamba kata dialah pemandu kereta itu dan talian terus putus….


4. Kereta Misteri
KARAK – Penemuan sebuah kereta Kia Optima yang terbenam ke dalam selut dari ketinggian 100 meter di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak, berhampiran terowong Genting Sempah menghala ke ibu negara kelmarin menimbulkan pelbagai misteri.


Kereta berwarna perak itu dipercayai terjatuh dari Jalan Bentong Lama, Batu 18 di sini sebelum ia ditemui oleh penunda kereta, Wong Kam Wai, 31, pada pukul 3 petang.
Namun Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, sehingga semalam polis menolak wujudnya unsur jenayah atau kemalangan yang boleh dikaitkan dengan penemuan kereta itu.
"Kalau berlaku kemalangan, mesti pembahagi jalan sudah remuk seperti dilanggar.
Jika ada jenayah mesti ada mangsa di sekitarnya," kata beliau ketika dihubungi.


Kereta Kia Optima yang berharga lebih RM100,000 itu ditemui ketika Kam Wai sedang menaikkan sebuah kereta Satria Neo yang terbabas di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak.
Dalam pada itu, satu sumber berkata, ketika ditemui kunci kenderaan ada pada kereta itu namun enjin tidak dihidupkan.


Bagaimanapun,usaha untuk mengangkat kereta ini tidak berjaya. Apabila di pertengahan, dua buah kembalik yang mengangkatnya tiba-tiba mengalami masalah mekanikal dan kerosakan pada sistem hidrolik.Ketika itu,kereta ini hanya beberapa meter sebelum sampai di tepi tembok lebuhraya.

Ketika kembalik kedua membantu, ia turut menerima nasib sama apabila tiba-tiba mengalami masalah mekanikal pula.Akhirnya, kereta misteri ini terpaksa di"semadikan" semula di bawah jambatan tersebut!
(sumber dari kosmo!*& e-mel)

sambung lagii.... 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 08:05 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 May 2011 12:00 AM PDT

Volkswagen kuning <b>di Karak</b> Highway? | myfriends2u

Posted: 26 May 2011 07:41 PM PDT

Jika anda semua nak tahu cerita mengenai volkswagen kuning di Karak Highway anda harus melalui "Laluan Puaka" di pawagam berhampian sekarang! Apa yang ditunggukan lagi, filem seram pertama arahan Yusry KRU ini adalah semestinya terbitan KRU Studios.Preview filem Karak ini telah di adakan di TGV KLCC dengan kehadiran pelakon-pelakon utama iaitu Shahir,Shera Ayob,Along Ezeyndy,KilaFairy dan Sidek Hussin.

Bagaimana agaknya jalan cerita filem Karak ini ya? MyFriends2u rasan ramai yang sudah tahu mengenainya serba sedikit,bukan? Cerita "keras" yang berada di sekitar Karak Highway yang sentiasa menjadi bahan bualan kita.Adakah kejadian itu benar-benar berlaku?Atau ianya hanya tahyul semata-mata? Hanya yang pernah melaluinya sahaja yang tahu.Kalau bercerita mengenai laluan di Karak ini,apa yang krew MyFriends2u tahulah,ialah mengenai angin lintar dan wolksagen kuning (ini memang cerita wajib masa zaman belajar di universiti dulu) .

Pada pendapat krew MyFriends2u lakonan keempat-empat pelakon utama filem ini, masing-masing mempunyai kekuatan sendiri.Biasalahkan,semuanya baru.Jadi kita tidak boleh menjangkakan yang terbaik selalu.Tapi krew MyFriends2u sukakan lakonan Along.Slumber dan memang mengundang tawa juga.Untuk Shera,lakonan anda bagus.Walaupun baru tetapi anda boleh membawakan watak Zura dengan baik.Bak kata boleh belajar lagi dan lagi.Shahir pula memandangkan sebelum ini Yusry mengatakan,untuk Karak ini Shahir baru sahaja keluar dari AF.Kiranya masih fresh orang kata.Jadi untuk kali pertama berlakon,kira baik juga.

Lakonan KilaFairy pula boleh tahan.Sebabkan watak beliau sebegitu jadi sesuailah dengan beliau.Bagaimana wataknya?Kena lah tengok Karak,ok?Sidek Husin pelakon lama yang dibawa kembali untuk berlakon salah satu cubaan yang perlu dan bagus!Pelakon lama selalunya walaupun hanya watak kecil tetapi lakonan mereka amat baik dan bagus.Tahniah Sidek!

Lisa Surihani turut hadir memberi sokongan

Untuk Yusry selaku pengarah,krew MyFriends2u sukakan cari pengarahan anda.Lain dari yang lain.Dan anda memang kreatif.Pengakhiran filem ini memang lain dari yang lain.Seperti ada Karak Dua je.Betul ke?Kalau ya bagus juga itu.Untuk anda di luar sana jangan lupa tonton Karak di pawagam berhampiran.Pengajaran setelah menonton filem ini,kita kena sentiasa ingat bahawa sebenarnya adanya wujud dunia lain.Jangan sesekali menggunakan ilmu hitam.Dan sentiasa ingat kepada Allah SWT.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full content generated by Get Full RSS.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved