ads

Ahad, 19 Jun 2011

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, dari 15hb Mei hingga 18hb Mei kami berada di tanah FELDA Lurah Bilut seterusnya ke Felda Sungai Koyan meninggalkan kesan yang sangat dalam dalam lubuk hati. Pelbagai yang indah-indah telah melekat ke dalam anak mata sehingga sekarang masih terbayang-bayang akannya. Ditambah dengan penduduk di kedua-dua buah Felda yang sangat peramah dan sporting. Sehingga membuatkan kami berat kaki untuk melangkah dan meninggalkan tanah keramat pertama yang kami jejaki itu.

Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI KERAMAT.

Peribadi Encik Hussin amat menyenangkan kami semua. Melayan kami bagai tetamu diRaja. Crew filem dokumentari ini sangat menghargai pelawaan Encik Hussin ke tempat-tempat menarik untuk dilawati. Terutamanya, di sekitar Lurah Bilut. Sehingga juga membuatkan hilang rasa kepenatan dan perasaan jauh untuk ke sana.

Lurah Bilut merupakan sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.Felda Lurah Bilut adalah merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Penempatan penduduk dibahagikan mengikut kawasan asal penduduk datang. Contohnya penduduk berasal dari Pulau Pinang dikumpulkan penempatan mereka di Jalan Pulau Pinang. Kegiatan pertanian utama adalah penanaman Getah dan Kelapa Sawit. Penduduk terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Sistem pemusatan pentadbiran sekolah rendah di FELDA Lurah Bilut adalah merupakan Sekolah Wawasan pertama dan model dalam pembentukan sekolah wawasan di seluruh Malaysia. Memang menarik jika singgah ke sana. 

Kami dibawa menaiki tangki sekolah dihadapan muzium terbabit. Memang seronok sekali. Sudahlah dijamu dengan makanan sebelum memulakan pendakian ke puncak tangki. Dibawa pula dengan bekal-bekalan seperti goreng pisang, air ABC, ubi goreng sebagai kudap-kudapan. Perasaan terharu mula menjalar dalam diri masing-masing.

Memulakan pendakian ke atas puncak tangki merubah perasaan kami yang ghairah untuk ke sana dengan gerun dan cemas sedikit. Mana tidaknya, untuk ke puncak memang cerun, tambahan pula tiada unsur keselamatan sewaktu pendakian. Hanya berbekalkan barang-barang equipment shooting sehelai sepinggang dan kudap-kudapan tadi sahaja. Bait-bait semangat kental yang masih ada untuk kami juga menjadi kayu api untuk membakar perjuangan pendakian tersebut. Alangkah indahnya! Jika dinikmati pemandangan sekitar dari atas. Hilang perasaan penat, gayat dan gerun itu tadi. Memang indah dan damai Lurah Bilut. 

To be conti, sebab nak gi makan..hihi geng crew dah datang tu...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Kini <b>Negeri Sembilan</b> pula menjadi &#39;target <b>...</b> - 26 Melayu <b>Di</b> Raja

Posted: 12 Jun 2011 04:13 PM PDT

Pakatan Rakyat sedang mengintai peluang untuk memenangi kerusi-kerusi tahttp://www.dromoz.com/image/sketch/sk44ab5857e85ba196626947.jpgmbahan di Negeri Sembilan. Ketua Umum PKR, Anwar telah melakukan lawatan ke Negeri Sembilan untuk memperkuatkan usaha PKR menambah kerusi di dalam PRU yang akan datang ini. PAS juga jika mendapat kerusi tambahan PR Negeri Sembilan merasakan yang komponen PR akan berjaya memenangi pilihanraya yang akan datang ini.

Setakat ini BN sedang diwakili oleh 21 kerusi dan PR mempunyai 15 kerusi. Jika dibuat perkiraan PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk memenangi pilihanraya ini untuk mengambil alih kerajaan Negeri Sembilan. DAP hanya kalah di Chennah di dalam pilihanraya yang lalu tetapi memenangi kesemua 10 kerusi yang lain. PKR telah memenangi 4 kerusi dan PAS memenangi 1 kerusi. Jika kelima belas kerusi ini masih mampu dikekalkan oleh PR maka PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk membentuk sebuah kerajaan dengan 'simple majority'.

DAP seperti juga di mana-mana kerusi di bandar-bandar parti itu tidak mempunyai masalah untuk memenanginya. Malahan Chennah yang satu-satunya kerusi yang dimenangi oleh MCA akan jatuh ketangan DAP jika ada calun Melayu diletakan di kawasan itu. UMNO di kawasan ini juga berpecahan diantara Ketua Bahagian Rais Yatim dengan beberapa ADUN yang ada dalam kawasan itu. Rais di katakan tidak lagi mempunyai pengaruh seperti dahulu kerana orang Jelebu inginkan muka baru dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Banyak pemerhati politik yang menghubungi saya tetap mengatakan yang DUN Pilah akan dimenangi oleh PR kerana perpecahan di dalam UMNO dan pimpinan tempatan selain dari kelemahan ADUN kawasan itu sekarang. Ketua UMNO Bahagian itu dikatakan tidak berkemampuan untuk menyatukan pemimpin-pemimpin tempatan kerana beliau hanya menumpukan perhatian terhadap kontraktor-kontraktor tempatan yang menguasai barisan kepimpinan Bahagian tersebut.

Kawasan DUN Kelawang, Lenggeng, Linggi dan beberpa Kawasan lain seperti Jeram Padang merupakan idaman PR dan tidak terkejut jika PR boleh menembusi kawasan ini dengan adanya perasaan tidak berpuas hati dengan UMNO dan kepimpinan UMNO Negeri Sembilan pada hari ini. Di Dalam pilihanraya yang lepas BN diselamatkan kedudukannya oleh kawasan-kawasan yang mempunyai peneroka FELDA. Harus difahami bahawa NS mempunyai kawasan FELDA yang luas sekali selain dari Pahang dan Johor.

Kalaulah tidak ada kawasan FELDA yang banyak di Negeri Sembilan setengah pihak berpendapat N Sembilan memang kepunyaan PR secara mutlak di dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Di Negeri Sembilan kata ramai orang yang menghubungi saya, keadaan memang 50/50 dan pengundi di atas pagar 'can go either way'. Ianya bergantung kepada sejauh mana usaha PR berjaya menembusi kubu UMNO dan juga bagaimana UMNO bertindak menyelesaikan keadaan di Negeri Sembilan yang agak lemah kepimpinannya. Jika benar yang dirungutkan oleh rakyat ramai terhadap MBnya, saya rasakan menggantikan beliau dengan seorang pemimpin yang lain adalah jalan yang terbaik untuk dilakukan oleh UMNO. Sesungguhnya satu persoalan yang ada dalam setiap pilihanraya ialah, siapa yang akan menjadi MB selepas sahaja pilihanraya nanti? Ramai orang berpendapat Mohamad tidak boleh menjadi jawapan kepada masalah itu, kerana Mohamad adalah isu yang besar kepada pengundi-pengundi di negeri adat ini.

Mohamad Hasan tidak berkemampuan untuk mendapatkan kerjasama yang kuat dari kepimpinan Bahagian-bahagian UMNO dari Negeri Sembilan dan ini merupakan kekurangan yang sangat jelas menjadi penghalang kepada kemampuan UMNO untuk bertahan. Mohamad telah tewas di dalam pertandingan MKT kerana tidak di dukong oleh perwakilan dari NS sendiri. Malahan kedengaran 'soksek-soksek' dari pemimpin-pemimpin bahagian-bahagian NS tentang Mohamad dan ini amat membahayakan prestasi UMNO di dalam PRU nanti.

Kali ini tidak ada cukup masa dan ruang untuk menyatakan sebab-sebab kenapa Mohamad tidak mendapat kerjasama pimpinan-pimpinan UMNO bahagian. Elok dinyatakan di dalam posting-posting yang akan datang untuk mengetahui sebab yang menyebabkan MB ini tidak mungkin berjaya mempertahankan Negeri Sembilan di dalam PRU nanti jika beliau masih tidak mendapat sokongan padu dari pimpinan bahagian-bahagian di NS.

Seperti juga di negeri-negeri lain, NS juga tidak dapat lari dari isu nasional yang boleh menjejaskan prestasi UMNO yang sudah sedia terjejas di NS. PR akan memainkan isu 'bread and butter' kerana ini menyentuh naluri rakyat yang sudah sedia susah. Kenaikan harga bahan mentah seperti harga getah tidak boleh di jadikan isu yang menambah prestasi parti pemerintah.

Isu rasuah dan salah guna kuasa tetap menjadi isu pokok di dalam kempen pilihanraya dan ini merupakan isu nasional yang sangat mudah diterima oleh rakyat yang mengundi. Di tambah pula dengan ketiadaan kegiatan di cawangan UMNO sejak beberapa tahun yang lalu menyebabkan UMNO di rasakan amat jauh dari pandangan rakyat. Keadaan ini dirasakan di mana-mana di seluruh negara.

Dalam pada itu beberapa pemimpin bahagian telah memberitahu yang Mohamad masih merayu untuk kekal satu penggal lagi sabagai MB NS. Dalam isu ini ada beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum mengambil apa-apa keputusan berhubung dengan siapa yang bakal menerajui kerajaan NS.

Tentunya persoalan siapa yang akan menjadi MB penggal yang akan datang adalah persoalan yang lazim kerana siapa yang akan memegang jawatan yang penting itu boleh mempengaruhi sokongan rakyat di dalam PRU itu nanti. Mohamad sudah pasti wajar diganti. Tetapi persoalan lain pula yang timbul. Jika Mohamad dialih dan dianjak, siapa pula yang akan menggantikan beliau yang agak 'viable'?

Di dalam pilihanraya yang lalu 50 peratus dari penyandang ADUN telah diganti oleh Mohamad dan kebanyakkan yang diganti merupaka mereka yang secara relatifnya lebih baik dari mereka yang dikekalkan. Tindakan Mohamad menggantikan ramai yang berpontensi itu tentulah didasarkan kepada politik peribadi beliau sendiri. Ramai pemimpin-pemimpin yang mendapat sambutan ramai dihindar oleh Mohamad untuk dijadikan calun. Mohamad lebih cenderung untuk mengambil mereka yang tidak berkemampuan untuk melaksanakan tugas dan dijadikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan pula.

Itu sebabnya kerajaan Negeri Sembilan mengikut pandangan orang ramai di bawah merupakan satu kerajaan yang lemah dan tidak berkemampuan. Dengan barisan Exco yang ada ianya hanya menampakan Mohamad sahaja yang celik dan yang lainnya hanyalah dijadikan sebagai 'yes man' semata-mata. Mohamad kekurangan sisik politik kerana beliau merupakan seorang ahli korporat.

Itu sebabnya beliau merasakan beliau adalah pemimpin yang datang dari 'paradise' dan dengan mudah sahaja beliau memandang rendah pada pemimpin lain yang ada di sekeliling beliau. Itu sebabnya kita mendengar ayat-ayat yang melambangkan sifat sombong beliau seperti orang itu dan orang ini tidak 'mendalamkan air'. Hanya beliau sahaja yang boleh mendalamkan air. Orang lain semuanya bodoh dan tolol pada pandangan beliau. Memang benar kata orang tua-tua dahulu, 'kerana mulut badan binasa'.

Saya menyebut ini kerana perkataan seperti ini tidak sepatutnya keluar dari mana-mana pemimpin apatah lagi jika perkataan itu di dengar oleh mereka yang mempunyi asas adab dan adat. Walau bagaimanapun beliau telah berjaya meletakan diri beliau sebagai pemimpin yang tidak boleh dialih dan dianjak kerana beliau telah membuat persediaan dengan menurunkan calun-calun 'lame-duck' di dalam pilihanraya umum yang lalu.

Samada calun-calun pilihan beliau itu mampu untuk bertahan di dalam PRU yang akan datang sama-samalah kita lihat. Tugas kita ialah untuk memberikan kemenangan kepada mereka walaupun kita tahu meletakan kembali calun-calun pilihan beliau itu merupakan risiko yang amat berat untuk dipikul oleh pekerja-pekerja dan pembantu pilihanraya itu nanti.

PR di sebelah sana bijak menggunakan isu-isu tempatan ini. Isu kemampuan Mohamad sebagai MB merupakan isu yang begitu laris dan nampaknya diterima oleh rakyat semua kaum. Isu dan slogan 'welfare state' anjuran PAS juga telah menunjukan banyak respon yang positif bagi parti itu. Itulah sebabnya pemimpin UMNO tidak berhenti-henti memainkan isu perubahan wadah PAS itu setiap hari dan waktu.

Isu yang dibawa oleh PAS ini merupakan isu yang 'islamic' dan ianya tidak lari dari asas memperjuangkan islam itu. Hanya pihak yang merasakan ketakutan sahaja yang akan terus menggunakan isu ini terhadap PAS. Bagi PAS isu yang dimainkan terhadap mereka ini tidak membuatkan mereka mengelabah kerana bidasan terhadap parti itu memang lumrah sejak parti itu wujud dahulu.

Malahan jika ada pihak yang membidas parti itu tentang isu ini ianya akan menambah keyakinan ramai terhadap parti itu kerana rakyat beranggapan jika PAS dikatakan tidak baik itulah sebenarnya yang baik. Ini merupakan perang psikologi UMNO yang sentiasa gagal. Jika buruk kata pemimpin kita terhadap PAS rakyat akan mengambil persepsi sebagai baik.

Isu negara berkebajikan ini setidak-tidaknya akan membawa peralihan atau 'swing' terhadap sokongan rakyat terhadap PAS dan ianya sudah pasti memberikan impak yang lebih terhadap kaum bukan Melayu. Dalam piliharaya yang lepas BN telah mendapat 52 peratus sokongan dan PR pula mendapat 48 peratus dari 1.02 juta rakyat NS.

Bagaimana pucuk pimpin untuk melakukan perubahan di NS hanya Tuhan sahaja yang tahu. Kepada pucuk pimpinan, pandai-pandailah membuat pertimbangan yang boleh meletakan BN di NS dengan seimbang untuk mencari 'point of reconciliation' di antara mengekalkan Mohamad dan menggantikan beliau di dalam pilihanraya nanti.

Jika tersalah langkah bersedialah kita untuk hidup di bawah pentadbiran baru yang belum tentu buruknya. PR telah mempunyai pengalaman memerintah dan prestasinya tidak pula banyak kekurangannya. Melayu, Cina India nampaknya berpuas hati di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan.

Hanya kita di dalam BN yang menafikannya kerana kepentingan politik kita. Saya faham memang perit untuk menerima hakikat yang kemampuan kita bukan tidak boleh di gugat oleh pihak lain. Saya pun merasakan keperitannya tetapi sebagai sebuah negara yang demokratik apa pun kehendak rakyat mesti kita turuti.

Tentunya ramai yang marah dengan pandangan saya ini, tetapi apakan daya, saya ini seorang yang lemah dan tidak mampu menolak hakikat yang benar yang berlaku di hadapan mata kita.

That's it.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

hari hari pertama , aku berposting di klinik kesihatan beserah ... wardmate aku kali ni 4 org hero mcm biasa akmal , naqie, awang n dolah beserta 5 org heroin termasuk aku .. fadilah, k.ayu, ana n anum .. kali ni kitaorng ke sana naik van jer .. nak naik bus tkut mbzr pulak minyak bus .. kang x pasal2 yuran pengajian lg bertambah ... KK ni kene pndah coz ada mslh kulat ke apa entah .. so dia bt la bangunan sementara ... mula 2 masuk kene tunggu jgk la .. mcm biasa la kene jmpa sister dulu .. tp sister x der pun so tnggu DR kot .. dia ckp kitaorg x leh posting kot sbb tmpt limited .. nsb bek sis Judy dtg bw surat .. mintak surat dgn kitaorng mana ada .. jdual posting ada la.. thnx sis Judy .. mula2 kene orentasi .. bilik ni bilik saringan , bilik ni bilik ibu n anak , bilik ni .... bla, bla,bla ... aku kene jaga kat bilik no 2 dgn ana .. bilik ibu dan anak ... mula2 masuk x tau nak buat apa .. jd mcm tunggul jer .. tggu n lihat .. tarik langsir utk privacy .. lama2 baru kitaorg buat keje .. timbang , ukur pjg , ukur lilitan kepala bby .. best2 .. staff nus dah lps kitaorg bt bnda ni.. asal bby msk jer , kiatorg la buat kerja tu .. bak kata staff nurse normah " adinda-adinda ku ada kat sini blh la bt " .. apa yang aku dpat hari ni :

1. kepada pt2 sila la pakai pakaian yang sesuai bila dtg klinik .. jgn la pakai seksi2 .. kesian kat suami kamu yg kene tanggung semua tu .. ni klinik bkn tmpt nak berhibur ..

2. perlu ke isu family planning ??? setiap kali pt dtg mesti akn ada soalan psl family planning ni .. even anak sulung ... " puan blh dah strt rancng ni .. kita ada pil perancang , implan n so on " .. aku teringat kisah Dr Farhan dlm novel tulisannya denyut kasih medik yang HO kene bg health education pasal family planning ni .. kini situasinya aku tgh rasa .. kan lebih baik ckp kat pt " " puan , apa kata puan bg anak puan breast feeding sampai umur ank puan 2 thun .. " kan breast feeding juga slh satu kaedah family planning .. lg jimat .. free of charge .. xyah la nak membazir duit pergi beli pil la , apa la.. kesan sampingan pun tak der bila breast feeding .. kalau ada yang bg alasan berkerja , x dpt diterima .. inu blh jer pump susu n simpan dlm peti ..

3. dtg la dgn suami ... kalau suami bekerja mmg xdpt nak tolong la.. tp kan bgs kalau suami ambik cuti utk turun bersama2 dgn isteri p buat pemeriksaan kat ank .. blh la jgk dgr apa yang kitaorg nak bgtau .. ni x kebykkan isteri jer yang dtg .. kalau suami n isteri dtg bersama blh la jgk saling ingt mengingati antara satu sama lain .. biasa la manusia ni mudah pelupa .. kene ada org yang tolong ingatkan ...

4. penuhkan ilmu di dada sebelum kahwin n dapat anak .. jgn main redah jer .. jaga ank baik2 .. bkn buat anak mcm anak patung ..

5. dgr ckp nurse .. ni x mcm2 alasan dia bg .. aish .. bby 6 bln mana blh bg air glucose .. kang manis tu ..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 09:44 PM PDT

Helang Kuik <b>di Mempaga</b> – Crested Serpent-Eagle

Posted: 12 Feb 2011 09:58 PM PST

The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Please try the following:

  • If you typed the page address in the Address bar, make sure that it is spelled correctly.
  • Click the Back button in your browser to try another link.
  • Use a search engine like Google to look for information on the Internet.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 09:37 PM PDT

ZACK HOMESTAY BENTONG, MEMPAGA: HOMESTAY <b>DI MEMPAGA</b>, BENTONG YANG <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2010 09:45 PM PDT

Kadar Sewa serendah :RM 200.00 / malam

Kepada para pengunjung yang ingin menikamati kemudahan Homestay yang lengkap, udara yang nyaman dan menyegarkan, treck jogging yang mempunyai pemandangan indah, yang ingin lari dari kesibukan kota, Inilah Homestay yang anda cari selama ini!!

Kadar Sewa serendah :RM 150.00 / malam

Kemudahan yang ditawarkan:

* Rumah Banglo setingkat
* Ruang parking yang luas
* 4 bilik tidur(beserta perabot) (2 bilik Air-cond, 2 Bilik Kipas)

* 2 Bilik Air
* 2 Ruang tamu
* kipas, tv, peti sejuk, Meja makan, kettle, cawan , mesin basuh, seterika dan lain-lain

* Ruang untuk membuat sukaneka hari keluarga

* Astro – Sila bawa kad astro anda

Berhampiran dengan:

* Lurah Bilut (15 minit)

* Bentong ( 20 minit)

* Lanchang (20 minit)
* Raub / Karak (1/2 Jam)
* Stesen Minyak Esso
* Kolej Felda
* MRSM
Bentong
* Stesen Bas
* ATM Maybank

* Pasar malam (Sabtu malam minggu)

Tempat Peranginan yang boleh dilawati:

* Kuala Gandah (mengenali gajah)
* Tempat Peliharaan Rusa
* Air Terjun Chamang
* Kolam Air Panas
* Air Terjun Lata Jarum (Raub)

Barbeque Set : Boleh membuat tempahan awal dengan tuan rumah (Ayam / Daging)

Breakfast, Lunch dan dinner juga boleh ditempah dengan tuan rumah. Harga boleh dirunding


Homestay ini sesuai untuk dijadikan penginapan sekeluarga, rakan-rakan sejantina,
tempat berehat untuk menghadiri kenduri kendara , daftar anak sekolah,
honeymoon, dan apa-apa je la....

Sesiapa yang berminat bolehlah menghubungi talian :013- 9610858 /013 - 2333930 / 09-2377394.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the "exceptional range of shophouses and townhouses" that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird's nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., "Cryptococcosis," http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), "all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses". It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are "now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances."

The WHO states: "Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries." However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, "Avian influenza "bird flu"," http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town's Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town's World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique "intangible heritage" of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the "unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses" which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: "personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated". If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town "loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List" it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2011 12:00 AM PDT

Buat yang pertama kali membaca dan menyebut nama Felda Kumai, ianya terletak 29 km dari Bandar Simpang Kerayong yang kini menjadi pusat pentadbiran bagi Daerah Bera. Berkeluasan sekitar 2300 ha dengan tanaman kelapa sawit menjadi tempat rezeki kepada 530 buah keluarga dan perkembangannya berlaku dengan tiga peringkat pengambilan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980.


Felda Kumai merupakan sebahagian penempatan peneroka dengan tanaman kelapa sawit pada awal 1980an dan kini telah ditanam semula dengan tanaman yang sama selepas melebihi 25 tahun sekitar 2004 dan mula mengeluarkan hasil bagi generasi kelapa sawit yang kedua.

Lokasi:

Terletak di antara salah satu penempatan felda di kawasan Gugusan Bera, Triang, Pahang.

Dengan perjalanan satu jam 32 minit daripada Bandar Temerloh, Pahang atau 28.4 km jarak perjalanan dari Bandar Triang. Bersempadan dengan Felda Mayam di sebelah Timur  dan Felda Rentam di sebelah selatan serta bersempanan dengan Hutan Simpanan Chini di sebelah Tenggara.

Felda Kumai boleh dikunjungi melalui berapa jalan darat samada dari Kuala Lumpur, Kuantan mahupun dari Melaka atau Negeri Sembilan.

  • Jarak dari Kuala Lumpur  melalui Jalan Duta - Lebuh Raya Karak - Jalan Utama Bera sejauh 187 km, 3 jam 13 minit.
  • Seremban Kuala Piliah- Triang- Felda Kumai 151 km , 2 jam 45 minit
  • Kuantan ke Temerloh ke Felda Kumai , 197 km, 3 jam 19 minit 
  • Kuantan - Muadzam- Bera , 193 , 1 jam 8 minit
  • Felda Kumai - Felda Mayam , 8.3 km, 11 minit
  • Felda Kumai- Felda Rentam ,7.7 km , 10- minit
  • Felda Kumai- Tasik Bera, 29.6 km, 34 minit
  • Felda Kumai- Simpang Bera, 28.4 , 33 minit
  • Felda Kumai - Temerloh , 57.9 km, 1 jam 32 minit
Terdapat jalan pintasan melalui Chenor iaitu melalui jambatan baru Chenor ke Seberang Chenor dan memasuki jalan ladang kelapa sawit ke Felda Purun. Anda akan melalui perkampungan tradisional Pahang di sekitar Chenor.Awal Pembukaan:
Felda Kumai dibuka untuk penempatan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980 dengan pengambilan peneroka dari seluruh negara. Terdapat peneroka yang berasal dari Perlis hinggalah ke Johor malah turut melibatkan Terengganu dan juga Kelantan dan menjadikan ianya unik dengan percampuran adat tradisi bangsa melayu berbilang negeri.

Berkisar dengan 3 pengambilan peneroka iaitu peringkat pertama, kedua dan ketiga secara berperingkat sehinggalah berjumlah 530 keluarga secara keseluruhannya. Malah terdapat blok Bakal Calon Peneroka atau dikenali sebagai BCP sebelum diserapkan sepenuhnya sebagai peneroka Felda Kumai.

Seawal penempatan peneroka, setiap peneroka akan diserahkan kebun yang telah ditanam dengan kelapa sawit seluas 10 ekar atau 40,000 meter persegi dan 0.25 ekar atau 1,000 meter persegi untuk kediaman dan kemudahan pembangunan dan nilainya dibanyar secara ansuran oleh Peneroka selama 15 tahun. Padatahun 2004, peneroka Felda Kumai telah menerima penyerahan geran ladang dan tapak rumah secara individu daripada Kerajaan Negeri Pahang.

Bagi anak-anak generasi ke 2 yang sempat merasai tahun-tahun awal semasa pembukaan (bagi berumur 34 tahun keatas ) pasti akan dapat berkongsi bagaimana keperitan kehidupan awal di Felda Kumai. Ketiadan bekalan air sehingga pertengahan 1980 an bukan semata-mata cabaran tunggal di sini. Bekalan elektrik hanya terbekal sepenuhnya oleh Lembaga Letrik Nasional pada 1990. Sekolah awalnya hanya menumpang di  Sk Felda Mayam sehingga pada 1983. Manakala sekolah menengah pula hanya mengharap SMK Felda Purun sekitar 12 km  dan SMK Bera, Bandar 32 dan pada sekitar 1997 sebahagiannya ke Sekolah Menengah Triang 3.

Aku mungkin lahir selepas zaman-zaman awal atau masih teringat sedikit sahaja kesusahan tersebut. Cuma aku dapat catatkan beberapa perkara yang masih segar atau teringat:

  • Jalan masuk dari Simpang Kerayong sehingga tahun 1985 masih lagi bertanah merah. Satu kejadian runtuhan jalan sebelum pos Felsco (Felda Security ) simpang ke Triang 1 terpaksa di lencongankan.
  • Air minum dan mandi masih di kongsi di kepala paip di depan rumah . Kalau tak silap 10 buah rumah kongsi satu paip air.
  • Pernah gajah liar menceroboh blok 12 (Belakang rumah Pak Cik Rahim) waktu tengah malam. Dan Mergastua (Perhilitan) pernah menangkap beruang di Hutan Simpan Chini (hutan dibelakang kawasan Felda Kumai).
  • Sekolah pertama hanya dibuka awal tahun 1983 atau 84 kalau tak silap. Sebelum itu, sekolah terdekat hanyalah SK Felda Mayam melebihi 13 km jauhnya. Bagi mereka yang masih ingat Bas Sekolah Pak Cik Radhi berulang alik. Bagi sekolah menengah, kebanyakan akan ke Asrama Sekolah Menengah Felda Purun.
  • Kalau tak terlupa, dulu awal2 mak ayah kita pergi muster di pejabat ladang. Atau masa baja sampai , ramai-ramai gotong royong angkat masuk lori. Dan bergerak ke ladang menaiki pula traktor yang dibawa oleh Encik Mukhtar.
  • Sistem Ladang dulu secara berkelompok sehingga penghujung 90 an sebelum hak milik diserahkan sendiri olehMenteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob di padang awam Felda Kumai.
  • SISTEM BLOK diperkenalkan untuk urusan pembahagian kawasan tanaman untuk setiap peneroka. Ada blok yang menggunakan sistem 3 ekar , 4 ekar dan 3 ekar di lokasi yang berbeza. Ada yang 4 ekar , 4 ekar dan 2 ekar bergantung dengan rupabentuk muka bumi.
  • Setiap kali 'potong buah' macam pesta dalam ladang. mak ayah bawak anak beranak potong buah. Selalunya 3 hari sahaja 'round potong buah' dan 2 kali sebulan.
  • Membaja dalam tempoh 4 bulan sekali dengan 10 bag setiap seorang atau seekar satu bag. Paling popular baja Urea atau kami panggil garam kasar.
  • Dahulu masa pertengahan tahun 1980 an terutamanya pada 1985-1987 , ketika harga sawit jatuh teruk, ada yang bapa-bapa kita yang bergaji kurang RM 1.00 malah ada yang negatif! Sungguh perit dan sengsara.
  • Dulu awal bulan 'kantin' atau kedai Kedai Niaga Felda (Tak ingat nama betul) akan penuh dan sebelum tu siap tulis barang apa nak ambik. Kemudian pakat tunggu nombor dipanggil. Bukan nombor rumah tapi no peneroka ..no. ayah aku ..1803.. aku masih ingat..
  • Masa dahulu hanya berapa kerat yang ada kereta. Selebihnya satu rumah satu motor... pergi sekolah naik basikal atau jalan kaki atau orang tua ambik.
  • Hobi bebudak masa dahulu jelas sangat bermusim, basikal , bola sepak, layang-layang dan permainan kanak-kanak malah memikat burung serindit. Manakala padang bola penuh dengan abang-abang belia bermain bola.
  • Kalau sebut bola sepak , masa tu cukup hebat sebab abang-abang kita semua remaja yang aktif malah kalau kejohanan 7 atau 9 sebelah boleh jadi karnival besar. Felda Kumai pernah menjadi johan pasukan bolasepak antara Felda Gugusan Bera pada tahun 1989 atau 1990 dibawah jurulatih Cikgu Kamaruzaman. Perlawanan akhir di Padang Felda Sebertak dan Koperasi Felda menyediakan Lori untuk mengangkut penyokong. Aku antara penyokong yang turut sama terlibat.
  • Selain daripada itu , kalau tak silap Felda Kumai pernah menjadi pentas persembahan di Padang. Yang aku ingat Ahmad B, Haslina Kamsan... sape lagi lupa...
  • Bekalan elektrik hanya diterima dibawah Lembaga Lektrik Negara nama TNB pada masa itu sekitar tahun 1990. Jalan di hadapan rumah mula diturap 'crusher run' pada tahun 1989.
  • Pekan sehari pada hari Ahad atau lebih dikenali dengan Pekan Sari (untuk jualan pasar) pada awalnya adalah sehari suntuk tetapi pertengahan 1990, pekan sari hanya beroperasi setengah hari dan Pasar Malam mula mengambil tempat pada setiap rabu malam Khamis.

Felda Kumai terkini;

Sehingga kini, Felda Kumai seperti felda-felda yang lain sentiasa berkembang dengan pembangunan samada melibatkan sosial dan juga ekonomi masyarakatnya.

Memiliki institusi pendidikan seawal usia seperti Tadika Kemas, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat melahirkan lapisan generasi yang berjaya dalam pendidikan dan lahirnya ramai golongan profesional. 

Begitu juga dengan kemudahan telepon ke rumah pada tahun 1998 dan kini kemudahan rangkaian telepon bimbit dari semua pernyedia perkhidmatan. 

Bekalan air juga tersedia namun sehingga tahun lalu masalah bekalan air yang menghantui Felda-felda sekitar Bera masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Rumah-rumah peneroka mula berubah wajah dengan pengubahsuaian yang dilakukan oleh peneroka dari hasil ladang masing-masing. Malah konsep satu rumah satu motorsikal seawal penempatan kini mula bertukar konsep dengan deretan motorsikal dan kereta milik peneroka dan generasi keduanya. 

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga:

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga adalah kawasan rekreasi seperti air terjun dan latanya. Terdapat 2 air terjun pada ketinggian 20 meter dan 30 meter setiap satunya dan lebih utama adalah laluan airnya yang jernih dan begitu sejuk. Terdapat kemudahan seperti laluan kenderaan , tandas, tempat berkelah dan  kemudahan perkhemahan yang dibina selepas tahun 2000. Namun sebenarnya kawasan air terjun ini mula dikunjungi oleh peneroka dan keluarga semasa dan selepas kegiatan pembalakan sekitar tahun 1984-1986 dikawasan ini dengan kemudahan jalan balak yang dibina oleh syarikat ini.

Selamat berkunjung ke Felda Kumai...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


Lawatan Sambil Belajar Wanita UMNO <b>Jerantut</b> ke Vietnam

Posted: 17 Jun 2011 06:19 AM PDT

Malam ini pukul 3 pagi Sabtu sebuah bas membawa rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut akan bertolak dari Jerantut ke KLIA. Rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut yang membawa 24 AJK dan Ketua Puteri UMNO Bahagian Jerantut akan menaiki pesawat MAS berlepas ke Vietnam pada penerbangan pukul 9 pagi Sabtu.

Ini ialah lawatan sambil belajar Wanita UMNO Bahagian Jerantut ke Vietnam. Tahniah kepada Ketua Wanita UMNO Bahagian Jerantut, Puan Norhelan Mahmud yang kreatif membawa AJK Wanita UMNO Bahagian makan angin sambil buka minda.

Vietnam, secara rasminya Republik Sosialis Vietnam ialah negara paling timur di semenanjung Indochina di Asia Tenggara, bersempadan dengan China di utara, Laos di barat laut, dan Kemboja di barat daya. Di pantai timur negara ini adalah Laut China Selatan. Dengan bilangan penduduk mencecah 87 juta, Vietnam ialah negara ke-13 teramai penduduknya di dunia. 

Negara ini juga tersenarai di kalangan "sebelas ekonomi yang seterusnya"; menurut perangkaan kerajaan, kadar kenaikan KDNK mencatat 8.17% pada tahun 2006, iaitu kadar pertumbuhan KDNK kedua terpantas di kalangan negara-negara Asia Timur dan yang terpantas di Asia Tenggara.

Semangat perjuangan rakyat Vietnam wajar dicontohi. Vietnam adalah satu-satunya negara dari Asia Tenggara yang berjaya mengalahkan kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat dalam Perang Vietnam dari tahun 1955 hingga 1975 dan Mongol dalam Perang Mongol dari tahun 1287 hingga 1288.

Hari ini kita melihat Vietnam sudah bangkit ekonominya sebagai harimau baru Asia. Semangat ini yang Wanita UMNO Bahagian Jerantut perlu belajar. Sebagai persiapan menghadapi PRU 13, Wanita UMNO Bahagian Jerantut perlu belajar semangat juang rakyat Vietnam menentang kuasa besar.

Rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut ini dalam lawatan ke Vietnam selama 3 hari 2 malam. Hari Isnin akan kembali ke tanah air.

WZWH berpendapat elok juga AJK UMNO Bahagian Jerantut mengadakan lawatan ke luar negara sambil belajar. Selain dari destinasi "hot spot" seperti Medan, Pulau Batam, Pulau Phuket elok juga pergi melawat negara yang boleh membuka minda AJK UMNO Bahagian Jerantut.

Seingat WZWH, AJK UMNO Bahagian Jerantut yang majoritinya terdiri dari Ahli Majlis Daerah Jerantut pernah melawat India, China, Australia, dan Filipina. Sepatutnya banyak sudah benda-benda baru boleh difikirkan dan diaplikasi di Jerantut.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jerantut pernah membawa AJK Pemuda UMNO Bahagian Jerantut menunaikan umrah ke Makkah dan Medinah pada tahun 2006. Ketua UMNO Bahagian Jerantut pernah juga membawa rombongan AJK UMNO Bahagian ke Bandung, Indonesia.

Ketua Kampung dan Ketua UMNO Cawangan di DUN Tahan pernah juga dibawa menunaikan umrah pada tahun 2010 yang pada masa yang sama Presiden PAS, Hadi Awang dan pemimpin tertinggi PAS Pusat "curi telor ayam" mudik ke Ulu Tembeling ketika pemimpin-pemimpin DUN Tahan tiada.

ADUN Pulau Tawar pernah membawa pemimpin UMNO cawangan dalam DUN Pulau Tawar ke Putrajaya.  WZWH tidak pasti di DUN Damak adakah ADUN Damak, Dato' Lau Lee pernah bawa Ketua Kampung dan Ketua UMNO Cawangan di DUN Damak lawatan sambil belajar.

WZWH teringat pesan dan nasihat DS Najib semasa merasmi mesyuarat UMNO Bahagian Jerantut pada tahun 2010. PM berkata," Ada orang bawa Ketua Cawangan ke Medan, ada orang bawa Ketua Cawangan mengerjakan umrah...kenapa? Kerana mahu kekal jawatan...kenapa tidak derma duit itu tolong rakyat susah...tak payahlah buat rombongan sana , rombongan situ..."

WZWH nak tergelak juga dengan kenyataan DS Najib ni. DS Najib , orang Jerantut ini orang ulu nak merasa juga melancong. Nak merasa juga tengok tempat negara orang, kalau bagi peluang mengadap Kaabah, orang Jerantut nak merasa juga. Lainlah DS Najib atau TS Muhyiddin dan para Menteri selalu keluar negara.

Lagi pun UMNO Bahagian Jerantut ini tidak pelik kepada sesiapa pun samada dari Ketua UMNO Bahagian, AJK UMNO Bahagian, pimpinan sayap hinggalah ke ahli-ahlinya. UMNO Bahagian Jerantut tidak kisah kepada sesiapa pun. Ini satu-satunya UMNO Bahagian yang unik dalam negeri Pahang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT


Bismillahirrahmanirrahim.

Pada 26 Mac 2011 yang lalu, tertunai juga hajat nak membawa encik zauj mendaki Gunung Brinchang. Sangat berpuas hati meskipun kecut perut dengan perjalanan yang mencabar, impian untuk memanjat Menara Gunung Brinchang tidak dapat dilaksanakan kerana cuaca yang mendung bertukar kepada hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat :)

Untuk mendaki Menara Gunung Brinchang, tidak perlu kepada kepakaran tertentu tetapi memandangkan cuaca yang sedang hujan (meskipun dalam keadaan renyai-renyai), anak-anak tangganya sangatlah licin kerana menaranya dari besi. Jadi, selain sami'na waato'na dengan kata-kata zauj yang tidak berapa nak izinkan ana memanjat menara ditambah pula kesian dengan budak dalam ni yang asyik kena 'melayan' kerenah ibunya. Maka, hanya melihat menara dari bawah saja.

Takpa, takpa. Lepas bersalin nanti bawa baby tawan Gunung Brinchang! ^_~

Selepas bersiar kuch kuch hota hey di Ladang Teh BOH! kami meneruskan perjalanan ke Gunung Brinchang dengan menaiki kereta. Pak Cik ana selalu juga berkhemah di Gunung Brinchang semasa zaman bujangnya, ada juga bercadang nak buat aktiviti keluarga dengan mengadakan perkhemahan di Gunung Brinchang yang mana pada malamnya boleh menikmati cuaca yang sejuk, dan berkemungkinan besar merasa duduk di dalam awan (",)

Alhamdulillah, sudah beberapa kali menjejaki Gunung Brinchang (sebelum-sebelum ini sudah berjaya naik ke atas Menara Gunung Brinchang) dan beberapa kali juga menikmati suasana duduk di dalam awan. Suhunya yang dingin ditambah dengan kelajuan angin, boleh la perasan seketika tudung umpama bendera yang berkibar megah di atas menara apabila tidak memakai baju panas di luar.

Kali pertama mendaki Menara Gunung Brinchang, memakai baju kurung... Phewww! Sangat menjaga tatasusila dan adab kesopanan sampaikan memanjat menara pun berbaju kurung. Duduk atas menara dalam beberapa minit, angin mula bertiup agak kuat dan gugusan awan pun berarak. Allahuakbar, sejuk la juga sebab seolah-olah terasa ada penghawa dingin dalam baju. Mujur la masa tu tiada orang, bayangkan la dengan angin yang kuat dengan nak pegang baju dan tudung dari tercabut, hehehe.

Memori di Gunung Brinchang, pernah membawa ukhti Syifa' dan rakan-rakannya. Kebetulan, beberapa minit selepas tiba di atas menara, angin mulai bertiup kuat dan gugusan awan bergerak ke arah kami. Merasalah mereka duduk di dalam awan, boleh jadi sejarah dan memori indah. Badan mereka yang kecil comel, kesejukan sehingga menggigil. Masa ni dah ambil iktibar dari peristiwa lalu maka sudah siap memakai t-shirt labuh dan seluar panjang ^_^

Saat berjalan-jalan dengan zauji dan juga sahabat kami, ana membawa bekal dari rumah. Nasi goreng sarapan pagi yang masih banyak dijadikan juadah mengalas perut kami di atas puncak Gunung Brinchang.

"Ok, sekarang kita berada di puncak Cameron Highlands! Sila berbangga... Hehehe."

Melihat keletah anak sahabat yang seolah-olah merasakan 'dunia ini aku yang punya' berjalan ke sini sana tanpa menghiraukan cuaca yang sejuk. Peralihan cuaca dari mendung ke hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat kemudian renyai-renyai semula :)

"Mencabar sungguh nak sampai sini."

Hehe, pesakit jantung, darah tinggi dan ibu mengandung tidak digalakkan untuk 'bergalak' nak mendaki Gunung Brinchang meskipun menggunakan kereta atau pacuan 4 roda yang disediakan oleh perkhidmatan pelancong kerana jalannya yang sangat mencabar memerlukan ketahanan diri dan semangat yang kental (kononnya nak mengaku kuat semangat dan kental la ni... :P).

Boleh juga dibanggakan, walaupun tidak mendaki dengan kaki tetapi melepak dan siap makan tengah hari di puncak Cameron Highlands, melawan suhu yang sejuk di puncak Gunung Brinchang adalah salah satu perkara yang tidak semua pelancong menikmatinya ^_~

Foto-foto sekitar Gunung Brinchang


Selesai mengambil makanan...


Lunch hour! Perut lapar...


I don't care whatever happen, I just care my stomach :P


Menara Telekom (line celcom dapat full bar di sini :P) di hadapan dan Menara Gunung Brinchang di belakang (agak terlindung)


Dari Menara Gunung Brinchang, tak nampak apa sebab hujan. Kalau cuaca cerah, masya Allah pemandangannya sangat indah. Boleh nampak Hotel Equatorial yang terletak di Brinchang.

Insyirah Soleha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di bukit ibam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit ibam - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Sovereign Gold Company (ASX: SOC) has entered into a 50% joint venture in the advanced Ibam Hill gold exploration project in Malaysia through Almusyarakah Mining Minerals SDN BHD (AAM).

A recent site visit by the company established that the Ibam Hill Block B area has potential to host a significant gold deposit.

Sovereign Gold's interests in the JV are held by MAS Gold Pty Ltd, a 100% owned subsidiary of Sovereign Gold. MAS Gold will fund development of the project up to AU$1.5 million, and also provide expertise for the project.

Importantly, the Ibam Hill Project has potential for early gold production of a modest nature from bulk sampling campaigns.

An initial exploration target of 100,000-150,000 ounces gold has been set for the near surface, open pitable resource that averages 1-2 grams gold per tonne.

The company said the Ibam Hill Project has a strong management and advisory team including AAM's founder, Abdul Hakam who has an extensive career in corporate banking and international capital markets.

Sovereign Gold has appointed Tan Sri Ibrahim Menudin and Richard Yap as advisers to the project. Menudin is former group chief executive of Malaysian Mining Corporation, and Yap is director of business development for TA Enterprise Berhad (KUL:TA).

The project is located in the Eastern Gold Belt in the Malaysian state of Pahang in the Bukit Ibam State Forest Reserve, 152 kilometres from Kuala Lumpur.

The geology of Ibam Hill is similar to the Selinsing Gold Deposit in the Central Gold Belt. The Eastern Gold Belt is an under-explored part of the world with excellent exploration potential for gold, tin, iron ore and other commodities.

Sovereign Gold's CEO, Nick Raffan and Chief Geologist, Michael Leu have recently returned from an on-site project evaluation and will oversee the project through participation on the project management committee.

The mineralised area could trend for several hundred metres along a northeast trend and, based on similar gold-bearing systems in the Central Gold Belt of Malaysia, extend to a depth of at least 200 metres – a vertical extent of 54 metres was apparent at the site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di mengkarak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :- di mengkarak - Google Blog Search

06 di mengkarak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 07:32 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 07:47 AM PDT

المنكاراقي: ANAK & Anwar Ibrahim <b>di Mengkarak</b>

Posted: 16 Dec 2010 12:05 AM PST

Kru Almankaraqi mempelawa semua rakan-rakan online ke Darul Ikhwan, Kampung Mengkarak, Bera, Pahang pada 17/12/2010 (Jumaat) untuk bersama-sama menghadiri program Himpunan Peneroka Saman Felda peringkat kebangsaan yg dianjurkan oleh NGO ANAK.

Kemuncak program tersebut adalah pelancaran oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Program dijadual bermula dengan jamuan rakyat pada jam 6.00 petang.

Sila klik gambar poster program utk maklumat lanjut.

almankaraqi.blogspot.com telah mendapat kebenaran pihak penganjur utk membuat liputan di sana.

This message has been delivered to your e-mail account by the Celcom Multimedia Messaging Service Centre (MMSC) and was originally sent by subscriber number 60183776810

You have received this Multimedia Message in your email inbox and it has been reformatted in order to be visible in your email client. However, Multimedia Messages have slideshow like qualities that are best viewed with the MMS capable player located in MMS capable devices or in our Web based MMS Player.

This message can be viewed as it was originally intended

To view this message as it was originally intened click on the button below...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSONQUXgmdRzsvMaZixeTa1lo-4Zcs5TzB65xAz9UBd0bY6JQ1Jkg

Imam Ghazali r.a telah menggariskan kpd kita sepuluh perkara yg menyebabkan syaitan bermaharajalela di lubuk hati kita….

1. Marah dan Syahwat

2. Hasad Dengki dan Tamakkan Dunia

3. Kekenyangan Akibat Makan Terlalu Banyak

4. Terlalu Menghias Diri

5. Keinginan Mengampu

6. Harta dan Wang Ringgit

7. Lokek dan Takut Miskin

8. Terlalu Fanatik,Taasub dan Berdendam

9. Terlalu Memikirkan Tentang Zat dan Sifat Allah SWT Tanpa Ilmu Pengetahuan dan Diluar Batas Akal Fikiran Manusia

10. Sangka Buruk Sesama Kaum Muslimin

Rujukan :

http://www.muslimdiary.com/

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved