ads

Ahad, 26 Jun 2011

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


cloudymonday: Suatu Pagi Di Sebuah Warung <b>Di Temerloh</b>

Posted: 11 Jun 2011 05:33 PM PDT

Bersarapan di Temerloh....

Papan hijau dalam gambar tu menarik perhatian kami..

Jom zoom in sket...

Apa yang tertera;

Pengumuman,

Setiap minuman tarik menarik tiada dalam perkhidmatan kami,

seperti teh tarik dan lain-lain

Pembuat teh tarik mamak maidin dah balik negeri

Harap Maaf!

Hahahaha... lawak kan..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Tranungkite Online v11 - Masjid lantik AJK <b>di Negeri Sembilan</b>

Posted: 20 Jun 2011 09:51 PM PDT

Oleh: rozmal

"Di Negeri Sembilan, Ahli Jawatankuasa Masjid dilantik oleh masjid kerana menurut Pengarah JHEAINS masjid di negeri ini diminta mengemukakan senarai calon jawatankuasa yang baru secepat mungkin. Patutlah begitu banyak masjid-masjid di Negeri Sembilan ini yang mati, masjid yang calonkan AJK masjid, bukannya manusia yang calonkan manusia.

Sila baca artikel saya sebelum ini , Masjid-masjid yang mati di N.Sembilan, negeri beradat di http://waghih.blogspot.com/2011/03/masjid-masjid-yang-mati-di-nsembilan.html  

Tidak perlu pilihan raya masjid di NS

Sinar Harian 20 Jun 2011

 

SEREMBAN - Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) tidak bercadang mengubah sistem pemilihan jawatankuasa pengurusan masjid sedia ada.

 

Pengarahnya, Johani Hassan berkata, tiada keperluan untuk bertukar kepada kaedah pilihan raya memandangkan sistem digunakan sekarang berjalan dengan baik.

 

"Pada masa ini, calon-calon jawatankuasa masjid dikemukakan oleh ahli kariah sendiri. JHEAINS hanya membuat keputusan tentang lantikan.

 

"Selain itu, JHEAINS turut mengeluarkan garis panduan berhubung pemilihan calon," katanya di sini.

 

Sementara itu, menurut beliau, semua masjid di negeri ini diminta mengemukakan senarai calon jawatankuasa yang baru secepat mungkin.

 

"Kita perlu proses segera semua pencalonan memandangkan penggal jawatankuasa masjid sedia ada akan tamat pada 31 Disember depan," katanya.

 

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9208941.asp

"Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tranungkite Online v11 - Maksiat <b>di Negeri Sembilan</b> mengundang bala

Posted: 22 Jun 2011 04:00 AM PDT

Oleh: amkns

"

SEJARAH membuktikan umat terdahulu dibinasakan Allah SWT akibat maksiat yang dilakukan. Iblis diusir oleh Allah daripada syurga kerana maksiat yang dilakukan. Begitu juga kisah umat Nabi Nuh yang tenggelam dilanda banjir juga kerana maksiat.

 

Firman Allah yang bermaksud: Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah dan Kami jadikan bumi memancarkan mata air-mata air (di sana sini), lalu bertemulah air (langit dan bumi) itu untuk (melakukan) satu perkara yang telah ditetapkan. (al-Qamar: 11 dan 12)

 

Allah menenggelamkan Firaun dan tentera-tenteranya juga kerana maksiat dan dosa-dosa yang dilakukan (rujuk ayat 40 surah al-Qasas).

Begitu juga yang berlaku terhadap kaum Lut yang mengingkari hukum dan ketetapan Allah. Orang lelaki dari kaum Lut mengamalkan seks songsang sesama lelaki iaitu liwat atau homoseksual. Perbuatan ini amat dilaknat oleh Allah.  

Allah menghantar malaikat Jibrail kepada kaum Lut dan malaikat Jibrail menggunakan hujung sayapnya mengangkat perkampungan mereka dan menghempaskan kembali ke bumi (rujuk ayat 74 surah al-Hijr).  

Selain itu, Allah juga telah melenyapkan Kaum Ad dan kota mereka yang hebat itu (rujuk ayat sembilan surah al-Ahzaab).

Selanjutnya adakah kita tidak mengambil iktibar terhadap musibah akibat maksiat yang dilakukan oleh kaum Bani Israel. Allah memberikan gambaran tentang hukuman yang dikenakan terhadap Bani Israel. 

Allah berfirman yang bermaksud: Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di Segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (Sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku. (al-Israk: 5). 

Berdasarkan kisah-kisah umat yang telah dihukum oleh Allah, tentu sekali kita dapat menganalisis atau muhasabah diri tentang dosa-dosa atau maksiat yang telah dilakukan sama semalam, kelmarin atau dosa-dosa 100 tahun yang lalu. Semuanya menjadi sebab musabab malapetaka yang perlu kita hadapi selagi kita keseluruhannya tidak memohon taubat kepada Allah.  

Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Bila terjadi maksiat di kalangan umatku, maka Allah akan memberikan azabnya untuk semua (riwayat Ahmad)." 

Oleh yang demikian, sewajarnya kita merenung pengertian yang tersurat dan yang tersirat daripada hadis tersebut. Ini kerana secara realitinya memang berlaku terhadap umat yang terdahulu, kerana akibat dosa yang telah mereka lakukan mengakibatkan umat telah binasa dan dihukum oleh Allah.

 

Dalam satu kisah peperangan, setelah tentera Muslim menewaskan pasukan musuh dan menawan Qubrus dengan mengalahkan tentera Rumawi, keseluruhan tentera Islam bergembira merayakan kemenangan. Tetapi Abu Dardak seorang sahabat besar menangis.

 

Apabila ditanya mengapa beliau dalam kesedihan, Abu Dardak menjawab: "Aku menangisi umat yang telah melakukan kemaksiatan dan Allah telah meminggirkan mereka."

 

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0622&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm

 

PANTAI MAKSIAT

Harian Metro 20 Jun 2011

 

PORT DICKSON: Biarpun berada di tempat tumpuan awam, segelintir pasangan remaja dikesan tidak segan silu melakukan adegan tidak senonoh di pantai berhampiran Batu 3, Bagan Pinang, di sini, sekali gus menimbulkan rasa tidak selesa pengunjung.

 

Malah, aktiviti berkelah di tepi pantai sepatutnya dijadikan medan mengeratkan hubungan kekeluargaan, namun pengunjung disajikan dengan adegan bercumbu pasangan kekasih. Bukan saja duduk berdua-duaan di kawasan terpencil dan gelap, namun pasangan terbabit berpelukan dan bercumbu.

 

Tinjauan Metroplus mendapati kebanyakan mereka bukan saja berkunjung dan melakukan aktiviti tidak bermoral terbabit pada waktu siang, sekali gus membawa pada waktu tengah malam sehingga awal pagi di persisiran pantai mahupun di dalam kereta.

 

Penduduk tempatan mendakwa, kebanyakan pasangan berusia 20-an termasuk pelajar kolej swasta dari daerah ini mahupun negeri lain selalu berkunjung ke situ antara jam 5 petang hingga ke awal pagi.

 

Pengunjung, Nourzita Hamidon, 34, berkata dia tidak selesa berkelah dengan keluarga apabila melihatkan aksi melampau segelintir pasangan yang dipertontonkan kepada kanak-kanak.

 

"Mereka bukan saja beraksi dengan liuk badan yang memalukan, malah turut berpakaian tidak sopan hingga memperlihatkan alur dada dan punggung ketika duduk bersama pasangan.

 

"Malah, anak-anak pernah bertanya mengenai cara pemakaian mereka yang terdedah dan kelakuan sumbang pasangan terbabit," katanya.

 

Katanya, sejak kawasan jalan pantai itu dinaik taraf dengan kemudahan letak kereta, ia sering dipenuhi kenderaan yang berhenti khususnya malam minggu, sekali gus pengunjung lain merakamkan adegan manja pasangan kekasih di dalam kenderaan.

 

Seorang lagi pengunjung dikenali sebagai Harun, 42, berkata kawasan berkenaan kadangkala tidak sesuai dijadikan lokasi kunjungan mereka yang sudah berkeluarga kerana khuatir adegan tidak senonoh itu dilihat kanak-kanak.

 

Katanya, pihak bertanggungjawab perlu melakukan pemantauan dan rondaan berterusan bagi membendung gejala itu yang semakin berleluasa dan mengundang rasa tidak senang di kalangan pengunjung.

 

http://www.hmetro.com.my/articles/Pantaimaksiat/Article/

"Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, dari 15hb Mei hingga 18hb Mei kami berada di tanah FELDA Lurah Bilut seterusnya ke Felda Sungai Koyan meninggalkan kesan yang sangat dalam dalam lubuk hati. Pelbagai yang indah-indah telah melekat ke dalam anak mata sehingga sekarang masih terbayang-bayang akannya. Ditambah dengan penduduk di kedua-dua buah Felda yang sangat peramah dan sporting. Sehingga membuatkan kami berat kaki untuk melangkah dan meninggalkan tanah keramat pertama yang kami jejaki itu.

Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI KERAMAT.

Peribadi Encik Hussin amat menyenangkan kami semua. Melayan kami bagai tetamu diRaja. Crew filem dokumentari ini sangat menghargai pelawaan Encik Hussin ke tempat-tempat menarik untuk dilawati. Terutamanya, di sekitar Lurah Bilut. Sehingga juga membuatkan hilang rasa kepenatan dan perasaan jauh untuk ke sana.

Lurah Bilut merupakan sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.Felda Lurah Bilut adalah merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Penempatan penduduk dibahagikan mengikut kawasan asal penduduk datang. Contohnya penduduk berasal dari Pulau Pinang dikumpulkan penempatan mereka di Jalan Pulau Pinang. Kegiatan pertanian utama adalah penanaman Getah dan Kelapa Sawit. Penduduk terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Sistem pemusatan pentadbiran sekolah rendah di FELDA Lurah Bilut adalah merupakan Sekolah Wawasan pertama dan model dalam pembentukan sekolah wawasan di seluruh Malaysia. Memang menarik jika singgah ke sana. 

Kami dibawa menaiki tangki sekolah dihadapan muzium terbabit. Memang seronok sekali. Sudahlah dijamu dengan makanan sebelum memulakan pendakian ke puncak tangki. Dibawa pula dengan bekal-bekalan seperti goreng pisang, air ABC, ubi goreng sebagai kudap-kudapan. Perasaan terharu mula menjalar dalam diri masing-masing.

Memulakan pendakian ke atas puncak tangki merubah perasaan kami yang ghairah untuk ke sana dengan gerun dan cemas sedikit. Mana tidaknya, untuk ke puncak memang cerun, tambahan pula tiada unsur keselamatan sewaktu pendakian. Hanya berbekalkan barang-barang equipment shooting sehelai sepinggang dan kudap-kudapan tadi sahaja. Bait-bait semangat kental yang masih ada untuk kami juga menjadi kayu api untuk membakar perjuangan pendakian tersebut. Alangkah indahnya! Jika dinikmati pemandangan sekitar dari atas. Hilang perasaan penat, gayat dan gerun itu tadi. Memang indah dan damai Lurah Bilut. 

To be conti, sebab nak gi makan..hihi geng crew dah datang tu...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 09:13 PM PDT

hari hari pertama , aku berposting di klinik kesihatan beserah ... wardmate aku kali ni 4 org hero mcm biasa akmal , naqie, awang n dolah beserta 5 org heroin termasuk aku .. fadilah, k.ayu, ana n anum .. kali ni kitaorng ke sana naik van jer .. nak naik bus tkut mbzr pulak minyak bus .. kang x pasal2 yuran pengajian lg bertambah ... KK ni kene pndah coz ada mslh kulat ke apa entah .. so dia bt la bangunan sementara ... mula 2 masuk kene tunggu jgk la .. mcm biasa la kene jmpa sister dulu .. tp sister x der pun so tnggu DR kot .. dia ckp kitaorg x leh posting kot sbb tmpt limited .. nsb bek sis Judy dtg bw surat .. mintak surat dgn kitaorng mana ada .. jdual posting ada la.. thnx sis Judy .. mula2 kene orentasi .. bilik ni bilik saringan , bilik ni bilik ibu n anak , bilik ni .... bla, bla,bla ... aku kene jaga kat bilik no 2 dgn ana .. bilik ibu dan anak ... mula2 masuk x tau nak buat apa .. jd mcm tunggul jer .. tggu n lihat .. tarik langsir utk privacy .. lama2 baru kitaorg buat keje .. timbang , ukur pjg , ukur lilitan kepala bby .. best2 .. staff nus dah lps kitaorg bt bnda ni.. asal bby msk jer , kiatorg la buat kerja tu .. bak kata staff nurse normah " adinda-adinda ku ada kat sini blh la bt " .. apa yang aku dpat hari ni :

1. kepada pt2 sila la pakai pakaian yang sesuai bila dtg klinik .. jgn la pakai seksi2 .. kesian kat suami kamu yg kene tanggung semua tu .. ni klinik bkn tmpt nak berhibur ..

2. perlu ke isu family planning ??? setiap kali pt dtg mesti akn ada soalan psl family planning ni .. even anak sulung ... " puan blh dah strt rancng ni .. kita ada pil perancang , implan n so on " .. aku teringat kisah Dr Farhan dlm novel tulisannya denyut kasih medik yang HO kene bg health education pasal family planning ni .. kini situasinya aku tgh rasa .. kan lebih baik ckp kat pt " " puan , apa kata puan bg anak puan breast feeding sampai umur ank puan 2 thun .. " kan breast feeding juga slh satu kaedah family planning .. lg jimat .. free of charge .. xyah la nak membazir duit pergi beli pil la , apa la.. kesan sampingan pun tak der bila breast feeding .. kalau ada yang bg alasan berkerja , x dpt diterima .. inu blh jer pump susu n simpan dlm peti ..

3. dtg la dgn suami ... kalau suami bekerja mmg xdpt nak tolong la.. tp kan bgs kalau suami ambik cuti utk turun bersama2 dgn isteri p buat pemeriksaan kat ank .. blh la jgk dgr apa yang kitaorg nak bgtau .. ni x kebykkan isteri jer yang dtg .. kalau suami n isteri dtg bersama blh la jgk saling ingt mengingati antara satu sama lain .. biasa la manusia ni mudah pelupa .. kene ada org yang tolong ingatkan ...

4. penuhkan ilmu di dada sebelum kahwin n dapat anak .. jgn main redah jer .. jaga ank baik2 .. bkn buat anak mcm anak patung ..

5. dgr ckp nurse .. ni x mcm2 alasan dia bg .. aish .. bby 6 bln mana blh bg air glucose .. kang manis tu ..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 09:48 PM PDT

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran
al Baqarah : 164

Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut Taqdir (yang telah ditetapkan)
al Qamar : 49

Taman Negara telah ditubuhkan pada tahun 1938/ 1939 yang meliputi tiga buah negeri di semenanjung malazi yakni Pahe, kelate, Tranung
Dahulunya di sebut sebagai King George V National Park bagi memperingati jubli Perak Kerajaan Diraja Britain
Selepas kemerdekaan pada tahun 1957 namanya ditukar kepada Taman Negara
Taman Negara meliputi kawasan seluas 4343km persegi bersamaan 434300 hektar.
Taman Negara negeri pahe seluas 2477 km persegi bersamaan 247700 hektar
Taman Negara negeri Kelate Darul Naim seluas 1013 km persegi bersamaan 101300 hektar diikuti taman Negara negeri tranung seluas 853 km persegi bersamaan 85300 hektar
Dasar Perundangan yang dikuatkuasa di Taman Negara ialah Enakmen Taman Negara Pahe No.2 tahun 1939; Enakmen taman Negara Kelate no 14 tahun 1938 dan enakmen taman Negara Tranung no 6 tahun 1939
Objektif penubuhan Taman Negara adalah seperti dinyatakan dalam enakmen taman Negara

The park is hereby dedicated , set aside and reserve in perpetuity in trust for the purpose of the propagation, protection and preservation of the indigenous fauna anf flora , and the preservation of objects and places of aesthetic, histirical or scientific interest…

Taman negara selaku suatu ecosystem hutan yang kaya yang telah berusia 130 million tahun menyediakan suatu yang istimewa kepada pengunjungnya untuk mengalami suatu pengalaman yang mendamaikan dengan kekayaan fauna serta flora . sungai sungai yang jernih mengalir dari lembah
. taman Negara ditubuhkan untuk mengekalkan hutan dara yang bersih dari pencemaran…
Uadara yang bersih serta air sungai yang jernih cukup mendamaikan minda Insan yang berkunjung.
Puncak Gunung Tahan 2187 meter bersamaan 7175.20342 kaki ….sifir 1 meter= 3.2808429 kaki selaku Puncak gunung Tertinggi di Tanah Semenanjung Malazi.

Hutan Tanah Pamah dipterokarp yang merupakan sebahagian besar Tanah taman Negara yakni seluas 2501.568 km persegi ( 250156.8 hektar…menampung kira kira 14000 spesies tumbuhan, 200 spesies mamalia 300 spesies burung.
Terdapat 80 spesies kelawar dan 30 spesies tikus telah ditemui di taman Negara.
Taman Negara jua merupakan ecosystem hutan yang didiami oleh ikan serta reptilian
Taman Negara memiliki dirian hutan yang kaya terdiri dari sepsis kayu Chengal, Meranti Seraya, Meranti Tembaga, Meranti Sarang Punai, Meranti Bukit, Meranti Kepong, Kempas, Merbau, Kemuning, Keruing, Nyatoh, serta lesser known spesies yang banyak seperti sesendok, bintangor, etc.

Awan meliputi puncak gunung tahan serta buleh ditemui pada ketinggaian 1500 meter bersamaan 4921.26435 kaki above sea level.

Menurut ahli ekologi hutan, jenis hutan ditentukan menerusi ketinggian tanah dari aras laut

Jenis hutan mengikut ketinggian dari aras laut di Negara Malazi

4921kaki=1500meter ke atas

Upper Montane Forest
-also known as ericaceous forest
-sparse foliage, gnarled and stocky branches
-abundance of moss and lichen and perpetually damp due to dense cloudcover and mist

Antara 3937kaki= 1200meter hingga 4921kaki=1500 meter

Montane forest
-also known as montane oak forest
-less dense forest; often mistshrouded and damp and contains unique species like ferns and certain conifers

Antara 2460 kaki=750meter hingga 3937kaki=1200meter

Upperhill dipterokarp forest
-Characterized by the presence of shorea platyclados, agathis borneensis, calophyllum spp and dipterocarpus

Antara 984kaki=300meter hingga 2460kaki=750meter
-Area Burung Tiong Mas hime ranges…
Hill dipterocarp forest
-Occurs on the inland malazi mountain ranges and contains many of common lowland species
-dominance os shorea curtisii (meranti tembaga…which ends to be gregarious here

984kaki=300meter ke bawah
Lowland dipterocarp forest (kebanyakan kawasan ini sudah bertukar menjadi lading kelapa sawit serta lading getah…

Telah diusaha hasilkan (selaku production forest sejak 39 tahun lalu…
-well drained forest, dense and rich in biodiversity

Coastal Hill Forest
-characterised by the presence of shorea glauca (meranti kepong…, irvingia malayana, Eugenia spp (kelat…and shorea curtisii (meranti tembaga…

Peat swamp forest (paya gambut….
-contains commercially important species such as Gonystyllus bancanus (ramin…and shorea platycarpa (meranti paya…

Mangrove forest ( paya bakau…. ( 0 meter… ke atas sehingga peat swamp forest
-Forms a transition from land to sea, linking terrestrial and marine ecosystem and sheltering tropical shores with trees and shrubs

Forestry Department Headquarters Semenanjung malazi
Jalan Sultan Salahuddin
50660 KL
Tel 03 2988244
Fax 603-2925657

Anda buleh merujuk map askar skala 1:50000 untuk melihat ketinggian bukit dari aras laut… above sea level…
Map helaian 4063 adalah kawasan Chiku bersempadan dengan Taman Negara Kelate
Artikel ini dibuat pada 4.5.2009…
Time 8.46 am

Anggaran bilangan harimau di Taman Negara adalah 100 harimau, bilangan gajah dianggarkan 450 gajah yang menjadikan taman Negara selaku home range bagi dua fauna yang utama di Negara ini…
Badak Sumatra dianggar bilangan 12 badak yang menjadikan Taman Negara selaku home range… dengan sumber makanan yang banyak di dalam hutan Taman Negara…

Satu hektar hutan taman Negara mengandungi kira kira 100 spesies tumbuhan yang membekalkan makanan kepada gajah seladang, badak, rusa, kijang,pelanduk.
Spesies mamalia yang disebut dalam English selaku Bear Cat jua terdapat di sini.
Musang, landak, burung kuang, burung Tiong mas, burung bayan nuri, burung serindit, serta banyak burung yang menjadikan Hutan Taman Negara selaku home range yang Aman serta mendamaikan

Hutan Taman Negara adalah Khazanah Negara yang harus dipertahankan demi penerusan warisan Negara untuk generasi Insan pada masa depan.

Sungai tahan mengalir dari gunung tahan menuju ke Kuala T
Gua Telinga, gua daun Menari, gua luar merupakan gua yang terkenal di Kuala Tahan
Stalaktik dan stalagmite dapat dilihat terdapat di dalam gua tersebut
Gua Peningat dari banjran batu kapur terdapat di Merapoh yang jua merupakan laluan masuk ke hutan Taman Negara. Gua ini terletak 8.8 meter dari Sungai Relau, Merapoh. Gua gajah jua terdapat di Merapoh yakni dalam jarak 5.5 km dari Sungai Relau.

Gua Bi'wah dan Gua Taat buleh ditemui setelah menaiki speed bot dalam tempoh 2 hour dari Pengkalan Kawi di Kuala Berang
Artifak purba ditemui seperti perkakasan dapur, kapak, dan peralatan yang menunjukkan kewujudan era Neolithic (4000 sebelum masihi…

Rakyat dari Sumatra dikatakan buleh berjalan kaki menuju ke Melaka pada era Neolithic tersebut.

Taman Negara merupakan tempat yang diminati ramai untuk aktiviti memancing terutama di hulu sungai Tahan

Lata Berkoh merupakan kawasan berkelah yang baik dikeliling pokok serta lanskap tunbuhan yang menarik.

Mendaki Gunung Tahan
Terdapat dua laluan untuk mendaki gunung tahan
Pertama mengikut laluan Merapoh hingga ke puncak Gunung Tahan
Kedua Mula mendaki dari Kuala Tahan hingga ke puncak

Laluan yang mudah ialah mula mendaki dari Merapoh menerusi kuala Juram sehingga sampai ke puncak gunung Tahan. Kemudianmenuruni Gunung tahan menuju ke Kuala Juram seterus nya ke Merapoh. Lauan ini adalah yang mudah jika dibandingkan laluan dari kuala tahan yang lebih mencabar.
Laluan jip sepanjang 13 km ke kaki Gunung tahan telah dibina di Merapoh bagi memudahkan pendakian ke puncak gunung Tahan. Lauan Jip ini menuju ke kuala Juram yang mana air sungainya cukup jernih di kelaskan dalam kelas pertama dari aspek kebersihan airnya.

Titian silara…canopy walkway

Titian silara sepanjang 231 meter telah dibina di silara pokokpada tahun 1993 dan fasa kedua sepanjang jarak 200 meter telah dibina pada tahun 1995. Titian silara di taman Negara kelate sepanjang 230 meter telah dibina pada tahun 2000.

Kampong Yong mereupakan kampong ore asli batek yang mana satu bentuk penempatan ore asli di Negara ini.

Aktiviti pemerhatian burung buleh dijalankan dengan melihat variasi burung seperti jenis rimba, sambar, merbah, tiong mas, bayan nuri, serindit, kelicap kunyit, etc
Aktiviti photografi jua buleh dijalankan dengan pandangan yang menarik serta kejernihan air sungai yang mengalir… mendamaikan.

Sungai Relau terletak kira kira 7 km dari Bandar Merapoh yang mana

Jarak antara Gua Musang dengan Merapoh adalah 34km manakala jarak Bandar kuala Lipis dengan Merapoh adalah 100km.

Perkhidmatan Keretapi antara Gemas lembah Kelang dan Tumpat…

Tanjong Mentong buleh ditemui setelah menaiki speed bot dari pengkalan kawi Kuala berang Tranung kite…
Jarak nya dari kuala tranung adalah 55 km.
Pengkalan kawi adalah pintu masuk untuk ber rekreasi di tasik Kenyir setelah pemanduan selama 1 hour dari kuala tranung.

Taman Negara Kelate buleh ditemui setelah memandu 230km dari Lembah Kelang dan 185 km kota bharu. 45 km dari gua Musang…dengan jalan berturap melalauyi felda aring

Permit masuk taman Negara RM1.00 per person
Lesen untuk photografi RM5.00 per unit
Lessen Memancing RM10.00 per unit
Bumbun RM5.00 per person
Yuran perkhemahan RM1.00 per person per day
Titian silara RM5.00 utk dewasa RM3 untuk kanak kanak

Penginapan di taman Negara

Kuala tahan …kebanyakannya diswastakan

Mutiara Resort 09-2663500
Ekoton chalet 09-2669897
Agoh chalet 09-2669570
Liana Hostel 09-2669322
Tahan Guest House 09-2667752
Teresek View 09-2667839
Nusa camp 09-2662369

Sungai Relau Merapoh
Jabatan punya kemudahan 09-9124894
Encik Basir adalah sahabat saya…menguruskan kawasan di sini

Kuala Koh…Lubuk Kedah taman Negara Kelate
Jabatan yang uruskan 09-9282952

Tanjong Mentong …menerusi Pengkalan kawi kuala berang
Jabatan uruskan

Fungsi hutan selaku protected area:
1.the protection of soils from erosion
2.safeguards for watershed systems,
3.maintenance of ground water reserves
4. behaving as part of carbon dioxide absorbing global "lung"
5.maintaining ground water aquifers- liquified natural gas and a fertilizer plant

These aquifers are the most important source of freshwater supply for both industrial and domestic purposes

Freshwater from aquifers

An excellent natural laboratory for studying biological and ecological aspects of dipterocarp forest, endangered animal and plant species and genetic resources.

Function as a control ecosystem for the study of human impacts on tropical forest ecosystems so that management strategies and programs can be properly designed.

The research and educational functions of the park have been utilized by both domestic and international academic communities.

Tourists have been attracted by the beauty of the scenery, the opportunities of observing nature, hiking, camping, and canoeing along the rivers.

Contoh saya berikan...

Hutan yang tumbuh di bukit serta gunung adalah kawasan tadahan air yang mana akar pokok buleh berfungsi untuk melambatkan pergerakan air dari awan menuju ke sungai dengan daya menampan di daun poko, batang pokok dahan, ranting akar pokok...buleh di tamsilkan seperti penapis teh di kedai mamak yang mana serbuk teh menyebabkan air teh turun dengan perlahan ke dalam gelas...

jika tiada pokok di bukit serta gunung di negara ini...air hujan yang turun akan terus mengalir ke sungai dengan membawa bersama sedimen butiran tanah yang impack kepada sungai menjadi tohor serta air sungai akan keruh...
jika keruh di hulu negari ...biasa akan keruh di muara sungai...

contoh saya berikan dengan kita harvest logging operation kayu yang berdiri di dirian hutan dengan mendapat RM sebanyak RM12 million bagi 100 hektar dirian hutan yang kaya dengan kayu meranti

Bila hujan turun dengan banyak air sungai Pahe akan melimpah naik ke daratan dimana rakyat mendirikan rumah serta kedai...Banjir melanda...Berapa kerugian akibat banjir kesan dari logging operation yang rakus...

banjir mungkin melanda beberapa tahun selagi sungai tidak di dalam kan akibat sedimen butiran tanah yang telah mendap di dasar sungai...Sungai serta parit perlu di dalamkan supaya tidak melimpah sekiranya hujan menimpa bumi...
Jika ada dirian hutan InsyaAllah air hujan yang menimpa pokok di dirian hutan dapat melambatkan aliran permukaan air di permukaan tanah ( water surface flowing...
Maka fikirlah rakyat dari hanya nakkan RM 12 million tadi...

Puliharalah hutan Khazanah Negara ...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


Kiosk TM <b>Di Kuala Rompin</b>, Pahang | Jalur Lebar.NeT

Posted: 25 May 2011 09:00 PM PDT

Posted by admin on May 26th, 2011

Hafiz Computer Services (CA0160761-V)

Kiosk kami telah mula menjalankan operasi pada 17 Mei 2011 di alamat :

Kiosk TM Kuala Rompin, Kiosk 5,

Pasaraya Nan Demo Sdn. Bhd.

Lot 1, KM2, Jalan Rompin – Endau,

26800 Kuala Rompin, Pahang

( Berhampiran Masjid Besar Bandar Kuala Rompin -masjid Tengku Abdullah)

Waktu Operasi

Hari Selasa – Ahad

9 pagi hingga 6.30 petang.

Mereka yang tinggal di kawasan Kuala Rompin, Muadzam Shah dan Endau-Johor / Endau Rompin, boleh berurusan terus dengan kami. Kami juga menerima semua permohonan dari seluruh Malaysia secara online atau datang terus kepada kami. Khidmat yang kami sediakan adalah:

  • Pendaftaran Jalur Lebar Internet untuk perniagaan atau kediaman.
  • Pendaftaran talian tetap (telefon) untuk kediaman atau pejabat (perniagaan).
  • Pendaftaran pakej panggilan Voice Deals untuk kediaman (pelan panggilan murah).
  • Pendaftaran pakej call plan untuk perniagaan.
  • Pendaftaran Jalur Lebar berkelajuan tinggi UNIFI.
  • Pendaftaran Mobile Homeline CDMA

Untuk membuat pendaftaran Jalur Lebar Streamyx / UNIFI / Homeline / Business line / Voice Deals , boleh menghubungi kami melalui mana-mana cara di bawah

YM : hafiz.computer

Borang Pertanyaan : KLIK DI SINI

Nombor Telefon : 019-9377794

Atau Terus sahaja isi borang secara online :

Pakej Jalur Lebar TM  ( Klik Sini)

Pakej Student Gradpack (Klik Sini)

  • CONTOH PENGIRAAN CAJ YANG DIKENAKAN ( KLIK SINI )
  • CARA NAK HANTAR SALINAN IC ( KLIK SINI )

Jom Chat dengan saya..

You can leave a response, or trackback from your own site. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


MASAM MANIS: Sepetang <b>di Kuala Lipis</b>

Posted: 26 Jun 2011 06:12 PM PDT

Assalamualaikum....
Selamat pagi semua....
Minggu baru... semangat baru dan azam baru... Mulakan minggu baru dgn hati yg ceria..
Sehari tak bersiaran terasa bebulan lamanya.. Rindu rasa nak menatap tenet.. banyak resepi dari kawan2 yg dah ita tertinggal.. tak pe ita akan kayuh perlahan untuk menjengah dari satu rumah ke satu rumah...

Semalam ita berada betul2 di tengah2 Malaysia. Nape tak percaya???? ok kita lihat lah bukti dibawah...


Dah percaya?? haha semalam ita berada betul2 di tengah2 Malaysia di atas tulangbelakang Malaysia, iaitu di atas banjaran Titiwangsa. Selama berkali2 ita bertandang ke Kuala Lipis barulah ita tahu bahawa kedudukan Kuala Lipis betul2 berada di tengah2 Malaysia. Aiiii... buat malu aje ita ni kan?? rakyat Malaysia yg tak tau Geografi... hihi
Seronok bertandang ke Kuala Lipis... selain ita dapat bertemu dengan anak ita Amiru yg belajar di sini.. ita juga masih dapat melihat keistimewaan Bandar Lipis yg masih lagi mengekalkan seni bina asal. Ita boleh kata kan Bandar Lipis adalah bandar yg sunyi dari pembangunan, kerana tidak banyak pembangunan dapat kita lihat disini.. tapi ita suka kerana ita masih berpeluang melihat seni bina bangunan lamanya yg masih gah berdiri walaupun semakin uzur... ditelan zaman. Ita harap jangan lah bangunan yg usang ni dirobohkan.. biarlah ianya menjadi salah satu mercu dan sejarah yg boleh di lihat oleh anak2 bangsa kita...

Antara bangunan lama yg masih kekal dengan senibina lama yg unik

Antara Masjid yang tertua di Malaysia

Station Keretapi di bandar yg semakin sepi...

Peti surat lama yg masih jelas kelihatan walaupun dah berkurun usianya...

 Lorong-lorong kehidupan....

Sungai Pahang


Ini antara pokok yg terbesar yg berada ditengah2 Malaysia. Pokok yg palig tua dan paling besar ni sangat sukar nak ambil gambar dia.. sebab besar sangat... seram pun ye jugak!

 Hitam putih kehidupan....


Antara sekolah yang tertua... dan disinilah sekolah Penyanyi Polular kesayangan Malaya... Dato Siti Nurhaliza.
Anak2 bangsa ku...Jelajah Pahang

 Antara kehidupan dan kematian.....







Sepanjang jalan kenangan.......

Halus teratur jambangan cempaka,

Ditepi jejawi molek kedidi,

Takkan luntur semangat merdeka,

Dijulang pertiwi sentosa abadi.....

Cindai si desa selasih mewajah,

Gamat Melaka bertingkah kelicap,

Andai nusa masih dijajah,

Nikmat merdeka dapatkah dikecap???

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


AKU DAN KEHIDUPANKU: Aku singgah <b>di Cameron Highlands</b>

Posted: 21 Jun 2011 01:49 AM PDT

Aku memang tak langsung terfikir.
Percutianku akan berakhir di Cameron Highlands.
Azman yang beri cadangan.
Ipoh-Cameron Highlands melalui jalan Simpang Pulai tak jauh.
70km atau 1 jam perjalanan.
Dia kata setiap 2 minggu dia pasti ke sana.
Membeli sayur2 segar dan merasa suhu rendah tanpa aircond.

Wife dan anak2 terkejut bila aku kata,
" Jom kita ke Cameron Highlands! ".
Kali terakhir aku ke sini ialah 12 tahun dahulu.
Masa itu anakku baru seorang.
Umurnya pun baru 2 tahun.

Cameron Highlands memang jauh berubah.
Suhunya pun tak berapa nak sejuk dah.
Pembangunannya dah tahap maksimum.
Kebersihannya masih boleh diperbaiki.
Sampah dibuang merata2.
Jam kat stesen bas pun dah lama berhenti.

Nasib baik bukan cuti sekolah.
Sana sini agak lengang dan terkawal.
Cuma kat area jual sayur di Brinchang agak sibuk.
Jadi Cameron Highlands aku yang punya!

Banyak jugak tempat2 yang nak dikunjungi.
Azman dah cadangkan perkara wajib yang perlu dilakukan.
Tunggu entri selepas ini...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 03:46 PM PDT

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the "exceptional range of shophouses and townhouses" that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird's nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., "Cryptococcosis," http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), "all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses". It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are "now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances."

The WHO states: "Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries." However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, "Avian influenza "bird flu"," http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town's Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town's World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique "intangible heritage" of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the "unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses" which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: "personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated". If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town "loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List" it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di jerantut</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 01:37 PM PDT

Malam ini pukul 3 pagi Sabtu sebuah bas membawa rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut akan bertolak dari Jerantut ke KLIA. Rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut yang membawa 24 AJK dan Ketua Puteri UMNO Bahagian Jerantut akan menaiki pesawat MAS berlepas ke Vietnam pada penerbangan pukul 9 pagi Sabtu.

Ini ialah lawatan sambil belajar Wanita UMNO Bahagian Jerantut ke Vietnam. Tahniah kepada Ketua Wanita UMNO Bahagian Jerantut, Puan Norhelan Mahmud yang kreatif membawa AJK Wanita UMNO Bahagian makan angin sambil buka minda.

Vietnam, secara rasminya Republik Sosialis Vietnam ialah negara paling timur di semenanjung Indochina di Asia Tenggara, bersempadan dengan China di utara, Laos di barat laut, dan Kemboja di barat daya. Di pantai timur negara ini adalah Laut China Selatan. Dengan bilangan penduduk mencecah 87 juta, Vietnam ialah negara ke-13 teramai penduduknya di dunia. 

Negara ini juga tersenarai di kalangan "sebelas ekonomi yang seterusnya"; menurut perangkaan kerajaan, kadar kenaikan KDNK mencatat 8.17% pada tahun 2006, iaitu kadar pertumbuhan KDNK kedua terpantas di kalangan negara-negara Asia Timur dan yang terpantas di Asia Tenggara.

Semangat perjuangan rakyat Vietnam wajar dicontohi. Vietnam adalah satu-satunya negara dari Asia Tenggara yang berjaya mengalahkan kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat dalam Perang Vietnam dari tahun 1955 hingga 1975 dan Mongol dalam Perang Mongol dari tahun 1287 hingga 1288.

Hari ini kita melihat Vietnam sudah bangkit ekonominya sebagai harimau baru Asia. Semangat ini yang Wanita UMNO Bahagian Jerantut perlu belajar. Sebagai persiapan menghadapi PRU 13, Wanita UMNO Bahagian Jerantut perlu belajar semangat juang rakyat Vietnam menentang kuasa besar.

Rombongan Wanita UMNO Bahagian Jerantut ini dalam lawatan ke Vietnam selama 3 hari 2 malam. Hari Isnin akan kembali ke tanah air.

WZWH berpendapat elok juga AJK UMNO Bahagian Jerantut mengadakan lawatan ke luar negara sambil belajar. Selain dari destinasi "hot spot" seperti Medan, Pulau Batam, Pulau Phuket elok juga pergi melawat negara yang boleh membuka minda AJK UMNO Bahagian Jerantut.

Seingat WZWH, AJK UMNO Bahagian Jerantut yang majoritinya terdiri dari Ahli Majlis Daerah Jerantut pernah melawat India, China, Australia, dan Filipina. Sepatutnya banyak sudah benda-benda baru boleh difikirkan dan diaplikasi di Jerantut.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jerantut pernah membawa AJK Pemuda UMNO Bahagian Jerantut menunaikan umrah ke Makkah dan Medinah pada tahun 2006. Ketua UMNO Bahagian Jerantut pernah juga membawa rombongan AJK UMNO Bahagian ke Bandung, Indonesia.

Ketua Kampung dan Ketua UMNO Cawangan di DUN Tahan pernah juga dibawa menunaikan umrah pada tahun 2010 yang pada masa yang sama Presiden PAS, Hadi Awang dan pemimpin tertinggi PAS Pusat "curi telor ayam" mudik ke Ulu Tembeling ketika pemimpin-pemimpin DUN Tahan tiada.

ADUN Pulau Tawar pernah membawa pemimpin UMNO cawangan dalam DUN Pulau Tawar ke Putrajaya.  WZWH tidak pasti di DUN Damak adakah ADUN Damak, Dato' Lau Lee pernah bawa Ketua Kampung dan Ketua UMNO Cawangan di DUN Damak lawatan sambil belajar.

WZWH teringat pesan dan nasihat DS Najib semasa merasmi mesyuarat UMNO Bahagian Jerantut pada tahun 2010. PM berkata," Ada orang bawa Ketua Cawangan ke Medan, ada orang bawa Ketua Cawangan mengerjakan umrah...kenapa? Kerana mahu kekal jawatan...kenapa tidak derma duit itu tolong rakyat susah...tak payahlah buat rombongan sana , rombongan situ..."

WZWH nak tergelak juga dengan kenyataan DS Najib ni. DS Najib , orang Jerantut ini orang ulu nak merasa juga melancong. Nak merasa juga tengok tempat negara orang, kalau bagi peluang mengadap Kaabah, orang Jerantut nak merasa juga. Lainlah DS Najib atau TS Muhyiddin dan para Menteri selalu keluar negara.

Lagi pun UMNO Bahagian Jerantut ini tidak pelik kepada sesiapa pun samada dari Ketua UMNO Bahagian, AJK UMNO Bahagian, pimpinan sayap hinggalah ke ahli-ahlinya. UMNO Bahagian Jerantut tidak kisah kepada sesiapa pun. Ini satu-satunya UMNO Bahagian yang unik dalam negeri Pahang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


shahzura&#39;s Life: <b>Di Kuantan</b>

Posted: 13 Jun 2011 12:01 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Di Kuantan. Aku blk kuantan sejak sabtu aritu..my laling outstation ke terengganu so aku ikut kakak aku blk kg..esok dh blk Putrajaya semula naik bas.. Lepas2 tu br leh update blog..blk kg aku busy..tata. ...
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved