ads

Isnin, 27 Jun 2011

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 03:47 PM PDT

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the "exceptional range of shophouses and townhouses" that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird's nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., "Cryptococcosis," http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), "all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses". It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are "now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances."

The WHO states: "Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries." However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, "Avian influenza "bird flu"," http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town's Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town's World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique "intangible heritage" of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the "unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses" which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: "personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated". If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town "loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List" it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


BudakMental: PEMBANGKANG <b>DI PEKAN</b> SEPERTI SUDAH MATI?

Posted: 26 Jun 2011 12:03 PM PDT

Hari Sabtu (25/6/11) baru-baru ni aku dapat tahu ada program ceramah Chegu Bard kat Pekan di Kg Ketapang Hilir.  Aku tak pasti program tersebut anjuran PKR atau PAS, mahupun anjuran bersama PR.  Aku memang peminat Chegu Bard walaupun aku tidak bersama SAMM.

Kebetulan, aku berada di rumah saudara aku kat Muazam Shah.  Jadi, malam tu aku bersiap bersama anak saudara terus ke Pekan untuk ke tempat ceramah.  Aku berhenti minum kejap kat sebuah gerai makan di Pekan.  Di sana aku nampak beberapa kumpulan yang aku rasa penyokong-penyokong atau ahli PAS turut minum.  Aku pun bertanya jalan mudah ke Kg Ketapang Hilir tempat ceramah diadakan.

Aku terkejut beruk bila mereka kata ceramah dibatalkan disaat akhir.  Mereka kata mereka pun tak tahu kenapa batal, tetapi mereka sebut Chegu Bard dah sampai Pekan tetapi tak boleh berceramah.  Memang aku tahu Pekan adalah kawasan Najib dan kubu kuat Umno.  Tetapi, jika benar Pekan kubu kuat Umno, mengapa program ceramah tidak boleh diadakan?  Takut apa?

Penganjur pun satu hal.  Naya je Chegu Bard datang dari jauh dah sampai Pekan baru nak bagitau ceramah batal.  Kalau bagitahu awal, mungkin Chegu Bard tidak payah buang masa datang.  Chegu Bard boleh atur program di tempat lain.

Aku tak faham la dengan PKR atau PAS di kawasan Pekan ni.  Tidak serius langsung untuk atur ceramah.  Tempat lain pun terjadi gak macam tu, tapi kalau dah Chegu Bard sampai patutnya sediakan lah program alternatif lain jika ceramah tak boleh diadakan.  Jika begini sikap pembangkang di kawasan Pekan, nampaknya Najib bertambah lega di dalam PRU akan datang.  

Aku tahu, PKR kat Pekan pun dengar ceritanya bukan aktif sangat.  Maklumlah, kawasan Najib dan mereka tahu sesiapa pun yang bertanding di Pekan pasti tewas sebab Najib ada aset pengundi Pos di Kem Batu 10, ada pengundi baru yang datangnya entah dari mana pasal orang-orang Kemboja pun dekat nak sama banyak dengan rakyat tempatan di Pekan.  

Tapi, kalau Pembangkang merasa tidak boleh mencari pengaruh di Pekan, di dalam PRU akan datang tidak perlulah Pembangkang buat duit letak calon di situ.  Bekerja pun malas, nak atur ceramah pun buat lebih kurang.  Sakit betul hati aku.  Kalau aku dari Muazam pun rasa sakit hati dan kecewa, aku tak tau la Chegu Bard rasa macam mana.  Aku harap pembangkang di Pekan belajarlah dari kesilapan, jangan guna alasan takda permit, maka tiada program.  

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 01:26 PM PDT

Buat yang pertama kali membaca dan menyebut nama Felda Kumai, ianya terletak 29 km dari Bandar Simpang Kerayong yang kini menjadi pusat pentadbiran bagi Daerah Bera. Berkeluasan sekitar 2300 ha dengan tanaman kelapa sawit menjadi tempat rezeki kepada 530 buah keluarga dan perkembangannya berlaku dengan tiga peringkat pengambilan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980.


Felda Kumai merupakan sebahagian penempatan peneroka dengan tanaman kelapa sawit pada awal 1980an dan kini telah ditanam semula dengan tanaman yang sama selepas melebihi 25 tahun sekitar 2004 dan mula mengeluarkan hasil bagi generasi kelapa sawit yang kedua.

Lokasi:

Terletak di antara salah satu penempatan felda di kawasan Gugusan Bera, Triang, Pahang.

Dengan perjalanan satu jam 32 minit daripada Bandar Temerloh, Pahang atau 28.4 km jarak perjalanan dari Bandar Triang. Bersempadan dengan Felda Mayam di sebelah Timur  dan Felda Rentam di sebelah selatan serta bersempanan dengan Hutan Simpanan Chini di sebelah Tenggara.

Felda Kumai boleh dikunjungi melalui berapa jalan darat samada dari Kuala Lumpur, Kuantan mahupun dari Melaka atau Negeri Sembilan.

  • Jarak dari Kuala Lumpur  melalui Jalan Duta - Lebuh Raya Karak - Jalan Utama Bera sejauh 187 km, 3 jam 13 minit.
  • Seremban Kuala Piliah- Triang- Felda Kumai 151 km , 2 jam 45 minit
  • Kuantan ke Temerloh ke Felda Kumai , 197 km, 3 jam 19 minit 
  • Kuantan - Muadzam- Bera , 193 , 1 jam 8 minit
  • Felda Kumai - Felda Mayam , 8.3 km, 11 minit
  • Felda Kumai- Felda Rentam ,7.7 km , 10- minit
  • Felda Kumai- Tasik Bera, 29.6 km, 34 minit
  • Felda Kumai- Simpang Bera, 28.4 , 33 minit
  • Felda Kumai - Temerloh , 57.9 km, 1 jam 32 minit
Terdapat jalan pintasan melalui Chenor iaitu melalui jambatan baru Chenor ke Seberang Chenor dan memasuki jalan ladang kelapa sawit ke Felda Purun. Anda akan melalui perkampungan tradisional Pahang di sekitar Chenor.Awal Pembukaan:
Felda Kumai dibuka untuk penempatan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980 dengan pengambilan peneroka dari seluruh negara. Terdapat peneroka yang berasal dari Perlis hinggalah ke Johor malah turut melibatkan Terengganu dan juga Kelantan dan menjadikan ianya unik dengan percampuran adat tradisi bangsa melayu berbilang negeri.

Berkisar dengan 3 pengambilan peneroka iaitu peringkat pertama, kedua dan ketiga secara berperingkat sehinggalah berjumlah 530 keluarga secara keseluruhannya. Malah terdapat blok Bakal Calon Peneroka atau dikenali sebagai BCP sebelum diserapkan sepenuhnya sebagai peneroka Felda Kumai.

Seawal penempatan peneroka, setiap peneroka akan diserahkan kebun yang telah ditanam dengan kelapa sawit seluas 10 ekar atau 40,000 meter persegi dan 0.25 ekar atau 1,000 meter persegi untuk kediaman dan kemudahan pembangunan dan nilainya dibanyar secara ansuran oleh Peneroka selama 15 tahun. Padatahun 2004, peneroka Felda Kumai telah menerima penyerahan geran ladang dan tapak rumah secara individu daripada Kerajaan Negeri Pahang.

Bagi anak-anak generasi ke 2 yang sempat merasai tahun-tahun awal semasa pembukaan (bagi berumur 34 tahun keatas ) pasti akan dapat berkongsi bagaimana keperitan kehidupan awal di Felda Kumai. Ketiadan bekalan air sehingga pertengahan 1980 an bukan semata-mata cabaran tunggal di sini. Bekalan elektrik hanya terbekal sepenuhnya oleh Lembaga Letrik Nasional pada 1990. Sekolah awalnya hanya menumpang di  Sk Felda Mayam sehingga pada 1983. Manakala sekolah menengah pula hanya mengharap SMK Felda Purun sekitar 12 km  dan SMK Bera, Bandar 32 dan pada sekitar 1997 sebahagiannya ke Sekolah Menengah Triang 3.

Aku mungkin lahir selepas zaman-zaman awal atau masih teringat sedikit sahaja kesusahan tersebut. Cuma aku dapat catatkan beberapa perkara yang masih segar atau teringat:

  • Jalan masuk dari Simpang Kerayong sehingga tahun 1985 masih lagi bertanah merah. Satu kejadian runtuhan jalan sebelum pos Felsco (Felda Security ) simpang ke Triang 1 terpaksa di lencongankan.
  • Air minum dan mandi masih di kongsi di kepala paip di depan rumah . Kalau tak silap 10 buah rumah kongsi satu paip air.
  • Pernah gajah liar menceroboh blok 12 (Belakang rumah Pak Cik Rahim) waktu tengah malam. Dan Mergastua (Perhilitan) pernah menangkap beruang di Hutan Simpan Chini (hutan dibelakang kawasan Felda Kumai).
  • Sekolah pertama hanya dibuka awal tahun 1983 atau 84 kalau tak silap. Sebelum itu, sekolah terdekat hanyalah SK Felda Mayam melebihi 13 km jauhnya. Bagi mereka yang masih ingat Bas Sekolah Pak Cik Radhi berulang alik. Bagi sekolah menengah, kebanyakan akan ke Asrama Sekolah Menengah Felda Purun.
  • Kalau tak terlupa, dulu awal2 mak ayah kita pergi muster di pejabat ladang. Atau masa baja sampai , ramai-ramai gotong royong angkat masuk lori. Dan bergerak ke ladang menaiki pula traktor yang dibawa oleh Encik Mukhtar.
  • Sistem Ladang dulu secara berkelompok sehingga penghujung 90 an sebelum hak milik diserahkan sendiri olehMenteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob di padang awam Felda Kumai.
  • SISTEM BLOK diperkenalkan untuk urusan pembahagian kawasan tanaman untuk setiap peneroka. Ada blok yang menggunakan sistem 3 ekar , 4 ekar dan 3 ekar di lokasi yang berbeza. Ada yang 4 ekar , 4 ekar dan 2 ekar bergantung dengan rupabentuk muka bumi.
  • Setiap kali 'potong buah' macam pesta dalam ladang. mak ayah bawak anak beranak potong buah. Selalunya 3 hari sahaja 'round potong buah' dan 2 kali sebulan.
  • Membaja dalam tempoh 4 bulan sekali dengan 10 bag setiap seorang atau seekar satu bag. Paling popular baja Urea atau kami panggil garam kasar.
  • Dahulu masa pertengahan tahun 1980 an terutamanya pada 1985-1987 , ketika harga sawit jatuh teruk, ada yang bapa-bapa kita yang bergaji kurang RM 1.00 malah ada yang negatif! Sungguh perit dan sengsara.
  • Dulu awal bulan 'kantin' atau kedai Kedai Niaga Felda (Tak ingat nama betul) akan penuh dan sebelum tu siap tulis barang apa nak ambik. Kemudian pakat tunggu nombor dipanggil. Bukan nombor rumah tapi no peneroka ..no. ayah aku ..1803.. aku masih ingat..
  • Masa dahulu hanya berapa kerat yang ada kereta. Selebihnya satu rumah satu motor... pergi sekolah naik basikal atau jalan kaki atau orang tua ambik.
  • Hobi bebudak masa dahulu jelas sangat bermusim, basikal , bola sepak, layang-layang dan permainan kanak-kanak malah memikat burung serindit. Manakala padang bola penuh dengan abang-abang belia bermain bola.
  • Kalau sebut bola sepak , masa tu cukup hebat sebab abang-abang kita semua remaja yang aktif malah kalau kejohanan 7 atau 9 sebelah boleh jadi karnival besar. Felda Kumai pernah menjadi johan pasukan bolasepak antara Felda Gugusan Bera pada tahun 1989 atau 1990 dibawah jurulatih Cikgu Kamaruzaman. Perlawanan akhir di Padang Felda Sebertak dan Koperasi Felda menyediakan Lori untuk mengangkut penyokong. Aku antara penyokong yang turut sama terlibat.
  • Selain daripada itu , kalau tak silap Felda Kumai pernah menjadi pentas persembahan di Padang. Yang aku ingat Ahmad B, Haslina Kamsan... sape lagi lupa...
  • Bekalan elektrik hanya diterima dibawah Lembaga Lektrik Negara nama TNB pada masa itu sekitar tahun 1990. Jalan di hadapan rumah mula diturap 'crusher run' pada tahun 1989.
  • Pekan sehari pada hari Ahad atau lebih dikenali dengan Pekan Sari (untuk jualan pasar) pada awalnya adalah sehari suntuk tetapi pertengahan 1990, pekan sari hanya beroperasi setengah hari dan Pasar Malam mula mengambil tempat pada setiap rabu malam Khamis.

Felda Kumai terkini;

Sehingga kini, Felda Kumai seperti felda-felda yang lain sentiasa berkembang dengan pembangunan samada melibatkan sosial dan juga ekonomi masyarakatnya.

Memiliki institusi pendidikan seawal usia seperti Tadika Kemas, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat melahirkan lapisan generasi yang berjaya dalam pendidikan dan lahirnya ramai golongan profesional. 

Begitu juga dengan kemudahan telepon ke rumah pada tahun 1998 dan kini kemudahan rangkaian telepon bimbit dari semua pernyedia perkhidmatan. 

Bekalan air juga tersedia namun sehingga tahun lalu masalah bekalan air yang menghantui Felda-felda sekitar Bera masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Rumah-rumah peneroka mula berubah wajah dengan pengubahsuaian yang dilakukan oleh peneroka dari hasil ladang masing-masing. Malah konsep satu rumah satu motorsikal seawal penempatan kini mula bertukar konsep dengan deretan motorsikal dan kereta milik peneroka dan generasi keduanya. 

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga:

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga adalah kawasan rekreasi seperti air terjun dan latanya. Terdapat 2 air terjun pada ketinggian 20 meter dan 30 meter setiap satunya dan lebih utama adalah laluan airnya yang jernih dan begitu sejuk. Terdapat kemudahan seperti laluan kenderaan , tandas, tempat berkelah dan  kemudahan perkhemahan yang dibina selepas tahun 2000. Namun sebenarnya kawasan air terjun ini mula dikunjungi oleh peneroka dan keluarga semasa dan selepas kegiatan pembalakan sekitar tahun 1984-1986 dikawasan ini dengan kemudahan jalan balak yang dibina oleh syarikat ini.

Selamat berkunjung ke Felda Kumai...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


*.:SWEET VANILLA ICE CREAM:.*: BAHAGIA DAPAT FEMLY ANGKAT <b>DI JERANTUT</b>

Posted: 27 Jun 2011 06:36 AM PDT

Seronoknye ujung miggu aku …

aku dpt family angkat kt TEBING TINGGI JERANTUT… 

mulenye aku bygkan mesti sgt kg kan…


…bertuahnye sye…
seramai 42 org warga UMP SEMAMPAN(ank2 phg) bertolak ke jerantut jam 12.30 pm dan tiba di jerantut jam 2pm.. 
disebabkan dlm tentative kami program stat 5pm..
so kami terpakse menuggu di masjid..
kami sempat berkenalan sesame sendiri b4 knl dgn femly angkat masing2…
 tepat jam 4.30 ptg,kami berjalan kaki menuju balai raya…
besela kawasan kg mestila ade balai raye dimana masyarakat blh berkumpul bersama2…berdebar sungguh waktu tu..
after diumumkan nama femly angkat masing2,kami pon pergila ke rumah masing2…
wow besau nye umah…
bese la umah yg telah dimajukan….
thats why la byk program ank angkat dibuat kat sane..
Jumaat mlm juz sesi perkenalan dgn femly angkat…
ade abah,mama n adik..
ok la kan…pas borak sambil tgk tv,kami pon masuk tido…
ari sabtu,kami ditugaskan utk jadi fasi sekolah tebing tggi…
this is my first time,I conduct bdk sekolah..
bese aku conduct bdk u…
lg senang lyn bdk2…hehe…
agk penat melayan karenah kanak2…tp seronok…
blh lupekan masalah aku yg bertimbun2 di UMP..
syukur alhamndullilah…
thanks adik2 beri komitmen kt akak n kite dpt grup plg ceria…
bgge dgn korg seme…good luck UPSR…


Pada sebelah mlm,kenduri kampong diadakan beserta ceramah agama…
meriah sgt2 dgn kerjasama penduduk kg yg sgt ramai…
disertai gelak ketawa kanak2…sgt meriah…
lauk special mlm tu ialah kari kambing…
petama kali aku mkn…
sedap jgk org kg masak…like sgt2…
Pada ari ahad plk, bola jarring,futsal dan sukaneka diadakan…
meriah sungguh dgn sambutan org kampong…

after selesai,majlis penyampai adiah serta majlis penutupan diadakan…
maka berakhirla program kami salema 3 ari 2 mlm…
sgt sekejap…pkul 4 ptg kami dikehendaki berkumpul utk pulang ke UMP…
suasana sebak dapat dirasakan…
air jenih mule mengalir di pipi ku…
ak hrp ak dpt jumpe lg femly angkatku disana….



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 09:43 AM PDT


Bismillahirrahmanirrahim.

Pada 26 Mac 2011 yang lalu, tertunai juga hajat nak membawa encik zauj mendaki Gunung Brinchang. Sangat berpuas hati meskipun kecut perut dengan perjalanan yang mencabar, impian untuk memanjat Menara Gunung Brinchang tidak dapat dilaksanakan kerana cuaca yang mendung bertukar kepada hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat :)

Untuk mendaki Menara Gunung Brinchang, tidak perlu kepada kepakaran tertentu tetapi memandangkan cuaca yang sedang hujan (meskipun dalam keadaan renyai-renyai), anak-anak tangganya sangatlah licin kerana menaranya dari besi. Jadi, selain sami'na waato'na dengan kata-kata zauj yang tidak berapa nak izinkan ana memanjat menara ditambah pula kesian dengan budak dalam ni yang asyik kena 'melayan' kerenah ibunya. Maka, hanya melihat menara dari bawah saja.

Takpa, takpa. Lepas bersalin nanti bawa baby tawan Gunung Brinchang! ^_~

Selepas bersiar kuch kuch hota hey di Ladang Teh BOH! kami meneruskan perjalanan ke Gunung Brinchang dengan menaiki kereta. Pak Cik ana selalu juga berkhemah di Gunung Brinchang semasa zaman bujangnya, ada juga bercadang nak buat aktiviti keluarga dengan mengadakan perkhemahan di Gunung Brinchang yang mana pada malamnya boleh menikmati cuaca yang sejuk, dan berkemungkinan besar merasa duduk di dalam awan (",)

Alhamdulillah, sudah beberapa kali menjejaki Gunung Brinchang (sebelum-sebelum ini sudah berjaya naik ke atas Menara Gunung Brinchang) dan beberapa kali juga menikmati suasana duduk di dalam awan. Suhunya yang dingin ditambah dengan kelajuan angin, boleh la perasan seketika tudung umpama bendera yang berkibar megah di atas menara apabila tidak memakai baju panas di luar.

Kali pertama mendaki Menara Gunung Brinchang, memakai baju kurung... Phewww! Sangat menjaga tatasusila dan adab kesopanan sampaikan memanjat menara pun berbaju kurung. Duduk atas menara dalam beberapa minit, angin mula bertiup agak kuat dan gugusan awan pun berarak. Allahuakbar, sejuk la juga sebab seolah-olah terasa ada penghawa dingin dalam baju. Mujur la masa tu tiada orang, bayangkan la dengan angin yang kuat dengan nak pegang baju dan tudung dari tercabut, hehehe.

Memori di Gunung Brinchang, pernah membawa ukhti Syifa' dan rakan-rakannya. Kebetulan, beberapa minit selepas tiba di atas menara, angin mulai bertiup kuat dan gugusan awan bergerak ke arah kami. Merasalah mereka duduk di dalam awan, boleh jadi sejarah dan memori indah. Badan mereka yang kecil comel, kesejukan sehingga menggigil. Masa ni dah ambil iktibar dari peristiwa lalu maka sudah siap memakai t-shirt labuh dan seluar panjang ^_^

Saat berjalan-jalan dengan zauji dan juga sahabat kami, ana membawa bekal dari rumah. Nasi goreng sarapan pagi yang masih banyak dijadikan juadah mengalas perut kami di atas puncak Gunung Brinchang.

"Ok, sekarang kita berada di puncak Cameron Highlands! Sila berbangga... Hehehe."

Melihat keletah anak sahabat yang seolah-olah merasakan 'dunia ini aku yang punya' berjalan ke sini sana tanpa menghiraukan cuaca yang sejuk. Peralihan cuaca dari mendung ke hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat kemudian renyai-renyai semula :)

"Mencabar sungguh nak sampai sini."

Hehe, pesakit jantung, darah tinggi dan ibu mengandung tidak digalakkan untuk 'bergalak' nak mendaki Gunung Brinchang meskipun menggunakan kereta atau pacuan 4 roda yang disediakan oleh perkhidmatan pelancong kerana jalannya yang sangat mencabar memerlukan ketahanan diri dan semangat yang kental (kononnya nak mengaku kuat semangat dan kental la ni... :P).

Boleh juga dibanggakan, walaupun tidak mendaki dengan kaki tetapi melepak dan siap makan tengah hari di puncak Cameron Highlands, melawan suhu yang sejuk di puncak Gunung Brinchang adalah salah satu perkara yang tidak semua pelancong menikmatinya ^_~

Foto-foto sekitar Gunung Brinchang


Selesai mengambil makanan...


Lunch hour! Perut lapar...


I don't care whatever happen, I just care my stomach :P


Menara Telekom (line celcom dapat full bar di sini :P) di hadapan dan Menara Gunung Brinchang di belakang (agak terlindung)


Dari Menara Gunung Brinchang, tak nampak apa sebab hujan. Kalau cuaca cerah, masya Allah pemandangannya sangat indah. Boleh nampak Hotel Equatorial yang terletak di Brinchang.

Insyirah Soleha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 09:13 AM PDT


Bismillahirrahmanirrahim.

Pada 26 Mac 2011 yang lalu, tertunai juga hajat nak membawa encik zauj mendaki Gunung Brinchang. Sangat berpuas hati meskipun kecut perut dengan perjalanan yang mencabar, impian untuk memanjat Menara Gunung Brinchang tidak dapat dilaksanakan kerana cuaca yang mendung bertukar kepada hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat :)

Untuk mendaki Menara Gunung Brinchang, tidak perlu kepada kepakaran tertentu tetapi memandangkan cuaca yang sedang hujan (meskipun dalam keadaan renyai-renyai), anak-anak tangganya sangatlah licin kerana menaranya dari besi. Jadi, selain sami'na waato'na dengan kata-kata zauj yang tidak berapa nak izinkan ana memanjat menara ditambah pula kesian dengan budak dalam ni yang asyik kena 'melayan' kerenah ibunya. Maka, hanya melihat menara dari bawah saja.

Takpa, takpa. Lepas bersalin nanti bawa baby tawan Gunung Brinchang! ^_~

Selepas bersiar kuch kuch hota hey di Ladang Teh BOH! kami meneruskan perjalanan ke Gunung Brinchang dengan menaiki kereta. Pak Cik ana selalu juga berkhemah di Gunung Brinchang semasa zaman bujangnya, ada juga bercadang nak buat aktiviti keluarga dengan mengadakan perkhemahan di Gunung Brinchang yang mana pada malamnya boleh menikmati cuaca yang sejuk, dan berkemungkinan besar merasa duduk di dalam awan (",)

Alhamdulillah, sudah beberapa kali menjejaki Gunung Brinchang (sebelum-sebelum ini sudah berjaya naik ke atas Menara Gunung Brinchang) dan beberapa kali juga menikmati suasana duduk di dalam awan. Suhunya yang dingin ditambah dengan kelajuan angin, boleh la perasan seketika tudung umpama bendera yang berkibar megah di atas menara apabila tidak memakai baju panas di luar.

Kali pertama mendaki Menara Gunung Brinchang, memakai baju kurung... Phewww! Sangat menjaga tatasusila dan adab kesopanan sampaikan memanjat menara pun berbaju kurung. Duduk atas menara dalam beberapa minit, angin mula bertiup agak kuat dan gugusan awan pun berarak. Allahuakbar, sejuk la juga sebab seolah-olah terasa ada penghawa dingin dalam baju. Mujur la masa tu tiada orang, bayangkan la dengan angin yang kuat dengan nak pegang baju dan tudung dari tercabut, hehehe.

Memori di Gunung Brinchang, pernah membawa ukhti Syifa' dan rakan-rakannya. Kebetulan, beberapa minit selepas tiba di atas menara, angin mulai bertiup kuat dan gugusan awan bergerak ke arah kami. Merasalah mereka duduk di dalam awan, boleh jadi sejarah dan memori indah. Badan mereka yang kecil comel, kesejukan sehingga menggigil. Masa ni dah ambil iktibar dari peristiwa lalu maka sudah siap memakai t-shirt labuh dan seluar panjang ^_^

Saat berjalan-jalan dengan zauji dan juga sahabat kami, ana membawa bekal dari rumah. Nasi goreng sarapan pagi yang masih banyak dijadikan juadah mengalas perut kami di atas puncak Gunung Brinchang.

"Ok, sekarang kita berada di puncak Cameron Highlands! Sila berbangga... Hehehe."

Melihat keletah anak sahabat yang seolah-olah merasakan 'dunia ini aku yang punya' berjalan ke sini sana tanpa menghiraukan cuaca yang sejuk. Peralihan cuaca dari mendung ke hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat kemudian renyai-renyai semula :)

"Mencabar sungguh nak sampai sini."

Hehe, pesakit jantung, darah tinggi dan ibu mengandung tidak digalakkan untuk 'bergalak' nak mendaki Gunung Brinchang meskipun menggunakan kereta atau pacuan 4 roda yang disediakan oleh perkhidmatan pelancong kerana jalannya yang sangat mencabar memerlukan ketahanan diri dan semangat yang kental (kononnya nak mengaku kuat semangat dan kental la ni... :P).

Boleh juga dibanggakan, walaupun tidak mendaki dengan kaki tetapi melepak dan siap makan tengah hari di puncak Cameron Highlands, melawan suhu yang sejuk di puncak Gunung Brinchang adalah salah satu perkara yang tidak semua pelancong menikmatinya ^_~

Foto-foto sekitar Gunung Brinchang


Selesai mengambil makanan...


Lunch hour! Perut lapar...


I don't care whatever happen, I just care my stomach :P


Menara Telekom (line celcom dapat full bar di sini :P) di hadapan dan Menara Gunung Brinchang di belakang (agak terlindung)


Dari Menara Gunung Brinchang, tak nampak apa sebab hujan. Kalau cuaca cerah, masya Allah pemandangannya sangat indah. Boleh nampak Hotel Equatorial yang terletak di Brinchang.

Insyirah Soleha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di bukit ibam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit ibam - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 07:16 AM PDT

Sovereign Gold Company (ASX: SOC) has entered into a 50% joint venture in the advanced Ibam Hill gold exploration project in Malaysia through Almusyarakah Mining Minerals SDN BHD (AAM).

A recent site visit by the company established that the Ibam Hill Block B area has potential to host a significant gold deposit.

Sovereign Gold's interests in the JV are held by MAS Gold Pty Ltd, a 100% owned subsidiary of Sovereign Gold. MAS Gold will fund development of the project up to AU$1.5 million, and also provide expertise for the project.

Importantly, the Ibam Hill Project has potential for early gold production of a modest nature from bulk sampling campaigns.

An initial exploration target of 100,000-150,000 ounces gold has been set for the near surface, open pitable resource that averages 1-2 grams gold per tonne.

The company said the Ibam Hill Project has a strong management and advisory team including AAM's founder, Abdul Hakam who has an extensive career in corporate banking and international capital markets.

Sovereign Gold has appointed Tan Sri Ibrahim Menudin and Richard Yap as advisers to the project. Menudin is former group chief executive of Malaysian Mining Corporation, and Yap is director of business development for TA Enterprise Berhad (KUL:TA).

The project is located in the Eastern Gold Belt in the Malaysian state of Pahang in the Bukit Ibam State Forest Reserve, 152 kilometres from Kuala Lumpur.

The geology of Ibam Hill is similar to the Selinsing Gold Deposit in the Central Gold Belt. The Eastern Gold Belt is an under-explored part of the world with excellent exploration potential for gold, tin, iron ore and other commodities.

Sovereign Gold's CEO, Nick Raffan and Chief Geologist, Michael Leu have recently returned from an on-site project evaluation and will oversee the project through participation on the project management committee.

The mineralised area could trend for several hundred metres along a northeast trend and, based on similar gold-bearing systems in the Central Gold Belt of Malaysia, extend to a depth of at least 200 metres – a vertical extent of 54 metres was apparent at the site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Sovereign Gold Company (ASX: SOC) has entered into a 50% joint venture in the advanced Ibam Hill gold exploration project in Malaysia through Almusyarakah Mining Minerals SDN BHD (AAM).

A recent site visit by the company established that the Ibam Hill Block B area has potential to host a significant gold deposit.

Sovereign Gold's interests in the JV are held by MAS Gold Pty Ltd, a 100% owned subsidiary of Sovereign Gold. MAS Gold will fund development of the project up to AU$1.5 million, and also provide expertise for the project.

Importantly, the Ibam Hill Project has potential for early gold production of a modest nature from bulk sampling campaigns.

An initial exploration target of 100,000-150,000 ounces gold has been set for the near surface, open pitable resource that averages 1-2 grams gold per tonne.

The company said the Ibam Hill Project has a strong management and advisory team including AAM's founder, Abdul Hakam who has an extensive career in corporate banking and international capital markets.

Sovereign Gold has appointed Tan Sri Ibrahim Menudin and Richard Yap as advisers to the project. Menudin is former group chief executive of Malaysian Mining Corporation, and Yap is director of business development for TA Enterprise Berhad (KUL:TA).

The project is located in the Eastern Gold Belt in the Malaysian state of Pahang in the Bukit Ibam State Forest Reserve, 152 kilometres from Kuala Lumpur.

The geology of Ibam Hill is similar to the Selinsing Gold Deposit in the Central Gold Belt. The Eastern Gold Belt is an under-explored part of the world with excellent exploration potential for gold, tin, iron ore and other commodities.

Sovereign Gold's CEO, Nick Raffan and Chief Geologist, Michael Leu have recently returned from an on-site project evaluation and will oversee the project through participation on the project management committee.

The mineralised area could trend for several hundred metres along a northeast trend and, based on similar gold-bearing systems in the Central Gold Belt of Malaysia, extend to a depth of at least 200 metres – a vertical extent of 54 metres was apparent at the site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di karak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di karak - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 07:50 AM PDT

BERDASARKAN kisah benar, 10 jenis hantu pelbagai jelmaan bentuk dan rupa yang seram lagi mengerikan bakal mengundang ketakutan buat penonton di pawagam menerusi filem Karak yang bakal memasuki pawagam bermula 26 Mei ini.

10 jenis hantu seperti langsuir, hantu budak sekolah, hantu nenek tua, hantu tiga kepala, hantu kebaya dan banyak lagi. Jenis hantu ini memang selalu diperkatakan di Jalan Karak lama...jadi hantu-hantu inilah yg Yusri KRU masukkan dlm Filem KARAK ni...

Nie yg buat aku seram nak balik Sebertak ikut jalan lama ni...haiyaaa.....mesti ramai yg tengok cerita ni nanti tak lalu dah jalan lama ni. sebelum ada Highway LPT tu laa jalan utama semua org lalu KL-Pahang n Pahang-KL. dah ada highway ni jalan tu dah sunyi...lori-lori jer banyak lalu jalan tuu...ikut highway jerlh lepas ni... dari karak ke Temerloh Tol baru RM6 jer haa...haa...belasah ikut tol laa yerrr....

Karak mengisahkan empat pelajar kolej, Zura (Shera), Jack (Along Ezeyndy), Ida (Kilafairy), Nik (Shahir) dan Sidek Hussin (Tok Malam) menuju ke Kuantan selepas bermalam di Kuala Lumpur terperangkap dalam kesesakan yang teruk sepanjang jalan di Karak. Disebabkan perlu menghadiri kuliah penting keesokan harinya, mereka membuat keputusan menggunakan jalan lama. Namun, sebenarnya keputusan itu mengundang pengalaman ngeri dan menakutkan, malah ia mengubah hidup mereka buat selama-lamanya.

Dipawagam pada 26 Mei 2011 Tengok jangan Tak Tengok....waaaahhhhhhhhhhhh....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di mengkarak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :- di mengkarak - Google Blog Search

06 di mengkarak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2011 07:11 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 07:47 AM PDT

المنكاراقي: ANAK & Anwar Ibrahim <b>di Mengkarak</b>

Posted: 16 Dec 2010 12:05 AM PST

Kru Almankaraqi mempelawa semua rakan-rakan online ke Darul Ikhwan, Kampung Mengkarak, Bera, Pahang pada 17/12/2010 (Jumaat) untuk bersama-sama menghadiri program Himpunan Peneroka Saman Felda peringkat kebangsaan yg dianjurkan oleh NGO ANAK.

Kemuncak program tersebut adalah pelancaran oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Program dijadual bermula dengan jamuan rakyat pada jam 6.00 petang.

Sila klik gambar poster program utk maklumat lanjut.

almankaraqi.blogspot.com telah mendapat kebenaran pihak penganjur utk membuat liputan di sana.

This message has been delivered to your e-mail account by the Celcom Multimedia Messaging Service Centre (MMSC) and was originally sent by subscriber number 60183776810

You have received this Multimedia Message in your email inbox and it has been reformatted in order to be visible in your email client. However, Multimedia Messages have slideshow like qualities that are best viewed with the MMS capable player located in MMS capable devices or in our Web based MMS Player.

This message can be viewed as it was originally intended

To view this message as it was originally intened click on the button below...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 07:32 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 07:47 AM PDT

المنكاراقي: ANAK & Anwar Ibrahim <b>di Mengkarak</b>

Posted: 16 Dec 2010 12:05 AM PST

Kru Almankaraqi mempelawa semua rakan-rakan online ke Darul Ikhwan, Kampung Mengkarak, Bera, Pahang pada 17/12/2010 (Jumaat) untuk bersama-sama menghadiri program Himpunan Peneroka Saman Felda peringkat kebangsaan yg dianjurkan oleh NGO ANAK.

Kemuncak program tersebut adalah pelancaran oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Program dijadual bermula dengan jamuan rakyat pada jam 6.00 petang.

Sila klik gambar poster program utk maklumat lanjut.

almankaraqi.blogspot.com telah mendapat kebenaran pihak penganjur utk membuat liputan di sana.

This message has been delivered to your e-mail account by the Celcom Multimedia Messaging Service Centre (MMSC) and was originally sent by subscriber number 60183776810

You have received this Multimedia Message in your email inbox and it has been reformatted in order to be visible in your email client. However, Multimedia Messages have slideshow like qualities that are best viewed with the MMS capable player located in MMS capable devices or in our Web based MMS Player.

This message can be viewed as it was originally intended

To view this message as it was originally intened click on the button below...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSONQUXgmdRzsvMaZixeTa1lo-4Zcs5TzB65xAz9UBd0bY6JQ1Jkg

Imam Ghazali r.a telah menggariskan kpd kita sepuluh perkara yg menyebabkan syaitan bermaharajalela di lubuk hati kita….

1. Marah dan Syahwat

2. Hasad Dengki dan Tamakkan Dunia

3. Kekenyangan Akibat Makan Terlalu Banyak

4. Terlalu Menghias Diri

5. Keinginan Mengampu

6. Harta dan Wang Ringgit

7. Lokek dan Takut Miskin

8. Terlalu Fanatik,Taasub dan Berdendam

9. Terlalu Memikirkan Tentang Zat dan Sifat Allah SWT Tanpa Ilmu Pengetahuan dan Diluar Batas Akal Fikiran Manusia

10. Sangka Buruk Sesama Kaum Muslimin

Rujukan :

http://www.muslimdiary.com/

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 07:31 AM PDT

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSONQUXgmdRzsvMaZixeTa1lo-4Zcs5TzB65xAz9UBd0bY6JQ1Jkg

Imam Ghazali r.a telah menggariskan kpd kita sepuluh perkara yg menyebabkan syaitan bermaharajalela di lubuk hati kita….

1. Marah dan Syahwat

2. Hasad Dengki dan Tamakkan Dunia

3. Kekenyangan Akibat Makan Terlalu Banyak

4. Terlalu Menghias Diri

5. Keinginan Mengampu

6. Harta dan Wang Ringgit

7. Lokek dan Takut Miskin

8. Terlalu Fanatik,Taasub dan Berdendam

9. Terlalu Memikirkan Tentang Zat dan Sifat Allah SWT Tanpa Ilmu Pengetahuan dan Diluar Batas Akal Fikiran Manusia

10. Sangka Buruk Sesama Kaum Muslimin

Rujukan :

http://www.muslimdiary.com/

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 07:54 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 08:17 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSONQUXgmdRzsvMaZixeTa1lo-4Zcs5TzB65xAz9UBd0bY6JQ1Jkg

Imam Ghazali r.a telah menggariskan kpd kita sepuluh perkara yg menyebabkan syaitan bermaharajalela di lubuk hati kita….

1. Marah dan Syahwat

2. Hasad Dengki dan Tamakkan Dunia

3. Kekenyangan Akibat Makan Terlalu Banyak

4. Terlalu Menghias Diri

5. Keinginan Mengampu

6. Harta dan Wang Ringgit

7. Lokek dan Takut Miskin

8. Terlalu Fanatik,Taasub dan Berdendam

9. Terlalu Memikirkan Tentang Zat dan Sifat Allah SWT Tanpa Ilmu Pengetahuan dan Diluar Batas Akal Fikiran Manusia

10. Sangka Buruk Sesama Kaum Muslimin

Rujukan :

http://www.muslimdiary.com/

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 07:47 AM PDT

المنكاراقي: ANAK & Anwar Ibrahim <b>di Mengkarak</b>

Posted: 16 Dec 2010 12:05 AM PST

Kru Almankaraqi mempelawa semua rakan-rakan online ke Darul Ikhwan, Kampung Mengkarak, Bera, Pahang pada 17/12/2010 (Jumaat) untuk bersama-sama menghadiri program Himpunan Peneroka Saman Felda peringkat kebangsaan yg dianjurkan oleh NGO ANAK.

Kemuncak program tersebut adalah pelancaran oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Program dijadual bermula dengan jamuan rakyat pada jam 6.00 petang.

Sila klik gambar poster program utk maklumat lanjut.

almankaraqi.blogspot.com telah mendapat kebenaran pihak penganjur utk membuat liputan di sana.

This message has been delivered to your e-mail account by the Celcom Multimedia Messaging Service Centre (MMSC) and was originally sent by subscriber number 60183776810

You have received this Multimedia Message in your email inbox and it has been reformatted in order to be visible in your email client. However, Multimedia Messages have slideshow like qualities that are best viewed with the MMS capable player located in MMS capable devices or in our Web based MMS Player.

This message can be viewed as it was originally intended

To view this message as it was originally intened click on the button below...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 07:32 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 07:47 AM PDT

المنكاراقي: ANAK & Anwar Ibrahim <b>di Mengkarak</b>

Posted: 16 Dec 2010 12:05 AM PST

Kru Almankaraqi mempelawa semua rakan-rakan online ke Darul Ikhwan, Kampung Mengkarak, Bera, Pahang pada 17/12/2010 (Jumaat) untuk bersama-sama menghadiri program Himpunan Peneroka Saman Felda peringkat kebangsaan yg dianjurkan oleh NGO ANAK.

Kemuncak program tersebut adalah pelancaran oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Program dijadual bermula dengan jamuan rakyat pada jam 6.00 petang.

Sila klik gambar poster program utk maklumat lanjut.

almankaraqi.blogspot.com telah mendapat kebenaran pihak penganjur utk membuat liputan di sana.

This message has been delivered to your e-mail account by the Celcom Multimedia Messaging Service Centre (MMSC) and was originally sent by subscriber number 60183776810

You have received this Multimedia Message in your email inbox and it has been reformatted in order to be visible in your email client. However, Multimedia Messages have slideshow like qualities that are best viewed with the MMS capable player located in MMS capable devices or in our Web based MMS Player.

This message can be viewed as it was originally intended

To view this message as it was originally intened click on the button below...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mengkarak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSONQUXgmdRzsvMaZixeTa1lo-4Zcs5TzB65xAz9UBd0bY6JQ1Jkg

Imam Ghazali r.a telah menggariskan kpd kita sepuluh perkara yg menyebabkan syaitan bermaharajalela di lubuk hati kita….

1. Marah dan Syahwat

2. Hasad Dengki dan Tamakkan Dunia

3. Kekenyangan Akibat Makan Terlalu Banyak

4. Terlalu Menghias Diri

5. Keinginan Mengampu

6. Harta dan Wang Ringgit

7. Lokek dan Takut Miskin

8. Terlalu Fanatik,Taasub dan Berdendam

9. Terlalu Memikirkan Tentang Zat dan Sifat Allah SWT Tanpa Ilmu Pengetahuan dan Diluar Batas Akal Fikiran Manusia

10. Sangka Buruk Sesama Kaum Muslimin

Rujukan :

http://www.muslimdiary.com/

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved