ads

Jumaat, 15 Julai 2011

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


<b>Janda Baik</b> Outlaw : Weekend Race in Malaysia | My Life On Board

Posted: 12 Jul 2011 01:07 AM PDT

An exciting downhill race event will happen on our neighbor country Malaysia. Organized by the MALAYA Street Bombers, the Janda Baik Outlaw : Weekend Race happening on July 23-24, 2011 at the Janda Baik, / Kampung Bukit Tinggi, Pahang Malaysia will be a sure shot stoked ride for all of the downhill longboard enthusiast who'll participate on this outlaw race. Experience an awesome downhill ride, camping and camaraderie with fellow longboarders in Malaysia.

For more details visit their event page on Facebook. Click Here!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 09:29 PM PDT

Minggu ni rasa aman sedikit sebab tak ada budak KKM. Bukannya apa, asyik berebut nak buat kerja dan bersesak-sesak di dalam bilik yang kecil. Hari ni aku ditugaskan untuk berada di bilik no. 2. Maternal and child health. Berbekalkan ilmu yang hanya 20% saja dari kelas, kami berusaha untuk mendapatkan sebanyak mungkin ilmu yang baru daripada posting kali ini. Apabila ditanya oleh staff nurse tentang sesuatu perkara, kebanyakannya kami memang tak belajar lagi. Banyak. Tahun ketiga nanti baru belajar. Kami belajar yang sangat basic tentang community ni. Tapi rasanya bagus belajar dari pengalaman yang kita nampak sendiri daripada teori semata-mata. 

Staff nurse di bilik no. 2 ni memang baik dan sanggup ajar aku macam-macam. Terbaik!! Dan hari ni juga aku mula mencucuk 2 orang bayi DTaP, iaitu vaksin kombinasi 5 dalam 1, membantu mencegah 5 jenis penyakit yang sering menjangkiti bayi seperti Difhteria (D), Tetanus (T), acellular Pertusis (aP), Polio (IPV), dan Haemophilus Influenzae type B (Hib). Bayi MESTI diberi suntikan DTaP pada umur 2, 3, 5 dan 18 bulan. 

Staff nurse juga ajar macam mana nak dokumenkan taraf kesihatan ibu mengandung, fetus dalam kandungan, dan tahap perkembangan bayi dan kana-kanak. Cara nak menasihatkan pun diajar.


Hari ketiga pergi melawat kilik desa di Kampung Alor Batu. Jalan ke sana memang berliku-liku. Pening kepala dibuatnya. Besar juga klinik desa tu. Bukan bangunan berkayu dah macam dulu-dulu. Kat situ yang ada cuma jururawat masyarakat (JM) saja. Mereka yang menguruskan klinik dan "menjaga" kesihatan penduduk di situ. Klinik desa ini di bawah Poliklinik Komuniti Beserah juga.

Kami diberi taklimat sedikit sebanyak tentang klinik ni. Memang terletak jauh pedalaman dari bandar. Tapi, bekalan air dan elektrik ada. Kira tak la betul-betul pedalam macam perkampungan orang asli. Tapi masalah di kampung ni adalah banyak lalat. Terutamanya selepas hujan. Rumah kat sana kebanyakan rumah kayu. Sedikit je rumah batu. Rumah ketua kampung pun rumah kayu.

Lepas tu, kami dibawa melawat 4 buah rumah; sebuah antenatal (sebelum bersalin), 2 buah rumah postnatal (lepas bersalin),dan sebuah kurang zat makanan (KZM). Pemeriksaan antenatal: buat physical examination, tanya LMP (last menstrual period - maksudnya hari pertama untuk kali terakhir menstruasi) untuk pastikan minggu kandungan, check air kencing untuk tahu aras glukosa, dan macam-macam lagi. Pemeriksaan postnatal termasuk ibu dan bayi. lebih kurang macam di klinik juga. JM kena datang rumah pada hari ke-1, 2, 3, 4, 6, 8, 10 dan 20. Yang lain-lain kena datang ke klinik komuniti. Kalau ada di hospital pada hari 1 ke 2, JM akan lawat pada hari seterusnyalah. Salah seorang yang beranak tu warga Kemboja. Macam ayam dengan itiklah. Tapi dia ada faham BM sikit-sikit. Jadila..

Untuk kes KZM, JM akan tanya tahap nutrisi dan pemakanan seseorang. Kes ini melibatkan seorang kanak-kanak berumur 3 tahun. Petah bercakap tapi tak mahu makan. Susah nak makan. Sudah berjumpa dengan dietitian. Graf pertumbuhannya masih di tahap warning. Sejak pindah di situ, seleranya makin berkurang sebab semakin aktif.

Hari keempat, masuk bilik no 4. Macam biasa. Ukur panjang (untuk kurang dari 2 tahun, dipanggil panjang), berat, ukur lilit kepala, bagi suntikan Hep B dan DTaP kat bayi (MMR kat bayi dan ATT kat ibu mengandung pada first quickening tak pernah buat lagi, tapi lebih kurang sama je). Semua melalui intramuscular.

Tiba-tiba, pada masa aku nak timbang baby, dia boleh terpancut urine. Nasib baik tak kena baju ke muka ke. Nasib baik juga mak dia cepat-cepat tutup dengan lampin pakai buang. Dah mak dia habis cuci semua, baru ditimbang.

Hari ni memang banyak baby yang kena inject dengan aku. Yang setahun enam bulan tu paling kuat meronta. Dua orang pula tu. Tempat yang hendak diberi suntikan tu pula dibuat keras. Memang akan sakit la jawabnya. Tapi kena asah lagi skill tu.

Hari Jumaat, hari terakhir di sini. Masuk bilik no 10. Bilik untuk ambil darah. Tapi tak ramai pesakit. Semuanya staff nurse yang ambil. Kami hanya bancuh air gula (dextrose) untuk MOGTT. Tak ada buat apa sangat. Jumpa lagi dengan orang warga Kemboja yang kami lawat di Kampung Alor Batu hari tu bersama JM di situ! Anak dia kuning, tapi sikit sajalah. Dalam bacaan 140 mg/dL (level of bilirubin).

P/S: Jika ditanya sama ada posting di mana yang lebih seronok, aku akan jawab KLINIK!!!! ^__^

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


Bandar Seri Putra: Blog YB: Kebakaran Besar <b>Di Pekan</b> Bangi

Posted: 03 Jul 2011 12:26 AM PDT

Kebakaran Besar Di Pekan Bangi

Sumber: http://drshafie.blogspot.com/2011/07/kebakaran-besar-di-pekan-bangi.html Pekan Bangi, 30 Rajab = 02 Julai (Sabtu):

9 buah kedai sederet di Pekan Bangi terbakar pagi ini. Api merebak dari kedai makan kira-kira jam 2.30 pagi dan segera merebak ke kedai-kedai lain yang hanya bertiang batu, tetapi bahagian yang lain daripada papan (kayu). Dijangka berlaku litar pintas. Menurut pegawai bomba Encik Khairuddin, pihak bomba menerima maklumat jam 3.00 pagi dan dapat sampai ke Pekan Bangi, tempat terbakar 12 minit kemudian. Menurutnya 4 buah kereta bomba tiba ke lokasi, 2 buah dari Bangi, 1 buah dari Kajang dan 1 buah dari Serdang. Operasi diketuai oleh Haji Imran Ahmad Pegawai Bomba dari Bandar Baru Bangi. Menurutnya `Api segera merebak oleh kerana bahagian bangunan berusia 70 tahun itu adalah dari kayu dan tidak dapat diselamatkan, walaupun bekalan air tidak terganggu.

Adun Bangi mendapat maklumat jam 8.30 pagi ketika bersiap ke Program di Cheras Jaya. Adun mengarahkan Haji Rushdi bersiap dengan bantuan dan peruntukan tambahan, selain dari kewangan yang ada pada Adun. Arahan juga agar pengiring-pengiring ikut sama. Dalam masa membuat persediaan Adun segera ke Cheras Jaya yang turut ke sana YB Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang. Dari program di sana bersama pengiring-pengiring Adun berkejar ke Pekan Bangi dan tiba di lokasi jam 11.00 pagi menemui Pegawai-Pegawai Bomba, pemilik-Pemilik Kedai yang terbakar dan melihat kerja-kerja memadam masih sedang dilakukan. YB Teo Nie Ching yang juga dari Program di Cheras Jaya bersama pengiring turut sama tiba. Adun Bangi yang bertemu mangsa-mangsa mensenaraikan nama-nama mereka yang kehilangan bangunan dan harta, iaitu seramai 8 orang (seorang memiliki dua unit kedai). Mereka ialah:

1) Puan Sapura Baby – Ibu tunggal menyewakan bangunan sebagai kedai makan
2) En. Tony yang berniaga hardware
3) En. Rama Samy
4) Mr. Tan Hoi Tiong berniaga perabut
5) En. Rama Muthu peniaga kedai gunting
6) En. Kian Phat Leong Yeow
7) Mr. Chong
8) Kow Soon Hing
9) Penyewa Kedai Puan Sapura

(Mungkin berlaku kesilapan ejaan bagi sebahagian dari nama-nama di atas – mohon maaf, kerana dalam keadaan tergesa-gesa dan perlu dibuat rujukan kembali).

Mereka semua diminta Adun & Ahli Parlimen Teo Nie Ching berhimpun di sebuah warung berhampiran bangunan yang terbakar. Adun Bangi YB Dr. Shafie Abu Bakar dan YB Teo Nie Ching menyampaikan sumbangan permulaan kepada setiap mangsa dan juga penyewa serta berjanji akan disusuli dengan pertemuan berikut bagi membincangkan kedudukan dan bagaimana mengatasi serta memberi sumbangan.

Kerugian dijangka melebihi 5 juta. Walau bagaimana bersyukur kepada Allah tiada berlaku kemalangan jiwa. Menurut seorang pegawai bomba, tiga buah kereta terpaksa dipecahkan cermin bagi mengalihkan kereta dari terbakar. Turut sama hadir ke lokasi terbakar ialah YB Dr. Che Rusli Che Mat Ahli Parlimen Hulu Langat, Haji Zakaria Ketua Kampong Bangi, En. Lau Ketua Kg. Baru Cina, Pekan Bangi,Dato` Fathil Ketua Umno Serdang, Tuan Haji Sukaimi Setiausaha Pas Serdang, pemimpin-pemimpin setempat dan orang ramai.

Hingga jam 12.00 tengahari orang ramai masih berhimpun menyaksikan kebakaran yang dapat disifatkan besar dan belum pernah berlaku sebelumnya sebegini. Apabila Adun bertanya tempat kediaman sementara kepada mangsa-mangsa terbakar, buat masa ini masing-masing mempunyai keluarga yang mereka dapat menumpang buat sementara. Mereka tidak memerlukan lindungan sementara. Kami akan terus berusaha membela dan memberi perhatian terhadap kepentingan mangsa-mangsa terutama membawa masalah mereka ke peringkat Negeri dan ke Dewan Negeri Selangor yang akan bersidang pada minggu akan datang.

Terima kasih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2011 12:00 AM PDT

Buat yang pertama kali membaca dan menyebut nama Felda Kumai, ianya terletak 29 km dari Bandar Simpang Kerayong yang kini menjadi pusat pentadbiran bagi Daerah Bera. Berkeluasan sekitar 2300 ha dengan tanaman kelapa sawit menjadi tempat rezeki kepada 530 buah keluarga dan perkembangannya berlaku dengan tiga peringkat pengambilan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980.


Felda Kumai merupakan sebahagian penempatan peneroka dengan tanaman kelapa sawit pada awal 1980an dan kini telah ditanam semula dengan tanaman yang sama selepas melebihi 25 tahun sekitar 2004 dan mula mengeluarkan hasil bagi generasi kelapa sawit yang kedua.

Lokasi:

Terletak di antara salah satu penempatan felda di kawasan Gugusan Bera, Triang, Pahang.

Dengan perjalanan satu jam 32 minit daripada Bandar Temerloh, Pahang atau 28.4 km jarak perjalanan dari Bandar Triang. Bersempadan dengan Felda Mayam di sebelah Timur  dan Felda Rentam di sebelah selatan serta bersempanan dengan Hutan Simpanan Chini di sebelah Tenggara.

Felda Kumai boleh dikunjungi melalui berapa jalan darat samada dari Kuala Lumpur, Kuantan mahupun dari Melaka atau Negeri Sembilan.

  • Jarak dari Kuala Lumpur  melalui Jalan Duta - Lebuh Raya Karak - Jalan Utama Bera sejauh 187 km, 3 jam 13 minit.
  • Seremban Kuala Piliah- Triang- Felda Kumai 151 km , 2 jam 45 minit
  • Kuantan ke Temerloh ke Felda Kumai , 197 km, 3 jam 19 minit 
  • Kuantan - Muadzam- Bera , 193 , 1 jam 8 minit
  • Felda Kumai - Felda Mayam , 8.3 km, 11 minit
  • Felda Kumai- Felda Rentam ,7.7 km , 10- minit
  • Felda Kumai- Tasik Bera, 29.6 km, 34 minit
  • Felda Kumai- Simpang Bera, 28.4 , 33 minit
  • Felda Kumai - Temerloh , 57.9 km, 1 jam 32 minit
Terdapat jalan pintasan melalui Chenor iaitu melalui jambatan baru Chenor ke Seberang Chenor dan memasuki jalan ladang kelapa sawit ke Felda Purun. Anda akan melalui perkampungan tradisional Pahang di sekitar Chenor.Awal Pembukaan:
Felda Kumai dibuka untuk penempatan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980 dengan pengambilan peneroka dari seluruh negara. Terdapat peneroka yang berasal dari Perlis hinggalah ke Johor malah turut melibatkan Terengganu dan juga Kelantan dan menjadikan ianya unik dengan percampuran adat tradisi bangsa melayu berbilang negeri.

Berkisar dengan 3 pengambilan peneroka iaitu peringkat pertama, kedua dan ketiga secara berperingkat sehinggalah berjumlah 530 keluarga secara keseluruhannya. Malah terdapat blok Bakal Calon Peneroka atau dikenali sebagai BCP sebelum diserapkan sepenuhnya sebagai peneroka Felda Kumai.

Seawal penempatan peneroka, setiap peneroka akan diserahkan kebun yang telah ditanam dengan kelapa sawit seluas 10 ekar atau 40,000 meter persegi dan 0.25 ekar atau 1,000 meter persegi untuk kediaman dan kemudahan pembangunan dan nilainya dibanyar secara ansuran oleh Peneroka selama 15 tahun. Padatahun 2004, peneroka Felda Kumai telah menerima penyerahan geran ladang dan tapak rumah secara individu daripada Kerajaan Negeri Pahang.

Bagi anak-anak generasi ke 2 yang sempat merasai tahun-tahun awal semasa pembukaan (bagi berumur 34 tahun keatas ) pasti akan dapat berkongsi bagaimana keperitan kehidupan awal di Felda Kumai. Ketiadan bekalan air sehingga pertengahan 1980 an bukan semata-mata cabaran tunggal di sini. Bekalan elektrik hanya terbekal sepenuhnya oleh Lembaga Letrik Nasional pada 1990. Sekolah awalnya hanya menumpang di  Sk Felda Mayam sehingga pada 1983. Manakala sekolah menengah pula hanya mengharap SMK Felda Purun sekitar 12 km  dan SMK Bera, Bandar 32 dan pada sekitar 1997 sebahagiannya ke Sekolah Menengah Triang 3.

Aku mungkin lahir selepas zaman-zaman awal atau masih teringat sedikit sahaja kesusahan tersebut. Cuma aku dapat catatkan beberapa perkara yang masih segar atau teringat:

  • Jalan masuk dari Simpang Kerayong sehingga tahun 1985 masih lagi bertanah merah. Satu kejadian runtuhan jalan sebelum pos Felsco (Felda Security ) simpang ke Triang 1 terpaksa di lencongankan.
  • Air minum dan mandi masih di kongsi di kepala paip di depan rumah . Kalau tak silap 10 buah rumah kongsi satu paip air.
  • Pernah gajah liar menceroboh blok 12 (Belakang rumah Pak Cik Rahim) waktu tengah malam. Dan Mergastua (Perhilitan) pernah menangkap beruang di Hutan Simpan Chini (hutan dibelakang kawasan Felda Kumai).
  • Sekolah pertama hanya dibuka awal tahun 1983 atau 84 kalau tak silap. Sebelum itu, sekolah terdekat hanyalah SK Felda Mayam melebihi 13 km jauhnya. Bagi mereka yang masih ingat Bas Sekolah Pak Cik Radhi berulang alik. Bagi sekolah menengah, kebanyakan akan ke Asrama Sekolah Menengah Felda Purun.
  • Kalau tak terlupa, dulu awal2 mak ayah kita pergi muster di pejabat ladang. Atau masa baja sampai , ramai-ramai gotong royong angkat masuk lori. Dan bergerak ke ladang menaiki pula traktor yang dibawa oleh Encik Mukhtar.
  • Sistem Ladang dulu secara berkelompok sehingga penghujung 90 an sebelum hak milik diserahkan sendiri olehMenteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob di padang awam Felda Kumai.
  • SISTEM BLOK diperkenalkan untuk urusan pembahagian kawasan tanaman untuk setiap peneroka. Ada blok yang menggunakan sistem 3 ekar , 4 ekar dan 3 ekar di lokasi yang berbeza. Ada yang 4 ekar , 4 ekar dan 2 ekar bergantung dengan rupabentuk muka bumi.
  • Setiap kali 'potong buah' macam pesta dalam ladang. mak ayah bawak anak beranak potong buah. Selalunya 3 hari sahaja 'round potong buah' dan 2 kali sebulan.
  • Membaja dalam tempoh 4 bulan sekali dengan 10 bag setiap seorang atau seekar satu bag. Paling popular baja Urea atau kami panggil garam kasar.
  • Dahulu masa pertengahan tahun 1980 an terutamanya pada 1985-1987 , ketika harga sawit jatuh teruk, ada yang bapa-bapa kita yang bergaji kurang RM 1.00 malah ada yang negatif! Sungguh perit dan sengsara.
  • Dulu awal bulan 'kantin' atau kedai Kedai Niaga Felda (Tak ingat nama betul) akan penuh dan sebelum tu siap tulis barang apa nak ambik. Kemudian pakat tunggu nombor dipanggil. Bukan nombor rumah tapi no peneroka ..no. ayah aku ..1803.. aku masih ingat..
  • Masa dahulu hanya berapa kerat yang ada kereta. Selebihnya satu rumah satu motor... pergi sekolah naik basikal atau jalan kaki atau orang tua ambik.
  • Hobi bebudak masa dahulu jelas sangat bermusim, basikal , bola sepak, layang-layang dan permainan kanak-kanak malah memikat burung serindit. Manakala padang bola penuh dengan abang-abang belia bermain bola.
  • Kalau sebut bola sepak , masa tu cukup hebat sebab abang-abang kita semua remaja yang aktif malah kalau kejohanan 7 atau 9 sebelah boleh jadi karnival besar. Felda Kumai pernah menjadi johan pasukan bolasepak antara Felda Gugusan Bera pada tahun 1989 atau 1990 dibawah jurulatih Cikgu Kamaruzaman. Perlawanan akhir di Padang Felda Sebertak dan Koperasi Felda menyediakan Lori untuk mengangkut penyokong. Aku antara penyokong yang turut sama terlibat.
  • Selain daripada itu , kalau tak silap Felda Kumai pernah menjadi pentas persembahan di Padang. Yang aku ingat Ahmad B, Haslina Kamsan... sape lagi lupa...
  • Bekalan elektrik hanya diterima dibawah Lembaga Lektrik Negara nama TNB pada masa itu sekitar tahun 1990. Jalan di hadapan rumah mula diturap 'crusher run' pada tahun 1989.
  • Pekan sehari pada hari Ahad atau lebih dikenali dengan Pekan Sari (untuk jualan pasar) pada awalnya adalah sehari suntuk tetapi pertengahan 1990, pekan sari hanya beroperasi setengah hari dan Pasar Malam mula mengambil tempat pada setiap rabu malam Khamis.

Felda Kumai terkini;

Sehingga kini, Felda Kumai seperti felda-felda yang lain sentiasa berkembang dengan pembangunan samada melibatkan sosial dan juga ekonomi masyarakatnya.

Memiliki institusi pendidikan seawal usia seperti Tadika Kemas, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat melahirkan lapisan generasi yang berjaya dalam pendidikan dan lahirnya ramai golongan profesional. 

Begitu juga dengan kemudahan telepon ke rumah pada tahun 1998 dan kini kemudahan rangkaian telepon bimbit dari semua pernyedia perkhidmatan. 

Bekalan air juga tersedia namun sehingga tahun lalu masalah bekalan air yang menghantui Felda-felda sekitar Bera masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Rumah-rumah peneroka mula berubah wajah dengan pengubahsuaian yang dilakukan oleh peneroka dari hasil ladang masing-masing. Malah konsep satu rumah satu motorsikal seawal penempatan kini mula bertukar konsep dengan deretan motorsikal dan kereta milik peneroka dan generasi keduanya. 

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga:

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga adalah kawasan rekreasi seperti air terjun dan latanya. Terdapat 2 air terjun pada ketinggian 20 meter dan 30 meter setiap satunya dan lebih utama adalah laluan airnya yang jernih dan begitu sejuk. Terdapat kemudahan seperti laluan kenderaan , tandas, tempat berkelah dan  kemudahan perkhemahan yang dibina selepas tahun 2000. Namun sebenarnya kawasan air terjun ini mula dikunjungi oleh peneroka dan keluarga semasa dan selepas kegiatan pembalakan sekitar tahun 1984-1986 dikawasan ini dengan kemudahan jalan balak yang dibina oleh syarikat ini.

Selamat berkunjung ke Felda Kumai...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 01:43 PM PDT

Okay, siang tadi memang tak ber update kerana sibuk

memenuhi aktiviti... Baru-baru ni dapat jemputan dari

staf di kedai perabot sebelah office.. Jemput untuk join

BBQ bersama mereka and the geng, di Sungai Lembing..

Mula-mula macam keberatan tapi memandangkan dah

terlalu lama tak pergi mandi-manda neh, so nadia terima..

And boleh bawak orang lain.. Nadia bawak adik nadia,

malia dan juga kawannya Ila...

Oh serius sangat penat drive dengan jalan yang memang

mencabar kewibawaan si jaguh.. Serius tau sebab kami

bukan ke kawasan yang biasa jadi medan perkelahan

di sungai lembing tuh tapi kami ke air terjun sungai jin,

air terjun ke? entah? sebab airnya tak terjun sangat, just

seperti lata sahaja.... bagi mereka yang biasa berkelah

di sungai lembing, biasa kita akan ke kanan dekat area

kubur untuk ke tempat berkelah tapi untuk ke sungai jin

kena lalu sebelah kiri dan straight sahaja sampai jumpa

satu lagi tempat perkelahan... Tak berapa ramai di situ tapi

memang cantik...Sebelum sampai akan melalui jalan yang

sangat mencabar dan juga perkampungan orang asli kot..

Sebab rambut and muka memang macam orang asli...

Apapun sangat seronok... Nadia mandi pun tak lama sebab

air terlalu sejuk dan mengundang lelah kalau mandi lama-lama..

Awal-awal kami sampai memang tak ada orang, kira rombongan

kami sahaja... tapi dalam jam 3.30 petang tuh, waktu kami

dah beransur nak pulang, datang kumpulan-kumpulan yang

lain... satu kumpulan famili dan satu kumpulan remaja sahaja..

and yang tak best apabila si remaja itu dengan selamba badak

berpeluk dan kiss-kiss kat situ...Public tuh dik oiiii... Patutlah

nadia dengar ada antara budak-budak kami jerit-jerit,

Amerika Mu! Amerika Mu!.... Rupanya hal tersebut...Entahlah,

malas nak komen lebih, fikir sendiri sebab masing-masing punya

akal yang Allah telah kurniakan....

Okay, itu saja cerita nadia.. Oh ya esok nadia ada interview

di area Semambu.. Doakan yang terbaek untuk nadia ya and esok

juga nadia ke klinik sebab kedua-dua telinga nadia masih bernanah

dan sedikit bengkak..Ini pun badan semakin kurang enak, demam

agaknya..... Okay, kawan-kawan semua, jaga kesihatan, jaga

kelakuan dan jagalah kehormatan tak kira di mana sahaja...

Ingat, walau manusia tak nampak tapi Allah sentiasa melihat....

Sekian, terima kaseh....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2011 07:14 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 07:17 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2011 07:13 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 07:49 AM PDT

Kay Bakery: Cuti ke Kuala Gandah - <b>Lanchang</b>...

Posted: 11 Jun 2011 01:57 AM PDT

Salam...

Yati janji minggu lalu....sekadar berkongsi tempat menarik..mana la tau...runsing tak tau mana nak bwk anak2..tak perlu jauh2..di dalam negeri pun ada byk tempat menarik....

Cara nak pegi...ikut Karak Hiway...dari tol Gombak...terus je..exit di Lanchang...bayar tol, dari situ sudah ada singboard ke tempat ni...belok ke kanan...perjalanan dari situ dlm 10km...jalan agak kecil (jalan kampung/hutan/pokok getah)..tapi jgn risau...jalan tar yang masih elok..cuma jgn pandu laju2 ye....

pesanan utk pelawat..jika mahu naik gajah..kena beli tiket awal...yati dgr deme sediakan 150 tiket saja utk yg mau menunggang gajah...utk segala xtvt...bermula dari jam 1pm...rujuk pic di atas..

persekitaran yang selesa...kedai makan pun ada di luar atau di dalam..kalau nak bwk makanan sendiri pun boleh...boleh piknik kat sini..ada wakaf2 yg di sedia kan....nyaman ..tapi...panas la sikit,,,,he..hee....

xtvt..bersama gajah bermula jam 2pm...dari memberi makan, menunggang gajah, lihat gajah mandi...mandi dgn gajah...pun ada...

anak2 yati yg lelaki 2 org ni..penakut..hei..mama nye je yg berani....emm...memang gitu la..yati byk kali tgk..selalu yg berani nya budak perempuan...harap2 nya...jgn la begini ye anak2 ku..lelaki harus berani dan kuat ye....mama la puas berposing - klik sana sini..mode bergambar mari....

yati rasa semua orang mesti terhibur...panas melekit..jgn risau..bukan kita sorang je..bau masam..semua pun..huu..hu...pakai pakaian yg selesa ye....dgn kasut...org putih..suka sgt...org tempatan pun...jgn terkejut tiada bayaran, cuma mereka mohon sumbangan pada yg mau naik gajah....jadi..rebut peluang ni...perjalanan ke sini pun dlm..2 jam 45 minit..dari puchong la...toll pun..dlm rm15 gitu...memang budget journey lah...

nanti yati cerita lagi...deer land dan bukit tinggi pulak yea....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kay Bakery: Cuti ke Kuala Gandah - <b>Lanchang</b>...

Posted: 11 Jun 2011 01:57 AM PDT

Salam...

Yati janji minggu lalu....sekadar berkongsi tempat menarik..mana la tau...runsing tak tau mana nak bwk anak2..tak perlu jauh2..di dalam negeri pun ada byk tempat menarik....

Cara nak pegi...ikut Karak Hiway...dari tol Gombak...terus je..exit di Lanchang...bayar tol, dari situ sudah ada singboard ke tempat ni...belok ke kanan...perjalanan dari situ dlm 10km...jalan agak kecil (jalan kampung/hutan/pokok getah)..tapi jgn risau...jalan tar yang masih elok..cuma jgn pandu laju2 ye....

pesanan utk pelawat..jika mahu naik gajah..kena beli tiket awal...yati dgr deme sediakan 150 tiket saja utk yg mau menunggang gajah...utk segala xtvt...bermula dari jam 1pm...rujuk pic di atas..

persekitaran yang selesa...kedai makan pun ada di luar atau di dalam..kalau nak bwk makanan sendiri pun boleh...boleh piknik kat sini..ada wakaf2 yg di sedia kan....nyaman ..tapi...panas la sikit,,,,he..hee....

xtvt..bersama gajah bermula jam 2pm...dari memberi makan, menunggang gajah, lihat gajah mandi...mandi dgn gajah...pun ada...

anak2 yati yg lelaki 2 org ni..penakut..hei..mama nye je yg berani....emm...memang gitu la..yati byk kali tgk..selalu yg berani nya budak perempuan...harap2 nya...jgn la begini ye anak2 ku..lelaki harus berani dan kuat ye....mama la puas berposing - klik sana sini..mode bergambar mari....

yati rasa semua orang mesti terhibur...panas melekit..jgn risau..bukan kita sorang je..bau masam..semua pun..huu..hu...pakai pakaian yg selesa ye....dgn kasut...org putih..suka sgt...org tempatan pun...jgn terkejut tiada bayaran, cuma mereka mohon sumbangan pada yg mau naik gajah....jadi..rebut peluang ni...perjalanan ke sini pun dlm..2 jam 45 minit..dari puchong la...toll pun..dlm rm15 gitu...memang budget journey lah...

nanti yati cerita lagi...deer land dan bukit tinggi pulak yea....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2011 07:21 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2011 07:51 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 08:02 AM PDT

Iffah Hidayati: Kali ini: <b>LANCHANG</b> dan TEMERLOH

Posted: 07 May 2011 08:45 AM PDT

Saya baru pulang dari Felda Bukit Damar di Lanchang. Letaknya di negeri Pahang.

Saya menziarahi keluarga angkat saya di sini. Sudah lama saya tidak pulang menziarahi mereka. Bergerak dari UIA selepas waktu kerja semalam dan sampai di sana satu jam kemudian.

Kawasan rumah abah

Saya pulang bersama dengan adik saya, angah dan rakan saya, Aza. Aza begitu teruja untuk mengikuti saya. Haha. Malam itu, lauk pucuk ubi dan petai masak tempoyak, ikan goreng dan ayam kari menjadi santapan perut kami yang berkeriuk sedari petang. Enak sungguh masakan mak.

Saya berkeluarga dengan abah dan mak semenjak tahun 2008. Sempena program khidmat masyarakat yang dianjurkan oleh persatuan mahasiswa undang-undang kuliyyah Ahmad Ibrahim. 

Abah saya umurnya sudah menginjak ke angka 70..tetapi dia masih lagi kuat memandu wira aeroback nya yang berwarna hijau itu. Masih mampu  memesin rumput di laman hadapan rumah dan mengikuti segala aktiviti keluarga.Pagi hari ini abah dan mak ke Temerloh untuk mengikuti kursus haji. Maka,saya mengambil kesempatan untuk melihat-lihat bandar Temerloh yang terkenal dengan jolokan bandar ikan patin ini ditemani kak long yang sanggup datang dari Kampung Chempaka. Sementara menunggu abah dan mak mengikuti kursus mereka, saya,angah,Aza dan kak long mengambil angin di tepi Sungai Pahang yang lebar dan keruh air teh susu macamnya. Sempat juga kami menaiki sampan panjang yang berulang alik ke seberang untuk menghantar mereka yang masih menggunakan perkhidmatan  ini.

Usai kursus, kami membuntuti kereta abah ke kedai yang menjual ikan patin. Ikan patin sangkar. Tengah hari itu, lauk kami ikan patin masak tempoyak dan kangkung goreng. Sebelah petang, kami menziarahi cucu abah. Baru berusia 30 hari. Berat 3.8 kg. Alahai, kecil sahaja tapi sungguh comel. Pulang berjalan kaki, kami singgah di rumah jiran. Terpegun melihat buah jambu batunya yang bergayutan di pohonnya. Apalagi, pesta memetik jambu air berjalan dengan meriah. Haha. Sayangnya, saya tidak membawa kamera ketika itu.Selepas solat Maghrib, kami pulang meninggalkan Bukit Damar. Saya berdoa keluarga angkat saya sihat sejahtera dan moga saya dapa berkunjung lagi. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di kampung awah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 03:33 AM PDT

Tanah <b>di</b> jual <b>di</b> kawasan Jl. Raya <b>Kampung</b> S <b>awah</b> – Pabuaran (SHM <b>...</b>

Posted: 30 May 2011 07:37 PM PDT

Info lengkap hub. 08811117127 / 08881885042 / Gtalk: infopropertiku, Luas Tanah 3.915 M2, SHM, Lokasi sangat strategis 5-10 menit dari pintu tol Jatiwarna, pinggir jl. Raya Kp. Sawah, Kel. Jatimurni, Kec. Pondok Melati, Kota Bekasi. 200 meter dari Gereja Servatius dan GKP Pasundan, 100 meter dari Masjid Agung Kp. Sawah (Pondok Pesantren Yasfi), dekat dengan SD Negeri, TK, SD, SMP Strada. TK, SD, SMP, SMA Yasfi, SMA Pangudi Luhur. Bebas Banjir cocok untuk perumahan, gudang, atau untuk gedung pertemuan. Harga Rp 850.000 / M2. !)

Iklan Premium

oke, langsung aja, situs yang saya rekomendasikan ini bernama donkeymails. mengapa saya rekomendasikan?? karena payout nya cuma $ 1 dollar klo dgn paypal & no minimum jika pake liberty reserve , dah gitu iklan nya banyak bangat. saya yakin anda akan muntah" nge-klik nya, hi hi.. klo anda sudah mendaftar, atas referal saya disini bonus program click otomatis. bonus program click otomatis di donkeymails, supaya anda tidak cape meng-klik iklan secara manual. cara-nya, kirim email ke: brocomtech@gmail.com…

Iklan Premium

planetkios adalah sebuah situs dimana perusahaan dan perorangan dapat menjual dan membeli produk maupun jasa. planetkios sangat mudah untuk digunakan dan lebih murah dibandingkan surat kabar atau media iklan lain. sesungguhnya, memasang iklan di planetkios adalah benar-benar gratis untuk suatu periode yang tak tentu. kunjungi kami di http://planetkios.uni.cc

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di paloh hinai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di paloh hinai - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di paloh hinai</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 08:22 AM PDT

السلام عليكم

Best Best dan BEST ! Memang best kem hari tu .. Pada mula nya memang rasa berat nak pergi sebab ingat nak rehat je minggu ni .. Tapi apakan daya , kena pergi juga .. Kisah nya bermula apabila .......

Kitaorang sampai di bus stop depan KK1 dalam kol 5.30 petang , kitaorang dah nampak bas , tapi pakcik bas tu macam nak ambil orang lain je  sebab bas luar , bukan bas UMP , so kitaorang duduk menunggu je lah , ingat ada staf datang nak ambil kitaorang .. Dah penat menunggu sampai dah nak maghrib , Hazim ( ketua kumpulan D07 , ketua kumpulan aku ) dan Amashah ( ketua kumpulan D06 sebelum di lantik menjadi Penghulu di kem ) pergi la tanya pakcik bas tu lepas kitaorang tengok ada satu bas tu bergerak tanpa bawak penumpang langsung .. Lepas tanya , baru kami tahu yang pakcik tu tunggu kami naik .. ( MEMANG AKU HOT TIME TU , SIAP KELUAR HABIS PERKATAAN YANG DISENSOR )

Kitaorang sampai di kem paloh hinai kira kira maghrib , sampai sana , sunyi je .. Tutup ke ? Sekali lagi aku mengamuk .. Dan pelbagai perkataan baru aku wujud kan .. HAHAHA .. Biasa lah darah muda .. ( Fakta ke auta yang darah muda selalu marah ? Aku pun tak paham . Apa pon tak boleh ) Selamat hero kami Amashah masuk kedalam tanya orang di dalam , rupanya kem kami ada kat belakang nun jauh dalam .. Kira berhampiran hutan juga ..  Ingat boleh rehat kejap bila dah sampai , rupanya kena kumpul dan malam tu juga ada aktiviti .. YES , masuk hutan , teringin juga nak masuk hutan , last aku masuk hutan pun time nak pergi dusun arwah tokwan aku je .. Sebelum jalan siap , kami kena redah hutan dulu .. Tapi masuk hutan pun siang , ni PAGI !

Orang pertama yang masuk , perempuan india , memang TERBAIK la . Aku respect sebab dia berani masuk sorang sorang , kalau perempuan lain masuk secara berdua duaan ( sesama perempuan la ) .. Dalam jam 12 tu baru start , turn aku lambat lagi .. Sampai turn aku , jam dah tunjuk pukul 2 pagi .. Mak aih , time tu sepatutnya aku dah tidur atau pura pura tidur sebab tak boleh tidur , tapi kena masuk hutan pula .. Terpaksa lah aku masuk dengan hati yang tak seikhlas ni .. Depan aku ada 2 orang perempuan .. Mak aihhh , perempuan ni dah lah suka jerit , kang aku masuk terlanggar diaorang , jerit serupa nampak ***** pulak .. Time diaorang masuk , aku sembang lah dulu dengan staf UMP yang jaga kitaorang sepanjang kem tu .. Sampai turn aku , dengan bismillah , buka langkah perlahan dulu , sampai dah masuk dalam sikit , buka langkah seribu terus .. Laju bukan main lagi .. Sampai lah aku jumpa dengan 2 orang perempuan tadi .. Then diaorang suruh aku kedepan , pimpin jalan untuk diaorang .. Nak tak nak , kena juga lah daripada aku terlanggar diaorang nanti .. Aku jalan laju sampai diaorang tertinggal kat belakang , panggil aku suruh aku perlahan langkah kaki aku .. Ye lah , daripada diaorang kata aku ni KEJAM tinggal diaorang kat belakang , ada kala nya aku nak berlagak jadi HERO kejap ..

Sampai kat satu tempat tu , aku nampak ada orang berdiri dalam satu depa kanan aku .. Aku perasaan , so aku pura pura sembang dengan benda tu .. Tapi benda tu tak bergerak pon .. Agak nya mata aku problem kot .. Biar je lah .. Time aku terlanggar duri yang agak tajam , aku cakap lah "adui" , tiba tiba ada lampu suluh kitaorang , rupanya pakcik kampung tu suluh .. Dia suruh kami ikut dia , ke tali yang seterus nya .. Ikut je lah .. Tak sedar pulak kawan aku , Khairy ada kat belakang ... Lega sikit , ada kawan lelaki .. Tak lah rasa seram seram sejuk dengan perempuan ni .. Kemudian kami terus kan perjalanan sampai kat sebelah SUNGAI PAHANG .. "LAWA SIOT" , memang cantik lah pemandangan kat situ pagi tu .. TERBAIK !!! Then kami terus kan lagi sampai lah hujung tali tu .. Kami jadi heran .. Sebab tali tu sampai situ je .. Kami ingat kena patah balik ke tempat asal .. Tapi time tu , Badrul , Maisarah dan ada lagi seorang perempuan ( Tak nampak sangat siapa ) suruh stay dulu .. So kami stay lah sampai si Hafiz cucuh api lighter dia , tiba tiba ada pakcik Yussof tu buka lampu suluh .. Conform kantoi .. HAHA .. Selamat pakcik tu jenis supporting .. Lega rasa nya .. Then kami kena tunggu dengan pakcik tu sampai orang lain sampai .. Then sampai lah Asraf dengan 2 orang perempuan lain .. Then kami lepak situ sampai pakcik tu suruh kami ikut dia pergi ke tempat berkumpul .. Sampai situ , ramai dah tidur , sekali dengan Syed ( Along M01 ) dah tidur dengan Hazim .. Sampai hati korang .. Metang metang masuk awal .. Kemudian kami tunggu sampai semua orang selesai then balik ke khemah ..

BERSAMBUNG....

p/s = Time kat tempat berkumpul tu , ada orang muntah .. Ada orang kata dia nampak 'benda' tu sampai muntah .. Bahaya betul 'benda' tu .. =.="


Sebarang entry yang boleh mendatangkan salah faham .. Harap maaf .. Saya manusia seperti anda semua yang tidak boleh lari daripada melakukan kesilapan .. Harap di maaf kan .. Dan saya harap anda boleh memberi pandangan yang positif sebelum fikir nak menhentam saya .. Bercakap dengan baik bukankah dapat pahala
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di teluk cempedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di teluk cempedak - Google Blog Search


<b>Teluk Cempedak</b>

Posted: 07 Jul 2011 10:48 AM PDT

Sepanjang aku berada di Temerloh Pahang untuk merakam video Perkahwinan Shahrizan & Najibah, kami (aku, Syukri serta saudara aku Hafiz) sempat "berpoya-poya" di Teluk Cempedak atau orang zaman sekarang panggil "TC" di Kuantan Pahang..haha.. Tapi sebelum ke TC, sempat aku singgah ke Berjaya Mall Kuantan berjalan2 dalam 2 tanpa hala tuju.. -..-

sempat bergambar di perhentian Bentong semasa ke Temerloh

Ni 1st time aku bawak kereta jauh2..Dari Kota Damansara ke Temerloh dan dari Temerloh ke Kuantan.. Selalunya main2 dalam area Damansara ajer, pergi e@curve lar,Ikano & One Utama..Tapi kali ni nak mencari pengalaman sikit lar orang kata,darah pun masih muda lagi ni an,nak kata umur dah 20 tahun tapi birthday tak sampai lagi..jadinya masih 19 lar kan? =P

Yang seronoknya aku kat Teluk Cempedak ni, belum pernah lagi aku tengok pantai semeriah kat sana bila waktu malam, siap ada macam uptown lagi..dasyat2..seronok jugak lar dapat cuci2 mata kat sana..oppss..=P

salah satu tempat di Teluk Cempedakkami tak kisah gambar bertiga

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di bukit tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


HOK SENGOTI: CATATAN PERJALANAN <b>DI BUKITTINGGI</b> : RUMAH ADAT

Posted: 25 Jun 2011 06:29 AM PDT

CATATAN PERJALANAN DI BUKITTINGGI : RUMAH ADAT

Rumah Gadang yang dikenali sebagai rumah adat. Rumah yang beratapkan Minangkabau menarik perhatian kami. Kami sempat mengambil gambar sebagai tanda kenang-kenangan. Selangkah kami memasuki rumah tradisional itu, kami dapat menghidu satu aroma yang menggamit pemikiran kami akan kampung halaman buat seketika. Kami disambut mesra oleh seorang wanita yang bekhidmat menjaga Rumah Gadang lebih daripada 20 tahun. Kami dijemput untuk duduk berkumpul di suatu sudut di dalam Rumah Gadang.
Kami diberi penerangan yang amat jelas mengenai tradisi dan adat Minangkabau. Antara info yang dapat kami perolehi ialah mengenai adat yang diamalkan oleh orang Minagkabau yang memihak kepada kaum hawa namun masih bersandarkan syariat keluarga dalam Islam. Selain itu, kami juga diberitahu bahawa kanak-kanak lelaki yang berusia 10 tahun perlu keluar dari Rumah Gadang untuk tujuan menuntut ilmu di surau atau dikenali sebagai pesantren. Ini bagi menanam sifat berdikari dalam jiwa mereka. Walaupun amalan dan adat yang diamalkan oleh mereka amat ganjil dan pelik namun semuanya memberi manfaat kepada semua orang pada suatu masa.



Kami dijemput ke tingkat bawah rumah, untuk mempelajari tentang adat persandingan dan perkahwinan yang diamalkan oleh mereka. Busana setiap negeri seperti Kalimantan, Jawa, dan Acheh mempamerkan ciri yang berbeza namun tetap cantik dan menarik. Kami sempat mengenakan busana tradisional tersebut.  Di hadapan Rumah Gadang terdapat rangkiang dengan setiapnya mempunyai nama dan fungsi lain. Rangkiang sitinjau lauik, mengandungi beras untuk keluarga, terutamanya untuk majlis adat. Rangkiang sitangka lapa mengandungi beras untuk dermaan ke orang kampung yang miskin dan untuk musim kebuluran di kampung. Rangkiang sibayau-bayau mengandungi beras untuk keperluan seharian untuk keluarga.  Sebelum kami pulang kami mengambil satu pepatah Minangkabau yang menarik  iaitu "Duduk samo randah tagak samo tinggi"yang memberi kami pengajaran iaitu  semua orang adalah sama .


TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

MONOLOG

Kepada kau yang ditendang murid...

Kepada kau yang menendang murid...

Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..

Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...

Kepada kau yang makan gaji buta...

Kepada kau yang ajar orang buta...

Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...

Kepada kau yang jadi guru besar...

kepada kau yang denda murid merokok...

kepada kau yang merokok dalam stor...

kepada kau yang yang marah murid mengorat...

kepada kau yang mengorat anak murid...

kepada kau yang sepak murid x makan saman...

kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved