ads

Sabtu, 23 Julai 2011

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


BlOg bUDAk kuAt PeRaSAn..^^: ReUNiOn fAc <b>Di JaNdA bAIK</b>, PaHaNG..!

Posted: 12 Jul 2011 01:59 AM PDT

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni..tak jawab dosa besar..ha3..kalau jawab sayang korang lah..! ^^ okey..! setelah hampir 5 hari mirul tak mengupdate blog, akhirnya kerinduan mirul untuk mengupdate dah terubat juga..he3..okey..! entry terakhir mirul yang INI macam entry merajuk je kan.? he3..sebenarnya mirul bukan merajuk pun, cuma pada 8-10 Julai '11 yang lalu mirul ada sertai reunion FAC..dekat Janda Baik, Pahang..^^

he3..nampak tak yang mana mirul..? cari sendiri ye..^^ sepanjang mirul dekat Janda Baik ni, macam-macam yang mirul lalui..dan setiap detik bersama dengan abang-abang, kakak-kakak dan kawan-kawan memang sesuatu yang menggembirakan.. :) bagaikan terlupa sekejap tentang masalah di luar sana..he3..

hurm...siapakah dia di atas ni..? he3..ni lah abang firdaus, orang yang bertanggungjawab untuk bawa mirul dankawan-kawan dari Batu Pahat untuk ke Janda Baik..^^ he3..[kira macam driver kitowang lah.ha3..] dia bawa kereta avanza tau..jadi, seramai 7 orang yang naik kereta dia..[bayangkan lah sendiri ye berapa sendatnya kereta 2..ha3..] tapi apa-apa pun kitowang semua selamat sampai ke Janda Baik [walaupun minyak hampir habes..ha3..] dan selamat sampai ke rumah mirul..:) terima kasih abang daus..he3.
macam-macam yang kitowang buat dekat sana..macam-macam permainan kitowang main..maklumlah, tema kali ni ialah mengimbau kenangan zaman kanak-kanak.. :) ha3..jadi, macam-macam permainan lah yang kitowang main..ada galah panjang, musang dengan anak ayam, nenek-nenek si bongkok tua, congkak, UNO.
dan macam-macam lagi permainan kitowang main tau..dan yang paling best ialah permainan simbah air ayam+air basuhan pinggan + telur +sambal..ha3..ni lah muka mereka-mereka yang menjadi mangsa kepada air tersebut..ha3..kesian mereka kan..lalala..ha3..memang masyuk gila siapa yang kena...he3..terbaek wok.. :)
walaupun nampak macam dah besar semua ni, tapi bila dah berkumpul balik masa reunion ni, semua macam budak-budak..ha3..bayangkan lah kalau masing-masing yang dah kerja, yang dah gradute pun ada tetap nak main kepal terbang, main kipas terbang, makan ding dong, dan macam-macam lagi lah..he3..dan itulah saat yang paling best semasa berkumpul hari tu..:)
dan macam biasalah lah..setiap yang bertemu pasti akan berpisah kan.. begitu juga lah dengan kitowang ni semua..bertemu 3 hari je, lepas tu masing-masing terpaksa membuat haluan sendiri sebab masing-masing ada kerja dan tugas yang masih belum selesai..maka berpisah lah kami sekali lagi..hurm..memang masih teringang-ingang lagi dekat fikiran ni saat-saat kami semua bersama di sana..
ni lah alumni-alumni sesi 2010/2011.. ^^ kami lah juga pewaris kelab ni kelak..he3..mungkin saat ni, masih ramai lagi yang ada dalam foto ni, tapi lambat laun makin ramai yang sibuk dengan komitmen lain..hu3..
apa-apa pun, kami tetap selesa bersama.. :)  he3..
ok lah..sampai sini lah cerita mirul..  :)
maaf lah kalau ada salah kata atau ada yang terasa, apa yang mirul tulis ialah apa yang mirul rasa..
tapi reunion ni memang seronok sangat-sangat..
ramai juga lah akak-akak dan abang-abang yang mirul kenal dekat sana..
hu3..apa-apapun kalau ada rezeki kita jumpa lagi ye..^^
p/s : terima kasih juga yang tak terhingga dekat AJK2 yang anjurkan reunion ni..
u are great guys..^^ he3..
dan terima kasih juga kepada abang daus sebab beri saya peluang 
guna DSLR abang tu ye. :)  tq2.. ^^
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2011 09:13 PM PDT

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran
al Baqarah : 164

Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut Taqdir (yang telah ditetapkan)
al Qamar : 49

Taman Negara telah ditubuhkan pada tahun 1938/ 1939 yang meliputi tiga buah negeri di semenanjung malazi yakni Pahe, kelate, Tranung
Dahulunya di sebut sebagai King George V National Park bagi memperingati jubli Perak Kerajaan Diraja Britain
Selepas kemerdekaan pada tahun 1957 namanya ditukar kepada Taman Negara
Taman Negara meliputi kawasan seluas 4343km persegi bersamaan 434300 hektar.
Taman Negara negeri pahe seluas 2477 km persegi bersamaan 247700 hektar
Taman Negara negeri Kelate Darul Naim seluas 1013 km persegi bersamaan 101300 hektar diikuti taman Negara negeri tranung seluas 853 km persegi bersamaan 85300 hektar
Dasar Perundangan yang dikuatkuasa di Taman Negara ialah Enakmen Taman Negara Pahe No.2 tahun 1939; Enakmen taman Negara Kelate no 14 tahun 1938 dan enakmen taman Negara Tranung no 6 tahun 1939
Objektif penubuhan Taman Negara adalah seperti dinyatakan dalam enakmen taman Negara

The park is hereby dedicated , set aside and reserve in perpetuity in trust for the purpose of the propagation, protection and preservation of the indigenous fauna anf flora , and the preservation of objects and places of aesthetic, histirical or scientific interest…

Taman negara selaku suatu ecosystem hutan yang kaya yang telah berusia 130 million tahun menyediakan suatu yang istimewa kepada pengunjungnya untuk mengalami suatu pengalaman yang mendamaikan dengan kekayaan fauna serta flora . sungai sungai yang jernih mengalir dari lembah
. taman Negara ditubuhkan untuk mengekalkan hutan dara yang bersih dari pencemaran…
Uadara yang bersih serta air sungai yang jernih cukup mendamaikan minda Insan yang berkunjung.
Puncak Gunung Tahan 2187 meter bersamaan 7175.20342 kaki ….sifir 1 meter= 3.2808429 kaki selaku Puncak gunung Tertinggi di Tanah Semenanjung Malazi.

Hutan Tanah Pamah dipterokarp yang merupakan sebahagian besar Tanah taman Negara yakni seluas 2501.568 km persegi ( 250156.8 hektar…menampung kira kira 14000 spesies tumbuhan, 200 spesies mamalia 300 spesies burung.
Terdapat 80 spesies kelawar dan 30 spesies tikus telah ditemui di taman Negara.
Taman Negara jua merupakan ecosystem hutan yang didiami oleh ikan serta reptilian
Taman Negara memiliki dirian hutan yang kaya terdiri dari sepsis kayu Chengal, Meranti Seraya, Meranti Tembaga, Meranti Sarang Punai, Meranti Bukit, Meranti Kepong, Kempas, Merbau, Kemuning, Keruing, Nyatoh, serta lesser known spesies yang banyak seperti sesendok, bintangor, etc.

Awan meliputi puncak gunung tahan serta buleh ditemui pada ketinggaian 1500 meter bersamaan 4921.26435 kaki above sea level.

Menurut ahli ekologi hutan, jenis hutan ditentukan menerusi ketinggian tanah dari aras laut

Jenis hutan mengikut ketinggian dari aras laut di Negara Malazi

4921kaki=1500meter ke atas

Upper Montane Forest
-also known as ericaceous forest
-sparse foliage, gnarled and stocky branches
-abundance of moss and lichen and perpetually damp due to dense cloudcover and mist

Antara 3937kaki= 1200meter hingga 4921kaki=1500 meter

Montane forest
-also known as montane oak forest
-less dense forest; often mistshrouded and damp and contains unique species like ferns and certain conifers

Antara 2460 kaki=750meter hingga 3937kaki=1200meter

Upperhill dipterokarp forest
-Characterized by the presence of shorea platyclados, agathis borneensis, calophyllum spp and dipterocarpus

Antara 984kaki=300meter hingga 2460kaki=750meter
-Area Burung Tiong Mas hime ranges…
Hill dipterocarp forest
-Occurs on the inland malazi mountain ranges and contains many of common lowland species
-dominance os shorea curtisii (meranti tembaga…which ends to be gregarious here

984kaki=300meter ke bawah
Lowland dipterocarp forest (kebanyakan kawasan ini sudah bertukar menjadi lading kelapa sawit serta lading getah…

Telah diusaha hasilkan (selaku production forest sejak 39 tahun lalu…
-well drained forest, dense and rich in biodiversity

Coastal Hill Forest
-characterised by the presence of shorea glauca (meranti kepong…, irvingia malayana, Eugenia spp (kelat…and shorea curtisii (meranti tembaga…

Peat swamp forest (paya gambut….
-contains commercially important species such as Gonystyllus bancanus (ramin…and shorea platycarpa (meranti paya…

Mangrove forest ( paya bakau…. ( 0 meter… ke atas sehingga peat swamp forest
-Forms a transition from land to sea, linking terrestrial and marine ecosystem and sheltering tropical shores with trees and shrubs

Forestry Department Headquarters Semenanjung malazi
Jalan Sultan Salahuddin
50660 KL
Tel 03 2988244
Fax 603-2925657

Anda buleh merujuk map askar skala 1:50000 untuk melihat ketinggian bukit dari aras laut… above sea level…
Map helaian 4063 adalah kawasan Chiku bersempadan dengan Taman Negara Kelate
Artikel ini dibuat pada 4.5.2009…
Time 8.46 am

Anggaran bilangan harimau di Taman Negara adalah 100 harimau, bilangan gajah dianggarkan 450 gajah yang menjadikan taman Negara selaku home range bagi dua fauna yang utama di Negara ini…
Badak Sumatra dianggar bilangan 12 badak yang menjadikan Taman Negara selaku home range… dengan sumber makanan yang banyak di dalam hutan Taman Negara…

Satu hektar hutan taman Negara mengandungi kira kira 100 spesies tumbuhan yang membekalkan makanan kepada gajah seladang, badak, rusa, kijang,pelanduk.
Spesies mamalia yang disebut dalam English selaku Bear Cat jua terdapat di sini.
Musang, landak, burung kuang, burung Tiong mas, burung bayan nuri, burung serindit, serta banyak burung yang menjadikan Hutan Taman Negara selaku home range yang Aman serta mendamaikan

Hutan Taman Negara adalah Khazanah Negara yang harus dipertahankan demi penerusan warisan Negara untuk generasi Insan pada masa depan.

Sungai tahan mengalir dari gunung tahan menuju ke Kuala T
Gua Telinga, gua daun Menari, gua luar merupakan gua yang terkenal di Kuala Tahan
Stalaktik dan stalagmite dapat dilihat terdapat di dalam gua tersebut
Gua Peningat dari banjran batu kapur terdapat di Merapoh yang jua merupakan laluan masuk ke hutan Taman Negara. Gua ini terletak 8.8 meter dari Sungai Relau, Merapoh. Gua gajah jua terdapat di Merapoh yakni dalam jarak 5.5 km dari Sungai Relau.

Gua Bi'wah dan Gua Taat buleh ditemui setelah menaiki speed bot dalam tempoh 2 hour dari Pengkalan Kawi di Kuala Berang
Artifak purba ditemui seperti perkakasan dapur, kapak, dan peralatan yang menunjukkan kewujudan era Neolithic (4000 sebelum masihi…

Rakyat dari Sumatra dikatakan buleh berjalan kaki menuju ke Melaka pada era Neolithic tersebut.

Taman Negara merupakan tempat yang diminati ramai untuk aktiviti memancing terutama di hulu sungai Tahan

Lata Berkoh merupakan kawasan berkelah yang baik dikeliling pokok serta lanskap tunbuhan yang menarik.

Mendaki Gunung Tahan
Terdapat dua laluan untuk mendaki gunung tahan
Pertama mengikut laluan Merapoh hingga ke puncak Gunung Tahan
Kedua Mula mendaki dari Kuala Tahan hingga ke puncak

Laluan yang mudah ialah mula mendaki dari Merapoh menerusi kuala Juram sehingga sampai ke puncak gunung Tahan. Kemudianmenuruni Gunung tahan menuju ke Kuala Juram seterus nya ke Merapoh. Lauan ini adalah yang mudah jika dibandingkan laluan dari kuala tahan yang lebih mencabar.
Laluan jip sepanjang 13 km ke kaki Gunung tahan telah dibina di Merapoh bagi memudahkan pendakian ke puncak gunung Tahan. Lauan Jip ini menuju ke kuala Juram yang mana air sungainya cukup jernih di kelaskan dalam kelas pertama dari aspek kebersihan airnya.

Titian silara…canopy walkway

Titian silara sepanjang 231 meter telah dibina di silara pokokpada tahun 1993 dan fasa kedua sepanjang jarak 200 meter telah dibina pada tahun 1995. Titian silara di taman Negara kelate sepanjang 230 meter telah dibina pada tahun 2000.

Kampong Yong mereupakan kampong ore asli batek yang mana satu bentuk penempatan ore asli di Negara ini.

Aktiviti pemerhatian burung buleh dijalankan dengan melihat variasi burung seperti jenis rimba, sambar, merbah, tiong mas, bayan nuri, serindit, kelicap kunyit, etc
Aktiviti photografi jua buleh dijalankan dengan pandangan yang menarik serta kejernihan air sungai yang mengalir… mendamaikan.

Sungai Relau terletak kira kira 7 km dari Bandar Merapoh yang mana

Jarak antara Gua Musang dengan Merapoh adalah 34km manakala jarak Bandar kuala Lipis dengan Merapoh adalah 100km.

Perkhidmatan Keretapi antara Gemas lembah Kelang dan Tumpat…

Tanjong Mentong buleh ditemui setelah menaiki speed bot dari pengkalan kawi Kuala berang Tranung kite…
Jarak nya dari kuala tranung adalah 55 km.
Pengkalan kawi adalah pintu masuk untuk ber rekreasi di tasik Kenyir setelah pemanduan selama 1 hour dari kuala tranung.

Taman Negara Kelate buleh ditemui setelah memandu 230km dari Lembah Kelang dan 185 km kota bharu. 45 km dari gua Musang…dengan jalan berturap melalauyi felda aring

Permit masuk taman Negara RM1.00 per person
Lesen untuk photografi RM5.00 per unit
Lessen Memancing RM10.00 per unit
Bumbun RM5.00 per person
Yuran perkhemahan RM1.00 per person per day
Titian silara RM5.00 utk dewasa RM3 untuk kanak kanak

Penginapan di taman Negara

Kuala tahan …kebanyakannya diswastakan

Mutiara Resort 09-2663500
Ekoton chalet 09-2669897
Agoh chalet 09-2669570
Liana Hostel 09-2669322
Tahan Guest House 09-2667752
Teresek View 09-2667839
Nusa camp 09-2662369

Sungai Relau Merapoh
Jabatan punya kemudahan 09-9124894
Encik Basir adalah sahabat saya…menguruskan kawasan di sini

Kuala Koh…Lubuk Kedah taman Negara Kelate
Jabatan yang uruskan 09-9282952

Tanjong Mentong …menerusi Pengkalan kawi kuala berang
Jabatan uruskan

Fungsi hutan selaku protected area:
1.the protection of soils from erosion
2.safeguards for watershed systems,
3.maintenance of ground water reserves
4. behaving as part of carbon dioxide absorbing global "lung"
5.maintaining ground water aquifers- liquified natural gas and a fertilizer plant

These aquifers are the most important source of freshwater supply for both industrial and domestic purposes

Freshwater from aquifers

An excellent natural laboratory for studying biological and ecological aspects of dipterocarp forest, endangered animal and plant species and genetic resources.

Function as a control ecosystem for the study of human impacts on tropical forest ecosystems so that management strategies and programs can be properly designed.

The research and educational functions of the park have been utilized by both domestic and international academic communities.

Tourists have been attracted by the beauty of the scenery, the opportunities of observing nature, hiking, camping, and canoeing along the rivers.

Contoh saya berikan...

Hutan yang tumbuh di bukit serta gunung adalah kawasan tadahan air yang mana akar pokok buleh berfungsi untuk melambatkan pergerakan air dari awan menuju ke sungai dengan daya menampan di daun poko, batang pokok dahan, ranting akar pokok...buleh di tamsilkan seperti penapis teh di kedai mamak yang mana serbuk teh menyebabkan air teh turun dengan perlahan ke dalam gelas...

jika tiada pokok di bukit serta gunung di negara ini...air hujan yang turun akan terus mengalir ke sungai dengan membawa bersama sedimen butiran tanah yang impack kepada sungai menjadi tohor serta air sungai akan keruh...
jika keruh di hulu negari ...biasa akan keruh di muara sungai...

contoh saya berikan dengan kita harvest logging operation kayu yang berdiri di dirian hutan dengan mendapat RM sebanyak RM12 million bagi 100 hektar dirian hutan yang kaya dengan kayu meranti

Bila hujan turun dengan banyak air sungai Pahe akan melimpah naik ke daratan dimana rakyat mendirikan rumah serta kedai...Banjir melanda...Berapa kerugian akibat banjir kesan dari logging operation yang rakus...

banjir mungkin melanda beberapa tahun selagi sungai tidak di dalam kan akibat sedimen butiran tanah yang telah mendap di dasar sungai...Sungai serta parit perlu di dalamkan supaya tidak melimpah sekiranya hujan menimpa bumi...
Jika ada dirian hutan InsyaAllah air hujan yang menimpa pokok di dirian hutan dapat melambatkan aliran permukaan air di permukaan tanah ( water surface flowing...
Maka fikirlah rakyat dari hanya nakkan RM 12 million tadi...

Puliharalah hutan Khazanah Negara ...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Syarak Mengata , Adat Menurut: Masjid lantik AJK <b>di Negeri Sembilan</b>

Posted: 20 Jun 2011 02:40 AM PDT

Di Negeri Sembilan, Ahli Jawatankuasa Masjid dilantik oleh masjid kerana menurut Pengarah JHEAINS masjid di negeri ini diminta mengemukakan senarai calon jawatankuasa yang baru secepat mungkin. Patutlah begitu banyak masjid-masjid di Negeri Sembilan ini yang mati, masjid yang calonkan AJK masjid, bukannya manusia yang calonkan manusia.

Sila baca artikel saya sebelum ini , Masjid-masjid yang mati di N.Sembilan, negeri beradat di http://waghih.blogspot.com/2011/03/masjid-masjid-yang-mati-di-nsembilan.html

Tidak perlu pilihan raya masjid di NS
Sinar Harian 20 Jun 2011

SEREMBAN - Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) tidak bercadang mengubah sistem pemilihan jawatankuasa pengurusan masjid sedia ada.

Pengarahnya, Johani Hassan berkata, tiada keperluan untuk bertukar kepada kaedah pilihan raya memandangkan sistem digunakan sekarang berjalan dengan baik.

"Pada masa ini, calon-calon jawatankuasa masjid dikemukakan oleh ahli kariah sendiri. JHEAINS hanya membuat keputusan tentang lantikan.

"Selain itu, JHEAINS turut mengeluarkan garis panduan berhubung pemilihan calon," katanya di sini.

Sementara itu, menurut beliau, semua masjid di negeri ini diminta mengemukakan senarai calon jawatankuasa yang baru secepat mungkin.

"Kita perlu proses segera semua pencalonan memandangkan penggal jawatankuasa masjid sedia ada akan tamat pada 31 Disember depan," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9208941.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 09:30 PM PDT

hari hari pertama , aku berposting di klinik kesihatan beserah ... wardmate aku kali ni 4 org hero mcm biasa akmal , naqie, awang n dolah beserta 5 org heroin termasuk aku .. fadilah, k.ayu, ana n anum .. kali ni kitaorng ke sana naik van jer .. nak naik bus tkut mbzr pulak minyak bus .. kang x pasal2 yuran pengajian lg bertambah ... KK ni kene pndah coz ada mslh kulat ke apa entah .. so dia bt la bangunan sementara ... mula 2 masuk kene tunggu jgk la .. mcm biasa la kene jmpa sister dulu .. tp sister x der pun so tnggu DR kot .. dia ckp kitaorg x leh posting kot sbb tmpt limited .. nsb bek sis Judy dtg bw surat .. mintak surat dgn kitaorng mana ada .. jdual posting ada la.. thnx sis Judy .. mula2 kene orentasi .. bilik ni bilik saringan , bilik ni bilik ibu n anak , bilik ni .... bla, bla,bla ... aku kene jaga kat bilik no 2 dgn ana .. bilik ibu dan anak ... mula2 masuk x tau nak buat apa .. jd mcm tunggul jer .. tggu n lihat .. tarik langsir utk privacy .. lama2 baru kitaorg buat keje .. timbang , ukur pjg , ukur lilitan kepala bby .. best2 .. staff nus dah lps kitaorg bt bnda ni.. asal bby msk jer , kiatorg la buat kerja tu .. bak kata staff nurse normah " adinda-adinda ku ada kat sini blh la bt " .. apa yang aku dpat hari ni :

1. kepada pt2 sila la pakai pakaian yang sesuai bila dtg klinik .. jgn la pakai seksi2 .. kesian kat suami kamu yg kene tanggung semua tu .. ni klinik bkn tmpt nak berhibur ..

2. perlu ke isu family planning ??? setiap kali pt dtg mesti akn ada soalan psl family planning ni .. even anak sulung ... " puan blh dah strt rancng ni .. kita ada pil perancang , implan n so on " .. aku teringat kisah Dr Farhan dlm novel tulisannya denyut kasih medik yang HO kene bg health education pasal family planning ni .. kini situasinya aku tgh rasa .. kan lebih baik ckp kat pt " " puan , apa kata puan bg anak puan breast feeding sampai umur ank puan 2 thun .. " kan breast feeding juga slh satu kaedah family planning .. lg jimat .. free of charge .. xyah la nak membazir duit pergi beli pil la , apa la.. kesan sampingan pun tak der bila breast feeding .. kalau ada yang bg alasan berkerja , x dpt diterima .. inu blh jer pump susu n simpan dlm peti ..

3. dtg la dgn suami ... kalau suami bekerja mmg xdpt nak tolong la.. tp kan bgs kalau suami ambik cuti utk turun bersama2 dgn isteri p buat pemeriksaan kat ank .. blh la jgk dgr apa yang kitaorg nak bgtau .. ni x kebykkan isteri jer yang dtg .. kalau suami n isteri dtg bersama blh la jgk saling ingt mengingati antara satu sama lain .. biasa la manusia ni mudah pelupa .. kene ada org yang tolong ingatkan ...

4. penuhkan ilmu di dada sebelum kahwin n dapat anak .. jgn main redah jer .. jaga ank baik2 .. bkn buat anak mcm anak patung ..

5. dgr ckp nurse .. ni x mcm2 alasan dia bg .. aish .. bby 6 bln mana blh bg air glucose .. kang manis tu ..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


MASAM MANIS: Sepetang <b>di Kuala Lipis</b>

Posted: 26 Jun 2011 06:12 PM PDT

Assalamualaikum....
Selamat pagi semua....
Minggu baru... semangat baru dan azam baru... Mulakan minggu baru dgn hati yg ceria..
Sehari tak bersiaran terasa bebulan lamanya.. Rindu rasa nak menatap tenet.. banyak resepi dari kawan2 yg dah ita tertinggal.. tak pe ita akan kayuh perlahan untuk menjengah dari satu rumah ke satu rumah...

Semalam ita berada betul2 di tengah2 Malaysia. Nape tak percaya???? ok kita lihat lah bukti dibawah...


Dah percaya?? haha semalam ita berada betul2 di tengah2 Malaysia di atas tulangbelakang Malaysia, iaitu di atas banjaran Titiwangsa. Selama berkali2 ita bertandang ke Kuala Lipis barulah ita tahu bahawa kedudukan Kuala Lipis betul2 berada di tengah2 Malaysia. Aiiii... buat malu aje ita ni kan?? rakyat Malaysia yg tak tau Geografi... hihi
Seronok bertandang ke Kuala Lipis... selain ita dapat bertemu dengan anak ita Amiru yg belajar di sini.. ita juga masih dapat melihat keistimewaan Bandar Lipis yg masih lagi mengekalkan seni bina asal. Ita boleh kata kan Bandar Lipis adalah bandar yg sunyi dari pembangunan, kerana tidak banyak pembangunan dapat kita lihat disini.. tapi ita suka kerana ita masih berpeluang melihat seni bina bangunan lamanya yg masih gah berdiri walaupun semakin uzur... ditelan zaman. Ita harap jangan lah bangunan yg usang ni dirobohkan.. biarlah ianya menjadi salah satu mercu dan sejarah yg boleh di lihat oleh anak2 bangsa kita...
Antara bangunan lama yg masih kekal dengan senibina lama yg unik

Antara Masjid yang tertua di Malaysia

Station Keretapi di bandar yg semakin sepi...

Peti surat lama yg masih jelas kelihatan walaupun dah berkurun usianya...

 Lorong-lorong kehidupan....


Ini antara pokok yg terbesar yg berada ditengah2 Malaysia. Pokok yg palig tua dan paling besar ni sangat sukar nak ambil gambar dia.. sebab besar sangat... seram pun ye jugak!
 Hitam putih kehidupan....

Antara sekolah yang tertua... dan disinilah sekolah Penyanyi Popular kesayangan Malaya... Dato Siti Nurhaliza.
Anak2 bangsa ku...Jelajah Pahang


 Antara kehidupan dan kematian.....







Sepanjang jalan kenangan.......
Halus teratur jambangan cempaka,
Ditepi jejawi molek kedidi,
Takkan luntur semangat merdeka,
Dijulang pertiwi sentosa abadi.....
Cindai si desa selasih mewajah,
Gamat Melaka bertingkah kelicap,
Andai nusa masih dijajah,
Nikmat merdeka dapatkah dikecap???
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the "exceptional range of shophouses and townhouses" that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird's nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., "Cryptococcosis," http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), "all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses". It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are "now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances."

The WHO states: "Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries." However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, "Avian influenza "bird flu"," http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town's Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town's World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique "intangible heritage" of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the "unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses" which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: "personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated". If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town "loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List" it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

Buat yang pertama kali membaca dan menyebut nama Felda Kumai, ianya terletak 29 km dari Bandar Simpang Kerayong yang kini menjadi pusat pentadbiran bagi Daerah Bera. Berkeluasan sekitar 2300 ha dengan tanaman kelapa sawit menjadi tempat rezeki kepada 530 buah keluarga dan perkembangannya berlaku dengan tiga peringkat pengambilan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980.


Felda Kumai merupakan sebahagian penempatan peneroka dengan tanaman kelapa sawit pada awal 1980an dan kini telah ditanam semula dengan tanaman yang sama selepas melebihi 25 tahun sekitar 2004 dan mula mengeluarkan hasil bagi generasi kelapa sawit yang kedua.

Lokasi:

Terletak di antara salah satu penempatan felda di kawasan Gugusan Bera, Triang, Pahang.

Dengan perjalanan satu jam 32 minit daripada Bandar Temerloh, Pahang atau 28.4 km jarak perjalanan dari Bandar Triang. Bersempadan dengan Felda Mayam di sebelah Timur  dan Felda Rentam di sebelah selatan serta bersempanan dengan Hutan Simpanan Chini di sebelah Tenggara.

Felda Kumai boleh dikunjungi melalui berapa jalan darat samada dari Kuala Lumpur, Kuantan mahupun dari Melaka atau Negeri Sembilan.

  • Jarak dari Kuala Lumpur  melalui Jalan Duta - Lebuh Raya Karak - Jalan Utama Bera sejauh 187 km, 3 jam 13 minit.
  • Seremban Kuala Piliah- Triang- Felda Kumai 151 km , 2 jam 45 minit
  • Kuantan ke Temerloh ke Felda Kumai , 197 km, 3 jam 19 minit 
  • Kuantan - Muadzam- Bera , 193 , 1 jam 8 minit
  • Felda Kumai - Felda Mayam , 8.3 km, 11 minit
  • Felda Kumai- Felda Rentam ,7.7 km , 10- minit
  • Felda Kumai- Tasik Bera, 29.6 km, 34 minit
  • Felda Kumai- Simpang Bera, 28.4 , 33 minit
  • Felda Kumai - Temerloh , 57.9 km, 1 jam 32 minit
Terdapat jalan pintasan melalui Chenor iaitu melalui jambatan baru Chenor ke Seberang Chenor dan memasuki jalan ladang kelapa sawit ke Felda Purun. Anda akan melalui perkampungan tradisional Pahang di sekitar Chenor.Awal Pembukaan:
Felda Kumai dibuka untuk penempatan peneroka pada penghujung 1979 dan awal 1980 dengan pengambilan peneroka dari seluruh negara. Terdapat peneroka yang berasal dari Perlis hinggalah ke Johor malah turut melibatkan Terengganu dan juga Kelantan dan menjadikan ianya unik dengan percampuran adat tradisi bangsa melayu berbilang negeri.

Berkisar dengan 3 pengambilan peneroka iaitu peringkat pertama, kedua dan ketiga secara berperingkat sehinggalah berjumlah 530 keluarga secara keseluruhannya. Malah terdapat blok Bakal Calon Peneroka atau dikenali sebagai BCP sebelum diserapkan sepenuhnya sebagai peneroka Felda Kumai.

Seawal penempatan peneroka, setiap peneroka akan diserahkan kebun yang telah ditanam dengan kelapa sawit seluas 10 ekar atau 40,000 meter persegi dan 0.25 ekar atau 1,000 meter persegi untuk kediaman dan kemudahan pembangunan dan nilainya dibanyar secara ansuran oleh Peneroka selama 15 tahun. Padatahun 2004, peneroka Felda Kumai telah menerima penyerahan geran ladang dan tapak rumah secara individu daripada Kerajaan Negeri Pahang.

Bagi anak-anak generasi ke 2 yang sempat merasai tahun-tahun awal semasa pembukaan (bagi berumur 34 tahun keatas ) pasti akan dapat berkongsi bagaimana keperitan kehidupan awal di Felda Kumai. Ketiadan bekalan air sehingga pertengahan 1980 an bukan semata-mata cabaran tunggal di sini. Bekalan elektrik hanya terbekal sepenuhnya oleh Lembaga Letrik Nasional pada 1990. Sekolah awalnya hanya menumpang di  Sk Felda Mayam sehingga pada 1983. Manakala sekolah menengah pula hanya mengharap SMK Felda Purun sekitar 12 km  dan SMK Bera, Bandar 32 dan pada sekitar 1997 sebahagiannya ke Sekolah Menengah Triang 3.

Aku mungkin lahir selepas zaman-zaman awal atau masih teringat sedikit sahaja kesusahan tersebut. Cuma aku dapat catatkan beberapa perkara yang masih segar atau teringat:

  • Jalan masuk dari Simpang Kerayong sehingga tahun 1985 masih lagi bertanah merah. Satu kejadian runtuhan jalan sebelum pos Felsco (Felda Security ) simpang ke Triang 1 terpaksa di lencongankan.
  • Air minum dan mandi masih di kongsi di kepala paip di depan rumah . Kalau tak silap 10 buah rumah kongsi satu paip air.
  • Pernah gajah liar menceroboh blok 12 (Belakang rumah Pak Cik Rahim) waktu tengah malam. Dan Mergastua (Perhilitan) pernah menangkap beruang di Hutan Simpan Chini (hutan dibelakang kawasan Felda Kumai).
  • Sekolah pertama hanya dibuka awal tahun 1983 atau 84 kalau tak silap. Sebelum itu, sekolah terdekat hanyalah SK Felda Mayam melebihi 13 km jauhnya. Bagi mereka yang masih ingat Bas Sekolah Pak Cik Radhi berulang alik. Bagi sekolah menengah, kebanyakan akan ke Asrama Sekolah Menengah Felda Purun.
  • Kalau tak terlupa, dulu awal2 mak ayah kita pergi muster di pejabat ladang. Atau masa baja sampai , ramai-ramai gotong royong angkat masuk lori. Dan bergerak ke ladang menaiki pula traktor yang dibawa oleh Encik Mukhtar.
  • Sistem Ladang dulu secara berkelompok sehingga penghujung 90 an sebelum hak milik diserahkan sendiri olehMenteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob di padang awam Felda Kumai.
  • SISTEM BLOK diperkenalkan untuk urusan pembahagian kawasan tanaman untuk setiap peneroka. Ada blok yang menggunakan sistem 3 ekar , 4 ekar dan 3 ekar di lokasi yang berbeza. Ada yang 4 ekar , 4 ekar dan 2 ekar bergantung dengan rupabentuk muka bumi.
  • Setiap kali 'potong buah' macam pesta dalam ladang. mak ayah bawak anak beranak potong buah. Selalunya 3 hari sahaja 'round potong buah' dan 2 kali sebulan.
  • Membaja dalam tempoh 4 bulan sekali dengan 10 bag setiap seorang atau seekar satu bag. Paling popular baja Urea atau kami panggil garam kasar.
  • Dahulu masa pertengahan tahun 1980 an terutamanya pada 1985-1987 , ketika harga sawit jatuh teruk, ada yang bapa-bapa kita yang bergaji kurang RM 1.00 malah ada yang negatif! Sungguh perit dan sengsara.
  • Dulu awal bulan 'kantin' atau kedai Kedai Niaga Felda (Tak ingat nama betul) akan penuh dan sebelum tu siap tulis barang apa nak ambik. Kemudian pakat tunggu nombor dipanggil. Bukan nombor rumah tapi no peneroka ..no. ayah aku ..1803.. aku masih ingat..
  • Masa dahulu hanya berapa kerat yang ada kereta. Selebihnya satu rumah satu motor... pergi sekolah naik basikal atau jalan kaki atau orang tua ambik.
  • Hobi bebudak masa dahulu jelas sangat bermusim, basikal , bola sepak, layang-layang dan permainan kanak-kanak malah memikat burung serindit. Manakala padang bola penuh dengan abang-abang belia bermain bola.
  • Kalau sebut bola sepak , masa tu cukup hebat sebab abang-abang kita semua remaja yang aktif malah kalau kejohanan 7 atau 9 sebelah boleh jadi karnival besar. Felda Kumai pernah menjadi johan pasukan bolasepak antara Felda Gugusan Bera pada tahun 1989 atau 1990 dibawah jurulatih Cikgu Kamaruzaman. Perlawanan akhir di Padang Felda Sebertak dan Koperasi Felda menyediakan Lori untuk mengangkut penyokong. Aku antara penyokong yang turut sama terlibat.
  • Selain daripada itu , kalau tak silap Felda Kumai pernah menjadi pentas persembahan di Padang. Yang aku ingat Ahmad B, Haslina Kamsan... sape lagi lupa...
  • Bekalan elektrik hanya diterima dibawah Lembaga Lektrik Negara nama TNB pada masa itu sekitar tahun 1990. Jalan di hadapan rumah mula diturap 'crusher run' pada tahun 1989.
  • Pekan sehari pada hari Ahad atau lebih dikenali dengan Pekan Sari (untuk jualan pasar) pada awalnya adalah sehari suntuk tetapi pertengahan 1990, pekan sari hanya beroperasi setengah hari dan Pasar Malam mula mengambil tempat pada setiap rabu malam Khamis.

Felda Kumai terkini;

Sehingga kini, Felda Kumai seperti felda-felda yang lain sentiasa berkembang dengan pembangunan samada melibatkan sosial dan juga ekonomi masyarakatnya.

Memiliki institusi pendidikan seawal usia seperti Tadika Kemas, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat melahirkan lapisan generasi yang berjaya dalam pendidikan dan lahirnya ramai golongan profesional. 

Begitu juga dengan kemudahan telepon ke rumah pada tahun 1998 dan kini kemudahan rangkaian telepon bimbit dari semua pernyedia perkhidmatan. 

Bekalan air juga tersedia namun sehingga tahun lalu masalah bekalan air yang menghantui Felda-felda sekitar Bera masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Rumah-rumah peneroka mula berubah wajah dengan pengubahsuaian yang dilakukan oleh peneroka dari hasil ladang masing-masing. Malah konsep satu rumah satu motorsikal seawal penempatan kini mula bertukar konsep dengan deretan motorsikal dan kereta milik peneroka dan generasi keduanya. 

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga:

Rimba Rekreasi Bukit Bertangga adalah kawasan rekreasi seperti air terjun dan latanya. Terdapat 2 air terjun pada ketinggian 20 meter dan 30 meter setiap satunya dan lebih utama adalah laluan airnya yang jernih dan begitu sejuk. Terdapat kemudahan seperti laluan kenderaan , tandas, tempat berkelah dan  kemudahan perkhemahan yang dibina selepas tahun 2000. Namun sebenarnya kawasan air terjun ini mula dikunjungi oleh peneroka dan keluarga semasa dan selepas kegiatan pembalakan sekitar tahun 1984-1986 dikawasan ini dengan kemudahan jalan balak yang dibina oleh syarikat ini.

Selamat berkunjung ke Felda Kumai...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 09:43 AM PDT


Bismillahirrahmanirrahim.

Pada 26 Mac 2011 yang lalu, tertunai juga hajat nak membawa encik zauj mendaki Gunung Brinchang. Sangat berpuas hati meskipun kecut perut dengan perjalanan yang mencabar, impian untuk memanjat Menara Gunung Brinchang tidak dapat dilaksanakan kerana cuaca yang mendung bertukar kepada hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat :)

Untuk mendaki Menara Gunung Brinchang, tidak perlu kepada kepakaran tertentu tetapi memandangkan cuaca yang sedang hujan (meskipun dalam keadaan renyai-renyai), anak-anak tangganya sangatlah licin kerana menaranya dari besi. Jadi, selain sami'na waato'na dengan kata-kata zauj yang tidak berapa nak izinkan ana memanjat menara ditambah pula kesian dengan budak dalam ni yang asyik kena 'melayan' kerenah ibunya. Maka, hanya melihat menara dari bawah saja.

Takpa, takpa. Lepas bersalin nanti bawa baby tawan Gunung Brinchang! ^_~

Selepas bersiar kuch kuch hota hey di Ladang Teh BOH! kami meneruskan perjalanan ke Gunung Brinchang dengan menaiki kereta. Pak Cik ana selalu juga berkhemah di Gunung Brinchang semasa zaman bujangnya, ada juga bercadang nak buat aktiviti keluarga dengan mengadakan perkhemahan di Gunung Brinchang yang mana pada malamnya boleh menikmati cuaca yang sejuk, dan berkemungkinan besar merasa duduk di dalam awan (",)

Alhamdulillah, sudah beberapa kali menjejaki Gunung Brinchang (sebelum-sebelum ini sudah berjaya naik ke atas Menara Gunung Brinchang) dan beberapa kali juga menikmati suasana duduk di dalam awan. Suhunya yang dingin ditambah dengan kelajuan angin, boleh la perasan seketika tudung umpama bendera yang berkibar megah di atas menara apabila tidak memakai baju panas di luar.

Kali pertama mendaki Menara Gunung Brinchang, memakai baju kurung... Phewww! Sangat menjaga tatasusila dan adab kesopanan sampaikan memanjat menara pun berbaju kurung. Duduk atas menara dalam beberapa minit, angin mula bertiup agak kuat dan gugusan awan pun berarak. Allahuakbar, sejuk la juga sebab seolah-olah terasa ada penghawa dingin dalam baju. Mujur la masa tu tiada orang, bayangkan la dengan angin yang kuat dengan nak pegang baju dan tudung dari tercabut, hehehe.

Memori di Gunung Brinchang, pernah membawa ukhti Syifa' dan rakan-rakannya. Kebetulan, beberapa minit selepas tiba di atas menara, angin mulai bertiup kuat dan gugusan awan bergerak ke arah kami. Merasalah mereka duduk di dalam awan, boleh jadi sejarah dan memori indah. Badan mereka yang kecil comel, kesejukan sehingga menggigil. Masa ni dah ambil iktibar dari peristiwa lalu maka sudah siap memakai t-shirt labuh dan seluar panjang ^_^

Saat berjalan-jalan dengan zauji dan juga sahabat kami, ana membawa bekal dari rumah. Nasi goreng sarapan pagi yang masih banyak dijadikan juadah mengalas perut kami di atas puncak Gunung Brinchang.

"Ok, sekarang kita berada di puncak Cameron Highlands! Sila berbangga... Hehehe."

Melihat keletah anak sahabat yang seolah-olah merasakan 'dunia ini aku yang punya' berjalan ke sini sana tanpa menghiraukan cuaca yang sejuk. Peralihan cuaca dari mendung ke hujan renyai-renyai dan akhirnya hujan lebat kemudian renyai-renyai semula :)

"Mencabar sungguh nak sampai sini."

Hehe, pesakit jantung, darah tinggi dan ibu mengandung tidak digalakkan untuk 'bergalak' nak mendaki Gunung Brinchang meskipun menggunakan kereta atau pacuan 4 roda yang disediakan oleh perkhidmatan pelancong kerana jalannya yang sangat mencabar memerlukan ketahanan diri dan semangat yang kental (kononnya nak mengaku kuat semangat dan kental la ni... :P).

Boleh juga dibanggakan, walaupun tidak mendaki dengan kaki tetapi melepak dan siap makan tengah hari di puncak Cameron Highlands, melawan suhu yang sejuk di puncak Gunung Brinchang adalah salah satu perkara yang tidak semua pelancong menikmatinya ^_~

Foto-foto sekitar Gunung Brinchang


Selesai mengambil makanan...


Lunch hour! Perut lapar...


I don't care whatever happen, I just care my stomach :P


Menara Telekom (line celcom dapat full bar di sini :P) di hadapan dan Menara Gunung Brinchang di belakang (agak terlindung)


Dari Menara Gunung Brinchang, tak nampak apa sebab hujan. Kalau cuaca cerah, masya Allah pemandangannya sangat indah. Boleh nampak Hotel Equatorial yang terletak di Brinchang.

Insyirah Soleha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved