ads

Khamis, 28 Julai 2011

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bentong</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 11:47 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bentong</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 11:44 PM PDT

Posted on June 16, 2011. Filed under: Pahang |

Pengenalan

Nama: Gunung Rajah
Lokasi: Bentong, Pahang
Ketinggian: 5,526ft/1684m
Titik Permulaan: Pintu Rimba Rajah
Jumlah Kos Trip : RM85 termasuk permit, guide, makan dan minum, transport bentong-kl dan powil

Penunjuk Arah: Rob Rainforest
No Telefon: 012-2225725
Pembantun Penunjuk Arah: Pak Din dan Abang Yeop dari Bentong

Chef: Natgo Wild Team- Beho Bokhe dan Ggey
No Telefon: 013-2262774 dan 013-3229107

Keindahan dan hembusan embum air yang terhasil daripada Air Terjun Chamang menjadi tarikan sampingan kepada para pendaki untuk bermalam di situ supaya para pendaki boleh memulakan aktiviti menakluki Puncak Gunung Rajah dengan tenaga yang penuh pada keesokkan hari. Pada hari minggu terdapat para peniaga yang menjual juadah di pondok gerai berselebahan dengan tandas awam di situ yang bermula di pagi hari untuk santapan para pengunjung Air Tejun Chamang. Faktor keselamatan perlu dititik beratkan kerana terdapat beberapa kawasan yang dikategorikan dalam keadaan berbahaya hasil daripada air pusar yang terbentuk. Terdapat papan tanda yang memaparkan jumlah kes berat yang pernah berlaku sepanjang tahun 2000 supaya ia menjadi peringatan untuk mengelakkan tragedi hitam ini berulang kembali.

Untuk menjejaki Pintu Rimba Rajah, para pendaki boleh memulakan trekking dari Air Terjun Chamang ataupun mengunakan khidmat powil kerana jalan tanah merah yang tidak berturap dan banyak lopak air yang terbentuk. Sepanjang perjalanan tersebut, para pendaki akan bertemu dengan Stesen Jana Kuasa Kecil Sungai Perting dan kawasan perumahan orang asli. Pintu Rimba Rajah merupakan tanah lapang merah dan terdapat dua permatang yang boleh dilalui iaitu Permatang Rajah yang menuju terus ke Puncak Rajah dan Permatang Ulu Kali yang boleh tembus ke Genting Highland.

Puncak Gunung Rajah yang hanya berketinggian 1684m sudah cukup untuk memaksa para pendaki memakai berhelai-helai baju dan seluar kerana ingin mengatasi kesejukan kurang dari 18c. Kesejukan ini semakin memuncak ketika di malam hari kerana angin sejuk bertiup bunyinya bagaikan taufan yang melanda yang telah memaksa kami memperhebatkan penebat suhu di badan kami kerana ingin mengelak kesan hypothemia. Namun disebalik kesejukan ini, Puncak Gunung Rajah memberi permandangan indah hasil dari 360° yang menarik seperti Genting Highland jelas kelihatan, Gunung Benum yang berketinggian 2107m boleh dilihat megah berdiri manakala di malam hari boleh dilihat kelip-kelip lampu bandar seperti Rawang, Tanjung Malim, Bentong, Raub dan juga Kuala Lumpur tersergam indah.

Rencana Perjalanan

10 Jun
1042PM Bertolak dari Hentian Tol Gombak ke Air Terjun Chamang, 0143AM – Sampai di lokasi setelah lepak makan bersama di Bentong

11 Jun
0700AM – Bangun subuh & breakfast, 0835AM – Naik powil ke Pintu Rimba, 0930AM – Tiba di Pintu Rimba Rajah, 1000AM – Mula bergerak menerusi Permatang Rajah, 1056AM – CP Resam, 1129AM – CP Sungai Cagar, 1217PM – CP Lata Naning dan makan tengah hari, 0150PM – Trekking diteruskan ke puncak, 0253PM – CP Batu Hijau, 0315PM – Trekking diteruskan, 0425PM – CP Permatang Guntong, 0542PM – CP LWP dan refilling air botol, 0610PM – Trekking diteruskan, 0644PM – Tiba di Puncak Gunung Rajah

12 Jun
1145AM – Mula turun dari puncak, 1208PM – CP LWP, 0105PM – CP Permatang Guntong dan berehat seketika, 0124PM – Trekking diteruskan, 0201PM – CP Batu Hijau, 0234PM – Trekking diteruskan, 0305PM – CP Lata Naning dan makan tengah hari, 0441PM – Trekking diteruskan, 0516PM- CP Sungai Cagar, 0535PM – CP Resam, 0621PM – Pintu Rimba

Pengalaman Positif dan Negatif

> Perjalanan yang sepatutnya bermula 900PM dari Terminal Putra Gombak akhirnya bermula 1030PM kerana kelewatan peserta
> Kesejukan bermalam di Air Terjun Chamang menyebabkan salah seorang pendaki terkena hypothermia ketika tidur
> Jumlah peserta kira-kira 40 pendaki dan ia terbahagi kepada tiga team iaitu Ikan Bilis, Santai dan Chinese
> Perjalanan dari Pintu Rimba ke CP Resam penuh dengan runtuhan buluh dan pokok serta juga kubang hitam
> Perjalanan dari CP Resam ke CP Sg Cagar penuh dengan resam sehinggakan bercalar-calar tangan kami
> Mental agak terkejut ketika di CP Resam melihatnya tingginya Puncak Rajah
> Perjalanan dari CP Permatang Guntong ke LWP dan ke Puncak semakin tertekan kerana halangan yang hardcore perlu diatasi
> LWP menyediakan air yang agak kekuningan hasil daripada batu-batuan dan akar pokok
> Chinese setup khemah di CP Lata Naning dan terus menuju ke puncak dengan daypack style
> Alhamdulillah Ikan Bilis seramai 12 orang sempat sampai 15 minit sebelum sunset muncul
> Akibat Santai tidak muncul di puncak dan salah pembahagian ration, kami terpaksa mengunakan seboleh yang mungkin ikan bilis untuk mempelbagaikan menu. Oleh itu lima dari lapan menu malam kami berasaskan ikan bilis
> Puncak Rajah memaksa kami memakai berhelai-helai baju dan seluar di waktu maghrib, dan beransur kurang sedikit di waktu malam dan ia kian menjadi di tengah malam dan seterusnya kerana angin yang bertiup bagaikan taufan yang melanda
> Santai hanya sempat sampai di CP Permatang Guntong sebelum matahari terbenam dan mereka bermalam disitu
> Terdapat peserta yang mengadu tentang ternampak makhlus halus berjubah putih mengekori di belakang

Info

> Campsite di Puncak boleh memuatkan kurang daripada 30 pendaki
> Campsite di Lata Naning dan Batu Hijau boleh memuatkan lebih dari 30 pendaki
> LWP boleh dijadikan campsite jika mengunakan hammock+fly
> Permatang Rajah adalah suatu tempat yang agak keras dengan adanya makhlus halus mengacau tidak kira siang atau malam
> Antaranya yang femes ialah 'abang botak' yang suka mengekori peserta di belakang sekali
> Trek Permatang Rajah boleh dikategorikan sebagai hardcore trek dan ianya berkali-kali ganda lebih berat dari Gunung Nuang

Catatan oleh,
Amir Zaki bin Amran

Make a Comment

Be the first to like this post.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bentong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2011 11:22 PM PDT

Posted on June 16, 2011. Filed under: Pahang |

Pengenalan

Nama: Gunung Rajah
Lokasi: Bentong, Pahang
Ketinggian: 5,526ft/1684m
Titik Permulaan: Pintu Rimba Rajah
Jumlah Kos Trip : RM85 termasuk permit, guide, makan dan minum, transport bentong-kl dan powil

Penunjuk Arah: Rob Rainforest
No Telefon: 012-2225725
Pembantun Penunjuk Arah: Pak Din dan Abang Yeop dari Bentong

Chef: Natgo Wild Team- Beho Bokhe dan Ggey
No Telefon: 013-2262774 dan 013-3229107

Keindahan dan hembusan embum air yang terhasil daripada Air Terjun Chamang menjadi tarikan sampingan kepada para pendaki untuk bermalam di situ supaya para pendaki boleh memulakan aktiviti menakluki Puncak Gunung Rajah dengan tenaga yang penuh pada keesokkan hari. Pada hari minggu terdapat para peniaga yang menjual juadah di pondok gerai berselebahan dengan tandas awam di situ yang bermula di pagi hari untuk santapan para pengunjung Air Tejun Chamang. Faktor keselamatan perlu dititik beratkan kerana terdapat beberapa kawasan yang dikategorikan dalam keadaan berbahaya hasil daripada air pusar yang terbentuk. Terdapat papan tanda yang memaparkan jumlah kes berat yang pernah berlaku sepanjang tahun 2000 supaya ia menjadi peringatan untuk mengelakkan tragedi hitam ini berulang kembali.

Untuk menjejaki Pintu Rimba Rajah, para pendaki boleh memulakan trekking dari Air Terjun Chamang ataupun mengunakan khidmat powil kerana jalan tanah merah yang tidak berturap dan banyak lopak air yang terbentuk. Sepanjang perjalanan tersebut, para pendaki akan bertemu dengan Stesen Jana Kuasa Kecil Sungai Perting dan kawasan perumahan orang asli. Pintu Rimba Rajah merupakan tanah lapang merah dan terdapat dua permatang yang boleh dilalui iaitu Permatang Rajah yang menuju terus ke Puncak Rajah dan Permatang Ulu Kali yang boleh tembus ke Genting Highland.

Puncak Gunung Rajah yang hanya berketinggian 1684m sudah cukup untuk memaksa para pendaki memakai berhelai-helai baju dan seluar kerana ingin mengatasi kesejukan kurang dari 18c. Kesejukan ini semakin memuncak ketika di malam hari kerana angin sejuk bertiup bunyinya bagaikan taufan yang melanda yang telah memaksa kami memperhebatkan penebat suhu di badan kami kerana ingin mengelak kesan hypothemia. Namun disebalik kesejukan ini, Puncak Gunung Rajah memberi permandangan indah hasil dari 360° yang menarik seperti Genting Highland jelas kelihatan, Gunung Benum yang berketinggian 2107m boleh dilihat megah berdiri manakala di malam hari boleh dilihat kelip-kelip lampu bandar seperti Rawang, Tanjung Malim, Bentong, Raub dan juga Kuala Lumpur tersergam indah.

Rencana Perjalanan

10 Jun
1042PM Bertolak dari Hentian Tol Gombak ke Air Terjun Chamang, 0143AM – Sampai di lokasi setelah lepak makan bersama di Bentong

11 Jun
0700AM – Bangun subuh & breakfast, 0835AM – Naik powil ke Pintu Rimba, 0930AM – Tiba di Pintu Rimba Rajah, 1000AM – Mula bergerak menerusi Permatang Rajah, 1056AM – CP Resam, 1129AM – CP Sungai Cagar, 1217PM – CP Lata Naning dan makan tengah hari, 0150PM – Trekking diteruskan ke puncak, 0253PM – CP Batu Hijau, 0315PM – Trekking diteruskan, 0425PM – CP Permatang Guntong, 0542PM – CP LWP dan refilling air botol, 0610PM – Trekking diteruskan, 0644PM – Tiba di Puncak Gunung Rajah

12 Jun
1145AM – Mula turun dari puncak, 1208PM – CP LWP, 0105PM – CP Permatang Guntong dan berehat seketika, 0124PM – Trekking diteruskan, 0201PM – CP Batu Hijau, 0234PM – Trekking diteruskan, 0305PM – CP Lata Naning dan makan tengah hari, 0441PM – Trekking diteruskan, 0516PM- CP Sungai Cagar, 0535PM – CP Resam, 0621PM – Pintu Rimba

Pengalaman Positif dan Negatif

> Perjalanan yang sepatutnya bermula 900PM dari Terminal Putra Gombak akhirnya bermula 1030PM kerana kelewatan peserta
> Kesejukan bermalam di Air Terjun Chamang menyebabkan salah seorang pendaki terkena hypothermia ketika tidur
> Jumlah peserta kira-kira 40 pendaki dan ia terbahagi kepada tiga team iaitu Ikan Bilis, Santai dan Chinese
> Perjalanan dari Pintu Rimba ke CP Resam penuh dengan runtuhan buluh dan pokok serta juga kubang hitam
> Perjalanan dari CP Resam ke CP Sg Cagar penuh dengan resam sehinggakan bercalar-calar tangan kami
> Mental agak terkejut ketika di CP Resam melihatnya tingginya Puncak Rajah
> Perjalanan dari CP Permatang Guntong ke LWP dan ke Puncak semakin tertekan kerana halangan yang hardcore perlu diatasi
> LWP menyediakan air yang agak kekuningan hasil daripada batu-batuan dan akar pokok
> Chinese setup khemah di CP Lata Naning dan terus menuju ke puncak dengan daypack style
> Alhamdulillah Ikan Bilis seramai 12 orang sempat sampai 15 minit sebelum sunset muncul
> Akibat Santai tidak muncul di puncak dan salah pembahagian ration, kami terpaksa mengunakan seboleh yang mungkin ikan bilis untuk mempelbagaikan menu. Oleh itu lima dari lapan menu malam kami berasaskan ikan bilis
> Puncak Rajah memaksa kami memakai berhelai-helai baju dan seluar di waktu maghrib, dan beransur kurang sedikit di waktu malam dan ia kian menjadi di tengah malam dan seterusnya kerana angin yang bertiup bagaikan taufan yang melanda
> Santai hanya sempat sampai di CP Permatang Guntong sebelum matahari terbenam dan mereka bermalam disitu
> Terdapat peserta yang mengadu tentang ternampak makhlus halus berjubah putih mengekori di belakang

Info

> Campsite di Puncak boleh memuatkan kurang daripada 30 pendaki
> Campsite di Lata Naning dan Batu Hijau boleh memuatkan lebih dari 30 pendaki
> LWP boleh dijadikan campsite jika mengunakan hammock+fly
> Permatang Rajah adalah suatu tempat yang agak keras dengan adanya makhlus halus mengacau tidak kira siang atau malam
> Antaranya yang femes ialah 'abang botak' yang suka mengekori peserta di belakang sekali
> Trek Permatang Rajah boleh dikategorikan sebagai hardcore trek dan ianya berkali-kali ganda lebih berat dari Gunung Nuang

Catatan oleh,
Amir Zaki bin Amran

Make a Comment

Be the first to like this post.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2011 11:14 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 11:54 PM PDT

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 11:43 PM PDT

Oleh: Gun Gun Heryanto

(Tulisan ini telah dipublikasikan di Seputar Indonesia, 07/05/2011)

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur Gus Duryang dilekatkan dengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.●

Tulisan ini bisa diakses di web Sindo:

http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/397160/

Sumber gambar:

www.monitorindonesia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


A place for a motorhead to retire - <b>Janda Baik</b>, Pahang, Malaysia <b>...</b>

Posted: 27 Jul 2011 11:04 PM PDT

One of the things about Peninsular Malaysia that I totally dig is the fact that there are highland roads. These roads cut through the Titiwangsa Mountain Range which sits right in the middle of the peninsular. This mountain range allows for roads that cut and carve through the hills, mountains and valleys and on these roads is where motoring enthusiasts from all around the peninsular flock to. A drive up Cameron Highlands, Fraser's Hill or even up to Genting Highlands is usually a memorable one and for me, it is home. One to these destinations is someplace which I would love to retire to someday – Janda Baik in the Bentong district of Pahang, Malaysia.

Loosely translated as the Good Widow (or divorcee – but locals use Widow as it has the same meaning and it isn't so controversial), Janda Baik is located right smack within the Malaysian countryside. It is a small Malay village of about 1,000 inhabitants surrounded by the Malaysian rainforest at an altitude of about 700meters above sea level. It is located right beside Bukit Tinggi town, close by Genting Sempah and therefore, a close neighbour of Genting Highlands as well as being only 40 minutes or so from Kuala Lumpur. And those that are familiar with the area would recognize that this area has some of the best driving roads in this region.

But enough about the driving and my overblown description of how much I love the roads around here. The reason why I would just love to buy a house and retire here (with my imaginary 911 GT3RS - Right now any sweet handling Impreza, Swift or Civic would do) is the fact that it is so idyllic, peaceful, quaint and homely. It is quaint as if you look at the photo above you'll see that even the fire station is actually a volunteer fire station. And that red car parked in front of it isn't the fire engine.

It is quaint as the local favourite joint, Andak's Place, has a map that spells out 'Nowhere' and 'Somewhere Else'. It is also quaint in that when I ordered prawn fritters the waiter there said that the item cannot be sold for the moment as the person preparing it had gone on a holiday. I settled for a plate of 'Ah Seng' Fried Rice – prepared by a Malay chap from a recipe he got from a chap named Ah Seng who lived over in Bukit Tinggi town. Quaint isn't it?

It is idyllic as it also has crystal clear streams flowing through the area, the inhabitants and owners of the houses, chalets, homestays here are lucky. Great to soak your feet in after a hard days work, or in my case after hard work attacking the Ulu Yam-Goh Tong Jaya 'Ring'. It's either scenic mountain stream a or the fact that your house perched on top of a small hill overlooks the countryside. Both are truly awesome. And then when it gets dark, everything slows down like nothing city folks can imagine. Only one or two food stalls and sundry shops are open and everything else is dark. Some roads do not even have street lights and it feels like you're in a horror movie.

For those of you that want to check out Janda Baik there are lots of homestays and chalets. There is one large hotel there called the Cherengin Hills & Spa Resort and the food there is pretty good too. There are other smaller resorts and homestays as I've mentioned. Take a look at this homestay/chalet below that seems to be made out of a weave from 'mengkuang' leaves if I am not mistaken.

Oh yes. The roads around here are superb. Oh, I have mentioned that before haven't I? I'm sorry. I can't seem to help it.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2011 09:19 PM PDT

URL Sumber Asal :- Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Tranungkite Online v11 - Tiada demokrasi <b>di Negeri Sembilan</b>?

Posted: 21 Jul 2011 04:00 AM PDT

Oleh: amkns

"Begitulah nasib NGO, parti politik serta individu yang tidak berpihak kepada BN di Negeri Sembilan ini. Umno bebas menggunakan premis kerajaan termasuk Pusat Dakwah Islamiah Paroi untuk mesyuarat agung Umno. Akan tetapi nasib NGO SAMM untuk mengadakan program santai bersama anak-anak muda di Dataran Senawang dihalang dengan pelbagai cara, seolah-olah SAMM adalah merupakan penjenayah atau kumpulan pengganas.

Walaupun Dataran Senawang terletak dalam DUN Paroi di mana wakil rakyatnya adalah Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan sendiri, namun program tersebut telah dihalang dan disekat dengan pelbagai cara, akhirnya program tersebut telah diubah tempat ke Pejabat ADUN Paroi yang serba daif dan sempit. 

Sambutan adalah lebih hangat apabila program diubah tempat dengan hadirin yang datang melimpah kawasan perkarangan pejabat hingga atas jalan. 

Nasihat kita kepada BN terutamanya pemimpin Umno di Negeri Sembilan ini, selepas ini halanglah lebih hebat lagi program sebegini, kerana tindakbalasnya akan ramai lebih simpati kepada kami dan benci Umno. 

Dan Umno, gunakanlah semua kemudahan kerajaan, pusat dakwah, masjid untuk program Umno agar lebih ramai rakyat akan benci anda. 

Saksinya sendiri hadirin yang melimpah ruah tanpa perlu diupah di pejabat ADUN Paroi pada pautan berikut http://chegubard.blogspot.com/2011/07/blog-post.html  

Ayuh bangkit pencinta keamanan, pencinta keadilan, pembenci kezaliman !

"Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 09:30 PM PDT

hari hari pertama , aku berposting di klinik kesihatan beserah ... wardmate aku kali ni 4 org hero mcm biasa akmal , naqie, awang n dolah beserta 5 org heroin termasuk aku .. fadilah, k.ayu, ana n anum .. kali ni kitaorng ke sana naik van jer .. nak naik bus tkut mbzr pulak minyak bus .. kang x pasal2 yuran pengajian lg bertambah ... KK ni kene pndah coz ada mslh kulat ke apa entah .. so dia bt la bangunan sementara ... mula 2 masuk kene tunggu jgk la .. mcm biasa la kene jmpa sister dulu .. tp sister x der pun so tnggu DR kot .. dia ckp kitaorg x leh posting kot sbb tmpt limited .. nsb bek sis Judy dtg bw surat .. mintak surat dgn kitaorng mana ada .. jdual posting ada la.. thnx sis Judy .. mula2 kene orentasi .. bilik ni bilik saringan , bilik ni bilik ibu n anak , bilik ni .... bla, bla,bla ... aku kene jaga kat bilik no 2 dgn ana .. bilik ibu dan anak ... mula2 masuk x tau nak buat apa .. jd mcm tunggul jer .. tggu n lihat .. tarik langsir utk privacy .. lama2 baru kitaorg buat keje .. timbang , ukur pjg , ukur lilitan kepala bby .. best2 .. staff nus dah lps kitaorg bt bnda ni.. asal bby msk jer , kiatorg la buat kerja tu .. bak kata staff nurse normah " adinda-adinda ku ada kat sini blh la bt " .. apa yang aku dpat hari ni :

1. kepada pt2 sila la pakai pakaian yang sesuai bila dtg klinik .. jgn la pakai seksi2 .. kesian kat suami kamu yg kene tanggung semua tu .. ni klinik bkn tmpt nak berhibur ..

2. perlu ke isu family planning ??? setiap kali pt dtg mesti akn ada soalan psl family planning ni .. even anak sulung ... " puan blh dah strt rancng ni .. kita ada pil perancang , implan n so on " .. aku teringat kisah Dr Farhan dlm novel tulisannya denyut kasih medik yang HO kene bg health education pasal family planning ni .. kini situasinya aku tgh rasa .. kan lebih baik ckp kat pt " " puan , apa kata puan bg anak puan breast feeding sampai umur ank puan 2 thun .. " kan breast feeding juga slh satu kaedah family planning .. lg jimat .. free of charge .. xyah la nak membazir duit pergi beli pil la , apa la.. kesan sampingan pun tak der bila breast feeding .. kalau ada yang bg alasan berkerja , x dpt diterima .. inu blh jer pump susu n simpan dlm peti ..

3. dtg la dgn suami ... kalau suami bekerja mmg xdpt nak tolong la.. tp kan bgs kalau suami ambik cuti utk turun bersama2 dgn isteri p buat pemeriksaan kat ank .. blh la jgk dgr apa yang kitaorg nak bgtau .. ni x kebykkan isteri jer yang dtg .. kalau suami n isteri dtg bersama blh la jgk saling ingt mengingati antara satu sama lain .. biasa la manusia ni mudah pelupa .. kene ada org yang tolong ingatkan ...

4. penuhkan ilmu di dada sebelum kahwin n dapat anak .. jgn main redah jer .. jaga ank baik2 .. bkn buat anak mcm anak patung ..

5. dgr ckp nurse .. ni x mcm2 alasan dia bg .. aish .. bby 6 bln mana blh bg air glucose .. kang manis tu ..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2011 07:48 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


Sabda Rasulullah saw: Pengantin <b>di Kuala Lipis</b>, Pahang

Posted: 23 Jul 2011 08:02 PM PDT


23 Julai 2011.. saya dan keluarga menghantar pengantin sepupu di Kuala Lipis , Pahang.. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved