ads

Jumaat, 19 Ogos 2011

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


Ikan PATIN gulai tempoyak <b>di Temerloh</b> ! | namemy

Posted: 23 Jun 2011 08:27 PM PDT


Ekspedisi konvoi kali ini ke Temerloh, Pahang. Sebuah bandar kecil yang popular dengan gelaran lubok penggemar ikan patin. Perjalanan hanya sejauh 200++ km , bermula dari Bukit Beruntung , melalui Batang Kali , Genting Sempah, Lebuhraya Karak dan seterusnya ke destinasi Temerloh.

Bertolak agak lewat kerana ada beberapa masalah teknikal , 9.45 pagi. Disebabkan keadaan jalan di Genting dan Karak  yang agak mendaki bukit, kami terpaksa ambil masa 2 jam untuk tiba di bandar Temerloh. Destinasi yang paling penting sudah semestinya Gerai Ikan Patin Pak Usop (pernah masuk majalah 3). Nasib baiklah senang nak jumpa. Kedudukan warung tersebut di lot corner Gerai Lurah Semantan. Betul-betul berhadapan dengan Sungai Pahang.


Setibanya di warung tersebut dengan excited giler, alamak! Kami terlepas , ikan patin gulai tempoyak sudah habis. Tapi rileks, sebab ada beberapa lagi batch. Kena tunggu lagi 30 minit untuk batch seterusnya siap dimasak.
Pak usop (bulatan) & abang aku. Terpaksa beliau melayan karenah kami yang hampeh,haha.
Lebih kurang 50 potong ikan patin dalam periuk ini.
Ce tengok muka dorang, mesti tak tahan nak melahap,haha. Padahal aku pun sama time ini,huhu.
Sampai ke hujung sana orang beratur.
Aku dah berebut, tapi dapat bahagian kepala je. Kalau dapat bahagian ekor puas hati sebab besar. Oh ya, sepotong RM8 sahaja, sebab ikan patin ini dari ternakan sangkar. Kalau ori sungai, mahu beratus! Orang sana cakap hanya pak menteri je lepak restoran patin sungai.
Selepas puas melantak patin, kami relaks kejap di masjid. Perjalan seterusnya ke rumah abang Joe di Felda Chini 3 yang mengambil masa 1 jam lebih (itu pun dah lalu jalan shorcut) , untuk bermalam di sana. Tapi petang itu sempat jugak lah meronda Tasik Chini dan felda tersebut. Wah! aktif sungguh orang-orang felda sana, jalan raya susah nak lengang, beza kebanyakkan felda di Johor. *70 % penduduk felda tersebut punyai rumah besar gaban, rezeki sawit. Ada juga sebuah Hummer aku nampak, mak aih! Berapa ribu tan lah sawit dia dapat sebulan itu kan.
Senarai harga sewa boat di Tasik Chini. Terdapat 12 tasik, ada juga perkampungan orang asli.*Banyak lagi gambar Tasik Chini yang menarik, tapi pada bro lain yang snap.
Keesokkan hari kami berangkat pulang ke Bukit Beruntung. 
*Memang teramat sedap lah masakan Pak Usop. Tak dapat nak gambarkan, yang pasti rasanya tak hanyir, apalah resepi beliau... so korang boleh cuba sendiri, meh datang sana!
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


JANDA BERHIAS, EH <b>JANDA BAIK</b>!

Posted: 04 Aug 2011 07:21 AM PDT

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang.

Abdullah bin Harits ra meriwayatkan maksudnya"Saya tidakpernah melihat seseorang yang lebih sering tersenyum daripada  Rasulullah"(Riwayat Tirmizi dan Ahmad)
 Dua tiga hari sebelum ramadan datang, saya dan beberapa kenalan FB telah mengunjungi tempat ini. Suria Hill terletak di Janda Baik, Pahang. Resort ini berupa rumah tetamu kepunyaan Dato Khaild Husin.(Kalau tak silap) Kami sebenarnya satu sekolah tapi saya dan Sdr Zaid sahaja murid tertua.

 Tempat ini agak terpencil, suasananya aman sekali. Walaupun jauh 'di pendalaman' tapi tempat ini penuh dengan resort, homestay, kem latihan dll.
Saya diberitahu kediaman di sini ada yang mencecah RM 7,000 semalam. Kalau hujung minggu  kediaman-kediaman di sini penuh! Kena booking awal...

Sewaktu saya meninjau-ninjau kawasan sekitar, saya terlihat sebuah kawasan  rumah tertulis ' Janda Berhias' . Saya rasa rumah itu' homestay', saja buat  gimik kot..

Janda Baik ni taklah jauh  sangat dari kota raya Kuala Lumpur. Dari Genting Sempah adalah setengah jam nak sampai ke situ.

Bagi yang tak nak duduk di resort, khemah pun ada untuk disewa.(Ini  lain pengurusan)

Itulah keindahan alam ciptaan Allah. Hargailah dan besyukurlah.

Bagi sahabat-sahabat yang ingin mengembara ke kota London, resort ini juga ada cawangan di sana.
Di atas nama 'The Royal Cambridge' bertempat di 124-126 sussex Gardens, Hyde Park, London.
442078730000 Tel
Jom Atuk, Ayah Zain, Afeez, Sinomosa, CM, CL, CR, Azlina, Kak Zakie, Che Mid dll kita serbu ke sana....


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


We Tell Sweet Stories: Sepanjang jalan kenangan <b>di Beserah</b>.

Posted: 10 Apr 2011 06:16 AM PDT

Alhamdulillah baru sampai rumah...sangat penat tapi happy.We had great ikan and sotong celup tepung for lunch at Beserah beach,,mana tak sedap makan berteman angin sepoi2 bahasa kan.After that we stopped at beserah fish stalls (tak tahu lah..ini ke yang Salmi pergi tu)to buy fresh fish,geram betul tengok ikan..kat KL kan mahal,especially ikan tenggiri selalunya beli dua keping utk TiaMia pun dah Rm15,so tadi beli ikan tenggiri yang cantik berseri,ikan merah sekor,ikan siakap,bulus,sotong dan udang kena RM110,boleh tahan 2 minggu rasanya..mintak budak tu masukkan dalam kotak gabus dan bubuh ais.Dah tu singgah tempat packing hasil laut,kedai tu supply utk export,masuk coldroom dia simpan ikan bilis dan macam2 lagi termasuk seaweed,dried osyter etc..aduhh geram betul..susah nak dapat bilis cantik di KL..so beli ikan bilis,seaweed,dried shitake mushroom and salted fish.Finally singgah beli keropok lekor,keropok kering,sagun..adoiii dah penuh boot baru bertolak balik..but rupanya tengah jalan berenti lagi..apa lagi yg kita org beli ya..jom tengok;)
They "just woke up look",rambut kombang..busyuk2 tengah minum susu dalam bilik hotel:)..tu winter sonata blanket papa bought from korea:):)

Dah breakfast..jom pergi beach..tak sabar nak main pasir;)


They had fun playing with the sands..mama and papa managed to run few kilometres at the beach;)

Bye bye beach time to pack and leave..papa will take us to ikan and sotong celup tepung at beserah beach.


Ini lah dikatakan makan berteman angin sepoi2 bahasa,,ulam raja pun terbang di tiup angin.

Tia with beserah ice cream.

Ikang and sotong celuk tepung yang manis dan crispy:)

Mama sampai mulut jadi camni makan:)

Then on the way back to KL ada orang menjerit nampak Mou sang king...

Isi dia memang cantik betul..sedap,tak cair,lemak,manis..sedap ajer masuk tekak.

Bukan org tua yang menjerit..ni budak kecik ni..makan se ulas ajer..sibuk ajer lebih..semua benda nak try;)

Sampai terbeliak mata makan..sedap ke..creamy macam carbonara ke mia?

Okay..cukulah..mama pun dah penat..jom balik nak masak pulak..goreng nasi ajer lah malam ni:):)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


PPD Lipis: Pelancaran 1Murid 1Sukan 1Malaysia <b>di Merapoh</b>

Posted: 01 Jul 2011 11:00 PM PDT

2 Julai 2011, tepat jam 7.45 pagi telah diadakan larian serentak seluruh negara sebagai simbolik kepada pelancaran dasar 1 Murid 1 Sukan. Dasar ini mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di peringkat sekolah. Dasar ini akan menyokong Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
SMK Merapoh, sekolah yang terletak paling utara negeri Pahang bersempadan dengan Gua Musang, Kelantan sangat bertuah kerana pelancaran larian serentak ini telah disempurnakan oleh En. Yahya Zainal Abidin, Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang.
Sebelum berlari kena la sarapan dulu, baru la ada stamina.
Dari kiri : En. Hamdan (Timbalan PPD Lipis), En. Yahya dan En. Hamid (Pengetua SMK Merapoh)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :- Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, dari 15hb Mei hingga 18hb Mei kami berada di tanah FELDA Lurah Bilut seterusnya ke Felda Sungai Koyan meninggalkan kesan yang sangat dalam dalam lubuk hati. Pelbagai yang indah-indah telah melekat ke dalam anak mata sehingga sekarang masih terbayang-bayang akannya. Ditambah dengan penduduk di kedua-dua buah Felda yang sangat peramah dan sporting. Sehingga membuatkan kami berat kaki untuk melangkah dan meninggalkan tanah keramat pertama yang kami jejaki itu.

Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI KERAMAT.

Peribadi Encik Hussin amat menyenangkan kami semua. Melayan kami bagai tetamu diRaja. Crew filem dokumentari ini sangat menghargai pelawaan Encik Hussin ke tempat-tempat menarik untuk dilawati. Terutamanya, di sekitar Lurah Bilut. Sehingga juga membuatkan hilang rasa kepenatan dan perasaan jauh untuk ke sana.

Lurah Bilut merupakan sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.Felda Lurah Bilut adalah merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Penempatan penduduk dibahagikan mengikut kawasan asal penduduk datang. Contohnya penduduk berasal dari Pulau Pinang dikumpulkan penempatan mereka di Jalan Pulau Pinang. Kegiatan pertanian utama adalah penanaman Getah dan Kelapa Sawit. Penduduk terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Sistem pemusatan pentadbiran sekolah rendah di FELDA Lurah Bilut adalah merupakan Sekolah Wawasan pertama dan model dalam pembentukan sekolah wawasan di seluruh Malaysia. Memang menarik jika singgah ke sana. 

Kami dibawa menaiki tangki sekolah dihadapan muzium terbabit. Memang seronok sekali. Sudahlah dijamu dengan makanan sebelum memulakan pendakian ke puncak tangki. Dibawa pula dengan bekal-bekalan seperti goreng pisang, air ABC, ubi goreng sebagai kudap-kudapan. Perasaan terharu mula menjalar dalam diri masing-masing.

Memulakan pendakian ke atas puncak tangki merubah perasaan kami yang ghairah untuk ke sana dengan gerun dan cemas sedikit. Mana tidaknya, untuk ke puncak memang cerun, tambahan pula tiada unsur keselamatan sewaktu pendakian. Hanya berbekalkan barang-barang equipment shooting sehelai sepinggang dan kudap-kudapan tadi sahaja. Bait-bait semangat kental yang masih ada untuk kami juga menjadi kayu api untuk membakar perjuangan pendakian tersebut. Alangkah indahnya! Jika dinikmati pemandangan sekitar dari atas. Hilang perasaan penat, gayat dan gerun itu tadi. Memang indah dan damai Lurah Bilut. 

To be conti, sebab nak gi makan..hihi geng crew dah datang tu...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2011 07:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Rawatan Islam: Kenangan Ceramah Rawatan Islam <b>di</b> SMA <b>Chenor</b>

Posted: 09 May 2011 09:06 PM PDT








Assalamualaikum semua.. Salam sebarkan kasih sayang dan CINTA...

Ini adalah gambar2 KISWAH ketika ceramah ringkas berkenaan alam jin dan rawatan Islam di SMA Chenor Pahang..

Untuk pengetahuan, beberapa bulan yang lalu sekolah ini dilanda dengan masalah histeria yang serius...

Oleh itu.. sahabat saya yang juga tenaga pengajar di sana Us Mujahid yang juga merupakan sahabat karib saya di Mesir dan penganjur utama seminar / daurah saya di rumah Pahang di Kaherah Mesir dahulu, menjemput saya yang hina dina ini ke sekolahnya untuk memberikan sepatah dua kata berkenaan tajuk yang diberi.

Alhamdulillah.... seminar yang berlangsung selama 1 setengah jam itu berjalan dengan jayanya..

Diharap anak2 murid di SMA Chenor dapat mengambil manfaat dan mana2 yang belum sembuh, semoga Allah menyembuhkan anda..

Semoga pengetahuan2 baru berkenaan alam jin dan asas rawatan Islam yang mudah menimbulkan momentum niat di kalangan anda untuk menjadi seorang mualij muslim yang sejati satu hari nanti...

KE ARAH MELAHIRKAN PELAPIS PERAWAT ISLAM YANG SEBENAR DI BUMI PAHANG!!!

Terima kasih sekali lagi kepada U Mujahid, para asatizah, warden, penganjur kem anak soleh SMA Chenor dan semua yang menjayakan program pada malam tersebut..

Kenangan bersama kalian ibarat titisan madu tualang asli yang medu rasanya....

Allahu Haq Hidayah Seluruh Alam

Wassalam...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2011 12:00 AM PDT

Tidak mengambil berat tentang kepentingan belia <b>di Nenasi</b> | Aduan <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2011 11:22 AM PDT

Assalamualaikum…sy selaku wakil dari Kampung Nenasi ingin mengadu mengenai pemimpin dikawasan kampung kami yg tidak menjalankan tugasnya dengan baik.tidak pernah memberi peluang kepada anak2muda atau belia dikampung kami untuk bersuara dalam apa2 saja halyg berkaitan dgn kampung kami.

Iiada inisiatif lain untuk membangunkan anak2 muda di kawasan kami.sikap lepas tangan amat jelas ditunjukkan oleh pemimpin di tempat kami…terutama dalam aktiviti sukan..aduan telah dibuat kepada pihak atasan,namun sebarang tindakan tidak diambil…sy wakil belia amat kecewa kerana tidak ada sokongan dari pihak pemimpin di kwasan kami sekiranya pihak belia ingin mengadakan sesuatu aktiviti.

By: azman

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search


SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART): Surau comel <b>di Tanjung Lumpur</b> <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 06:26 AM PDT

Seberang Sungai Kuantan dari bandar Kuantan adalah tempat bernama Tanjung Lumpur di mana saya terlihat surau comel ini.
Across the river of Kuantan from the town of Kuantan is a place called Tanjung Lumpur where I saw this cute small praying hall.


Saya pun pergi melihat lebih dekat.
I then went for a closer look.

Masuk ke dalam.
Going inside.
Kawasan solat.
Praying area.

Mihrab.
Front-most section.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


<b>Sg Lembing</b> Jadi Tumpuan Sempena Cuti Aidilfitri

Posted: 19 Aug 2011 12:09 AM PDT

KUANTAN – Sungai Lembing, pekan kecil yang pernah melalui zaman gemilang sebagai pekan terkaya di Pahang sekitar tahun 1880 berikutan aktiviti perlombongan bijih timah, kini tetap menjadi tarikan pelancong apabila semua inap desa di pekan kecil itu habis ditempah semasa musim perayaan Aidilfitri.

Berdasarkan tinjauan Bernama, semua 30 inap desa di pekan kecil itu habis ditempah pengunjung bagi tempoh 26 Ogos ini hingga 2 Sept 2011.

Seorang pengusaha inap desa, Vincent Chow, pemilik Lembing Village Resort ketika ditemui berkata sejak awal Ogos lagi, kebanyakan inap desa di pekan itu telah mula ditempah.

"Kami menawarkan pelbagai aktiviti sempena musim cuti itu nanti, antaranya aktiviti memanjat Bukit Panorama di Sungai Lembing, mandi-manda di Air Terjun Rimbo, melawat Muzium Sungai Lembing dan melawat kawasan tinggalan lombong bijih timah," katanya di sini.

Sungai Lembing pernah menjadi nadi utama kepada kekayaan British pada masa 1880-an dengan aktiviti perlombongan bijih timah dan pernah dilabel sebagai "El-Dorado Timur" di Tanah Melayu hinggakan wujud sebuah perkampungan Inggeris yang istimewa di Lembah Sungai Kenau di Sungai Lembing.

Vincent berkata kemasukan pelancong dari luar juga adalah berikutan cuti panjang perayaan Aidilfitri yang bersambung dengan cuti sambutan kemerdekaan negara.

"Kebanyakan pelancong dari luar seperti dari Kuala Lumpur dan Singapura, sehingga kini kami masih menerima panggilan untuk tempahan," katanya.

Berita Berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


Cerita 1Malaysia <b>di Triang</b> - Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis <b>...</b>

Posted: 27 Jul 2011 07:17 PM PDT


Para penghuni di pusat jagaan Rumah Kebajikan Warga Emas Sang Riang terdiri daripada pelbagai kaum.

Yap Yoke Moey, 51, hanya pekedai elektrik di daerah Triang, Pahang. Pun begitu, hatinya amat tersentuh tatkala melihat golongan miskin dan melarat merayau-rayau tanpa tempat tinggal.

Atas keprihatinan itu dia menawarkan tempat tinggal di bilik-bilik kosong di tingkat atas kedainya. Bilik-bilik itu pada awalnya diubahsuai untuk disewakan akhirnya kekal menjadi tempat berteduh golongan tersebut.

Saban hari semakin ramai yang datang berteduh dan akhirnya ruang bilik yang sedia ada tidak lagi mampu menampung permintaan yang semakin meningkat.

Yap kebuntuan cara untuk membantu lagi.

Jauh di sudut hati, beliau sedar masih ada yang memerlukan bantuan. Dalam diam beliau menyimpan hasrat untuk membuka sebuah rumah kebajikan khusus untuk membela nasib golongan seperti itu.

Hasil dorongan dan sokongan suaminya, Chen Sik Kwong, kini pusat jagaan Rumah Kebajikan Warga Emas Sang Riang (RKWESR) yang mana Yap sendiri menjadi pengerusinya ditubuhkan sejak 2003 dan menjadi tempat berteduh kepada lebih 100 penghuni dari pelbagai latar belakang.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa di sebalik kejayaan Yap yang berbangsa Cina adalah hasil kerjasama erat dengan seorang lelaki Melayu, Jamil Karim, 49.

Ketika mula-mula berhasrat membina rumah kebajikan itu,Yap sedar bahawa impian beliau bukanlah boleh terlaksana dengan begitu mudah.

Tambahan pula, beliau tidak boleh membaca atau menulis pasti dan akan berhadapan dengan pelbagai kesukaran menguruskan hal berkaitan kertas kerja, urusan berkaitan jabatan kerajaan, dan lain-lain.

Justeru Yap berganding bahu dengan Jamil yang berpengalaman dalam sektor kerajaan dan swasta. Tambahan pula Jamil sudah lama bekerja dengan Yap dalam menguruskan perniagaannya.

Jamil yang juga Timbalan Pengerusi RKWESR berkata, bermodalkan RM100,000 termasuk pinjaman daripada ibu mentua Yap sebanyak RM50,000 dan beberapa lot tanah milik beliau sendiri, rumah kebajikan ini mula didirikan.

Bangunan yang pertama dibina ialah sebuah blok bangunan enam bilik untuk penghuni, bilik rawatan doktor sukarela, dapur dan pejabat pengurusan.

Kini ia diperbesar mengikut keperluan semasa. Selain pertambahan jumlah bilik untuk penghuni, ia juga menempatkan kemudahan lain seperti alat riadah, bilik televisyen dan laluan refleksologi.

Jamil berkata antara cabaran terbesar yang dihadapi Yap dan beliau ialah untuk mengumpul dana sebelum pembinaan rumah kebajikan itu kerana ada pihak yang tidak faham objektif penubuhannya.

Yap juga pernah dicemuh oleh beberapa pihak yang menyifatkan usahanya membela nasib golongan kurang bernasib baik sebagai sia-sia.

"Ketika itu kami sedang bertungkus-lumus mencari penyumbang untuk menjayakan rumah ini. Ada segelintir yang masih mengutamakan sikap perkauman kerana mahu rumah ini dibuka khas untuk sesetengah kaum sahaja," kata Jamil.

Bagaimanapun kemudiannya ramai yang memahami usaha Yap dan akhirnya turut menyokong penubuhan rumah kebajikan itu.

Bermula dengan pengambilan lapan penghuni Cina, RKWESR kini menjadi tempat bergantung kepada lebih 100 penghuni berbilang kaum.

Justeru pihak pengurusan perlu memenuhi keperluan mereka yang pastinya berbeza antara satu sama lain.

Selain daripada memenuhi keperluan asas seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal yang selesa, pihak pengurusan RKWESR juga memastikan keperluan rohani para penghuni dipenuhi.

"Kami menyediakan ruang ibadat khas untuk kegunaan penghuni berdasarkan agama mereka. Terdapat ruang ibadat untuk agama Islam, Buddha, Hindu dan Kristian di sini.

"Selain itu kami menjemput guru-guru agama untuk memberi pendidikan agama kepada para penganutnya," kata Jamil.

Tambah Jamil, RKWESR turut menyediakan dapur khusus untuk menyediakan makanan penghuni Islam serta bilik memandikan jenazah.

RKWESR turut memastikan setiap penghuni yang meninggal dunia diuruskan mengikut kepercayaan masing-masing.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


Berbuka Puasa <b>di</b> Padang MPK2 <b>Kuantan</b> |

Posted: 15 Aug 2011 09:03 PM PDT

Ibnu K sudah lama ingin berada di lokasi ini untuk sama-sama merasai pengalaman berbuka puasa beramai-ramai di Padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) 2 seperti yang dipaparkan di gambar dan blog. Ramainya pengunjung di Padang MPK 2 di hadapan Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah ni memang menakjubkan.

Macam mana ya ramai orang boleh sepakat untuk bersama-sama berbuka puasa di padang ini. Sebelum berbuka, mereka membeli juadah berbuka di Bazar Ramadhan di sebelah padang ini yang memang banyak pilihan dan citarasa.


Inilah lokasi ke-3 Jalan-Jalan Ibnu K yang membuat rakaman di Kuantan, Pahang pada Sabtu lalu 13 Ogos.

Ibnu K : Bila lagi lah nak ke Kuantan dan berbuka di sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di bukit ibam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit ibam - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 07:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

NATS ASIA (subsidiary of NATS Incorporated) Holds Advanced Seminar <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2011 01:11 AM PDT


Middletown, CT (PRWEB) July 24, 2007

NATS Asia (a fully owned subsidiary of NATS Incorporated, USA) held a series of Training and Technical seminars for advanced Nuclear Detection Systems with assistance from Canberra Industries USA. The Seminars were jointly organized by NATS Asia and The Atomic Energy Licensing Board of Malaysia (AELB).

Users from the Middle East and Malaysia attended the 3 days seminars and hands on trainings.

This was the second such event organized to benefit the Atomic Energy Licensing Board of Malaysia by NATS Asia. The AELB is a leading regulatory agency in South East Asia and currently has a number of programs.

News reports indicated Malaysia will build a nuclear monitoring facility, the first one in the Association of South East Asian Nations (ASEAN), at a location in Bukit Ibam near Muadzam Shah, Pahang state, it was announced recently by Deputy Prime Minister Najib Tun Razak.

The facility, worth 100 million ringgit ($ 29.41 million), will be the 16th of its kind in the world.

'If all goes well, Malaysia will become the first developing country to have its own nuclear monitoring facility and the first in ASEAN,' Razak said at a 'Leaders Meet the People' function.

Also present was Science, Technology and Innovations Minister Auk Seri Jamaluddin Jarjis.

Work on the facility on a 200-hectare site was expected to start by the end of the year and should be completed in three years, Jamaluddin said.

'It will be managed by the Atomic Energy Licensing Board (AELB) and its main function is to ensure that nuclear energy use in the region is only for peaceful purposes and not for making weapons,' the national news agency Bernama quoted him as saying.

It was being built in collaboration with the International Atomic Energy Agency (IAEA) based in Vienna, Austria, Jamaluddin said.

'It also will play a role to ensure Malaysia and the region continue to remain free of any nuclear threat.'

On the experts needed for it, Jamaluddin said all would be locals and that 66 people had already been identified.

'Countries in Southeast Asia have plans to build nuclear reactors to generate electricity. Indonesia will commence its nuclear energy programme in 2016, Vietnam in 2018 and Thailand in 2021.

'As such, this facility in Malaysia will help ensure there is no nuclear proliferation in the region.'

NATS Incorporated (North American Technical Services) of Middletown, CT, USA is a leading provider of advanced Radiation Detection and Analysis Systems worldwide.

###

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 07:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 07:25 AM PDT


Middletown, CT (PRWEB) July 24, 2007

NATS Asia (a fully owned subsidiary of NATS Incorporated, USA) held a series of Training and Technical seminars for advanced Nuclear Detection Systems with assistance from Canberra Industries USA. The Seminars were jointly organized by NATS Asia and The Atomic Energy Licensing Board of Malaysia (AELB).

Users from the Middle East and Malaysia attended the 3 days seminars and hands on trainings.

This was the second such event organized to benefit the Atomic Energy Licensing Board of Malaysia by NATS Asia. The AELB is a leading regulatory agency in South East Asia and currently has a number of programs.

News reports indicated Malaysia will build a nuclear monitoring facility, the first one in the Association of South East Asian Nations (ASEAN), at a location in Bukit Ibam near Muadzam Shah, Pahang state, it was announced recently by Deputy Prime Minister Najib Tun Razak.

The facility, worth 100 million ringgit ($ 29.41 million), will be the 16th of its kind in the world.

'If all goes well, Malaysia will become the first developing country to have its own nuclear monitoring facility and the first in ASEAN,' Razak said at a 'Leaders Meet the People' function.

Also present was Science, Technology and Innovations Minister Auk Seri Jamaluddin Jarjis.

Work on the facility on a 200-hectare site was expected to start by the end of the year and should be completed in three years, Jamaluddin said.

'It will be managed by the Atomic Energy Licensing Board (AELB) and its main function is to ensure that nuclear energy use in the region is only for peaceful purposes and not for making weapons,' the national news agency Bernama quoted him as saying.

It was being built in collaboration with the International Atomic Energy Agency (IAEA) based in Vienna, Austria, Jamaluddin said.

'It also will play a role to ensure Malaysia and the region continue to remain free of any nuclear threat.'

On the experts needed for it, Jamaluddin said all would be locals and that 66 people had already been identified.

'Countries in Southeast Asia have plans to build nuclear reactors to generate electricity. Indonesia will commence its nuclear energy programme in 2016, Vietnam in 2018 and Thailand in 2021.

'As such, this facility in Malaysia will help ensure there is no nuclear proliferation in the region.'

NATS Incorporated (North American Technical Services) of Middletown, CT, USA is a leading provider of advanced Radiation Detection and Analysis Systems worldwide.

###

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2011 07:20 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 07:32 AM PDT

Sovereign Gold Company (ASX: SOC) has entered into a 50% joint venture in the advanced Ibam Hill gold exploration project in Malaysia through Almusyarakah Mining Minerals SDN BHD (AAM).

A recent site visit by the company established that the Ibam Hill Block B area has potential to host a significant gold deposit.

Sovereign Gold's interests in the JV are held by MAS Gold Pty Ltd, a 100% owned subsidiary of Sovereign Gold. MAS Gold will fund development of the project up to AU$1.5 million, and also provide expertise for the project.

Importantly, the Ibam Hill Project has potential for early gold production of a modest nature from bulk sampling campaigns.

An initial exploration target of 100,000-150,000 ounces gold has been set for the near surface, open pitable resource that averages 1-2 grams gold per tonne.

The company said the Ibam Hill Project has a strong management and advisory team including AAM's founder, Abdul Hakam who has an extensive career in corporate banking and international capital markets.

Sovereign Gold has appointed Tan Sri Ibrahim Menudin and Richard Yap as advisers to the project. Menudin is former group chief executive of Malaysian Mining Corporation, and Yap is director of business development for TA Enterprise Berhad (KUL:TA).

The project is located in the Eastern Gold Belt in the Malaysian state of Pahang in the Bukit Ibam State Forest Reserve, 152 kilometres from Kuala Lumpur.

The geology of Ibam Hill is similar to the Selinsing Gold Deposit in the Central Gold Belt. The Eastern Gold Belt is an under-explored part of the world with excellent exploration potential for gold, tin, iron ore and other commodities.

Sovereign Gold's CEO, Nick Raffan and Chief Geologist, Michael Leu have recently returned from an on-site project evaluation and will oversee the project through participation on the project management committee.

The mineralised area could trend for several hundred metres along a northeast trend and, based on similar gold-bearing systems in the Central Gold Belt of Malaysia, extend to a depth of at least 200 metres – a vertical extent of 54 metres was apparent at the site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 07:16 AM PDT

Sovereign Gold Company (ASX: SOC) has entered into a 50% joint venture in the advanced Ibam Hill gold exploration project in Malaysia through Almusyarakah Mining Minerals SDN BHD (AAM).

A recent site visit by the company established that the Ibam Hill Block B area has potential to host a significant gold deposit.

Sovereign Gold's interests in the JV are held by MAS Gold Pty Ltd, a 100% owned subsidiary of Sovereign Gold. MAS Gold will fund development of the project up to AU$1.5 million, and also provide expertise for the project.

Importantly, the Ibam Hill Project has potential for early gold production of a modest nature from bulk sampling campaigns.

An initial exploration target of 100,000-150,000 ounces gold has been set for the near surface, open pitable resource that averages 1-2 grams gold per tonne.

The company said the Ibam Hill Project has a strong management and advisory team including AAM's founder, Abdul Hakam who has an extensive career in corporate banking and international capital markets.

Sovereign Gold has appointed Tan Sri Ibrahim Menudin and Richard Yap as advisers to the project. Menudin is former group chief executive of Malaysian Mining Corporation, and Yap is director of business development for TA Enterprise Berhad (KUL:TA).

The project is located in the Eastern Gold Belt in the Malaysian state of Pahang in the Bukit Ibam State Forest Reserve, 152 kilometres from Kuala Lumpur.

The geology of Ibam Hill is similar to the Selinsing Gold Deposit in the Central Gold Belt. The Eastern Gold Belt is an under-explored part of the world with excellent exploration potential for gold, tin, iron ore and other commodities.

Sovereign Gold's CEO, Nick Raffan and Chief Geologist, Michael Leu have recently returned from an on-site project evaluation and will oversee the project through participation on the project management committee.

The mineralised area could trend for several hundred metres along a northeast trend and, based on similar gold-bearing systems in the Central Gold Belt of Malaysia, extend to a depth of at least 200 metres – a vertical extent of 54 metres was apparent at the site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved