ads

Selasa, 23 Ogos 2011

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


Malaysia Zoom » <b>Merapoh</b> bakal jadi pusat pertumbuhan baharu

Posted: 03 Aug 2011 04:04 PM PDT

KEDUDUKAN strategik kawasan Merapoh di Lipis yang menjadi penghubung antara Kota Bharu, Kelantan dengan Lembah Klang membolehkan kawasan itu berpotensi dibangunkan menjadi pusat sehenti dan bandar baharu.

Merapoh yang bersempadan dengan daerah Gua Musang, Kelantan kini menjadi destinasi persinggahan lebih 300 buah bas ekspres setiap hari sama ada untuk berhenti makan atau berehat.

Tempias pembangunan di Merapoh berasaskan pelancongan, pertanian dan alam sekitar dapat merancakkan lagi program lawatan sehari pelancong ke bandar bersejarah Kuala Lipis.

Wartawan Utusan Malaysia, HARIS FADILAH AHMAD menemubual Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, DATUK ABDUL RAHMAN MOHAMAD mengenai misi dan visi pembangunan di kawasan Lipis Timur itu.

UTUSAN: Mengapa Merapoh berpotensi sebagai sebuah pusat bandar baharu di Lipis?

ABDUL RAHMAN: Sejak 20 tahun lalu, saya melihat Merapoh sering disinggahi banyak bas ekspres yang membawa ramai penumpang di hentian rawat dan rehat (R&R) untuk berehat dan berbelanja.

Sehubungan itu, kawasan tersebut berpotensi dibangunkan sebagai pusat jualan hasil kampung yang diusahakan oleh petani seperti di R&R Sungai Perak di Perak.

Kemudahan jalan raya yang baik dan laluan kereta api antara Kelantan dan Pahang merupakan antara kemudahan yang mempercepatkan pertumbuhan Merapoh.

Ia sekali gus membantu pembangunan pertanian, pelancongan dan industri desa di kampung tradisional termasuk penempatan Orang Asli berdekatan Merapoh.

Sektor apakah yang memainkan peranan dalam memajukan kawasan ini?

Saya yakin sektor pertanian antara katalis utama membantu memajukan pusat pertumbuhan baharu di sini.

Pembabitan aktif petani menjual hasil kampung termasuk buah-buahan tempatan menjadikan Merapoh sebagai pusat persinggahan R&R yang dikenali ramai.

Justeru, Jabatan Pertanian dan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di sini menggalakkan penduduk tempatan memajukan tanah terbiar untuk projek pertanian.

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) turut membantu pemasaran dengan menyediakan kemudahan jualan, khidmat pasaran dan pusat pengumpulan hasil pertanian kedua terbesar di Lipis.

Apakah projek kemudahan asas yang sedang dan telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri di Merapoh?

Bagi merancakkan sektor perniagaan di Merapoh, Majlis Daerah Lipis (MDL) membina enam ruang perniagaan dan kedai makan untuk peniaga di sini.

Kita juga sedang membina pasar baharu bernilai RM277,000 untuk kemudahan penduduk dan pelancong berbelanja.

PPK Merapoh sedang merancang membangunkan stesen minyak miliknya sebagai pusat sehenti yang menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti kawasan R&R, mesin pengeluaran wang automatik (ATM), restoran, gerai makan, cenderamata dan kraf tangan.

Hasrat PPK membangunkan kawasan berkenaan dengan lebih terancang bagi menarik bas ekspres berhenti di situ seterusnya membantu penduduk meningkatkan taraf ekonomi sekali gus memberi peluang kepada para pesertanya berniaga bagi memasarkan pelbagai produk pertanian, makanan, makanan ringan dan kraf tangan.

Kerajaan negeri juga memperuntukkan wang yang banyak untuk membina pam galak dan menaiktaraf bekalan air bersih di sekitar Merapoh, Pagar Sasak, Sungai Temau dan Chegar Perah.

Apakah projek pertanian terbesar yang bakal direalisasikan dalam tempoh terdekat ini di Merapoh?

FAMA akan mewujudkan Terminal Makanan Negara (Teman) di Kechau Tui berdekatan Merapoh sebagai pusat pengumpulan dan pengedaran produk pertanian di kawasan Pahang Barat.

Hasrat FAMA untuk mewujudkan pusat itu berikutan banyak produk pertanian di daerah ini dan kawasan sekitarnya dan boleh dipasarkan di premis perniagaan dan pasar harian di Merapoh.

Kechau Tui yang berdekatan dengan Merapoh sebagai hab pasaran makanan utama di Pahang Barat juga dilengkapi kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk memudahkan hubungan antara pengeluar, pembekal dan pengguna.

Projek itu dijalankan dengan kerjasama Jabatan Pertanian, Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP).

Apakah kesan yang akan wujud apabila kerajaan negeri menaiktaraf Merapoh sebagai pusat pertumbuhan baru berasaskan pertanian dan pelancongan di Lipis?

Penduduk Merapoh dijangka terus bertambah dan peluang memajukan tanah terbiar dengan projek pertanian serta industri desa dapat menawarkan peluang pekerjaan sekali gus meningkatkan pendapatan penduduk.

Kerajaan Pusat juga akan menaik taraf jalan Lipis-Gua Musang dengan membina laluan empat lorong menerusi projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) bermula dari Pelangai, Bentong hingga ke sempadan Gua Musang dalam usaha menjana pertumbuhan ekonomi setempat.

Dengan pelaksanaan projek itu, saya berharap Merapoh akan turut menikmati hasil limpahan ECER dan menjadi sebuah bandar baharu selain menjadi pintu masuk ke Taman Negara yang menawarkan pelancongan bertaraf dunia.

Dipetik dari Utusan Malaysia

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Aug 2011 09:37 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, dari 15hb Mei hingga 18hb Mei kami berada di tanah FELDA Lurah Bilut seterusnya ke Felda Sungai Koyan meninggalkan kesan yang sangat dalam dalam lubuk hati. Pelbagai yang indah-indah telah melekat ke dalam anak mata sehingga sekarang masih terbayang-bayang akannya. Ditambah dengan penduduk di kedua-dua buah Felda yang sangat peramah dan sporting. Sehingga membuatkan kami berat kaki untuk melangkah dan meninggalkan tanah keramat pertama yang kami jejaki itu.

Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI KERAMAT.

Peribadi Encik Hussin amat menyenangkan kami semua. Melayan kami bagai tetamu diRaja. Crew filem dokumentari ini sangat menghargai pelawaan Encik Hussin ke tempat-tempat menarik untuk dilawati. Terutamanya, di sekitar Lurah Bilut. Sehingga juga membuatkan hilang rasa kepenatan dan perasaan jauh untuk ke sana.

Lurah Bilut merupakan sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.Felda Lurah Bilut adalah merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Penempatan penduduk dibahagikan mengikut kawasan asal penduduk datang. Contohnya penduduk berasal dari Pulau Pinang dikumpulkan penempatan mereka di Jalan Pulau Pinang. Kegiatan pertanian utama adalah penanaman Getah dan Kelapa Sawit. Penduduk terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Sistem pemusatan pentadbiran sekolah rendah di FELDA Lurah Bilut adalah merupakan Sekolah Wawasan pertama dan model dalam pembentukan sekolah wawasan di seluruh Malaysia. Memang menarik jika singgah ke sana. 

Kami dibawa menaiki tangki sekolah dihadapan muzium terbabit. Memang seronok sekali. Sudahlah dijamu dengan makanan sebelum memulakan pendakian ke puncak tangki. Dibawa pula dengan bekal-bekalan seperti goreng pisang, air ABC, ubi goreng sebagai kudap-kudapan. Perasaan terharu mula menjalar dalam diri masing-masing.

Memulakan pendakian ke atas puncak tangki merubah perasaan kami yang ghairah untuk ke sana dengan gerun dan cemas sedikit. Mana tidaknya, untuk ke puncak memang cerun, tambahan pula tiada unsur keselamatan sewaktu pendakian. Hanya berbekalkan barang-barang equipment shooting sehelai sepinggang dan kudap-kudapan tadi sahaja. Bait-bait semangat kental yang masih ada untuk kami juga menjadi kayu api untuk membakar perjuangan pendakian tersebut. Alangkah indahnya! Jika dinikmati pemandangan sekitar dari atas. Hilang perasaan penat, gayat dan gerun itu tadi. Memang indah dan damai Lurah Bilut. 

To be conti, sebab nak gi makan..hihi geng crew dah datang tu...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, dari 15hb Mei hingga 18hb Mei kami berada di tanah FELDA Lurah Bilut seterusnya ke Felda Sungai Koyan meninggalkan kesan yang sangat dalam dalam lubuk hati. Pelbagai yang indah-indah telah melekat ke dalam anak mata sehingga sekarang masih terbayang-bayang akannya. Ditambah dengan penduduk di kedua-dua buah Felda yang sangat peramah dan sporting. Sehingga membuatkan kami berat kaki untuk melangkah dan meninggalkan tanah keramat pertama yang kami jejaki itu.

Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI KERAMAT.

Peribadi Encik Hussin amat menyenangkan kami semua. Melayan kami bagai tetamu diRaja. Crew filem dokumentari ini sangat menghargai pelawaan Encik Hussin ke tempat-tempat menarik untuk dilawati. Terutamanya, di sekitar Lurah Bilut. Sehingga juga membuatkan hilang rasa kepenatan dan perasaan jauh untuk ke sana.

Lurah Bilut merupakan sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.Felda Lurah Bilut adalah merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Penempatan penduduk dibahagikan mengikut kawasan asal penduduk datang. Contohnya penduduk berasal dari Pulau Pinang dikumpulkan penempatan mereka di Jalan Pulau Pinang. Kegiatan pertanian utama adalah penanaman Getah dan Kelapa Sawit. Penduduk terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Sistem pemusatan pentadbiran sekolah rendah di FELDA Lurah Bilut adalah merupakan Sekolah Wawasan pertama dan model dalam pembentukan sekolah wawasan di seluruh Malaysia. Memang menarik jika singgah ke sana. 

Kami dibawa menaiki tangki sekolah dihadapan muzium terbabit. Memang seronok sekali. Sudahlah dijamu dengan makanan sebelum memulakan pendakian ke puncak tangki. Dibawa pula dengan bekal-bekalan seperti goreng pisang, air ABC, ubi goreng sebagai kudap-kudapan. Perasaan terharu mula menjalar dalam diri masing-masing.

Memulakan pendakian ke atas puncak tangki merubah perasaan kami yang ghairah untuk ke sana dengan gerun dan cemas sedikit. Mana tidaknya, untuk ke puncak memang cerun, tambahan pula tiada unsur keselamatan sewaktu pendakian. Hanya berbekalkan barang-barang equipment shooting sehelai sepinggang dan kudap-kudapan tadi sahaja. Bait-bait semangat kental yang masih ada untuk kami juga menjadi kayu api untuk membakar perjuangan pendakian tersebut. Alangkah indahnya! Jika dinikmati pemandangan sekitar dari atas. Hilang perasaan penat, gayat dan gerun itu tadi. Memang indah dan damai Lurah Bilut. 

To be conti, sebab nak gi makan..hihi geng crew dah datang tu...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 09:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 09:28 PM PDT

Minggu ni rasa aman sedikit sebab tak ada budak KKM. Bukannya apa, asyik berebut nak buat kerja dan bersesak-sesak di dalam bilik yang kecil. Hari ni aku ditugaskan untuk berada di bilik no. 2. Maternal and child health. Berbekalkan ilmu yang hanya 20% saja dari kelas, kami berusaha untuk mendapatkan sebanyak mungkin ilmu yang baru daripada posting kali ini. Apabila ditanya oleh staff nurse tentang sesuatu perkara, kebanyakannya kami memang tak belajar lagi. Banyak. Tahun ketiga nanti baru belajar. Kami belajar yang sangat basic tentang community ni. Tapi rasanya bagus belajar dari pengalaman yang kita nampak sendiri daripada teori semata-mata. 

Staff nurse di bilik no. 2 ni memang baik dan sanggup ajar aku macam-macam. Terbaik!! Dan hari ni juga aku mula mencucuk 2 orang bayi DTaP, iaitu vaksin kombinasi 5 dalam 1, membantu mencegah 5 jenis penyakit yang sering menjangkiti bayi seperti Difhteria (D), Tetanus (T), acellular Pertusis (aP), Polio (IPV), dan Haemophilus Influenzae type B (Hib). Bayi MESTI diberi suntikan DTaP pada umur 2, 3, 5 dan 18 bulan. 

Staff nurse juga ajar macam mana nak dokumenkan taraf kesihatan ibu mengandung, fetus dalam kandungan, dan tahap perkembangan bayi dan kana-kanak. Cara nak menasihatkan pun diajar.


Hari ketiga pergi melawat kilik desa di Kampung Alor Batu. Jalan ke sana memang berliku-liku. Pening kepala dibuatnya. Besar juga klinik desa tu. Bukan bangunan berkayu dah macam dulu-dulu. Kat situ yang ada cuma jururawat masyarakat (JM) saja. Mereka yang menguruskan klinik dan "menjaga" kesihatan penduduk di situ. Klinik desa ini di bawah Poliklinik Komuniti Beserah juga.

Kami diberi taklimat sedikit sebanyak tentang klinik ni. Memang terletak jauh pedalaman dari bandar. Tapi, bekalan air dan elektrik ada. Kira tak la betul-betul pedalam macam perkampungan orang asli. Tapi masalah di kampung ni adalah banyak lalat. Terutamanya selepas hujan. Rumah kat sana kebanyakan rumah kayu. Sedikit je rumah batu. Rumah ketua kampung pun rumah kayu.

Lepas tu, kami dibawa melawat 4 buah rumah; sebuah antenatal (sebelum bersalin), 2 buah rumah postnatal (lepas bersalin),dan sebuah kurang zat makanan (KZM). Pemeriksaan antenatal: buat physical examination, tanya LMP (last menstrual period - maksudnya hari pertama untuk kali terakhir menstruasi) untuk pastikan minggu kandungan, check air kencing untuk tahu aras glukosa, dan macam-macam lagi. Pemeriksaan postnatal termasuk ibu dan bayi. lebih kurang macam di klinik juga. JM kena datang rumah pada hari ke-1, 2, 3, 4, 6, 8, 10 dan 20. Yang lain-lain kena datang ke klinik komuniti. Kalau ada di hospital pada hari 1 ke 2, JM akan lawat pada hari seterusnyalah. Salah seorang yang beranak tu warga Kemboja. Macam ayam dengan itiklah. Tapi dia ada faham BM sikit-sikit. Jadila..

Untuk kes KZM, JM akan tanya tahap nutrisi dan pemakanan seseorang. Kes ini melibatkan seorang kanak-kanak berumur 3 tahun. Petah bercakap tapi tak mahu makan. Susah nak makan. Sudah berjumpa dengan dietitian. Graf pertumbuhannya masih di tahap warning. Sejak pindah di situ, seleranya makin berkurang sebab semakin aktif.

Hari keempat, masuk bilik no 4. Macam biasa. Ukur panjang (untuk kurang dari 2 tahun, dipanggil panjang), berat, ukur lilit kepala, bagi suntikan Hep B dan DTaP kat bayi (MMR kat bayi dan ATT kat ibu mengandung pada first quickening tak pernah buat lagi, tapi lebih kurang sama je). Semua melalui intramuscular.

Tiba-tiba, pada masa aku nak timbang baby, dia boleh terpancut urine. Nasib baik tak kena baju ke muka ke. Nasib baik juga mak dia cepat-cepat tutup dengan lampin pakai buang. Dah mak dia habis cuci semua, baru ditimbang.

Hari ni memang banyak baby yang kena inject dengan aku. Yang setahun enam bulan tu paling kuat meronta. Dua orang pula tu. Tempat yang hendak diberi suntikan tu pula dibuat keras. Memang akan sakit la jawabnya. Tapi kena asah lagi skill tu.

Hari Jumaat, hari terakhir di sini. Masuk bilik no 10. Bilik untuk ambil darah. Tapi tak ramai pesakit. Semuanya staff nurse yang ambil. Kami hanya bancuh air gula (dextrose) untuk MOGTT. Tak ada buat apa sangat. Jumpa lagi dengan orang warga Kemboja yang kami lawat di Kampung Alor Batu hari tu bersama JM di situ! Anak dia kuning, tapi sikit sajalah. Dalam bacaan 140 mg/dL (level of bilirubin).

P/S: Jika ditanya sama ada posting di mana yang lebih seronok, aku akan jawab KLINIK!!!! ^__^

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


HOMESTAY AL- HANA <b>Di KUALA ROMPIN</b>: DUNGUN CHOPPER CLUB MEMERIAHKAN <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2011 08:00 PM PDT

Pada 15 Julai 2011.. Al- Hana Homestay menerima tetamu yang istimewa iaitu DCC ( Dungun Chopper Club).Ahli2 yang kelab itu terdiri dari golongan warga Pendidik juga. Ada juga dalam kalangan polis ..mmm best tengok diaorang punya journey...macam happy je.. Bagi aku ini adalah satu aktiviti yang amat sihat dan banyak pengalaman yang dapat di ceduk. Apa yang ketara semangat teamwork dan setia kawan dapat dilihat. anyway Tahniah DCC ..Segala kekurangan pihak AL-HANA mohon maaf.
Gambar2 ini dipublish dengan kebenaran pengunjung. DCC Jumpa lagi...jangan lupa berkunjung ke AL-HANA hOMESTAY..

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2011 07:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Rawatan Islam: Kenangan Ceramah Rawatan Islam <b>di</b> SMA <b>Chenor</b>

Posted: 09 May 2011 09:06 PM PDT








Assalamualaikum semua.. Salam sebarkan kasih sayang dan CINTA...

Ini adalah gambar2 KISWAH ketika ceramah ringkas berkenaan alam jin dan rawatan Islam di SMA Chenor Pahang..

Untuk pengetahuan, beberapa bulan yang lalu sekolah ini dilanda dengan masalah histeria yang serius...

Oleh itu.. sahabat saya yang juga tenaga pengajar di sana Us Mujahid yang juga merupakan sahabat karib saya di Mesir dan penganjur utama seminar / daurah saya di rumah Pahang di Kaherah Mesir dahulu, menjemput saya yang hina dina ini ke sekolahnya untuk memberikan sepatah dua kata berkenaan tajuk yang diberi.

Alhamdulillah.... seminar yang berlangsung selama 1 setengah jam itu berjalan dengan jayanya..

Diharap anak2 murid di SMA Chenor dapat mengambil manfaat dan mana2 yang belum sembuh, semoga Allah menyembuhkan anda..

Semoga pengetahuan2 baru berkenaan alam jin dan asas rawatan Islam yang mudah menimbulkan momentum niat di kalangan anda untuk menjadi seorang mualij muslim yang sejati satu hari nanti...

KE ARAH MELAHIRKAN PELAPIS PERAWAT ISLAM YANG SEBENAR DI BUMI PAHANG!!!

Terima kasih sekali lagi kepada U Mujahid, para asatizah, warden, penganjur kem anak soleh SMA Chenor dan semua yang menjayakan program pada malam tersebut..

Kenangan bersama kalian ibarat titisan madu tualang asli yang medu rasanya....

Allahu Haq Hidayah Seluruh Alam

Wassalam...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2011 12:00 AM PDT

Tidak mengambil berat tentang kepentingan belia <b>di Nenasi</b> | Aduan <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2011 11:22 AM PDT

Assalamualaikum…sy selaku wakil dari Kampung Nenasi ingin mengadu mengenai pemimpin dikawasan kampung kami yg tidak menjalankan tugasnya dengan baik.tidak pernah memberi peluang kepada anak2muda atau belia dikampung kami untuk bersuara dalam apa2 saja halyg berkaitan dgn kampung kami.

Iiada inisiatif lain untuk membangunkan anak2 muda di kawasan kami.sikap lepas tangan amat jelas ditunjukkan oleh pemimpin di tempat kami…terutama dalam aktiviti sukan..aduan telah dibuat kepada pihak atasan,namun sebarang tindakan tidak diambil…sy wakil belia amat kecewa kerana tidak ada sokongan dari pihak pemimpin di kwasan kami sekiranya pihak belia ingin mengadakan sesuatu aktiviti.

By: azman

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 01:13 PM PDT

Okay, siang tadi memang tak ber update kerana sibuk

memenuhi aktiviti... Baru-baru ni dapat jemputan dari

staf di kedai perabot sebelah office.. Jemput untuk join

BBQ bersama mereka and the geng, di Sungai Lembing..

Mula-mula macam keberatan tapi memandangkan dah

terlalu lama tak pergi mandi-manda neh, so nadia terima..

And boleh bawak orang lain.. Nadia bawak adik nadia,

malia dan juga kawannya Ila...

Oh serius sangat penat drive dengan jalan yang memang

mencabar kewibawaan si jaguh.. Serius tau sebab kami

bukan ke kawasan yang biasa jadi medan perkelahan

di sungai lembing tuh tapi kami ke air terjun sungai jin,

air terjun ke? entah? sebab airnya tak terjun sangat, just

seperti lata sahaja.... bagi mereka yang biasa berkelah

di sungai lembing, biasa kita akan ke kanan dekat area

kubur untuk ke tempat berkelah tapi untuk ke sungai jin

kena lalu sebelah kiri dan straight sahaja sampai jumpa

satu lagi tempat perkelahan... Tak berapa ramai di situ tapi

memang cantik...Sebelum sampai akan melalui jalan yang

sangat mencabar dan juga perkampungan orang asli kot..

Sebab rambut and muka memang macam orang asli...

Apapun sangat seronok... Nadia mandi pun tak lama sebab

air terlalu sejuk dan mengundang lelah kalau mandi lama-lama..

Awal-awal kami sampai memang tak ada orang, kira rombongan

kami sahaja... tapi dalam jam 3.30 petang tuh, waktu kami

dah beransur nak pulang, datang kumpulan-kumpulan yang

lain... satu kumpulan famili dan satu kumpulan remaja sahaja..

and yang tak best apabila si remaja itu dengan selamba badak

berpeluk dan kiss-kiss kat situ...Public tuh dik oiiii... Patutlah

nadia dengar ada antara budak-budak kami jerit-jerit,

Amerika Mu! Amerika Mu!.... Rupanya hal tersebut...Entahlah,

malas nak komen lebih, fikir sendiri sebab masing-masing punya

akal yang Allah telah kurniakan....

Okay, itu saja cerita nadia.. Oh ya esok nadia ada interview

di area Semambu.. Doakan yang terbaek untuk nadia ya and esok

juga nadia ke klinik sebab kedua-dua telinga nadia masih bernanah

dan sedikit bengkak..Ini pun badan semakin kurang enak, demam

agaknya..... Okay, kawan-kawan semua, jaga kesihatan, jaga

kelakuan dan jagalah kehormatan tak kira di mana sahaja...

Ingat, walau manusia tak nampak tapi Allah sentiasa melihat....

Sekian, terima kaseh....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 01:13 PM PDT

URL Sumber Asal :-

nadia ar-rumaisha: Air Terjun Sungai Jin <b>di Sungai Lembing</b>

Posted: 12 Jun 2011 05:44 AM PDT

Okay, siang tadi memang tak ber update kerana sibuk

memenuhi aktiviti... Baru-baru ni dapat jemputan dari

staf di kedai perabot sebelah office.. Jemput untuk join

BBQ bersama mereka and the geng, di Sungai Lembing..

Mula-mula macam keberatan tapi memandangkan dah

terlalu lama tak pergi mandi-manda neh, so nadia terima..

And boleh bawak orang lain.. Nadia bawak adik nadia,

malia dan juga kawannya Ila...

Oh serius sangat penat drive dengan jalan yang memang

mencabar kewibawaan si jaguh.. Serius tau sebab kami

bukan ke kawasan yang biasa jadi medan perkelahan

di sungai lembing tuh tapi kami ke air terjun sungai jin,

air terjun ke? entah? sebab airnya tak terjun sangat, just

seperti lata sahaja.... bagi mereka yang biasa berkelah

di sungai lembing, biasa kita akan ke kanan dekat area

kubur untuk ke tempat berkelah tapi untuk ke sungai jin

kena lalu sebelah kiri dan straight sahaja sampai jumpa

satu lagi tempat perkelahan... Tak berapa ramai di situ tapi

memang cantik...Sebelum sampai akan melalui jalan yang

sangat mencabar dan juga perkampungan orang asli kot..

Sebab rambut and muka memang macam orang asli...

Apapun sangat seronok... Nadia mandi pun tak lama sebab

air terlalu sejuk dan mengundang lelah kalau mandi lama-lama..

Awal-awal kami sampai memang tak ada orang, kira rombongan

kami sahaja... tapi dalam jam 3.30 petang tuh, waktu kami

dah beransur nak pulang, datang kumpulan-kumpulan yang

lain... satu kumpulan famili dan satu kumpulan remaja sahaja..

and yang tak best apabila si remaja itu dengan selamba badak

berpeluk dan kiss-kiss kat situ...Public tuh dik oiiii... Patutlah

nadia dengar ada antara budak-budak kami jerit-jerit,

Amerika Mu! Amerika Mu!.... Rupanya hal tersebut...Entahlah,

malas nak komen lebih, fikir sendiri sebab masing-masing punya

akal yang Allah telah kurniakan....

Okay, itu saja cerita nadia.. Oh ya esok nadia ada interview

di area Semambu.. Doakan yang terbaek untuk nadia ya and esok

juga nadia ke klinik sebab kedua-dua telinga nadia masih bernanah

dan sedikit bengkak..Ini pun badan semakin kurang enak, demam

agaknya..... Okay, kawan-kawan semua, jaga kesihatan, jaga

kelakuan dan jagalah kehormatan tak kira di mana sahaja...

Ingat, walau manusia tak nampak tapi Allah sentiasa melihat....

Sekian, terima kaseh....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua Rakan Lemas Ketika Mandi <b>Di Sungai</b> Pasir Kemudi | MyNewsHub (BM)

Posted: 15 Jun 2011 01:41 AM PDT

KUANTAN – Seorang penuntut Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kuantan dan sahabatnya mati lemas ketika mandi-manda di Sungai Pasir Kemudi, Sungai Lembing dekat sini pagi Rabu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan Supt Zulkifli Taha berkata, mangsa tersebut penuntut Fakulti Biologi Mohd Adhamerudin Omar, 22, yang berasal dari Padang Sanai, Padang Terap, Kedah dan Amirul Hakim Mustafa, 19, dari Indera Mahkota di sini.

Katanya sebelum kejadian, kedua-dua sahabat itu bersama dua lagi rakan mereka dipercayai mendaki Bukit Panorama di Sungai Lembing selepas solat Subuh di Masjid Sungai Lembing.

"Kesemua mereka kemudiannya turun dari bukit berkenaan dan terus ke sungai itu di mana dua mangsa berkenaan telah turun ke dalam sungai manakala dua lagi rakannya menyediakan makanan di darat," katanya ketika dihubungi di sini, Rabu.

Zulkifli berkata ketika sedang mandi-manda pada pukul 8.30 pagi tadi, salah seorang daripada mangsa didapati lemas dan beliau cuba dibantu oleh seorang lagi mangsa sebelum kedua-duanya tenggelam.

"Dua rakan mereka cuba membantu tetapi tidak sempat sebelum kedua-duanya membuat laporan mengenai kejadian itu," katanya.

Menurutnya sepasukan anggota polis, bomba dan orang ramai melancarkan operasi mencari dan menyelamat sejurus selepas itu berjaya menemui mangsa kira-kira sejam kemudian tidak jauh dari lokasi mangsa hilang.

Katanya kedua-dua mangsa dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan untuk dibedah siasat sebelum dituntut oleh keluarga masing-masing. – BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

X.P.D.C. Si Ali: Separuh Malam Mencari <b>Brinchang</b>

Posted: 03 Aug 2011 09:42 AM PDT


Dah beberapa hari puasa berlalu, harapnya semua dapat beribadah dengan sempurna. Tapi entri ni takde kaitan dengan bulan puasa pun. Ni kisah sehari sebelum puasa, kisah ekspedisi ke Cameron Highlands.
Tujuan utama kami adalah untuk takluki Gunung Irau - gunung yang paling sejuk, paling tinggi dan paling utama paling berlumut di Tanah Tinggi Cameron, sebab tu ia jugak dikenali sebagai mossy mountain. Tapi nak sampai ke Irau, terlebih dahulu kita akan lalui Gunung Brinchang.
Dari Shah Alam, kami sampai di Cameron pukul 2 pagi 31 hb 7. Sempat lagi singgah di kedai mamak di Tanah Rata untuk minum-minum, lepastu barulah kami gerak ke Gunung Brinchang di Brinchang. Sebenarnya ni adalah kali pertama kami ke gunung ni, dan dengan hanya berbekalkan bacaan di blog dan sebuah peta, kami dengan penuh yakin melangkah ke sini. Untuk ke puncak Gunung Brinchang ni ada dua cara, trekking dalam hutan selama dalam sejam atau naik kenderaan sejauh 9 km dari jalan utama di Brinchang. So kami ambik opsyen kedua sebab matlamat kami adalah untuk ke Irau.

Kami tiada masalah mencari simpang untuk ke sini dengan adanya peta di tangan. Tapi bila kami masuk simpang tu, kami terus sahaja melalui jalan tersebut tanpa sedari kami telah tersalah laluan. Dan akhirnya terdamparlah kami di kawasan ladang kobis, sebabnya jalan tersebut tidak lagi boleh dilalui oleh kenderaan kami. Kami tak putus asa, semua bersiap dengan pakaian mendaki, kami akan parkir saja kereta di situ, dan teruskan dengan berjalan kaki. Namun setelah setengah jam berjalan, hanya ladang kobis yang kami temui, dan laluan kami juga berakhir di jalan mati. Tahulah yang kami sudah sesat. Jam menunjukkan pukul 4 pagi.

Maka kami pun patah balik sehinggalah kami jumpa satu simpang yang jalannya lebih besar dan lagi ok dari yang telah kami lalui tadi. Kami pun cuba masuk ke simpang tersebut, dan akhirnya terdapat batu tanda jarak di tepi jalan yang menunjukkan jarak ke Gunung Brichang sejauh 5 km. Kami menarik nafas lega..

Tapi sehingga 2km terakhir, jalan yang sedikit berlubang menyebabkan kereta kami yang sedikit lowered tak lepas. Jadi kami pon teruskan je dengan berjalan kaki. Dan pukul 5 pagi sampailah kami di puncak Gunung Brinchang. Suasana takyah cakap, memang sejuk. Kami terus rebahkan diri di pondok yang terdapat di situ.
Sekitar 6.30 pagi mulalah datang segerombolan orang ke puncak tersebut. Katenya nak melihat matahari terbit di atas menara di situ. Tapi sekeliling dipenuhi kabus, sehigga jam 0730 masih tidak nampak apa-apa.

Kami pulak terpaksa menelefon sorang member untuk tau starting point ke Irau. Dan kami diberitahu supaya berpatah balik kira-kira 1km untuk ke starting point tersebut. Dan tanpa buang masa, kami terus bersiap. Tapi sempat jugak kami mendaki menara di puncak Brinchang tersebut untuk bergambar, walaupun pemandangan memang hampeh, ditambah lagi gambar yang teruk.
Setelah itu di pagi yang sejuk sambil dihujani titisan kabus itu bermulalah kembara kami ke puncak Gunung Irau pula.

akan bersambung..

Laluan untuk ke lokasi: Dari pekan Brinchang, hala ke Butterfly Garden. Masuk simpang kiri selepas sahaja Butterfly Garden tersebut. Selepas kira-kira 4km, perlu masuk simpang ke kiri dan teruskan sehingga sampai di puncak Gunung Brinchang. Tips: pastikan hanya lalu jalan bertar, jika jalan bersimen bermakna anda telahpun sesat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 07:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2011 07:13 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 07:49 AM PDT

Kay Bakery: Cuti ke Kuala Gandah - <b>Lanchang</b>...

Posted: 11 Jun 2011 01:57 AM PDT

Salam...

Yati janji minggu lalu....sekadar berkongsi tempat menarik..mana la tau...runsing tak tau mana nak bwk anak2..tak perlu jauh2..di dalam negeri pun ada byk tempat menarik....

Cara nak pegi...ikut Karak Hiway...dari tol Gombak...terus je..exit di Lanchang...bayar tol, dari situ sudah ada singboard ke tempat ni...belok ke kanan...perjalanan dari situ dlm 10km...jalan agak kecil (jalan kampung/hutan/pokok getah)..tapi jgn risau...jalan tar yang masih elok..cuma jgn pandu laju2 ye....

pesanan utk pelawat..jika mahu naik gajah..kena beli tiket awal...yati dgr deme sediakan 150 tiket saja utk yg mau menunggang gajah...utk segala xtvt...bermula dari jam 1pm...rujuk pic di atas..

persekitaran yang selesa...kedai makan pun ada di luar atau di dalam..kalau nak bwk makanan sendiri pun boleh...boleh piknik kat sini..ada wakaf2 yg di sedia kan....nyaman ..tapi...panas la sikit,,,,he..hee....

xtvt..bersama gajah bermula jam 2pm...dari memberi makan, menunggang gajah, lihat gajah mandi...mandi dgn gajah...pun ada...

anak2 yati yg lelaki 2 org ni..penakut..hei..mama nye je yg berani....emm...memang gitu la..yati byk kali tgk..selalu yg berani nya budak perempuan...harap2 nya...jgn la begini ye anak2 ku..lelaki harus berani dan kuat ye....mama la puas berposing - klik sana sini..mode bergambar mari....

yati rasa semua orang mesti terhibur...panas melekit..jgn risau..bukan kita sorang je..bau masam..semua pun..huu..hu...pakai pakaian yg selesa ye....dgn kasut...org putih..suka sgt...org tempatan pun...jgn terkejut tiada bayaran, cuma mereka mohon sumbangan pada yg mau naik gajah....jadi..rebut peluang ni...perjalanan ke sini pun dlm..2 jam 45 minit..dari puchong la...toll pun..dlm rm15 gitu...memang budget journey lah...

nanti yati cerita lagi...deer land dan bukit tinggi pulak yea....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kay Bakery: Cuti ke Kuala Gandah - <b>Lanchang</b>...

Posted: 11 Jun 2011 01:57 AM PDT

Salam...

Yati janji minggu lalu....sekadar berkongsi tempat menarik..mana la tau...runsing tak tau mana nak bwk anak2..tak perlu jauh2..di dalam negeri pun ada byk tempat menarik....

Cara nak pegi...ikut Karak Hiway...dari tol Gombak...terus je..exit di Lanchang...bayar tol, dari situ sudah ada singboard ke tempat ni...belok ke kanan...perjalanan dari situ dlm 10km...jalan agak kecil (jalan kampung/hutan/pokok getah)..tapi jgn risau...jalan tar yang masih elok..cuma jgn pandu laju2 ye....

pesanan utk pelawat..jika mahu naik gajah..kena beli tiket awal...yati dgr deme sediakan 150 tiket saja utk yg mau menunggang gajah...utk segala xtvt...bermula dari jam 1pm...rujuk pic di atas..

persekitaran yang selesa...kedai makan pun ada di luar atau di dalam..kalau nak bwk makanan sendiri pun boleh...boleh piknik kat sini..ada wakaf2 yg di sedia kan....nyaman ..tapi...panas la sikit,,,,he..hee....

xtvt..bersama gajah bermula jam 2pm...dari memberi makan, menunggang gajah, lihat gajah mandi...mandi dgn gajah...pun ada...

anak2 yati yg lelaki 2 org ni..penakut..hei..mama nye je yg berani....emm...memang gitu la..yati byk kali tgk..selalu yg berani nya budak perempuan...harap2 nya...jgn la begini ye anak2 ku..lelaki harus berani dan kuat ye....mama la puas berposing - klik sana sini..mode bergambar mari....

yati rasa semua orang mesti terhibur...panas melekit..jgn risau..bukan kita sorang je..bau masam..semua pun..huu..hu...pakai pakaian yg selesa ye....dgn kasut...org putih..suka sgt...org tempatan pun...jgn terkejut tiada bayaran, cuma mereka mohon sumbangan pada yg mau naik gajah....jadi..rebut peluang ni...perjalanan ke sini pun dlm..2 jam 45 minit..dari puchong la...toll pun..dlm rm15 gitu...memang budget journey lah...

nanti yati cerita lagi...deer land dan bukit tinggi pulak yea....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved