ads

Khamis, 15 Mac 2012

06 di brinchang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved