ads

Khamis, 31 Mei 2012

06 di merapoh - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 09:17 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 09:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Gunung Tahan: Kuala Juram(<b>Merapoh</b>)-Tahan-Kuala Juram – Part I

Posted: 16 Apr 2011 09:59 PM PDT

Pertama kali aku naik gunung adalah (kalau tak silap) pada hujung tahun 2009. Aku naik Gunung Nuang. Tapi sampai suku perjalanan je. Itu pon esoknya berjalan terkengkang-kengkang. Tak habis pun. Sampai sekarang tak pernah jejak puncak Gunung Nuang. Haha. Kali ni bukan cerita naik Nuang. Tapi naik Gunung Tahan.

Ada orang nak kejar G7 (7 gunung tertinggi di semenanjung) Tapi aku belum sampai ke tahap tu lagi. Mana orang ajak, aku pergi. Haha. Setakat ni kepuasan aku adalah menjejakkan kaki di puncak tertinggi Borneo(Kinabalu tahun lepas) dan pundak tertinggi Semenanjung Malaysia; Gunung Tahan. Hoyeah!

Sedikit info mengenai Gunung Tahan.

Lokasi: Pahang.
Ketinggian: 2,187 meter (7,175 kaki)

Terdapat 2 trail popular untuk sampai ke Gunung Tahan iaitu samada melalui Merapoh(Kuala Juram) atau Kuala Tahan. Trail Kuala Tahan adalah trail yang pertama ditemui sejak tahun 1881. Ia lebih mencabar, lebih jauh dan memakan masa sehingga 7 hari manakala trail Kuala Juram adalah trek yang baru dibuka pada Ogos 1993 dan memerlukan 4 hari untuk pergi dan balik.

Tanpa membuang masa, berikut adalah travel log selama empat hari 3 malam yang dibahagikan kepada 4 episod(Part I, II, III & IV)

Travel log hari pertama, 5 April 2011;

6:00 AM – Tiba di Stesen Keretapi Merapoh
7:30 AM – Breakfast
8:13 AM – Bergerak masuk ke Taman Negara Sungai Relau
9:45 AM – Briefing selepas declare barang
10:15 AM – Bertolak dengan 4WD ke Kuala Juram
10:45 AM – Tiba di Kuala Juram
11:15 AM - Pendakian bermula!
12:15 PM – Tiba di Kuala Luis dan berehat selama 20 minit
2:15 PM - Tiba di Kem Lata Luis
4:00 PM - Tiba di Kem Kor
8:30 PM - Mimpi indah (Dalam hujan rintik-rintik)

Total 36 Photos

Mari kita kaji kedua-dua trail sebelah menyebelah. Empat hari vs. tujuh hari. Tepuk dada tanya nak yang mana, dada kata ikot yang empat hari saja sebab aku noob dan tak training langsung. Ade la naik Gunung Datuk sebulan sebelum tu. Haha.

2. Berikut adalah sedikit pesanan pihak bertanggungjawab. 44.9km(one way) secara total. (Kata Lair ini calculation straight line pakai GPS. Jarak sebenar on foot pusing-pusing bukit mungkin lagi jauh) Empat hari adalah tempoh perjalanan standard tanpa sebarang masalah teknikal.

3. Keseluruhan barang persendirian termasuk seluar dalam warna fink bergambar Ultraman. Haha. Paling penting.. ah semua tu penting la samdol! Kalau tak, takde maknanya aku nak pikul berkilo-kilo atas belakang.

4. Berat beg baru aku dengan barang-barang persendirian tadi. Sepuluh kilo sahaja. Tanpa air minum 3 liter(3 kilo), kamera (sekilo lebih) Sampai sana topup lagi sedikit sebanyak bayang-barang catuan seperti beras dan lain-lain.

5. Pepagi pukul 6 sampai di Merapoh. Semayang subuh dekat masjid berdekatan dan terus bersiap pakai uniform hiking. Lepastu gerak cari breakfast. Sejuk beb pepagi dekat Merapoh ni. Stesen ketapi dia kecik saja dan ketapi hanya akan berhenti amik orang upon request kalau harga tiket terkumpul lebih dari RM200. Kalau tak, pegi naik dekat Gua Musang le.

6. Di Merapoh, selain pergi hiking, boleh juga pergi kenduri Niti & Faleh. Haha.

7. Selepas sembang dengan guide, didapati beras tidak cukup jadi kami tambah lagi 5 kilo. Bahagi 5 orang. Ha pikul la kau.

8. Pak Teh ready nak bawak kitorang masuk ke Taman Negara dengan 4WD yang hebat. Penuh dengan 10 ekor beg besar.

9. Sampai di Taman Negara Sungai Relau, terus bukak balik beg besar tu, tabur semua barang. Declare satu-satu benda yang akan dibawa masuk hutan. Kira semua bungkusan plastik, bateri, botol, tin. Pakaian termasuk spender ultraman tadi.

10. Lepastu pendaftaran, pusing-pusing dulu bilik pameran sebagai warm up mental sebelum hiking. Selepas itu sedikit briefing oleh tuan ranjer. Foto menunjukkan jari yang agak-agak tunjk kat mana nak start pancit dan timbul rasa menyesal pegi masuk hutan. Haha.

11. Maka bermulalah perjalanan kami jauh dari ketamadunan menaiki 4WD sejauh 13kilometer dari Sungai Relau ke starting point Kuala Juram.

12. Muka-muka gembira. Ada yang tak pakai thights pon. Kagum aku. Haha. Tapi alhamdulillah semuanya tak diserang pacat yang ganas.

13. Tobat laju Pak Teh bawak 4WD ni. Lelebih lagi masa dia lajak nak naik bukit. Roller-coaster siot! Nak angkat tangan dan jerit "wheeeeeeeeeeeee" tapi takot tercampak keluar lak. Haha.

14. Kuala Juram adah salah satu santuari Ikan Kelah Taman Negara. Kat sini dilarang sama sekali memancing atau tangkap buat naik ikan kelah tersebut. Kata Pak Teh, kalau buat naik sekor nanti semua ikan akan merajuk tanak jumpe manusia. Kalau Pak Teh tipu aku, aku pon tipu korang la. Haha.

15. Ada Lata Bunian lah! *ok dalam hati sedikit cuak*

16. Muka kerek lagi ni sebab lom kena penangan hutan belantara lutut bertemu dagu. Haha. Juga kene pakai semat. (baju tuck in dalam) Haha. Kacak bukan? Takot pacat la katakan kang depa naik kasi love bite kat ketiak lak. Hehe.

17. Azam membacakan doa agar semuanya selamat pergi dan pulang. (anak sapa laaaa kitorang niiiihhh seswai dibuat menantu hoh!)

18. Jambatan gantung ini yang akan dirindu serindunya pada 3 hari yang mendatang. Haha.

19. Jambatan gantung permulaan trek ke Gunung Tahan. Naik ni sambil nyanyi lagu "Goyang-goyang, goyang kepala goyang". Haha.

20. Sungai pertama kene cross. Dalam kepala aku satu je. Lepasni mesti pesta kempen derma darah. Tapi aku apa takut? Aku dah pakai kacak baju tuck in mcm nak pegi opis. (padahal pegi opis pon tak penah tuck in) Haha.

21. Selepas bermain air, kita panjat batang pokok lak. Sekali kene seronok. tiga empat kali macam ni naik menyampah la pulak. Haha. Lepastu trekking dengan kasut/stokin basah. Cepelet, cepet, cepet. Kaki pon rasa suam. Haha.

22. Awal-awal memang begini. Semua rapat-rapat. Dekat-dekat. Tapi jangan pegang-pegang. Haha Lama-lama pecahla jadi dua group. Group laju dan group sipud. Aku group mana? Aku group sweeper. Haha. (nama cool bagi sipud)

23. Bila cross sungai, bukak semua chest strap, waist strap sebagai langkah berjaga-jaga. So, bila jatuh dan hanyut lepaskan saja bag itu. Kalau tak nanti akan kene drag sekali arus atau tenggelam bersamanya. Naik atas darat baru strap balik. Sekian pesanan penaja.

24. Air melo. Tak nampak apa yang dipijak. Agak cuak walaupun air tu paras lutut je. Mana la tahu tetibe ade lobang ke ape ke. Kan kan kan?

25. Takdok le dalam sangat tapi basoh le ponggom awok... (The river is not too deep. Only warm-warm deep. Not knee deep. Not waist deep. It's ass deep. LOL)

26. Bapak besar wei pokok ni. takleh nak peluk dah lebo dia.

27. Melalui tepi lereng bukit yang ada sungai dibawahnya dengan kadang-kadang menlalui anak sungai dan tali air.

28. Kadang-kadang ada trek yang curam kebawah begini. Selalunya curam ke atas. Mana-mana pon tak kesah la. Azab naik atau turun lebih kurang je. OK tipu. Turun lebih nyaman sebenarnya. Hehe.

29. Kulat ni basar gila cakap aku. Ade la sebesar dulang kot. Sepatutnya aku amik gamba beliau bersama seorang manusia. Baru nampak betapa besar dia. Erm.. um.. takpelah. Haha.

30. Pokok nik akar dia terkeluo macam pokok bakau yo!

31. Ni sungai ke 2 kot. Tengok tu Pa'an dah senget sebab salah step. Kat sini aku chill lagi cross sungai dengan kamera selamba strap deat dada. Kalau tergolek dalam sungai mmg nanges aku 4 hari 4 malam.

32. Air dia tak deras sangat. Air dia tak dalam. Air dia tak jernih sangat. Tapi kalau jatuh tu kompem hanyut sejauh beberapa sentimeter.

33. Cendawan! Eh kulat! Eh cendawan! Eh apa tah tapi kaler oren la tapi rasa belum tentu oren. Mungkin rasanya seperti stokin. Haha.

34. Pokok apa tah. Besar nak mampus daun dia. Boleh buat tempat berlindung kalau hujan lebat. Wow!

35. Seres aku cuak nak cross sungai ni. Tang ni aku simpan kamera bila nak cross. Aku tak kompiden. (Sayang wei kemere tu sekor je aku ade) Depa mesti menyampah tunggu aku lambat bungkus kamera dalam bag. Hehe.

36. Kuala Luis. Ini adalah sungai yang paling menakutkan. Silap tektik jatuh dalam jeram tu. Dahle banyak batu. Tapi takde masalah bagi orang berani macam aku. Haha dah settle belagak le yeop!

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram - Part I, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Related posts:

  1. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part IV
  2. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part III
  3. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part II
  4. Trans Cameron: Gunung Jasar-Perdah – Part I
  5. Gunung Ledang – Part I
Tags: , , ,

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 19 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 19 May 2012 09:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2012 09:19 PM PDT

URL Sumber Asal :-

MACAM-MACAM HAL: ilmu ghaib ke hehe

Posted: 18 May 2012 04:17 PM PDT

Oleh Syazwan Msar
am@hmetro.com.my
KUALA LIPIS: Dia seorang guru silat yang terkenal di Merapoh dan andainya dia berkata bahawa tidak perlu menaiki kenderaan untuk ke Kelantan, pasti ramai yang mengaitkan kenyataannya itu dengan ilmu serta kehandalan yang dimilikinya.
"Memang saya boleh ke Kelantan dalam tempoh tidak sampai lima saat. Kalau tidak percaya, saya boleh buktikan," kata Ismail Abdullah, 68, yang menetap di Kampung Mentara Baru, Merapoh, dekat sini.

Bukan niat Ismail bermegah dan berbangga dengan ilmunya, tetapi memang bukan sesuatu yang sukar baginya ke negeri jiran itu.

Selepas diselidik, rupa-rupanya rumah Ismail terletak di garisan sempadan Pahang-Kelantan dan dalam beberapa langkah saja, Ismail boleh berada di Kelantan dan pulang ke Pahang dalam sekelip mata.

"Saya tidur di Pahang dan memasak di Kelantan. Saya tidak perlu menaiki kenderaan ke Kelantan. Kadangkala, saya sendiri keliru sama ada saya orang Pahang atau Kelantan.

"Kalau mengikut sijil kelahiran, saya orang Kelantan, tetapi saya merasakan saya orang Pahang kerana sebahagian besar dari hidup saya dihabiskan di negeri itu," katanya.


Ismail yang juga bekas Ketua Kampung Mentara Baru berkata, keadaan itu sudah dialaminya sejak kecil lagi dan dia hanya mengetahui rumahnya terletak di sempadan Pahang-Kelantan apabila Jabatan Ukur dan Pemetaan (Jupem) meletakkan batu sempadan pada tahun 1962.

Dia yang sudah kematian isteri sejak lebih lima tahun lalu menetap di rumah berkenaan bersama dua daripada lapan anaknya.

"Alamat saya menunjukkan saya menetap di Pahang, tetapi tidak sampai 5 saat, saya boleh berada di negeri Kelantan. Kalau orang lain, mereka memerlukan masa paling tidak 5 jam untuk ke Kelantan tetapi tidak bagi saya," katanya sambil bergurau.

Itulah istimewanya kediaman Ismail dan dia tidak berhasrat mengubah lokasi rumahnya kerana selesa dengan keadaan itu walaupun pernah terfikir berpindah.

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 09:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 09:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:35 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 09:15 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 09:20 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Midie <b>Merapoh</b>: Mak mahu ke Pulau Pinang

Posted: 12 Mar 2011 12:00 AM PST

Kesian sangat pada mak aku ni. Semakin hari semakin uzur. Dulu masa di rumah aku, boleh juga dia pergi ke ruang tamu menonton televisyen jika bosan dengan berjalan perlahan-lahan berpapah kat dinding tetapi sekarang ni dia hanya terbaring di katil di biliknya sahaja. Kalau bangunpun untuk buang air atau makan. Makanannya kami kena hantar kat bilik kerana dia tak larat nak duduk lama-lama di kerusi.

Penyakit kencing manis dan jantungnya semakin teruk. Dulu ubatnya pil sahaja tetapi sekarang doktor kata mak aku perlu disuntik insulin. Masa di rumah aku ni, aku tolong suntik insulinnya dua kali sehari. sekali pagi dan sekali petang. Memang aku rasa ngeri untuk menyuntiknya tetapi apa nak buat, dah terpaksa.

Baru-baru ni mak aku dimasukkan ke wad semula setelah dibawa ke hospital oleh abang cik aku. Semasa aku balik ke Merapoh pada Hari Raya Haji baru-baru ni, aku memang dah perasan yang mak aku nampak macam tak berdaya sahaja. Aku ajak dia ke rumahku di Temerloh tetapi dia enggan dengan alasan kerja-kerja membuat bilik dan mengubahsuai bahagian depan rumahnya di Merapoh ni belum siap sepenuhnya. Dia kena tunggu sehingga selesai semua urusan itu barulah boleh ambilnya. Walaupun keberatan meninggalkannya dalam keadaan begitu tetapi aku tak bolehlah memaksanya.

Beberapa hari kemudian aku bertambah bimbang selepas menelefonnya di kampung. Suaranya memang macam tak sihat sangat lalu aku sms semua adik beradik aku yang jauh untuk memaklumkan keadaan mak aku itu. Abang cik aku di Keratong dengan penuh perihatin terus balik ke Merapoh untuk melihat mak aku. Kemudianm dia membawa mak aku ke Hospital Temerloh lalu mak dimasukkan ke wad. Terima kasihlah abang cik atas keperihatinan itu. Semoga menjadi contoh dan teladan kepada kita semua.

Setelah hampir dua minggu di wad, barulah mak aku dibenarkan keluar. Masa di wad kami semua bergilir-gilir menemaninya di wad itu. Kakde, Kakjang, Kakdak, dan abang cik tidur di wad lebih kurang tiga malam seorang. Bila tiba giliran aku, Alhamdulilah mak dibenarkan dibawa pulang dan aku membawa mak ke rumah aku di Taman Temerloh Jaya.

Aku memang dah lama merancang untuk pergi berjalan atau melancong ke Pulau Pangkor dalam cuti sekolah hujung tahun ini. Aku tertarik mendengar aktiviti snorkeling seperti yang diceritakan oleh seorang rakanku yang pernah pergi ke sana. Sebelum ke situ aku merancang untuk menziarahi abang bong aku yang sudah lama sakit di Penaga, Pulau Pinang. Tempat jauh ni susahlah nak datang melawat kerana bukan sahaja jaraknya yang jauh tetapi kita juga kena bersedia dengan masa dan wang ringgit. Memang sudah lama aku tak melawat abang bong aku yang sakit tu tetapi apakan daya, keadaan tidak mengizinkan aku ke sana selalu.

Aku ceritakan hasrat aku itu kepada mak aku. Aku juga beritahunya tidak dapat membawanya sekali dengan alasan dia masih terlalu lemah untuk ke sana. Aku ingin menghantar mak aku ke rumah abang cu aku di Bagau Parit sementara aku berjalan ke sana. Sebelum itu aku ada bercerita kepada abang-abang dan kakak-kakak aku tentang perkara itu dan mereka semua melarang aku membawa mak aku berjalan sekali memandangkan dia masih terlalu lemah.

Aku lihat mak aku diam saja setiap kali aku beritahu akan menghantarnya nanti ke rumah abang cu di Bagau Parit. Sehari sebelum aku bertolak ke Pulau Pinang, aku ajaklah mak aku ke rumah abang cu tetapi rupanya mak aku ingin mengikutku walaupun keadaannya seperti itu. Puas aku memujuknya supaya tinggal sahaja di rumah abang cu tetapi dia tetap bertegas untuk mengikut kami ke Pulau Pinang yang memakan masa 6 hingga 7 jam perjalanan dari Temerloh. Aku risau nanti dia tidak larat duduk di dalam kereta selama itu,  apatah lagi dia baru sahaja beberapa hari keluar dari wad. Bagaimanapun akhirnya aku dengan rela hati membawa juga mak aku memandangkan kesungguhannya untuk mengikutku ke sana walaupun mungkin menerima risiko mak jatuh sakit dek kerana terlalu keletihan berjalan. Aku cukup tersentuh apabila dia berkata "Nak risau apa, kan awok ada!". Aku bertawakkal kepada Allah, semoga mak aku selamat pergi dan pulang.

Kenapa mak aku beria-ia sangat nak mengikutku ke Pulau Pinang?

Sebenarnya mak aku tu terlalu rindukan abang bong. Abang bong memang dah tak berdaya untuk datang menjengoknya. Khabarnya penyakit abang bong semakin teruk sekarang. Entah kenapa bahagian belakang dan lehernya membengkak tanpa diketahui sebabnya.

Setibanya kami di rumah abang bong kira-kira pukul 4.30 petang. Di muka pintu rumahnya, aku terus nampak abang bong tersenyum sambil memandangku. Aku memberi salam dan terus menuju kepadanya yang tersandar di kerusi malas untuk bersalaman. Aku melihat wajahnya, dia lebih kurus dan cengkung daripada masa aku datang ke rumahnya hampir setahun lalu. Aku melihat dan merasa tempat bengkakan di leher dan di belakangnya. Bengkak itu agak besar dan rasanya keras bagai ada tulang di dalamnya. Katanya tempat itu memang sentiasa terasa sakit bagai ada duri yang menusuk. Ada masa rasa sakitnya terlalu kuat dan ada masanya agak reda. Masa redalah dia dapat terlelap sesekejab di kerusi malas itu. Cubalah bayang jika kita berada di tempatnya sekarang yang sentiasa menanggung sakit dan tidak dapat tidur secukupnya sudah lebih setengah tahun. Adakah kita terus bersabar dan mampu tersenyum sepertinya...

Dia memberitahuku di kerusi inilah dia duduk setiap hari termasuklah pada waktu malam. Dia tidak dapat tidur di katil kerana bengkak di belakang dan lehernya itu akan lebih terasa sakitnya apabila berbaring di atas katil. Di kerusi inipun bukanlah dapat tidur lena sangat tetapi dia berasa lebih selesa dan dapatlah terlelap juga sekali sekala...

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 09:19 PM PST

URL Sumber Asal :-

Suzani + Atikah « Kerul Shukor | Jurufoto Kahwin, Jurugambar <b>...</b>

Posted: 14 Jan 2012 03:39 PM PST

Suzani + Atikah

Assalamualaikum,

Entri 1st untuk tahun 2012 walaupun sudah 2 minggu 2012 bermula, tak terlambat lagi aku nak ucapkan selamat tahun baru kepada korang. Bermulanya tahun 2012 ni aku berharap agar ada peningkatan demi peningkatan untuk aku berjaya dalam bidang yang aku minati ini, aku akan cuba buat terbaik, InsyaAllah. Ok, kali ni pasangan Suzani dan Atikah yang berlansung di Temerloh dan belah lelaki pula di Merapoh. Bukan Jemapoh tau, tu cerita "Dari Jemapoh ke Manchester",hehe. Tapi perjalanan ke Merapoh boleh tahan juga jauhnya, 3 bandar aku tempuh, mula-mula Bentong, Raub dan Kuala Lipis. Tapi Raub dan Kuala Lipis 1st time aku ke sini, harap je orang Pahang. Hahaha..






















Cerita pasal Merapoh tadi, aku ditemani oleh 2 jejaka hensem yang sudi ikut aku ke sana, terima kasih K.A dan Ajak. Ok, kepada kedua pengantin, semoga kalian berbahagia sampai akhir hayat, InsyaAllah.

Wassalam~

Kerul Shukor
Jurufoto
Email: kerulshukor@gmail.com
Tel: 017.209.2184
YM: kerulala

  

Tags: , , , , , , , ,

Like this post? Share it!

Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 09:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2011 06:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Gunung Tahan: Kuala Juram(<b>Merapoh</b>)-Tahan-Kuala Juram – Part II

Posted: 20 Apr 2011 06:11 PM PDT

Sebenarnya, ini kali pertama aku pergi hiking dengan fullpack atas belakang. Nak-nak pulak trip yang maybe boleh mencecah 5 hari 4 malam. Betapa berdebornya jantung aku ni tuhan saja yang tahu. Dahle tak pegi training. Main redah je. Tapi alhamdulillah semua selamat.

Boleh dikatakan trail yang aku lalu sepanjang 4 hari ni adalah kombinasi segala trail yang pernah aku lalui di Gunung Datuk, Gunung Nuang, Gunung Brinchang, Gunung Ledang dan lain-lain. Semua ada. Nak yang kering, yang basah berselut sampai lutut, yang berpacat dan tak ketinggalan yang pacak sampai menyesal pegi hiking. Pendek kata, trail ni adalah best!

Sedikit info mengenai Gunung Tahan.

Lokasi: Pahang.
Ketinggian: 2,187 meter (7,175 kaki)

Travel log hari kedua, 6 April 2011;

6:30 AM – Bangun tidur (kononnya. haha)
9:18 AM – Bergerak ke Permatang
10:15 AM – Tiba di Permatang
10:30 AM - Bergerak ke Kem Kubang
12:45 PM – Tiba di Kem Kubang
2:00 PM – Bergerak ke Botak (Perancangan asal)
2:50 PM – Tiba di Belumut
6:45 PM – Tiba di Bonsai (Bermalam di Bonsai sahaja lah sebab hari dah nak gelap)

Total 37 Photos

Sila teka apa tu? Itulah taik gajah. Yang kat tengah tu dah kene lanyak dengan budak-budak ni. Takde kesedaran sivik betul. Tahi pon nak lanyak ke? Haha.

2. Selepas 3 sungai besar, sampai lah ke Lata Luis. Sini ada campsite. Bole juga kalau nak bermalam kat sini.

3. Lata Luis. Tatau nak letak caption apa. OK aku tau, pemandangan yang nyaman.

4. Masih di Lata Luis. Kat sini la aku rasa mcm nak berendam macam anak dara berkemban dalam sungai tu sebab penat gila. Tapi bila pikir kesedaran sivik dan risau takot ada orang berdarah hidung(sebab kene tumbuk), aku batalkan niat tu.

5. Lata Luis ada air terjun. Yelah, nama pon lata. Kalau takde air terjun kang ada orang buat mogok lapar lak.

6. Akhirnya sampai di Kem Kor. Kem paling besar dan paling selesa. Cuma jamban je out of service. Tak jadi masalah, buang saja di tepi sungai. (no no no no jangan dalam sungai/air ye)

7. Kem Kor adalah destinasi pertama kami. Sebelah kem ada sungai. Boleh mandi tapi sebab sejuk sangat aku tak mandi. Aku amik aiyor semayang je. ANAAAAAAK SAPAAAA LAAAAA NIIIII??

8. Bila pandang ke atas, tetibe insap dan rasa kita ni kecil saja.

9. Cendawan comel di Kem Kor. Nama beliau Cembawam. Hai!

10. Masih di Kem Kor. Awan putih, langit biru, daun kayu hijau. Sejuk mata memandang.

11. Bag aku terbongkang berlatarbelakangkan jamban yang takleh pakai di Kem Kor.

12. Aku teringat ada orang takut belalang. Bila beliau hinggap atas stokin yang aku jemur ni, aku pon amik la gambar beliau.

13. Malam pertama kami di Kem Kor. Banyak agas kat sini. Seb baik aku pakai baju lengan panjang & seluar trek. Kalau idok, menggaru le jawabnya. Malam tu jugak hujan turun. Alhamdulillah tak lebat. Jadi kami dapat tido dengan selesa. Tanpa ada insiden khemah banjir macam aku penah kene dekat Kem Sungai Pauh. T_T

14. Tengah sembang-sembang tetiba awan jadi merah, pokok-pokok jadi merah. Aku, Azam, Lair terkejut. Haha. Ingatkan apa dah jadi. Rupanya reflection sunset dari belah yang bertentangan. Subhanallah!

15. Makan malam kami di Kem Kor. Nasi goreng lembik berlauk daging dan ikan bilis. Terbaek wei sebab lapar dan letih. Tak dilupakan cendawan keras di tengah sebab rendam sekejap saja. Haha.

16. Pagi yang gelap kini sudah terang, mari bukak khemah dan susun balik barang-barang nak bawak dan kumpul barang yang nak tinggal untuk kegunaan on the way balik.

17. Stock makanan simpanan yang akan dikutip bila balik nanti di Kem Kor. Pikul yang perlu sahaja ke kem seterusnya.

18. Isnin T/Hari : Bukan bungkusan kami. Peninggalan pendatang sebelum kami di Kem Kor.

19. Kem Kubang. Mula-mula plan nak tido kat sini tapi kami otimis dan mahu terus ke Kem Botak! Jadi, bolos saja dinding ittewww! Selepas berehat, terus menuju ke Botak.

20. Mistkul rasanya! Sejuk gak la bila berkabus tuu.

21. Kem Kubang adalah setinggi 1406meter dari aras laut. Ia adalah 200 meter lebih tinggi dari Gunung Ledang yo! Patutler sejuk.

22. Macam ni la rupa tanah dekat campsite Kubang. Seb baik belah tengah tu kering sikit. Lepas amik gambar ni, kamera aku jatuh dari celah kangkang aku. Cepelet! Hahahahaha padan muka abis D50 aku mandi selut. T_T

23. Tengok la keadaan dia. Mana tak dinamakan Kubang. Hehe.

24. Group photo di Belumut. Boleh tahan penat la masa ni. Tapi apakan daya, jauh lagi beb nak sampai ke Bonsai.

25. Ya, Belumut bukan berlumut. Tempat ni memang lembab dan basah. Takleh imagine sapa yang camping kat sini.

26. Belumut yang berlumut. Jaga langkah. Silap-silap boleh tenggelam sampai ke lutut. Salah langkah boleh sangkut dekat akar dan patah kaki. Ini bukan trail main-main boi!

27. Ok sila pose. Aku nak amik gambar ni. OK blur padan muka. Haha.

28. Burung Merbah terjinak di dunia. Haha. Beliau lompat-lompat saja ikot aku. Kasi tangan dia datang dekat ingat ada makanan. Tak penah amik gambar burung sedekat ni (focal length 20mm saja yo!) Memang depan-depan je aku snap. Lepastu rasa cuak. Betul ke burung tu?

29. Trail belumut ke Bonsai. Memang berlumut lah!

30. Fogging. Itu je la kerja Azam. Ni dekat satu tempat yang dinamakan pemandangan sebab ada pemandangan yang santet.

31. Yahuu sudah sampai di Bonsai yang sejuk. Mulai kawasan ni, semua pokok adalah renek-renek dan cute sahaja. Hotel malam ni setinggi 1705m dari aras laut.

32. Unpacking dan pasang khemah di Bonsai. Penat gila 2nd day ni. Target sebenar nak terus ke Botak dari Kem Kor dibatalkan sebab hari sudah hampir gelap.

33. Mengintai dari celah awan.

34. Pasang fly - canvas yang akan menjadi bumbung khemah. Tali ditarik dari hujung kiri ke hujung kanan. Malam ni tidur dalam kesejukkan di Bonsai!

35. Dari Belumut. Inilah penangan selut tak hengat sepanjang trek. Memang saiko abis. Seb baik tak bawak Nabila. Kalu tak kompem nanges.

36. Tahapebende tah Abang Man tunjuk kat sana. Semua meneropong dengan penuh kekaguman.

37. Orang lain sibuk memasak/kemas barang aku sibuk ngambik gambor. Hehe. Sunset di Bonsai.

Bersambung part III.

Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram - Part II, 10.0 out of 10 based on 4 ratings

Related posts:

  1. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part IV
  2. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part III
  3. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part I
  4. Gunung Kinabalu – Part IV
  5. Gunung Ledang – Part I
Tags: , , ,

Contoh-contoh Karangan Sekolah Rendah: Surat Kiriman Rasmi <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2012 10:06 PM PDT


Setiausaha,
____________________________________________________________________________

Pegawai Daerah,

Pahang.                                                                                                                 24 APRIL 2012

Tuan,

Pencemaran di Kampung Merapoh

Saya Wahab bin Ali,  Setiausaha  JKKK  Kampung Merapoh ingin memaklumkan beberapa masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung ini. Hal ini berlaku sebaik sahaja pembukaan sebuah kilang simen di kawasan bekas lombong emas yang dilakukan tanpa mempedulikan kebajikan dan keselamatan penduduk kampung ini.


2.          Pembukaan kilang ini telah menyebabkan debu-debu beterbangan. Hal ini mengakibatkan rumah penduduk kampung dipenuhi dengan debu serta menjejaskan kesihatan penduduk. Ramai penduduk yang menghidap asma dan batuk sejak akhir-akhir ini.
4.          Sungai Merapoh yang dahulunya merupakan sumber ikan bagi penduduk kampung kini telah dicemari dengan bahan-nahan merbahaya meyebabkan ikan-ikan di sungai itu hampir pupus. Airnya yang jernih kini sudah menjadi keruh kemerah-merahan dan boleh meyebabkan kegatalan atau penyakit kulit. Kecerian di sepanjang sungai itu yang menjadi tempat penduduk kampung memancing atau berekreasi kini tiada lagi.

3.          Selain itu, lori-lori  yang mengangkut simen dan batu sering dipandu dengan laju dan membahayakan keselamatan penduduk. Jalan raya utama ke kampung ini yang berhampiran dengan Balai Polis Kampung Merapoh itu telah rosak teruk tanpa dipedulikan sejak 5 bulan lepas. Lori-lori tersebut menggunakan laluan ini kerana hanya laluan ini sahajalah untuk ke kilang simen itu dari jalan besar. 

5.           Oleh itu, pihak JKKK Kampung Merapoh, dan penduduk kampung ini ingin pihak tuan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menyelesaikan masalah kami ini.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

.................................

Contoh Surat Kiriman Rasmi ini telah disalin oleh:
dari Sekolah Kebangsaan Seri Tualang pada 21 April 2012.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved