ads

Rabu, 18 Julai 2012

06 di bera pahang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di bera pahang - Google Blog Search


Orang Tasek: Kejadian Angin Kencang <b>di Bera Pahang</b> ( Mistiknya)

Posted: 17 Jul 2012 03:26 AM PDT

  Kejadian seperti ini pernah berlaku ketika dulu ...melalui cerita tukwan aku ,tapi tahun ini paling hebat lah... kejadian angin kencag yang berlaku pada waktu petang memang sangat menggemparkan penduduk kampung..semasa aku bercuti di kampung pada bulan sebelumnya tiupan angin memang cukup kencang dan menggerunkan ada jugak aku rakamkan dalam bentuk video. 
     Berbalik kepada cerita kejadian yang menimpa kampung aku pada 27 june tak salah aku sebab mengikut gambar yang di upload di laman muka buku oleh adik aku pada 27 june,selepas kejadian berlaku. boleh tahan penangan angin kencang kali ini dan di katakan antara yang terhebat di abad ini di kawasan kampung aku tu la...Setelah di korek cerita-cerita berkenaan kejadian ribut tersebut dari sudut mistiknya dan dari sudut lain-lain banyak jugak lah yang kedengaran dalam pelbagai versi yang tak masuk dek akal dan nak kata tak percaya pun tak boleh percaya sangat pun tak boleh...
    Versi pertama mengenai kejadian ribut kencang ini ialah mengenai perbuatan beberapa orang pemuda yang di ceritakan mempermainkan 2 jenis binatang iaitu katak dengan cacing...ada yang kata beruk dengan cacing...di permainkan macam mana tak tau la nak cerita..pasal hal pantang larang ni memang dah disumbatkan kepada akal anak-anak oleh orang-orang tua mengenai pantang yang tidak patut di  langgar seperti mempersendakan/mempermainkan binatang sebab yer lah kan binatang ni kalau kita aniaya ke persenda ke doa mereka terus kepada tuhan kalau bala...maka celaka la satu kampung... ada satu cerita tapi di tempat lain la kisah yang sama aniaya binatang nak di kahwinkan beruk dengan kera ha,,,,,,,kesudahannya hanyut satu kampung.. 
     Versi kedua....ha ni dari segi mistik la...mengikut cerita yang diceritakan samada ada percaya atau tidak kejadian tersebut di sebabkan oleh seekor binatang dari kayangan iaitu seekor kuda yang bertanduk dan berkepak kepunyaan seorang pawang .Oleh kerana sudah tidak bertuan maka turunlah ia mencari tuan yang baru.. dan itulah kemusnahan yang dibawanya...Dulunya ada seorang pawang yang telah di beri keistimewaan untuk menjaga kuda tersebut...bukan kuda biasa ke kuda padi ke kuda funfair tetapi binatang dari kayangan iaitu seekor kuda yang kita manusia biasa tak nampak akan jasad kuda tersebut...mengikut cerita yang pernah di dengar kehebatan kuda tersebut kalau turun tak tercabut pokok sebesar pemeluk dua pemeluk ke tiga pemeluk ke...bukan dia lah...dan pawang yang menjaga kuda tersebut pun bukan calang-calang orang sebab tak semua pawang yang berkemampuan nak menjaga binatang dari kayangan ni. Kuda ni pun sebenarnya ialah milik kepada seorang yang bernama Batin Paduka Alam di mana kehebatan beliau ialah seperti seorang dewa... dan kaum semelai adalah keturunan ketujuh daripadanya.. nanti la aku kumpul banyak-banyak sikit pasal Batin Paduka Alam ni mengenai kisah-kisahnya  " turun berdiri raja bersembah"  nak kata mitos mengenai Batin Paduka Alam ni tak la jugak sebab ada bukti kewujudannya kerana ada yang mengatakan sepersalinan pakaian adatnya ada seorang pawang yang simpan. di simpan tempat lain panas istana...hehehe.... nak tau lanjut nanti la aku korek cerita tersebut... baca jer jangan percaya sangat...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved