ads

Jumaat, 20 Julai 2012

06 di jerantut - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


PANAS - PEREMPUAN TARIK BAJU PM NAJIB <b>DI JERANTUT</b>

Posted: 20 Jul 2012 02:02 AM PDT



JERANTUT - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata peneroka berhak menikmati apa yang dikecapi kini kerana mereka telah berjuang lebih separuh abad menerusi program rancangan pembangunan tanah untuk mengubah nasib mereka.
   
Beliau berkata ramai masyarakat luar kini menganggap peneroka sebagai 'anak emas' perdana menteri berikutan pelbagai insentif dan nikmat yang mereka peroleh ketika ini seperti bonus, kemudahan pinjaman perumahan, saham, durian runtuh dan sebagainya.
   
"Kalau hari ini peneroka dapat lebih, jangan iri hati, jangan jaki kerana mereka telah berjuang lebih separuh abad.
   
"Kalau yang tak tabah, ada yang lari balik kampung lama (mereka)," katanya ketika berucap pada majlis Program Kampung Sejahtera Inspirasi Harmoni Felda (Kasih Felda) di Padang Piol, dekat sini, hari ini.
   
Turut hadir Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad.

Najib berkata kejayaan yang dinikmati peneroka dan Felda bukanlah sesuatu yang mudah, sebaliknya mereka terpaksa melalui pelbagai cabaran sepanjang 56 tahun membangunkan tanah rancangan itu.
   
"Ramai yang mahu sertai semula Felda, ada yang hulur surat kepada saya, kepada Ahmad Maslan, kepada Tan Sri Isa.
   
"Jasa Felda sangat besar sebenarnya, ramai anak-anak peneroka telah berjaya, ada yang menjadi pegawai tinggi kerajaan dan menjadi golongan profesional," katanya.
   
Bercakap kepada pemberita selepas itu, Najib berkata nikmat yang dikecapi peneroka bukanlah sesuatu yang mudah dan datang sebegitu sahaja.
   
Kejayaan yang dinikmati Felda sebenarnya turut melimpah ruah kepada masyarakat sekelilingnya seperti Program Kasih Felda yang turut dinikmati penduduk kampung tradisional sekitar tanah rancangan, katanya.
   
Program Kasih Felda yang dilancarkan perdana menteri hari ini adalah program membaikpulih perumahan bagi penduduk di kampung-kampung tradisional yang berhampiran dengan 317 tanah rancangan Felda.
   
Program itu memperuntukkan RM5,000 bagi satu keluarga mengikut garis panduan yang ditetapkan Yayasan Felda dalam projek membaikpulih rumah tradisi di kampung bersebelahan atau berhampiran tanah rancangan Felda.


HB - BAJU NAJIB DI TARIK PEREMPUAN MAHU BERSALAM

BLOG PAHANG: 06 <b>di jerantut</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

CeritaLAH: <b>Jerantut</b>: bila boleh maju? PM orang Pahang dah!

Posted: 27 Jun 2012 09:22 PM PDT

Bismillahitaala.

Sewaktu menulis ni aku baru je habis membuat pembentangan thesis aku. Selepas habis aku duduk dan mendengar presentation oleh kumpulan seterusnya. Aku buat-buat tak layan sangat awalnya. Aku mula tertarik bila dia menyebutkan mengenai ADTEC Shah Alam.

Aku terus buka PC  dan taip ADTEC Jerantut untuk melayari laman sesawangnya. Malang masih belum ada barangkali. yang ada hanyalah page fb sahaja. Aku bukan apa. cerita tentang ADTEC ni adalah sesuatu yang besar di tempat kelahiran aku.Jerantut. Ianya institusi pengajian tinggu paling besar di Jerantut. Aku sedikit sebanyak bangga. Kalau sebelum ini Jerntut pernah masuk tv kerana rusuhan pelatih pusat serenti Jerantut Rusuhan Pusat Serenti Jerantut; 400 peserta serah diri. . Kes ni meninggalkan kesan mendalam dalam hidup aku. kerna ibu aku pernah hampir dicederakan. Kes berlaku dalam bas. Seorang lelaki naik bas duduk sebelah mak aku. Seketika tiba2 mencekik leher mak aku. Mengungut meminta duit. Sekelian orang poanik. Nasib baik ade polis buat roadblock. Polis naik. Pelahan2 dengan tangkas menangkap lelaki dari pusat serenti itu.

Ok berbalik cerita asal. Point aku sebenarnya ialah mengenai Jerantut. Aku seronok membaca blog wan zamzuri wan hasenan ni. Seronok bila dia beriamginasi tentang kemajuan Jerantut pada masa depan Ada banyak postnya yanng bagus terutama mendesak kerajaan untuk membina lebih banyak IPT di Jerantut.Membina jaringan jalan raya yang lebih baik serta kemajuan luar bandar terutama di Mukim Tembeling. Pointya banyak betul walaupun ada beberapa isu yang aku tak setuju bila membaca blognya. Biasalah wzwh ni kan orang kuat Umno. Tapi harus diakui banyak yang ditulisnya itu ada benar. Pembinaan ADTEC sebagi contoh adalah mampu untuk melonjakkan sosio-ekonomi rakyat Jerantut. Jerantut ni daerah paling besar di Pahang. Ada taman negara yang terkenal di peta dunia. Pelancong setiap hari mesti ada di bandar Jerantut. Sebagai bandar yang kecil, Jerantut bisa menjadi lebih maju jikalau parti pemerintah sekarang benar2 cakna akan Jerantut. DS Najib patut tahu negeri pahang negerinya, Pahang paling kuat Umno, Jerantut kubu Umno dan MCA  Pada PRU yang lepas orang Jerantet hampir2 memeilih DR Hamzah dari PAS, tapi Ku Lan masih kekal. Come onlah DS najib, ramai penyokong aok de Jerantet nih. Jangan la sibuk ambik hati orang luor aje. DS Najib patut menyenangkan dan membantu projek2 yang boleh bwak kemajuan di Jerantut seperti
  • Projek Pembesaran jalan Jalan Benta-Jerantut (tibe2 tertangguh lepas Praya)
  • Pembinanaan Jambatan di Tembeling
  • Pembinaan rumah kos rendah (harge rumoh de Jerantet mengalahkan KL doh, main juta2 skrang)
  • Penambahbaikan jaringan jalanraya seperti flyover ,jejantas dan pembaikan jalan yang rosak (jalan jerantut-benta adelah paling lama sejak zaman British lagi)
 Itu hanya lah beberapa isu utama di Jerantut. Kalau nak tulis isu lain. Isu tanah, isu penyelewengan atau isu gila kuase kat Jerantut ni try lah search google. Memang agak banyak blog jerantet skrang yang bincang pasal isu dan gosip de Jerantet. Aku ni malas nak bawak cerita yang tak menguntungkan. Biarlah kita naikkan isu yang boleh bawak kemajuan untuk Jerantet neh.

Kewujudan ADTEC dan Kolej Komuniti Jerantut memanglah mampu menambahkan kemajuan Jerantut namun kita rakyat Jerantut mau lebih. Kita mau universiti, kite mau banyak orang yang akan mendapat kesenangan dan kite mau amjoriti orang Jerantut (baca Melayu) senang. Tanyalah sape2 kt jerantut . bandar jerantet tu hok sape? Orang secare beguro akan cakap LIM AH CHAP hok punye dan kuncunya Datuk Jalil. Ehh termelalut pulok.

Kalu setakat pASAR tANI MODEN jERANTUT  untuk memancing undi orang jerantet banyok hek lagi aok kene buat kalau nok mnamboh majoriti MP hok btanding nanti. Cuberlah cari mekanisma membantu orang2 miskin de Jerantut neh. Kalu de Jerantet tuh bvanyok hek dohh orang luor. Orang luor jerantet ajeh hok monopoli pernegaan de Jerantut Orang Kelantan,Cina dengan pendatang. Kalu aku duk de Terengganu dulu ak tau la orang luor susoh benor nok keje kat dalam perkhidmatan awam kerajaaan negeri. Tapi dengornye undang2 Pahang ni longgar. Orang luor mudoh nak masuk keje. Mudoh mohon tanah. Mudoh pong tanoh kerjaan. Ape ke halll??

 Bercakap pasal kemajuan Jerantut. Patetnye  kome  de Jerantet ni boleh dapat lebih lagi kerana memenangkan awok BN. Jangan nanati awok nyesal de PRU nanti udoh ler. Bnayok lagi kas nok tulih ni. Nanti ade idea kas sambung lagi.

\

 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved