ads

Jumaat, 10 Ogos 2012

06 di lanchang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2012 07:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 07:06 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 07:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 07:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 06:03 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 06:03 PM PST

URL Sumber Asal :-

Nasib Ibu tunggal <b>di</b> Sg. <b>Lanchang</b> bakal terbela. ~ Anak Bagan <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2012 10:34 PM PST


Berita Harian 23 Januari 2012 telah  melaporkan seorang ibu tunggal dari Sg. Lanchang, Bagan Datoh iaitu Temah Bt. Jantan yang  kesempitan hidup akibat bantuan Baitulmal yang diberikan kepadanya sebelum ini secara tiba-tiba dihentikan tanpa sebarang makluman daripada pihak Baitulmal Teluk Intan.Diatas keprihatinan YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Ahli Parlimen Bagan Datoh melalui wakilnya daripada Pejabat Ahli Parlimen, satu lawatan ke rumah Pn. Temah telah diadakan hari ini bagi menyampaikan sedikit sumbangan peribadi dari YB Ahli Parlimen bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh Pn. Temah. Justeru itu, Pusat Khidmat Ahli Parlimen Bagan Datoh memanjangkan perkara ini kepada pihak JAIP dan Baitulmal Teluk Intan mengenai permasalahan yang dialami beliau sekeluarga.  Adalah diharapkan pihak JAIP dan Baitulmal dapat membantu menyambung semula bantuan yang telah diberikan ini agar Puan Temah dapat menjalani hidup dengan lebih selesa.  Keperihatinan YB Ahli Parlimen Bagan Datoh sejajar dengan slogan " Rakyat didahulukan Pencapaian Diutamakan".

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah: Orang UMNO <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 06:12 PM PST

Hujan lebat ngat semalam, koi tak dapat nak gi kampong-kampong, so koi minumlah di kedai kopi.  Elok ngat minum di situ kerana rupa-rupanya ada pulok dua tiga orang kenalan lama, orang UMNO yang dulunya kawan-kawan koi belaka, seorang bekas Ketua Kampong.  Mereka tu dulu sokong koi masa koi bertanding sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Temerloh.  Kami masih mesra hanya taklah semesra dulu kerana kini dah lain-lain boat.
Mat (bukan nama sebenar) tanya koi, "Haji bertanding tak dalam pilihanraya ni?" Koi jawab mudah, kalau ikutkan hati, tak ndak tanding, tapi manakan tau kalau parti suruh koi tanding lagi.
"Tanding kat mana?" Abu (bukan nama sebenar) bertanya, "kalau-kalau bertanding kat Temerloh bolehlah kami tolong!  Ramai ahli-ahli UMNO yang masih menyokong Haji."
Koi jawab bahawa koi tak ndak bertanding dah, tapi kalau parti suruh juga, koi akan bertanding di tempat koi buat kerja iaitu di DUN Jenderak, dan koi bayangkan bahawa parti sudah pun menetapkan calon selain dari aku disana.
Kemudian semakin rancaklah cerita jadi calon di Parlimen Temerloh dikalangan pimpinan mereka dan koi rakamkan perbualan kami seperti yang terpapar disini.
Dengar-dengar ceritanya, Mohd Sarkar pun berminat bertanding Parlimen kerana dia nampaknya tak dapat menggantikan Tok Nan menjadi Menteri Besar; dah berbalah pandangan antara Sarkar dengan Sarifuddin.  Dan mereka menyatakan bahawa Sharifuddin dah tak se jalan dengan Dato Najib, selalu sangat mengambil pendirian yang berbeza dengan parti.  Isu AUKU, isu demo, isu Anwar, semuanya Sharifudin ni mencanggahi parti.  Nampaknya dia akan digugurkan oleh UMNO, dan rasanya Sharifudin ni lebih sesuai dengan PKR.
Sarkar pun tak disenangi oleh orang Lanchang kerana dia ni kuat sangat gunakan kroni-kroni, dan kalau dia tak bertanding Parlimen, orang UMNO Lanchang dah tak berminat kepadanya untuk DUN Lanchang; tapi kalau Sarkar bertanding di Parlimen Temerloh, rasanya dia kalah.
Sharifudin tu disukai oleh pengundi-pengundi tapi dia dah tak disenangi oleh pemimpin-pemimpin UMNO.  DUN Kuala Semantan menjadi rebutan sangat.  Kawasan ni milik pembangkang PAS.  Anuar Yunus adalah calon popular, tapi dia ni menghadapi kes di Mahkamah, dan lagipun, dia tidak ada ijazah, ada SPM jer, tak sesuai nak jadi wakil rakyat zaman ni.
Ketua Pemuda sekarang ni memang target kawasan tu.  Tapi ada seorang lagi pemimpin Dr Siti Hawa yang minat giler bertanding.
Hanya mereka berdua ni kurang pendedahan.  Kalau Siti Hawa tu, usahkan di seluruh kawasan Kuala Semantan, kawasan kampongnya di Batu 4 pun tak kenal orang dan orang tak kenal dia.  Begitu juga dengan Ketua Pemuda tu.  Mana pernah melawat kampong.  Yang selalu melawat kampong ialah Anuar, tapi dengan dia berhadapan dengan kes Mahkamah, tak mungkin dia jadi calon!
Tapi apa lebihnya pemimpin-pemimpin Pembangkang di Temerloh ni?  Dua kali lima jer dengan pemimpin-pemimpin UMNO.  Jadi sapa-sapa pun jadi calon, tak ada yang popular pun, ah, ini baru sedap berlawan, sama-sama tak dikenali rakyat.
Saya sempat bertanya kepada Mat, Abu dan Din (bukan nama sebenar), kamu nak undi sapa?  "Saya akan undi calon yang aku nampak boleh beri khidmat kepada masyarakat," kata Abu, "Aku tak kira parti, walaupun aku UMNO, tak semestinya calon UMNO boleh berkhidmat kepada rakyat."
"Aku pun serupa," kata Din yang juga seorang bekas Ketua Kampong, "Syed Hamid tu selalu datang kampong aku, dan sentiasa tegur aku, tak semacam wakil rakyat UMNO tu, tak kenal orang tapi kalau orang lain jadi calon pembangkang, aku belum tau lagi nak undi sapa, sebab belum tau lagi kemampuan mana-mana calon. Parlimen, kalau Sharifudin bertanding lagi, aku akan undi dia, tapi kalau Sarkar, susah sikitlah.  Calon Parlimen Pembangkang aku tak kenal, tapi kalau Dato Tuan Ibrahim mungkin aku undi dia!"
"Sayanglah Abang Mi lari ke Kuala Krau, ni kawasan ni, Parlimen Temerloh atau DUN Kuala Semantan, memang kawasan Abang Mi dari dulu lagi, Abang Mi dah bergerak lama di kawasan ni, tapi kalau di DUN Jenderak tu tak dapatlah saya menolong, saya pengundi kawasan ni." kata Mat.

Kembali kepada DUN Lanchang, ramai anak Lanchang nak jadi calon.  "Elok juga Lanchang ni ditandingi oleh anak Lanchang.  Dari zaman Dato Malik, VV Aboo, Dato Bahari sampai ke Sarkar, semuanya orang luar, eloklah Lanchang diberikan kali ini kepada anak Lanchang, tapi biarlah yang senonoh," kata Mat.

"Calon Pembangkang, entahlah kalau bukan anak Lanchang, susahlah nak menang.  Ada cerita kononnya Cikgu Jalaludin akan diletakkan oleh PKR, tapi dia juga menghadapi kes Mahkamah, tapi kalu dia ni bertanding, ada harapan PKR boleh rampas DUN Lanchang ni.  Pilihan kedua ialah Man Kadir, dia ni memang popular di Lanchang, kena pulak dia ni, menjadi buah mulut setiap isi keluarga dengan drama-drama yang dia berlakon dan dia terkenal dengan nama Pak Jabit.  Kalau calon lain, rasanya Pembangkang tak ada peluang di Lanchang, sangat sukar." tegas Mat.

Kami habiskan minuman kami dan roti canai dan kemudian koi beredar, balik kerumah kejap dan lepas itu meneruskan perjalanan ke Kuala Krau.  Tapi hujan lebat turun di Kuala Krau.  Koi habiskan masa dengan Khalid, Penolong Setiausaha PKR Cbg Kuala Krau dan selepas itu Azmi, Naib Ketua datang.  Selepas Maghrib kami pergi makan kat Restoran dekat ngan stesyen keretapi Kuala Krau.  Jam lebih kurang 9.00 malam, saya dan Kak Hendon bertolak ke Temerloh.

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 07:50 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 07:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 07:30 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 07:56 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 07:56 AM PST

URL Sumber Asal :-

Jelajah Pantai Timur - Apa ada <b>di</b> Deerland, <b>Lanchang</b>

Posted: 06 Mar 2012 08:03 AM PST

Yeargh....dpt sambung lagi entry jelajah pantai timur ni wlpn siang td gi bawak akiss gi unit ortopedik lagi utk rawatan susulan....

Perjalanan dari Kuantan mmg sgt meletihkan...tp nampaknya semua masih bertenaga, Alhamdulillah.

Utk kali ke-2 aku, suami & anak2 sampai ke Deerland ni. Kali pertama beberapa tahun sebelum tu kitorang gi ngan family Bentong, adik aku yg bawakkan.
Utk kali ke-2 ni...giliran kitorang lak bawak keluarga dari Taiping singgah sini...

Kali ni dh apgred ler sket gayanya...

Mula2 masuk...mmg area rusa ni ler tempat dituju. Dorang kira kita ada brp...dorang akan bg bekas yg mengandungi potongan ubi keledek utk diberi pd sang rusa yg rakus ni, hoho..
Kali pertama datang sini dulu....leh bg makan kat belah dlm pagar. Kita akan dikejar oleh rusa2 yg rakus ni utk dptkan potongan ubi keledek tersebut, huhu. Seronok jgk mcm tu, kan...tp mgkn faktor keselamatan...pihak Deerland tak bg dh pengunjung bg makanan kat dlm pagar. Bg makan kat luar dulu...dh abes, baru leh masuk bermesra2 ngan si rusa2 tu, hehe..
Taklah...sebenarnya ada jgk yg dtg dekat2. Kita leh pegang2 dia..tp tu lah...rusa2 ni ikut suka hati dia aje nk buang air sebanyak2nya kat mana2. Kekadang kita kena lari jaoh sket...takut terpercik, haha. Masa rusa tu tgh buang air...ada lak kawan2 dia datang bontot dia dok jilat air tu, uwekk!!!
Tak caya...ada adegan tu kat gambar atas ni. Carilah sendiri, hehe..Selain rusa...ada jgk haiwan2 yg lain dipelihara di sini utk tatapan pengunjung...
Aktiviti seterusnya...leh pegang ular dan bergambar dgn ular sawa tersebut. Masa gi kali pertama tu...aku tak pegang pun, hehe. Anak2 aje yg bukan main berani dok pegang. Kali ni baru ler rasa tingin nk pegang, eiii..
Kemudian..gi ler kat sini...yg ditunggu2. Mujur ler dorang try pujuk2 beruang yg diberi nama Muda ni akhirnya Muda mengalah, huhu. Kalo idak katanya...kul 1.30ptg tu mood dia dh takde dh. Rezeki org Taiping ler dpt pegang Muda ni, hehe..
Takut gak nk pegang over2 mcm kitorang gi kali pertama dulu siap leh bergambar pelok2 bagai sebab mood dia kali ni bila tengahari ni mcm kita gak ler...makin terik...makin hangat ler mood dia, ye tak..hehe..Kitorang gi masa 1st time tu masih waktu pagi...mmg waktu dia tgh kool.
Ni pun jenoh krew2 nk pujuk ni. Risau gak kang tetiba dia naik angin kalo over2 sgt, hehe. Tgk jer ler kuku dia tu, eiii...kulit pokok pun dia leh siat2 dan kokak ngan mulut dia cenggitu aje, ish..ish..
Menziarahi Muda adalah acara last kat situ. Jadinya...leh keluar ikut kedai souvenier...beli ler apa yg menarik dan tertarik, hehe..
Dari Deerland...kitorang ke arah Kuala Gandah...tempat gajah tu ler. Tak jauh dari situ..5-6km masuk ke dalam lagi, kot...hehe..
Tp kali ni gi nengok2 cenggitu aje lah. Takde daftar apa pun utk join bagi makan, nak mandi atau menunggang. Kitorang perlu ke Mempaga lak utk bermalam kat situ semalaman. Walaupun ada sedikit masalah yg datang dari tuan homestay sendiri...Alhamdulillah, settle. 
Tandas & bilik mandi kat sini pun dh apgred dh. Tak mcm kali pertama kitorang jejak sini. Sempit dan terhad kawasan tandasnya sampai leh nampak pelancong asing wanita mandi berbogel aje kat luar pintu bilik mandi wanita tu (tp masih dlm tandas wanita, lah...hehe) Bkn kat luar tandas betul2, ye...hehe..Cuma org pempuan yg tunggu kat dlm tandas tu aje yg leh nampak, ngee..
Kali ni dh ok laa kot gayanya. Dh besar dh bangunan utk tandasnya.
Jawapan yg ada dlm gambar di atas adalah berdasarkan soalan...benarkan gajah takut pada tikus?? hehe...
Selesai ler panjang lebarnya mengembara di Deerland, Lanchang yg terletak di negeri Pahang Darul Makmur ni. Sangat best kalo bawa anak2 ke sini, ye. Aku dh 2 kali gi pun masih teruja lagi masuk sini, hehe..Bkn pe, kat sini kita leh pegang ular, rusa, puyoh Scotland dan yg paling best...leh pegang seekor beruang itam berkuku panjang, uiiyo!! Bkn semua tempat ada mcm ni, ye...

Sekian...esok harap2 dpt sambung suasana di homestay Felda Mempaga...mmg best homestay tu!!!

jas salleh: CABARAN BUAT BN PAHANG <b>DI</b> KG LELEH <b>LANCHANG</b>.

Posted: 03 Aug 2012 10:03 AM PDT

Satu lagi program pembangunan dijadikan isu oleh PKR Pahang. Sebelum ini LYNAS begitu hebat dimainkan oleh pihak pembangkang. Dalm isu LYNAS, soal alam sekitar dijadikan landasan. Dalam isu Kg Leleh Lanchang soal Rampasan Hak Tanah Adat Orang Asli Pahang dijadikan landasan. Apa yang sebenarnya berlaku ?
Kg Leleh Lanchang ialah sebuah perkampungan yang aman dan berada berhampiran dengan sebuah kawasan deposit  bijih besi terbesar. Mutu bijih besi yang diperolehi adalah antara yang terbaik. Tapi tidak diketahui pula bijih besi kategori yang mana.Hamba tidak pasti bagaimanakah cara dan kaedah perlombongan yang bakal dilakukan. Samada secara Lombong Terbuka atau Lombong Terowong. Hamba juga tidak mempunyai maklumat mengenai persetujuan yang telah dicapai di antara orang kampung dengan kerajaan negeri Pahang. Hamba juga tidak mempunyai  sebarang maklumat berkenaan sebarang kesan dan impak kegiatan perlombongan yang bakal dilakukan. Jadi tidak wajar bagi Hamba membicarakan mengenainya.
Berikut penjelasan daripada ADUN LANCHANG merangkap EXCO kerajaan Negeri Mohd Sharkar yang di petik daripada blog semuthitam:-
Exco Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Datuk Mohd Sharkar Shamsudin ketika ditemui memberitahu, pentadbiran Pahang tidak pernah dan tidak akan menganiaya ataupun mengambil tindakan sebelum mengambil kira kepentingan dan juga kebajikan rakyat.
Katanya, kepimpinan negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) sentiasa menghormati dan menjaga kebajikan rakyat setiap masa dan turut memberi keutamaan kepada rakyat apabila melaksanakan apa-apa projek pembangunan.  
"Sebelum ini, pernah ada projek yang kerajaan negeri telah luluskan tetapi kita tangguh dahulu sehingga mendapat persetujuan daripada penduduk di situ…  jadi saya rasa tidak timbullah apa yang dikatakan tanah rumah penduduk Orang Asli di Kampung Sungai Leleh akan diambil.
"Saya beri jaminan sebagai wakil rakyat dan exco kerajaan negeri bahawa perkara ini tidak akan berlaku…  kita sentiasa ambil pendekatan untuk berunding sekiranya berlaku apa-apa," katanya.
Menurut Sharkar lagi, kawasan perlombongan yang diusahakan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Mentiga Minning Sdn Bhd di Sungai Leleh adalah di atas tanah yang dimiliki oleh kerajaan Pahang.  
Disebabkan di luar kawasan tersebut terletak perkampungan Orang Asli, maka wujud golongan-golongan yang cuba mengambil kesempatan melalui politik murahan dengan menyuntik cerita-cerita buruk berkaitan kerajaan negeri.
"Sebenarnya kerajaan negeri melalui RISDA telah bersetuju untuk membangunkan tanah berkenaan dengan mewujudkan tanaman kelapa sawit untuk dibahagikan hasilnya kepada keluarga Orang Asli yang terlibat.
"Jadi, apabila kawasan perlombongan ini diluluskan kepada Mentiga Bhd, ada sebahagian daripada tanah yang terdapat hasil bijih besi itu terletak dalam kawasan RISDA.
"Walaubagaimanapun, pihak Mentiga telah berunding dengan Orang Asli di situ untuk menyelesaikan dan mencari kaedah yang terbaik bagi memberikan apa yang kita katakan sebagai menggantikan pendapatan seperti apa yang mereka terima daripada RISDA setiap bulan dan persetujuan juga telah dibuat akhirnya," jelasnya.
Bagaimanapun menurut Sharkar, isu yang telah berjaya diselesaikan itu kemudiannya telah diputarbelitkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat negeri dengan menabur fitnah terhadap kerajaan Pahang hingga membuatkan masyarakat di kawasan itu mula naik marah.
Katanya, selepas persetujuan dibuat, kedengaran suara-suara sumbang yang menyatakan bahawa kerajaan Pahang akan mengambil tapak rumah dan dalam masa yang sama memasuki penempatan lain.
Hakikat sebenarnya, beliau menambah, tuduhan itu tidak wujud dan berasas sama sekali malah Menteri Besar sendiri, Datuk Seri Adnan Yaakob telah mengadakan perjumpaan dengan masyarakat Orang Asli di kawasan itu.
"Apa yang menjadi masalah sebenarnya bukanlah disebabkan orang di kawasan itu sebaliknya ia ditimbulkan oleh orang luar yang saya difahamkan bahawa cuba mencari 'political mileage'.
"Mereka ini adalah di kalangan puak-puak yang suka merosakkan perpaduan yang wujud di kalangan masyarakat Orang Asli di kawasan ini.
"Kita sangat kesal dengan tindakan yang dibuat dan sebab itulah kita minta supaya rundingan terus diadakan antara penduduk bersama-sama dengan RISDA dan Mentiga," katanya lagi kepada pemberita petang tadi.
Ini pula klip video penjelasan Tok Batin bagi komuniti Orang Asli yang terbabit dalam isu berkenaan:-

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved