ads

Sabtu, 24 November 2012

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


Ku turut rasakan Gempa Bumi Padang | <b>Bukit Tinggi</b> - Dream

Posted: 14 Nov 2012 09:19 PM PST

Bukittinggi adalah salah satu daerah yang besar dalam West Sumatra,Indonesia. Beberapa bulan lepas sy dan classmate sempat berkunjung kesana diatas lawatan antarabangsa. Sebelum kami ke Bukit Tinggi, kami melawat ke Universitas Negeri Padang, beramah mesra serta bertukar, berkongsi pendapat. Apa yang saya boleh lihat Mahasiswa/i nya tidak jauh berbeza dari Malaysia. Dah nama pun kite serumpun kan. Apa yang saya boleh katakan trip kali ni seronok sebab dengan kawan-kawan. Paling penting, panorama Padang dan Bukit Tinggi ni memang cantik! 
Walaupun sibuk dengan aktiviti penuh disana, namun saya tetap pentingkan travel in style. Here,my tips: 
Walaupun kite mahu ringkas semasa travel, namun penjagaan kulit muka sangat perlu dititik beratkan. Less makeup tp nak nampak berseri. Jadi bagaimana? Untuk kulit, pastikan anda memakai Sun protection, untuk saya produk terbaik buat sekarang adalah BB cream dari Cosmoderm. BB cream ni kena pakai untuk elak matahari menembusi kulit kita selainn dr menutup noda-noda nakal di muka tu. Memang tahan lama BB cream dari Cosmoderm ni tau. Set Gentle series terbaru dari Cosmodem sesuai juga untuk dibawa kemana2 untuk pastikan kulit kita mendapat belaian yang terbaik :) Nak tau lebih lanjut product yang miracle ni sila ke laman web Disini / Facebook Cosmoderm . Selain tu, semasa travel kita mestiiiiiiii banyak minum air masak to prevent dehydration :)
Bermalam di UNP, bertemu dengan mahasiswa/i disana memang seronok mengeratkan silaturrahim. Keesokan harinya, semasa kami mendengar perbentangan kerja dari professor2 dari dua buah negara, tiba-tiba kami dapat rasakan gempa bumi, MasyaAllah. pertama kali saya dapat rasakan gempa bumi, Memang menakutkan. Bagi mahasiswa/i disana mereka sudah biasa dengan gempa disana. Dua kali saya rasakan gempa tu, sekali 8.9 skala richter, kemudian naik lagi. Masa tu kami dapat khabar angin yang buruk takut ditimpa tsunami skali lagi. Jadi pihak UNP mengambil keputusan untuk pindahkan kami jauh dari laut ke Bukit Tinggi. Malam tu juga kami terus mengemas pakaian dan bertolak ke Bukit Tinggi. Memang takut sangat masa tu,saya hanya berserah dan teringat ibu tercinta saya yang sedang menunaikan umrah. Kami juga mendapat tahu bahawasanya gegaran yang kuat tu sampai di Malaysia. Malam tu kami bermalam di Edo Hotel dengan selamat, Alhamdulillah.  
Keadaan pagi di Bukit Tinggi memang sejuk. Keadaan yang tenang dan sangat aman. Hari ke3 ini kami bersiar-siar di sekitar bukit Tinggi yang Indah ciptaan Allah S.W.T.

Bila sampai ke Bukit Tinggi, harus sampai di Jam Gadang. Ini adalah landmark bagi Bukit Tinggi. Sunglasses adalah tips untuk nampak bergaya ketika travel bukan? Selain colour blocking tshirt yang saya beli di Medan beberapa bulan sebelumnya. 
                  


                 
Tanah Bukit Tinggi ni sangat mempersonakan. Tempat yang sesuai untuk bercuti dan menenangkan fikiran bukan? Bersambung Entry ke 2 Bukit Tinggi nanti tau :)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved