ads

Selasa, 21 Februari 2012

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Kenangan Klinik <b>di Jengka</b> 15 Pada 19 Feb 2012 ?

Posted: 21 Feb 2012 07:39 AM PST


Saya dijemput oleh sepasukan ajk dari sebuah organisasi untuk mengendalikan slot rawatan Islam di satu karnival wanita di Jengka Semarak 15 pada 19 Feb yang lalu.
Walaupun agak keletihan kerana tidak cukup tidur dan program2 lainnya, saya berserta pembantu yang dedikasi Us Lukman dan Us Suffian menggagah dan menguatkan diri untuk  menghadirkan diri. Iyalah mengenangkan ini juga adalah perjuangan fi sabilillah.. Masyarakat memerlukan khidmat kami yang tidak seberapa ini, maka kami sedaya upaya penuhi...
Kami bertolak pada pukul 8 pagi dan sampai hampir pukul 9.. Sebaik sahaja tiba, program yang asalnya dijadualkan di padang telah berpindah ke masjid Jengka 15 kerana hari hujan.
Sebaik sahaja sampai, kami lihat program masih belum dimulakan lagi... Jadi saya beriktikaf sebentar di dalam masjid sambil menunggu program bermula..Kami diminta oleh pihak penganjur untuk menunggu di dalam masjid sementara program masih belum bermula.
Sedang saya beriktikaf sepasukan pemuda berpakaian putih, berkopiah putih dan memakai badge parti politik berwarna hijau masuk ke dalam masjid sambil berbincang dengan nada yang kuat:
"Kat mana kita nak merawat ni.. bla bla bla.. etc" ..sambil memegang plastik yang penuh dengan daun bidara..
Saya yang masih membaca al Quran meminta pembantu saya dengan rendah diri bertaaruf dan bertanyakan mereka, dari pusat rawatan mana dll?
Maka barulah saya tahu bahawa mereka adalah satu team dari sebuah pusat rawatan yang begitu terkenal dan berwibawa di seantero Malaysia dari daerah___________.
Saya pun cuba beramah mesra dan bertaaruf dengan mereka. Namun mungkin kerana kepenatan dan kesibukan mereka,maka sembang-sembang saya dengan mereka saya putuskan untuk diberhentikan sahaja...
 Jadi tanpa memanjangkan kalam, saya memberi isyarat kepada pembantu saya agar beredar sahaja dari program tersebut memandangkan pusat rawatan yang lebih senior, berkaliber, terkenal dan mempunyai empayarnya yang luar biasa sudah hadir di majlis tersebut.
Prinsip saya, jika sudah ada pusat rawatan yang sedia berkhidmat, datang dari jauh pulak tu, malah lebih berpengalaman, cekap dan 'bersemangat' sudah ada di satu-satu majlis bersama dengan pusat rawatan saya, maka saya yang hina dina dan tak banyak pengalaman ini, tanpa lengah lagi sedia mengundurkan diri...
Bukannya tidak mahu berubat sekali, cuma pengalaman saya yang lepas2, jika ada dua pusat rawatan yang merawat sekali dalam satu majlis, sudah pasti sedikit sebanyak ..... 'entah tak tau macam mana nak cakap'..  Tapi itulah yang terjadi...

Jadi saya yang berasa rendah diri dan hati, rela berkorban demi memberi laluan kepada yang lebih berhak..

Siapalah kami.. :)

Jika situasi ini terjadi, bolehlah saya simbolikkan seperti:

"Satu kenduri kahwin, tuan rumah jemput dua syarikat catering sekaligus dan diarah untuk bersama2 memasak menyediakan menu yang sama di tempat yang sama..Sedikit sebanyak mungkin ada...."

Atau untuk pembaca lebih memahami situasi saya pada waktu itu adalah:

" Penganjur dengan tidak sengaja memanggil dua orang penceramah sekalilgus untuk memberikan sebuah ceramah maulidurrasul di tempat dan waktu yang sama; kerana tidak wujudnya perbincangan dan kata sepakat yang baik dari ajk-ajk bertindak yang menganjurkan program tersebut.."

 Saya pun memohon dari penganjur untuk mengundurkan diri dan memberi peluang kepada abang2 dari pusat rawatan tersohor untuk memberikan khidmat mereka..Kami juga bimbang andaikata keberadaan kami di sana turut menyebabkan mereka tidak selesa dan terganggu...

Atau boleh jadi juga mereka langsung tidak tahu menahu tentang kedatangan sebuah lagi pusat rawatan lain yang kerdil dan tetap akan terus kerdil iaitu KISWAH di situ. Boleh jadi mereka juga tidak tahu menahu sehingga ke akhirnya tentang kedatangan kami di Masjid Jengka 15 pada hari yang berbahagia tersebut..

Ajk yang bertugas, memohon ampun maaf kepada kami, kerana difahamkan bahawa mereka telah mengalami masalah teknikal dan misscommunication sesama ajk yang bertindak.
Saya diberitahu bahawa ajk inilah yang ditugaskan untuk menjemput SATU pusat rawatan. Namun, ada pula ajk lain yang tidak semena-mena membuat tindakan sendiri menjemput pusat rawatan lain..
Bagi saya menjemput pusat rawatan mana2 pun tak salah.. Pusat rawatan tersohor yang dijemput juga tidak salah, malah kami sangat menghormati mereka dan mereka adalah dari institusi yang menjadi 'idola' pusat-pusat rawatan picisan macam kami ini..

Cuma saya agak terkilan dengan pihak penganjur yang tidak prihatin dengan sensitiviti pusat-pusat rawatan Islam. Itu sahaja... Sepatutnya mereka bertanggungjawab dengan pihak yang mereka jemput, tetapi dengan mudah sekali, mereka 'melepaskan kami balik' 'sebaik sahaja sampai..'

Sudahlah agak keletihan dan jadual agak padat, kami rela korbankan, namun...

Saya juga memohon sepuluh jari merayu ampun dan maaf dari abang2 senior dan pihak penganjur jika akhlak saya ada cacat celanya sepanjang pertemuan yang sangat singkat tersebut. Malah mungkin mereka terbaca posting dari al faqir wal haqir ini, maka saya pohon ampun buat kali yang seterusnya atas kurangnya adab saya...

Kami mengambil kesempatan untuk menghantar akhir Suffian ke Felda Sg Tekam memandangkan beliau akan menamatkan tempoh perkhidmatan di KISWAH kerana kuliah USIM akan bermula minggu depan.
Alhamdulillah ada hikmahnya... Kalau tidak kerana program kali ini, taklah kami sampai ke Sg Tekam bertemu bonda dan ayahanda Suffian serta keluarga yang ceria dan bahagia...
Kami berwada' dan pulang ke Temerloh dengan perasaan yang puas dan gumbira sambil hujan renyai-renyai menambahkan lagi feeling saya dan lukman sepanjang perjalanan...

..petang dah nak merawat di Pusat Rawatan KISWAH dan itulah priority kami..
Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

06 di beserah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di beserah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di beserah</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:05 PM PST

URL Sumber Asal :-

storyofsuri-2: @ <b>beserah</b>....secara alami

Posted: 03 Feb 2012 07:29 PM PST

hati gumbira sebab selamat sampai di rumah ma aku di beserah...
iyerlah..aku kan plan nak beranak n berpantang di beserah kali ni..
dok lepak kampung memang best....
tiba2 lak pok den balik kelantan ada hal...
so aku dua beranak ditinggal kan di beserah...
suri? lagi lah seronok balik beserah..
makcik2 pakcik2 dia ramai sini...
mmg berseronok lah main satu hari....
pagi2 suri dah mandi sibuk nak g rumah pakcik dia..
pakcik suri tu tua setahun jer dari suri...hehehe
memang lah seronok kan...
klah nak..aku nak surfing pasal susu ibu n cloth diaper ni...
plan nak membesarkan adik suri ni secara alami...
p/s: breastpump dah ada....tq puan dana...tengah nak survey cloth diaper lak...ehheheh
Full content generated by Get Full RSS.

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


hilangpunca: <b>Kuala Lipis</b>

Posted: 21 Feb 2012 09:49 AM PST

Lebih kurang 13 hari berada di Kuala Lumpur baru kelmarin gua kembali di Kuala Lipis menikmati udara yang baik dan makan minum yang tersusun. Tidak banyak perkara yang berubah di Kuala Lipis khususnya pembangunan dan kegiatan ekonominya. Penduduk daerah ini pula kelihatan masih harmoni tanpa perlu menunjuk seperti melakukan tarian kebudayaan contohnya. Begitulah ceritanya, tuan-tuan dan puan-puan.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kembara 4 | Aku Linglung

Posted: 31 Jan 2012 05:06 AM PST

Sepanjang perjalanan dari Pekan ke Kuala Rompin, gua perati-perati juga kiri dan kanan jalan mengecam perbezaan yang telah berlaku. Pun begitu, pengecaman hanya gua lakukan secara ala kadar sahaja kerana pemanduan gua memerlukan tumpuan untuk menengok ke depan jalan, bimbang nanti ada kerbau atau lembu kampung melintas dengan semberono, menggelabah biawak pula gua nanti hendak memacu kereta mengelakkan dia.

Sepanjang pengecaman yang gua lakukan, gua dapati banyak rumah batu tinggi telah didirikan. Rumah-rumah itu hanya berpintu satu dan tiada tingkap mahupun jendela. Yang ada hanyalah lubang-lubang di sekeliling dinding rumah tidak lebih daripada lubang tikus kebesarannya. Mengikut kata mak gua itu semua adalah sekolah burung. Fuuu! Johan betul burung-burung zaman sekarang sampaikan mak bapa mereka menghantar mereka pergi bersekolah. Adapun budak-budak kita yang memang bersekolah tidak mahu menghadiri sekolah perlu berasa malu dengan hakikat ini. Ye dak?

Namun gua berasa musykil yang teramat kerana jumlah sekolah burung itu banyaknya bukan sebarangan. Beratus-ratus jumlahnya. Akhirnya setelah ditekan-tekan, mak gua memberitahu bahawa itu semua adalah rumah burung walit. Orang-orang membinanya kerana burung walit amat ramai di kawasan itu. Jika burung-burung walit yang ramai ini datang melepak di rumah yang orang-orang kampung bina itu, maka akan menjadilah sarang-sarang burung itu yang menjadi objektif utama rumah burung itu dibina. Khabarnya, sarang burung walit mendapat permintaan yang tinggi daripada negeri China dengan harga yang mengancam dan sedap makan. Patutlah bersemangat sekali orang-orang kampung di sepanjang jalan Pekan ke Kuala Rompin itu membina rumah untuk burung-burung walit menyinggah.

Memandangkan kembara pulang ke Kuala Rompin ini adalah kali pertama gua membawa isteri bersama, maka beliau berasa sangat teruja. Gua cerita ke dia perihal udang galah bapak besar yang menjadi simbolik kepada Kuala Rompin dan juga beberapa fakta menarik yang lain termasuklah boleh ke Pulau Tioman dengan hanya berenang-renang dari pesisir pantai Hiburan di Kuala Rompin terus direct ke pulau itu menambahkan lagi tahap kekaguman beliau dengan kehebatan yang dimiliki oleh Kuala Rompin, jiran negeri Johor.

Malam itu di Kuala Rompin ketika hendak tidur.

"Sedap betul suara katak dan cengkerik kat luar tu. Suara dia aje yang dengarnya.." ujar isteri gua.

"Kat Klompo mana dapat feel macam ni.." balas gua sambil sama-sama menghayati merdunya suara katak dan cengkerik di Kuala Rompin.

Esok paginya, gua bersyukur, "terima kasih katak kerana memberikan pengalaman tidur yang sungguh menakjubkan ini.."

Bini gua pula menyambung, "sedapnya tidur ada katak.."

Gua sengih kerang.

*****

# Mahakarya gua Sperma Cinta dah dimiliki ribu orang jugak kalau dikira-kira. 
# Buku pertama daripada gua untuk tahun 2012 Jusoh Turbo. Cobalah rasa sendiri.

Share

Full content generated by Get Full RSS.

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


Maknyah Masih Aktif Buru Pelanggan <b>Di Kuantan</b>

Posted: 19 Feb 2012 07:00 PM PST

Mak Nyah Lorong Kunyit belum serik

KUANTAN- Lorong Kunyit. Itu gelaran diberi penduduk di bandar ini berikutan kegiatan 'mak nyah' yang menjadikan ia port menjalankan aktiviti mencari pelanggan yang bernafsu songsang.

Kelmarin, ketika tinjauan Sinar Harian di lokasi yang menyaksikan dua mak nyah diserang dan dibelasah de­ngan rantai besi oleh enam lelaki di Wisma Belia, Jalan Haji Abdul Aziz,Rabu lalu, aktiviti mereka masih berjalan seperti biasa.

Ini menunjukkan mereka tidak gentar untuk mencari rezeki walaupun ada rakan cedera diserang ganas. Dalam tinjauan yang dilakukan, penulis bersama seorang rakan mendapati, tiga mak nyah bersidai di kaki lima di lokasi tersebut mencari pelanggan.

Malah lokasi tersebut mula sesak dengan kehadiran kereta dan motosikal yang mungkin ingin mencari dan menjamu mata melihat aksi mereka. Dengan penampilan seksi dan menggoda, pakaian yang singkat dan mengghairahkan, bermekap cukup umpama wanita cantik, mereka tidak segan silu menghampiri kenderaan kereta ataupun motosikal yang berhenti.

Ada yang jelita dan lebih cantik daripada wanita sejati menyebabkan lelaki terpedaya dan terkulai di tangan mereka, namun ada juga masih terlihat aura lelaki di sebalik penampilan glamor ditunjukkan.

Kira-kira jam 12.30 malam, penulis bersama rakan terpaksa menyembunyikan diri di dalam kereta dari jauh untuk merakam gambar meeka ketika berurusan bersama pelanggan.

Setengah jam menunggu, penantian kami berbaloi, apabila sebuah kenderaan berhenti dan sepantas kilat, seorang mak nyah menghampiri. Namun hanya lima minit, kenderaan terbabit beredar.

Sangkaan kami mungkin harga yang dikenakan tidak memuaskan hati pemandu ataupun sekadar mengusik mak nyah terbabit. Lorong tersebut sebenarnya menjadi bualan dan antara destinasi wajib buat penghuni bandar Kuantan ataupun dari luar yang menge­tahui aktiviti mereka. Ia sekadar untuk 'suka-suka' selepas puas berhibur dan berjalan bersama rakan di bandar Kuantan.

Lorong itu pasti dilalui untuk melihat sendiri aktiviti dan wajah mak nyah di depan mata secara realiti. Malah rakan penulis turut memberanikan diri untuk memberhentikan kenderaannya di hadapan mak nyah terbabit. Ketika ditanya, mak nyah terbabit memberikan nama Mimi (bukan nama sebenar) dan tersenyum manis cuba menggoda rakan penulis.

Bersuara lembut dengan sepasang blaus hitam, Mimi menunjukkan reaksi sedia dilanggan. Ditanya berapa harga yang ditetapkan, Mimi memberitahu RM50 dan sanggup mengikut rakan penulis ke lokasi yang diinginkan. Namun selepas berbasa-basi dan terlihat kelibat penulis dalam kenderaan itu, mak nyah tersebut terus menjauh­kan diri.

Mungkin mak nyah tidak menyukai wanita sejati seperti penulis. Selepas satu jam menghabiskan masa di lokasi tersebut, kami beredar dan akan menyambung tinjauan di lokasi tersebut di siang hari.

Kalau malamnya ia umpama syurga pemuas nafsu buat penggemar dan pelaku songsang, siang pula berubah wajah, menjadi pusat aktiviti perniagaan dan ekonomi de­ngan deretan premis dan bank yang memberikan khidmat buat penduduk Kuantan.

Ketika tinjauan Sinar Harian, ia langsung tidak menunjukkan ia menjadi port maksiat popular di bandar itu, seperti seolah-olah ia tidak berlaku kerana kesibukan warga Kuantan dengan urusan masing-masing.

Namun apabila ditanya pada peniaga berhubung aktiviti negatif itu, mereka sukar memberikan kerjasama mungkin gusar dengan keselamatan mereka memandang­kan mak nyah terbabit juga ada yang tinggal berhampiran di lokasi tersebut.

Penulis dimaklumkan golongan itu berkumpul di lokasi terbabit setiap hari dari jam 12 tengah malam hingga 5 pagi, kecuali malam Jumaat.

Penulis turut meninjau lorong di mana dua mak nyah diserang baru-baru ini.

Sunyi dan memudahkan mereka yang melakukan perbuatan itu melarikan diri. Sebelum ini, dua mangsa yang dikenali dengan nama Rozita dan Shasha diserang dengan besi, topi keledar dan rantai besi berikat mangga oleh enam lelaki bermotosikal kira kira jam 3.30 pagi Rabu lalu menyebabkan cedera di kepala, badan dan lengan.

Mereka menggelar lelaki-lelaki terbabit sebagai Geng Anti Mak Nyah dan mendakwa, sejak enam bulan lalu, 12 kali kejadian sama membabitkan 10 mangsa sudah terjadi dan dipercayai geng terbabit bertindak kira-kira jam 1 hingga 5 pagi, namun tidak mencuri atau mengambil barang mangsa. -SH

Laporan sebelum ini
klik untuk baca


06 di kampung awah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Feb 2012 11:07 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » Kualiti jalan <b>Kampung Awah</b> ke Bandar Tun Razak <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2012 03:05 PM PST

You are here: Home / Wilayah / Kualiti jalan Kampung Awah ke Bandar Tun Razak teruk

Saudara Pengarang,KUALITI jalan raya, bekalan air bersih dan pendidikan merupakan antara perkara utama yang diberi perhatian oleh kerajaan dalam memastikan rakyat menikmati kehidupan lebih baik.

Namun, tidak semua perkara itu dapat ditunaikan kerana terdapat beberapa masalah tertentu yang perlu diberi perhatian tidak kira oleh pemimpin setempat, wakil rakyat dan kerajaan.

Apa yang ingin saya bangkitkan adalah kualiti jalan raya dari Simpang Kampung Awah menghala ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka hingga Simpang Felda Jengka 8.

Laluan itu penting kerana kakitangan kerajaan termasuk pegawai Felda, guru, pelajar dan pensyarah berulang alik menggunakannya ke destinasi masing-masing.

Saya sebagai penduduk jati dan anak peneroka Felda Wilayah Jengka merumuskan bahawa kerajaan Persekutuan dan negeri tidak serius menunaikan tanggungjawab membina sebuah rangkaian jalan raya yang baik di kawasan itu.

Jalan utama Kampung Awah ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka 8 sangat penting untuk dinaik taraf kerana sejajar dengan kedudukannya sebagai jalan utama ke Jerantut dan Maran.

Daripada perbualan di kedai-kedai kopi, kebanyakan mereka sudah bosan dengan kualiti jalan yang teruk seolah-olah berada di sebuah negara miskin yang baru merdeka.

Kualiti jalan di Felda Jengka 15, Jengka 16 dan Kampung Awah sempit, berlubang serta tidak lurus sekali gus mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya.

Saya harap pihak berwajib khususnya wakil rakyat memandang serius perkara itu memandangkan Bandar Tun Razak Jengka menjadi tumpuan bukan sahaja penduduk tempatan, tetapi juga pelancong domestik serta asing yang ingin meninjau kehidupan peneroka di situ.

PENEROKA PRIHATIN

Bandar Tun Razak, Jengka

Dipetik dari Utusan Malaysia

06 di raub - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di raub - Google Blog Search


Roti Canai Sedap <b>di</b> Gerai Majlis Daerah <b>Raub</b>

Posted: 05 Feb 2012 04:38 PM PST

Siapa tak suka dengan roti canai kan? Kali ini nak bercerita mengenai roti canai telur di Gerai Majlis Daerah Raub, Pahang. For me ianya cukup sedap. Memang lembut dan rangup. Ianya "dikerat" kecil-kecil. Makan panas-panas memang cukup menyelerakan.

Pelbagai jenis kuah dan sos ada. Yang kacang dal, kari dan juga sambal. Kalau ikutkan rating ianya pada 8.4 out of 10. Memang sesiapa yang berada di Raub ataupun melalui kawasan ini, patut cuba roti canai di tempat ini. Hanya satu kedai yang menyajikan roti canai. Kalau tak silap namanya Pak Ngah.
Afiqah sungguh teruja untuk melihat dengan lebih dekat cara diaorang menebar dan "memasak" roti canai. Afiqah cakap tak susah nak buat benda alah ini. Ya le tu....... Nampak memang cukup senang, cuba buat sendiri.

Inilah Gerai Majlis Daerah Raub yang saya maksudkan. Memang ramai juga yang singgah kat sini, tidak kira mereka yang tinggal di kawasan yang berdekatan mahupun mereka yang melalui kawasan ini.

06 di bera pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bera pahang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 09:26 PM PST

URL Sumber Asal :-

<b>Pahang</b> Daily Online (PDO): Paip Musnah: Penduduk <b>Di</b> Tujuh <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 10:25 PM PST

TEMERLOH, 9 Feb - Para penduduk daripada tujuh buah perkampungan Orang Asli di Bera, semalam tampil membuat laporan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) di sini bagi meminta siasatan kejadian memusnahkan saluran paip air akibat perbalahan antara kontraktor dan subkontraktor projek berkenaan. Mereka mendakwa, akibat kemusnahan tersebut menyebabkan penduduk yang terdiri daripada 240 keluarga Orang Asli Semelai di kampung-kampung Kuala Serting, Lubok Perah, Lengot, Patir, Lubok Tambangan, Pasal dan Bukit Ngeri terputus bekalan air bersih yang diperolehi mereka sebelum ini. Jurucakap kumpulan tersebut Bob Manolan (foto) berkata, kejadian merosakkan paip air oleh subkontraktor yang tidak berpuas hati kerana mendakwa tidak menerima bayaran daripada kontraktor utama itu, berlaku antara 6 hingga 12 Januari lepas. "Pada hari tersebut subkontraktor telah menggunakan jentolak membongkar saluran paip yang telah ditanam lalu dipecah dan dimusnahkan. "Bayangkan, bertahun-tahun kerja memasukkan bekalan air tapi bila dah siap dimusnahkan pula. Kesian orang kampung, menunggu bekalan air bersih berpuluh tahun bila dah dapat cuma bertahan empat hari sahaja," katanya. Tambah Bob, projek membina pam air dan saluran paip daripada sumber galian bawah tanah untuk perkampungan Orang Asli tersebut dianugerahkan kepada syarikat Rossington Consolidated Sdn Bhd (RCSB) pada 27 Julai 2009 melibatkan perkampungan Orang Asli seluruh Pahang dengan jumlah peruntukan sebanyak RM113.8 juta. Projek tersebut menerima peruntukan di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KPLBW). Dalam Laporan Ketua Audit Negara yang terbaru turut menyebut tentang kelemahan syarikat RCSB ini untuk menyiapkan projek bekalan air luar bandar. Sementara itu Menteri KPLBW Datuk Shafie Apdal dalam kenyataan medianya disiarkan dalam TV3 pada 6 Februari lepas, berkata kementeriannya telah membuat pembayaran penuh kepada RCSB. Jelas Bob, sebelum itu pihak RCSB telah menafikan mereka tidak membuat bayaran kepada subkontraktor seperti yang disiarkan dalam TV9 pada 31 Januari dan New Srraits Times (NSTP).

Terkilan, 'Semua Pihak' Kini Cuba Lepas Tangan

"Persoalannya sekarang kenapakah subkontraktor mendakwa mereka tidak dibayar lalu memusnahkan paip-paip air yang telah dipasang sekali gus menganiaya penduduk? "Sebab itu kita mahu SPRM siasat di mana tirisnya kerana peruntukan ini melibatkan wang negara dan kementerian yang terlibat tidak berlepas tangan dan tanggungjawab mereka sepatutnya memantau projek dan syarikat yang dilantik. "Sekarang penduduk kampung yang dahagakan kemajuan dan keceriaan untuk menikmati air yang bersih tidak kesampaian disebabkan perbalahan antara kontraktor hanya kerana ketiadaan pemantauan daripada kementerian," katanya. Tambahnya, laporan telah dibuat di Balai Polis Bera dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) minggu lalu walaupun dilarang oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Kemayan. Sementara itu Exco PAS Pusat Mazlan Aliman (foto) yang turut mengiringi penduduk, menganggap perbuatan memecah dan memusnahkan paip air sebagai harta awam adalah khianat dan pecah amanah. "Bagi saya yang paling utama dipersalahkan ialah Kementerian Luar Bandar kerana tidak bertanggungjawab sehingga berjuta-juta wang rakyat dibazirkan begitu saja dan inilah akibatnya apabila projek diagihkan kepada kroni. "Saya diberitahu untuk baiki kerosakan di Kuala Serting saja perlukan wang sebanyak RM2.1 juta. Jadi berapa banyak lagi wang yang perlu dihabiskan hanya kerana kelemahan kerajaan? "Yang pelik lagi, pihak berkuasa negeri seperti JBA dan Jakoa berkata pihak mereka tidak mengetahui tentang projek tersebut. Jadi siapa yang nak bertanggungjawab terhadap isu ini ?" soalnya.

[Apa yang berlaku kepada penduduk orang asli di Bera ini sungguh memalukan. Tidak wajar projek yang telah disiapkan tiba-tiba di musnahkan gara-gara pihak terbabit tidak mendapat bayaran sepenuhnya daripada kontraktor. Soalnya, jika benar tiada bayaran maka ke mana pergi wang tersebut?. Ini, adalah satu lagi bukti penyelewengan yang berlaku di depan mata kita sebenarnya. Tidak perlu ada ugutan oleh pihak yang berkenaan kerana orang asli harus bangkit untuk mempertahankan hak mereka. Jangan biarkan diri mereka terus diperkotak katikkan oleh kerajaan yang memerintah buat selamanya. Kini, tibalah masanya untuk mereka mengajar dan menghukum kerajaan yang zalim dan tidak berperikemanusiaan seperti ini. Tindakan yang terjadi adalah satu penganiayaan kepada masyarakat orang asli. Ikuti kupasan lanjut isu ini di sini. Lakukanlah perubahan dalam pilihanraya umum ke-13 akan datang ]

06 di bukit tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


<b>Bukit tinggi</b>, West Sumatera | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 03 Apr 2010 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]one misty morning i miss so much *btw i did love my powershot S80 :)

Kecuaian sebabkan kecederaan di Jusco <b>Bukit Tinggi</b>

Posted: 26 Jan 2012 10:48 PM PST

Saya ingin membuat komplen terhadap kecuaian keselamatan di kawasan permainan kanak-kanak yang dipanggil Molly Fantasy Wonders Park di dalam JUSCO Bukit Tinggi.

Pada kira-kira 8:00 petang pada 25 Jan 2012, anak saya Adrianna Wong tercedera oleh objek tajam semasa bermain di dalam kawasan permainan tersebut. Semasa dia mengelongsor ke bawah Slide, dia dicederakan oleh skru yang tajam yang menuju keluar daripada permukaan Slide. Skru tajam itu tercucuk ke dalam kaki kirinya menyebabkan luka yang mendalam.



Kesakitan mengejut dan pengalaman ngeri ini menyebabkan satu trauma kepada anak saya sehingga hidungnya berdarah sambil menggigil.

Salah satu penyelia JUSCO dipanggil untuk menghadapi insiden ini, dan dia secara sukarela telah menyerahkan nama dan nombor telefon bimbit kepada saya dalam hal aduan rasmi. 

Dalam kehairanan saya, pengurusan JUSCO sudah mengetahui hal skru tajam ini sebelum insiden kecederaan tersebut berlaku, tetapi masih tidak mengambil apa-apa tindakan!!! Seperti yang ditunjukkan dalam gambar yang pertama, mereka tidak benteng kawasan slaid, mereka tidak mengeluarkan skru tajam tersebut, mereka masih membenarkan kanak-kanak untuk bermain di dalamnya dan walaupun selepas anak perempuan saya cedera, mereka masih membiarkan pelanggan baru masuk!!!

Saya membawa anak perempuan saya untuk berjumpa doktor pada 9:00 pm di poliklinik Kumpulan City. Doktor memberikan anak perempuan saya suntikan anti-tetanus, anti-biotics, parasetamol dan juga meletakkan ubat pada kawasan luka.

Kecuaian tersebut telah menyebabkan bukan sahaja kecederaan fizikal kepada anak saya, tetapi juga trauma psikologi. Sebagai seorang bapa kepada anak saya yang terluka, saya sangat kecewa dengan kecuaian keselamatan JUSCO.

Saya berharap pihak Tuan dapat menyampaikan hal ini supaya pihak JUSCO akan lebih serius dalam isu keselamatan kanak-kanak dan supaya kanak-kanak lain tidak akan mengalami kecederaan semacam itu lagi.

Sekian terima kasih.

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved