ads

Isnin, 27 Februari 2012

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Perbandaran <b>Bentong</b> Malaysia Terkini <b>...</b>

Posted: 05 Feb 2012 11:45 PM PST

Tarikh Tutup Permohonan: 20 Februari 2012

Daerah Bentong terletak dibawah pentadbiran Majlis Perbandaran Bentong dan terbahagi kepada 3 mukim iaitu Mukim Bentong, Mukim Sabai dan Mukim Pelangai. Selain dari Bandar Bentong, terdapat beberapa pekan lain yang menjadi tumpuan penduduk seperti di Karak, Bukit Tinggi, Telemong dan Simpang Pelangai. Bandar Bentong berperanan sebagai pusat pentadbiran dan perindustrian bagi daerah Bentong. Di bentong terdapat banyak industri-industri ringan dan sederhana seperti kilang kayu-kayan, kilang pembuatan makanan dan kilang pengumpulan komponen elektrik. Peningkatan kepada pembangunan di bandar telah menyedarkan Majlis Perbandaran Bentong supaya bersedia dengan keperluan dan cabaran-cabaran masa akan datang dalam usaha menjadikan Bandar Bentong sebuah bandar yang maju, makmur dan sejahtera.

Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi jawatan kosong seperti berikut:

1. Centre Supervisor

2. Fasilitator

KLIK SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Incoming search terms:

  • majlis perbandaran bentong
  • jawatan kosong majlis perbandaran bentong 2012
  • jawatan kosong di bentong
  • jawatan kosong bentong
  • jawatan kosong majlis perbandaran bentong
  • keeja josong di majlis perbandaran bentong
  • kerja kosong di daerah bentong
  • kerja kosong kilang di terengganu 2012
  • majlis pembandaran bentong
  • kerja kosong daerah bentong

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Tukar Tiub: GADUH BESAR <b>DI NEGERI</b> SEMBILAN

Posted: 14 Feb 2012 09:25 PM PST

GEROMBOLAN DI NEGERI SEMBILAN

di gemencheh ada pembunuh
di jelebu ada perogol
di port dickson ada kaki rasuah
semua cukup
semua lengkap

PENDEK TAPI KAKI RASUAH

PENCERAHAN DARI PEMBACA

Bro , Ini kisah luar topik...hari ni Najib-rosmah dtg seremban... ada program beri duit BRIM (Bini Rosmah Invest money) di dun Sikamat (dun PKR menang) di masjid, kisah yg terdengar Mat Hasan gaduh besar dgn Ketua Bhgn Sbn, Ishak Ismail sbb Mat Hasan tak bg Ishak berucap...Mat hasan nak buat dlm masjid jer...maka perang Mat Hasan-Mat Isa makin semarak...

Ishak org Najib...Mat Hasan sorang2 Ishak org Isa...mat Hasan sorang2.. Ado satu laie maklumat tak rasmi..ni dr bapak mertua sey drpd kwn dia (pegawai no2 risikan yg kerap melapor utk Najib-ntah mano punyo JASA? Kemas? SB? MIO?) kertas siasatan ttg Mat Hasan dah ado..kes ado skandal seks dgn seorang wanita..kejadian berlaku di Hotel royal adelphi, sbn...

mungkin Mat Hasan bakal di-checkmate-kan dgn kes ni oleh Najib... ado laie khabar yg sey dapek semalam, senarai namo2 cadangan calon pru-13 BN NS yg dihantar Mat Hasan kono reject dgn Najib!
By Anonymous on TERKINI - TER HOT - TER NOW : MAT MONGOL GADAI AKI... on 2/10/12

VALENTINE DI KUANTAN

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 07:34 PM PST

URL Sumber Asal :-

Orang Minyak Mengamuk <b>Di Ketari</b>

Posted: 04 Nov 2011 05:52 PM PDT

Anak gadis di 20 kampung dan tamah perumahan Ketari, Bentong dinasihat tidak berjalan bersendirian terutama pada waktu malam bagi mengelak menjadi mangsa 'lembaga hitam' yang dibimbangi penduduk sejak dua minggu lalu kerana ia adalah seorang penjenayah pecah rumah dan perogol.

Sehubungan itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Bentong, Deputi Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor, meminta penduduk meningkatkan rondaan malam di kawasan kejiranan masing-masing dan membersihkan semak-samun yang berpotensi menjadi tempat persembunyian penjenayah.

Mohamad Mansor berkata, pihaknya sedang mengenal pasti beberapa suspek selepas memperincikan siasatan sebelum mengambil tindakan lanjut.

Gambar hiasan. Carian Google

Gambar hiasan. Carian Google


"Jangan percaya khabar angin mengenai lembaga hitam, kita sedang menjuruskan siasatan untuk mendapatkan bukti untuk bertindak," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Beliau mengulas kebimbangan penduduk dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Ketari mengenai lembaga hitam seakan orang minyak bertubuh kecil dipercayai mengamalkan ilmu hitam yang mengganggu gadis bawah umur selain memecah masuk rumah.

Sementara itu, Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Othman, juga meminta penduduk di situ mendapatkan laporan lebih tepat daripada pihak berkuasa berhubung perkara itu bagi mengelak masyarakat terpengaruh dengan berita yang belum diketahui kesahihannya.

Beliau menasihatkan mereka supaya meningkatkan semangat kejiranan dan mengambil langkah keselamatan termasuk memasang lampu untuk menerangkan persekitaran rumah.

"Bagi masyarakat Islam pula, lebih baik adakan solat hajat dan perbanyakkan membaca al-Quran dan berzikir bagi mengelak perkara tidak baik berlaku di rumah masing-masing," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

ADUN Ketari, Datuk Dr Ng Keong Chye pula meminta penduduk kampung lebih berwaspada serta meningkatkan rondaan di sekitar kawasan masing-masing.

"Pihak polis juga turut membuat rondaan dan kita harap penduduk dapat bekerjasama dengan polis untuk memastikan keharmonian kawasan masing-masing," katanya.

Related posts:

  1. Lelaki Bogel 'Orang Minyak' Ditangkap Penduduk
  2. Orang Minyak: Antiklimaks!
  3. Amuk 40 'Sukarelawan' Belasah Orang
  4. Penyerang Tersalah Orang | Pekerja Bengkel Dipukul Hingga Pengsan
  5. Dipaksa Seks dengan Orang Asing
  6. Cadangan Bandar Baru Lipis Akan Dibangunkan
  7. Penduduk Kampung Gempar | Timbunan Al-Quran Di Bangsal Lembu
  8. Minyak Ron 95: Tiada Cadangan Menaikkannya
  9. Rompakan RM400 Ribu Di Stesen Minyak Bukit Jelutong
  10. PRU-13 | PDRM Sudah Bersedia
Full content generated by Get Full RSS.

Caca Marba: Orang minyak amuk <b>di Ketari</b>

Posted: 04 Nov 2011 05:16 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUANTAN: Anak gadis di 20 kampung dan tamah perumahan Ketari, Bentong dinasihat tidak berjalan bersendirian terutama pada waktu malam bagi mengelak menjadi mangsa 'lembaga hitam' yang dibimbangi penduduk ...

AkuMad: Orang minyak amuk <b>di Ketari</b>

Posted: 04 Nov 2011 04:47 PM PDT

Lembaga hitam didakwa pecah rumah, merogol bimbangkan penduduk
KUANTAN: Anak gadis di 20 kampung dan tamah perumahan Ketari, Bentong dinasihat tidak berjalan bersendirian terutama pada waktu malam bagi mengelak menjadi mangsa 'lembaga hitam' yang dibimbangi penduduk sejak dua minggu lalu kerana ia adalah seorang penjenayah pecah rumah dan perogol.
Sehubungan itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Bentong, Deputi Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor, meminta penduduk meningkatkan rondaan malam di kawasan kejiranan masing-masing dan membersihkan semak-samun yang berpotensi menjadi tempat persembunyian penjenayah.
Mohamad Mansor berkata, pihaknya sedang mengenal pasti beberapa suspek selepas memperincikan siasatan sebelum mengambil tindakan lanjut.
"Jangan percaya khabar angin mengenai lembaga hitam, kita sedang menjuruskan siasatan untuk mendapatkan bukti untuk bertindak," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.
Haih.. zaman moden ni masih ade lagi ke orang minyak.. kalau orang minyak ni gunakan ilmu dia untuk kebaikan kan bagus..ganti tempat superman dan batman.. hmm.. ade ilmu salah guna.. (buat blog untuk memaki orang,mengeji sampai jadi isu..asal.huhu)
Full content generated by Get Full RSS.

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Bercuti <b>di Cameron Highland</b> | mamashikindotcom

Posted: 24 Jan 2012 06:28 PM PST

Salam semua, korang bercuti kat mana sempena cuti raya cina lepas?Kitaorang ke Cameron Highland, satu malam ajer..check in dekat Arabella Apartmen, Tanah Rata. Bertolak hari jumaat, hari sabtu dah gerak pulang..  

Ok..jom tgk gambar2 kitaorang yang ada 2,3 keping jer ni..

Ni gambar kat bawah Apartment..huhu..gambar sekitar dalam apartment takde sb sampai2 jer masing2 tarik selimut..tidoooo...hehee..tp best Puncak Arabella nih, apartment nya luas dan harga pun ok la. RM280 per night..TAPI kannnnn...malam tu kitaorg tak leh tido sangat..terutamanya ma ngn abah..diaorang kena GANGGU..huhu takutttt....maklum la kat Puncak Bukit, macam-macam ado..
Lepas lelap mata jap, kitaorang gerak ke Brinchang..jalan-jalan kat Pasar Malam. Tapi kan, Pasar Malam macam takde barang sangat kan?sb dulu penuh dgn sayur mayur tp sekarang 2,3 gerai ajer yg ada..
Bila datang Pasar Malam ni, tingat masa zaman i ngn cik laling honeymoon...auw..!
 kek ena ngn cik sue, my bisnes partner....
makan-makan dekat food court..pagi baru dapat rasa makan kat kedai, sb nya ibu mertuaku siap bawakan bekal untuk makan tghari dan dinner..jadi kitaorg ramai2 makan kat apartment ajer..kali ni Trip kali ni bawak ibu mertua kesayangan dan juga kak long satu family..next vacation turn my family plak yer..

Masa kat ladang teh ni, kejadian tak diingini berlaku..huhu..sian my laling..tergelincir..habis kotor seluar. Sebab tu takde sangat gambar kat sini, i pun takde mood dah nak bergambar sb takut gelincir juga. Lepas shoping teh kat Bharat Tea ni, kitaorang ke Kea Farm dan juga ladang strawberry ..layan ibu mertua pick-up strawberry pulak..hehe.
Sebenarnya sy xsuka pun ke tempat-tempat macam ni sb sy bukan pecinta sayur dan bunga. Tapi di sebabkan ma ngn abah  yang beria nak  kenal Cameron, so bawak lah diorang kat sini. Sekali sekala bawa diaorang bercuti best jugak..tambah2 bawak abah..hehe..makan minum abah yg bayarkan..hehe..TQ abah!Next trip kita ke Langkawi yer abah...hehe;=)

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


hilangpunca: <b>Kuala Lipis</b>

Posted: 22 Feb 2012 11:30 AM PST

Lebih kurang 13 hari berada di Kuala Lumpur baru kelmarin gua kembali di Kuala Lipis menikmati udara yang baik dan makan minum yang tersusun. Tidak banyak perkara yang berubah di Kuala Lipis khususnya pembangunan dan kegiatan ekonominya. Penduduk daerah ini pula kelihatan masih harmoni tanpa perlu menunjuk seperti melakukan tarian kebudayaan contohnya. Begitulah ceritanya, tuan-tuan dan puan-puan.

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2012 01:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

Travelog aie & sha: Ekspedisi Tahun Baru: <b>Kuala Lipis</b> - Kuala <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 01:11 AM PST

Cuti tahun baru yang lalu memberi kami ruang sekali lagi untuk meneruskan kembara meneroka khazanah berharga di tanah air. Destinasi utama adalah Taman Negara yang terletak di Kuala Tahan, Pahang. Namun untuk menjadikan perjalanan lebih menarik, kami singgah di beberapa tempat seperti di Kuala Lipis dan Kuala Gandah.

Kebetulan, rakan travel kami, Ja, berada di kampung halamannya di Kuala Lipis ketika itu kerana cuti semester. Mendengar rancangan kami untuk ke Kuala Tahan, dia mengajak kami singgah ke rumahnya kerana kedudukan Kuala Lipis terletak di tengah-tengah perjalanan dari Shah Alam ke Kuala Tahan. Di Kuala Tahan pula, seorang lagi rakan, Lan sudah sedia menanti. Selaku penduduk asal di situ, dia beriya-iya mahu membawa kami pusing-pusing di Taman Negara.

Kami bertolak ke Kuala Lipis dari Shah Alam pada pukul 11 malam selepas empat jam berehat usai pulang dari kerja. Kami memang gemar memilih perjalanan di waktu malam. Dalam keadaan yang tidak cukup rehat kerana siangnya kami bekerja, namun memandu pada waktu malam langsung tidak membuatkan kami berasa letih. Rasulullah SAW sendiri menggalak kita memulakan perjalanan di waktu malam kerana menurut baginda, perjalanan pada waktu malam akan menjadi lebih pendek.

Satu-satunya jalan pintas untuk ke arah pantai timur jika memulakan perjalanan dari sekitar Lembah Klang adalah melalui Lebuhraya Karak. Dari lebuhraya tersebut, kami kemudian mengambil susur keluar ke arah Bentong-Kuala Lipis-Raub. Hanya lebih kurang 45 minit berada di lebuhraya, kami kemudian terpaksa menempuh jalan lama yang gelap dan berliku-liku dan mengambil masa lebih kurang dua jam untuk tiba di Kuala Lipis dari Bentong.

Kuala Lipis

Kami tiba di pekan Kuala Lipis pada pukul 2 pagi. Ja menyambut kami di stesen Petronas dan terus membawa kami ke rumahnya. Rumah Ja terletak di kawasan berek polis Kuala Lipis kerana bapanya merupakan seorang anggota polis di sana. Walaupun rumah-rumah di situ kelihatan usang, namun apa yang menarik, rumah-rumah tersebut merupakan rumah-rumah 'home guard' pada zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Kami kemudian diberi bilik untuk berehat dan tidur sebelum hendak meneruskan perjalanan pada siang hari nanti.

Selepas bersarapan, kami termasuk Ja kemudiannya meminta izin daripada ibu bapanya untuk meneruskan perjalanan ke Kuala Tahan. Seperti yang dijanjikan, Ja membawa kami pusing-pusing dahulu di pekan Kuala Lipis. Di sini kita boleh dapati banyak bangunan-bangunan lama yang dibina pada zaman penjajahan Brittish. Antaranya adalah Kelab Pahang (1907) Sekolah Menengah Clifford (1913), Bangunan Residen (1922), Asrama Jururawat (1926), Rumah Pegawai Daerah (1929) dan sebagainya.

Menurut sumber, Kuala Lipis dahulunya merupakan pusat perlombongan emas sebelum kedatangan British pada tahun 1887. Ia kemudiannya dijadikan ibu negeri Pahang dari tahun 1898 hingga 1955. Daerah ini semakin membangun selepas pembinaan landasan kereta api pada 1924. Walau bagaimanapun, pada 1955, ibu negeri telah berpindah ke Kuantan dan pembangunan Kuala Lipis terus berhenti setakat itu. Ianya kini hanya merupakan bandar bersejarah yang menyimpan banyak peristiwa silam. Yang lebih menarik tentang Kuala Lipis ini, ia merupakan tempat kelahiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan kampung halaman penyanyi tersohor, Siti Nurhaliza.

Selepas puas pusing-pusing di Kuala Lipis, kami kemudian meneruskan perjalanan menuju ke Kuala Tahan. Seperti malam sebelumnya, kami sekali lagi terpaksa menempuh jalan yang berliku-liku ditambah lagi dengan trafik yang agak sesak ketika itu. Lebih kurang dua jam memandu, barulah kami tiba di pintu gerbang ke Kuala Tahan. Ketibaan kami disambut oleh Lan yang sudah siap sedia menempah lokasi untuk kami berkhemah. Memang itu rancangan kami, berkhemah menjadi pilihan utama setiap kali kami melakukan trip.

Kuala Tahan

Tapak perkhemahan yang dipilih oleh Lan memang terbaik. Kawasannya lapang dan terletak betul-betul di tepi Sungai Tembeling, betul-betul berdekatan dengan Kuala Tahan. Tapak perkhemahan kami itu kepunyaan Dakilihouse yang turut menyediakan bilik dan dorm bagi yang tidak mahu berkhemah. Bayaran yang dikenakan ke atas kami adalah RM5 seorang untuk satu malam. Memang murah dan berbaloi kerana selain tandas dan bilik air, ruang berteduh yang dilengkapi dengan sinki turut disediakan.Selepas mendirikan khemah, kami pun bersiap-siap untuk makan tengah hari di restoran terapung berdekatan dengan tapak perkhemahan. Selepas makan, kami kemudian ke seberang sungai untuk memasuki Taman Negara. Bagi setiap kali menyeberangi Sungai Tembeling itu, bayaran RM1 seorang dikenakan dengan menaiki bot. Di sana kami cuma mendapatkan permit masuk Taman Negara (RM1 seorang) dan lesen untuk membawa masuk kamera (RM5). Permit masuk tersebut boleh digunakan pada bila-bila masa sepanjang berada di Kuala Tahan. Kami memang tidak merancang untuk meneroka Taman Negara pada hari itu kerana hari sudah pun lewat petang. Kami cuma akan kembali semula pada keesokan harinya dengan masa yang lebih panjang dan tenaga yang mencukupi.Kami kemudian kembali ke tapak perkhemahan untuk berehat. Selepas solat maghrib, kami bersiap-siap pula untuk ke Kampung Gol bagi menyaksikan sambutan tahun baru di sana. Kami ke sana atas jemputan Lan selaku penduduk di kampung itu. Menurutnya, memang tiap-tiap tahun kampung itu mengadakan sambutan tahun baru. Memang itu peluang yang kami tunggu-tunggu, kami mahu melihat sendiri budaya yang diamalkan penduduk di situ, khususnya di kawasan Kuala Tahan selain peluang untuk makan percuma. Hehe.Sambutannya sederhana. Selain dijamu dengan pelbagai jenis makanan terutamanya pulut sardin, acara turut dimeriahkan dengan penyampaian sumbangan kepada ibu-ibu tunggal, anak-anak yatim dan anak-anak yang cemerlang di dalam peperiksaan. Walaupun ada cabutan bertuah, namun nasib kami tidak berapa bertuah malam itu. Tepat pukul 12 tengah malam, ruang-ruang udara di kampung itu diceriakan pula dengan bunga-bunga api yang cantik dan pastinya mengukir kegirangan khususnya kepada kanak-kanak di kampung itu. Selesai acara tersebut, kami pun pulang semula ke tapak perkhemahan untuk berehat dan tidur.

Keesokannya harinya, kami bangun awal untuk bersedia menempuh hari yang bakal diisi dengan pelbagai aktiviti. Selepas bersarapan dengan roti, 'scrambled egg', kari ayam dan teh 'o' panas, kami memulakan perjalanan dengan treking ke Canopy Walkway. Dalam perjalanan meredah hutan, kami menemui pelbagai spesis pokok yang menarik perhatian. Memang indah kejadian tuhan dan ia hanya akan dapat dinikmati dengan berkunjung ke Taman Negara. Perjalanan hanya mengambil masa setengah jam sebelum sampai di Canopy Walkway.

Canopy Walkway di Taman Negara diiktiraf sebagai titi gantung terpanjang di dunia iaitu sepanjang 510 meter dan berada pada ketinggian 45 meter. Untuk merasai pengalaman melalui titi tersebut, bayaran sebanyak RM5 seorang dikenakan untuk dewasa dan RM3 seorang untuk kanak-kanak. Namun titi itu tidak boleh dilalui lebih daripada seorang dalam satu masa. Selepas orang di hadapan barada pada jarak 10 meter, barulah orang kemudiannya boleh menyusuri titi itu.

Kami mengambil masa lebih kurang sejam untuk menamatkan perjalanan di Canopy Walkway. Kami tidak mahu tergesa-gesa, peluang menikmati pemandangan hutan dara di Taman Negara bukan datang selalu. Dengan kewujudan pelbagai spesis pokok yang pelbagai bentuk, hati kami menjadi tenang dan ketika itu datang rasa kesyukuran dengan nikmat yang Allah telah berikan.

Selesai di Canopy Walkway, kami sepatutnya meneruskan perjalanan sejauh lebih kurang dua kilomter ke Bukit Teresek. Namun masa tidak mengizinkan kerana ketika itu matahari sudah mula terpacak di atas kepala. Pergi dan balik sahaja mungkin mengambil masa dua jam. Jadi kami pun membatalkan niat untuk ke Bukit Teresek dan kembali ke jeti Kuala Tahan untuk makan tengah hari sementara menunggu bot untuk ke Lata Berkoh.

Untuk ke Lata Berkoh, kami mengambil bot kecil yang boleh memuatkan maksimum empat orang dengan bayaran RM160 untuk satu bot. Nampak macam mahal, tetapi sebenarnya memang berbaloi.

Kami dibawa menyusuri Sungai Tahan yang sederhana lebarnya berbanding dengan Sungai Tembeling. Airnya gelap, hitam kemerah-merahan. Kenapa kami katakan bayarannya berbaloi, ini kerana laluan yang kami susuri adalah melawan arus dan airnya pula cetek. Kemahiran yang tinggi diperlukan untuk mengawal bot agar enjin dan badan bot tersebut tidak berlanggar dengan batu-batu sungai. Pemandangannya pula, memang terbaik. Pokok-pokok yang meliuk-liuk di tebing-tebing meneduhkan perjalanan kami pada hari itu. Perasaan yang dialami ketika itu, memang sukar diperolehi dari mana-mana tempat.Kami sampai di sebuah hentian selepas setengah jam menyusuri sungai. Di situ, sudah ada beberapa bot yang berlabuh. Mungkin membawa penumpang seperti kami juga. Dari hentian itu, kami kemudian perlu meredah laluan hutan selama 15 minit sebelum sampai ke lokasi Lata Berkoh. Memang tidak rugi kami mengambil pakej ini, Lata Berkoh sungguh menakjubkan. Nampak menggerunkan dengan arusnya yang deras menghentam batu-batu yang besar, namun ia mesra pengunjung. Kami mengambil kesempatan untuk bermandi-manda di satu sudut yang lebih selamat. Namun ada juga pengunjung-pengunjung terutamanya dari luar negara yang begitu berani berenang di satu lokasi yang lebih dalam. Bagaimanapun, ia masih selamat dengan syarat harus pandai berenang.Lebih kurang setengah jam meluangkan masa di Lata Berkoh, kami kemudian kembali ke bot untuk meneruskan perjalanan ke pusat lindungan ikan kelah. Lokasi ini sebenarnya terletak di antara Kuala Tahan dan Lata Berkoh. Namun bukan mudah untuk melihat ikan-ikan kelah di situ kerana keadaan airnya yang tidak jernih. Bagaimanapun, ikan-ikan tersebut memang banyak. Nasib baik kami ada membawa makanan ikan dan sedikit roti, jadi kami dapat mengumpan mereka untuk datang menghampiri kami. Walaupun tidak boleh melihat dengan jelas, namun kelibat mereka dapat dikesan dengan kesan air yang berkocak-kocak apabila kami melempar makanan.

Selepas lebih kurang setengah jam kami bermain dengan kelah, kami kemudian dibawa pulang ke jeti Kuala Tahan. Waktu ketika itu sudah hampir lewat petang. Kami bergegas ke tapak perkhemahan untuk membersihkan diri dan membuat persiapan makan malam.

Sebenarnya, banyak lagi aktiviti yang boleh dibuat di Taman Negara ini. Antara yang menarik boleh dilakukan ialah berkunjung di perkampungan Orang Asli, bermalam di Gua Kepayang Besar (berkhemah), 'rapids shooting' di Sungai Tembeling, 'white water rafting' di Jeram Abai, Jeram Nusa dan Jeram Abang,  eksplorasi hutan dan sebagainya. Namun masa tidak tidak mengizinkan kami untuk meneroka kesemuanya. Mungkin pada masa akan datang, kami akan membawa masa yang lebih panjang bersama.


Menu kami pada malam itu agak mewah. Lan membawa seekor ikan patin yang agak besar juga saiznya beserta beberapa ekor ikan kembong dan sotong. Makanan laut itu kami bakar selain menyediakan lauk-lauk lain seperti telur dadar, sambal kicap dan kari ayam. Tanpa kunyit atau diperap, ikan patin memang sedap dibakar begitu sahaja.

Malam itu kami habiskan masa dengan berbual sambil meratah makanan laut yang dibakar di tepi Sungai Tembeling. Namun cuaca pada malam itu tidak menginzinkan kami untuk berada lama di luar. Kami masuk ke khemah untuk tidur sebelum hujan kemudiannya turun dengan lebat, mendinginkan lagi suasana pada malam itu.

Keesokannya, kami bangun awal untuk bersiap-siap meninggalkan Taman Negara. Selepas bersarapan di Kompleks Perniagaan Kuala Tahan, kami pun meminta diri dan meninggalkan Lan untuk meneruskan kehidupannya sebagai anak jati Kuala Tahan. Kemudian kami bertiga pun meneruskan perjalanan ke Kuala Gandah untuk bermain dengan gajah.

Kuala Gandah

Kuala Gandah terletak di dalam kawasan Lanchang, pekan kecil yang terletak di antara bandar Mentakab dan Karak. Tiada bayaran masuk dikenakan untuk masuk ke Pusat Konservasi Gajah. Walaupun percuma, namun jika berkunjung pada cuti umum, anda berkemungkinan terlepas peluang untuk menunggang gajah. Ini kerana ketika di waktu kemuncak, terlalu ramai orang yang datang di pusat itu. Malah bagi mengelak terlepas peluang menunggang gajah, sudah ada pengunjung yang sanggup menempah terlebih awal melalui telefon.

Pusat Konservasi Gajah ini dibuka pada setiap hari bermula pukul 8 pagi hingga 4.30 petang. Namun aktiviti-aktiviti seperti menunggang gajah, mandi bersama gajah dan memberi makan gajah hanya akan bermula pada pukul 2.15 petang. Selain itu, pusat itu juga turut menyediakan pameran dan tayangan video untuk menyalurkan informasi kepada pengunjung-pengunjung yang datang. Selain gajah-gajah dewasa, anak-anak gajah yang masih kecil juga menghuni di pusat tersebut. Rata-ratanya adalah anak-anak gajah yang kehilangan ibunya sama ada mereka tersesat atau tertinggal daripada kumpulan gajah.

Di sana, walaupun kami tidak berkesempatan untuk menunggang gajah, namun kami berpeluang untuk bermain dan memandikan dengan anak gajah. Dengan keadaan yang agak sesak dengan pengunjung, kami cuma berpeluang seketika sahaja bermain dengan anak gajah tersebut. Namun ia tetap menyeronokkan.

Selepas membersihkan diri dan menukar pakaian kering, kami kemudian meninggalkan gajah-gajah tersebut dan singgah pula di Deerland yang terletak dalam kawasan Kuala Gandah juga, hanya 10 minit dari pusat lindungan gajah itu. Deerland adalah satu lagi pusat lindungan binatang-binatang liar namun berbeza dengan Pusat Konservasi Gajah yang ditubuhkan oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN), taman yang menempatkan pelbagai spesis rusa ini merupakan milik persendirian.

Bayaran masuk untuk ke Deerland adalah sebanyak RM6 seorang. Di dalam taman tersebut, anda akan diberi makanan iaitu sengkuang yang dihiris-hiris kecil untuk menyuap rusa-rusa di sana. Rusa-rusa tersebut sangat mesra, anda berpeluang untuk masuk ke kandang mereka dan mendekati mereka dengan lebih dekat. Sangat jinak dan tidak lari atau menyerang jika kita menyentuh mereka. Selain rusa, Deerland turut menyimpan pelbagai jenis binatang lain seperti ular sawa, pelbagai spesis burung, ayam, arnab, kancil dan sebagainya.

Setelah menghabiskan masa lebih kurang setengah jam di Deerland, kami kemudian meneruskan perjalanan pulang ke Shah Alam. Sungguh memenatkan, namun hati kami puas kerana cuti tahun baru kami diisi dengan pelbagai pengalaman baru yang menarik dan pastinya kekal terpahat di ingatan.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 03:31 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 03:10 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:31 PM PST

URL Sumber Asal :-

KEBAKARAN KEDAI MAKAN DAN RUMAH KEDIAMAN <b>DI NENASI</b> <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2012 08:10 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KEBAKARAN KEDAI MAKAN DAN RUMAH KEDIAMAN DI NENASI PADA 25.1.2012. 'Malang memang tidak berbau.' Itu lah saja ungkapan yang sering dapat kita katakan jika berlaku sesuatu malapetaka dan kejadian yang ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2011 04:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2011 03:48 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2011 12:00 AM PDT

Tidak mengambil berat tentang kepentingan belia <b>di Nenasi</b> | Aduan <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2011 11:22 AM PDT

Assalamualaikum…sy selaku wakil dari Kampung Nenasi ingin mengadu mengenai pemimpin dikawasan kampung kami yg tidak menjalankan tugasnya dengan baik.tidak pernah memberi peluang kepada anak2muda atau belia dikampung kami untuk bersuara dalam apa2 saja halyg berkaitan dgn kampung kami.

Iiada inisiatif lain untuk membangunkan anak2 muda di kawasan kami.sikap lepas tangan amat jelas ditunjukkan oleh pemimpin di tempat kami…terutama dalam aktiviti sukan..aduan telah dibuat kepada pihak atasan,namun sebarang tindakan tidak diambil…sy wakil belia amat kecewa kerana tidak ada sokongan dari pihak pemimpin di kwasan kami sekiranya pihak belia ingin mengadakan sesuatu aktiviti.

By: azman

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 04:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2011 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2010 12:00 AM PDT

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the "exceptional range of shophouses and townhouses" that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird's nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., "Cryptococcosis," http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), "all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses". It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are "now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances."

The WHO states: "Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries." However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, "Avian influenza "bird flu"," http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town's Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town's World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique "intangible heritage" of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the "unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses" which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: "personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated". If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town "loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List" it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Sep 2011 03:52 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2011 12:00 AM PDT

Tidak mengambil berat tentang kepentingan belia <b>di Nenasi</b> | Aduan <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2011 11:22 AM PDT

Assalamualaikum…sy selaku wakil dari Kampung Nenasi ingin mengadu mengenai pemimpin dikawasan kampung kami yg tidak menjalankan tugasnya dengan baik.tidak pernah memberi peluang kepada anak2muda atau belia dikampung kami untuk bersuara dalam apa2 saja halyg berkaitan dgn kampung kami.

Iiada inisiatif lain untuk membangunkan anak2 muda di kawasan kami.sikap lepas tangan amat jelas ditunjukkan oleh pemimpin di tempat kami…terutama dalam aktiviti sukan..aduan telah dibuat kepada pihak atasan,namun sebarang tindakan tidak diambil…sy wakil belia amat kecewa kerana tidak ada sokongan dari pihak pemimpin di kwasan kami sekiranya pihak belia ingin mengadakan sesuatu aktiviti.

By: azman

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 03:17 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 03:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

PIZA | dari almari kartun

Posted: 19 Feb 2008 03:28 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Dilahirkan pada 19 Julai 1971 di Nenasi, Pekan, Pahang, Piza memulakan alam persekolahan pada tahun 1978 di Sekolah Rendah Sultan Abdullah, Kuantan dan mengakhirinya setakat tingkatan tiga di Sekolah Menengah ...
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 03:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

PIZA | dari almari kartun

Posted: 19 Feb 2008 03:28 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Dilahirkan pada 19 Julai 1971 di Nenasi, Pekan, Pahang, Piza memulakan alam persekolahan pada tahun 1978 di Sekolah Rendah Sultan Abdullah, Kuantan dan mengakhirinya setakat tingkatan tiga di Sekolah Menengah ...
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved