ads

Rabu, 7 Mac 2012

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search. Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT. URL Sumber Asal :-. Posted: [unable to retrieve full-text content]. You are subscribed to email updates from di ceruk ...

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


mandi manda <b>di janda baik</b>, pahang - Nana + Amrul = Damia

Posted: 29 Jan 2012 08:33 PM PST

ari sabtu lepas kami berempat g janda baik ( aku,mia,nana &deah falsya kena tinggal lagi hehee.) ni sebenarnya last mnt plan ni..ari jumaat baru gedik2 memasing whatsapp nak g janda baik.memandangkan memasing xde apa nak di buat sabtu tu kan..makanye kami seme on saje..

perjalanan amek masa dalam 40 minit je kot..xjauh pon lepas terowong karak tu lalu belakang hentian genting sempah dah sampai...memang dekat sangat2..memandangkan si nana ada ramai sedara mara nye kt janda baik ni..makanye kami semua pon bernaseb baik..sebab??mulanye ktorg plan nak bli durian kt kampung2 tu nk makan tepi sungai..sekali nana singgah umah mak andak dia..nengok2 ada durian sekotak...tak cukup dengan durian manggis sepastik dia kasi ktorg..wah murah rezeki tau..baik2 belaka orang janda baik ni hehee...

ktorg pon bli nasi lemak kt kedai2 tepi jalan tu, bawak g makan tepi sungai, bentang tikar...siap ada buahan2 tempatan wah...serius..aman damai rasa..aku sangat jatuh cinta dengan kampung dalam janda baik ni...tenang je rasa.ni lah kali pertama aku mandi kt janda baik ni..& kali ke-2 aku jejak janda baik..padahal dekat je pon bukan jauh

dulu masa pestime datang sini, aku pegi umah pelakon rosnani jamil (masa keje ngan finas dulu la) ada kena buat satu klip untuk malam finas..kena intebiu mak nani..tu la pes time datang janda baik..lama dah tahun 2005 dulu...7 tahun baru jejak balik janda baik..memang terbaikkk lah tempat ni

tujuan utama kami datang sini saje nak sevey tempat..sebab mcm ada plan nak datang wat BBQ kat sini ramai2..insyallah kalau xde aral la..ingat nak datang dok chalet sini semalam...bila tak tau lah lagi...bulan 2 ingat nye tapi aku plak xleh sebab hjg bln nak g oliday.

 riang sungguh hati angkut durian orang haha..orang dah kasi kita amek la...xbaik tolak rezeki
 khas untuk falSYA yang kena tinggal..hehhehee
tengok la betapa ktorg xpernah melupakan kau SYA...walau di mana pon kami berada..wahahahahha
 ni mia yg cadangkan wat pose gini
mama...mia bisik2 kat mama..suh deah amek gambar haha...
 terima kasih batu sungai tolong amekkan gambar kami hehee
air sungai ni memang tersangatlah sejuk..bahagian kepala aku xbasah pon...sampai tang dada je basah,ngelat xtahan wei..beku.aku ni pon turun masuk dlm air kejap2 je nk amek gmbr pastu dok atas tikar makan manggis haha..seme menda yg bole di makan lah aku makan......si nana kata baik xyah datang mandi sungai mentekdarah je keje hahaha....
 dah abes salin baju kitaorang terjah beberapa chalet yg ada kt sini mmg banyak gile chalet pilih je mana suke dari yg mahai kepada yg murah
 sangat cantik tau kt sini
 balik tu singgah ada satu port lawa....
port teratai layu di tasik madu heheh...
 next entry nanti aku tunjukkan beberapa tempat2 penginapan yg kami bole sajeskan kepada kamu2

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


Jelajah Pantai Timur - Homestay Felda <b>Mempaga</b>

Posted: 07 Mar 2012 08:02 AM PST

02hb Jun 2011
Petang Khamis..

Dari Deerland, Lanchang...kitorang terus ke Felda Mempaga ikut jalanraya ke Felda Lakum, Felda Bukit Damar dan seterusnya Felda Mempaga..
Kitorang akan bermalam di sana...di sebuah rumah generasi ke-2 felda...rumah yg unik dan tuan umahnya dijadikan sebuah homestay.
Sgt menarik. Tambahan pulak...rumah homestay ni dijaga baik oleh tuan rumahnya. Lanskap yg menarik dan dekorasi dalaman juga sgt menarik.
Boleh gi ke link Felda Mempaga ni utk tengok dekorasi dan bilik2 yg disediakan di homestay ni..

Rumah ni mempunyai 4 bilik tidur. Tiga bilik tido mempunyai katil queen dan satu lagi katil double decker yg bawahnya besar dan atasnya single. Ada bantal & tilam tambahan disediakan. Ada 2 ekon di 2 buah bilik utama.
Ada 2 bilik air yg bersih. Ada sebuah dapur yg sangat lengkap...rasa mcm umah sendiri sebab sgt komplit. Ada mesin basuh manual....Filter air suling aje takde, hihi...
(Tuan homestay ni mmg dok umah ni ke?? kot ler kan...masa org sewa homestay ni...dorang gi tido kat umah lain, hehe)

Kemudian, kitorang menghala ke bandar Bentong utk menikmati dinner yg terawal, hehe. Kul 6 lebih punya dinner ala2 hostel, okeh!!
Ayah dan mak tunggu kat sini....leh makan sama2, yeargh!!!
Ayah ngan mak pun join bermalam kat homestay tu. Seronok berborak2...tp malam tu tengah berborak malam2...tetiba pintu homestay telah diketuk dengan kuat. Aku kat dalam bilik tengah lap kepala dan muka abg ngan tuala basah dan urut abg yg tengah demam...demam panas dan kepala tengah pening2. Terus mak panggil aku dengan tergesa2...ingat tuan umah atau pun org jahat yg ketuk mcm tu, ish..ish..aku pun keberah!! Dh ler abg tengah tak sihat, adoii..
Kelakar citer ni kalo diingat2.
Rupa2nya si Fadel yg datang, cis...bedebah tul ler adek aku tu. Dia dtg ngan Dayah...tak bgtau pun nk datang situ, hmm...kuat mengusik betul ler!!!
Sampai skang aku ingat lagi mcm mana kelam kabutnya dan kalutnya bila ada ketukan kat pintu yg kuat cenggitu, huh!!!

02hb Jun 2011
Jumaat...

Pagi2 tu semua dh siap sedia, kemas2 barang...dh nak bertolak balik ikut jalan Cameron Highlands, huhu..

Kemudian, kitorang gi sarapan pagi kat medan selera kg. Baru tu....
Pastu, kitorang pun menghala ke Raub, Sg. Koyan dan terus ke Cameron Highlands..
Mak, ayah, Fadel & Dayah pun ikut sampai ke Cameron Highlands, hehe...

Selesai entry di homestay Felda Mempaga....sambung entry last...ye last...di Cameron Highlands. Mujur ler gambar2 kat sana sket aje, kihkih....

Sekian..

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 09:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2011 06:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Gunung Tahan: Kuala Juram(<b>Merapoh</b>)-Tahan-Kuala Juram – Part II

Posted: 20 Apr 2011 06:11 PM PDT

Sebenarnya, ini kali pertama aku pergi hiking dengan fullpack atas belakang. Nak-nak pulak trip yang maybe boleh mencecah 5 hari 4 malam. Betapa berdebornya jantung aku ni tuhan saja yang tahu. Dahle tak pegi training. Main redah je. Tapi alhamdulillah semua selamat.

Boleh dikatakan trail yang aku lalu sepanjang 4 hari ni adalah kombinasi segala trail yang pernah aku lalui di Gunung Datuk, Gunung Nuang, Gunung Brinchang, Gunung Ledang dan lain-lain. Semua ada. Nak yang kering, yang basah berselut sampai lutut, yang berpacat dan tak ketinggalan yang pacak sampai menyesal pegi hiking. Pendek kata, trail ni adalah best!

Sedikit info mengenai Gunung Tahan.

Lokasi: Pahang.
Ketinggian: 2,187 meter (7,175 kaki)

Travel log hari kedua, 6 April 2011;

6:30 AM – Bangun tidur (kononnya. haha)
9:18 AM – Bergerak ke Permatang
10:15 AM – Tiba di Permatang
10:30 AM - Bergerak ke Kem Kubang
12:45 PM – Tiba di Kem Kubang
2:00 PM – Bergerak ke Botak (Perancangan asal)
2:50 PM – Tiba di Belumut
6:45 PM – Tiba di Bonsai (Bermalam di Bonsai sahaja lah sebab hari dah nak gelap)

Total 37 Photos

Sila teka apa tu? Itulah taik gajah. Yang kat tengah tu dah kene lanyak dengan budak-budak ni. Takde kesedaran sivik betul. Tahi pon nak lanyak ke? Haha.

2. Selepas 3 sungai besar, sampai lah ke Lata Luis. Sini ada campsite. Bole juga kalau nak bermalam kat sini.

3. Lata Luis. Tatau nak letak caption apa. OK aku tau, pemandangan yang nyaman.

4. Masih di Lata Luis. Kat sini la aku rasa mcm nak berendam macam anak dara berkemban dalam sungai tu sebab penat gila. Tapi bila pikir kesedaran sivik dan risau takot ada orang berdarah hidung(sebab kene tumbuk), aku batalkan niat tu.

5. Lata Luis ada air terjun. Yelah, nama pon lata. Kalau takde air terjun kang ada orang buat mogok lapar lak.

6. Akhirnya sampai di Kem Kor. Kem paling besar dan paling selesa. Cuma jamban je out of service. Tak jadi masalah, buang saja di tepi sungai. (no no no no jangan dalam sungai/air ye)

7. Kem Kor adalah destinasi pertama kami. Sebelah kem ada sungai. Boleh mandi tapi sebab sejuk sangat aku tak mandi. Aku amik aiyor semayang je. ANAAAAAAK SAPAAAA LAAAAA NIIIII??

8. Bila pandang ke atas, tetibe insap dan rasa kita ni kecil saja.

9. Cendawan comel di Kem Kor. Nama beliau Cembawam. Hai!

10. Masih di Kem Kor. Awan putih, langit biru, daun kayu hijau. Sejuk mata memandang.

11. Bag aku terbongkang berlatarbelakangkan jamban yang takleh pakai di Kem Kor.

12. Aku teringat ada orang takut belalang. Bila beliau hinggap atas stokin yang aku jemur ni, aku pon amik la gambar beliau.

13. Malam pertama kami di Kem Kor. Banyak agas kat sini. Seb baik aku pakai baju lengan panjang & seluar trek. Kalau idok, menggaru le jawabnya. Malam tu jugak hujan turun. Alhamdulillah tak lebat. Jadi kami dapat tido dengan selesa. Tanpa ada insiden khemah banjir macam aku penah kene dekat Kem Sungai Pauh. T_T

14. Tengah sembang-sembang tetiba awan jadi merah, pokok-pokok jadi merah. Aku, Azam, Lair terkejut. Haha. Ingatkan apa dah jadi. Rupanya reflection sunset dari belah yang bertentangan. Subhanallah!

15. Makan malam kami di Kem Kor. Nasi goreng lembik berlauk daging dan ikan bilis. Terbaek wei sebab lapar dan letih. Tak dilupakan cendawan keras di tengah sebab rendam sekejap saja. Haha.

16. Pagi yang gelap kini sudah terang, mari bukak khemah dan susun balik barang-barang nak bawak dan kumpul barang yang nak tinggal untuk kegunaan on the way balik.

17. Stock makanan simpanan yang akan dikutip bila balik nanti di Kem Kor. Pikul yang perlu sahaja ke kem seterusnya.

18. Isnin T/Hari : Bukan bungkusan kami. Peninggalan pendatang sebelum kami di Kem Kor.

19. Kem Kubang. Mula-mula plan nak tido kat sini tapi kami otimis dan mahu terus ke Kem Botak! Jadi, bolos saja dinding ittewww! Selepas berehat, terus menuju ke Botak.

20. Mistkul rasanya! Sejuk gak la bila berkabus tuu.

21. Kem Kubang adalah setinggi 1406meter dari aras laut. Ia adalah 200 meter lebih tinggi dari Gunung Ledang yo! Patutler sejuk.

22. Macam ni la rupa tanah dekat campsite Kubang. Seb baik belah tengah tu kering sikit. Lepas amik gambar ni, kamera aku jatuh dari celah kangkang aku. Cepelet! Hahahahaha padan muka abis D50 aku mandi selut. T_T

23. Tengok la keadaan dia. Mana tak dinamakan Kubang. Hehe.

24. Group photo di Belumut. Boleh tahan penat la masa ni. Tapi apakan daya, jauh lagi beb nak sampai ke Bonsai.

25. Ya, Belumut bukan berlumut. Tempat ni memang lembab dan basah. Takleh imagine sapa yang camping kat sini.

26. Belumut yang berlumut. Jaga langkah. Silap-silap boleh tenggelam sampai ke lutut. Salah langkah boleh sangkut dekat akar dan patah kaki. Ini bukan trail main-main boi!

27. Ok sila pose. Aku nak amik gambar ni. OK blur padan muka. Haha.

28. Burung Merbah terjinak di dunia. Haha. Beliau lompat-lompat saja ikot aku. Kasi tangan dia datang dekat ingat ada makanan. Tak penah amik gambar burung sedekat ni (focal length 20mm saja yo!) Memang depan-depan je aku snap. Lepastu rasa cuak. Betul ke burung tu?

29. Trail belumut ke Bonsai. Memang berlumut lah!

30. Fogging. Itu je la kerja Azam. Ni dekat satu tempat yang dinamakan pemandangan sebab ada pemandangan yang santet.

31. Yahuu sudah sampai di Bonsai yang sejuk. Mulai kawasan ni, semua pokok adalah renek-renek dan cute sahaja. Hotel malam ni setinggi 1705m dari aras laut.

32. Unpacking dan pasang khemah di Bonsai. Penat gila 2nd day ni. Target sebenar nak terus ke Botak dari Kem Kor dibatalkan sebab hari sudah hampir gelap.

33. Mengintai dari celah awan.

34. Pasang fly - canvas yang akan menjadi bumbung khemah. Tali ditarik dari hujung kiri ke hujung kanan. Malam ni tidur dalam kesejukkan di Bonsai!

35. Dari Belumut. Inilah penangan selut tak hengat sepanjang trek. Memang saiko abis. Seb baik tak bawak Nabila. Kalu tak kompem nanges.

36. Tahapebende tah Abang Man tunjuk kat sana. Semua meneropong dengan penuh kekaguman.

37. Orang lain sibuk memasak/kemas barang aku sibuk ngambik gambor. Hehe. Sunset di Bonsai.

Bersambung part III.

Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram - Part II, 10.0 out of 10 based on 4 ratings

Related posts:

  1. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part IV
  2. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part III
  3. Gunung Tahan: Kuala Juram(Merapoh)-Tahan-Kuala Juram – Part I
  4. Gunung Kinabalu – Part IV
  5. Gunung Ledang – Part I
Tags: , , ,

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


Ketiadaan Bekalan Air dan Elektrik <b>di Kuala Lipis</b> | Aduan Rakyat <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2012 12:02 AM PST

Merujuk kepada perkara di atas, saya seperti nama di atas mewakili penduduk kampung saya bagi membuat aduan berkenaan ketiadaan bekalan asas seperti bekalan air dan elektrik sejak lebih daripada 20 tahun.

Bagi pengetahuan pihak tuan,jumlah penduduk kampung saya ada lingkungan sekitar 10 keluarga yang selama ini hanya mengunakan bekalan air sungai untuk memasak dan membersih pakaian dan pelita pada setiap hari.

Walaubagaimanapun aduan demi aduan telah pun di buat kepada yang berwajib namun masih tiada tindakan yang di buat sehingga ke hari ini malahan kami disaran membuat pembayaran yang tinggi dan diluar kempuan kami bagi mendapat bekalan-bekalan tersebut atas alasan permintaan terlalu kecil.

Oleh yang demikian kami merayu kepada pihak tuan agar dapat mempertimbangkan serta mempertengahkan hal ini dengan kadar segera agar penduduk kampung saya bebas dari dibelenggu dengan sedemikian rupa dan merdeka selamanya.

Kg. Atong Kerambit
27200 Kuala Lipis
Pahang.

By: Mohd Khairul Bin Hussin

PERINGATAN:  AduanRakyat.com.my tidak bertanggungjawab terhadap aduan yang diutarakan melalui laman web ini. Ia adalah aduan peribadi pengadu dan tidak semestinya menggambarkan pendirian AduanRakyat.com.my.

Aduan yang berkaitan:

pengajar.info: Khidmat masyarakat pelajar UM <b>di Kuala Lipis</b>

Posted: 07 Mar 2012 10:32 AM PST


Mereka melakukan aktiviti membersihkan balai raya, tadika, masjid, mengecat rumah warga emas, kenduri kampung, program keagamaan dan acara sukaneka dengan kanak-kanak kampung tersebut.
Kumpulan penuntut PAKK itu diketuai oleh Pakar Pendidikan Awal Kanak-kanak terkenal, iaitu Prof. Madya Dr. Mariani Md. Nor (gambar).
Menurut Mariani, langkah itu merupakan usaha mendekatkan para penuntut yang bakal bergelar profesional dengan penduduk luar bandar Lipis.
"Menerusi program ini, kita mengasah kepimpinan penuntut berkenaan khususnya bagaimana menangani masalah sosial dan pendidikan dalam kalangan penduduk luar bandar.
"Bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipelajari oleh penuntut bimbingan saya boleh dilaksanakan untuk menyedarkan ibu bapa dan belia di sini mengenai pentingnya perancangan pendidikan bermula pada awal kanak-kanak," katanya kepada pemberita di Kuala Kechau, dekat sini baru-baru ini.
Dalam pada itu, pengarah program tersebut, Mohd. Huzaimi Raup berkata, mereka gembira apabila penduduk kampung menerima kehadiran mahasiswa terbabit sekali gus membuka peluang kepada mereka untuk menghayati kehidupan sebenar penduduk desa.
"Program itu merupakan sebahagian daripada tugasan yang perlu dilaksanakan oleh pelajar Tahun Dua dan Tahun Tiga PPAK sebelum menamatkan pengajian kelak.
"Langkah itu bertujuan mewujudkan kerjasama dengan penduduk luar bandar yang merupakan satu elemen perlu dititikberatkan bagi mengasah kepimpinan dan jati diri," ujarnya.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 03:17 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 03:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

PIZA | dari almari kartun

Posted: 19 Feb 2008 03:28 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Dilahirkan pada 19 Julai 1971 di Nenasi, Pekan, Pahang, Piza memulakan alam persekolahan pada tahun 1978 di Sekolah Rendah Sultan Abdullah, Kuantan dan mengakhirinya setakat tingkatan tiga di Sekolah Menengah ...
Full content generated by Get Full RSS.

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


MB Pahang nak lupuskan sisa Lynas <b>di Sungai Lembing</b>?

Posted: 07 Mar 2012 06:57 AM PST


Kumpulan Anti-Lynas hari ini mendakwa Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob telah mencadangkan bekas tapak lombong di Sungai Lembing sebagai tapak pelupusan sisa radioaktif dari Lynas.


Tambah kumpulan itu dalam satu kenyataan , Adnan Yaakob juga telah memberi amaran kepada ahli-ahli politik yang hadir dalam jamuan semalam supaya tidak mengambil bahagian dalam apa-apa aktiviti anti-Lynas yang merisikokan Barisan Nasional (BN) pada PRU akan datang.

Hmm.. baguslah tu...

Bacalah apa kata Presiden TERAS, Mohd Azmi Abdul Hamid kat bawah ni..

Buang sisa Lynas dalam sungai kerja gila

Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila.

Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?

Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat pembuangan sisa radioaktif , pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi.

Di sebaliknya ia akan memperlihatkan slogan 'Cinta Sungai Kita' yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan.

Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi.

Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar.

Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang.

Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai.

Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif.

Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan.

Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan membenarkan Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.

Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan.

Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat.

Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar.

Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah.

Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia, jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini.

Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti yang disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat dan alam sekitar negara.

Teras: Cadangan Buang Sisa Rare Earth <b>Di Sungai Lembing</b> Satu <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2012 12:19 PM PST

Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Azmi Abdul Hamid (foto) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila. Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?. Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat pembuangan sisa radioaktif , pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi. Di sebaliknya ia akan memperlihatkan slogan 'Cinta Sungai Kita' yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan. Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi. Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar. Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang. Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai. Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif. Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan. Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan benar Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan. Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat. Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar. Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah. Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia, jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini. Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat serta alam sekitar negara.

[Apa yang pasti, kini Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri mula menjadi gelabah dan serba salah diatas kebangkitan suara rakyat dalam Isu Lynas ini. Mereka tidak perlu lagi untuk berbohong dengan memberikan berbagai alasan dangkal bagi meneruskan projek ini. Kenyataan bercanggah dan penuh tipu helah yang dikeluarkan oleh pemimpin negara jelas membuktikan memang ada sesuatu yang tidak kena terhadap projek ini. Unsur-unsur rasuah dan penyelewengan haruslah dibongkarkan bagi mengetahui siapakah yang "makan hasil komisyen besar" gara-gara membawa masuk Lynas ke negara ini. Kini mereka bagai "cacing kenasan" kerana takut kehilangan untung 12 tahun tanpa cukai yang diberikan kepada Lynas untuk beroperasi di negara ini. Kerajaan tidak dapat untung, tetapi ada pihak yang dapat untung besar dan mahu Lynas diteruskan juga walau dalam apa jua cara sekali pun. Kesihatan dan keselamatan rakyat ditolak ketepi demi wang ringgit dan kemewahan yang bakal mereka kecapi. Inilah dia sebenar sikap pemimpin yang kononnya melaungkan "rakyat didahulukan", padahal kantung poket mereka dahulu yang lebih diutamakan. Bangkit dan buatlah perubahan pada PRU13 nanti].

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


Ke Kenduri Kahwin <b>di Jerantut</b> | DefarhanoVII Blog

Posted: 24 Feb 2012 07:52 AM PST

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search


Mayat bayi ditemui bawah jambatan <b>di Tanjung Lumpur</b> | Berita <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 11:56 PM PST

KUANTAN:Mayat seorang bayi lelaki dipercayai berusia tujuh bulan ditemui di bawah jambatan Tanjung Lumpur di sini, sebentar tadi.

Mayat bayi berkenaan yang tersangkut pada ranting kayu dan sebahagian badan tenggelam di dalam air ditemui sekumpulan pemancing yang berada di lokasi kejadian kira-kira jam 2 petang tadi.

-Bharian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Written by

Blogger dari kota Marudu sejak 2008. Sebarang pertanyaan bolehlah menghantar melalui email di donnyien@yahoo.com. kenali admin melalui fb http://www.facebook.com/donny.ien

Filed under: Dalam Negara · Tags: , ,

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


Maknyah Masih Aktif Buru Pelanggan <b>Di Kuantan</b> - Kelab Greenboc

Posted: 19 Feb 2012 07:00 PM PST

Mak Nyah Lorong Kunyit belum serik

KUANTAN- Lorong Kunyit. Itu gelaran diberi penduduk di bandar ini berikutan kegiatan 'mak nyah' yang menjadikan ia port menjalankan aktiviti mencari pelanggan yang bernafsu songsang.

Kelmarin, ketika tinjauan Sinar Harian di lokasi yang menyaksikan dua mak nyah diserang dan dibelasah de­ngan rantai besi oleh enam lelaki di Wisma Belia, Jalan Haji Abdul Aziz,Rabu lalu, aktiviti mereka masih berjalan seperti biasa.

Ini menunjukkan mereka tidak gentar untuk mencari rezeki walaupun ada rakan cedera diserang ganas. Dalam tinjauan yang dilakukan, penulis bersama seorang rakan mendapati, tiga mak nyah bersidai di kaki lima di lokasi tersebut mencari pelanggan.

Malah lokasi tersebut mula sesak dengan kehadiran kereta dan motosikal yang mungkin ingin mencari dan menjamu mata melihat aksi mereka. Dengan penampilan seksi dan menggoda, pakaian yang singkat dan mengghairahkan, bermekap cukup umpama wanita cantik, mereka tidak segan silu menghampiri kenderaan kereta ataupun motosikal yang berhenti.

Ada yang jelita dan lebih cantik daripada wanita sejati menyebabkan lelaki terpedaya dan terkulai di tangan mereka, namun ada juga masih terlihat aura lelaki di sebalik penampilan glamor ditunjukkan.

Kira-kira jam 12.30 malam, penulis bersama rakan terpaksa menyembunyikan diri di dalam kereta dari jauh untuk merakam gambar meeka ketika berurusan bersama pelanggan.

Setengah jam menunggu, penantian kami berbaloi, apabila sebuah kenderaan berhenti dan sepantas kilat, seorang mak nyah menghampiri. Namun hanya lima minit, kenderaan terbabit beredar.

Sangkaan kami mungkin harga yang dikenakan tidak memuaskan hati pemandu ataupun sekadar mengusik mak nyah terbabit. Lorong tersebut sebenarnya menjadi bualan dan antara destinasi wajib buat penghuni bandar Kuantan ataupun dari luar yang menge­tahui aktiviti mereka. Ia sekadar untuk 'suka-suka' selepas puas berhibur dan berjalan bersama rakan di bandar Kuantan.

Lorong itu pasti dilalui untuk melihat sendiri aktiviti dan wajah mak nyah di depan mata secara realiti. Malah rakan penulis turut memberanikan diri untuk memberhentikan kenderaannya di hadapan mak nyah terbabit. Ketika ditanya, mak nyah terbabit memberikan nama Mimi (bukan nama sebenar) dan tersenyum manis cuba menggoda rakan penulis.

Bersuara lembut dengan sepasang blaus hitam, Mimi menunjukkan reaksi sedia dilanggan. Ditanya berapa harga yang ditetapkan, Mimi memberitahu RM50 dan sanggup mengikut rakan penulis ke lokasi yang diinginkan. Namun selepas berbasa-basi dan terlihat kelibat penulis dalam kenderaan itu, mak nyah tersebut terus menjauh­kan diri.

Mungkin mak nyah tidak menyukai wanita sejati seperti penulis. Selepas satu jam menghabiskan masa di lokasi tersebut, kami beredar dan akan menyambung tinjauan di lokasi tersebut di siang hari.

Kalau malamnya ia umpama syurga pemuas nafsu buat penggemar dan pelaku songsang, siang pula berubah wajah, menjadi pusat aktiviti perniagaan dan ekonomi de­ngan deretan premis dan bank yang memberikan khidmat buat penduduk Kuantan.

Ketika tinjauan Sinar Harian, ia langsung tidak menunjukkan ia menjadi port maksiat popular di bandar itu, seperti seolah-olah ia tidak berlaku kerana kesibukan warga Kuantan dengan urusan masing-masing.

Namun apabila ditanya pada peniaga berhubung aktiviti negatif itu, mereka sukar memberikan kerjasama mungkin gusar dengan keselamatan mereka memandang­kan mak nyah terbabit juga ada yang tinggal berhampiran di lokasi tersebut.

Penulis dimaklumkan golongan itu berkumpul di lokasi terbabit setiap hari dari jam 12 tengah malam hingga 5 pagi, kecuali malam Jumaat.

Penulis turut meninjau lorong di mana dua mak nyah diserang baru-baru ini.

Sunyi dan memudahkan mereka yang melakukan perbuatan itu melarikan diri. Sebelum ini, dua mangsa yang dikenali dengan nama Rozita dan Shasha diserang dengan besi, topi keledar dan rantai besi berikat mangga oleh enam lelaki bermotosikal kira kira jam 3.30 pagi Rabu lalu menyebabkan cedera di kepala, badan dan lengan.

Mereka menggelar lelaki-lelaki terbabit sebagai Geng Anti Mak Nyah dan mendakwa, sejak enam bulan lalu, 12 kali kejadian sama membabitkan 10 mangsa sudah terjadi dan dipercayai geng terbabit bertindak kira-kira jam 1 hingga 5 pagi, namun tidak mencuri atau mengambil barang mangsa. -SH

Laporan sebelum ini
klik untuk baca


 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved