ads

Khamis, 8 Mac 2012

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


Jambatan Baru 4 Lorong <b>Di Bentong</b> Akan Dibina

Posted: 27 Jan 2012 07:22 PM PST

BENTONG – Sebuah jambatan baru empat lorong akan dibina di Bandar Bentong tidak lama lagi bagi mengatasi kesesakan di kawasan berkenaan, kata Ahli Parlimennya, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Liow berkata, berkata kerajaan meluluskan peruntukan RM8 juta bagi membina jambatan itu yang akan dimulakan dalam tempoh terdekat.

"Jambatan baru itu akan dibina bersebelahan jambatan sedia ada yang terlalu sempit dan menimbulkan kesesakan di pusat bandar Bentong.

"Ini kerana kesesakan di situ bukan lagi berlaku pada musim perayaan, tetapi juga pada hari biasa menyebabkan keperluan bagi membina jambatan baru yang lebih besar dan selesa untuk penduduk di sini," katanya di sini, semalam.

Liow yang juga Menteri Kesihatan berkata, Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang menyiapkan reka bentuk jambatan dan tender akan dikeluarkan selepas itu.

"Pembinaan jambatan dijangka akan mengambil masa selama 18 bulan dengan menggunakan kepakaran tempatan," katanya sambil meminta pengguna memberikan kerjasama kepada JKR ketika pembinaan jambatan itu kelak. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 11:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search. Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT. URL Sumber Asal :-. Posted: [unable to retrieve full-text content]. You are subscribed to email updates from di ceruk ...

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


Buang sisa Lynas dalam <b>Sungai Lembing</b> kerja gila

Posted: 07 Mar 2012 06:16 AM PST

Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila.

Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?

Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat  pembuangan sisa radioaktif, pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi.

Di sebaliknya ia  akan memperlihatkan slogan 'Cinta Sungai Kita' yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan.

Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi.

Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar.

Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai  pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang.

Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai.

Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif.

Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan.

Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan membenarkan Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.

Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan.

Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat.

Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar.

Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah.

Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia,  jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini.

Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti yang disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat dan alam sekitar negara.

Mohd Azmi Abdul Hamid ialah Presiden Teras.

06 di gebeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di gebeng - Google Blog Search


Malaysia Waves: PENDEDAHAN MENGAPA PERLUNYA KILANG <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2012 03:48 PM PST

ULASAN: Tulang Besi diberikan link kepada artikel ASIA SENTINEL di bawah berkaitan dengan pengeluaran "rare earth" oleh negeri China.

Rupa2nya CHina telah mengambil keputusan untuk mengurangkan pengeluaran "rare earth" secara drastik.

Mengikut laporan di bawah, kemungkinan 50% atau lebih bekalan "rare earth" dunia akan berkurangan ekoran keputuan Beijing untuk membersihkan segala kekotoran yang ditinggalkan oleh industri "rare earth" di China.

Kemusnahan yang dihasilkan oleh industri ini telah menyebabkan ribuan rakyat CIna mengidap penyakit2 kronik seperti kanser dan "jantung hitam".

TIdak termasuk asap2 beracun yang begitu menyeliputi CIna serta air2 radioaktif yang sedang memusnahkan kehijauan serta muka bumi China.

Maka, kilang LYNAS telah dicadangkan dibuat di Gebeng mengikut piawaian negara China. Sedangkan piawaian yang sama telah menyebabkan kemusnahan alam sekitar yang sangat serius di Cina. TIdak termasuk penyakit2 kronik yang melanda rakyat Cina.

Bagi saya, siap sedialah menghadapi kemusnahan yang dahsyat di Malaysia apabila kilang Lynas mula beroperasi nanti.

China's Rare Earth Mining Catastrophe
Written by Our Correspondent
Tuesday, 21 June 2011http://www.blogger.com/img/blank.gif

A dramatic lesson as the rest of the world gears up to replace the falling Chinese supply

Last December, China's Commerce Minister, Chen Deming, said the country "has no choice" but to take stringent measures to clean up its rare earths industry, placing export controls on some of the world's most vital elements.

Beijing cut exports for the first half of 2011 by 35 percent, following a 72 percent reduction for the second half of last year. While most of the attention in the world's press centered on what was regarded as a strategic decision, Chinese officials said they could no longer afford the damage to their environment. With one third of the world's rare earth reserves, the country at that point was delivering 95 percent of the world's exports of 17 different rare earth substances, which go into a wide and growing variety of crucial industries from computer to catalytic converters to wind farms to many more.

The fact is that the country faces massive damage from mining and smelting. Over the last two or three years China has begun to face up to the fact that the rare earths mining industry is beset by widespread illegal mining, virtually complete lack of worker safety guidelines or measures, which has wrecked a broad swath of the country and left thousands of miners suffering from a variety of deadly diseases with pneumoconiosis, or black lung disease the most prevalent. Doing something about the destruction has become imperative.

Google "China rare earths environmental damage" and hundreds of stories will appear. The industry in China produces five times the waste gas, including fluorine and sulfur dioxide as the total flared off annually by all miners and oil refiners in the United States, according to a speech by Xu Xu, the chairman of the Chinese Chamber of Commerce of Metals, Minerals, and Chemicals Importers and Exporters in December in Beijing, who was quoted in a variety of publications. In addition to that, Xu was quoted as saying, the industry produces 13 billion meters of gas and 25 million tons of wastewater filled with cancer-causing heavy metals including cadmium and others.

These are some issues that are being considered in Australia, California and Malaysia as the world scrambles for additional supplies to replace those China is shutting down. Excluding China, global industries will require 55,000 to 60,000 metric tons of rare earth metals in 2011, with a third to a half coming from China. There is always the question in China whether environmental rules will do any good. Some authorities estimate that fully half the rare earth metals being produced in China are smuggled out of the country after being mixed with other ores to disguise them. Nonetheless, the Ministry of Environmental Protection announced that further emissions caps for 15 types of pollutants related to rare earth mining and smelting will go into effect on Oct. 1, probably constricting the supply more .

Cindy Hurst, an analyst for the U.S. Army's Foreign Military Studies Office in Fort Leavenworth quoted the Chinese Society of Rare Earths in an article for the website The Cutting Edge that "Every ton of rare earth produced (in China) generates approximately 8.5 kilograms of fluorine and 13 kg of dust; and using concentrated sulfuric acid high temperature calcination techniques to produce approximately one ton of calcined rare earth ore generates 9,600 to 12,000 cubic meters of waste gas containing dust concentrate, hydrofluoric acid, sulfur dioxide, and sulfuric acid, approximately 75 cubic meters of acidic wastewater plus about one ton of radioactive waste residue (containing water)."

All of the rare earth enterprises in the Baotou region of China, Hurst wrote, "produce roughly 10 million metric tons of all varieties of wastewater every year, most it discharged without being effectively treated, which not only contaminates potable water for daily living, but also contaminates the surrounding water environment and irrigated farmlands." In addition, each ton of rare earths produces 2,000 tons of mine tailings, which often contain radioactive thorium.

Despite those dangers, it appears certain that the appetite for rare earth minerals can only grow, and the attendant dangers. And if China can't supply them, other countries will. In California, a mine in Mountain Pass near the Mojave Desert is being reopened after closing nine years ago because of environmental issues. The mine, being reopened by a company called Molycorp Inc., will have to answer to 18 different California regulatory agencies, spending US$2.4 million annually on monitoring and compliance.

Malaysia, where a wholly-owned Australian firm called Lynas Corporation Ltd is seeking open a US$595 million processing plant for ore shipped from Australia, is currently on the firing line, with environmentalists and opposition political parties dead set against its opening. Lynas says the plant is nearing completion and could start processing ore in September.

On June 4, with protesters waving signs outside the Kelantan hotel where they were staying, an international panel of independent experts arrived to inspect the plant. The panel has since returned to Vienna to renew its findings and is expected to submit its report to the Malaysian government at the end of the month.

Lynas has been struggling to open the plant since 2006, It received its original license in January 2008. The political fallout, especially since the West Australian government announced 10 days ago that it would refuse to accept waste material from the plant, has been heavy, with some observers forecasting that the plant wouldn't open until after national elections projected for later this year or early next.

Malaysian government officials say improved processing techniques have considerably ameliorated any environmental damage and that extraction will use far less damaging techniques to produce more rare earth ores.

Mustapa Mohamed, Malaysia's minister of international trade and industry, took to the New Straits Times newspaper last week to say the government had carefully considered the Lynas proposal and that when it was first submitted in 2006, "it raised questions that went beyond the ambit of (the country's) economic considerations."

The government, he wrote, was " well aware then that the rare earth industry was associated with health and safety issues, especially after the experience of the Asian Rare Earth (ARE) project in Perak in the early 1990s." In that particular incident, a Mitsubishi Chemical subsidiary processing indigenous rare earths ended up with a US$100 million bill and eight deaths from leukemia that were laid to contamination at the plant.

Thus, Mustapa wrote, "it was pertinent to ask what impact the Lynas project would have on public health. How will it affect the environment and the livelihood of people living in its vicinity? Are these risks measurable, and within acceptable limits? Do we have the rules, regulations and institutional framework to monitor and manage these risks? "

Lynas, he said, was granted its manufacturing license after being required to comply with a long list of safety standards defining the acceptable amount of radiation that can be released into the atmosphere throughout the process from construction to decommissioning and remediation.
The Fukushima nuclear plant near meltdown in Japan in the March 11 earthquake, he said, had raised extensive debate and that "some people living in the vicinity of the Lynas site believed the project would pose unacceptable health and safety risks to human life and the environment. In the view of some at least, the project should be terminated."

Thus, he said, he asked the International Atomic Energy Agency to appoint the nine-member panel to study the safety issues. The health and safety of the populace, he said, is the government's number-one priority, one that "overrides all other considerations, and any decision on Lynas will not be made at its expense."

He said the construction of the plant and its incipient risk "highlights the need for investors to be responsible corporate citizens in their host country. They should adhere to standards of conduct and governance which are not in any way inferior to those practiced in their home country. I think these are legitimate expectations, and no enlightened investor will have any quarrel with them."


06 di bukit tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


Tertunailah Hasrat Di Hati: Makan Roti Sedap <b>Di Bukit Tinggi</b> Padang

Posted: 07 Mar 2012 01:05 AM PST

Anak Kak Ramlah kata roti lapis ni sedap. Dorang dah pernah rasa sebab dah kali ke 3 datang ke Bukit Tinggi Padang.  Nama roti ni tak ingatlah pulak, cuma kat dalam gambar ternampak  tulis Roti kat depan dan Bandung kat belakang..tak nampak sebab terang sangat di sinari flash camera.

Bila dah sampai kat hotel, kami semua berkumpul nak rasa roti lapis ni.  Akak pun teruja gak nak rasa.  Turut kelihatan Mertabak Mesir yang dikatakan berasal dari Mesir.

Dua keping roti tebal ni dorang buh jem blueberry dan kaya.  Jadi rasanya memanglah manis. Rasa rugi lak tak tenguk camner dorang buat.  Rasanya dorang bakar roti dulu baru bubuh kot.  Pastu dorang bakar lagi.  Kalau nak 3 tingkat pun boleh.

Bila jalan dengan akak, dah semestinya akak sibuk ambil gambar.  Kat depan gerai roti ni pun jadilah.

Selain dari jem blueberry dan kaya ada gak letak susu manis dan cheese..tapi cheese dah habis.  Jika sesiapa yang  ada penyakit kencing manis dan tak suka kemanisan melampau, korang mesti tak suka.  

Tapi dah jalan kat tempat orang, rasa rugi tak mencuba kan.  Harga tak taulah pulak sebab dorang yang belanja akak.


Tertunailah Hasrat Di Hati: Hari ke 2 <b>di Bukit Tinggi</b> Padang (Part 1)

Posted: 22 Feb 2012 06:51 PM PST

Kami tinggal di Hotel Karisma Bukit Tinggi.  Best duk hotel ni sebab x yah set jam nak bangun.  Bila azan subuh terus terjaga...waktu kat sini awal satu jam dari kat Malaysia

Bilik yang kami berdua dapat memang selesa.  Setiap hari dorang kasi berus gigi/ubat gig dan peralatan mandi yang lain.  Ada gak al quran di sediakan.

Sarapan pagi hari ke 2..kolak  pisang sama ajer mcm pengat pisang..

manis yg amat..nasi uduk pulak macam nasi lemak

Penjaja depan hotel dah ramai panggil kitaorang suruh beli barangan mereka.  

Nak buat camner dorang memang cari rezeki cara tu..tapi kami tak layan sebab nak shopping

ishhh gambar x cantik..dalam angkot..oleh sebab ramai kami ambik 2 angkot.  Setiap orang cuma kena bayar Rp2.000 sahaja.  Sebelum naik korang kena deal dulu dgn pemandu pasal kadang-kadang pemandu buat dajal mintak sampai Rp60.000 satu angkot sebab dorang tenguk orang luar.

Hari ni tak  naik bus pariwisata  sebab  kami nak membeli belah kat Pasar Aur Kuning tempat jualan macam-macam.  Kena hati-hati gak sebab biasalah kawasan macam pasar chow kit..tentu ada yang memerhatikan kita kan.

Destinasi pertama..borong kain sulam..waduh cantik-cantik dan berbaloi harga yang di tawarkan.  Apalagi masing-masing rembat 3-4 pasang...al maklumlah nak dekat raya kan. 

Tak beli kain batik sarung, kain pelikat dan kain batik lepas tak sah kan..kedai ni dalam pasar.  Ada yang beli blaus ...akak terpaksa cari seluar panjang. tudung dan benda dalaman sebab nak tukar aaaa..tak pasal-pasal keluar duit..menciiii

Akhir sekali beli telekung sulam..Cantikkan telekung yang telah di hias cantik dalam bekas.  Pakallah anak tak nak kawin lagi..kalau idak boleh beli.  Ramai ahli rombongan yang beli telekung termasuklah akak sebab akak jual kat adik beradik..at least lepas duit tambang.  

Tapi tak boleh banyak sangatlah...kastam tanya bila tenguk beg besar masa kat LCCT.  Nasib baik kami ramai..minta tolong geng tolong bawa.  Yang best dorang leh hantar kat hotel..tak payahlah kami angkut nak angkotan.  Habis  gak duit juta-juta yang kami bawak..tapi lega sebab tak risau bawak duit banyak dalam dompet.

Macam-macam jenis jajan yang di jual di Pasar Aur Kuning ni..tapi kami semua tak beli pun sebab payah nak bawak balik

Dah nama pun pasar..ramailah yang berjualan..macam-macam ada

Mana tahan tak ada muka akak kannnn...bila  nak ambil gambar, ahli rombongan kata...ibu nanti masuk dalam internet..kakak ni wartawan internet...ha ha ha kelakarlah dorang semua ni.  Ada yang pernah jenguk blog akak..tu sebab dorang tau.

Dah habis bershopping kami makan kat sini

Sambal lado hijau mesti adooooo...bila ada lauk belut semua geli nak makan.  Kami suruh pelayan angkat ..kali ni minum jus sirsak (air durian belanda). Pekat...likat..sedap ...

p/s Nantikan sambungannya yer..tak boleh panjang-panjang nanti korang bosan

06 di maran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di maran - Google Blog Search


Bicara Mak Dara: Video 40 Sejadah Berdiri <b>Di Maran</b> Pahang

Posted: 15 Feb 2012 09:06 PM PST

السلام عليكم duhai teman.. tak berapa lama yang lalu kejoh kisah tentang Sejadah Berdiri Di Maran Pahang.. Berita ini telah disiarkan di BERITA TV3.. namun sayangnya pada malam itu mak ada urusan dan tidak sempat tengok berita tu.. Namun syukur akhirnya ada yang uploadkan klip berita itu di youtube.. Bagi yang terlepas melihat berita ini macam mak juga bolehla menonton klip video berita tersebut ya...
Akhirnya dapat juga menonton klip berit tersebut.. Beberapa pendakwah bebas yang ditemui menyifatkan kejadian ini sebagai tanda kebesaran Allah swt supaya umat Islam kembali kepada ajaran-agama Islam yang suci.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved