ads

Ahad, 11 Mac 2012

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


GERAKAN ANTI PKR: HIMPUN <b>DI NEGERI</b> SEMBILAN. SEBARKAN

Posted: 04 Jan 2012 07:00 PM PST

.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kembara 4 | Aku Linglung

Posted: 31 Jan 2012 05:06 AM PST

Sepanjang perjalanan dari Pekan ke Kuala Rompin, gua perati-perati juga kiri dan kanan jalan mengecam perbezaan yang telah berlaku. Pun begitu, pengecaman hanya gua lakukan secara ala kadar sahaja kerana pemanduan gua memerlukan tumpuan untuk menengok ke depan jalan, bimbang nanti ada kerbau atau lembu kampung melintas dengan semberono, menggelabah biawak pula gua nanti hendak memacu kereta mengelakkan dia.

Sepanjang pengecaman yang gua lakukan, gua dapati banyak rumah batu tinggi telah didirikan. Rumah-rumah itu hanya berpintu satu dan tiada tingkap mahupun jendela. Yang ada hanyalah lubang-lubang di sekeliling dinding rumah tidak lebih daripada lubang tikus kebesarannya. Mengikut kata mak gua itu semua adalah sekolah burung. Fuuu! Johan betul burung-burung zaman sekarang sampaikan mak bapa mereka menghantar mereka pergi bersekolah. Adapun budak-budak kita yang memang bersekolah tidak mahu menghadiri sekolah perlu berasa malu dengan hakikat ini. Ye dak?

Namun gua berasa musykil yang teramat kerana jumlah sekolah burung itu banyaknya bukan sebarangan. Beratus-ratus jumlahnya. Akhirnya setelah ditekan-tekan, mak gua memberitahu bahawa itu semua adalah rumah burung walit. Orang-orang membinanya kerana burung walit amat ramai di kawasan itu. Jika burung-burung walit yang ramai ini datang melepak di rumah yang orang-orang kampung bina itu, maka akan menjadilah sarang-sarang burung itu yang menjadi objektif utama rumah burung itu dibina. Khabarnya, sarang burung walit mendapat permintaan yang tinggi daripada negeri China dengan harga yang mengancam dan sedap makan. Patutlah bersemangat sekali orang-orang kampung di sepanjang jalan Pekan ke Kuala Rompin itu membina rumah untuk burung-burung walit menyinggah.

Memandangkan kembara pulang ke Kuala Rompin ini adalah kali pertama gua membawa isteri bersama, maka beliau berasa sangat teruja. Gua cerita ke dia perihal udang galah bapak besar yang menjadi simbolik kepada Kuala Rompin dan juga beberapa fakta menarik yang lain termasuklah boleh ke Pulau Tioman dengan hanya berenang-renang dari pesisir pantai Hiburan di Kuala Rompin terus direct ke pulau itu menambahkan lagi tahap kekaguman beliau dengan kehebatan yang dimiliki oleh Kuala Rompin, jiran negeri Johor.

Malam itu di Kuala Rompin ketika hendak tidur.

"Sedap betul suara katak dan cengkerik kat luar tu. Suara dia aje yang dengarnya.." ujar isteri gua.

"Kat Klompo mana dapat feel macam ni.." balas gua sambil sama-sama menghayati merdunya suara katak dan cengkerik di Kuala Rompin.

Esok paginya, gua bersyukur, "terima kasih katak kerana memberikan pengalaman tidur yang sungguh menakjubkan ini.."

Bini gua pula menyambung, "sedapnya tidur ada katak.."

Gua sengih kerang.

*****

# Mahakarya gua Sperma Cinta dah dimiliki ribu orang jugak kalau dikira-kira. 
# Buku pertama daripada gua untuk tahun 2012 Jusoh Turbo. Cobalah rasa sendiri.

Share

Full content generated by Get Full RSS.

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


"tukanglawan": Ceramah <b>Di Pekan</b>, Anwar buat Najib Demam

Posted: 18 Feb 2012 08:24 PM PST

Umnoapco, dengan apa cara sekalipun akan menghalang gelombang "kesedaran" rakyat, mereka mahu terus-terusan memperbodohkan rakyat.


Anwar Ibrahim kebelakangan ini dihentam teruk oleh media rasmi umnoapco TV3 utusan dan sekutu-sekutu lain Umnoapco

Adilkah rakyat disuapkan dengan hanya berita dari satu belah pihak saja?, manakala pihak yang dituduh tidak berpeluang menjawab tuduhan.

Lantaran apa yang dilakukan AIC jumaat lepas sangat kene pada tempatnya, satu peringatan kepada rejim umno supaya jangan "main kotor" (baca sini)

Pentas ceramah digunakan secara maksimum oleh Anwar dan pakatan rakyat untuk beri penjelasan, beri maklumat berkenaan isu semasa, dan menjawab tuduhan, tapi ia tidak pernah selalu mudah, seperti apa yang terjadi di kubu kuat najib ( pekan, Pahang) selang beberapa malam lepas, jelas menggetarkan Najib dan Rosmah Mansor.

Anggota Polis diperkudakan "tangan ghaib" untuk mengadakan sekatan jalan raya di jalan utama menuju ke ibupejabat PAS di Pekan, tempat ceramah Anwar Ibrahim akan diadakan, namun tindakan  itu tidak mampu menghalang atau menggagalkan ceramah Anwar pada malam itu .

Anggota Polis yang "diperkudakan" tanpa rela itu mengadakan sekatan jalanraya yang mengakibatkan kesesakan hampir 5 kilometer serta menyebabkan Anwar Ibrahim dan rombongan terperangkap lebih 40 minit sebelum diselamatkan oleh sekumpulan penduduk kampung yang mahu pergi ke ceramah berkenaan dengan menaiki motosikal.

Begitulah semangat Anwar Ibrahim, seorang negarawan yang menghadapi berbagai ujian dan dugaan. walau apa cara sekalipun, dia takkan mudah dilemahkan, dia tidak akan mudah menyerah kalah, walaupun terpaksa membonceng motosikal sejauh 3 kilometer meredah kesesakan jalanraya menuju ke kampung mengkasar. ceramah akan terus diadakan.

Namun sekatan itu jelas satu "SABOTAJ" apabila sekatan jalanraya atas arahan "tangan ghaib" itu dihentikan sebaik Anwar sampai ke lokasi ceramah.

Namun sekali lagi kerja-kerja jahat menghentikan ceramah itu dilakukan, pihak polis datang dan minta ceramah itu dihentikan atas alasan melebihi masa.

Menurut Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dzulkefly Ahmad kira-kira 3,000 orang menghadiri program tersebut, "kebanyakannya penduduk tempatan", yang disifatkannya sebagai "luar biasa bagi Pekan"

Halangan sedemikian bukan sesuatu yang menghairankan kerana kawasan itu adalah kubu kuat Umno dan terletak dalam kawasan Parlimen Pekan disandang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ini membuktikan, ada kerja jahat untuk menghalang Anwar menyampaikan ceramahnya, menghalang anwar menjawab isu-isu dan serangan kepadanya, dan jelas, menunjukkan najib sedang ketakutan, sehingga "demam sebelum berdebat"

06 di kuantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuantan - Google Blog Search


Tukar Tiub: MARI BUAT RAMAI <b>DI KUANTAN</b>

Posted: 21 Feb 2012 11:41 AM PST

TURUN BERSAMA KITA BERDEMO


PAS KERAH AHLI KE HIMPUNAN HIJAU AHAD INI – harakah daily

KUANTAN, 21 Feb: PAS Pahang mengarahkan setiap kawasan di negeri itu menghantar 1,000 ahlinya ke program Himpunan Hijau bagi membantah loji memproses nadir bumi Lynas, Ahad ini.

Pesuruhjayanya, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, bagi penyokong-penyokong PAS yang berada di parlimen-parlimen Kuantan, Indera Mahkota, Paya Besar dan Pekan diminta hadir lebih ramai lagi.

"PAS, parti dalam Pakatan Rakyat, NGO dan individu diminta hadir bagi menyatakan sokongan membantah kilang yang kita anggap bom jangka itu kerana lesen sementara operasi telahpun dikeluarkan oleh kerajaan.

"Semua pihak termasuk daripada Umno kita pelawa untuk hadir menyatakan bantahan kerana isu ini melibatkan kepentingan dan keselamatan negara," tambahnya.

Tuan Ibrahim yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat berkata, setakat ini kepimpinan tertinggi ketiga-tiga parti serta ahli PAS dari Terengganu telah memberikan komitmen untuk hadir.


KITA DI KUANTAN AHAD INI

NOTA:
kita tak ada pilihan
jika kita tidak melawan
kita akan jadi mangsa

dunia ini kita pinjam
dari anak cucu cicit kita
kita hanya ada satu dunia
kita hanya ada satu malaysia
kita hanya ada satu pahang
kita hanya ada satu gebeng

jika kita tak bangun melawan
kita semua jadi mangsa
saudara mara kita jadi mansa
cucu cicit kita jadi mangsa

lebih baik bangun melawan
dari bodoh macam cendawan

06 di gebeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di gebeng - Google Blog Search


PRO DAN KONTRA KILANG LYNAS <b>DI GEBENG</b> - RAKYAT <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 07:47 PM PST

Bacaan penting untuk Tok Nan dan penyokong Lynas
Kenapa Malaysia Memerlukan Kilang Memproses Nadir Bumi Lynas @NajibRazak ?

Kecoh tentang pembukaan kilang memproses nadir bumi di Gebeng, Pahang oleh syarikat Lynas Malaysia Sdn. Bhd. Aku tergerak untuk membuat sedikit kajian tentang isu ini selepas menonton video yang dirakam dalam bahasa Malaysia oleh seorang warganegara Australia sendiri berkaitan isu ini. Kalau dah sampai macam tu, nampak sangat perkara ini bukanlah perkara yang remeh.

Setelah membaca artikel berkaitan Rare Earth Elements di laman National Geographic, aku berpendapat Malaysia memerlukan kilang memproses nadir bumi ini. Kita kena ingat, ekonomi kita sangatlah bergantung kepada pengeluaran petroleum. Bila sampai masanya, pengeluaran produk hasil daripada petroleum akan berkurangan sekali gus mengurangkan pendapatan negara. Walaupun ada industri lain seperti minyak sawit, industri seperti ini tidaklah memberi impak yang besar pada ekonomi kerana permintaan dunia tidaklah tinggi.

Nadir bumi ini diperlukan untuk menghasilkan komponen peralatan elektronik. Hasil daripada penggunaan nadir bumi inilah kita dapat menikmati peralatan elektronik yang nipis, kecil dan ringan seperti iPad 2 kerana komponen yang terhasil daripada penggunaan nadir bumi ini adalah lebih baik dan efisyen berbanding komponen yang dihasilkan menggunakan bahan tiruan.

Sekarang ini, negara China membekalkan sehingga 97% permintaan dunia untuk nadir bumi yang diproses untuk kegunaan industri. Dengan kuasa yang besar seperti itu, mereka boleh mengehadkan pembekalan sekali gus menyebabkan kenaikan harga barangan elektronik seluruh dunia. China merancang untuk mengurangkan eksport nadir bumi yang telah diproses dengan alasan untuk kegunaan dalam negara mereka walaupun kita semua tahu bahawa mereka sengaja mengekspoitasi monopoli mereka dalam pasaran dunia supaya harga bahan ini meningkat.

Permintaan untuk bahan ini tak akan berkurangan kerana industri pembuatan elektronik memerlukan bahan ini. Oleh itu, pembukaan kilang pemprosesan nadir bumi di Malaysia, merupakan satu langkah yang baik untuk menambahkan pendapatan negara. Kilang yang dibuka di Gebeng, Pahang itu akan berupaya menghasilkan nilai eksport sebanyak RM8 billion setahun dan dijangkakan meningkat dari tahun ke tahun. Ini dapat memberikan pendapatan tetap yang lumayan kepada negara kita kerana kilang tak banyak negara mempunyai kilang pemprosesan nadir bumi ini.

TETAPI

Apa yang bodoh aku lihat dalam projek ini ialah:

Keputusan yang dibuat oleh individu untuk mengeluarkan lesen pembinaan kilang tersebut pada tahun 2008 dibuat tanpa pengetahuan orang awam, termasuklah rakyat Pahang itu sendiri. Apabila negara mula melibatkan diri dalam pemprosesan bahan radioaktif, kajian menyeluruh perlu dijalankan sebelum apa-apa lesen atau arahan dikeluarkan untuk memulakan pembinaan.

Apabila negara memberikan lesen kepada syarikat luar untuk membuka kilang pemprosesan mereka, harapan kita adalah supaya dapat membuka peluang pekerjaan yang banyak kepada rakyat negara ini. Namun dalam hal kilang pemprosesan nadir bumi oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd, peluang pekerjaan yang dibukan adalah sebanyak 350 sahaja. Langsung tak berbaloi dan tidak akan memberikan impak ekonomi yang diharapkan.

Pengecualian cukai selama 12 tahun. Ini adalah yang paling bodoh. Kita terlalu baik sampaikan industri yang menghasilkan sisa buangan radioaktif diberikan pengecualian cukai walaupun industri tersebut dianggarkan akan membuat untung berbillion ringgit pada tahun pertama pembukaannya. Bila negara tak dapat satu sen pun daripada industri yang sememangnya membahayakan rakyat ini, apa gunanya kita berikan mereka lesen untuk beroperasi di negara kita?

Menteri Western Australia, Hon Norman Moore memaklumkan sisa buangan radioaktif itu adalah milik Malaysia dan tidak akan diterima balik oleh Australia.

Lokasi yang terlalu dekat dengan kawasan kediaman. Jarak 2 km dari Balok dengan kepadatan penduduk seramai 16700 orang. Jika diambil kira keluasan evakuasi di Fukushima dengan jarak 40km dari Gebeng Kuantan, kebocoran sisa radioaktif akan melibatkan keseluruhan penduduk di Kuantan, Gambang, Cherating malah Kemaman di Terengganu sekalipun. Jumlah penduduk yang mungkin terlibat boleh mencecah hampir 800 hingga 900 ribu secara keseluruhannya dengan Kuantan sahaja di sekitar 600 hingga 650 ribu orang. Syarat yang ditetapkan oleh Kerajaan Australia adalah minima 35 km dari kawasan penempatan penduduk.

Denda RM50 juta seperti yang termaktub di bawah Akta Perlesenan Tenaga Atom Perenggan 59 (1) untuk setiap bencana kepada Lynas dilihat cukup ringan berbanding hasil RM8 Billion setahun. Hanya satu bencana yang melibatkan sisa radioaktif memadai untuk menjadi ancaman yang serius dan kekal lama kepada semua.

Kesan terhadap penduduk di kawasan sekitar kilang tersebut (Kuantan & Kemaman khususnya):
Kenapa saya kata Toshiba Protege Z830 boleh menandingi Macbook Air

Nilai hartanah akan merudum kerana tiada siapa yang mahu membeli tanah atau kediaman di sekitar Kuantan dan di Kemaman.

Ancaman kepada syarikat berdekatan khususnya Petro-Kimia seperti Kaneka, MTBE, Petronas BASF dan BP Chemicals. Kerugian yang besar jika operasi mereka terganggu dengan insiden kebocoran sisa radioaktif yang boleh menjejaskan kesihatan pekerja mereka.

Pelabur baru dari luar negeri dan dari luar negara tidak akan berminat untuk melabur kerana ancaman sisa radioaktif daripada Lynas. Risiko terlalu tinggi.

Sektor pelancongan (Cherating) & perikanan (Kuantan) kemungkinan besar akan terjejas.

Nadir bumi yang dilombong di Mount Weld mengandungi beberapa mineral utama dan diantaranya ialah monazite. Monazite adalah bahan radioaktif. Di dalam bahan mineral monazite ini terdapat thorium, cerium dan lanthanum. Monazite kaya dengan thorium dan thorium ini juga adalah bahan radioaktif yang tinggi dan boleh digunakan untuk menggantikan uranium dalam menghasilkan tenaga nuklear. Berikut adalah kes-kes yang berkait rapat dengan thorium:

Syarikat Mitsubishi Chemical yang terlibat dalam industri pemprosesan nadir bumi di Bukit Merah dikaitkan dengan 8 kes leukimia dan 7 kes kematian. Telah ditutup pada tahun 1992 dan kerja-kerja pembersihan sisa masih berjalan sehingga ke hari ini (hampir 20 tahun) dan telah menelan belanja lebih RM300 juta.

Kesan toksik dan radioaktif dari industri 'rare-earth' di Baotou Mongolia. Setiap langkah pemprosesan nadir bumi yang bermula dari perlombongan bijih ke 'rare earth oxide' atau 'rare-earth metals' banyak menggunakan bahan asid dan kimia. Malah ketika perlombongan bijih, bahan asid akan dimasukkan ke lubang yang digali. Sisa buangan radioaktif khususnya Thorium juga dihasilkan ketika melalui semua proses itu. Kebocoran bahan asid, kimia dan sisa radioaktif ini yang banyak berlaku di Baotou terbukti telah menyebabkan kemusnahan kepada hasil pertanian dan kesihatan seperti kerosakan hasil tanaman, gigi tercabut dan rabut putih atau beruban diawal usia muda sekitar 20-an. Malah kematian disebabkan kanser juga direkodkan walaupun lokasi penempatan penduduk berada 10KM dari kawasan penyimpanan sisa buangan radioaktif itu.
Kajian yang dilakukan oleh Kolej Perubatan Jiangxi di China dari sample darah dan ujian IQ pada kanak-kanak mengemukakan kesimpulan bahawa kanak-kanak di sekitar umur 7-10 tahun yang tinggal berdekatan dengan kawasan pemprosesan nadir bumi berkemungkinan mempunyai IQ atau kecerdasan akal yang lebih rendah berbanding mereka yang tinggal jauh atau yang tinggal di kawasan yang terkawal.

Aku berpendapat, projek Lynas ini sangatlah tidak sesuai dan berisiko tinggi. Projek ini boleh dijalankan sekiranya lokasi kilang tersebut diletakkan dalam kawasan kawalan 35 km minimum seperti yang digariskan oleh kerajaan Australia dan boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan kepada negara sekiranya cukai dikenakan terhadap syarikat Lynas Malaysia Sdn Bhd. Kalau dua yang aku sebutkan ini tak berlaku, maka sebagai rakyat tentanglah projek ini habis-habisan. Ini adalah untuk kebaikan kita bersama.

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


Ribuan Penduduk Membanjiri Konsert Nusantara 1 Malaysia <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 02:07 PM PST

Kami tahu anda pasti sedang meluangkan masa bersama keluarga tercinta dan melupakan segala hal kerja di hari ahad yang indah ini.

Agak cemburu kami sebenarnya kerana tidak dapat cuti kerana mempunyai tugasan yang perlu diselesaikan.

Semalam selesai sudah Konsert Nusantara 1 Malaysia yang berlangsung di Lanchang,Pahang.

Konsert yang pertama kalinya dianjurkan di Lanchang mencatat sejarah apabila seramai lebih 7 ribu penduduk Lanchang membanjiri Dataran Dato Bahaman untuk menyaksikan persembahan Geisha, Astrid, D'Masiv, 6ixth Sense, GX4 dan Lefthanded.

Persembahan bertenaga yang ditonjolkan kesemua artis semalam menjadikan Dataran Dato Bahaman gamat dengan sorakan dan jeritan peminat sehingga kami yang berada di tepi stage pun menari tanpa segan.

Kepada peminat  Nidji, Geisha, Astrid dan D'masiv pula jangan lupa hadir untuk menyaksikan persembahan mereka besok malam di The Loft,Kuala Lumpur.

Di'bawah anda boleh layan gambar gambar yang di'ambil oleh jurugambar kami yang dedikasi. Enjoice!

Rock & Stars di'bawakan kepada anda oleh Universal Music dan Rumpun Records. The Loft sebagai penaja lokasi persembahan. Redbox & Redbox Plus sebagai penaja bersama. Suria FM sebagai radio rasmi. S2 Studio bertindak sebagai jurugambar rasmi & Rotikaya.com selaku media online rasmi.

06 di karak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di karak - Google Blog Search


Austin Peay Lady Govs Tennis&#39; Jovana <b>Karak</b> clinches win over <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 07:00 PM PST


APSU Sports: Austin Peay Women's Tennis

Austin Peay State University Lady GovsMobile, ALAustin Peay State University women's tennis team closed its Spring Break trip with a 4-3 win against Louisiana-Lafayette, Saturday.

Despite winning the doubles point, the Lady Govs need a come-from-behind win at No. 6 singles from freshman Jovana Karak to clinch the match. Karak dropped the opening set, but battled back to earn the deciding win.

Austin Peay Women's Tennis. (Courtesy: Mateen Sidiq/Austin Peay)

Austin Peay Women's Tennis. (Courtesy: Mateen Sidiq/Austin Peay)

"This was the best doubles we've played," head coach Malik Tabet said. "Then we started off flat in singles, not really using the momentum. Jovana really handled the pressure well. It's a good sign of the direction she's heading."

Along with Karak's win at No. 6, the Lady Govs also got wins at No. 1 singles from Vanja Tomic and No. 2 singles from Ornella Di Salvo. Tomic, in fact, trailed 5-2 in the second set and rallied to force a tiebreak, which she won.

"We showed today that we can make adjustments," Tabet said. "With both Vanja and Ornella, they were able to make adjustments to their strategies that changed the match. Vanja was able to really turn it on in the second set. That's exciting to watch."

In doubles, Tomic teamed with freshman Alison Carre for an 8-4 win at No. 1, while Di Salvo and Andra Cornea won 8-2 at No. 2 doubles. With doubles being the emphasis on the week for the Lady Govs, the week's final match left Tabet with a good feeling about his young team.

"We really wanted to beat a good team while we were down here and I feel like we did," Tabet said. "This has been one of the best weeks, coaching-wise, I've ever had. I feel like this team has a lot of ability and they're starting to trust us and our strategy. We want them to be able to apply a strategy and win a match. We did that today."

Austin Peay 4, Louisana-Lafayette 3

Singles competition

1. TOMIC, Vanja (APSUW) def. Milou Israel (ULL) 6-1, 7-6 (7-0)
2. Di SALVO, Ornella (APSUW) def. Erin Wilbert (ULL) 6-2, 6-3
3. S. van den Aarssen (ULL) def. CARRE, Alison (APSUW) 7-5, 6-2
4. Tara Vasovic (ULL) def. CORNEA, Andra (APSUW) 6-4, 6-2
5. Sandra Ahlqvist (ULL) def. TAVAREZ, Vanessa (APSUW) 6-2, 6-3
6. KARAK, Jovana (APSUW) def. Haley Acuna (ULL) 4-6, 6-1, 6-4

Doubles competition

1. TOMIC, Vanja/CARRE, Alison (APSUW) def. Erin Wilbert/Milou Israel (ULL) 8-4
2. Di SALVO, Ornella/CORNEA, Andra (APSUW) def. Hannah Appleyard/Tara Vasovic (ULL) 8-2
3. S. van den Aarssen/Sandra Ahlqvist (ULL) def. TAVAREZ, Vanessa/KARAK, Jovana (APSUW) 8-3


Sections

Sports

Topics

, , , , , , , , , , , , , ,

06 di raub - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di raub - Google Blog Search


Komunitikini – Dua maut, van jenazah terbabas <b>di Raub</b>

Posted: 19 Dec 2011 04:16 PM PST

Dua maut manakala dua lagi cedera selepas sebuah van jenazah terbabas di Km 333, Jalan Raub semalam.

Ketua Bahagian Trafik, Ibu Pejabat Polis Daerah Raub, Cif Insp Mohd Nazlan Othman berkata dalam kejadian kira-kira 11.30 pagi itu, van milik Masjid An-Nur, Kampung Melayu Subang tersebut dalam perjalanan pulang selepas menghantar jenazah di Kuala Krai, Kelantan.

"Van terbabit dipercayai hilang kawalan sebelum terbabas ke kiri jalan ketika tiba di tempat kejadian," katanya.

Pemandu van, Zaini Tamsir dan seorang penumpang di tempat duduk belakang Saffli Sajat, 61, meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Dua mangsa yang cedera ialah anak Zaini, Zulhilme, 15, dan seorang lagi penumpang di tempat duduk belakang Amran Sewa, katanya.

Beliau berkata kedua-dua mereka kini dirawat di Hospital Raub.

- Bernama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 di bera pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bera pahang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 01:34 AM PST

URL Sumber Asal :-

Penampakan Hantu <b>di</b> Kampung Mengkarak, <b>Bera</b>, <b>Pahang</b>

Posted: 11 Dec 2011 06:32 PM PST

Mengikut kenyataan dari blog tersebut, gambar ini diambil di Kampung Mengkarak, Bera, Pahang. Berdasarkan kenyataan pengirim, semasa gambar diambil, wanita serba putih itu tiada di situ. Berikut ayat pengirim tersebut :

Koi dapat gambo ni dari seorang rodong Kampong koi di dalam daeroh Bera ni,dia ckp semasa gambo ni ditangkap mmg takde pun perempuan/kanak2 baju putih tu sdg berjalan kat situ,masa tu dah nak senja,budak kecik yg cangkung tu demam pada malam tu..wallahualam..perhatikan kaki nye seperti tak jijak ke bumi..aokme nilaikan lah..wallahualam.
Tidak kelihatan kaki wanita tersebut

Sumber

Related Posts by Categories

Full content generated by Get Full RSS.

Kunjungan Ke AADK Daerah <b>Bera</b> | Portal Berita iKDN

Posted: 19 Jan 2012 09:42 AM PST

Bera, 19 Januari : Satu Lawatan rasmi dan kunjungan Encik Azmi bin Mustafa Pengarah Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Negeri Pahang ke AADK Daerah Bera telah dibuat pada 17 Januari yang lalu. Pengisian lawatan rasmi tersebut dimulakan dengan Taklimat dan Pembentangan Laporan Pelaksanaan Program Tahun 2011 dan Perancangan Tahun 2012 oleh Pemangku Ketua Pegawai AADK Daerah Bera iaitu Encik Mohamad Fadzil Abdillah bin Mohamad. 

Pada sesi lawatan tersebut Pengarah AADK Negeri Pahang turut menyampaikan ucapan dan amanat kepada pegawai dan kakitangan daerah tersebut. Beliau amat berharap agar semua pegawai dan kakitangan menitikberatkan tentang disiplin pegawai dan menepati kod etika berpakaian. Beliau juga turut memohon supaya memberikan makluman kepada pihak AADK Negeri Pahang sekiranya terdapat pelanggaran integriti terutamanya melibatkan prosiding jenayah oleh mana-mana pegawai dan kakitangan di AADK Daerah Bera. Disamping itu juga, beliau turut berharap agar AADK Negeri Pahang dapat mencapai sasaran dan KPI dalam penubuhan Caring Community House (CCH) dan Cure & Care Service Centre (CCSC).

Majlis diteruskan dengan sesi soal jawab bersama kakitangan AADK Daerah Bera dan penyerahan cendera kenangan kepada Pengarah AADK Negeri Pahang. Sesi lawatan rasmi dan kunjungan tersebut berakhir dengan lawatan Pengarah AADK Negeri Pahang di sekitar pejabat AADK Daerah Bera dan seterusnya ke tapak cadangan Caring Community House (CCH) di Felda Tementi dan Cure & Care Service Centre (CCSC) di Seri Buntar dan Taman Merbau Indah, Bera.

Oleh : Nor Afzan binti Abdul Rahman

, , , , Full content generated by Get Full RSS.

Batu Tepi Jalan ( BTJ ): Mari Sertai Konvoi ARC <b>Pahang</b> Ke <b>Bera</b>

Posted: 26 Jan 2012 05:03 AM PST

Mari mat-mat rempit, mari ikut gang ARC Pahang.
Kita kasi "bersih" jalan ke Bera.
Hahahahaha
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 09:26 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 09:26 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 09:26 PM PST

URL Sumber Asal :-

<b>Pahang</b> Daily Online (PDO): Paip Musnah: Penduduk <b>Di</b> Tujuh <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 10:25 PM PST

TEMERLOH, 9 Feb - Para penduduk daripada tujuh buah perkampungan Orang Asli di Bera, semalam tampil membuat laporan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) di sini bagi meminta siasatan kejadian memusnahkan saluran paip air akibat perbalahan antara kontraktor dan subkontraktor projek berkenaan. Mereka mendakwa, akibat kemusnahan tersebut menyebabkan penduduk yang terdiri daripada 240 keluarga Orang Asli Semelai di kampung-kampung Kuala Serting, Lubok Perah, Lengot, Patir, Lubok Tambangan, Pasal dan Bukit Ngeri terputus bekalan air bersih yang diperolehi mereka sebelum ini. Jurucakap kumpulan tersebut Bob Manolan (foto) berkata, kejadian merosakkan paip air oleh subkontraktor yang tidak berpuas hati kerana mendakwa tidak menerima bayaran daripada kontraktor utama itu, berlaku antara 6 hingga 12 Januari lepas. "Pada hari tersebut subkontraktor telah menggunakan jentolak membongkar saluran paip yang telah ditanam lalu dipecah dan dimusnahkan. "Bayangkan, bertahun-tahun kerja memasukkan bekalan air tapi bila dah siap dimusnahkan pula. Kesian orang kampung, menunggu bekalan air bersih berpuluh tahun bila dah dapat cuma bertahan empat hari sahaja," katanya. Tambah Bob, projek membina pam air dan saluran paip daripada sumber galian bawah tanah untuk perkampungan Orang Asli tersebut dianugerahkan kepada syarikat Rossington Consolidated Sdn Bhd (RCSB) pada 27 Julai 2009 melibatkan perkampungan Orang Asli seluruh Pahang dengan jumlah peruntukan sebanyak RM113.8 juta. Projek tersebut menerima peruntukan di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KPLBW). Dalam Laporan Ketua Audit Negara yang terbaru turut menyebut tentang kelemahan syarikat RCSB ini untuk menyiapkan projek bekalan air luar bandar. Sementara itu Menteri KPLBW Datuk Shafie Apdal dalam kenyataan medianya disiarkan dalam TV3 pada 6 Februari lepas, berkata kementeriannya telah membuat pembayaran penuh kepada RCSB. Jelas Bob, sebelum itu pihak RCSB telah menafikan mereka tidak membuat bayaran kepada subkontraktor seperti yang disiarkan dalam TV9 pada 31 Januari dan New Srraits Times (NSTP).

Terkilan, 'Semua Pihak' Kini Cuba Lepas Tangan

"Persoalannya sekarang kenapakah subkontraktor mendakwa mereka tidak dibayar lalu memusnahkan paip-paip air yang telah dipasang sekali gus menganiaya penduduk? "Sebab itu kita mahu SPRM siasat di mana tirisnya kerana peruntukan ini melibatkan wang negara dan kementerian yang terlibat tidak berlepas tangan dan tanggungjawab mereka sepatutnya memantau projek dan syarikat yang dilantik. "Sekarang penduduk kampung yang dahagakan kemajuan dan keceriaan untuk menikmati air yang bersih tidak kesampaian disebabkan perbalahan antara kontraktor hanya kerana ketiadaan pemantauan daripada kementerian," katanya. Tambahnya, laporan telah dibuat di Balai Polis Bera dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) minggu lalu walaupun dilarang oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Kemayan. Sementara itu Exco PAS Pusat Mazlan Aliman (foto) yang turut mengiringi penduduk, menganggap perbuatan memecah dan memusnahkan paip air sebagai harta awam adalah khianat dan pecah amanah. "Bagi saya yang paling utama dipersalahkan ialah Kementerian Luar Bandar kerana tidak bertanggungjawab sehingga berjuta-juta wang rakyat dibazirkan begitu saja dan inilah akibatnya apabila projek diagihkan kepada kroni. "Saya diberitahu untuk baiki kerosakan di Kuala Serting saja perlukan wang sebanyak RM2.1 juta. Jadi berapa banyak lagi wang yang perlu dihabiskan hanya kerana kelemahan kerajaan? "Yang pelik lagi, pihak berkuasa negeri seperti JBA dan Jakoa berkata pihak mereka tidak mengetahui tentang projek tersebut. Jadi siapa yang nak bertanggungjawab terhadap isu ini ?" soalnya.

[Apa yang berlaku kepada penduduk orang asli di Bera ini sungguh memalukan. Tidak wajar projek yang telah disiapkan tiba-tiba di musnahkan gara-gara pihak terbabit tidak mendapat bayaran sepenuhnya daripada kontraktor. Soalnya, jika benar tiada bayaran maka ke mana pergi wang tersebut?. Ini, adalah satu lagi bukti penyelewengan yang berlaku di depan mata kita sebenarnya. Tidak perlu ada ugutan oleh pihak yang berkenaan kerana orang asli harus bangkit untuk mempertahankan hak mereka. Jangan biarkan diri mereka terus diperkotak katikkan oleh kerajaan yang memerintah buat selamanya. Kini, tibalah masanya untuk mereka mengajar dan menghukum kerajaan yang zalim dan tidak berperikemanusiaan seperti ini. Tindakan yang terjadi adalah satu penganiayaan kepada masyarakat orang asli. Ikuti kupasan lanjut isu ini di sini. Lakukanlah perubahan dalam pilihanraya umum ke-13 akan datang ]

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved