ads

Khamis, 5 April 2012

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


~ketualanun~: Menyusun Batu <b>di Janda Baik</b>

Posted: 02 Apr 2012 02:15 AM PDT


Budak budak sebuk bermandi manda. Tok tak tahu nak buat apa. Jadi tok layan susun batu ja la.
Mula mula hasilnya begini. Cuba susun selagi tinggi yang boleh.
Lepas tu cuba berdirikan batu besar seperti di atas. Kalau perhatikan betul betul gambar di atas. Banyak dah batu kena berdiri.
Makin lama makin gian. Habis satu sungai tok berdirikan batu. Perhatikan betul betul gambar di atas dan di bawah.

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 11:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search. Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT. URL Sumber Asal :-. Posted: [unable to retrieve full-text content]. You are subscribed to email updates from di ceruk ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Tranungkite Online v11 - Pahang: Masalah air <b>di Jengka</b> 10 sejak <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 06:30 AM PDT

Oleh: amkns

"air 4 Apr 2012 - Saya hendak membuat aduan tentang masalah air di Jengka 10, Bandar Pusat Jengka, Pahang.

Masalah ini telah lama menghantui penduduk Jengka 10 sejak tahun 1990an lagi. Air selalu tiada kerana masalah tekanan rendah dan jauh dari sumbernya iaitu Loji Air Batu Sawar, Temerloh yang jauhnya hampir 50km.

Di rumah saya sendiri ada, 2 tangki air dan 6 kolah bagi menampung masalah ini bagi mengatasasi masalah air ini semasa adik beradik saya balik ke Jengka 10. 

Sebelum mereka balik ke Jengka 10, mereka akan telefon dahulu bagi mengatahui tentang air ada ke tidak. Jika tiada air, minggu depan lagi telefon lagi sebelum balik. 

Jika ada kenduri kendara lagi masalah ini bertambah teruk, pihak JBA Maran langsung tidak mengambil tindakan untuk menghantar bekalan air tambahan. 

Pihak JBA Jerantut telah memberi cadangan untuk memindahkan Loji air ke loji Air Jengka 8, namun JBA Maran menentang sekerasnya cadangan ini. 

Pihak JBA Maran juga tidak memeriksa banyak paip air pecah di Bandar Pusat Jengka iaitu di hadapan Maybank, Jengka, paip air pecah.

Namun kerja pembaca meter air, adalah membaca meter shj dan menutup mata membiarkan paip air pecah tersebut.  Jika paip air pecah hendaklah pegawai sendiri yang memeriksa nya. 

Wakil rakyat pun buat tidak tahu sahaja, bila semasa mengundi benjanji akan selesaikan dalam masa 1 minggu shj, namun sudah 8 tahun sama sahaja. 

By: AZMAN 

http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-air-di-jengka-10#more-12291

"

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 09:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

CINTAMANISZ Lite: Jelajah Pantai Timur - Homestay Felda <b>Mempaga</b>

Posted: 07 Mar 2012 08:02 AM PST

02hb Jun 2011
Petang Khamis..

Dari Deerland, Lanchang...kitorang terus ke Felda Mempaga ikut jalanraya ke Felda Lakum, Felda Bukit Damar dan seterusnya Felda Mempaga..
Kitorang akan bermalam di sana...di sebuah rumah generasi ke-2 felda...rumah yg unik dan tuan umahnya dijadikan sebuah homestay.
Sgt menarik. Tambahan pulak...rumah homestay ni dijaga baik oleh tuan rumahnya. Lanskap yg menarik dan dekorasi dalaman juga sgt menarik.
Boleh gi ke link Felda Mempaga ni utk tengok dekorasi dan bilik2 yg disediakan di homestay ni..

Rumah ni mempunyai 4 bilik tidur. Tiga bilik tido mempunyai katil queen dan satu lagi katil double decker yg bawahnya besar dan atasnya single. Ada bantal & tilam tambahan disediakan. Ada 2 ekon di 2 buah bilik utama.
Ada 2 bilik air yg bersih. Ada sebuah dapur yg sangat lengkap...rasa mcm umah sendiri sebab sgt komplit. Ada mesin basuh manual....Filter air suling aje takde, hihi...
(Tuan homestay ni mmg dok umah ni ke?? kot ler kan...masa org sewa homestay ni...dorang gi tido kat umah lain, hehe)

Kemudian, kitorang menghala ke bandar Bentong utk menikmati dinner yg terawal, hehe. Kul 6 lebih punya dinner ala2 hostel, okeh!!
Ayah dan mak tunggu kat sini....leh makan sama2, yeargh!!!
Ayah ngan mak pun join bermalam kat homestay tu. Seronok berborak2...tp malam tu tengah berborak malam2...tetiba pintu homestay telah diketuk dengan kuat. Aku kat dalam bilik tengah lap kepala dan muka abg ngan tuala basah dan urut abg yg tengah demam...demam panas dan kepala tengah pening2. Terus mak panggil aku dengan tergesa2...ingat tuan umah atau pun org jahat yg ketuk mcm tu, ish..ish..aku pun keberah!! Dh ler abg tengah tak sihat, adoii..
Kelakar citer ni kalo diingat2.
Rupa2nya si Fadel yg datang, cis...bedebah tul ler adek aku tu. Dia dtg ngan Dayah...tak bgtau pun nk datang situ, hmm...kuat mengusik betul ler!!!
Sampai skang aku ingat lagi mcm mana kelam kabutnya dan kalutnya bila ada ketukan kat pintu yg kuat cenggitu, huh!!!

02hb Jun 2011
Jumaat...

Pagi2 tu semua dh siap sedia, kemas2 barang...dh nak bertolak balik ikut jalan Cameron Highlands, huhu..

Kemudian, kitorang gi sarapan pagi kat medan selera kg. Baru tu....
Pastu, kitorang pun menghala ke Raub, Sg. Koyan dan terus ke Cameron Highlands..
Mak, ayah, Fadel & Dayah pun ikut sampai ke Cameron Highlands, hehe...

Selesai entry di homestay Felda Mempaga....sambung entry last...ye last...di Cameron Highlands. Mujur ler gambar2 kat sana sket aje, kihkih....

Sekian..

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:37 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:39 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 09:38 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 09:02 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Bermula di Felda Lurah bilut bertemu di sana bersama Encik Hussin seorang pengurus Muzium di sana. Sekaligus merupakan salah seorang mangsa interview kami dalam Filem Dokumentari FELDA: RAHSIA BUMI ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

<b>Bilut</b> (2006) ~ Filem Melayu Sepanjang Zaman

Posted: 05 Feb 2012 05:45 AM PST

Pada tahun 1960 Yazid menyertai antara kumpulan pertama yang meneroka tanah rancangan Felda di Lurah Bilut. Yazid terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran dan segala tekanan perasaan. Sahabatnya, Rosli mati dihempap pokok. Rumah mereka ranap dipukul ribut. Anak bongsunya, Yamin, mati dibaham harimau. Pada masa yang sama, Yazid mendapat tahu ada di antara peneroka yang berkomplot menjual semula baja-baja subsidi yang diberikan oleh kerajaan bagi mengaut keuntungan jangka pendek. Yazid juga cuba difitnah oleh sahabatnya sendiri, Hamzah yang mengatakan kononnya dia yang menjual baja subsidi secara haram. Tidak hanya itu, mereka juga menghadapi bahaya apabila masih ada saki-baki pihak komunis di kawasan hutan itu. Namun segala cabaran dihadapi dengan cekal dan kemudian kejayaan awal hadir dalam hidupnya apabila anaknya, Yusof, menjadi satu-satunya anak Felda yang melanjutkan pelajaran di Brussels dalam jurusan pentadbiran. Di Brussels, Yusof menjalinkan hubungan cinta dengan Khaty, rakan sekuliahnya tetapi mendapat tentangan keluarga Khaty kerana anak seorang Peguam Negara tidak wajar menjalinkan hubungan dengan anak peneroka. Yusof akur dengan hakikat kehidupan dan kesedihannya itu menjadikan dia lebih rapat dengan Lisa yang juga rakan kuliahnya sehinggakan dia bercadang untuk mengambil Lisa sebagai isteri. Lisa memeluk agama Islam dan menukar namanya kepada Mazuin. Tapi hasrat Yusof tidak dipersetujui oleh bapanya, Yazid, yang merasakan bahawa sukar untuk berkahwin dengan golongan lebih berada sebagaimana yang pernah dilalui olehnya dengan arwah ibu Yusof dulu. Sementara itu, adik Yusof, Asmah telah dinikahkan dengan Iskandar, kawan Yusof. Namun kebahagiaan Jamilah tidak kekal lama apabila Iskandar hilang di dalam hutan tanpa ditemui lagi. Sejak itu, Jamilah menjadi tidak keruan dan bagaikan kurang waras. Yusof pula berkahwin dengan Saleha, seorang jururawat yang pernah menjaga bapanya di hospital. Hasil perkahwinan itu, Yusof dianugerahkan dua orang anak perempuan kembar, Maimunah dan Maimun. Pada tahun 2006, pembuat filem dokumentari dari Filipina, Gabriel tiba di Malaysia dalam usahanya mengumpul maklumat sambil melihat dan mengalami sendiri perkembangan serta kemajuan yang telah dibuat oleh Felda. Kisah kejayaan Felda sebagai pemangkin ekonomi rakyat dan negara Malaysia memberikan inspirasi kepada beliau untuk menerbitkan filem dokumentari mengenainya. Di Kuala Lumpur, Gabriel bertemu Yusof yang juga rakannya semasa sama-sama belajar di universiti di Brussels pada tahun 1976. Yusof ialah anak peneroka yang sudah berjaya dan kini seorang eksekutif kanan Felda. Gabriel melihat Yazid dan Yusof sebagai simbol dua era - permulaan dan perkembangan, keringat dan hasil, ideologi dan keberkesanan - dan merumuskan bahawa Felda adalah perintis segala-galanya yang lahir daripada perancangan dan wawasan yang wajar dijadikan teladan. Setelah mendengar, melihat dan mengalami sendiri kehidupan di tanah Felda, Gabriel pulang ke negaranya dan kembali semula ke Malaysia bersama-sama krew penggambaran untuk penggambaran filemnya itu.
Rosyam Nor, Eja, Que Haidar, Adlin Aman Ramlie, Rusdi Ramli, Ezlynn, Lisdawati, Aqasha, Khir Rahman, Siti Elizad, Yasmin Hani, Soffi Jikan, Bront Palarae

06 di kuala lipis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala lipis - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 07:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 07:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 07:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala lipis</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jan 2012 04:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

Agar aku tidak lupa: Morning walks at <b>Kuala Lipis</b> - Historical buildings

Posted: 23 Jan 2012 03:33 AM PST

After walking around the town [photos of which will be posted after this one], I took a cab and asked the taxi driver if he can be my personal tour guide for the day. You see, though Kuala Lipis is a small town in comparison to other towns in Malaysia, it will take me hours and hours or possibly at least a couple of days to fully cover it on foot. Moreover, it is a very hilly town. God forbid I'd collapsed from all the climbings.. hehe.
I became instantly fascinated by the old buildings. My mind wonders what it was like during their hey days. About the people who stayed there, the families that came all the way from England by ships which could have taken them months to reach Malaya. Of the sort of constructions involved in building the houses and residencies which still seemed to stand the test of times. Of the British officials, high ranking personnels and socialites partying at the Pahang Club. Of what would a day in the life of Sir Hugh Clifford's be like.
Anyways, here are the images I managed to capture during the 5 hours of being driven around by Uncle Raju the taxi driver cum personal tour guide. As it turned out, much much to my delight, uncle Raju is one of those old folks that has lots and lots of fabulous anecdotes about Kuala Lipis :).
I must admit that I had fallen in love with this sleepy and picturesque town :)
Lipis District Administration's Building
This building was completed in year 1919 and the management center for Pahang Darul Makmur state. On the second floor of this building was where the British Residen and Administrative Officers of Pahang State resided. While on the ground floor was the revenue collection and treasury office of British Government. Lipis at that time was the largest district in Pahang State. Its area included all the present Jerantut District and was one the richiest district with gold, ore, forest products and rubber.
Lipis Heritage Museum
This historic house was completed in year 1920. This house is situated on top of Bius hill, one of the historic hills in Kuala Lipis. This was a prominent housing area for high rangking government officials and Daerah Lipis's notable individuals. This house is said to be historic because the former Menteri Besar of Pahang and the current Prime Minister of Malaysia, Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak was born and brought up here. His father, the late Allahyarham Tun Abdul Razak bin Dato' Hussien once had resided in this house when he was the Secretary for the government of Pahang.
After Dato' Sri Najib resided in this house, it is still being maintained by the Government of Pahang to be occupied by Group 'A' Government Officer.
Pahang Club
It was the earliest building built by the British in 1907. This building site was the first base where the English first administer Pahang. The purpose in building this house was for Sir Hugh Clifford's who was at that time the Ulu Pahang's Superintendent.
Sir Hugh Clifford then planned to build a more suitable residence to monitor Kuala Lipis area and found Bukit Resident as a more suitable site. While waiting for the new house to be completed, he resided in the Pahang Club House till 1922.
When the Sir Hugh Clifford moved out to Resident House in 1922, this club house then became the official home of Inspector of Police till 1926. This police inspector headed the British Police Force where his team members constituted of people of Sibu, Dayak and Malay amounting to 100 people.
In 1926, the house was vacated and became the club for British Official and High Ranking Personals. Its membership was opened to British and Royal family. That time, the Pahang Club as at its peak, became the meeting place of the rich and famous. It was told that not any one can enter the club house. Patrons must be fully dressed in shirt and tie which symbolizing status at that time. Patrons' shoes must be mirror shine as the floor of this club which was polished daily.
After Malayan independent in 1957, the state capital was shifted to Kuantan. With the dwindling membership, it was opened to the public, irrespective of their origin or social standings.
Residency building
This Residency building was built in year 1922, at the highest hilltop in Kuala Lipis, home for the English Resident. The first resident to reside in this building was Hugh Clifford, 'Superintendent of Ulu Pahang'. Then all the Residents after him followed suit to stay in this building until the launched of second world war in year 1942 to 1945. In year 1958 to year 1965 this building was made Hostel for Male Student of Clifford School. This Bukit Residens's hostel then being closed in 31 December 1965. This house was left empty until 1983 before being made Government Rest House. In 1 December 1985, Lipis Muzium Corner has been created to display artifact and Kuala Lipis District culture. It is also the first Muzium Corner established in the Pahang State.
Thean Hou Gong temple
This temple was constructed by Buddha followers devoted to the Goddess Thean Hou in Lipis in 1898 presided by Kapitan from Ong generation. This temple was located facing the Sungai Jelai believed to look after the fishermen safety. Statue in this temple was brought in from China. In this temple there is a carved stone describing Thean Hou temple history. In 1926, massive flood had badly damaged part of this temple and had been to be rebuilt by using concrete structure and monitored by local superintendent at that time.
The Clifford School
The Clifford School (formerly the Anglo-Chinese School) was built in 1913 and named after Sir Hugh Clifford, the second British Resident to Pahang. Many of the States leaders and royalty were educated there. SMK Clifford is one of the premier school in Malaysia, the buildings and set up was a heritage left by the British. The original school was damaged by the big flood on 1926, thus a replacement had to be built. During the Japanese occupation in 1940, Kuala Lipis became the center of administration for Japanese in Pahang. Then the school was turned into a military head quarters and the classrooms became a place or torture and execution.

Clifford Secondary School at first was known as Goverment English School and commenced in 1913. When it first started it was only a little cottage at Sungai Jelai bank (now Jelai road) and had 12 pupils, all of them male. In 1918, total pupils increased to 200 then the school was forced to shift to to the present location.
The school buildings at that time was only made of wood as it was known the largest academic institution in Pahang State. The original school was damaged by the big flood on 1926, thus a replacement had to be built.
This school opening ceremony was done in 1929 by Sir Hugh Clifford, former Pahang British Resident. In 1926, he had become Governor of The Straits Settlements and High Commisioner of the Federated Malay States. To commemorate him the school was name under him after the ceremony.
This school had made history by becoming the first school to hold School Certificate Class in 1936. There were 11 students took the School Certificate exam and 9 of them had passed. Besides excellence in academic, this school also reached a great success in field of sports.
During the Japanese occupation in 1940, Kuala Lipis became the center of administration for Japanese in Pahang and this school was converted to Japanese army camp and became the military headquarters and Kempeitai Head Quaters.. The classrooms became a place or torture and execution.

State Mosque
The State Mosque was constructed in 1888 by a Yemeni Arab merchant by the name of Habib Hassan. He also donated his land for the mosque. Originally, this mosque's roof was made of wood.
This mosque was proclaimed as the Pahang State Mosque because Kuala Lipis was the capital of Pahang before Kuantan. The first imam of the mosque was Imam Awang who originally came from Indonesia. The first local to be the imam of the mosque was Imam Kawi, the second imam. At that time, the imam's salary was paid by using the zakat (alms) money. The first imam who received his salary from the government was Imam Salih bin Hussin.
According to the old folks' story, the uniqueness about the mosque was that it never gotten submerged in flood water even though the town of Lipis had several times experience massive floods. The location of the mosque, near the bank of the River Jelai also does not compromise it when floods hit.
Gurdwara Sahib
This building was constructed in 1918 during English ruling. It was built by Sikh community who worked as English Police, train station workers and English army.
With this Gurdwara Sahib, Sikh society expanded in Kuala Lipis. Although the Sikh population had deteriorated in numbers in recent years, this building is an historical evidence of the society's first settlement in the town.
Kuala Lipis Train Station
This train service started operating in 1926, where in its beginning only linking Kuala Lipis to Johore Bharu in the South, Chegar Perah in North and to Tumpat, Kelantan.
It was also the first land route introduced in Kuala Lipis. During the Japanese occupancy, the railway line was used as route to transport Japanese army to the south to attack Singapore. Apart from that it was the main transportation for the local as most Kuala Lipis District economic products are being channelled through this service for gold and ore.
Jelai Bridge
Jelai bridge was built after world war 2 at Bukit Betong designed by the British. It had to be rebuilt after the Japanese surrendered in 1945 as earlier the bridge was bombed by the retreating British army. The British planes were bombing the bridge in 1941 in an effort to slow the Japanese movement to Singapore.
No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 07:19 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kembara 4 | Aku Linglung

Posted: 31 Jan 2012 05:06 AM PST

Sepanjang perjalanan dari Pekan ke Kuala Rompin, gua perati-perati juga kiri dan kanan jalan mengecam perbezaan yang telah berlaku. Pun begitu, pengecaman hanya gua lakukan secara ala kadar sahaja kerana pemanduan gua memerlukan tumpuan untuk menengok ke depan jalan, bimbang nanti ada kerbau atau lembu kampung melintas dengan semberono, menggelabah biawak pula gua nanti hendak memacu kereta mengelakkan dia.

Sepanjang pengecaman yang gua lakukan, gua dapati banyak rumah batu tinggi telah didirikan. Rumah-rumah itu hanya berpintu satu dan tiada tingkap mahupun jendela. Yang ada hanyalah lubang-lubang di sekeliling dinding rumah tidak lebih daripada lubang tikus kebesarannya. Mengikut kata mak gua itu semua adalah sekolah burung. Fuuu! Johan betul burung-burung zaman sekarang sampaikan mak bapa mereka menghantar mereka pergi bersekolah. Adapun budak-budak kita yang memang bersekolah tidak mahu menghadiri sekolah perlu berasa malu dengan hakikat ini. Ye dak?

Namun gua berasa musykil yang teramat kerana jumlah sekolah burung itu banyaknya bukan sebarangan. Beratus-ratus jumlahnya. Akhirnya setelah ditekan-tekan, mak gua memberitahu bahawa itu semua adalah rumah burung walit. Orang-orang membinanya kerana burung walit amat ramai di kawasan itu. Jika burung-burung walit yang ramai ini datang melepak di rumah yang orang-orang kampung bina itu, maka akan menjadilah sarang-sarang burung itu yang menjadi objektif utama rumah burung itu dibina. Khabarnya, sarang burung walit mendapat permintaan yang tinggi daripada negeri China dengan harga yang mengancam dan sedap makan. Patutlah bersemangat sekali orang-orang kampung di sepanjang jalan Pekan ke Kuala Rompin itu membina rumah untuk burung-burung walit menyinggah.

Memandangkan kembara pulang ke Kuala Rompin ini adalah kali pertama gua membawa isteri bersama, maka beliau berasa sangat teruja. Gua cerita ke dia perihal udang galah bapak besar yang menjadi simbolik kepada Kuala Rompin dan juga beberapa fakta menarik yang lain termasuklah boleh ke Pulau Tioman dengan hanya berenang-renang dari pesisir pantai Hiburan di Kuala Rompin terus direct ke pulau itu menambahkan lagi tahap kekaguman beliau dengan kehebatan yang dimiliki oleh Kuala Rompin, jiran negeri Johor.

Malam itu di Kuala Rompin ketika hendak tidur.

"Sedap betul suara katak dan cengkerik kat luar tu. Suara dia aje yang dengarnya.." ujar isteri gua.

"Kat Klompo mana dapat feel macam ni.." balas gua sambil sama-sama menghayati merdunya suara katak dan cengkerik di Kuala Rompin.

Esok paginya, gua bersyukur, "terima kasih katak kerana memberikan pengalaman tidur yang sungguh menakjubkan ini.."

Bini gua pula menyambung, "sedapnya tidur ada katak.."

Gua sengih kerang.

*****

# Mahakarya gua Sperma Cinta dah dimiliki ribu orang jugak kalau dikira-kira. 
# Buku pertama daripada gua untuk tahun 2012 Jusoh Turbo. Cobalah rasa sendiri.

Share

Full content generated by Get Full RSS.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b> | Sharing <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2012 12:00 AM PDT

PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini.

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 04:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Shafie Nor: Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b>

Posted: 30 Mar 2012 01:24 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Nenasi. PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini, Rabu lalu. Rangka manusa itu ditemui dua lelaki yang ...

KEBAKARAN KEDAI MAKAN DAN RUMAH KEDIAMAN <b>DI NENASI</b> <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2012 08:10 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KEBAKARAN KEDAI MAKAN DAN RUMAH KEDIAMAN DI NENASI PADA 25.1.2012. 'Malang memang tidak berbau.' Itu lah saja ungkapan yang sering dapat kita katakan jika berlaku sesuatu malapetaka dan kejadian yang ...

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


Kedah Times: Dangdut Terbuka <b>Di Pekan</b> Tualang

Posted: 03 Apr 2012 06:30 PM PDT

Wah kedah semakin hebat!!
Kini di Kampung Tualang yang dulunya mustahil boleh masuk benda benda hiburan pentas ni dah mula diceroboh.
Dibawah pentadbiran Kerajaan PAS, dangdut terbuka sudah dipersembahkan di Kampung Tualang, Kedah. Malah penonton boleh naik ke pentas untuk menari dangdut gerudi dengan artis lagi.
Kiranya ini satu pencapaian hebat dan tentunya menurut PAS dan ustaz Azizan mereka buat kerja cara islam.

Orang tua-tua kat Tualang pun dengar kata amat berpuas hati dengan prestasi tarian dangdut terbaru ni.

Pada 14 April ni pula dijemput lah beramai ramai ke pesta "Kerja cara Islam PAS" di Alor Tebuan, iaitu dibawah Parlimen Dr Mohd Hayati. Boleh dangdut sampai pagi.

06 di sebertak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sebertak - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 08:18 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 08:18 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 08:18 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 09:22 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 09:36 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2011 09:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 09:57 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 09:36 AM PDT

ycity photo & video graphic: Majlis Bertandang Sharil & Mieza <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2011 08:09 AM PDT

Salam...Selamat Pengantin baru diucapkan kepada Sharil &a Mieza..Gambar yang dirakam sewaktu majlis bertandang sebelah lelaki di Felda sebertak..bersebelahan dengan Felda saya, Felda Tementi...Sebelah paginya Mieza disolek oleh Redzuan Ibrahim di kedai andaman Riedz Bridal, Dataran Kerayong..

Sesi outdoor yang dirakamkan sebentar sahaja di Dataran Kerayong sementara menunggu rombongan pihak perempuan yang tiba pada pukul 12 tengah hari..Walaubagaimanapun panas tidak sampai ke petang sewaktu pengantin berarak hujan sudah pun turun membasahi bumi...Pada mulanya Ycity berperancangan dgn Riedz Bridal ingin merakamkan saat-saat manis mereka di Jeti Pelancongan Tasek Bera pada sebelah petangnya..Namun hajat itu tidak kesampaian kerana hujan rahmat telah turun walaupun ia sekejap2 namun ia berlarutan sampai ke petang...huhuhu

Apa yang best Sharil & Mieza tetap enjoy sewaktu ycity merakamkan gambar mereka.Keceriaan yang jelas terserlah...Pada Ycity mereka ni nampak macam kacukan Cina sebab dua2 bermata sepet terutama sekali pengantin lelaki..Apa-pun Selamat pengantin baru dan semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat....

Let's Enjoyed the pictures!!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

shahril & aziean | Felda <b>Sebertak</b>, Triang, Pahang. « www <b>...</b>

Posted: 19 May 2011 03:02 AM PDT

shahril & aziean | Felda Sebertak, Triang, Pahang.

Salam

Bertemu kembali untuk entry seterusnya yang kembali bersemangat seminggu ambil gambar terus kemaskini blog. Kali ini untuk pasangan bahagia ini yang di pertemukan UTM, Skudai, Johor iaitu Aziean & Shahril. Sang puteri nya dari Pahang dan sang putera nya anak jati dari Johor. Selamat di ijabkabulkan di Felda Sebertak, Triang, Pahang. Majlis perkahwinan dalam keluarga besar ini meriah sekali. Selesai majlis persandingan pengatin begerak pula untuk sesi "outdoor" di Tasek Bera. Sudah sekian lama aku tak kesitu, dah banyak perubahan yang berlaku dan semakin cantik tempatnya. Sesi "outdoor" tak dapat dijalankan sepenuhnya kerana cuaca tidak mengizinkan kerana hujan. Ok seperti biasa sedikit gambar semasa majlis mereka berlangsung.

a

a

a

a

a

a

a

a
a

a

a

a

a

a

a

Wasalam

Aznizam Azmi
+60134571623
MyEmail : bitzam@gmail.com
MyFlickr : http://www.flickr.com/photos/senseizam
YM : senseizam

Like this post? Share it!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perkahwinan Nuri & Anis - Felda <b>Sebertak</b>. - KAWAN - KAWAN PHOTO

Posted: 04 Apr 2011 09:11 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 09:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 09:09 AM PDT

ycity photo & video graphic: Majlis Bertandang Sharil & Mieza <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2011 08:09 AM PDT

Salam...Selamat Pengantin baru diucapkan kepada Sharil &a Mieza..Gambar yang dirakam sewaktu majlis bertandang sebelah lelaki di Felda sebertak..bersebelahan dengan Felda saya, Felda Tementi...Sebelah paginya Mieza disolek oleh Redzuan Ibrahim di kedai andaman Riedz Bridal, Dataran Kerayong..

Sesi outdoor yang dirakamkan sebentar sahaja di Dataran Kerayong sementara menunggu rombongan pihak perempuan yang tiba pada pukul 12 tengah hari..Walaubagaimanapun panas tidak sampai ke petang sewaktu pengantin berarak hujan sudah pun turun membasahi bumi...Pada mulanya Ycity berperancangan dgn Riedz Bridal ingin merakamkan saat-saat manis mereka di Jeti Pelancongan Tasek Bera pada sebelah petangnya..Namun hajat itu tidak kesampaian kerana hujan rahmat telah turun walaupun ia sekejap2 namun ia berlarutan sampai ke petang...huhuhu

Apa yang best Sharil & Mieza tetap enjoy sewaktu ycity merakamkan gambar mereka.Keceriaan yang jelas terserlah...Pada Ycity mereka ni nampak macam kacukan Cina sebab dua2 bermata sepet terutama sekali pengantin lelaki..Apa-pun Selamat pengantin baru dan semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat....

Let's Enjoyed the pictures!!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full content generated by Get Full RSS.

Kedai Felda <b>Sebertak</b> Koperasi Pertama Sertai Tukar ~ Pahang Ku

Posted: 15 Nov 2011 10:01 PM PST

Full content generated by Get Full RSS.

Anak Kampung blog: FELDA <b>SEBERTAK</b> : &#39;&#39;MPOB didesak <b>...</b>

Posted: 06 Mar 2012 09:41 PM PST

FELDA SEBERTAK – Lebih 1,000 peneroka di seluruh Felda Gugusan Bera termasuk di Felda Triang 1 mendesak Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) membayar insentif tanam semula dengan segera.

Mereka diwakili Persatuan Warisan Anak Pahang Sejati (WAPS) mahu pembayaran hampir RM4,000 seorang itu dibayar sebelum men­jelangnya Pilihan raya Umum akan ­datang ini.

Pegawai Perhubungan Awam WAPS Bahagian Bera, Rosli Mohamad, 51, berkata, Skim Insentif Tanam Semula (SITS) yang diperkenalkan MPOB pada awal 2000 ber­tujuan menggalakkan peneroka ­menebang pokok sawit yang tua.

Menurutnya, kebanyakan pokok sawit pada ketika itu berusia lebih 25 tahun dan MPOB mahu ia ditebang memandangkan kuantiti minyak yang dihasilkan semakin kurang.

"Kami dijanjikan bayaran insentif oleh pihak MPOB melalui pihak ­pengurusan Felda supaya menebang ­pokok sawit yang tua. Jadi, kami menurut arahan itu setelah dijanjikan dengan bayaran ­setimpal kerana sepanjang tempoh menunggu hasil baru dikutip, sekurang-kurangnya kami mempunyai sedikit simpanan untuk perbelanjaan harian," katanya.

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved