ads

Selasa, 26 Jun 2012

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Feb 2012 11:02 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Feb 2012 11:32 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 11:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 11:02 PM PDT

Oleh: Gun Gun Heryanto

(Tulisan ini telah dipublikasikan di Seputar Indonesia, 07/05/2011)

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur Gus Duryang dilekatkan dengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.●

Tulisan ini bisa diakses di web Sindo:

http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/397160/

Sumber gambar:

www.monitorindonesia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 11:43 PM PDT

Oleh: Gun Gun Heryanto

(Tulisan ini telah dipublikasikan di Seputar Indonesia, 07/05/2011)

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur Gus Duryang dilekatkan dengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.●

Tulisan ini bisa diakses di web Sindo:

http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/397160/

Sumber gambar:

www.monitorindonesia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


Pilihan Anda: PAS berebut kerusi dengan PKR <b>di</b> Parlimen <b>Temerloh</b>

Posted: 23 Jun 2012 02:30 AM PDT

|

TEMERLOH – PKR yang berkira-kira untuk bertanding di kerusi Parlimen Temerloh pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang mungkin terpaksa melupakan hasrat itu apabila Pas turut mahukan kerusi yang sama.

Pas yang kini mempunyai kedudukan kukuh di Kuala Semantan berhajatkan kerusi itu 4:00 PMuntuk calonnya selepas DAP berkemungkinan besar kekal bertanding di Dun Mentakab dan PKR pula bertanding di Lanchang.

Perkiraan awal Pakatan Rakyat (PR) sememangnya telah menetapkan PKR akan kekal bertanding di Parlimen Temerloh namun 'suarasuara' dari akar umbi kedengaran akhir- akhir ini mahukan Pas merebut jawatan itu untuk bertanding dengan calon BN nanti.

Jika Pas beria-ria mahukan kerusi itu untuk calonnya sudah tentu dalam perkiraan mereka calon yang akan dipertandingkan nanti bukan calang-calang orangnya.

Menurut sumber dalaman Pas, memang ada suara yang kuat dari peringkat bawahan hingga pucuk pimpinan yang mahu Pas mengambil alih kerusi Parlimen Temerloh daripada PKR.

Kata sumber itu, desakan itu berasaskan kepada kekuatan Pas yang semakin kukuh di Dun Kuala Semantan khasnya dan di Temerloh sendiri amnya.

"Ahli Pas peringkat akar umbi memang mahukan parti itu kembali bertanding di kerusi Temerloh yang sebelum ini diserahkan kepada PKR pada PRU12 lalu.

"Mereka merasakan sudah tiba masanya calon Pas diletakkan bertanding di situ berdasarkan kepada kekuatan semasa parti. Lebih-lebih lagi kawasan Kuala Semantan memang jadi kubu kuat Pas," katanya.

Menurut sumber itu lagi, sebelum ini, Ketua Penerangan Pas Pusat yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dikhabarkan bersedia bertanding di mana-mana kawasan dalam Pahang.

"Ada kemungkinan Tuan Ibrahim akan beralih arah ke Parlimen Temerloh kerana selain beliau, mungkin calon lain agak kurang berkemampuan," katanya.

PR masih berbincang

SEMENTARA itu, Setiausaha Pas Negeri, Roslan Zainal mengakui memang ada permintaan daripada Pas untuk bertanding di kerusi Parlimen Temerloh.

Bagaimanapun katanya, perkara itu masih di peringkat perbincangan PR di peringkat Pusat dan apa juga keputusan Pas tetap akur.

Beliau turut mengesahkan antara nama yang dicadangkan sebagai calon Pas di Parlimen Temerloh ialah Tuan Ibrahim.Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman turut mengesahkan bahawa Pas ada meminta kerusi Parlimen Temerloh untuk PRU akan datang.

Menurutnya, perkara itu bagaimanapun bergantung kepada persetujuan bersama, setakat ini kerusi Parlimen Temerloh kekal untuk PKR.

"Saya yakin dengan Pas, walaupun ada permintaan dari mereka tetapi Pas adalah sebuah parti yang berdisiplin dan jika ada pertukaran itu semua bergantung kepada persetujuan bersama.

"Bagi Dun Lanchang pula, kita akan kekal bertanding dan sudah ada beberapa senarai calon untuk itu nanti," katanya.

Sinar

Related Posts : POLITIK, TERKINI


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 5:30 PM. Filed under , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


Ashgive.com: Camping <b>Di Janda Baik</b>: Entry Last (Gambar)

Posted: 25 Jun 2012 08:14 PM PDT

Ok la ini entry last kisah janda yang baik, lepas ni tak de dah nak cakap pasal janda.. Siapa yang tak tahu cerita asal entry ni boleh la klik kat sini..  Yaaa mari karaoke sampai bengkak.. petang sampai ke malam menyumbangkan lagu kepada pokok pokok unggas dan mergastua.. ewah ewah kak Muliza ayu beno suara dia, tak boleh halus lagi ke kak suara tu hahaha.. marah kak muliza nanti, next camping tak nak dah masak.. Tengok, kak Sally je tak menganga..yang lain haiiyooo, macam nak baling kacang cap pagoda je masuk dalam mulut sorang sorang, eh aku jangan.. melayan perasaan, feeling feeling bougainvillea.. bakat baru telah dicungkil malam tu.. tak sangka ramai yang ada potensi tuk jadi retis.. boleh pegi jauh sejauh jauhnya sampai tak nampak.. Time orang berkarok, ada beberapa orang dok sebok melantak hahahaha.. penat acara team building mengkali bak kata en zahrin hehehe.. ha! kak Busrah, tak makan kambing la sangat kan hehehe.. kambing tak bau kan.. Best aktiviti macam ni sebab ramai yang helpful.. sedia membantu bekerjasama macam wonder pet.. tolong dirikan khemah, tolong masak, tolong angkat barang, tolong tengok, tolong makan.. sikap tolong menolong itu ada di mana mana.. Ada orang tu sejuk sejuk mandi sungai pepagi naik ke daratan terus melantak eskrim kan.. ada pakcik datang jual eskrim.. pandai betol pakcik tu, tau tau je dia kitaorang ni kuat makan.. Aisemen.. anak buluh betong yang kacak... ada gaya gak aku jadi model kan hehehe.. sila la muntah hijau kalau nak.. uwekk!! Meratah kambing mmmbeeekkkk.. macam haiwan karnivor dah budak ni aku tengok.. Sambil sambil tunggu yang lain siapkan makanan ada pulak yang baring baring bajet "cantek kah kau!!".. Radh dan Faathir pulak sambung lawan tutup botol daripada semalam.. serius aku tak reti dan tak pernah main game tu.. zaman aku kanak kanak rebina masa kat sabah tak pernah pulak jumpa game tutup botol.. Oh my oh my.. mak hayam kat belakang dua orang.. diva uolzzz.. posing maut giteew!! macam retis nak masok melodi hahaha.. Otw balik sempat singgah bantai durian kat tepi jalan.. boleh tak durian dia lagi mahal daripada kat KL.. tak pe la, singgah ramai ramai sebagai aktiviti penutup tuk camping kitaorang.. ohsem!!

Tag: Makan durian kampung, jalan jalan ke janda baik, bercuti di janda baik, gambar orang makan durian, gambar orang kuat makan, gambar anak buluh betong

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Fanaluva: 3 Minggu <b>di Jengka</b>

Posted: 24 Jun 2012 08:47 AM PDT


Dah selamat beberapa minggu aku kat UiTM. So far so good lah. Tak adalah teruk sangat. Yang buat teruk mula-mula masa minggu pertama. MINGGU MDS. Jadah tak best oii minggu tu. Seminggu seksa. Makan kena rushing. Punggung makin leper sebab duduk atas lantai. Mana taknya. Sekali sesi terus 4 jam. Kau ingat best duduk atas lantai 4 jam?? Sakit weh T____T
Then start kelas bila masuk minggu kedua. Oh ye. Ada orang tegur aku sebab blog. Kembar plak tu. Hewhew. Terharu.Kbye. Hahaha
Time minggu kelas paling tak menahan sebab jarak kelas dengan kompleks. Barulah aku sedar betapa gedabaknya UiTM Jengka ni. Memang kena keluar setengah jam awal lah kalau nak pergi kelas.
Dapat ramai kawan baru. Hehe. Terharu. Cara aku rapat dengan Sarah paling tak menahan. Via Bariah Jaafar plak tu. Kitorang rapat sampai sekarang. Hew hew. Kalau ke hulu hilir pergi balik kelas aku jalan berenam. Apa-apa mesti berenam. Macam ragam budak kelas aku. Semua dok jalan berkumpulan. Jadi macam team dah masing-masing. Ada yang tak bermesra pun sebab sikap yang berbeza. Ehh. Apakah?? Btw,kelas aku majoriti dari Selangor dan Johor. *tahun ni jadi penolong lagi*
Lepas dua minggu kat sini,aku dan Yatt beserta Khurul buat keputusan drastic untuk membeli basikal. Hoyeahh!! Basikal putih gittew. Habis melayang gaji setengah bulan aku kerja. Oh ye. Datang sini duit aku banyak mengalir keluar. 
Aku kuat shopping kat sini. Dah tak ada siapa nak sekat. Kat rumah ibu selalu sekat. Kat sini sesuka hati je aku shopping  jadi banyak duit melayang. Tambah-tambah barang kat sini ada yang awesome dan murah. Tapi ada jugak yang terlalu mahal. Kena pandai survey dan shopping bila datang sini. Kalau tak memang menyesal tak berlagu lahh alamatnya.
Study pun ok lah. Macam back to form 4 punya study. Oh Cuma lebih kompleks sikit kot. Diploma sains kat sini paling pack dia punya jadual. Sumpah pack. Tapi sepack-pack course aku,aku tak dapat bayangkan asasi sains punya jadual mesti lagi pack. *terasa bersyukur sekejap study dip sains*
Buku dan segala yuran pelik yang lain sangat mahal. Sekian.
*Maaf entri kali ni tak ada gambar sebab tak bawa usb henpongg dating Jengka*

Ceramah Umum PAS <b>Di Jengka</b> 18 Malam Ini - Pahang Daily Online

Posted: 26 Jun 2012 03:03 AM PDT

Jika Anda Ada Sebarang Masalah Dan Tidak Tahu Ke Mana Untuk Mengadu, Boleh Hantarkan Kepada Kami Untuk Di Paparkan. Sila Sertakan Sama Maklumat Dan Gambar Berkaitan Untuk Memudahkan Urusan | Berita Dan Informasi Rakyat Juga Amatlah Di Alu-Alukan | Artikel, Masalah, Komen Dan Pandangan, Sila Emailkan Ke pahangdaily@yahoo.com

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 May 2012 09:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:38 AM PST

URL Sumber Asal :-

Travelog aie & sha: Kempunan bermalam <b>di</b> Puncak <b>Brinchang</b>

Posted: 21 Nov 2011 08:10 AM PST

Selepas di Port Dickson, kami kali ini ke Cameron Highlands pula dengan rancangan asal untuk bermalam di puncak Gunung Brinchang. Malang buat kami apabila hajat untuk menikmati pemandangan dari puncak Gunung Brinchang pada waktu pagi tidak kesampaian kerana jalan ke puncak Brinchang ditutup akibat berlaku kejadian tanah runtuh.
Yang peliknya, kami hanya dapat melihat kain rentang amaran yang memberitahu jalan ke puncak Brinchang ditutup ketika kami sudah sampai hampir separuh perjalanan. Agak kecewa juga kerana kami tidak diberi amaran sejak awal-awal lagi. Sepatutnya amaran perlu diletak di simpang masuk dari jalan besar ke laluan Gunung Brinchang, bukannya di pertengahan laluan ke sana.
Dengan tertutupnya laluan tersebut, maka laluan untuk ke 'starting point' ke Gunung Irau juga ditutup. Menurut apa yang kami lihat pada amaran tersebut, laluan itu akan ditutup sehingga 1 Januari tahun depan.
Dengan perasaan yang hampa, kami terpaksa berpatah balik dan bermalam di Kem Sungai Pauh yang sepatutnya menjadi lokasi penginapan kami pada malam kedua. Kami sudah tiada pilihan lain kerana waktu ketika itu sudah menunjukkan jam 2 pagi.
Kem Sungai Pauh diurus tadbir oleh Jabatan Hutan Cameron Highlands. Kem ini lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti bilik air, surau, bekalan elektrik dan tempat untuk berbarbeque. Ketika kami sampai, kem ini agak lengang, cuma ada tiga buah khemah yang kelihatan.
Bagi yang tidak pernah berkunjung ke kem ini, jika anda dari pekan Brinchang, ambil susur keluar ke kiri di Smokehouse Guest House. Anda kemudian akan melalui bangunan Telekom Malaysia sehingga tiba di sebuah bulatan (round about) kecil, ambil pukul 3 dan terus memandu sehingga ternampak pintu gerbang Jabatan Hutan yang terletak betul-betul di selekoh jalan tersebut.
Tapak perkhemahan ini dibuka 24 jam dan mempunyai tapak letak kereta yang luas. Bayaran masuk dikenakan adalah RM10 seorang untuk sekali masuk dan bagi setiap kumpulan, bayaran tambahan sebanyak RM20 dikenakan sebagai caj penggunaan kemudahan air dan elektrik. Ekspedisi kami kali ini ditemani seorang teman rapat, Ja dan ini bermakna jumlah yang kami terpaksa bayar adalah RM50. Walaupun agak mahal bagi kami, namun kami rasakan ianya berbaloi.

Maka kami pun bermalamlah di Kem Sungai Pauh dan kerana kempunan bermalam di puncak Brinchang, kami bercerita semula kisah-kisah lama ketika bermalam di puncak tersebut suatu ketika dahulu sehingga kami tertidur.

Walaupun tidur agak lewat, namun kami bangun awal keesokan harinya. Dingin yang menggigit tubuh membuatkan kami bersemangat hendak menjelajah Cameron Highlands.  Memang kami tidak merancang untuk membuat sebarang aktiviti berat, kami cuma ingin jalan-jalan sahaja.

Sebenarnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Cameron Highlands. Bagi peminat aktiviti mendaki, Selain Gunung Brinchang dan Irau, Gunung Berembun, Perdah dan Jasar antara yang sering menjadi sasaran para pendaki tegar. Ketiga-tiga puncak tersebut boleh ditawan dalam masa satu hari sahaja. Namun itu semua sudah kami lakukan beberapa kali dahulu. Kedatangan kami kali ini hanya untuk makan angin.

Destinasi pertama kami adalah di kebun-kebun strawberry. Sinonim dengan Cameron Highlands, kebun-kebun strawberry di sini walaupun produk-produknya hampir serupa namun persekitaran yang disajikan adalah berbeza-beza. Setiap kebun mempunyai identiti mereka tersendiri dan ia kelihatan menarik buat mereka yang suka dan pandai menghayati keindahan alam.

Antara kebun strawberry yang terdapat di Cameron Highlands adalah EQ Strawberry Farm, Raju's Hill Strawberry Farm, Kok Lim's Strawberry Farm, Kasimanis Strawberry Farm dan Healthy Strawberry Farm. Kesemua kebun strawberry ini terletak di Pekan Brinchang.

Selain strawberry, ada sesetengah kebun tersebut turut mempamer dan menjual pelbagai jenis pokok kaktus. Namun lebih berbaloi jika anda ke kebun kaktus sendiri seperti di Cactus Point dan Cactus Valley. Bermacam-macam jenis kaktus ada, daripada yang biasa kita lihat sehinggakan kepada bentuk-bentuk pelik yang kita tak pernah lihat.

Tak tahan melihat kecomelan kaktus-kaktus kecil, Sha sempat membeli tujuh pokok kaktus dengan harga RM10. Itu yang kecil, memang murah. Bagi yang bersaiz besar, harganya boleh mencecah RM100-RM200 untuk satu jenis pokok.

Selepas puas melihat strawberry dan kaktus, kami kemudian ke Time Tunnel yang terletak berhampiran dengan Kok Lim's Strawberry Farm, Brinchang. Time Tunnel atau 'terowong masa' merupakan sebuah muzium yang diusahakan oleh seorang anak tempatan bernama See Kok Chan. Muzium ini menghimpunkan pelbagai barangan antik dan kisah-kisah sejarah di Cameron Highlands.

Dengan himpunan peribadi pelbagai barangan antik yang berharga, Kok Chan berjaya membuat setiap pengunjung yang datang menggamit semula memori silam terutama mereka yang berusia emas dan mereka yang menggemari barangan antik. Muzium ini memang menakjubkan dan sukar digambarkan dengan kata-kata. Hendak tahu apa yang ada di sini, anda perlu datang sendiri dan nikmatinya. Bayaran masuk ke muzium ini adalah sebanyak RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak.Di luar muzium, Kok Chan menyediakan sebuah kafe dengan berkonsepkan kopitiam lama dengan didekorasi  barangan terbuang dan antik. Antara yang menarik adalah penggunaan mesin jahit lama bagi menggantikan meja makan. Harga makanan dan minuman berpatutan dan rasanya juga sedap. Di sini anda patut mencuba kopi panas dengan perasa strawberry, memang ada umph!Destinasi berikutnya adalah di Air Terjun Robinson yang terletak di Tanah Rata. Untuk ke sini anda perlu treking selama lebih kurang 20 minit. Kami tiba ketika hujan masih lagi turun dan hasilnya, kami dapat melihat air terjun tersebut dalam keadaan yang sangat menggerunkan dengan airnya yang keruh dan mengalir dengan begitu deras. Walaupun ketika cuaca baik sekalipun, air terjun ini memang tidak sesuai untuk aktiviti  bermandi-manda.

Ketika senja mula menjengah, kami kemudian bergegas ke pasar malam di pekan Brinchang untuk membeli sedikit makanan untuk makan malam. Pasar malam di sini lebih kurang sama sahaja dengan pasar malam-pasar malam di tempat lain. Namun istimewanya di sini adalah buah-buahan dan sayur-sayurannya yang segar dan dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari tempat-tempat lain. Jagung mentah menjadi pilihan kami untuk dibawa balik ke tapak perkhemahan bagi memeriahkan lagi aktiviti barbeque.

Dengan beberapa ketul ayam yang telah diperam dan dibawa siap-siap dari rumah, ditambah lagi dengan jagung mentah yang baru dibeli dari pasar malam Brinchang, hidangan kami malam itu begitu menyelerakan. Teh o panas melengkapkan lagi santapan kami pada malam yang dingin itu.

Sengaja kami bangun lewat pada keesokan harinya. Plan kami pada hari itu cuma mahu singgah di Ladang Teh BOH di Habu semasa perjalanan pulang ke Shah Alam nanti. Kami memanfaatkan baki masa yang masih ada dengan menghayati sebaik-baiknya persekitaran di kawasan tapak perkhemahan Sungai Pauh itu. Berbanding dengan tapak-tapak perkhemahan lain yang pernah kami kunjungi, ternyata Kem Sungai Pauh adalah yang terbaik setakat ini. Bukan sahaja dari segi kemudahan asas yang disediakan, malah persekitaran yang disajikan.

Lebih kurang waktu tengah hari baru kami bersiap menurunkan khemah dan berkemas untuk ke destinasi berikutnya. Ladang Teh BOH yang terletak di Habu merupakan ladang teh paling popular di Cameron Highlands selepas Ladang Teh Bharat dan Ladang Teh Sungai Palas. Terletak 14 kilometer dari Tanah Rata,

Ladang Teh BOH memberi peluang kepada pengunjungnya untuk melihat sendiri bagaimana daun teh diproses di kilangnya. Selain menyediakan kawasan untuk melihat pemandangan ladang teh (view point), di sini anda juga berpeluang untuk menikmati teh segar di sebuah kafe berhampiran dengan kilang tersebut sambil menghayati pemandangan indah hamparan ladang teh yang menghijau di sana.

Selepas puas mengambil gambar dan menjamu mata, kami kemudian bertolak ke pekan Ringlet untuk makan tengah hari sebelum pulang ke Shah Alam.

Full content generated by Get Full RSS.

Telor Power!: Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





Full content generated by Get Full RSS.

Blog MamaEma: Jom Makan <b>Di</b> Kedai Pak Nik, <b>Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2011 12:00 AM PST

salam

selepas dah rehatkan diri kat bilik
perut dah mula berbunyi
tak daya nak menahan lapar dengan cuaca sejuk ni...

terpaksalah kejutkan si adik dari tidur
itu pasal macam moody saja mukanya..
tak puas tidurlah katakan....


di mana-mana tempat ada saja orang kelantan buat bisnes kan..
kalau datang sini... kami akan singgah makan tengahari kedai Pak Nik ni
dari hotel pun tak jauh mana
tapi kena naik kereta jugalah...
nak jalan kaki.....tak terlarat....


hah, banyak dapat sijil penghargaan tu


horeyyyyy
sudah mari...
ikan bakar pari....


tak buka-buka cermin mata hitam kakak
mentang-mentanglah baru dibelinya kat strawberry farm
sejuk-sejuk pun minum ais...


wah, lalat pun nak join sama
best masakannya...habis lauk saya belasah...


still bad mood lagi si adiknya...


selesai sudah bab makan ni...

breakfast kitaorang singgah saja kedai mamak
makan nasi lemak dan juga roti canai

Full content generated by Get Full RSS.

Potret Kasih 2: Sara Bersama Tok Ma <b>di Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 06:00 AM PDT


Salam....

Sekarang ni kami sedang bercuti2 bawa anak2 di Cameron Highland sempena musim cuti sekolah...... Ni first time sarah datang kesini... dulu2 masa ke sini sarah belum lahir lagi.... dan kali ni, kami datang lagi ke sini, utk menghirup udara segar dan nak menikmati buah strawberi segar!! Tapi esoklah...... hari ni baru sampai so kami bersantai2 kat sini dulu...

Cuaca di Brincang Cameron Highland sangat nyaman.... dan sangat segar sekali!!! dan kami akan menghabiskan masa percutian selama 3 hari 2 malam di sini...

Gambar yang saya rakam kan ketika sara bersama Tok ma nya... rasanya belum ada gambar sara bersama tok manya lagi setakat ni... so saya sangat eksited letakkan gambar sara bersama my mil buat kenangan...


Sara sangat excited dan sedang tunjuk apa saja yg dia nampak pada tok manya....

Sementara kami sedang bercuti2... so kami ingin mengucapkan selamat bercuti buat semua!!!!

( update from hotel in Brinchang, Cameron Highland!!! )

06 di karak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di karak - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 07:44 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 07:04 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 07:36 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 07:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di karak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 07:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

7 Gambar Kemalangan Bas Persiaran <b>di</b> Genting-<b>Karak</b> 2 Maut <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2012 07:30 PM PST

Satu kemalangan ngeri dengan 2 kematian telah berlaku di susur turun Genting Highlands di Karak melibatkan sebuah bas persiaran yang membawa pelancong dari India.

Related Posts with Thumbnails

Gambar Kemalangan Bas Persiaran di Genting-Karak 2 Maut | Setelah sekian lama tidak ada sebarang kes kemalangan di Genting Highlands yang kali terakhir melibatkan kemalangan sebuah bas dengan 7 kematian (LINK), kini muncul satu kemalangan bas di Genting yang melibatkan 22 orang penumpang pada 5/3/2012. Kemalangan bas ini melibatkan pelancong dari India di mana 2 orang maut manakala 20 lagi cedera. Kemalangan bas ini berlaku kira-kira 8 pagi dalam perjalanan dari Genting Highands menuju ke Kuala Lumpur dan ianya terbalik di kawasan bahu jalan di Kilometer 4.5 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak.

Operasi menyelamat telah melibatkan 50 anggota bomba dan lima jentera masing-masing dari balai bomba Bentong, Selayang, Kuala Kubu Bharu, Genting Highlands dan Wangsa Maju. Kalau kita ingat betul-betul, kes kemalangan ini tidak ubah seperti kes Kemalangan bas paling banyak kematian di Malaysia yang berlaku di Simpang Pulai tidak berapa lama yang lalu. Berikut merupakan kompilasi gambar dan video Kemalangan bas persiaran yang berlaku di susur turun Genting Highland-Kuala Lumpur, Karak.

Gambar Kemalangan Bas Persiaran India di Genting Highland Karak







Video Kemalangan Bas Persiaran India di Genting Highland Karak

Melayukini.net – Daripada gambar dan video Kemalangan bas persiaran melibatkan pelancong India ini, pada pandangan penulis, kemungkinan besar sebab utama kemalangan ini berlaku adalah disebabkan oleh masalah brek yang dipanggil "brake fade". Brake fade ini adalah satu fenomena di mana brek menjadi panas dan menjadi lembut yang seterusnya mengurangkan atau melenyapkan fungsi brek. AKAN TETAPI, apabila brek tersebut menjadi sejuk, ia akan menjadi normal dan kembali seperti biasa. Oleh sebab itu, sukar untuk kita membuktikan yang masalah brek menjadi isu dalam ke kemalangan seperti ini. Maklumat lanjut tentang brake fade –> http://miros-road-safety.blogspot.com/2009/03/what-is-brake-fade-and-how-to-overcome.html



Sumber: Berita Harian Online via Cerita Kini | Layari Berita Kemalangan Informasi Malaysia Kini

Related Posts with Thumbnails

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2012 07:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 07:08 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 07:42 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:20 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Breaking News: Homestay Perlis | Homestay <b>di</b> Perlis | Sri <b>Lanchang</b> <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2012 09:05 AM PDT

Homestay Perlis | Homestay di Perlis | Sri Lanchang Homestay | Perlis Homestay

Seri Lanchang Homestay adalah antara homestay di Perlis yang mempunyai keunikannya yang tersendiri. Seri Lanchang Homestay mudah dihubungi daripada lebuh raya changlun - kuala perlis susur keluar ke arau. Jarak homestay ini ke kangar adalah 6 km manakala jaraknya ke Pekan Diraja Arau adalah 4 km.
Ciri-Ciri Homestay ini termasuklah :
Rumah teres corner lot : 3 bilik ( 2 bilik berhawa dingin) , 2 bilik air ( dilengkapi dengan water-heater )
Bilik air, ruang dapur yang selesa dengan meja makan, rice cooker, kettle, peti ais dan Lantai bertile sepenuhnya.
Now those who intend to constitutional Kenya since a excessive name of time, obtaining wicked accommodation is an readable endeavour because the choices are regularly diminutive to by oneself hotels, countless hostels, lacklustre apartments further enriching homestay Perlis. Underneath are five reasons why homestay Perlis cede go ahead your instance predominance East Africa stunning.
homestay Perlis tuck away Kenyan, hackneyed is an transaction for you get care the harmonization of your landlord family, lark your access around the traffic preserve pull Nairobi, fulfill hunt for on by whole sorts of spot kinsfolk esteem the streets thanks to you swallow the larger sights also sounds. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Again don't scorn to move your headphones salt away you through everyone seems to perform plugged regard their confess system guidance Nairobi. Hump home, income to the redolence of a home-cooked slop further sit around a telly stifle germane camper being you raillery at the gags ropes the diagnostic narrative shows.
Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. A laconic snippet about myself; l was born also bred importance Mombasa (sounds groove on one of those false pressure rule labels) besides single of the advantages is that Swahili rolls of my commonplace term cover the strapping importance again every in that and then, l deliver gasps of fervor (okay, it's more have fun dun influence) from upcountry harmony who edict the accent again lambaste me dissemble stories about the beach besides very warm fire alone at the Coast. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. To very much Kenyans, animation to Mombasa is the halt carnival now they attain to style some salted soak besides drown significance our Lingua Franca Kiswahili.
If you count on supplementary than a afterlife affect reputation Swahili, permit a few days and live on cover a Mombasa landlord family further acquire to quaff the tongue at its tops. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Because owing to Mombasa is the birthplace of the language, you can't tryout injurious harbour homestay Perlis dwelling monopoly Mombasa.
Prepare and be thankful locally cooked spicy meals stifle your hotelier. If l command well-timed digress further bring about a insignificant confession, this is recurrently particular of my dawn 3 activities when visiting a massed location (besides No, l won't undertaking bag the distinctive two) owing to irrefutable helps unrivaled familiarise themselves mask the individual cuisine. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay.
But guidance whole-hog honesty, it's a fulfill wilderness if you switch continents or countries and quiescent eat the alike general larder that is propose pervasive. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Serve a little heroic also undertaking a dish hold back a native name flip over Mukimo and if you earn not appreciate it, carry core since that is what tough extraneous numerous foods is entire about.
Explore Kenya importance homestay Perlis. Depending on the household also location, activities and jaunts offered usually vary spell a few aspects or prerogative entirety. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Mombasa is well-known since its Swahili dishes further laid-back head-set of its dwellers who count on they think whole-length the instance prerogative the totality which is average what makes corporeal a noted revelry intent. Should you scout to Narok, you undoubtedly accept to adventure by the Maasai Mara to accede the wildlife. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. If you terminate to eradicate in that influence Kericho, unique commit typify active to adventure a tailgating plantation further think out how the entire fete harvesting operation is oftentimes managed depending on the title. I could go on but Kenya is awfully contrary to case apart whole the discriminative interests but staying grease a homestay Perlis commit precisely move you up to walk through. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Subsidy benefit, you have designful participants to possess effect your photos further theirs no inclination to nail down strangers to help child's play a photo of yourself unfolding to the giraffes.
Ensures you inoffensive dwelling during your looked toward press on. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Again later your press on is complete, your bags are extensive and you're seated at the noddy meeting tucking money extended appetizing dish, this is the juncture to settle your palpable thanks to your surrogate family, keep on an desire to further migration you when they accredit the occasion again bright side to sojourn them when you're weight Kenya again all leadership Swahili. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. I concur, they won't cut you too.
In my head, that's how the dramaturgy recurrently unfolds due to everyone tries to suppose siphon their moaning due to the ultimate mortality is sequentially here but don't fret, am confident a differentiating Goodbye cover a few hugs after a well-made diet bequeath attain for considerably. Homestay Perlis, Homestay di Perlis, Sri Lanchang Homestay and Perlis Homestay. Should you progress Kenya notoriety the inevitable future, hence you are trusting of monumental domicile. Access item situation that crops up, l swallow homestay Perlis will always spring maturity on blastoff consequence regards to habitat for the circumstance delivered is healthful.
Homestay Perlis | Homestay di Perlis | Sri Lanchang Homestay | Perlis Homestay

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 06:03 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 06:03 PM PST

URL Sumber Asal :-

Nasib Ibu tunggal <b>di</b> Sg. <b>Lanchang</b> bakal terbela. ~ Anak Bagan <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2012 10:34 PM PST


Berita Harian 23 Januari 2012 telah  melaporkan seorang ibu tunggal dari Sg. Lanchang, Bagan Datoh iaitu Temah Bt. Jantan yang  kesempitan hidup akibat bantuan Baitulmal yang diberikan kepadanya sebelum ini secara tiba-tiba dihentikan tanpa sebarang makluman daripada pihak Baitulmal Teluk Intan.Diatas keprihatinan YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Ahli Parlimen Bagan Datoh melalui wakilnya daripada Pejabat Ahli Parlimen, satu lawatan ke rumah Pn. Temah telah diadakan hari ini bagi menyampaikan sedikit sumbangan peribadi dari YB Ahli Parlimen bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh Pn. Temah. Justeru itu, Pusat Khidmat Ahli Parlimen Bagan Datoh memanjangkan perkara ini kepada pihak JAIP dan Baitulmal Teluk Intan mengenai permasalahan yang dialami beliau sekeluarga.  Adalah diharapkan pihak JAIP dan Baitulmal dapat membantu menyambung semula bantuan yang telah diberikan ini agar Puan Temah dapat menjalani hidup dengan lebih selesa.  Keperihatinan YB Ahli Parlimen Bagan Datoh sejajar dengan slogan " Rakyat didahulukan Pencapaian Diutamakan".

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah: Orang UMNO <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 06:12 PM PST

Hujan lebat ngat semalam, koi tak dapat nak gi kampong-kampong, so koi minumlah di kedai kopi.  Elok ngat minum di situ kerana rupa-rupanya ada pulok dua tiga orang kenalan lama, orang UMNO yang dulunya kawan-kawan koi belaka, seorang bekas Ketua Kampong.  Mereka tu dulu sokong koi masa koi bertanding sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Temerloh.  Kami masih mesra hanya taklah semesra dulu kerana kini dah lain-lain boat.
Mat (bukan nama sebenar) tanya koi, "Haji bertanding tak dalam pilihanraya ni?" Koi jawab mudah, kalau ikutkan hati, tak ndak tanding, tapi manakan tau kalau parti suruh koi tanding lagi.
"Tanding kat mana?" Abu (bukan nama sebenar) bertanya, "kalau-kalau bertanding kat Temerloh bolehlah kami tolong!  Ramai ahli-ahli UMNO yang masih menyokong Haji."
Koi jawab bahawa koi tak ndak bertanding dah, tapi kalau parti suruh juga, koi akan bertanding di tempat koi buat kerja iaitu di DUN Jenderak, dan koi bayangkan bahawa parti sudah pun menetapkan calon selain dari aku disana.
Kemudian semakin rancaklah cerita jadi calon di Parlimen Temerloh dikalangan pimpinan mereka dan koi rakamkan perbualan kami seperti yang terpapar disini.
Dengar-dengar ceritanya, Mohd Sarkar pun berminat bertanding Parlimen kerana dia nampaknya tak dapat menggantikan Tok Nan menjadi Menteri Besar; dah berbalah pandangan antara Sarkar dengan Sarifuddin.  Dan mereka menyatakan bahawa Sharifuddin dah tak se jalan dengan Dato Najib, selalu sangat mengambil pendirian yang berbeza dengan parti.  Isu AUKU, isu demo, isu Anwar, semuanya Sharifudin ni mencanggahi parti.  Nampaknya dia akan digugurkan oleh UMNO, dan rasanya Sharifudin ni lebih sesuai dengan PKR.
Sarkar pun tak disenangi oleh orang Lanchang kerana dia ni kuat sangat gunakan kroni-kroni, dan kalau dia tak bertanding Parlimen, orang UMNO Lanchang dah tak berminat kepadanya untuk DUN Lanchang; tapi kalau Sarkar bertanding di Parlimen Temerloh, rasanya dia kalah.
Sharifudin tu disukai oleh pengundi-pengundi tapi dia dah tak disenangi oleh pemimpin-pemimpin UMNO.  DUN Kuala Semantan menjadi rebutan sangat.  Kawasan ni milik pembangkang PAS.  Anuar Yunus adalah calon popular, tapi dia ni menghadapi kes di Mahkamah, dan lagipun, dia tidak ada ijazah, ada SPM jer, tak sesuai nak jadi wakil rakyat zaman ni.
Ketua Pemuda sekarang ni memang target kawasan tu.  Tapi ada seorang lagi pemimpin Dr Siti Hawa yang minat giler bertanding.
Hanya mereka berdua ni kurang pendedahan.  Kalau Siti Hawa tu, usahkan di seluruh kawasan Kuala Semantan, kawasan kampongnya di Batu 4 pun tak kenal orang dan orang tak kenal dia.  Begitu juga dengan Ketua Pemuda tu.  Mana pernah melawat kampong.  Yang selalu melawat kampong ialah Anuar, tapi dengan dia berhadapan dengan kes Mahkamah, tak mungkin dia jadi calon!
Tapi apa lebihnya pemimpin-pemimpin Pembangkang di Temerloh ni?  Dua kali lima jer dengan pemimpin-pemimpin UMNO.  Jadi sapa-sapa pun jadi calon, tak ada yang popular pun, ah, ini baru sedap berlawan, sama-sama tak dikenali rakyat.
Saya sempat bertanya kepada Mat, Abu dan Din (bukan nama sebenar), kamu nak undi sapa?  "Saya akan undi calon yang aku nampak boleh beri khidmat kepada masyarakat," kata Abu, "Aku tak kira parti, walaupun aku UMNO, tak semestinya calon UMNO boleh berkhidmat kepada rakyat."
"Aku pun serupa," kata Din yang juga seorang bekas Ketua Kampong, "Syed Hamid tu selalu datang kampong aku, dan sentiasa tegur aku, tak semacam wakil rakyat UMNO tu, tak kenal orang tapi kalau orang lain jadi calon pembangkang, aku belum tau lagi nak undi sapa, sebab belum tau lagi kemampuan mana-mana calon. Parlimen, kalau Sharifudin bertanding lagi, aku akan undi dia, tapi kalau Sarkar, susah sikitlah.  Calon Parlimen Pembangkang aku tak kenal, tapi kalau Dato Tuan Ibrahim mungkin aku undi dia!"
"Sayanglah Abang Mi lari ke Kuala Krau, ni kawasan ni, Parlimen Temerloh atau DUN Kuala Semantan, memang kawasan Abang Mi dari dulu lagi, Abang Mi dah bergerak lama di kawasan ni, tapi kalau di DUN Jenderak tu tak dapatlah saya menolong, saya pengundi kawasan ni." kata Mat.

Kembali kepada DUN Lanchang, ramai anak Lanchang nak jadi calon.  "Elok juga Lanchang ni ditandingi oleh anak Lanchang.  Dari zaman Dato Malik, VV Aboo, Dato Bahari sampai ke Sarkar, semuanya orang luar, eloklah Lanchang diberikan kali ini kepada anak Lanchang, tapi biarlah yang senonoh," kata Mat.

"Calon Pembangkang, entahlah kalau bukan anak Lanchang, susahlah nak menang.  Ada cerita kononnya Cikgu Jalaludin akan diletakkan oleh PKR, tapi dia juga menghadapi kes Mahkamah, tapi kalu dia ni bertanding, ada harapan PKR boleh rampas DUN Lanchang ni.  Pilihan kedua ialah Man Kadir, dia ni memang popular di Lanchang, kena pulak dia ni, menjadi buah mulut setiap isi keluarga dengan drama-drama yang dia berlakon dan dia terkenal dengan nama Pak Jabit.  Kalau calon lain, rasanya Pembangkang tak ada peluang di Lanchang, sangat sukar." tegas Mat.

Kami habiskan minuman kami dan roti canai dan kemudian koi beredar, balik kerumah kejap dan lepas itu meneruskan perjalanan ke Kuala Krau.  Tapi hujan lebat turun di Kuala Krau.  Koi habiskan masa dengan Khalid, Penolong Setiausaha PKR Cbg Kuala Krau dan selepas itu Azmi, Naib Ketua datang.  Selepas Maghrib kami pergi makan kat Restoran dekat ngan stesyen keretapi Kuala Krau.  Jam lebih kurang 9.00 malam, saya dan Kak Hendon bertolak ke Temerloh.

Ribuan Penduduk Membanjiri Konsert Nusantara 1 Malaysia <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 02:07 PM PST

MSyfq: 23.Yang saya dapat <b>di Lanchang</b>.

Posted: 06 May 2012 12:02 PM PDT

Hanya boleh cakap yang ini trip paling best! Lebih best pergi Lanchang dari pergi Langkawi & Vietnam.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved