ads

Rabu, 27 Jun 2012

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2012 11:35 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Feb 2012 11:02 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Feb 2012 11:32 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 11:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 11:02 PM PDT

Oleh: Gun Gun Heryanto

(Tulisan ini telah dipublikasikan di Seputar Indonesia, 07/05/2011)

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur Gus Duryang dilekatkan dengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.●

Tulisan ini bisa diakses di web Sindo:

http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/397160/

Sumber gambar:

www.monitorindonesia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 11:43 PM PDT

Oleh: Gun Gun Heryanto

(Tulisan ini telah dipublikasikan di Seputar Indonesia, 07/05/2011)

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur Gus Duryang dilekatkan dengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.●

Tulisan ini bisa diakses di web Sindo:

http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/397160/

Sumber gambar:

www.monitorindonesia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


KLXPRESS - Zoo Negara pindah ke <b>Janda Baik</b>

Posted: 25 Jun 2012 08:00 PM PDT

BENTONG – Kerajaan Pusat dalam perancangan untuk memindahkan Zoo Negara ke kawasan berhampiran Janda Baik, dekat sini kerana kedudukannya yang begitu hampir dengan Kuala Lumpur.

Ahli Parlimen Bentong, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, namun begitu ia masih belum diputuskan lagi sama ada akan dilaksanakan atau tidak memandangkan ia masih dalam perancangan.

Menurutnya, sekiranya perancangan itu dilaksanakan kelak, kemungkinan besar ia akan melibatkan kawasan yang jauh dari kediaman penduduk.

"Jika diperhatikan, persekitaran yang menghijau di Janda Baik amat sesuai dijadikan tapak zoo bagi menempatkan pelbagai jenis haiwan.

"Namun begitu, perkara ini masih memerlukan perancangan teliti dan rapi bagi memastikan ia tidak menimbulkan masalah kepada penduduk," katanya.

Beliau hadir ketika merasmikan Karnival Gegar Janda Baik, dekat sini, baru-baru ini.

Turut hadir, Ketua Pemuda Bahagian Bentong, Datuk Johari Harun.

Tiong Lai berkata, sekiranya perancangan pemindahan Zoo Negara itu diluluskan ke kawasan ini, sesi taklimat khas akan diadakan kepada penduduk.

Menurutnya, ia penting bagi memastikan penduduk mengetahui dengan jelas perkara itu sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya.

"Pemindahan Zoo Negara ke kawasan ini dilihat dapat menjadikan Janda Baik destinasi terkenal dengan kepelbagaian produk pelancongan.

"Apa yang diharapkan ialah penduduk di sini dapat berganding bahu mengekalkan keindahan alam semula jadi yang sememangnya menjadi salah satu tarikan kepada pengunjung sama ada dari dalam atau luar negara," katanya.


06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Mar 2012 12:00 AM PDT

Walaupun kat Terengganu , ada muzium. Kat sini ada muzium negara, sepanjang hidup me, me tak pernah jejak kaki ke Muzium :p Lawatan anjuran sekolah pun me tak pernah join. Kesian btol kan. Masa kitorang ke Temerloh hujung minggu lepas, kenduri kahwin seterusnya adalah di daerah Bentong, iaitu di Felda Lurah Bilut.  Felda pertama di Malaysia korang tahu tak ?Sebagai anak felda, memanglah me berbangga kan :) Bilut adalah sejenis ikan. Lupa lak nak snap gambar ikan tu.

So lepas kenduri ajer, my Long ajak ke Muzium Felda Lurah Bilut. Walaupun hari Ahad ianya tetap dibuka. Guard kat situ cakap, kalau kenduri memang diorang buka, sebab pengantin nak bergambar dalam tu. So dapatlah me masuk dalam tu. Guard tu yang guide kitorang dalam tu dan banyak bercerita .

Jom me bawak korang masuk dalam muzium secara percuma hari ni. Memang masuk percuma pun, tak dikenakan bayaran. Awas banyak gambar :p

Harus bergambar depan pintu masuk

Sebelum masuk dalam, posing dulu :p Eh, ni gambar dah nak balik.My hubby tidak kelihatan ;p

Bapa Pembangunan kita yang mencetuskan idea penubuhan Felda, ayah PM kita.

Lukisan pewter ni bernilai RM25K you all !!

Muzium yang dirasmikan oleh PM kita sekarang, dulu Timbalan PM.

PM kita muda-muda dulu :)

Siapa tak pernah tengok pisau toreh, ni lah dia. Saiz gergasi punya !

Nuha mula-mula takut, sebab banyak patung

 Surat tawaran masuk Felda tahun 1959. Ayat klasik gila.

Kronologi Pembukaan Felda Lurah Bilut.

Mula- mula datang, kena datang seorang untuk bersihkan hutan dan buat rumah sendiri. Bila dah siap rumah dan dah tanam anak getah, baru boleh bawak anak dan isteri.

Rumah yang dibina - 1 bilik sahaja. Ni lah contoh rumah yang dibina pada masa tu.

Penoreh getah tengah posing tepi pokok getah :)

Bayi pertama dilahirkan di Lurah Bilut.Dulu orang panggil Lurah Bilut sebagai Bilut Velly. Masa tu orang inggeris dia punya pengurus ladang , suh namakan bayi tu "NORVELLY" . Ada iras nama me :p

Ni adalah safety box yang asal dan tak pernah dipindahkan. Sebenarnya muzium ni adalah tapak pejabat pentadbiran Felda Lurah Bilut asalnya. 

Klasik btol Alat Pemadam Api ni

Mesin Cetak yang memang tak kan korang jumpa dah.


Putera Lurah Bilut . Lupa lak kisah dia :p Tapi dia terkorban .

Klasik btol kan.

 Ni adalah beduk. Sebelum azan, ketuk ni dulu.Memang susah dah nak dengar bunyi beduk .Kat kampung masih ada lagi kot.

Korang pernah ker pergi muzium ?

p/s: 

Lepas ni teringin pulak nak ke Muzium Negara

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 12:00 AM PST

Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 12:00 AM PST


Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 05:07 PM PST


Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 05:07 PM PST


Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 05:07 PM PST


Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 05:07 PM PST


Blog Felda: <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2012 11:40 PM PST


Sejak FELDA Lurah Bilut, Bentong dibuka pada 1958 iaitu kira-kira 54 tahun selepas pembukaannya, akhirnya kerajaan Pahang dibawah pentadbiran UMporNO melalui Menteri Besarnya Adnan Yaakob menyerahkan geran tanah tambahan Felda Lurah Bilut kepada peneroka tanah rancangan tersebut di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Lurah Bilut pada 18 Februari lalu.

Lurah Bilut adalah sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.


... alhamdulillah... Allah panjangkan usia pakcik untuk menerima geram tanah yang telah diusahakan lebih 50 tahun...

Sejak FELDA Lurah Bilut, Bentong dibuka pada 1958 iaitu kira-kira 54 tahun selepas pembukaannya, akhirnya kerajaan Pahang dibawah pentadbiran UMporNO melalui Menteri Besarnya Adnan Yaakob menyerahkan geran tanah tambahan Felda Lurah Bilut kepada peneroka tanah rancangan tersebut di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Lurah Bilut pada 18 Februari lalu.

Lurah Bilut adalah sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.


... alhamdulillah... Allah panjangkan usia pakcik untuk menerima geram tanah yang telah diusahakan lebih 50 tahun...

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2012 07:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 07:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 07:10 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 07:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2012 07:42 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 07:39 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

17 Jun 2011 :

Shift sebelah pagi dari pukul 8.30 pagi-12.00 tengahari di bilik Pesta Konvo bersama Wan.

Janganlah banyak sangat briefing nye. Keh tok gemor menulis report. Yang penting, selama aku duty, kofem nak curi keluar. Beb, dah masuk due date submit assignment. Aku tak print,burn,binding satu habuk lagi ni. Hari ni kedai semua cari pasal aku. Asal aku pergi je, tutup. Mudah-mudahan esok berjalan dengan lancar.

8.15 malam pulak, bengkel pengurusan komunikasi Pesta Konvo. HO HO HO, ada juga kursus komunikasi. Adoiilaahh. NAK PERGI TAK NAK PERGI NAK PERGI TAK NAK PERGI

18 Jun 2011 :

Watikah Perlantikan Seketariat Pesta Konvo di Canselori. Wajib kepada MT (Majlis Tertinggi.) Aminnnn. Selamat tak payah pergi. Lega !

20 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : PMPI di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00pagi. Selepas di DKTAMS, tak sempat dah aku nak balik bilik rasanya. Jam 12.00 tengahari-5.00 petang shift sebelah petang di bilik Pesta Konvo bersama Ana. Memang sah, angkut semua buku-buku untuk study. Jangan kacau aku study walaupun tengah duty.

21 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : KU di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00 pagi. Habis exam, berkejar balik KKM untuk kemas barang. HAA, petang-petang la check out dari KKM. Lagipun, kunci bilik di UO dah ada. Tak payah la nak berkejar dengan waktu pejabat.

Lunyai aku macam ni asyik nak berkejar. Kereta sewa pun tak cari dan booking lagi. Adooii

24 Jun – 26 Jun 2011 :

Kursus Pemantapan Pesta. Tempat masih menjadi tanda tanya. Aigooo, berkem la plak kalau dibuat luar daripada UKM. huhu.

2 Julai 2011 :

Undangan Majlis Perkahwinan Fiza dan pasangan di Taman Pelangi. Kalau Pesta tak tahan aku, aku akan cuba pulang. Masalahnya, nak ambil cuti, kena mohon 3 hari lebih awal. Kang, ada je aku cabut balik. HA HA HA. Muni ! Think your credit. Ok. Fine ==!

and, saya dipelawa oleh Kak Lida untuk menjadi fasilitator program motivasi di SM Teknik Pertanian di Chenor, Pahang. Interesting ! Nak ikut. Semua ditanggung, yang penting jadi fasi. TAPI, [sob sob sob], 3 hari 2 malam bermula pada 17 Jun sehingga 19 Jun 2011. Kalau join, tak study la jawabnya. Manakan sama study tempat sendiri dengan tempat orang. Tempat jatuh lagi ku kenang [Gara-gara jatuh hari itu]. :D

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

17 Jun 2011 :

Shift sebelah pagi dari pukul 8.30 pagi-12.00 tengahari di bilik Pesta Konvo bersama Wan.

Janganlah banyak sangat briefing nye. Keh tok gemor menulis report. Yang penting, selama aku duty, kofem nak curi keluar. Beb, dah masuk due date submit assignment. Aku tak print,burn,binding satu habuk lagi ni. Hari ni kedai semua cari pasal aku. Asal aku pergi je, tutup. Mudah-mudahan esok berjalan dengan lancar.

8.15 malam pulak, bengkel pengurusan komunikasi Pesta Konvo. HO HO HO, ada juga kursus komunikasi. Adoiilaahh. NAK PERGI TAK NAK PERGI NAK PERGI TAK NAK PERGI

18 Jun 2011 :

Watikah Perlantikan Seketariat Pesta Konvo di Canselori. Wajib kepada MT (Majlis Tertinggi.) Aminnnn. Selamat tak payah pergi. Lega !

20 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : PMPI di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00pagi. Selepas di DKTAMS, tak sempat dah aku nak balik bilik rasanya. Jam 12.00 tengahari-5.00 petang shift sebelah petang di bilik Pesta Konvo bersama Ana. Memang sah, angkut semua buku-buku untuk study. Jangan kacau aku study walaupun tengah duty.

21 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : KU di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00 pagi. Habis exam, berkejar balik KKM untuk kemas barang. HAA, petang-petang la check out dari KKM. Lagipun, kunci bilik di UO dah ada. Tak payah la nak berkejar dengan waktu pejabat.

Lunyai aku macam ni asyik nak berkejar. Kereta sewa pun tak cari dan booking lagi. Adooii

24 Jun – 26 Jun 2011 :

Kursus Pemantapan Pesta. Tempat masih menjadi tanda tanya. Aigooo, berkem la plak kalau dibuat luar daripada UKM. huhu.

2 Julai 2011 :

Undangan Majlis Perkahwinan Fiza dan pasangan di Taman Pelangi. Kalau Pesta tak tahan aku, aku akan cuba pulang. Masalahnya, nak ambil cuti, kena mohon 3 hari lebih awal. Kang, ada je aku cabut balik. HA HA HA. Muni ! Think your credit. Ok. Fine ==!

and, saya dipelawa oleh Kak Lida untuk menjadi fasilitator program motivasi di SM Teknik Pertanian di Chenor, Pahang. Interesting ! Nak ikut. Semua ditanggung, yang penting jadi fasi. TAPI, [sob sob sob], 3 hari 2 malam bermula pada 17 Jun sehingga 19 Jun 2011. Kalau join, tak study la jawabnya. Manakan sama study tempat sendiri dengan tempat orang. Tempat jatuh lagi ku kenang [Gara-gara jatuh hari itu]. :D

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 07:27 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Aku ingatkan kat muar je ada sarapan satay pagi-pagi rupanya kat Chenor pun ada. Encik Haja driver vendor HIS yang tahu setiap pagi Khamis ada pekan sehari di Chenor. Rasanya dalam 15 minit jugalah perjalanan dari ...

SAJE SUKA-SUKA: Pekan Sehari <b>Chenor</b> dan Pasar malam Temerloh

Posted: 29 Apr 2012 07:19 PM PDT

 Minggu lepas tetiba kena outstationlah pulak ke Hospital Temerloh. Sebelum ni Charles yang pernah pergi tapi sebab opis buat validation kat Terengganu dan dia kena pergi manakala Cik Syuhada pulak kena pergi Melaka pasal SMRP webbase akhirnya boss noted nama aku bersama dengan Dr Nizam. Jadi pagi Selasa pergi dan balik serta sampai rumah petang Jumaat. 4 Hari berkampung kat Hospital Temerloh.

 Sepanjang di sana kami menginap di Hotel Jelai. Setiap hari pi hospital Temerloh semak reten dengan sistem HIS. Sekurang-kurangnya aku paham kenapa Datuk Bahari terus stop gunakan manual sebab selagi manual ada, user tak update gunakan sistem HIS jadi data banyak yang hilang.

 Oklah sebenarnya nak cerita pasal Pekan Sehari Chenor dimana pada pagi Khamis kami telah di bawa oleh Encik Farhan sarapan satay di pasar pagi Chenor. Aku ingatkan kat muar je ada sarapan satay pagi-pagi rupanya kat Chenor pun ada. Encik Haja driver vendor HIS yang tahu setiap pagi Khamis ada pekan sehari di Chenor. Rasanya dalam 15 minit jugalah perjalanan dari Temerloh menghala ke Chenor tapi best sebab masuk kampung. Ni kalau musim buah mesti lagi best sebab di sepanjang jalan mesti ada gerai menjual buah-buahan. Fresh dari kebun tu. Tapi tenguk pokok buah-buahan sedang berputik. Agaknya nak puasa nanti masak kut.


Fuh berasap-asap tu bakar satay
Tada ni lah satay ayam yang kami order dan makan berempat.
Sungguh menyelerakan kan. Rasanya pun sodap. hehehehehe Tapi aku larat sampai 4 ketul je sebab tak tahu pun kalau Encik Farhan orang BPM nak ajak kami makan satay. Kalau tahu tak payahle sarapan kat hotel . Boleh belasah banyak2 kat situ. hehehe Dr Nizam pulak terus je orde  nasi berlauk sebab sejak semalam perutnya asyik memulas sakit perut. Dia kata dah beberapa kali masuk tandas. Tu sebab pagi tu lambat turun sebab asyik pi masuk keluar tandas. Sian Dr.
Encik Farhan siap tapau bawa balik lagi untuk family dia. Sebab sedap sangat kut.
Gerai buah-buahan yang menjual buah salak yang lain sikit paternnya. Bujur pipih bentuknya.

Sayuran kampung. Tenguk Pekan sehari teringat pulak pasar Sabtu di Pekan Parit Sulong yang selalu aku pergi dulu kalau balik kampung. Best sebab makanannya murah, sayur-sayuran kampung yang pelbagai jenis dan macam-macam boleh didapati dengan murah. Kalau pergi emmmm emmang sarat tangan penuh dengan makanan. Hish lama sungguh tak pi Pekan Sabtu di Parit Sulung.
 Petangnya pulak sebelum Encik Farhan balik KL kami tumpang kenderaan untuk balik ke Hotel. Tapi sebelum tu cari makanan dulu buat balik hotel untuk makan malam. Dan kebetulan pula sampai Temerloh nampak lah pulak pasar malam yang berhampiran dengan sungai Temerloh. Wah macam-macam makanan sampai tak tahu nak makan apa.
Buah Asam Pelam yang datangnya dari India. Mahal ni sekilo RM 10. Geram juga dan rasa nak beli tapi fikir balik nak bawa balik nanti huh terus tak jadi beli. Berat tu wei. Alangkan Encik Farhan beli sekilo dia dapat 1 biji besar dan sebiji kecil nak cukupkan sekilo. hah nampak tu berat almaklum besar tau buahnya.
Pelbagai jenis Buah salak. Ada 3 jenis dari 3 tempat. Dia ada cakap datang dari mana tapi aku lupa. Tak dapat recall balik lokasinya. hehehe
Mee kari ado mee sup pun ado. Aku beli Meehoon sup je. Lepas tu terlupa takde sudu. Sampai hotel kita orang pinjam sudu nak buat makan malam.
Balik kerja orang ramai berdudyun-duyun sampai.
Itulah ekspedisi jalan-jalan cari makan di Temerloh.

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2012 01:14 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 01:47 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 01:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 01:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 01:55 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 01:56 PM PST

URL Sumber Asal :-

MB Pahang nak lupuskan sisa Lynas <b>di Sungai Lembing</b>?

Posted: 07 Mar 2012 06:57 AM PST


Kumpulan Anti-Lynas hari ini mendakwa Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob telah mencadangkan bekas tapak lombong di Sungai Lembing sebagai tapak pelupusan sisa radioaktif dari Lynas.


Tambah kumpulan itu dalam satu kenyataan , Adnan Yaakob juga telah memberi amaran kepada ahli-ahli politik yang hadir dalam jamuan semalam supaya tidak mengambil bahagian dalam apa-apa aktiviti anti-Lynas yang merisikokan Barisan Nasional (BN) pada PRU akan datang.

Hmm.. baguslah tu...

Bacalah apa kata Presiden TERAS, Mohd Azmi Abdul Hamid kat bawah ni..

Buang sisa Lynas dalam sungai kerja gila

Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila.

Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?

Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat pembuangan sisa radioaktif , pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi.

Di sebaliknya ia akan memperlihatkan slogan 'Cinta Sungai Kita' yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan.

Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi.

Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar.

Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang.

Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai.

Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif.

Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan.

Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan membenarkan Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.

Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan.

Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat.

Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar.

Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah.

Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia, jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini.

Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti yang disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat dan alam sekitar negara.

Teras: Cadangan Buang Sisa Rare Earth <b>Di Sungai Lembing</b> Satu <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2012 12:19 PM PST

Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Azmi Abdul Hamid (foto) membantah keras cadangan Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing kerana kami berpendapat jika ini dilakukan, ia adalah tindakan gila. Adakah pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Alam Sekitar dirujuk dalam hal ini? Apakah undang-undang perlindungan sungai akan diketepikan begitu sahaja?. Ekologi sungai yang kini sangat sensitif dan bakal punah akibat pembuangan sisa radioaktif , pasti akan mengundang malapetaka yang tidak boleh dirawat lagi. Di sebaliknya ia akan memperlihatkan slogan 'Cinta Sungai Kita' yang selama ini dicanang oleh JPS hanya menjadi suatu momokan dan bahan ejekan. Jika ini benar-benar dilakukan ia adalah jenayah alam sekitar yang sepatutnya dihalang malah diambil tindakan undang-undang yang tegas tanpa kompromi. Amat jahil bagi sesiapa yang menganggap membuang sisa toksid seperti bahan radioaktif Lynas ke dalam sungai tidak merosakkan alam sekitar. Walaupun cadangan itu dikatakan adalah di tapak lombong yang sudah tidak digunakan, interaksi air bawah tanah serta akhirnya menyambung ke sungai pasti akan memberi kesan yang merbahaya dalam jangka masa panjang. Kami difahamkan Sungai Lembing yang dicadang itu adalah kawasan pelancongan yang dikunjungi ramai. Teras bukan sahaja mengambil kira soal kehidupan dan punca pendapatan penduduk Sungai Lembing tetapi yang lebih penting ialah soal persekitaran yang akan bakal rosak yang tidak boleh dipulih lagi jika ia menjadi tapak buangan sisa radioaktif. Kini yang menjadi polemik ialah di mana pembuangan sisa radioaktif itu hendak disalurkan. Padahal kenyataan yang saling bercanggah antara Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas ini membuktikan kelulusan benar Lynas beroperasi adalah keputusan sembrono.Tiba-tiba MB Pahang pula membuat kenyataan yang jauh lebih mengejutkan. Teras menyelar kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwewenang yang bukan sahaja mengelirukan malah menyusahkan pegawai kerajaan yang terpaksa berdepan dengan masyarakat. Yang jelas semua kenyataan ini dibuat hanya untuk berselindung di balik hakikat yang sebenar. Bahaya kilang Lynas sememangnya mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan manusia dan alam sekitar. Malangnya setiap kali pengumuman dibuat, setiap kali kesilapan terserlah. Najib yang cuba membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia, jelas sedang memperjudikan nasib masyarakat dan alam sekitar negara ini. Rakyat tidak boleh dibohongi hanya dengan strategi emosi dan psikologi seperti disebut oleh PM. Apa yang rakyat mahu ialah dibatalkan terus projek ini demi masa depan masyarakat serta alam sekitar negara.

[Apa yang pasti, kini Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri mula menjadi gelabah dan serba salah diatas kebangkitan suara rakyat dalam Isu Lynas ini. Mereka tidak perlu lagi untuk berbohong dengan memberikan berbagai alasan dangkal bagi meneruskan projek ini. Kenyataan bercanggah dan penuh tipu helah yang dikeluarkan oleh pemimpin negara jelas membuktikan memang ada sesuatu yang tidak kena terhadap projek ini. Unsur-unsur rasuah dan penyelewengan haruslah dibongkarkan bagi mengetahui siapakah yang "makan hasil komisyen besar" gara-gara membawa masuk Lynas ke negara ini. Kini mereka bagai "cacing kenasan" kerana takut kehilangan untung 12 tahun tanpa cukai yang diberikan kepada Lynas untuk beroperasi di negara ini. Kerajaan tidak dapat untung, tetapi ada pihak yang dapat untung besar dan mahu Lynas diteruskan juga walau dalam apa jua cara sekali pun. Kesihatan dan keselamatan rakyat ditolak ketepi demi wang ringgit dan kemewahan yang bakal mereka kecapi. Inilah dia sebenar sikap pemimpin yang kononnya melaungkan "rakyat didahulukan", padahal kantung poket mereka dahulu yang lebih diutamakan. Bangkit dan buatlah perubahan pada PRU13 nanti].

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2012 01:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 01:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sungai lembing</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 09:48 PM PST

URL Sumber Asal :-

RAKYAT MARHAEN: Kenapa <b>Sungai Lembing</b> jadi mangsa sisa <b>...</b>

Posted: 06 Mar 2012 09:52 PM PST


KUANTAN, 7 Mac: Gabungan aktivis anti-Lynas Save Malaysia, Stop Lynas (SMSL) mendakwa cadangan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob agar sisa kilang Lynas dibuang di Sungai Lembing sangat bahaya.

Ini kerana, tindakan membuang sisa radioaktif yang dihasilkan oleh kilang Lynas di Gebeng ke tapak lombong yang sudah tidak digunakan di sana akan merosakkan alam sekitar.

"Cadangan Menteri Besar akan merosakkan Sungai Lembing dan membawa ia kembali kepada masa silam perlombongan. Lembah tersebut baru saja berubah wajah ke satu tapak pelancongan yang baik pada tahun ini," kata Tan Bun Teet daripada SMSL yang terkejut dengan cadangan Adnan.

Tan turut bertanya pada Adnan samada Menteri Besar Pahang itu pernah terfikir akan nasib kehidupan dan punca pendapatan penduduk di Sungai Lembing apabila beribu pelancong tidak lagi mengunjungi tempat tersebut kerana kehadiran tapak pembuangan sisa radioaktif.

Menurut SMSL, kilang Lynas kini berada di fasa akhir untuk beroperasi. Namun begitu, ramai mempersoalkan tindakan kerajaan memberikan lesen sementara kepada Lynas walaupun pelan Lynas dalam pengurusan dan pembuangan sisa toksik masih lagi samar.

Pada 5 Mac yang lalu, pengerusi Lajnah Alam Sekitar Pas Pusat, Zulkefly Mohamad Omar menyelar kenyataan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang bercanggah dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam isu pembuangan sisa toksik dari kilang Lynas.

"Kenyataan beliau telah membangkitkan beberapa persoalan dan salah satu darinya menyatakan bahawa pihak berkuasa Australia sendiri tidak mahu menerima sisa toksik tersebut kerana amat berbahaya dilihat terdapat percanggahan.

"(Datuk Liow) Tiong Lai juga menegaskan bahawa lesen sementara tidak dapat diberikan sedangkan kilang tersebut masih meneruskan operasinya.

"Kami ingin mengetahui mengapa Tiong Lai dan Kementerian Kesihatan tidak mempersoalkan pengurusan dan pembuangan sisa toksik ini lebih awal, dan hanya menyelidikinya selepas kilang tersebut dibina dan lesen operasi sementara diberikan," selar beliau.

Najib pula pada masa yang sama dilihat telah membersihkan kilang Lynas daripada kontroversi dengan menyatakan bahawa sisa kilang Lynas adalah tidak berbahaya, dan akan memastikan sisa tersebut dipindahkan ke lokasi lain yang selamat dan jauh dari penempatan manusia.

"Walaupun saintis sudah mengeluarkan bukti termasuk akuan badan antarabangsa bahawa sisa buangan itu selamat tetapi masih ada orang tidak puas hati membabitkan soal emosi dan psikologi, jadi kita putuskan pindahkan sisa buangan itu ke tempat lebih jauh," kata Najib sebelum ini.

Sementara itu, ketua Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (BADAR), Andansura Rabu berkata banyak lagi faktor yang perlu dikaji walaupun tempat pembuangan sisa radioaktif telah dikenal pasti.

"Walaupun tapak pembuangan sisa radioaktif dikenalpasti, bagaimana dengan 500 ton bahan buangan dan 100,000 meter pada sisa gas yang dikeluarkan ke dalam sungai dan laut kita setiap jam.

"Komuniti Balok tinggal dekat dengan kilang tersebut, hanya beberapa kilometer sahaja. Ada yang tinggal bersebelahan dengan sungai Balok dan persisiran pantai di mana air sisa buang Lynas akan mengalir ke Laut China Selatan. Bagaimana mereka akan hidup dengan hasil lautan dan laut mereka tercemar?" tanya Andansura.

Selain itu, SMSL turut menegaskan bahawa Sungai Lembing adalah kawasan tadahan air yang penting untuk Kuantan.

Menurut SMSL, Adnan juga telah memberikan amaran kepada ahli politik untuk tidak menyertai aktiviti anti-Lynas atau mereka akan berhadapan dengan risiko sekiranya Barisan Nasional memerintah semula selepas pilihanraya akan datang.

"Kita amat terkilan dengan cadangan yang tidak masuk akal dan damaging ini daripada Menteri Besar. Australia akan mendapat A$18 juta (RM55 juta) daripada cukai yang dibayar Lynas setiap tahun.

"Apa yang kita dapat ialah sisa dan pencemaran daripada Lynas. Adnan Yaakob tidak layak menjadi Menteri Besar sekiranya beliau tetap meletakkan kepentingan syarikat asing daripada kesihatan dan kebajikan rakyatnya," kata Tan dan Andansura.

06 di pekan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di pekan - Google Blog Search


Penyerahan surat bantahan Kedai Judi Kuda <b>di Pekan</b> Jeniang

Posted: 26 Jun 2012 07:39 PM PDT

Penyerahan surat bantahan Kedai Judi Kuda di Pekan Jeniang kepada pihak Polis, MPSP, DO dan Pej Agama pada jam 11.30am nanti... Sila berkumpul di Pej PAS Bedong. Semua di Wajibkan Hadir.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2012 09:38 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:38 AM PST

URL Sumber Asal :-

Travelog aie & sha: Kempunan bermalam <b>di</b> Puncak <b>Brinchang</b>

Posted: 21 Nov 2011 08:10 AM PST

Selepas di Port Dickson, kami kali ini ke Cameron Highlands pula dengan rancangan asal untuk bermalam di puncak Gunung Brinchang. Malang buat kami apabila hajat untuk menikmati pemandangan dari puncak Gunung Brinchang pada waktu pagi tidak kesampaian kerana jalan ke puncak Brinchang ditutup akibat berlaku kejadian tanah runtuh.
Yang peliknya, kami hanya dapat melihat kain rentang amaran yang memberitahu jalan ke puncak Brinchang ditutup ketika kami sudah sampai hampir separuh perjalanan. Agak kecewa juga kerana kami tidak diberi amaran sejak awal-awal lagi. Sepatutnya amaran perlu diletak di simpang masuk dari jalan besar ke laluan Gunung Brinchang, bukannya di pertengahan laluan ke sana.
Dengan tertutupnya laluan tersebut, maka laluan untuk ke 'starting point' ke Gunung Irau juga ditutup. Menurut apa yang kami lihat pada amaran tersebut, laluan itu akan ditutup sehingga 1 Januari tahun depan.
Dengan perasaan yang hampa, kami terpaksa berpatah balik dan bermalam di Kem Sungai Pauh yang sepatutnya menjadi lokasi penginapan kami pada malam kedua. Kami sudah tiada pilihan lain kerana waktu ketika itu sudah menunjukkan jam 2 pagi.
Kem Sungai Pauh diurus tadbir oleh Jabatan Hutan Cameron Highlands. Kem ini lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti bilik air, surau, bekalan elektrik dan tempat untuk berbarbeque. Ketika kami sampai, kem ini agak lengang, cuma ada tiga buah khemah yang kelihatan.
Bagi yang tidak pernah berkunjung ke kem ini, jika anda dari pekan Brinchang, ambil susur keluar ke kiri di Smokehouse Guest House. Anda kemudian akan melalui bangunan Telekom Malaysia sehingga tiba di sebuah bulatan (round about) kecil, ambil pukul 3 dan terus memandu sehingga ternampak pintu gerbang Jabatan Hutan yang terletak betul-betul di selekoh jalan tersebut.
Tapak perkhemahan ini dibuka 24 jam dan mempunyai tapak letak kereta yang luas. Bayaran masuk dikenakan adalah RM10 seorang untuk sekali masuk dan bagi setiap kumpulan, bayaran tambahan sebanyak RM20 dikenakan sebagai caj penggunaan kemudahan air dan elektrik. Ekspedisi kami kali ini ditemani seorang teman rapat, Ja dan ini bermakna jumlah yang kami terpaksa bayar adalah RM50. Walaupun agak mahal bagi kami, namun kami rasakan ianya berbaloi.

Maka kami pun bermalamlah di Kem Sungai Pauh dan kerana kempunan bermalam di puncak Brinchang, kami bercerita semula kisah-kisah lama ketika bermalam di puncak tersebut suatu ketika dahulu sehingga kami tertidur.

Walaupun tidur agak lewat, namun kami bangun awal keesokan harinya. Dingin yang menggigit tubuh membuatkan kami bersemangat hendak menjelajah Cameron Highlands.  Memang kami tidak merancang untuk membuat sebarang aktiviti berat, kami cuma ingin jalan-jalan sahaja.

Sebenarnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Cameron Highlands. Bagi peminat aktiviti mendaki, Selain Gunung Brinchang dan Irau, Gunung Berembun, Perdah dan Jasar antara yang sering menjadi sasaran para pendaki tegar. Ketiga-tiga puncak tersebut boleh ditawan dalam masa satu hari sahaja. Namun itu semua sudah kami lakukan beberapa kali dahulu. Kedatangan kami kali ini hanya untuk makan angin.

Destinasi pertama kami adalah di kebun-kebun strawberry. Sinonim dengan Cameron Highlands, kebun-kebun strawberry di sini walaupun produk-produknya hampir serupa namun persekitaran yang disajikan adalah berbeza-beza. Setiap kebun mempunyai identiti mereka tersendiri dan ia kelihatan menarik buat mereka yang suka dan pandai menghayati keindahan alam.

Antara kebun strawberry yang terdapat di Cameron Highlands adalah EQ Strawberry Farm, Raju's Hill Strawberry Farm, Kok Lim's Strawberry Farm, Kasimanis Strawberry Farm dan Healthy Strawberry Farm. Kesemua kebun strawberry ini terletak di Pekan Brinchang.

Selain strawberry, ada sesetengah kebun tersebut turut mempamer dan menjual pelbagai jenis pokok kaktus. Namun lebih berbaloi jika anda ke kebun kaktus sendiri seperti di Cactus Point dan Cactus Valley. Bermacam-macam jenis kaktus ada, daripada yang biasa kita lihat sehinggakan kepada bentuk-bentuk pelik yang kita tak pernah lihat.

Tak tahan melihat kecomelan kaktus-kaktus kecil, Sha sempat membeli tujuh pokok kaktus dengan harga RM10. Itu yang kecil, memang murah. Bagi yang bersaiz besar, harganya boleh mencecah RM100-RM200 untuk satu jenis pokok.

Selepas puas melihat strawberry dan kaktus, kami kemudian ke Time Tunnel yang terletak berhampiran dengan Kok Lim's Strawberry Farm, Brinchang. Time Tunnel atau 'terowong masa' merupakan sebuah muzium yang diusahakan oleh seorang anak tempatan bernama See Kok Chan. Muzium ini menghimpunkan pelbagai barangan antik dan kisah-kisah sejarah di Cameron Highlands.

Dengan himpunan peribadi pelbagai barangan antik yang berharga, Kok Chan berjaya membuat setiap pengunjung yang datang menggamit semula memori silam terutama mereka yang berusia emas dan mereka yang menggemari barangan antik. Muzium ini memang menakjubkan dan sukar digambarkan dengan kata-kata. Hendak tahu apa yang ada di sini, anda perlu datang sendiri dan nikmatinya. Bayaran masuk ke muzium ini adalah sebanyak RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak.Di luar muzium, Kok Chan menyediakan sebuah kafe dengan berkonsepkan kopitiam lama dengan didekorasi  barangan terbuang dan antik. Antara yang menarik adalah penggunaan mesin jahit lama bagi menggantikan meja makan. Harga makanan dan minuman berpatutan dan rasanya juga sedap. Di sini anda patut mencuba kopi panas dengan perasa strawberry, memang ada umph!Destinasi berikutnya adalah di Air Terjun Robinson yang terletak di Tanah Rata. Untuk ke sini anda perlu treking selama lebih kurang 20 minit. Kami tiba ketika hujan masih lagi turun dan hasilnya, kami dapat melihat air terjun tersebut dalam keadaan yang sangat menggerunkan dengan airnya yang keruh dan mengalir dengan begitu deras. Walaupun ketika cuaca baik sekalipun, air terjun ini memang tidak sesuai untuk aktiviti  bermandi-manda.

Ketika senja mula menjengah, kami kemudian bergegas ke pasar malam di pekan Brinchang untuk membeli sedikit makanan untuk makan malam. Pasar malam di sini lebih kurang sama sahaja dengan pasar malam-pasar malam di tempat lain. Namun istimewanya di sini adalah buah-buahan dan sayur-sayurannya yang segar dan dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari tempat-tempat lain. Jagung mentah menjadi pilihan kami untuk dibawa balik ke tapak perkhemahan bagi memeriahkan lagi aktiviti barbeque.

Dengan beberapa ketul ayam yang telah diperam dan dibawa siap-siap dari rumah, ditambah lagi dengan jagung mentah yang baru dibeli dari pasar malam Brinchang, hidangan kami malam itu begitu menyelerakan. Teh o panas melengkapkan lagi santapan kami pada malam yang dingin itu.

Sengaja kami bangun lewat pada keesokan harinya. Plan kami pada hari itu cuma mahu singgah di Ladang Teh BOH di Habu semasa perjalanan pulang ke Shah Alam nanti. Kami memanfaatkan baki masa yang masih ada dengan menghayati sebaik-baiknya persekitaran di kawasan tapak perkhemahan Sungai Pauh itu. Berbanding dengan tapak-tapak perkhemahan lain yang pernah kami kunjungi, ternyata Kem Sungai Pauh adalah yang terbaik setakat ini. Bukan sahaja dari segi kemudahan asas yang disediakan, malah persekitaran yang disajikan.

Lebih kurang waktu tengah hari baru kami bersiap menurunkan khemah dan berkemas untuk ke destinasi berikutnya. Ladang Teh BOH yang terletak di Habu merupakan ladang teh paling popular di Cameron Highlands selepas Ladang Teh Bharat dan Ladang Teh Sungai Palas. Terletak 14 kilometer dari Tanah Rata,

Ladang Teh BOH memberi peluang kepada pengunjungnya untuk melihat sendiri bagaimana daun teh diproses di kilangnya. Selain menyediakan kawasan untuk melihat pemandangan ladang teh (view point), di sini anda juga berpeluang untuk menikmati teh segar di sebuah kafe berhampiran dengan kilang tersebut sambil menghayati pemandangan indah hamparan ladang teh yang menghijau di sana.

Selepas puas mengambil gambar dan menjamu mata, kami kemudian bertolak ke pekan Ringlet untuk makan tengah hari sebelum pulang ke Shah Alam.

Full content generated by Get Full RSS.

Telor Power!: Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





Full content generated by Get Full RSS.

Blog MamaEma: Jom Makan <b>Di</b> Kedai Pak Nik, <b>Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2011 12:00 AM PST

salam

selepas dah rehatkan diri kat bilik
perut dah mula berbunyi
tak daya nak menahan lapar dengan cuaca sejuk ni...

terpaksalah kejutkan si adik dari tidur
itu pasal macam moody saja mukanya..
tak puas tidurlah katakan....


di mana-mana tempat ada saja orang kelantan buat bisnes kan..
kalau datang sini... kami akan singgah makan tengahari kedai Pak Nik ni
dari hotel pun tak jauh mana
tapi kena naik kereta jugalah...
nak jalan kaki.....tak terlarat....


hah, banyak dapat sijil penghargaan tu


horeyyyyy
sudah mari...
ikan bakar pari....


tak buka-buka cermin mata hitam kakak
mentang-mentanglah baru dibelinya kat strawberry farm
sejuk-sejuk pun minum ais...


wah, lalat pun nak join sama
best masakannya...habis lauk saya belasah...


still bad mood lagi si adiknya...


selesai sudah bab makan ni...

breakfast kitaorang singgah saja kedai mamak
makan nasi lemak dan juga roti canai

Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:53 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2012 11:56 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. Hari apakah Pasar ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 09:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2012 09:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

Pasar Malam, <b>Brinchang</b>. Cameron Highland. Malaysia <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2012 12:05 AM PDT

Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. 
Waktu operasi Pasar Malam Brinchang ini ialah setiap hari Sabtu. Tetapi apabila musim cuti sekolah, pasar malam ini dibuka setiap hari sepanjang cuti sekolah seawal jam 4 petang. kalau nak cuti sekolah tu, Jumaat petang dah mula operasi Pasar Malam Brinchang ini. 
Apakah yang ada dijual di Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland? 
Apa yang dijual di Pasar Malam Brinchang ini sama seperti pasar malam di tempat kita juga. Makanan, pakaian,sayuran,buahan semua ada dijual. cuma mungkin keunikannya kualiti sayuran,buahan yang dijual tidak sama seperti di pasar malam tempat kita. Lagi satu suhunya yang dingin menjadikan kelainan.
Di bawah ada beberapa gambar untuk kawan-kawan melihat bagaimana keadaan Pasar Malam Brinchang ini.

Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 10:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 09:59 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Ada Apa <b>di</b> Pasar Malam <b>Brinchang</b> Cameron Highlands

Posted: 23 Mar 2012 06:09 PM PDT

Kalau pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands jangan lupa singgah di pasar malam yang bertempat di Brinchang. Macam-macam ada kat sini. Jom kita tengok.

Sedap betul benda alah dadih perasa strawberi ni. Memang cukup lembut dan juga of course sedap rasanya.

Nasi ayam pun ada. My daughter, Afiqah memang suka betul maybe sebab kat sini sejuk, apa-apa pun sedap kan. Harganya sama aja dengan kat pasar malam kat mana-mana.

Teh memang terkenal lebih-lebih lagi kat Cameron Highlands.

Jagung kat sini memang sedap sangat, memang tak boleh nak lawan kat tempat lain. Tengok le warnanya, kuning dan putih.

Jambu epal ni sungguh unik tapi kalau tak silap benda alah ni bukan dari Cameron Highlands tapi from Perak.

Pelbagai jenis buah-buahan ada.

Madu pun tidak boleh dipisahkan dengan Cameron Highlands. Yang dalam hutan ada, yang kat pokok besar tualang pun ada, yang putih tu lupa pula.

Kalau datang ke sini tak sah kalau tak beli stawberi kan?

Beg-beg pun ada tapi yang corak-corak strawberry memang banyak.

Baju-baju pun ada.
Yang goreng-goreng, pelbagai jenis ada, pilihlah yang mana berkenan di hati.

Jalan kat sini memang cukup sesak. By the way, kalau tak silap pasar malam kat sini from kul 5.00 petang hari Jumaat dan Sabtu tapi kalau cuti sekolah, tiap-tiap hari ada.

Beli le bunga kesian kat dia. Apa-apa pun, begitulah sedikit sebanyak gambar yang saya nak kongsikan yang boleh kita boleh dapati di pasar malam Brinchang Cameron Highlands.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 09:33 AM PDT

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved