ads

Isnin, 19 November 2012

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 11:46 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


SAMM Terengganu Sambut Peserta Himpunan Hijau <b>di Temerloh</b>

Posted: 16 Nov 2012 11:48 PM PST

Home » All Post, Terengganu
Submitted by on November 17, 2012 – 3:48 pm

Selain SAMM Pahang turut menyertai jalan kaki Himpunan Hijau dari Kuantan ke Parlimen, SAMM Terengganu juga tidak ketinggalan untuk menyambut wira-wira yang telah sampai di Temerluh sebentar tadi… Penyelaras SAMM Terengganu sdr Rafzi Ramli (seperti di gambar) berada hadir memberikan sokongan kerana Terengganu juga tidak terlepas dari bahana Lynas!

Lagi berita di bawah;

melawat sdr ydp pibg <b>di temerloh</b> - portal pibg sk bandar raub

Posted: 10 Nov 2012 05:56 AM PST

10 Nov 2012-Mewakili AJK PIBG SKBR,Ustaz Supian & Cikgu Azri ke HOSHAS Temerloh bertanya khabar Saudara YDP yang sedang menjalani rawatan.Beliau dirawat di aras 9 wad bunga raya 2 katil 18 (berdekatan dengan wad diraja).Saudara YDP berkirim salam dengan semua warga SKBR dan memohon maaf kerana tidak dapat hadir dalam beberapa acara yang dianjurkan oleh sekolah.Beliau juga merakamkan ucapan terima kasih dan syabas kerana PIBG mendapat anugerah website terbaik peringkat sekolah.Semoga kecemerlangan ini menjadi titik tolak kepada kejayaan yang lain.

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


A Weekend in Saujana <b>Janda Baik</b> - D&#39;Utama Toastmasters Club

Posted: 19 Nov 2012 12:10 AM PST





A Weekend in Saujana Janda Baik


On 3rd & 4th November, nine of us decided to spend a weekend away in Janda Baik which was only an hour's drive from Kuala Lumpur.


We had lunch at Restoran Chee Hong in Bukit Tinggi where we ordered the dishes recommended by the waitress. It was both Jamaine's and Andrew's first time trying the fried bacon in black sauce and it was apparently the restaurant's signature dish! It was, in Jamaine's own words "sumptuous"! It was one of the many delicious dishes Jack had ordered for everyone! When Andrew later found the sour soup being sold at the nearby stalls, he was beside himself with excitement. Some of us even bought the Bentong ginger which is known to be less fibrous than its regular ginger cousin.


We made our way up to Saujana Janda Baik after our hearty lunch. This trip was different from our regular trips --- the itinerary was completely open-ended! So we ended up playing games throughout the afternoon and any intention with regards to outdoor activities had to be quickly cancelled when torrential rains began pouring down. Even the thought of driving up to Genting had to be abandoned as by the time dusk fell, the roads were in pitch blackness. It would have been dangerous to drive to and fro in dark, slippery conditions.


So throughout the night (and this was Saturday night!), we played card games using variations of animal noises, names of capital cities, and names of cartoon characters. And we played relentlessly! It was a good thing that our accommodation was located in an isolated area as passers-by would have heard people shouting out strange names belonging to people and places that bore no relevance to the environment and bellowing out animal sounds ranging from horses neighing to pigs snorting to even wolves howling! The games truly tested our short-term memory skills and our ability to articulate non-human noises! Both Jack and Chee thought the silly card games were great fun, with Chee laughing like he hadn't laughed in a long time and Wen Lee laughing till tears came to her eyes! Jack however thought it would have been better if we had imposed strict penalties for defaulters! A lot of us thought this was the best part of the trip.


The next morning was a leisurely one where we took a walk up the hill behind our house. Halfway through, Andrew and Wen Lee disappeared and the rest of us wondered what happened to the both of them! it was a good thing Wen Lee had her phone on her so we called her and the mystery of their short disappearance was quickly solved. They somehow found their way over to the other side of the hill! When they rejoined us, we spent some time by the river.


For Wen Lee, it was a retreat away from the hectic city life. The place we stayed in was isolated to the extent that we could not get much phone reception so there were hardly any incoming phone calls! At night, she found herself falling asleep to the soothing concert sounds of an insect orchestra


The trip was summed up by Marcus as  "fun and relaxing. I had a good escape from the hectic life in town with inaccessible phone lines...kudos to Jack and Chee who drove us to this wonderful place." Jamaine also thought it was a relaxing trip away from the hustle and bustle of city life. Levin definitely thought it was a truly enjoyable trip and hopes the club continues to organize such trips in the future!

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


eksklusif..!!ramalan banjir <b>di negeri pahang</b> dijangka normal..!!

Posted: 22 Oct 2012 01:03 AM PDT


Sebanyak 8 buah jawatankuasa kecil yg telah ditubuhkan bagi mengenal pasti keperluan-keperluan kepada kawasan-kawasan yang terlibat dengan banjir. Dalam pada itu, beliau juga memaklumkan bahawa jumlah mangsa banjir paling besar yang dijangkakan di daerah Temerloh yang akan melibatkan seramai 34,000 mangsa dan jumlah yang paling kecil adalah di Cameron Highland yang akan melibatkan seramai 2600, namun kerajaan negeri Pahang tidak akan memandang rendah kepada di daerah-daerah lain seperti di daerah Jerantut,Kuala Lipis dan Pekan..
Beliau juga menambah, sebanyak 78 buah Pangkalan Hadapan bagi simpanan bekalan makanan telah disediakan di kawasan yang dijangkakan mengalami masalah putus hubungan yang serius. Dan beliau memaklumkan bekalan makanan yang terbaru dihantar adalah di semua kawasan Hulu Tembeling dan bekalan diteruskan lagi penghantarannya ke kawasan Pulau Tioman. Dengan selesainya mesyuarat tersebut beliau telah mengarahkan kepada setiap jabatan di negeri Pahang agar membekukan cuti pegawai yang berkaitan langsung dgn persediaan menghadapi banjir berkuatkuasa 1 Disember sehingga 15 Januari 2012 . Beliau juga tidak menolak kemungkinan sekiranya banjir berlaku lebih awal dari tarikh tersebut , semua pegawai yang sedang bercuti akan dipanggil semula serta merta.

Beliau juga menyeru  kepada kakitangan yang bekerja di sektor perhutanan serta perlonbomgam di sekitar kawasan berisiko banjir supaya keluar dari kawasan berisiko tersebut. Tidak lupa juga kepada pengemar-penggemar aktiviti lasak serta "Outdoor"  untuk menangguhkan dahulu segala aktiviti bermula pada 1 Disember sehingga 15 januari 2012 akan datang.-Sumber TAK BERNAMA
PPH nak komen sikit je tentang maklumat dari sumber PPH nih..Alhamdulillah..PPH rasa kerajaan negeri Pahang setiap tahun tidak akan lupa tentang tanggungjawab di dalam persediaan menghadapi banjir untuk menjaga kesejahteraan rakyat negeri Pahang..Pemimpin PR negeri Selangor ado ke?Pulau Pinang ado ke?Kelantan??sori la..minta maaf laa..dorang dok seronok kumpul harta untuk simpan duit untuk ISI kKOCEK dorang ado la..PPH tak sabar nak tunggu berita taklimat banjir bersama Sultan Pahang pulok...nak tau Sultan mana yang betul-betul berjiwa rakyat plok..negeri-negeri PR lain ado??

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Nov 2012 11:47 PM PST

Ketika Lurah Bilut mula diteroka untuk dijadikan tanah rancangan Felda, tidak siapa menyangka bahawa syarikat yang ditubuhkan kerajaan itu bakal menjadi sebuah syarikat perladangan yang terbesar dan terkemuka di dunia.

Ketika langkah pertama para peneroka yang membanting tulang empat kerat di Lurah Bilut dahulu, tidak siapa menyangka bahawa segala hasil titik peluh dan darah mereka akan terus mewangi sehingga ke persada antarabangsa.

Dan ketika komuniti kecil warga Felda Lurah Bilut mula berjasa pada bumi bertuah ini, tidak siapa menyangka bahawa program kerajaan untuk rakyat tersebut mampu mengubah nasib kehidupan mereka sehingga mampu memiliki ladang di Indonesia.

Dengan lahirnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH), nama Felda kini berada di negara termaju dunia, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, negara-negara di Benua Eropah serta Asia Barat seperti Turki dan sebagainya.

Tidak pernah termimpi untuk para peneroka di Lurah Bilut tentang syarikat yang mereka usahakan itu akan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai syarikat multi-nasional antarabangsa terkemuka dan berstatus multi-bilion seperti Bunge Limited, Procter & Gamble, Behn Meyer & Co, Taiko Clay Chemicals dan banyak lagi.

Bunge adalah sebuah firma pengeluar produk pertanian terbesar di Benua Eropah yang berpengkalan di New York dan mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta pasaran yang luas di Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, negara-negara Asia Pacific, Afrika, Timur Tengah dan kepulauan Caribbean.

Menurut sumber yang diperoleh, FGVH kini memiliki sebuah loji memerah dan menapis minyak canola dan soya di Becancour, Kanada.

Usahasama FGVH dengan Bunge diramal akan memantapkan lagi harga dan nilai pasaran saham syarikat perladangan negara itu yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Mac atau April ini.

Procter & Gamble (P&G) pula merupakan sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang menjalinkan kerjasama berkaitan produk oleokimia, khususnya membabitkan mengenai penyelidikan bio-diesel yang kini berjalan lancar di Cincinnati, Amerika Syarikat.

Bayangkan sekiranya FGVH dan P&G menghasilkan produk bahan api diesel yang bakal menggantikan bahan bakar diesel sedia ada yang kian mahal harganya di pasaran, pastinya ia akan membuahkan hasil yang paling berbaloi.

Behn Meyer & Co. pula merupakan sebuah syarikat terkemuka di peringkat dunia yang menjalinkan kerjasama dengan FGVH berkaitan produk pertanian, khususnya baja pelbagai nutrien, di rantau Asia Tenggara dan Eropah.

Itu semua adalah beberapa nama-nama besar syarikat  yang memainkan peranan penting di dalam dunia perniagaan di peringkat antarabangsa yang dilihat mampu melonjakkan keuntungan FGVH pada masa ini.

Ada banyak lagi usahasama dengan syarikat-syarikat besar dan FGVH bijak memilih rakan kongsi strategiknya memandangkan aset perladangan terbesar negara itu dibantu oleh pakar-pakar runding perniagaan dari dalam dan luar negara.

Untuk menjamin penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia itu memberi kelebihan terhadap peneroka Felda yang terbabit syarikat itu telah melantik tiga bank asing dan dua bank tempatan untuk mengendalikan proses tersebut.

Bank-bank asing tersebut ialah Morgan Stanley, JP Morgan dan Deutsche Bank, manakala bagi bank tempatan pula Felda diwakili oleh Maybank Berhad dan CIMB.

Justeru, tidak hairanlah sekiranya FGVH menegaskan bahawa syarikat itu mampu dan komited untuk menjanjikan pulangan yang baik serta sangat berbaloi kepada Felda pada setiap tahun.

Mengukuhkan lagi jaminan bagi kepentingan Felda dan para peneroka, Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjamin bahawa mereka akan tetap terus mendapat apa saja kemudahan serta kelebihan yang mereka terima sebelum ini.

Dengan segala sokongan dari pihak pengurusan tertinggi Felda, FGVH, para peneroka dan kerajaan, segala 'durian runtuh' yang membabitkan penyenaraian di Bursa Malaysia itu bakal dinikmati bersama dalam ertikata "win-win situation".

Terbaru, Kerajaan Negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Adnan Yaakob juga turut menyatakan komitmen mereka untuk turun padang bagi memperjelaskan kepada seluruh warga peneroka di seluruh negeri itu mengenai penyenaraian FGVH tersebut.

"Dua siri penerangan melibatkan peneroka di beberapa buah tanah rancangan sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan apabila mereka mula menyedari rasional penyenaraian FGVH.

"Selepas mendapatkan penerangan sebenar, mereka tidak lagi terkeliru dengan dakwaan pembangkang yang mendakwa kononnya aset serta tanah peneroka akan hilang jika syarikat Felda itu disenaraikan kerana tanah terbabit dijadikan cagaran," kata Menteri Besar Pahang itu baru-baru ini.

Lihatlah, meskipun dianggap 'orang luar' yang tiada kepentingan di dalam Felda pun sudah sanggup menerangkan tentang 'durian runtuh' yang bakal diperoleh para peneroka, sudah tentulah penyenaraian itu bakal memberikan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang terbaik buat semua warga Felda.

Khabarnya, warga pelabur pula tidak sabar menantikan penyeneraian Felda itu kerana ia adalah yang terbesar dan terbaik untuk tahun ini.

Sewajarnya selepas mendapat penjelasan yang membetulkan persepsi buruk yang ditohmah segelintir pihak, warga peneroka akan 'lekas celik' dan positif, serta memberikan sokongan padu kepada agenda yang bakal membuahkan hasil yang lumayan itu.

Hakikatnya, itulah Felda kini dan masa depannya yang lebih gemilang.

Bermula dari Lurah Bilut, kini Felda mengembangkan sayapnya di merata pelosok dunia dan megah bangga membawa nama Malaysia sebagai syarikat perladang yang bukan calang-calang reputasinya.

Bagaimanapun, segala 'kemanisan' yang dilihat mampu melonjakkan nama Felda di persada dunia itu tidak mungkin dapat dikecapi sekiranya tidak wujud kerjasama dari semua pihak, khususnya dedikasi dan sokongan padu dari kakitangan Felda sendiri.

Justeru, adalah wajar bagi semua pihak yang terbabit menjayakan transformasi Felda ini untuk sikap yang lebih positif dan berazam memberikan sokongan tidak berbelah bagi mendatangkan keuntungan kepada seluruh warga syarikat perladangan terbesar bertaraf dunia itu.

Sayanglah jika peluang keemasan ini dipersiakan hanya kerana segelintir minoriti yang cemburu dengan kejayaan Felda itu!

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Moh Masak: BeRcuTi <b>di CamEron HigHLanDs</b>

Posted: 05 Nov 2012 07:47 PM PST

Seperti yang dijanjikan hari tu...aku nak kongsi sket cerita masa aku g bercuti di cameron highlands...bukan tak pernah ke sana...cuma ini kali pertama pergi bersama suami dan bermalam di sana selama 2 malam... di sana aku stay di hotel equatorial...best...makan pun boleh tahan jugak sedap...pada hari kami sampai disana kami terus berjalan jalan di Bharat Tea House...pekena dulu teh tarik dan en.azam mencuba masala tea...ermmmm sedap! aku risau nak cuba kot kot nanti x sedap x nak minum plak kan...eh sekali cuba nak lagi...hehehehehehe...disitu jugak aku terus beli teh uncang perisa blueberry dan strawberry...selalunya aku beli starwberry and lemon...tapi kali ni nak cuba blueberry...rasa macam dah jatuh hati jer...kat rumah pun dah nak habis teh blueberry tu...asik buat yang itu jer...teh strawberry plak...kotak pun x dibuka lagi... Selesai minum petang di bharat kami pun terus check-in di equatorial...tak keluar ke mana dah...berehat rehat jer dalam bilik dan malamnya hanya makan di coffeeshop equatorial... harga makanan boleh tahan tak terlalu mahal dan tak terlalu murah..tapi apa yang menarik terdapat complmentary food...ada soup dan juga fruit..menarikan! en.azam order Nasi goreng bumbu..harga rm30..aku pulak order sizzling mee harganya x berapa nak ingat...tapi rasanya rm22...dapat pulak sup cendawan bersama garlic bread sebagai pembuka selera...lepas makan main course dapat pulak fruit platter...memang sangat kenyang...
Esok nye berjalan jalan di pekan cameron highlands...selepas tu kami ke BOH Plantation yang lama... sebenarnya tak tau jalan...nak g ke BOH Plantation Sungai palas...salah g..tapi jalan jer...naik bukit tengok pemandangan...then terus ke strawberry park...kat sana ada plak orang teringin nak petik starwberry...tak pe la kite tunaikan je hajatnye kan...so g la petik strawberry...harga 1/2 kilo RM25... mahal sket tapi berbaloi dengan pengalaman pertama tu...disana juga kami menjamu selera dengan sundae strawberry dan strawberry cheesecake....aku tak lepaskan peluang makan eskrim kegemaran aku bila berada di cameron highlands...eskrim malaysia perisa strawberry...ada tempat yang jual rm1, ada rm 1.50 dan ada juga rm2...selama kat sana aku balun sampai 4 batang eskrim tu...suka nau!

Kemudian kami terus ke BOH Plantation sungai palas...akhirnya tercapai juga hasrat nak ke sana setelah sesat ke ladang lama..hehehehehe....disana permandangan sangat cantik...coffeeshop nye jugak moden dan selesa...bergambar sakan di sana dan terus gerak ke pasar tani...Beli buah tangan untuk dibawa pulang...sayur sayurnye gerammmmmm sangat nengok..segar segar dan murah... tak leh beli banyak banyak sangat walaupun murah...nanti membazir jer...sempat lagi tapau kuey teow goreng kat pasar tani bawak balik hotel...malam tak keluar ke mana pun...memang plan nak ke cameron highlands untuk berehat-rehat jer...bukan nak berjalan sangat...so dah memadailah tempat yang kami pergi...

Pagi esok breakfast di coffeshop equatorial dan terus check-out...singgah jap di pasar nengok nengok kalau ada apa apa lagi nak beli...hehehehehe...orang pompuan kan...macam gitu la..selagi tak abis duit di tangan...kihkihkih..then terus bertolak pulang...selamat tinggal cameron highlands....

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search


Semestinya <b>di</b> Ana Ikan Bakar Petai, <b>Tanjung Lumpur</b> Kuantan

Posted: 01 Sep 2012 08:51 AM PDT

Thanks for the treats BIL :)

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 10:08 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 09:58 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2012 09:52 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 May 2012 09:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:38 AM PST

URL Sumber Asal :-

Travelog aie & sha: Kempunan bermalam <b>di</b> Puncak <b>Brinchang</b>

Posted: 21 Nov 2011 08:10 AM PST

Selepas di Port Dickson, kami kali ini ke Cameron Highlands pula dengan rancangan asal untuk bermalam di puncak Gunung Brinchang. Malang buat kami apabila hajat untuk menikmati pemandangan dari puncak Gunung Brinchang pada waktu pagi tidak kesampaian kerana jalan ke puncak Brinchang ditutup akibat berlaku kejadian tanah runtuh.
Yang peliknya, kami hanya dapat melihat kain rentang amaran yang memberitahu jalan ke puncak Brinchang ditutup ketika kami sudah sampai hampir separuh perjalanan. Agak kecewa juga kerana kami tidak diberi amaran sejak awal-awal lagi. Sepatutnya amaran perlu diletak di simpang masuk dari jalan besar ke laluan Gunung Brinchang, bukannya di pertengahan laluan ke sana.
Dengan tertutupnya laluan tersebut, maka laluan untuk ke 'starting point' ke Gunung Irau juga ditutup. Menurut apa yang kami lihat pada amaran tersebut, laluan itu akan ditutup sehingga 1 Januari tahun depan.
Dengan perasaan yang hampa, kami terpaksa berpatah balik dan bermalam di Kem Sungai Pauh yang sepatutnya menjadi lokasi penginapan kami pada malam kedua. Kami sudah tiada pilihan lain kerana waktu ketika itu sudah menunjukkan jam 2 pagi.
Kem Sungai Pauh diurus tadbir oleh Jabatan Hutan Cameron Highlands. Kem ini lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti bilik air, surau, bekalan elektrik dan tempat untuk berbarbeque. Ketika kami sampai, kem ini agak lengang, cuma ada tiga buah khemah yang kelihatan.
Bagi yang tidak pernah berkunjung ke kem ini, jika anda dari pekan Brinchang, ambil susur keluar ke kiri di Smokehouse Guest House. Anda kemudian akan melalui bangunan Telekom Malaysia sehingga tiba di sebuah bulatan (round about) kecil, ambil pukul 3 dan terus memandu sehingga ternampak pintu gerbang Jabatan Hutan yang terletak betul-betul di selekoh jalan tersebut.
Tapak perkhemahan ini dibuka 24 jam dan mempunyai tapak letak kereta yang luas. Bayaran masuk dikenakan adalah RM10 seorang untuk sekali masuk dan bagi setiap kumpulan, bayaran tambahan sebanyak RM20 dikenakan sebagai caj penggunaan kemudahan air dan elektrik. Ekspedisi kami kali ini ditemani seorang teman rapat, Ja dan ini bermakna jumlah yang kami terpaksa bayar adalah RM50. Walaupun agak mahal bagi kami, namun kami rasakan ianya berbaloi.

Maka kami pun bermalamlah di Kem Sungai Pauh dan kerana kempunan bermalam di puncak Brinchang, kami bercerita semula kisah-kisah lama ketika bermalam di puncak tersebut suatu ketika dahulu sehingga kami tertidur.

Walaupun tidur agak lewat, namun kami bangun awal keesokan harinya. Dingin yang menggigit tubuh membuatkan kami bersemangat hendak menjelajah Cameron Highlands.  Memang kami tidak merancang untuk membuat sebarang aktiviti berat, kami cuma ingin jalan-jalan sahaja.

Sebenarnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Cameron Highlands. Bagi peminat aktiviti mendaki, Selain Gunung Brinchang dan Irau, Gunung Berembun, Perdah dan Jasar antara yang sering menjadi sasaran para pendaki tegar. Ketiga-tiga puncak tersebut boleh ditawan dalam masa satu hari sahaja. Namun itu semua sudah kami lakukan beberapa kali dahulu. Kedatangan kami kali ini hanya untuk makan angin.

Destinasi pertama kami adalah di kebun-kebun strawberry. Sinonim dengan Cameron Highlands, kebun-kebun strawberry di sini walaupun produk-produknya hampir serupa namun persekitaran yang disajikan adalah berbeza-beza. Setiap kebun mempunyai identiti mereka tersendiri dan ia kelihatan menarik buat mereka yang suka dan pandai menghayati keindahan alam.

Antara kebun strawberry yang terdapat di Cameron Highlands adalah EQ Strawberry Farm, Raju's Hill Strawberry Farm, Kok Lim's Strawberry Farm, Kasimanis Strawberry Farm dan Healthy Strawberry Farm. Kesemua kebun strawberry ini terletak di Pekan Brinchang.

Selain strawberry, ada sesetengah kebun tersebut turut mempamer dan menjual pelbagai jenis pokok kaktus. Namun lebih berbaloi jika anda ke kebun kaktus sendiri seperti di Cactus Point dan Cactus Valley. Bermacam-macam jenis kaktus ada, daripada yang biasa kita lihat sehinggakan kepada bentuk-bentuk pelik yang kita tak pernah lihat.

Tak tahan melihat kecomelan kaktus-kaktus kecil, Sha sempat membeli tujuh pokok kaktus dengan harga RM10. Itu yang kecil, memang murah. Bagi yang bersaiz besar, harganya boleh mencecah RM100-RM200 untuk satu jenis pokok.

Selepas puas melihat strawberry dan kaktus, kami kemudian ke Time Tunnel yang terletak berhampiran dengan Kok Lim's Strawberry Farm, Brinchang. Time Tunnel atau 'terowong masa' merupakan sebuah muzium yang diusahakan oleh seorang anak tempatan bernama See Kok Chan. Muzium ini menghimpunkan pelbagai barangan antik dan kisah-kisah sejarah di Cameron Highlands.

Dengan himpunan peribadi pelbagai barangan antik yang berharga, Kok Chan berjaya membuat setiap pengunjung yang datang menggamit semula memori silam terutama mereka yang berusia emas dan mereka yang menggemari barangan antik. Muzium ini memang menakjubkan dan sukar digambarkan dengan kata-kata. Hendak tahu apa yang ada di sini, anda perlu datang sendiri dan nikmatinya. Bayaran masuk ke muzium ini adalah sebanyak RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak.Di luar muzium, Kok Chan menyediakan sebuah kafe dengan berkonsepkan kopitiam lama dengan didekorasi  barangan terbuang dan antik. Antara yang menarik adalah penggunaan mesin jahit lama bagi menggantikan meja makan. Harga makanan dan minuman berpatutan dan rasanya juga sedap. Di sini anda patut mencuba kopi panas dengan perasa strawberry, memang ada umph!Destinasi berikutnya adalah di Air Terjun Robinson yang terletak di Tanah Rata. Untuk ke sini anda perlu treking selama lebih kurang 20 minit. Kami tiba ketika hujan masih lagi turun dan hasilnya, kami dapat melihat air terjun tersebut dalam keadaan yang sangat menggerunkan dengan airnya yang keruh dan mengalir dengan begitu deras. Walaupun ketika cuaca baik sekalipun, air terjun ini memang tidak sesuai untuk aktiviti  bermandi-manda.

Ketika senja mula menjengah, kami kemudian bergegas ke pasar malam di pekan Brinchang untuk membeli sedikit makanan untuk makan malam. Pasar malam di sini lebih kurang sama sahaja dengan pasar malam-pasar malam di tempat lain. Namun istimewanya di sini adalah buah-buahan dan sayur-sayurannya yang segar dan dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari tempat-tempat lain. Jagung mentah menjadi pilihan kami untuk dibawa balik ke tapak perkhemahan bagi memeriahkan lagi aktiviti barbeque.

Dengan beberapa ketul ayam yang telah diperam dan dibawa siap-siap dari rumah, ditambah lagi dengan jagung mentah yang baru dibeli dari pasar malam Brinchang, hidangan kami malam itu begitu menyelerakan. Teh o panas melengkapkan lagi santapan kami pada malam yang dingin itu.

Sengaja kami bangun lewat pada keesokan harinya. Plan kami pada hari itu cuma mahu singgah di Ladang Teh BOH di Habu semasa perjalanan pulang ke Shah Alam nanti. Kami memanfaatkan baki masa yang masih ada dengan menghayati sebaik-baiknya persekitaran di kawasan tapak perkhemahan Sungai Pauh itu. Berbanding dengan tapak-tapak perkhemahan lain yang pernah kami kunjungi, ternyata Kem Sungai Pauh adalah yang terbaik setakat ini. Bukan sahaja dari segi kemudahan asas yang disediakan, malah persekitaran yang disajikan.

Lebih kurang waktu tengah hari baru kami bersiap menurunkan khemah dan berkemas untuk ke destinasi berikutnya. Ladang Teh BOH yang terletak di Habu merupakan ladang teh paling popular di Cameron Highlands selepas Ladang Teh Bharat dan Ladang Teh Sungai Palas. Terletak 14 kilometer dari Tanah Rata,

Ladang Teh BOH memberi peluang kepada pengunjungnya untuk melihat sendiri bagaimana daun teh diproses di kilangnya. Selain menyediakan kawasan untuk melihat pemandangan ladang teh (view point), di sini anda juga berpeluang untuk menikmati teh segar di sebuah kafe berhampiran dengan kilang tersebut sambil menghayati pemandangan indah hamparan ladang teh yang menghijau di sana.

Selepas puas mengambil gambar dan menjamu mata, kami kemudian bertolak ke pekan Ringlet untuk makan tengah hari sebelum pulang ke Shah Alam.

Full content generated by Get Full RSS.

Telor Power!: Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





Full content generated by Get Full RSS.

Blog MamaEma: Jom Makan <b>Di</b> Kedai Pak Nik, <b>Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2011 12:00 AM PST

salam

selepas dah rehatkan diri kat bilik
perut dah mula berbunyi
tak daya nak menahan lapar dengan cuaca sejuk ni...

terpaksalah kejutkan si adik dari tidur
itu pasal macam moody saja mukanya..
tak puas tidurlah katakan....


di mana-mana tempat ada saja orang kelantan buat bisnes kan..
kalau datang sini... kami akan singgah makan tengahari kedai Pak Nik ni
dari hotel pun tak jauh mana
tapi kena naik kereta jugalah...
nak jalan kaki.....tak terlarat....


hah, banyak dapat sijil penghargaan tu


horeyyyyy
sudah mari...
ikan bakar pari....


tak buka-buka cermin mata hitam kakak
mentang-mentanglah baru dibelinya kat strawberry farm
sejuk-sejuk pun minum ais...


wah, lalat pun nak join sama
best masakannya...habis lauk saya belasah...


still bad mood lagi si adiknya...


selesai sudah bab makan ni...

breakfast kitaorang singgah saja kedai mamak
makan nasi lemak dan juga roti canai

Full content generated by Get Full RSS.

Potret Kasih 2: Sara Bersama Tok Ma <b>di Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 06:00 AM PDT


Salam....

Sekarang ni kami sedang bercuti2 bawa anak2 di Cameron Highland sempena musim cuti sekolah...... Ni first time sarah datang kesini... dulu2 masa ke sini sarah belum lahir lagi.... dan kali ni, kami datang lagi ke sini, utk menghirup udara segar dan nak menikmati buah strawberi segar!! Tapi esoklah...... hari ni baru sampai so kami bersantai2 kat sini dulu...

Cuaca di Brincang Cameron Highland sangat nyaman.... dan sangat segar sekali!!! dan kami akan menghabiskan masa percutian selama 3 hari 2 malam di sini...

Gambar yang saya rakam kan ketika sara bersama Tok ma nya... rasanya belum ada gambar sara bersama tok manya lagi setakat ni... so saya sangat eksited letakkan gambar sara bersama my mil buat kenangan...


Sara sangat excited dan sedang tunjuk apa saja yg dia nampak pada tok manya....

Sementara kami sedang bercuti2... so kami ingin mengucapkan selamat bercuti buat semua!!!!

( update from hotel in Brinchang, Cameron Highland!!! )

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 09:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 09:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 09:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:53 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2012 11:56 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. Hari apakah Pasar ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 09:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2012 09:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

Pasar Malam, <b>Brinchang</b>. Cameron Highland. Malaysia <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2012 12:05 AM PDT

Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. 
Hari apakah Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland beroperasi?
Waktu operasi Pasar Malam Brinchang ini ialah setiap hari Sabtu. Tetapi apabila musim cuti sekolah, pasar malam ini dibuka setiap hari sepanjang cuti sekolah seawal jam 4 petang. kalau nak cuti sekolah tu, Jumaat petang dah mula operasi Pasar Malam Brinchang ini. 
Apakah yang ada dijual di Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland? 
Apa yang dijual di Pasar Malam Brinchang ini sama seperti pasar malam di tempat kita juga. Makanan, pakaian,sayuran,buahan semua ada dijual. cuma mungkin keunikannya kualiti sayuran,buahan yang dijual tidak sama seperti di pasar malam tempat kita. Lagi satu suhunya yang dingin menjadikan kelainan.
Di bawah ada beberapa gambar untuk kawan-kawan melihat bagaimana keadaan Pasar Malam Brinchang ini.

Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 10:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 09:59 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Ada Apa <b>di</b> Pasar Malam <b>Brinchang</b> Cameron Highlands

Posted: 23 Mar 2012 06:09 PM PDT

Kalau pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands jangan lupa singgah di pasar malam yang bertempat di Brinchang. Macam-macam ada kat sini. Jom kita tengok.

Sedap betul benda alah dadih perasa strawberi ni. Memang cukup lembut dan juga of course sedap rasanya.

Nasi ayam pun ada. My daughter, Afiqah memang suka betul maybe sebab kat sini sejuk, apa-apa pun sedap kan. Harganya sama aja dengan kat pasar malam kat mana-mana.

Teh memang terkenal lebih-lebih lagi kat Cameron Highlands.

Jagung kat sini memang sedap sangat, memang tak boleh nak lawan kat tempat lain. Tengok le warnanya, kuning dan putih.

Jambu epal ni sungguh unik tapi kalau tak silap benda alah ni bukan dari Cameron Highlands tapi from Perak.

Pelbagai jenis buah-buahan ada.

Madu pun tidak boleh dipisahkan dengan Cameron Highlands. Yang dalam hutan ada, yang kat pokok besar tualang pun ada, yang putih tu lupa pula.

Kalau datang ke sini tak sah kalau tak beli stawberi kan?

Beg-beg pun ada tapi yang corak-corak strawberry memang banyak.

Baju-baju pun ada.
Yang goreng-goreng, pelbagai jenis ada, pilihlah yang mana berkenan di hati.

Jalan kat sini memang cukup sesak. By the way, kalau tak silap pasar malam kat sini from kul 5.00 petang hari Jumaat dan Sabtu tapi kalau cuti sekolah, tiap-tiap hari ada.

Beli le bunga kesian kat dia. Apa-apa pun, begitulah sedikit sebanyak gambar yang saya nak kongsikan yang boleh kita boleh dapati di pasar malam Brinchang Cameron Highlands.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 09:33 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 10:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 09:59 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Ada Apa <b>di</b> Pasar Malam <b>Brinchang</b> Cameron Highlands

Posted: 23 Mar 2012 06:09 PM PDT

Kalau pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands jangan lupa singgah di pasar malam yang bertempat di Brinchang. Macam-macam ada kat sini. Jom kita tengok.

Sedap betul benda alah dadih perasa strawberi ni. Memang cukup lembut dan juga of course sedap rasanya.

Nasi ayam pun ada. My daughter, Afiqah memang suka betul maybe sebab kat sini sejuk, apa-apa pun sedap kan. Harganya sama aja dengan kat pasar malam kat mana-mana.

Teh memang terkenal lebih-lebih lagi kat Cameron Highlands.

Jagung kat sini memang sedap sangat, memang tak boleh nak lawan kat tempat lain. Tengok le warnanya, kuning dan putih.

Jambu epal ni sungguh unik tapi kalau tak silap benda alah ni bukan dari Cameron Highlands tapi from Perak.

Pelbagai jenis buah-buahan ada.

Madu pun tidak boleh dipisahkan dengan Cameron Highlands. Yang dalam hutan ada, yang kat pokok besar tualang pun ada, yang putih tu lupa pula.

Kalau datang ke sini tak sah kalau tak beli stawberi kan?

Beg-beg pun ada tapi yang corak-corak strawberry memang banyak.

Baju-baju pun ada.
Yang goreng-goreng, pelbagai jenis ada, pilihlah yang mana berkenan di hati.

Jalan kat sini memang cukup sesak. By the way, kalau tak silap pasar malam kat sini from kul 5.00 petang hari Jumaat dan Sabtu tapi kalau cuti sekolah, tiap-tiap hari ada.

Beli le bunga kesian kat dia. Apa-apa pun, begitulah sedikit sebanyak gambar yang saya nak kongsikan yang boleh kita boleh dapati di pasar malam Brinchang Cameron Highlands.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 09:33 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 09:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





the hasyims: Tragedi sungguh! <b>Di</b> pasar malam <b>Brinchang</b> <b>...</b>

Posted: 15 Oct 2012 10:38 PM PDT

Kami berroad trip, dari KL ke Penang, masuk pulau keluar pulau, langsung ke Perlis untuk makan malam di Kuala Perlis, patah balik ke Penang semula.
Esoknye, pekena nasik kandar di Penang, terus ke Taiping, makan durian pulak. Makan durian kat rumah opismate kitorang punye adik. Adik dia cikgu kat Taiping. Makan sampai tak kenal ape itu durian la... hahaha itu tipu... Dah kenyang, mencari hotel kat pekan Taiping.
Kat Taiping, sempat la kami meronda-ronda masuk Night Safari Zoo Taiping, makan di Doli restoran yang kononnye femes tu...

Esoknye, terus ke Cameron Highland.
Di sini la tragedi terjadi.
Kami ke pasar malam Brinchang. nak cari kudap-kudapan sebelum makan malam. Seronok. Tengok makanan pelik-pelik.... Sayur-sayur kat pasar ni murah gile. Kobis biasa yang besar macam kepala orang dewasa tu, baru 2 ringgit. Kalau kat sini, siap potong 4 lagi...

Pasar malam tu. Gambar sebelum kejadian.

Hahaha... sebenarnye, kami leka nak membeli makanan goreng-goreng ni la. Pergi ramai, si Thaqif, adik kami dukung. Yang Aiman pulak, berjalan sendiri ikut suka dia. Kejap pegang tangan embaah dia, kejap dengan ayah dia. Tapi entah macamane nak jadik kan....dalam pada kami leka tengok kakak-kakak ni menggoreng, dah membeli, sedar-sedar....
Aiman mane?
eh, tadi ade...
Aiman... Aiman...
Ah sudah! mane anak akuuuuuu

Jantung berhenti berdegup
otak tak berfungsi... lost...
lutut lemah... rasa tak larat nak lari...
Ya Allah... mane anak aku... dah la kat tempat orang ni....

Kami panik...
masing-masing melolong panggil Aiman..
mata memang carik budak berbaju merah....
tengok-tengok ade dalam ramai-ramai orang yang lalu lalang tu,
sah kompem tu anak aku...
terus lari kat dia... peluk dia...
hilang rasa nak marah dia sebab merayap sorang-sorang..

Rupe-rupanye, dia tersalah emak. Dia pun sebenarnye, tengah mencari kitorang.
Hai kau bang.... kau buat mak kau ni sakit jantung tau. tau tak?

Pengajaran buat kami dan buat Aiman jugak sebenarnye... hehehe kalau ingat-ingat balik, hai... seriau di buatnye... kelakarpun ade...
Lepas pada tu, memang Aiman pun tak pernah lepas tangan kitorang. siap cakap lagi, pegang la tangan abang kuat-kuat.... ha.. tau takut...

Ashgive.com: Berbuka Puasa Makan Steamboat <b>Di Brinchang</b> <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2012 11:02 AM PDT

Baru baru ni aku naik CH lagi.. sebab ada external auditor datang, boss soh ikut sekali tuk assist auditor tu.. time puasa ni sebenarnya tak suka sangat nak out station, tapi dah kena suruh so terpaksa je la pegi kan.. siapa la kita ni.. "aku urang kampung tiada apa apa, kuli kuli sahaja...bulih bah kalau kau!!"

Nginap kat hotel Titiwangsa Brinchang Cameron Highland.. bagusnya duduk hotel ni sebab dia provide tuk buka puasa dan sahur sekali.. ye la ni termasuk package dia, kalau orang yang tak puasa pun dia provide breakfast dengan diner la kot.. yang bestnya sahur dia hatar pegi bilik..

Audit dua hari.. first day tu dia lambat siap, so kitaorang pun pegi check in agak lewat.. nasib baik la weekdays, boleh walk in terus.. check in bukanya nak pegi bilik dulu, tapi terus pegi kat restoran dia kat bawah, masih dengan pakaian kerja.. dan ini la dia kitaorang berbuka dengan steamboat.. tak de nasik ok.. Hani muka orang lapar nasik!! tak boleh nak tukar menu sebab set tu je yang dia bagi dalam package, kalau nak nasi goreng goreng bagai bayar lain.. tapi aku lek je.. even tiap kali pun iftar selalu terus makan nasi, tapi yang ni pun kira okay hehehe.. Dia bagi tuk set tiga orang.. agak banyak jugak la, memang tak boleh masuk sekali harung dalam periuk ape tah nama dia tuh, kena buat dua tiga trip.. aku tak tahu apa, aku tuang je udang, ayam, ikan, sotong, taufu sayur semua hahaha.. aku dah lapar, tak tahan.. minum chines tea tak de rasa apa.. En. Zahrin pilot kitaorang tolong sekali.. dia ni pun jenis yang suka iftar dengan nasi kot.. tengok banyak lauk dan ada behun boleh sumbat sekali dalam steamboat, so dia pun okay je la.. lagi pun takdan nak mintak goreng goreng, dah lapar sangat hahaha.. Ha memang makanan tuk kesihatan la time ni, sayur sayur mushroom semua segar lagi.. ye la kan kawasan tanah tinggi, tempat orang tanam tanam sayur..

Tapi yang tak boleh bla tudung dia ni..dah nak tercabut da aku tengok.. pesen apekah itu, tak pernah lagi aku tengok gaya macam tu.. tu la banyak becakap, lapar sangat mengkali, pok pek pok pek.. pesen hana tajima la sangat hahahahaha...

Berasap, makan time panas panas.. kena makan cepat, sebab takut over cooked, boleh slow kan api tapi nak masuk second trip lagi.. cicah dengan sambal memang syok.. Ok malas la nak cakap lebih lebih.. bulan puasa hahaha

So, sesiapa yang nak mencari tempat berbuka puasa kat Brinchang Cameron Highlands, kat hotel Titiwangsa ada menyediaknnya, menu steamboat.. hidangan untuk kesihatan hahaha..

Time bukan bulan Ramadhan pun buleh.. menginap kat sini, dan makan disediakan.. mencari hotel kat Brinchang? nah alamat dia:
Hotel Titiwangsa,
Lot, 187 &188 Jalan Besar,
#9100 Brinchang Cameron Highlands,
Pahang Darul Makmur.
Tel: 605-4901188/ 4901189

Tag: Penghinapan di Brinchang Cameron Highlands, Hotel Cameron Highlands, Tempat makan sedap di cameron highlands, tempat makan steamboat di cameron highlands, masakan sayur segar

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved