ads

Jumaat, 23 November 2012

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


Ceritera Hidup Kami: Saujana <b>Janda Baik</b>, Pahang

Posted: 02 Nov 2012 03:33 AM PDT

Alhamdulillah...kami dapat berkumpul sefamili di Janda Baik, Pahang. Kiranya family gatheringlah nih. Kami telah menginap di Chemperoh Saujana Janda Baik. Chemperoh ni boleh memuatkan sehingga 20 orang dewasa dengan harga sewa RM700 semalam. Perjalanan dari Temerloh lebih kurang 1 1/2 jam. Kami lalu jalan biasa untuk menikmati kawasan perkampungan...yerlah...tu...banyak hutan juge..
Tempat ni memang best kalo pergi bersama2 famili. Seriuss sunyi dan sangatlah privacy. Kanak2 pun boleh mandi sungai instead of kolam, maybe lebih selamat...Airnya memang sejuk...tapi anak2 ni berendam berejam2 pun tak rasa sejuk. Boleh ke sini http://www.saujanajandabaik.com/ untuk info yang lebih tepat.
Kami yang paling awal sampai...tapi sesat gak nak cari saujana chemperoh nih. Sebabnya saya tak meneliti arahan untuk ke saujana janda baik nih dengan baik. Cari signboard saujana janda baik memang xde...Lam website kata, jalan ke saujana janda baik ni 1km seblum Saufiville,so..sepatutnya kami cari saufiville nih. (lain kali teliti betul2 ye mama izan). Erm biasalahkan...pengalaman mengajar kita untuk lebih baik..betul tak?
adam dan amirul berdua jer..x tahulah apa xtvt mereka ni..
bapa2, anak2 memang x dpt dipisahkan dgn air...
Seronok jer mereka ni main air, sampai jer sume terus tukar uniform nak mandi...bukan selalu dapat main airkan. So, berendam berejam pun xde hal..ok.. jer..bukan setakat anak2 jer..bapak2 pun kemain lagi main simbah2nyer..sungai ni bebetul depan chemperoh saujana janda baik.

berderet kereta 5 beradik sebelah suami saya..
 inilah rupanya rumah chemperoh di Saujana Janda Baik...
Petang nak ke magrib tu, suami saya dah siap2 hidupkan api nak bakar2 ayam, ikan, dan macam2 lagi. Tapi x sempat amik gamba. Walaupun disediakan tempat makan, kami tak guna pun...kanak2 ramaikan, so lebih sesuai dan selesa makan diberanda jer. Tak banyak pun yang saya makan, saya tak berapa selera masa ni, mungkin sebab tangan saya yang terseliuh sakit nih..so..agak moody..
separuh tidur didalam..separuh tidur diberanda...kami anak beranak tidur diberanda nak merasai pengalaman yang baru...sejuknyer x terkata...
pandangan dari pintu masuk....
Saujana Janda Baik, Pahang ni mempunyai padang yang agak besar sesuai nak buat family day di sini. Anak2 pun seronok berlarian di sini.
Papa long dan anak2 lelakinya tidur dalam khemah...

x tahu bunga apalah nih...
tempat makan barbeku pun disediakan...
Esoknya, bangun jer tidur terus ke sungai kanak2 ni...mak2nyer pula sibuk menyediakan brekfes..
di pagi ahad...bangun pagi terus nak berendam dalam sungai..
pose istimewa untuk teman2 pengunjung...
sejuklah...janganlah simbah air kat mama...grr..grr

dah siap mengemas nak balik..inilah bahagian dalam rumah...
Rasanya anak2 ni tak puas lagi main air...mereka ni brenti main pun kerna hujan dah turun...kami pun bersiap2 dan kemas2 mana-mana yang perlu. Cukuplah sudah cuti2 kali nih...moga diberi rezeki untuk menikmati keindahan ciptaan Yang MaHa Esa...ok..cukup untuk kali ini..zai jian..

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Blog <b>Jengka</b>: <b>di</b> felda <b>jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 20 Nov 2012 01:14 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 5 - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2012 03:23 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 6 - Google Blog Search

Posted: 23 Oct 2012 01:31 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 6</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 17 - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 17</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 07:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RAKYAT MARHAEN: <b>Felda</b> Gawat: BN Tumbang <b>di</b> Pahang, Johor <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2012 05:56 AM PDT

Oleh Mohd Nasaie Ismail
 Pilihanraya 1999 diadakan dalam suasana politik negara panas pasca pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998. Pilihanraya yang diadakan setahun berikutnya iaitu 29 November 1999 ternyata memberi kesan besar kepada undi BN khususnya di kerusi-kerusi Melayu.
Pahang negeri yang sejuk suam politiknya dikejutkan dengan kemenangan Barisan Alternatif di 8 kerusi dun, iaitu 6 PAS, 1 DAP dan 1 KeAdiLan. Daripada 8 kerusi dun tersebut, 5 daripadanya adalah kawasan Felda iaitu dun Jengka, Paya Besar, Tahan, Guai dan Chini. Dun Jengka yang dimenangi Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, sepenuhnya Felda. Dun Paya Besar hampir separuh pengundi Felda, Dun Tahan sekitar 30 peratus pengundi Felda di dua buah rancangan Felda dan Chini juga lebih 50 peratus kawasan Felda.
Penulis mengikuti dekat perubahan di dun Jengka. Daripada 10 pusat pengundian, PAS memenangi enam daripadanya iaitu peti undi Jengka 11,15,17,18, 19 dan Bandar Jengka. Di Peti undi Jengka 14, 16, 20 dan 21, Pas kalah, tetapi saluran dua ada yang menang dan peningkatan undi juga naik mendadak. Di peti undi Felda Jengka 16, cula yang dibuat selepas pilihanraya menunjukkan hampir setiap rumah peneroka ada pengundi PAS. Samada ibu-bapa, anak atau menantu. Hatta di rumah pemimpin-pemimpin utama UMNO cawangan pun ada pengundi PAS dikalangan anak dan menantu peneroka.
Formula yang sama berlaku dihampir setiap dun yang dimenangi oleh Barisan Alternatif ketika itu. Bermakna, kawasan Felda dimenangi oleh undi anak muda yang membuat perubahan. Majoriti generasi kedua dan ketiga Felda ini tinggal di luar khususnya Lembah Klang, Seremban, Seberang Perai dan Johor Bahru. Gelombang reformasi di Lembah Klang telah dibawa balik ke kampung dan perubahan telah berlaku. Oleh itu, sejarah terbukti, Felda boleh berubah!
Dalam pilihanraya 2008, PAS kalah di dun Jengka, tetapi saluran dua dan tiga menang di 9 daripada 13 peti undi anak muda ini. Ini mengambarkan masa depan di kawasan Felda ini cerah. Ini berlaku ditengah gelombang Tsunami 2008 yang tidak disedari oleh pengundi Melayu dan luar bandar. Pasca 2008, kehangatan politik negara lebih besar dan luas kesannya berbanding Reformasi 1999.
Formula kemenangan BA di 5 daripada 8 dun BA di Pahang akan kembali berlaku pada pilihanraya ke-13 ini. Malah ia akan meluas ke Johor dan Negeri Sembilan yang menjadi kubu UMNO. Setidaknya ada dua faktor besar akan mempengaruhi perubahan ini. Pertamanya gelombang panas 'perubahan pasca Tsunami 2008' akan dibawa balik oleh pengundi luar Felda. Jika Reformasi 1999 hanya di Kuala Lumpur, tetapi Tsunami 2008 telah merubah Johor dan Negeri Sembilan dengan kemenangan beberapa dun.
Ditambah dengan kecamukan isu FGV mutakhir ini yang diperhatikan oleh pengundi muda melalui FB dan media baru. Keduanya faktor ketuaan saluran satu yang akan mengakibatkan berkurangan pengundi tetap BN. Di Felda Bukit Besar, Kulai, jumlah peneroka 450 orang lebih kurang.
Yang berbaki masih hidup sekitar 60 orang. Kebanyakan Felda di Johor seperti Bukit Ramun, Taib Andak, Tenggaruh dan lain-lain, jumlah peneroka hanya tinggal sekitar 25 peratus sahaja. Bakinya meninggal dunia. Begitu juga Felda-felda di Pahang dan Negeri Sembilan, peneroka sudah ramai meninggal dunia. Maka pengundi generasi kedua, ketiga dan keempat akan membentuk lebih 75 peratus undi. Lebih besar daripada pengundi peneroka yang berbaki.
Hal inilah yang akan menggugat BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Jika Felda di Pahang boleh berubah pada pilihanraya 1999, kenapa tidak hal yang sama akan berlaku di Johor dan Negeri Sembilan pada pilihanraya kali ini, kerana faktor yang sama sedang melanda kawasan Felda hari ini. Malah lebih besar lagi. Di Pahang, hanya parlimen Kuantan dan Indera Mahkota sahaja tidak ada Felda. Baki 11 parlimen lagi mempunyai Felda yang banyak termasuk Pekan yang diwakili Perdana Menteri. Dua dun dalam parlimen Pekan pernah dimenangi PAS iaitu Kuala Pahang dan Chini. Dalam isu FGV, peneroka teramai yang menolak pinjaman dipaksakan untuk membeli saham ialah daripada Jengka dan Chini. Dalam kes sama Felda berkait isu penipuan gred sawit pun ramainya daripada Chini.
Inilah beberapa gambaran umum dan khusus berkait kawasan Felda untuk pilihanraya yang akan datang. Sebelum ini, analisis politik di ketiga negeri ini akan meletakkan Felda sebagai aset tetap BN dan menjadi penyebab Pakatan Rakyat sukar memenangi negeri tersebut. Tetapi jika formula kemenangan B.A di Pahang 1999 ini diambil kira, maka BN bukan sekadar boleh tergugat di tiga negeri ini, silap hari bulan pengundi Felda akan menjadi sebab tumbangnya BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Harus diingat, pengundi di Felda majoritinya bukan lagi peneroka, tetapi generasi kedua dan ketiga.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 6</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 03:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 11:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]3) FELDA Dahlia Jengka 3 4) FELDA Kemboja Jengka 4 5) FELDA Kekwa Jengka 5 6) FELDA Keembong Jengka 6 7) FELDA Kenanga Jengka 7 8) FELDA Kesidang Jengka 8 9) FELDA Kesumba Jengka 9 10)FELDA Mawar Jengka 10 11) FELDA Melati Jengka 11 ... Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4. Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Feb 2012 12:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 02:03 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gerakan Selamatkan <b>Felda di Jengka</b>, Khamis ini

Posted: 06 Dec 2011 12:36 AM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran 'Gerakan Selamatkan Felda' peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob dan Pengerusi Badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa), Razman Zakaria dijangka memberikan penerangan mengikut pengalaman masing-masing.

"Program ini akan bermula dengan solat Maghrib dan solat hajat yang akan dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man disusuli dengan sesi penerangan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Program itu akan diteruskan ke Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUISZM) di Taman Melewar pada 10 Disember dan ke Segamat pada 11 Disember dan akan bergerak ke negeri-negeri lain.

Selain itu, Mazlan turut memberitahu, pada 20 Disember pula, Anak akan mengetuai kira-kira 30 peneroka Felda di seluruh negara untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri mendesak jawatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Datuk Sabri Ahmad sebagai Pengarah Urusan FGVH dilucutkan.

Ia rentetan daripada kempen mansuhkan Isa yang mengumpul tandatangan bantahan peneroka Felda terhadap Isa yang dilancarkan 18 Oktober lalu.

"Dalam memorandum kepada Datuk Seri Najib Razak, kita mendesak Isa dan Sabri digugurkan daripada jawatan masing-masing serta mendesak kerajaan membatalkan cadangan penyenaraian FGVH," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Tegas Mazlan lagi, sekiranya tiada sebarang tindakan daripada Najib, Anak akan mendapatkan perintah mahkamah agar melarang Felda melakukan penyenaraian itu.

Ianya akan dilakukan sebelum mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dijangka pada 5 Januari tahun hadapan.

"Kita telah berbincang dengan pihak peguam mengenai tindakan mahkamah ini dan jika tak ada respon dariapda Perdana Menteri, kita akan abil tindakan mahkamahlah kerana penyenaraian ini melibatkan cagaran aset peneroka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Wangsa Setia: MEMANG TAK MUSTAHIL BAGI TUAN IBRAHIM

Posted: 27 Jan 2012 05:16 AM PST

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang mustahil di zaman Barisan Nasional (BN), tidak semestinya mustahil di zaman Pakatan Rakyat (PR) terutama masalah tanah. Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang itu. 

Ketika BN memerintah pun, Datuk Tuan Ibrahim dapat membuktikan bahawa sesuatu yang mustahil dilakukan terhadap tanah hak milik peneroka Felda boleh berubah jadi tidak mustahil hasil kebijaksanaan PR dan PAS mengambil kesempatan atas kesempitan.

Jika diikutkan syarat hak milik tanah oleh seseorang peneroka Felda, mereka tidak boleh menjual atau memindahkan nama kepada pihak lain, kecuali kepada waris terdekat. Mustahil peneroka boleh menjual tanah ladang mereka seluas 10 ekar dan tapak rumah seluas suku ekar kepada pihak lain.

Tapi atas semangat Datuk Tuan Ibrahim bahawa yang mustahil itu boleh direalisasikan, maka tergadailah hak seorang peneroka di Felda Jengka 13 ke atas tanah ladang, tapak rumah beserta rumahnya sekali dengan harga hanya RM80,000. Perkara ini terdedah ketika kempen Pilihanraya Kecil DUN Kerdau, Pahang pada Mac 2011. Boleh baca di SINI.

Apa yang mustahil menjadi tidak mustahil kerana peneroka itu diikat dengan satu perjanjian dengan peguam, dan membelakangkan syarat yang dikenakan oleh Felda dan Kerajaan Negeri kepada peneroka berkenaan. Peguam itu menerima pula bayaran sebanyak RM10,000 yang dipotong daripada bayaran RM80,000 itu. Maka peneroka malang itu hanya menerima RM70,000 bagi 10 ekar ladang sawitnya yang mengeluarkan hasil, serta rumah dan tapak rumah suku ekarnya di tanah rancangan Felda berkenaan.

Dulu peneroka itu memikirkan mustahil beliau boleh menjual tanah rancangan Felda yang disertainya sejak lebih 20 tahun, tetapi kemustahilan itu direalitikan oleh Datuk Tuan Ibrahim ketika peneroka itu dihimpit masalah kewangan dan mencari jalan untuk keluar dari masalahnya. Atas nama isterinya, Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah peneroka malang itu. Maka tidak ada yang mustahil bagi PR, biarpun ketika BN masih memerintah.

Jika ditakdirkan PR memerintah negara nanti, apakah mustahil lagi jika seluruh tanah peneroka Felda bertukar tangan kepada pemimpin-pemimpin pakatan itu yang sudah lama menunggu masa untuk menguasai sesuatu yang diidam-idamkan selama ini? Mereka bukan sekadar mengidamkan Putrajaya. Menawan Putrajaya itu hanya simbolik kepada usaha mereka yang lebih besar – menyambar apa sahaja peluang yang mustahil dilakukan di zaman BN memerintah, tetapi bakal tidak mustahil lagi apabila pakatan pembangkang menguasai negara.

Maka tergelaklah saya membaca beberapa ungkapan Datuk Tuan Ibrahim seperti diperbesarkan Harakah hari ini : 

"Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan," 

KOMEN SAYA – Niatnya untuk membeli tanah peneroka Felda Jengka 13 itu dengan harga yang cukup murah dan mengelak daripada terikat dengan syarat pemilikan tanah Felda, dan niatnya itu tertunai hasil kesungguhan mengikat peneroka itu dengan satu perjanjian dengan pihak peguam. Maka terbanglah peneroka itu dari tanah dan rumahnya, tapi hajat nak menjelajah bulan tak juga kesampaian dengan berbekalkan wang RM70,000. Kasihan. 

Kata Tuan Ibrahim lagi : "…janji azam, niat ikhlas dan keyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik di Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak". 

KOMEN SAYA – maka lot rumah peneroka di Jengka 13 itu bertukar tangan kepada isteri Tuan Ibrahim, begitu juga tanah 10 ekar yang telah diusahakannya selama berpuluh tahun. Itulah hasil kajian mendalam PAS Pahang bagaimana mahu menukar hak milik tanah peneroka. Kasihan. 

Banyak lagi gurauan Tuan Ibrahim boleh dibaca dan dimomokkan di SINI.

Tuan Ibrahim juga menyokong Anwar Ibrahim menyaman Utusan Malaysia RM50 juta, sebagai tindakan yang menurutnya tepat bagi mempertahankan maruah yang sering diperkotak-katikkan di dada akhbar terbabit dan mempertahankan maruah diri yang "telah dirosakkan dan diaibkan sebegitu rupa".

Tuan Ibrahim pula bila lagi nak ambil langkah yang sama terhadap Utusan? Bukankah dia juga ada kata nak saman Utusan kerana memainkan isu tanah peneroka di Felda Jengka 13 ini menjelang pembuangan undi di Kerdau dulu? Hingga kini beliau masih membisu.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

AMKNS: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 09:16 PM PDT

Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

RAKYAT MARHAEN: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 05:16 AM PDT


(Masalah ini bukan  di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


Apa Yang Tersirat: Orang Minyak Dari Sabah Ditahan <b>Di Bentong</b> <b>...</b>

Posted: 23 Nov 2012 03:36 AM PST

Polis berjaya menyelesaikan misteri orang minyak yang digembar-gemburkan berlaku pertengahan tahun lalu menerusi pengakuan daripada suspek yang ditahan pada 14 November lalu.
Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Abdul Aziz Salleh berkata, hasil siasatan ke atas suspek berusia 42 tahun dan berasal dari Tambunan, Sabah itu berjaya menemui bukti lelaki terbabit melakukan 13 kes melibatkan jenayah rogol, bunuh dan samun.
Menurutnya, suspek dipercayai melakukan enam kes rogol dan empat kes bunuh melibatkan lima kematian yang berlaku sejak Mac 2009 hingga 14 November lalu.
"Suspek yang kini masih ditahan reman sehingga 27 November dilaporkan tidak mempunyai masalah mental dan memberi kerjasama baik kepada polis yang menjalankan siasatan.
"Selain 13 kes itu, polis juga sedang menjalankan siasatan melibatkan beberapa lagi kes pecah rumah yang dipercayai dilakukan suspek," katanya.
Beliau berkata demikian sebelum Majlis Serah Terima Tugas Ketua Polis Daerah Bentong di Bilik Mesyuarat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Bentong, dekat sini.
Abdul Aziz berkata, hasil siasatan mendapati suspek sebelum ini pernah bekerja di kilang dan pencuci kereta, namun kemudiannya tidak mempunyai pekerjaan tetap sejak tiga tahun lalu.
Katanya, polis percaya dalam tempoh itu suspek menjalankan kegiatan jenayah yang dilaporkan.
"Bagaimanapun sebelum penangkapannya, suspek tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau.
"Menerusi bukti yang ada polis yakin dapat mendakwa suspek atas kes yang dilakukan selama ini," katanya.
Pada 14 November lalu, suspek berjaya ditahan di hutan belakang Taman Hussein, dekat sini, oleh tiga anggota polis berpangkat konstabel dan seorang orang awam ketika cuba meninjau kawasan perumahan di situ menggunakan teropong.
Dalam kejadian itu, seorang anggota cedera di bahagian leher akibat dilibas dengan pisau Rambo oleh suspek.

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:36 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2012 07:42 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

AKU DAN KEHIDUPANKU: Aku <b>di</b> Seri Malaysia <b>Rompin</b>

Posted: 30 Oct 2012 02:03 AM PDT

Ketika orang lain sibuk dengan ibadah kurban,
aku dah sampai di sempadan Pahang.
Aku check-in di Hotel Seri Malaysia Rompin.
Hotel kegemaranku dan pilihan nombor satuku.
Tapi anak2 tak suka hotel sebegini.
Dan aircondnya tak berapa nak sejuk.
Tapi aku tak kisah itu semua.
Yang penting ada katil dan bilik air.
Disebabkan cuti hari raya,
Proses pendaftarannya mudah dan pantas.
Aku dapat bilik dekat dengan lobi.
Jadi ada free WiFi sampai ke dalam bilik.
Dibelakangnya pula ada kolam renang cetek.
aku boleh tengok dari dalam bilik sahaja.
Hotel Seri Malaysia Rompin.
30 km jauhnya daripada pekan Kuala Rompin.
Tiada apa2 yang menarik di sekitar hotel.
Petang itu aku drive sampai ke Kuala Rompin.
Bersantai di Pantai Hiburan.
Juga mencari gerai menjual udang galah.
Restoran Azizah di Leban Chondong.
Yang semakin famous lepas masuk Majalah 3 beberapa bulan lepas.
restoran tu tak pernahnya buka.
Mungkin sibuk dengan kurban Aidiladha gamaknya.
dan tiada aktiviti2 lain yang menarik,
aku layan Instagram dan Waze di iPhone.
Ada sahabat bloggerku turut berada di Rompin rupanya.
Tapi tak berkesempatan nak berjumpa dengannya.
Awal pagi Sabtu aku dah check-out.
Walaupun ada kupon breakfast percuma,
aku ada tempat breakfast lebih istimewa.
Itulah antara tujuan aku singgah di Rompin.

06 di brinchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 09:58 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2012 09:52 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 May 2012 09:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:38 AM PST

URL Sumber Asal :-

Travelog aie & sha: Kempunan bermalam <b>di</b> Puncak <b>Brinchang</b>

Posted: 21 Nov 2011 08:10 AM PST

Selepas di Port Dickson, kami kali ini ke Cameron Highlands pula dengan rancangan asal untuk bermalam di puncak Gunung Brinchang. Malang buat kami apabila hajat untuk menikmati pemandangan dari puncak Gunung Brinchang pada waktu pagi tidak kesampaian kerana jalan ke puncak Brinchang ditutup akibat berlaku kejadian tanah runtuh.
Yang peliknya, kami hanya dapat melihat kain rentang amaran yang memberitahu jalan ke puncak Brinchang ditutup ketika kami sudah sampai hampir separuh perjalanan. Agak kecewa juga kerana kami tidak diberi amaran sejak awal-awal lagi. Sepatutnya amaran perlu diletak di simpang masuk dari jalan besar ke laluan Gunung Brinchang, bukannya di pertengahan laluan ke sana.
Dengan tertutupnya laluan tersebut, maka laluan untuk ke 'starting point' ke Gunung Irau juga ditutup. Menurut apa yang kami lihat pada amaran tersebut, laluan itu akan ditutup sehingga 1 Januari tahun depan.
Dengan perasaan yang hampa, kami terpaksa berpatah balik dan bermalam di Kem Sungai Pauh yang sepatutnya menjadi lokasi penginapan kami pada malam kedua. Kami sudah tiada pilihan lain kerana waktu ketika itu sudah menunjukkan jam 2 pagi.
Kem Sungai Pauh diurus tadbir oleh Jabatan Hutan Cameron Highlands. Kem ini lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti bilik air, surau, bekalan elektrik dan tempat untuk berbarbeque. Ketika kami sampai, kem ini agak lengang, cuma ada tiga buah khemah yang kelihatan.
Bagi yang tidak pernah berkunjung ke kem ini, jika anda dari pekan Brinchang, ambil susur keluar ke kiri di Smokehouse Guest House. Anda kemudian akan melalui bangunan Telekom Malaysia sehingga tiba di sebuah bulatan (round about) kecil, ambil pukul 3 dan terus memandu sehingga ternampak pintu gerbang Jabatan Hutan yang terletak betul-betul di selekoh jalan tersebut.
Tapak perkhemahan ini dibuka 24 jam dan mempunyai tapak letak kereta yang luas. Bayaran masuk dikenakan adalah RM10 seorang untuk sekali masuk dan bagi setiap kumpulan, bayaran tambahan sebanyak RM20 dikenakan sebagai caj penggunaan kemudahan air dan elektrik. Ekspedisi kami kali ini ditemani seorang teman rapat, Ja dan ini bermakna jumlah yang kami terpaksa bayar adalah RM50. Walaupun agak mahal bagi kami, namun kami rasakan ianya berbaloi.

Maka kami pun bermalamlah di Kem Sungai Pauh dan kerana kempunan bermalam di puncak Brinchang, kami bercerita semula kisah-kisah lama ketika bermalam di puncak tersebut suatu ketika dahulu sehingga kami tertidur.

Walaupun tidur agak lewat, namun kami bangun awal keesokan harinya. Dingin yang menggigit tubuh membuatkan kami bersemangat hendak menjelajah Cameron Highlands.  Memang kami tidak merancang untuk membuat sebarang aktiviti berat, kami cuma ingin jalan-jalan sahaja.

Sebenarnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan di Cameron Highlands. Bagi peminat aktiviti mendaki, Selain Gunung Brinchang dan Irau, Gunung Berembun, Perdah dan Jasar antara yang sering menjadi sasaran para pendaki tegar. Ketiga-tiga puncak tersebut boleh ditawan dalam masa satu hari sahaja. Namun itu semua sudah kami lakukan beberapa kali dahulu. Kedatangan kami kali ini hanya untuk makan angin.

Destinasi pertama kami adalah di kebun-kebun strawberry. Sinonim dengan Cameron Highlands, kebun-kebun strawberry di sini walaupun produk-produknya hampir serupa namun persekitaran yang disajikan adalah berbeza-beza. Setiap kebun mempunyai identiti mereka tersendiri dan ia kelihatan menarik buat mereka yang suka dan pandai menghayati keindahan alam.

Antara kebun strawberry yang terdapat di Cameron Highlands adalah EQ Strawberry Farm, Raju's Hill Strawberry Farm, Kok Lim's Strawberry Farm, Kasimanis Strawberry Farm dan Healthy Strawberry Farm. Kesemua kebun strawberry ini terletak di Pekan Brinchang.

Selain strawberry, ada sesetengah kebun tersebut turut mempamer dan menjual pelbagai jenis pokok kaktus. Namun lebih berbaloi jika anda ke kebun kaktus sendiri seperti di Cactus Point dan Cactus Valley. Bermacam-macam jenis kaktus ada, daripada yang biasa kita lihat sehinggakan kepada bentuk-bentuk pelik yang kita tak pernah lihat.

Tak tahan melihat kecomelan kaktus-kaktus kecil, Sha sempat membeli tujuh pokok kaktus dengan harga RM10. Itu yang kecil, memang murah. Bagi yang bersaiz besar, harganya boleh mencecah RM100-RM200 untuk satu jenis pokok.

Selepas puas melihat strawberry dan kaktus, kami kemudian ke Time Tunnel yang terletak berhampiran dengan Kok Lim's Strawberry Farm, Brinchang. Time Tunnel atau 'terowong masa' merupakan sebuah muzium yang diusahakan oleh seorang anak tempatan bernama See Kok Chan. Muzium ini menghimpunkan pelbagai barangan antik dan kisah-kisah sejarah di Cameron Highlands.

Dengan himpunan peribadi pelbagai barangan antik yang berharga, Kok Chan berjaya membuat setiap pengunjung yang datang menggamit semula memori silam terutama mereka yang berusia emas dan mereka yang menggemari barangan antik. Muzium ini memang menakjubkan dan sukar digambarkan dengan kata-kata. Hendak tahu apa yang ada di sini, anda perlu datang sendiri dan nikmatinya. Bayaran masuk ke muzium ini adalah sebanyak RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak.Di luar muzium, Kok Chan menyediakan sebuah kafe dengan berkonsepkan kopitiam lama dengan didekorasi  barangan terbuang dan antik. Antara yang menarik adalah penggunaan mesin jahit lama bagi menggantikan meja makan. Harga makanan dan minuman berpatutan dan rasanya juga sedap. Di sini anda patut mencuba kopi panas dengan perasa strawberry, memang ada umph!Destinasi berikutnya adalah di Air Terjun Robinson yang terletak di Tanah Rata. Untuk ke sini anda perlu treking selama lebih kurang 20 minit. Kami tiba ketika hujan masih lagi turun dan hasilnya, kami dapat melihat air terjun tersebut dalam keadaan yang sangat menggerunkan dengan airnya yang keruh dan mengalir dengan begitu deras. Walaupun ketika cuaca baik sekalipun, air terjun ini memang tidak sesuai untuk aktiviti  bermandi-manda.

Ketika senja mula menjengah, kami kemudian bergegas ke pasar malam di pekan Brinchang untuk membeli sedikit makanan untuk makan malam. Pasar malam di sini lebih kurang sama sahaja dengan pasar malam-pasar malam di tempat lain. Namun istimewanya di sini adalah buah-buahan dan sayur-sayurannya yang segar dan dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari tempat-tempat lain. Jagung mentah menjadi pilihan kami untuk dibawa balik ke tapak perkhemahan bagi memeriahkan lagi aktiviti barbeque.

Dengan beberapa ketul ayam yang telah diperam dan dibawa siap-siap dari rumah, ditambah lagi dengan jagung mentah yang baru dibeli dari pasar malam Brinchang, hidangan kami malam itu begitu menyelerakan. Teh o panas melengkapkan lagi santapan kami pada malam yang dingin itu.

Sengaja kami bangun lewat pada keesokan harinya. Plan kami pada hari itu cuma mahu singgah di Ladang Teh BOH di Habu semasa perjalanan pulang ke Shah Alam nanti. Kami memanfaatkan baki masa yang masih ada dengan menghayati sebaik-baiknya persekitaran di kawasan tapak perkhemahan Sungai Pauh itu. Berbanding dengan tapak-tapak perkhemahan lain yang pernah kami kunjungi, ternyata Kem Sungai Pauh adalah yang terbaik setakat ini. Bukan sahaja dari segi kemudahan asas yang disediakan, malah persekitaran yang disajikan.

Lebih kurang waktu tengah hari baru kami bersiap menurunkan khemah dan berkemas untuk ke destinasi berikutnya. Ladang Teh BOH yang terletak di Habu merupakan ladang teh paling popular di Cameron Highlands selepas Ladang Teh Bharat dan Ladang Teh Sungai Palas. Terletak 14 kilometer dari Tanah Rata,

Ladang Teh BOH memberi peluang kepada pengunjungnya untuk melihat sendiri bagaimana daun teh diproses di kilangnya. Selain menyediakan kawasan untuk melihat pemandangan ladang teh (view point), di sini anda juga berpeluang untuk menikmati teh segar di sebuah kafe berhampiran dengan kilang tersebut sambil menghayati pemandangan indah hamparan ladang teh yang menghijau di sana.

Selepas puas mengambil gambar dan menjamu mata, kami kemudian bertolak ke pekan Ringlet untuk makan tengah hari sebelum pulang ke Shah Alam.

Full content generated by Get Full RSS.

Telor Power!: Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





Full content generated by Get Full RSS.

Blog MamaEma: Jom Makan <b>Di</b> Kedai Pak Nik, <b>Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2011 12:00 AM PST

salam

selepas dah rehatkan diri kat bilik
perut dah mula berbunyi
tak daya nak menahan lapar dengan cuaca sejuk ni...

terpaksalah kejutkan si adik dari tidur
itu pasal macam moody saja mukanya..
tak puas tidurlah katakan....


di mana-mana tempat ada saja orang kelantan buat bisnes kan..
kalau datang sini... kami akan singgah makan tengahari kedai Pak Nik ni
dari hotel pun tak jauh mana
tapi kena naik kereta jugalah...
nak jalan kaki.....tak terlarat....


hah, banyak dapat sijil penghargaan tu


horeyyyyy
sudah mari...
ikan bakar pari....


tak buka-buka cermin mata hitam kakak
mentang-mentanglah baru dibelinya kat strawberry farm
sejuk-sejuk pun minum ais...


wah, lalat pun nak join sama
best masakannya...habis lauk saya belasah...


still bad mood lagi si adiknya...


selesai sudah bab makan ni...

breakfast kitaorang singgah saja kedai mamak
makan nasi lemak dan juga roti canai

Full content generated by Get Full RSS.

Potret Kasih 2: Sara Bersama Tok Ma <b>di Brinchang</b>, Cameron <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 06:00 AM PDT


Salam....

Sekarang ni kami sedang bercuti2 bawa anak2 di Cameron Highland sempena musim cuti sekolah...... Ni first time sarah datang kesini... dulu2 masa ke sini sarah belum lahir lagi.... dan kali ni, kami datang lagi ke sini, utk menghirup udara segar dan nak menikmati buah strawberi segar!! Tapi esoklah...... hari ni baru sampai so kami bersantai2 kat sini dulu...

Cuaca di Brincang Cameron Highland sangat nyaman.... dan sangat segar sekali!!! dan kami akan menghabiskan masa percutian selama 3 hari 2 malam di sini...

Gambar yang saya rakam kan ketika sara bersama Tok ma nya... rasanya belum ada gambar sara bersama tok manya lagi setakat ni... so saya sangat eksited letakkan gambar sara bersama my mil buat kenangan...


Sara sangat excited dan sedang tunjuk apa saja yg dia nampak pada tok manya....

Sementara kami sedang bercuti2... so kami ingin mengucapkan selamat bercuti buat semua!!!!

( update from hotel in Brinchang, Cameron Highland!!! )

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 09:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 09:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 09:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:53 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2012 11:56 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. Hari apakah Pasar ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 09:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2012 09:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]23 Januari 2012 Masa : 0615 Hrs Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah. Lokasi: Menara Gunung Brinchang. sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy ...

Pasar Malam, <b>Brinchang</b>. Cameron Highland. Malaysia <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2012 12:05 AM PDT

Hi kawan-kawan, kali ini nak kongsikan cerita tentang Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland. Ianya juga merupakan tempat tumpuan untuk membeli belah apabila bercuti di Cameron Highland ini. 
Hari apakah Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland beroperasi?
Waktu operasi Pasar Malam Brinchang ini ialah setiap hari Sabtu. Tetapi apabila musim cuti sekolah, pasar malam ini dibuka setiap hari sepanjang cuti sekolah seawal jam 4 petang. kalau nak cuti sekolah tu, Jumaat petang dah mula operasi Pasar Malam Brinchang ini. 
Apakah yang ada dijual di Pasar Malam Brinchang, Cameron Highland? 
Apa yang dijual di Pasar Malam Brinchang ini sama seperti pasar malam di tempat kita juga. Makanan, pakaian,sayuran,buahan semua ada dijual. cuma mungkin keunikannya kualiti sayuran,buahan yang dijual tidak sama seperti di pasar malam tempat kita. Lagi satu suhunya yang dingin menjadikan kelainan.
Di bawah ada beberapa gambar untuk kawan-kawan melihat bagaimana keadaan Pasar Malam Brinchang ini.

Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 10:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 09:59 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Ada Apa <b>di</b> Pasar Malam <b>Brinchang</b> Cameron Highlands

Posted: 23 Mar 2012 06:09 PM PDT

Kalau pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands jangan lupa singgah di pasar malam yang bertempat di Brinchang. Macam-macam ada kat sini. Jom kita tengok.

Sedap betul benda alah dadih perasa strawberi ni. Memang cukup lembut dan juga of course sedap rasanya.

Nasi ayam pun ada. My daughter, Afiqah memang suka betul maybe sebab kat sini sejuk, apa-apa pun sedap kan. Harganya sama aja dengan kat pasar malam kat mana-mana.

Teh memang terkenal lebih-lebih lagi kat Cameron Highlands.

Jagung kat sini memang sedap sangat, memang tak boleh nak lawan kat tempat lain. Tengok le warnanya, kuning dan putih.

Jambu epal ni sungguh unik tapi kalau tak silap benda alah ni bukan dari Cameron Highlands tapi from Perak.

Pelbagai jenis buah-buahan ada.

Madu pun tidak boleh dipisahkan dengan Cameron Highlands. Yang dalam hutan ada, yang kat pokok besar tualang pun ada, yang putih tu lupa pula.

Kalau datang ke sini tak sah kalau tak beli stawberi kan?

Beg-beg pun ada tapi yang corak-corak strawberry memang banyak.

Baju-baju pun ada.
Yang goreng-goreng, pelbagai jenis ada, pilihlah yang mana berkenan di hati.

Jalan kat sini memang cukup sesak. By the way, kalau tak silap pasar malam kat sini from kul 5.00 petang hari Jumaat dan Sabtu tapi kalau cuti sekolah, tiap-tiap hari ada.

Beli le bunga kesian kat dia. Apa-apa pun, begitulah sedikit sebanyak gambar yang saya nak kongsikan yang boleh kita boleh dapati di pasar malam Brinchang Cameron Highlands.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 09:33 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 10:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 09:59 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Ada Apa <b>di</b> Pasar Malam <b>Brinchang</b> Cameron Highlands

Posted: 23 Mar 2012 06:09 PM PDT

Kalau pergi berjalan-jalan di Cameron Highlands jangan lupa singgah di pasar malam yang bertempat di Brinchang. Macam-macam ada kat sini. Jom kita tengok.

Sedap betul benda alah dadih perasa strawberi ni. Memang cukup lembut dan juga of course sedap rasanya.

Nasi ayam pun ada. My daughter, Afiqah memang suka betul maybe sebab kat sini sejuk, apa-apa pun sedap kan. Harganya sama aja dengan kat pasar malam kat mana-mana.

Teh memang terkenal lebih-lebih lagi kat Cameron Highlands.

Jagung kat sini memang sedap sangat, memang tak boleh nak lawan kat tempat lain. Tengok le warnanya, kuning dan putih.

Jambu epal ni sungguh unik tapi kalau tak silap benda alah ni bukan dari Cameron Highlands tapi from Perak.

Pelbagai jenis buah-buahan ada.

Madu pun tidak boleh dipisahkan dengan Cameron Highlands. Yang dalam hutan ada, yang kat pokok besar tualang pun ada, yang putih tu lupa pula.

Kalau datang ke sini tak sah kalau tak beli stawberi kan?

Beg-beg pun ada tapi yang corak-corak strawberry memang banyak.

Baju-baju pun ada.
Yang goreng-goreng, pelbagai jenis ada, pilihlah yang mana berkenan di hati.

Jalan kat sini memang cukup sesak. By the way, kalau tak silap pasar malam kat sini from kul 5.00 petang hari Jumaat dan Sabtu tapi kalau cuti sekolah, tiap-tiap hari ada.

Beli le bunga kesian kat dia. Apa-apa pun, begitulah sedikit sebanyak gambar yang saya nak kongsikan yang boleh kita boleh dapati di pasar malam Brinchang Cameron Highlands.

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 09:33 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 09:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

Gunung <b>Brinchang</b>

Posted: 25 Jan 2012 08:40 PM PST

23 Januari 2012   Masa : 0615 Hrs
Cuaca : Sangat baik , berangin dan bersuhu rendah.
Lokasi: Menara Gunung Brinchang.

sebenarnya entri ni khas untuk Cik Ujie kita, kerana dia teringin sangat nak tengok suasana di mossy forest.

Seawal pagi lagi wa dan sifu wa,bergerak ke destinasi pilihan iaitu ke gunung brinchang, dengan bekereta.
Cuaca agak sejuk,bukan memang sejuk giler,sampai wa terketar2 juga lah dibuatnya sehingga menusuk ke tulung sum-sum wa. tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk wa belajar kemahiran seni fotografi ni.

Berbekalkan azam dan semangat jiwa yang kental, wa dan sifu bersiap sedia untuk pergi ke puncak gunung brinchang dikala kebanyakkannya species homo sapiens masih ada yang ralit dibuai lena kerana asyik dan menikmati tubuhnya silauti dengan suhu yang sangat dingin. Tetapi Wa tetap dengan pendirian wa iaitu untuk sampai ke destinasi pilihan kali ini,  Jalan untuk kegunung brinchang ada dua sama ada mahu menaiki kenderaan melalui jalan yang berturap atau memilih jalan denai laluan mendaki ke gunung tersebut. Kalau diberi pilihan pun wa memang nak naik kenderaan, apa cilake pula nak pilih cara mendaki ikut trek pagi-pagi buta. buat bazir karen wa jer. Lagipun wa dalam keadaan hendak menimba ilmu bukannya dalam mood hendak hiking.

Digunung ini juga terletaknya hutan mossy yang sentiasa lembab dan berlumut.sekitar kawasannya juga amat indah bagi sang pencinta alam. lebih kurang ada macam dalam filem LOTR part masa si hobbits2 mengembara dalam hutan. Filem yang mana satu? Jangan tanya pasal wa pun tak ingat. Pergi search sendiri,jangan malas sangat.

Gunung brinchang merupakan antara gunung yang ramai pendaki germar mejalankan aktiviti disitu secara berkumpulan.Berketinggian 6666 kaki dari aras laut. juga bersempadan dengan 3 negeri iaitu negeri seladang, negeri tok gajah dan negeri cik siti wan kembang. sempadan tu terletak di beberapa puluhan meter dari aras puncak gunung tersebut.(ke ratusan meter eh....wa tak ingat ler)

Ok meh lihat hasil sentuhan kasar wa berguru dengan sifu selama beberapa jam sahaja.


Setiba wa dan sifu di area ladang teh, kami amik beberapa gambar moment yang ada. tapi tak boleh lama2 kerana kami nak kejarkan masa untuk ke puncak gunung seawal mungkin.Setiba di puncak gunung brinchang, angin bergerak dengan deras, membuatkan wa menutup rapat baju panas. ya sangat sejuk, sejuk dia membuatkan wa rasa mcm nak balik kembali ke rumah. naseb tak beku.



 Ini pula pandangan dari area menara pandang yang ada di gunung brinchang tu. dan material menara tu adalah besi.
 

Selepas puas mengambil beberapa pemandangan di atas, wa mengajak sifu untuk turun bergerak ke mossy forest.(sebenarnya wa tak tahan rassa sejuk berangin dimenara tu). dari are menara wa bergerak secara berjalan kaki, tapi tak pada sifu, dia terpaksa membawa kenderaan menuju kearah mossy forest. dan kalau wa pun, wa akan berbuat sedemikian kerana tak ada kerja wa nak mendaki patah balik untuk mendapatkan kenderaan setelah jalan menuju kearah aras bawah sejauh 200meter.

meh tengok  mossy forest dan sekitarnya.yang sanggat lembab dan berlumut. boleh dikatakan hampir semua ditutupi dengan lumut baek didahan, di ranting, di batu dan ditanah. hati-hati dengan ular hijau yang berbisa disini. dan angker2 yang ada.





 





the hasyims: Tragedi sungguh! <b>Di</b> pasar malam <b>Brinchang</b> <b>...</b>

Posted: 15 Oct 2012 10:38 PM PDT

Kami berroad trip, dari KL ke Penang, masuk pulau keluar pulau, langsung ke Perlis untuk makan malam di Kuala Perlis, patah balik ke Penang semula.
Esoknye, pekena nasik kandar di Penang, terus ke Taiping, makan durian pulak. Makan durian kat rumah opismate kitorang punye adik. Adik dia cikgu kat Taiping. Makan sampai tak kenal ape itu durian la... hahaha itu tipu... Dah kenyang, mencari hotel kat pekan Taiping.
Kat Taiping, sempat la kami meronda-ronda masuk Night Safari Zoo Taiping, makan di Doli restoran yang kononnye femes tu...

Esoknye, terus ke Cameron Highland.
Di sini la tragedi terjadi.
Kami ke pasar malam Brinchang. nak cari kudap-kudapan sebelum makan malam. Seronok. Tengok makanan pelik-pelik.... Sayur-sayur kat pasar ni murah gile. Kobis biasa yang besar macam kepala orang dewasa tu, baru 2 ringgit. Kalau kat sini, siap potong 4 lagi...

Pasar malam tu. Gambar sebelum kejadian.

Hahaha... sebenarnye, kami leka nak membeli makanan goreng-goreng ni la. Pergi ramai, si Thaqif, adik kami dukung. Yang Aiman pulak, berjalan sendiri ikut suka dia. Kejap pegang tangan embaah dia, kejap dengan ayah dia. Tapi entah macamane nak jadik kan....dalam pada kami leka tengok kakak-kakak ni menggoreng, dah membeli, sedar-sedar....
Aiman mane?
eh, tadi ade...
Aiman... Aiman...
Ah sudah! mane anak akuuuuuu

Jantung berhenti berdegup
otak tak berfungsi... lost...
lutut lemah... rasa tak larat nak lari...
Ya Allah... mane anak aku... dah la kat tempat orang ni....

Kami panik...
masing-masing melolong panggil Aiman..
mata memang carik budak berbaju merah....
tengok-tengok ade dalam ramai-ramai orang yang lalu lalang tu,
sah kompem tu anak aku...
terus lari kat dia... peluk dia...
hilang rasa nak marah dia sebab merayap sorang-sorang..

Rupe-rupanye, dia tersalah emak. Dia pun sebenarnye, tengah mencari kitorang.
Hai kau bang.... kau buat mak kau ni sakit jantung tau. tau tak?

Pengajaran buat kami dan buat Aiman jugak sebenarnye... hehehe kalau ingat-ingat balik, hai... seriau di buatnye... kelakarpun ade...
Lepas pada tu, memang Aiman pun tak pernah lepas tangan kitorang. siap cakap lagi, pegang la tangan abang kuat-kuat.... ha.. tau takut...

Ashgive.com: Berbuka Puasa Makan Steamboat <b>Di Brinchang</b> <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2012 11:02 AM PDT

Baru baru ni aku naik CH lagi.. sebab ada external auditor datang, boss soh ikut sekali tuk assist auditor tu.. time puasa ni sebenarnya tak suka sangat nak out station, tapi dah kena suruh so terpaksa je la pegi kan.. siapa la kita ni.. "aku urang kampung tiada apa apa, kuli kuli sahaja...bulih bah kalau kau!!"

Nginap kat hotel Titiwangsa Brinchang Cameron Highland.. bagusnya duduk hotel ni sebab dia provide tuk buka puasa dan sahur sekali.. ye la ni termasuk package dia, kalau orang yang tak puasa pun dia provide breakfast dengan diner la kot.. yang bestnya sahur dia hatar pegi bilik..

Audit dua hari.. first day tu dia lambat siap, so kitaorang pun pegi check in agak lewat.. nasib baik la weekdays, boleh walk in terus.. check in bukanya nak pegi bilik dulu, tapi terus pegi kat restoran dia kat bawah, masih dengan pakaian kerja.. dan ini la dia kitaorang berbuka dengan steamboat.. tak de nasik ok.. Hani muka orang lapar nasik!! tak boleh nak tukar menu sebab set tu je yang dia bagi dalam package, kalau nak nasi goreng goreng bagai bayar lain.. tapi aku lek je.. even tiap kali pun iftar selalu terus makan nasi, tapi yang ni pun kira okay hehehe.. Dia bagi tuk set tiga orang.. agak banyak jugak la, memang tak boleh masuk sekali harung dalam periuk ape tah nama dia tuh, kena buat dua tiga trip.. aku tak tahu apa, aku tuang je udang, ayam, ikan, sotong, taufu sayur semua hahaha.. aku dah lapar, tak tahan.. minum chines tea tak de rasa apa.. En. Zahrin pilot kitaorang tolong sekali.. dia ni pun jenis yang suka iftar dengan nasi kot.. tengok banyak lauk dan ada behun boleh sumbat sekali dalam steamboat, so dia pun okay je la.. lagi pun takdan nak mintak goreng goreng, dah lapar sangat hahaha.. Ha memang makanan tuk kesihatan la time ni, sayur sayur mushroom semua segar lagi.. ye la kan kawasan tanah tinggi, tempat orang tanam tanam sayur..

Tapi yang tak boleh bla tudung dia ni..dah nak tercabut da aku tengok.. pesen apekah itu, tak pernah lagi aku tengok gaya macam tu.. tu la banyak becakap, lapar sangat mengkali, pok pek pok pek.. pesen hana tajima la sangat hahahahaha...

Berasap, makan time panas panas.. kena makan cepat, sebab takut over cooked, boleh slow kan api tapi nak masuk second trip lagi.. cicah dengan sambal memang syok.. Ok malas la nak cakap lebih lebih.. bulan puasa hahaha

So, sesiapa yang nak mencari tempat berbuka puasa kat Brinchang Cameron Highlands, kat hotel Titiwangsa ada menyediaknnya, menu steamboat.. hidangan untuk kesihatan hahaha..

Time bukan bulan Ramadhan pun buleh.. menginap kat sini, dan makan disediakan.. mencari hotel kat Brinchang? nah alamat dia:
Hotel Titiwangsa,
Lot, 187 &188 Jalan Besar,
#9100 Brinchang Cameron Highlands,
Pahang Darul Makmur.
Tel: 605-4901188/ 4901189

Tag: Penghinapan di Brinchang Cameron Highlands, Hotel Cameron Highlands, Tempat makan sedap di cameron highlands, tempat makan steamboat di cameron highlands, masakan sayur segar

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved