ads

Sabtu, 24 November 2012

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2012 12:47 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 11:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Sep 2012 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 11:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2012 11:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 11:04 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:12 PM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 11:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 11:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 11:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Dakwah kampung… « indahnya hidup ini dengan agama…

Posted: 05 May 2011 06:03 PM PDT

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasiihani…

Alhamdulilah…segala puji hanyalah bagi Allah tuhan sekalian alam…

Maafkan daku…

Sudah terlalu lama aku tidak mengemaskini blog usangku ini..Ada beberapa orang yang aku jumpai bertanyakan perihal blogku yang sudah lama tidak di update,di dalam hatiku berkata : 'Alhamdulilah..ada juga yang sudi membacanya!!'

Ramai yang bertanyakan keadaan diriku sekarang,sekarang aku sudah bergelar guru J-QAF di dalam Opsyen Bahasa Arab di sebuah institusi perguruan di Batu Pahat,dan seperti biasanya bagi seorang guru J-QAF sepertiku akan diletakkan ke sebuah sekolah sebagai latihan mengajar..dan sekarang aku ditempatkan di sebuah sekolah yang bernama Sekolah Rendah Kebangsaan Kampong Chamek di Paloh,Kluang,Johor Darul Ta'zim..lebih kurang 2 jam perjalanan dari Jasin ke sana..

Aku duduk di sebuah rumah kuarters guru yang disewa bersama-sama dengan 2 orang ustaz muda lain yang amat baik peribadi dan akhlaq mereka..yang mana mereka berdua merupakan rakan dakwahku kepada para penduduk Kampung Chamek ini…

Daku teringat akan sebuah kata-kata daripada imam idolaku selepas baginda nabi sallallahu alaihi wassalam iaitu Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna di dalam sebuah kitab beliau : 'Di antara tanda seorang lelaki yang soleh ialah dia akan meninggalkan negeri yang didiaminya dengan para penduduk yang beriman kepada Allah dan beramal soleh'

Aku merupakan di antara orang yang bercita-cita ingin menjadi seorang lelaki soleh,dan aku kongsikan cita-citaku ini bersama dua orang ustaz ini yang mana kami makin rancak merangka pelan-pelan dakwah kepada penduduk kampung ini…Alhamdulilah bersyukur aku ke hadrat Allah kerana sebelum kedatanganku ke kampung ini,Ustaz Fadhil yang merupakan seorang graduan UKM sudah memulai program pembudayaan Al-Quran kepada penduduk kampung..pakcik-pakcik yang hadhir akan mengikuti bacaan Ustaz Fadhil seterusnya ustaz akan menterjemahkan ayat yang dibacanya seterusnya ayat-ayat yang sudah dibaca dikupas dengan lebih mendalam..teramatlah cantik dan indah sekali dakwah sebegini..

Dua hari lepas pula hasil mesyuarat ahli-ahli jawatankuasa masjid kampung pula telah meluluskan permohonan kami untuk mengisi setiap malam dengan kelas-kelas agama yang lebih konsisten..kami diberikan bidang ilmu masing-masing..Ustaz Fadhil meneruskan Program Pembudayaan Al-Quran,aku pula akan membuka kitab Feqh Manhaji di dalam Mazhab Syafie' manakala Ustaz Hasyrie akan membuka kitab tajwid dan akan membetulkan bacaan para penduduk kampung…Demi Allah perjalanan dakwah ini adalah teramat manis dan tidak terucap oleh kata-kata!

Program orang muda dan tahniah…

Tujuan aku menceritakan perkara ini semua bukanlah untuk mendabik dada mengatakan bahawa kamilah pendakwah di jalan Allah!! Minta dijauhkan amal yang tidak ikhlas kerana Allah sepertimana Allah jauhkan jarak di antara Timur dan Barat…cerita ini semata-mata hanyalah ingin mengajak kaum muda semua menghargai masa muda kita dengan mengajak orang islam mengenali dengan lebih mendalam agama mereka sendiri walau di ceruk bumi mana pun kita berada!! Andai tidak dilakukan ketika di usia muda,apabila badan sudah sakit-sakit nanti mulalah berkata-kata : 'Kalaulah masa muda dulu aku buat ini dan itu'..ceh!

Dan hasil pengalaman dua orang ustaz ini yang penuh sarat dengan idea-idea program-program islami yang menarik orang muda ke masjid dengan izin Allah aku berharap agar dengan usaha ini lebih ramai orang muda akan terlekat hati mereka ke masjid dan akhirnya bakal mendapat lindungan arasy Allah di hari yang tiada sebarang lindungan melainkan lindungaNya…

Seterusnya tahniah aku ucapkan kepada rakan-rakan seperjuangan di bumi Melaka yang sudah menyusun saf kepimpinan pemuda yang baru..tiadalah lain hanyalah aku mendoakan dari kejauhan kejayaan dakwah di bumi sendiri…

Masalah permasalahan…

Dan masalah yang kami hadapi di sini pula ialah kekurangan orang muda untuk ke masjid tahap pupus!! Dan Alhamdulilah hasil perbincangan kami bertiga dan beberapa orang kampung yang sangat rapat dengan kami,beberapa program telah dirancang bersesuaian dengan kesukaan orang muda kampung ini..ada yang berbentuk outdoor dan ada yang berbentuk kerohanian..dan diharapkan tiada pula puak-puak pejuang bangsa menghalang jalan dakwah ini dan jikalau ada pun aku mendoakan semoga Allah tunjukkan mereka jalaNya yang lurus dan inilah cabaran dakwah daripada zaman para rasul sehinggalah zaman sekarang yang mana sememangnya tidak pernah menjanjikan karpet merah dan bunga rampai tetapi yang ada hanyalah duri-duri dan jalan yang penuh liku dan kesusahan tetapi tersimpan seribu kemanisan jika dihiasi dengan ikhlas dan tenang dengan janji-janji Allah yang maha benar!!

Dalam usaha mengumpul orang muda supaya melekat ke masjid ini,maka adalah tidak bijak jikalau dakwah lebih menempelak ibadat-ibadat turun temurun mereka seperti membaca Surah Yaasin di malam jumaat dan membaca tahlil,kerana apabila aku sudah masuk ke dalam dunia orang kampung,barulah aku sedar bahawa ibadat-ibadat sedemikian mempunyai kuasa yang besar untuk mengumpulkan muka-muka yang tidak pernah ke masjid,oleh itu,aku bersikap tidak melarang ibadat sedemikian tetapi membetulkan pemahaman mereka tentang ibadat,aku mencadangkan agar ditambah membaca Surah Al-Kahfi sekembalinya daripada membaca Surah Yaasin dan beberapa lagi tambahan ibadat yang lain yang lebih menepati sunnah dan tidak pula memecah belahkan perpaduan mereka dan menghalang niat mereka untuk ke masjid…

Kerana apa yang penting bukanlah aku dapat menegakkan sebuah kebenaran hujjah dan bersikap tegas di dalam agama tetapi ianya adalah dapat menarik mereka ke masjid dan memahami ajaran agama Allah dan mengamalkanya di dalam kehidupan seharian mereka agar dapat mengundang barakah di bumi bertuah ini…

Aku berharap blog ini bakal berjalan semula seperti biasa dengan dihiasi ilmu-ilmu Allah serta peringataNya dan mutiara kata baginda nabi sallallahu alaihi wassalam..opss lupa cakap,di bahagian tab akan diletakkan beberapa lagi terjemahan yang sudah dilakukan tetapi belum diletakkan lagi di sini..

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA…

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PALAS NETWORK: Pasar Bebas Partai Politik

Posted: 07 May 2011 07:00 AM PDT

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur GusDuryangdilekatkandengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 11:41 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 11:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


KeluARga KeCiL sAya: Berkhemah <b>di Janda Baik</b>

Posted: 22 Nov 2012 05:15 PM PST

Tempat : Mak Lang Resort, Janda Baik Pahang


Kul 2.30 keluar rumah kul 4.30 petang baru sampai
ke Mak Lang Resort, klik sini untuk info resort ni..
Sebab hari Sabtu tu MRR2 jem teruk sangat..
Maybe ramai sangat orang nak balik kampung..
Sebelum bertolak singgah dulu Poliklinik Cahaya..
Badan rasa tak sedap, tekak perit... nak selsema
Walaupun tak berapa nak sihat gigih jugak nak bercamping..
Aktiviti ni sebenarnya idea drpd boss kecik hubby,
Ada 5 keluarga, actually 6 tapi satu family cancel last minute.
Best wooo, lama tak berkhemah.
Kaum-kaum ibu memasak dibantu oleh kaum bapa
Anak-anak pulak berkubang dalam sungai sampai kecut
Walaupun cuaca sejuk dan kadang-kadang hujan
tak sedikit pun menjejaskan aktiviti kitaorang.
lagi best dalam cuaca yang sejuk-sejuk pastu makan
Tak rasa pun masa berlalu,
sebab kitaorang sibuk memasak, makan dan mandi sungai






Air jenih dan sejuk sangat, terasa sampai ke tulang
Taufiq mandi sampai biru bibir,
itupun tak nak naik-naik lagi..
Kul 2.30 lepas posing beramai-ramai
kitaorang pun balik umah masing-masing
Taufiq tido jer sepanjang perjalanan
Sampai umah continue tido dengan mama dan papa pulak..




06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 09:43 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Inspirasi Remaja Kini: Peneroka <b>Lurah Bilut</b> Serang Pembangkang

Posted: 06 Sep 2012 02:30 AM PDT


Kira-kira 616 peneroka FELDA Lurah Bilut, dekat sini menafikan tanah milik mereka akan hilang seperti didakwa pembangkang susulan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia.

Mereka menyifatkan dakwaan berkenaan sebagai fitnah dan antara usaha menggagalkan rancangan kerajaan meningkatkan taraf kehidupan masyarakat di situ dalam jangka panjang.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kamaruddin Mat Doaa, berkata isu pindah milik tanah itu sengaja dimainkan pembangkang untuk kepentingan politik mereka.

"Itu semua fitnah. Sehingga kini, geran masih ada pada kami dan tidak diambil seperti didakwa. Pembangkang sengaja mahu memporak-perandakan peneroka," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Sebelum ini, pembangkang dan Persatuan Anak Peneroka FELDA Kebangsaan (ANAK) mendakwa tanah peneroka akan diambil dalam proses penyenaraian FGVH, Jun lalu.

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menegaskan tiada tanah peneroka akan diambil bagi tujuan itu.

Kamaruddin yang bersyukur dengan penyenaraian FGVH itu, berkata peneroka berterima kasih dengan kerajaan kerana sudah terlalu banyak nikmat diperoleh sejak lebih 50 tahun lalu.

Generasi kedua peneroka, Zulkifli Yunus berkata, usaha pihak luar cuba untuk meracuni pemikiran penduduk tidak akan berjaya berikutan mereka mengetahui situasi yang sebenar.

"Kami menyokong usaha kerajaan kerana ia memberi manfaat kepada peneroka. Dakwaan ia akan merugikan peneroka adalah tidak tepat dan berniat jahat," katanya.



Pembangkang ni semuanya memang penipu. Baik yang kafir, yang biseksual ataupun yang berjubah berserban. Semuanya penipu, pembelit dan nak merampas hak rakyat. Elok kalau pembangkang ni masuk mana mana Felda nak buat ceramah, ramai ramai rejam dorang dengan biji sawit. Baling satu tandan teruspun tak apa itu lagi bagus.
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


Bercuti <b>di</b> Langkawi : Melawat KRT Kg. Kuala <b>Triang</b>

Posted: 20 Nov 2012 09:14 PM PST


9 November 2012 - 11 November 2012
Melawat KRT Kuala Triang, Langkawi

Suasana sebelum bergerak ke KRT Kuala Triang
Suami saya, Syamsul (beliau selaku Pengerusi KRT PRSP Paroi) ketika tiba bersama rombongan
Pn Rahmah, Pengerusi Jiran Wanita KRT PRSP Paroi
Pengerusi tekum membelek teks ucapan beliau barangkali...
Tempat duduk VIP di atas pentas
Ucapan alu-aluan daripada Tn Hj Murad, Bendahari KRT Kuala Triang
Sdr Syamsul di meja jamuan VIP. Di sebelah beliau, Tn Hj Mansor, Pengerusi KRT Kuala Triang
Suasana ketika semua menikmati jamuan yang disediakan
Sdr Syamsul menerima cenderahati daripada KRT Kuala Triang
Gambar kenang-kenangan yang sempat dirakamkan
Disediakan oleh : Ungku Norhayati Ungku Abu Bakar (Noi/Yat)

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di tanjung lumpur - Google Blog Search


Jutawan Hartanah » Jalan jalan cari makan … <b>tanjung lumpur</b>..

Posted: 18 Nov 2012 05:01 AM PST

Semalam sebaik saja aku selesai seminar hartanah pie2020 …. terus saja aku  drive ke kuantan…. dah lama program ini aku tunda tunda pasall tiada masa yang sesuai .. asyik tak free jer….. Seminar aku berjalan dengan jaya nyer … nampak nye yang datang dari johor… dari kuantan  pun ada …. tak putus putus lah dapat peserta untuk sesi seminar aku nie… apa pun aku ucapkan terima kasih kerana sudi meluang kan masa datang dari jauh …..

aku dah cuba sedaya upaya menyampai apa yang terbaekk untuk di kongsi kan bersama … pengalaman dan juga teknik yang aku gunakan dalam pelaburan hartanah ini …… lebih kurang pukul 6pm baru lah kitaorg bergerak dari opis untuk menuju ke tanjung lumpur ….. sebenarnye aktiviti ini adalah nak celebrate hasil jualan rumah …. unit yang aku jv dengan orang ganu ….nak pegi kee ganu tu jauh sgt… so better jumpa tengah tengah lahh…hasil tuaian dah pun selamat di terima dan di bahagi kan …. dah berapa kali aku postpone program ini sebab kan tak free..

TErima kasih aku ucap kan pada bujal kerana sudi sedia kan payung yang besar untuk makan di ana ikan bakar petai tanjung lumpur …. kitaorg sampai pukul 9 pm …. bujal dah pun tungguu siap dengan lauk yang ada …. .tak cukupp dengann bujall order.. kitaorg tambah lagii lauk nye …. hahaha … mmg kuat makan betul lah diaorg nie ….. yang pegii aku .. bennie .. tuah .. dan jugak shahir….

ikan pari bakar berlada….. siakap … ikan denahak … sotong goreng tepung .. dengan sotong bakar sambal …. kepahh….. udang goreng tepung…. tom yam … kangkung goreng belacan …… ohhhh… nikmat nye tak yah nak cakap lah kan .. pasall travel jauh jauh.. mmg masing masing perut kebuluran …. dapat lak makanan yang sebegitu …. apa lagii … belasah sampaii licin lahh…

lepas makan … borak borak .. kitaorg jalan kat bandar kuantan untuk carii duriann lak …hahahaha … apa lah diaorg nie tak kenyang kenyangg…. dah abis ikan berapa ekor … makan durian lagi ….. aku ambik durian IOI  ….. ben lak ambil musang king …. tapi musang king yang ben pilihh cam hampas … berairr …. aku complaint dapat lah sebijik free yg kecik nyee …. apa la.. orang nak pilihh .. ko sibuk nak pilihh.. ko tu kan orang bandarr.. mana retii pilih buah durian …

settle makan makan … masing masing dah kepenatan … termasuk lah aku … all the wayy aku yang drive… dengann hujann yang turun masa kat highway……. menginap lak kat homestay…. perghhh.. guest house yang penjara punya ……..

keesokkan nye ….. cabutt balikk … sebelum tu sarapan dulu …. kedaii apa entah kat area situu .. mmgg sedapp bangatt…. nasii kerabu …. ohhh … kelabuu mata aku di buat nye .. sedapp betull daging salaii  dia lah… mmg akan aku bawak hanii makan lagi di situ …. then aku lajak ke pantai balok untuk carii keropok lekor…. ohh .. keropok lekor fatimah….. mmgg boleh tahann rasa nye …. terbaEEKKKK ….

on the way balik … singgah makan lagi …. hani dah pesan aku untuk tapau kan dia ikan patin sama udang galah…. perghhhh…. mmgg  nahas lah kalau aku tak carii …. dia tengah  mengidamm tu … tengah mengandung 2 bulan ….  … kitaorg makan kat situ …. ambik udang …. sotong … dan ikan apa entah benn ambill ….. layannn .. mmgg sedapp .. menjilat jariii bebb…. bestt sgtt …..

masa aku nak ambil udang tu … sorang customer tu pesan kat aku .. baik abg tanya dulu harga dia berapa …mahall tu …. aku sekadar tersenyumm jee lah.. dalam hati aku berkata kalau dah nak makan tu … ambil jee lah… tak kira lah harga nye berapa …. bukan nye ari arii  ko makan udang galah ini pun ……. jangan lah berkira sgt bab makan ini ……..

tu dia … udang galah dan ikan patin dah menunggu kitaorg …. sedapp bebb….. berbaloiii ..

abg kacak ini nye alat solek kalah pompuan … hahahaha… kelakar aku tegok ….

nie baru separuh makanan yang sampaii .. ada lagi niee .. cam mana lah kitaorg boleh abis kan

tengok tu …. tinggal tulang jee… tau lah sedap ker tak ..

keropok lekor di pantai balok …. ok jugak rasa nye …. takde byk tepungg…

bujal sedang menikmatii durian .. oohhh .. durian durian … dia mauu suapp kat awekssss… mana awekss nye bujall .

06 di gebeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di gebeng - Google Blog Search


Lynas <b>Gebeng</b> mula operasi Disember - laman kl-today.com

Posted: 19 Nov 2012 08:41 PM PST

Posted by admin on November 20th, 2012

Syarikat perlombongan bumi nadir, Lynas berkata setahun lepas merupakan tahun mencabar baginya tetapi menjangka pengeluarannya di kilang di Gebeng, Pahang, akan dimulakan pada Disember, selepas mengalami kelewatan berikutan kebimbangan mengenai alam sekitar dan politik.Pengerusi Eksekutif Lynas Nicholas Curtis berkata syarikat itu dijangka menjana pengeluaran penuh menjelang separuh kedua 2013 dan berpotensi menjana pendapatan mampan dan yang boleh diramal.

Beliau, yang dipetik semasa berucap pada mesyuarat agung tahunan syarikat itu di Sydney Selasa oleh Australian Associated Press, sebagai berkata bahawa prestasi pasaran saham jangka pendek bukanlah fokus utama pengurusan syarikat itu.

Katanya syarikat itu perlu mengambil masa satu hingga dua tahun bagi mencapai wawasan jangka panjangnya.

Perolehan pengeluaran dijangka mengalir mulai suku pertama 2013, kata Curtis.

Selepas mencapai paras ketinggian tidak mampan, harga nadir bumi kini telah jatuh dan pertumbuhan permintaan dijangka meningkat semula, kemungkinan sebaik separuh kedua 2013, katanya.

Selepas berhadapan proses kelulusan dan cabaran perundangan dari penduduk tempatan dan aktivis, kilang Advance Materials Lynas di Gebeng kini telah mendapat lesen beroperasi sementara.

Bagaimana pun, pihak yang menentang menyatakan lombong berkenaan akan mencemar kawasan tanah berhampiran dan masih berusaha menangguhkan pelaksanaan lesen berkenaan dan telah merayu dengan Mahkamah Tinggi Malaysia.

Kelewatan pengeluaran pertama juga telah memaksa Lynas mengumpul A$200 juta dengan menerbitkan saham baharu baru-baru ini.

Harga saham Lynas telah menerima kesan buruk baru-baru ini dengan mencatatkan paras paling rendah A$0.55 cent, yang turun daripada A$1.165 berbanding setahun lepas.

Stor Rumahtangga Untuk Kebahagiaan, Keceriaan & Kenikmatan Hubungan Suami Isteri.KLIK SINI
Peraduan Kenali Vimax Original Kanada, Peluang Untuk Memiliki PERCUMA Sebuah Galaxy Note! KLIK SINI
Shhhh…. Ada Alat Istimewa Untuk Lelaki. Rahsia Jadi Kuat, Bertenaga & Berkuasa Kuda!! Klik SINI

06 di cherating - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di cherating - Google Blog Search


Farhan Emily In The House : Kursus <b>di</b> Impiana <b>Cherating</b> Resort

Posted: 19 Nov 2012 04:00 PM PST

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

9 - 11 November haritu aku ada kursus di Cherating.. anjuran kementerian aku ler kan.. jarang PA2 ni dapat kursus di luar pejabat atau erti kata lain, luar dari KL la senang citer.. tp rezeki tahun ni lebih, aku berpeluang pi kursus PA dua kali tahun ni.. sekali kat De Baron Langkawi  haritu, dan kalini di Cherating.. dan haruslah kalau pi kursus ni, ada geng2 sekepala kan.. kalau aku sorang2, mau sangap dalam dewan kursus tu nanti


 

❤❤ bila dah selalu jumpa dengan PA2 ni, rasa rapat dan serasi.. semua satu kepala walaupun ada yang mak2, ada yang anak dara.. yang penting semua sporting belaka ...


❤ Terima kasih kerana sudi membaca blog Cik Puan Mimi ❤

06 di kampung awah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 03:31 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Oct 2012 07:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Monday, October 22, 2012 - AD Haina Studio | Wedding <b>...</b>

Posted: 21 Oct 2012 07:22 PM PDT

Majlis Perkahwinan Dan Menyambut Menantu Hakim & Iena
Majlis perkahwinan berlangsung di Kampung Awah, Temerloh, Pahang Darul Makmur, manakala majlis Menaymbut menantu pula berlangsung di Jerantut, Pahang.
AD Haina Studio mengucapkan jutaan terima kasih kepada pasangan pengantin kerana kesudian mereka menggunakan perkhidmatan kami.
Shooter   |    aswad
Editor     |     aswad

06 di bukit tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


Ku turut rasakan Gempa Bumi Padang | <b>Bukit Tinggi</b> - Dream

Posted: 14 Nov 2012 09:19 PM PST

Bukittinggi adalah salah satu daerah yang besar dalam West Sumatra,Indonesia. Beberapa bulan lepas sy dan classmate sempat berkunjung kesana diatas lawatan antarabangsa. Sebelum kami ke Bukit Tinggi, kami melawat ke Universitas Negeri Padang, beramah mesra serta bertukar, berkongsi pendapat. Apa yang saya boleh lihat Mahasiswa/i nya tidak jauh berbeza dari Malaysia. Dah nama pun kite serumpun kan. Apa yang saya boleh katakan trip kali ni seronok sebab dengan kawan-kawan. Paling penting, panorama Padang dan Bukit Tinggi ni memang cantik! 
Walaupun sibuk dengan aktiviti penuh disana, namun saya tetap pentingkan travel in style. Here,my tips: 
Walaupun kite mahu ringkas semasa travel, namun penjagaan kulit muka sangat perlu dititik beratkan. Less makeup tp nak nampak berseri. Jadi bagaimana? Untuk kulit, pastikan anda memakai Sun protection, untuk saya produk terbaik buat sekarang adalah BB cream dari Cosmoderm. BB cream ni kena pakai untuk elak matahari menembusi kulit kita selainn dr menutup noda-noda nakal di muka tu. Memang tahan lama BB cream dari Cosmoderm ni tau. Set Gentle series terbaru dari Cosmodem sesuai juga untuk dibawa kemana2 untuk pastikan kulit kita mendapat belaian yang terbaik :) Nak tau lebih lanjut product yang miracle ni sila ke laman web Disini / Facebook Cosmoderm . Selain tu, semasa travel kita mestiiiiiiii banyak minum air masak to prevent dehydration :)
Bermalam di UNP, bertemu dengan mahasiswa/i disana memang seronok mengeratkan silaturrahim. Keesokan harinya, semasa kami mendengar perbentangan kerja dari professor2 dari dua buah negara, tiba-tiba kami dapat rasakan gempa bumi, MasyaAllah. pertama kali saya dapat rasakan gempa bumi, Memang menakutkan. Bagi mahasiswa/i disana mereka sudah biasa dengan gempa disana. Dua kali saya rasakan gempa tu, sekali 8.9 skala richter, kemudian naik lagi. Masa tu kami dapat khabar angin yang buruk takut ditimpa tsunami skali lagi. Jadi pihak UNP mengambil keputusan untuk pindahkan kami jauh dari laut ke Bukit Tinggi. Malam tu juga kami terus mengemas pakaian dan bertolak ke Bukit Tinggi. Memang takut sangat masa tu,saya hanya berserah dan teringat ibu tercinta saya yang sedang menunaikan umrah. Kami juga mendapat tahu bahawasanya gegaran yang kuat tu sampai di Malaysia. Malam tu kami bermalam di Edo Hotel dengan selamat, Alhamdulillah.  
Keadaan pagi di Bukit Tinggi memang sejuk. Keadaan yang tenang dan sangat aman. Hari ke3 ini kami bersiar-siar di sekitar bukit Tinggi yang Indah ciptaan Allah S.W.T.

Bila sampai ke Bukit Tinggi, harus sampai di Jam Gadang. Ini adalah landmark bagi Bukit Tinggi. Sunglasses adalah tips untuk nampak bergaya ketika travel bukan? Selain colour blocking tshirt yang saya beli di Medan beberapa bulan sebelumnya. 
                  


                 
Tanah Bukit Tinggi ni sangat mempersonakan. Tempat yang sesuai untuk bercuti dan menenangkan fikiran bukan? Bersambung Entry ke 2 Bukit Tinggi nanti tau :)
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved