ads

Rabu, 28 November 2012

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


ME AND YOU: Kes Rompak dan Rogol <b>Di Bentong</b>

Posted: 04 Nov 2012 10:54 PM PST

Aku balik Bentong hari Sabtu lepas. Sampai-sampai je,mak aku terus inform ada kes rumah di pecah masuk kat satu kuarters perumahan kakitangan awam on the way nak masuk taman aku.

Aku memang terkejut gila ah..pasal aku baru lagi dengar ada 1 rumah di pecah masuk jugak dekat-dekat jugak ngan tempat yg terbaru ni,n now dah ada lagi kes baru. Cuma kes yg ni lebih menyayat hati. Suami di bunuh dan isteri di rogol. Masya Allah..apa la nak jadi ngan dunia sekarang ni.

Ni berita selanjutnya :


Kuarters Pejabat Hutan Daerah Bentong yang didiami Khairul Hazri Jamaludin yang maut dalam kejadian samun di Bentong, Pahang, semalam. 

BENTONG 3 Nov. - Seorang kakitangan Pejabat Hutan Daerah Bentong maut manakala isterinya dipercayai dirogol dalam kejadian samun di kuarters Pejabat Hutan Bentong, Jalan Tras dekat sini awal pagi ini.
Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Abdul Aziz Salleh berkata, ketika kejadian pukul 4.40 pagi itu, Khairul Hazri Jamaludin, 31, dan isterinya yang berusia 28 tahun tidur di ruang tamu.
Menurutnya, tiba-tiba mereka dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki bertopeng dan bersenjatakan senapang patah masuk ke dalam rumah menerusi tingkap bahagian dapur.
"Kehadiran suspek mengejutkan pasangan suami isteri itu menyebabkan Khairul Hazri bertindak mempertahankan diri dan bergelut dengan suspek.
"Mangsa bagaimanapun dihentak di belakang kepala, tengkuk dan perut oleh suspek dengan senapang patah menyebabkannya cedera parah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Menurut beliau, suspek kemudian dipercayai merogol isteri mangsa sebelum melarikan barangan berharga milik pasangan berkenaan.
Abdul Aziz memberitahu, isteri mangsa kemudian mendapatkan pertolongan orang ramai sebelum kedua-duanya dibawa ke Hospital Bentong untuk mendapatkan rawatan.
"Mangsa bagaimanapun disahkan meninggal dunia di Hospital Bentong kira-kira pukul 7 pagi manakala isterinya menerima rawatan dan pemeriksaan lanjut di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) kerana dipercayai dirogol dalam kejadian itu," jelasnya.
Menurutnya, kes itu disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan, Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan Seksyen 394 Kanun Keseksaan.

**petikan berita credit to sini**

Aku lepas dengar dan baca berita ni last week,terus jadi mcm cuak nak tido dalam bilik sensorang. Serius seriau wehhh. 

Mudah-mudahan family aku esp Mak and Ayah aku sentiasa berada di bawah perlindungan-Mu ...


06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


puterikenari: Majlis Sambut Menantu <b>di Jengka</b> 23.

Posted: 24 Nov 2012 05:12 PM PST

                       Majlis menyambut menantu merupakan majlis untuk mewar-warkan kepada masyarakat bahawa seseorang itu sudah berkhawin untuk mengelakkan sebarang fitnah dikemudian hari.
                   Kebiasaannya,kita selalu memperkatakan tentang majlis walimatul urus diperhebatkan oleh keluarga pengantin perempuan.Bangga dengan hantaran yang tinggi,lembu ditumbangkan,ada juga yang mengadakan joget lambak(pada zaman dahulu) atau menjemput kumpulan muzik untuk memeriahkan majlis.
                   Namun hakikat sebenarnya,Walimatul urus disebelah pengantin permpuan bukanlah wajib.tetapi  ianya disunatkan  untuk keluarga lelaki bagi memberitahu masyarakat umum tentang perkhawinannya,walaupun hanya  mampu mengadakan kenduri kecil-kecilan.Dan jika tidak mampu,tidaklah menjadi masalah.
                      Oleh kerana tugas memasak sudah diserahkan kepada orang lain,keluarga pengantin tidaklah terlalu sibuk.Rumah keluarga pengantin merupakan rumah kedai yang dihadapannya mempunyai kawasan lapang yang sesuai didirikan khemah.
                   Majlis ini diadakan pada tarikh 17hb November 2012 bersamaan 3 Muharram 1434hijrah.Dalam kawasan yang sama,terdapat dua lagi kenduri khawin.Maka itu,warga Jengka 23 boleh makan tiga kali kenduri pada hari ini.Jangkaan tuan rumah,mungkin undangan tidak begitu ramai.Mungkin mereka akan kekenyangan dan tidak mampu makan lebih,maklumlah penduduk Jengka 23 sudah ramai yang warga emas.                      Tetamu mula datang pada pukul 10 pagi.Para undangan tidak putus-putus memenuhi khemah jamuan.Alhamdulillah....sungguh diluar jangkaan.Semua yang sudah siap makan akan bersalam dengan keluarga pengantin sebagai tanda terima kasih.Dan pihak pengantin menyediakan satu hadiah berupa sebuah beg kecil kepada tetamu,tidak kira tua atau muda.

                      Tradisi melayu yang mengamalkan salam kokot(tetamu memberi wang hadiah kepada tuan rumah)tidak dapat dielakkan.masakan tuan rumah nak kata"tak payah...tak payah...."macam cerita Allahyarham Tan Sri P.Ramlee tu.

                      Memberi hadiah kepada tetamu juga menjadi amalan sejak dulu.Bezanya,pada zaman dahulu,keluarga pengantin menyediakan bunya telur kepada tetamu yang makan.Dewasa mahupun kanak-kanak akan mendapat bunga telur.Bunga telur yang lebih cantik disediakan untuk keluarga pengantin sebelah.

                     Bila masa berlalu,bunga telur diberikan kepada tetamu dewasa dan gula-gula untuk kanak-kanak.Keluarga pengantin yang bertamu disediakan beg kertas yang mengandungi bunga telur dan beberapa makanan lain.

                     Agak lama selepas itu,semua tetamu diberikan beg hadiah yang berisi gula-gula dan makanan lain(tanpa bunga telur).Kepada keluarga pengantin,disediakan beg yang berisi cenderamata,makanan dan bunga telur.

                     Apa yang menyedihkan,sampai satu tahap,beg hadiah hanya diberi kepada tetamu yang datang bersalam kokot sahaja.Siapa yang tidak memberi hadiah atau wang akan pulang dengan malu kerana merasakan semua mata memandang mereka pulang dengan tangan kosong(pastinya beliau tidak beri apa-apa kepada keluarga pengantin)

                    Bila saya bertanya mengapa itu terjadi?jawapannya mudah."semua orang buat macam tu.Kalau kita tidak ikut cara itu,mereka akan kata kita berlagak"Hmm....macam-macam hal!Namun alhamdulillah....kenduri kali ini,beg hadiah diberikan kepada semua tetamu termasuk kanak-kanak belum tadika.

                                      Pengantin tiba,dan kami menyambutnya dengan senang hati.                                                              Pengantin tersenyum riang.                                     Pengantin dan keluarga dijamu dibawah khemah yang dikhaskan.                       Sebagai melepas hajat,gambar pengantin diabadikan sebagai kenangan di pelamin kecil kami.
                    Pukul 4.30 petang,tiada lagi tetamu yang datang.Kamipun mula bekerja laksana pasukan DBKL tak bertauliah.Majlispun berakhir.
                   Saya yang keletihan tertidur ketika pengantin sedang mengadakan sesi fotografi di Gunung Senyum oleh fotografer lensa kecik.Tak dapatlah saya meletakkan gambar special di Gunung Senyum.
                  Sekian,Terima kasih untuk semua keluarga dan tetamu yang hadir.alhamdulillah....

Blog <b>Jengka</b>: <b>di</b> felda <b>jengka</b> 5 - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2012 03:23 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 6 - Google Blog Search

Posted: 23 Oct 2012 01:31 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 6</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 17 - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 17</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 07:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RAKYAT MARHAEN: <b>Felda</b> Gawat: BN Tumbang <b>di</b> Pahang, Johor <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2012 05:56 AM PDT

Oleh Mohd Nasaie Ismail
 Pilihanraya 1999 diadakan dalam suasana politik negara panas pasca pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998. Pilihanraya yang diadakan setahun berikutnya iaitu 29 November 1999 ternyata memberi kesan besar kepada undi BN khususnya di kerusi-kerusi Melayu.
Pahang negeri yang sejuk suam politiknya dikejutkan dengan kemenangan Barisan Alternatif di 8 kerusi dun, iaitu 6 PAS, 1 DAP dan 1 KeAdiLan. Daripada 8 kerusi dun tersebut, 5 daripadanya adalah kawasan Felda iaitu dun Jengka, Paya Besar, Tahan, Guai dan Chini. Dun Jengka yang dimenangi Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, sepenuhnya Felda. Dun Paya Besar hampir separuh pengundi Felda, Dun Tahan sekitar 30 peratus pengundi Felda di dua buah rancangan Felda dan Chini juga lebih 50 peratus kawasan Felda.
Penulis mengikuti dekat perubahan di dun Jengka. Daripada 10 pusat pengundian, PAS memenangi enam daripadanya iaitu peti undi Jengka 11,15,17,18, 19 dan Bandar Jengka. Di Peti undi Jengka 14, 16, 20 dan 21, Pas kalah, tetapi saluran dua ada yang menang dan peningkatan undi juga naik mendadak. Di peti undi Felda Jengka 16, cula yang dibuat selepas pilihanraya menunjukkan hampir setiap rumah peneroka ada pengundi PAS. Samada ibu-bapa, anak atau menantu. Hatta di rumah pemimpin-pemimpin utama UMNO cawangan pun ada pengundi PAS dikalangan anak dan menantu peneroka.
Formula yang sama berlaku dihampir setiap dun yang dimenangi oleh Barisan Alternatif ketika itu. Bermakna, kawasan Felda dimenangi oleh undi anak muda yang membuat perubahan. Majoriti generasi kedua dan ketiga Felda ini tinggal di luar khususnya Lembah Klang, Seremban, Seberang Perai dan Johor Bahru. Gelombang reformasi di Lembah Klang telah dibawa balik ke kampung dan perubahan telah berlaku. Oleh itu, sejarah terbukti, Felda boleh berubah!
Dalam pilihanraya 2008, PAS kalah di dun Jengka, tetapi saluran dua dan tiga menang di 9 daripada 13 peti undi anak muda ini. Ini mengambarkan masa depan di kawasan Felda ini cerah. Ini berlaku ditengah gelombang Tsunami 2008 yang tidak disedari oleh pengundi Melayu dan luar bandar. Pasca 2008, kehangatan politik negara lebih besar dan luas kesannya berbanding Reformasi 1999.
Formula kemenangan BA di 5 daripada 8 dun BA di Pahang akan kembali berlaku pada pilihanraya ke-13 ini. Malah ia akan meluas ke Johor dan Negeri Sembilan yang menjadi kubu UMNO. Setidaknya ada dua faktor besar akan mempengaruhi perubahan ini. Pertamanya gelombang panas 'perubahan pasca Tsunami 2008' akan dibawa balik oleh pengundi luar Felda. Jika Reformasi 1999 hanya di Kuala Lumpur, tetapi Tsunami 2008 telah merubah Johor dan Negeri Sembilan dengan kemenangan beberapa dun.
Ditambah dengan kecamukan isu FGV mutakhir ini yang diperhatikan oleh pengundi muda melalui FB dan media baru. Keduanya faktor ketuaan saluran satu yang akan mengakibatkan berkurangan pengundi tetap BN. Di Felda Bukit Besar, Kulai, jumlah peneroka 450 orang lebih kurang.
Yang berbaki masih hidup sekitar 60 orang. Kebanyakan Felda di Johor seperti Bukit Ramun, Taib Andak, Tenggaruh dan lain-lain, jumlah peneroka hanya tinggal sekitar 25 peratus sahaja. Bakinya meninggal dunia. Begitu juga Felda-felda di Pahang dan Negeri Sembilan, peneroka sudah ramai meninggal dunia. Maka pengundi generasi kedua, ketiga dan keempat akan membentuk lebih 75 peratus undi. Lebih besar daripada pengundi peneroka yang berbaki.
Hal inilah yang akan menggugat BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Jika Felda di Pahang boleh berubah pada pilihanraya 1999, kenapa tidak hal yang sama akan berlaku di Johor dan Negeri Sembilan pada pilihanraya kali ini, kerana faktor yang sama sedang melanda kawasan Felda hari ini. Malah lebih besar lagi. Di Pahang, hanya parlimen Kuantan dan Indera Mahkota sahaja tidak ada Felda. Baki 11 parlimen lagi mempunyai Felda yang banyak termasuk Pekan yang diwakili Perdana Menteri. Dua dun dalam parlimen Pekan pernah dimenangi PAS iaitu Kuala Pahang dan Chini. Dalam isu FGV, peneroka teramai yang menolak pinjaman dipaksakan untuk membeli saham ialah daripada Jengka dan Chini. Dalam kes sama Felda berkait isu penipuan gred sawit pun ramainya daripada Chini.
Inilah beberapa gambaran umum dan khusus berkait kawasan Felda untuk pilihanraya yang akan datang. Sebelum ini, analisis politik di ketiga negeri ini akan meletakkan Felda sebagai aset tetap BN dan menjadi penyebab Pakatan Rakyat sukar memenangi negeri tersebut. Tetapi jika formula kemenangan B.A di Pahang 1999 ini diambil kira, maka BN bukan sekadar boleh tergugat di tiga negeri ini, silap hari bulan pengundi Felda akan menjadi sebab tumbangnya BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Harus diingat, pengundi di Felda majoritinya bukan lagi peneroka, tetapi generasi kedua dan ketiga.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 6</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 03:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 11:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]3) FELDA Dahlia Jengka 3 4) FELDA Kemboja Jengka 4 5) FELDA Kekwa Jengka 5 6) FELDA Keembong Jengka 6 7) FELDA Kenanga Jengka 7 8) FELDA Kesidang Jengka 8 9) FELDA Kesumba Jengka 9 10)FELDA Mawar Jengka 10 11) FELDA Melati Jengka 11 ... Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4. Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Feb 2012 12:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 02:03 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gerakan Selamatkan <b>Felda di Jengka</b>, Khamis ini

Posted: 06 Dec 2011 12:36 AM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran 'Gerakan Selamatkan Felda' peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob dan Pengerusi Badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa), Razman Zakaria dijangka memberikan penerangan mengikut pengalaman masing-masing.

"Program ini akan bermula dengan solat Maghrib dan solat hajat yang akan dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man disusuli dengan sesi penerangan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Program itu akan diteruskan ke Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUISZM) di Taman Melewar pada 10 Disember dan ke Segamat pada 11 Disember dan akan bergerak ke negeri-negeri lain.

Selain itu, Mazlan turut memberitahu, pada 20 Disember pula, Anak akan mengetuai kira-kira 30 peneroka Felda di seluruh negara untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri mendesak jawatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Datuk Sabri Ahmad sebagai Pengarah Urusan FGVH dilucutkan.

Ia rentetan daripada kempen mansuhkan Isa yang mengumpul tandatangan bantahan peneroka Felda terhadap Isa yang dilancarkan 18 Oktober lalu.

"Dalam memorandum kepada Datuk Seri Najib Razak, kita mendesak Isa dan Sabri digugurkan daripada jawatan masing-masing serta mendesak kerajaan membatalkan cadangan penyenaraian FGVH," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Tegas Mazlan lagi, sekiranya tiada sebarang tindakan daripada Najib, Anak akan mendapatkan perintah mahkamah agar melarang Felda melakukan penyenaraian itu.

Ianya akan dilakukan sebelum mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dijangka pada 5 Januari tahun hadapan.

"Kita telah berbincang dengan pihak peguam mengenai tindakan mahkamah ini dan jika tak ada respon dariapda Perdana Menteri, kita akan abil tindakan mahkamahlah kerana penyenaraian ini melibatkan cagaran aset peneroka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Wangsa Setia: MEMANG TAK MUSTAHIL BAGI TUAN IBRAHIM

Posted: 27 Jan 2012 05:16 AM PST

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang mustahil di zaman Barisan Nasional (BN), tidak semestinya mustahil di zaman Pakatan Rakyat (PR) terutama masalah tanah. Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang itu. 

Ketika BN memerintah pun, Datuk Tuan Ibrahim dapat membuktikan bahawa sesuatu yang mustahil dilakukan terhadap tanah hak milik peneroka Felda boleh berubah jadi tidak mustahil hasil kebijaksanaan PR dan PAS mengambil kesempatan atas kesempitan.

Jika diikutkan syarat hak milik tanah oleh seseorang peneroka Felda, mereka tidak boleh menjual atau memindahkan nama kepada pihak lain, kecuali kepada waris terdekat. Mustahil peneroka boleh menjual tanah ladang mereka seluas 10 ekar dan tapak rumah seluas suku ekar kepada pihak lain.

Tapi atas semangat Datuk Tuan Ibrahim bahawa yang mustahil itu boleh direalisasikan, maka tergadailah hak seorang peneroka di Felda Jengka 13 ke atas tanah ladang, tapak rumah beserta rumahnya sekali dengan harga hanya RM80,000. Perkara ini terdedah ketika kempen Pilihanraya Kecil DUN Kerdau, Pahang pada Mac 2011. Boleh baca di SINI.

Apa yang mustahil menjadi tidak mustahil kerana peneroka itu diikat dengan satu perjanjian dengan peguam, dan membelakangkan syarat yang dikenakan oleh Felda dan Kerajaan Negeri kepada peneroka berkenaan. Peguam itu menerima pula bayaran sebanyak RM10,000 yang dipotong daripada bayaran RM80,000 itu. Maka peneroka malang itu hanya menerima RM70,000 bagi 10 ekar ladang sawitnya yang mengeluarkan hasil, serta rumah dan tapak rumah suku ekarnya di tanah rancangan Felda berkenaan.

Dulu peneroka itu memikirkan mustahil beliau boleh menjual tanah rancangan Felda yang disertainya sejak lebih 20 tahun, tetapi kemustahilan itu direalitikan oleh Datuk Tuan Ibrahim ketika peneroka itu dihimpit masalah kewangan dan mencari jalan untuk keluar dari masalahnya. Atas nama isterinya, Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah peneroka malang itu. Maka tidak ada yang mustahil bagi PR, biarpun ketika BN masih memerintah.

Jika ditakdirkan PR memerintah negara nanti, apakah mustahil lagi jika seluruh tanah peneroka Felda bertukar tangan kepada pemimpin-pemimpin pakatan itu yang sudah lama menunggu masa untuk menguasai sesuatu yang diidam-idamkan selama ini? Mereka bukan sekadar mengidamkan Putrajaya. Menawan Putrajaya itu hanya simbolik kepada usaha mereka yang lebih besar – menyambar apa sahaja peluang yang mustahil dilakukan di zaman BN memerintah, tetapi bakal tidak mustahil lagi apabila pakatan pembangkang menguasai negara.

Maka tergelaklah saya membaca beberapa ungkapan Datuk Tuan Ibrahim seperti diperbesarkan Harakah hari ini : 

"Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan," 

KOMEN SAYA – Niatnya untuk membeli tanah peneroka Felda Jengka 13 itu dengan harga yang cukup murah dan mengelak daripada terikat dengan syarat pemilikan tanah Felda, dan niatnya itu tertunai hasil kesungguhan mengikat peneroka itu dengan satu perjanjian dengan pihak peguam. Maka terbanglah peneroka itu dari tanah dan rumahnya, tapi hajat nak menjelajah bulan tak juga kesampaian dengan berbekalkan wang RM70,000. Kasihan. 

Kata Tuan Ibrahim lagi : "…janji azam, niat ikhlas dan keyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik di Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak". 

KOMEN SAYA – maka lot rumah peneroka di Jengka 13 itu bertukar tangan kepada isteri Tuan Ibrahim, begitu juga tanah 10 ekar yang telah diusahakannya selama berpuluh tahun. Itulah hasil kajian mendalam PAS Pahang bagaimana mahu menukar hak milik tanah peneroka. Kasihan. 

Banyak lagi gurauan Tuan Ibrahim boleh dibaca dan dimomokkan di SINI.

Tuan Ibrahim juga menyokong Anwar Ibrahim menyaman Utusan Malaysia RM50 juta, sebagai tindakan yang menurutnya tepat bagi mempertahankan maruah yang sering diperkotak-katikkan di dada akhbar terbabit dan mempertahankan maruah diri yang "telah dirosakkan dan diaibkan sebegitu rupa".

Tuan Ibrahim pula bila lagi nak ambil langkah yang sama terhadap Utusan? Bukankah dia juga ada kata nak saman Utusan kerana memainkan isu tanah peneroka di Felda Jengka 13 ini menjelang pembuangan undi di Kerdau dulu? Hingga kini beliau masih membisu.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

AMKNS: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 09:16 PM PDT

Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

RAKYAT MARHAEN: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 05:16 AM PDT


(Masalah ini bukan  di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Nov 2012 11:47 PM PST

Ketika Lurah Bilut mula diteroka untuk dijadikan tanah rancangan Felda, tidak siapa menyangka bahawa syarikat yang ditubuhkan kerajaan itu bakal menjadi sebuah syarikat perladangan yang terbesar dan terkemuka di dunia.

Ketika langkah pertama para peneroka yang membanting tulang empat kerat di Lurah Bilut dahulu, tidak siapa menyangka bahawa segala hasil titik peluh dan darah mereka akan terus mewangi sehingga ke persada antarabangsa.

Dan ketika komuniti kecil warga Felda Lurah Bilut mula berjasa pada bumi bertuah ini, tidak siapa menyangka bahawa program kerajaan untuk rakyat tersebut mampu mengubah nasib kehidupan mereka sehingga mampu memiliki ladang di Indonesia.

Dengan lahirnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH), nama Felda kini berada di negara termaju dunia, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, negara-negara di Benua Eropah serta Asia Barat seperti Turki dan sebagainya.

Tidak pernah termimpi untuk para peneroka di Lurah Bilut tentang syarikat yang mereka usahakan itu akan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai syarikat multi-nasional antarabangsa terkemuka dan berstatus multi-bilion seperti Bunge Limited, Procter & Gamble, Behn Meyer & Co, Taiko Clay Chemicals dan banyak lagi.

Bunge adalah sebuah firma pengeluar produk pertanian terbesar di Benua Eropah yang berpengkalan di New York dan mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta pasaran yang luas di Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, negara-negara Asia Pacific, Afrika, Timur Tengah dan kepulauan Caribbean.

Menurut sumber yang diperoleh, FGVH kini memiliki sebuah loji memerah dan menapis minyak canola dan soya di Becancour, Kanada.

Usahasama FGVH dengan Bunge diramal akan memantapkan lagi harga dan nilai pasaran saham syarikat perladangan negara itu yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Mac atau April ini.

Procter & Gamble (P&G) pula merupakan sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang menjalinkan kerjasama berkaitan produk oleokimia, khususnya membabitkan mengenai penyelidikan bio-diesel yang kini berjalan lancar di Cincinnati, Amerika Syarikat.

Bayangkan sekiranya FGVH dan P&G menghasilkan produk bahan api diesel yang bakal menggantikan bahan bakar diesel sedia ada yang kian mahal harganya di pasaran, pastinya ia akan membuahkan hasil yang paling berbaloi.

Behn Meyer & Co. pula merupakan sebuah syarikat terkemuka di peringkat dunia yang menjalinkan kerjasama dengan FGVH berkaitan produk pertanian, khususnya baja pelbagai nutrien, di rantau Asia Tenggara dan Eropah.

Itu semua adalah beberapa nama-nama besar syarikat  yang memainkan peranan penting di dalam dunia perniagaan di peringkat antarabangsa yang dilihat mampu melonjakkan keuntungan FGVH pada masa ini.

Ada banyak lagi usahasama dengan syarikat-syarikat besar dan FGVH bijak memilih rakan kongsi strategiknya memandangkan aset perladangan terbesar negara itu dibantu oleh pakar-pakar runding perniagaan dari dalam dan luar negara.

Untuk menjamin penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia itu memberi kelebihan terhadap peneroka Felda yang terbabit syarikat itu telah melantik tiga bank asing dan dua bank tempatan untuk mengendalikan proses tersebut.

Bank-bank asing tersebut ialah Morgan Stanley, JP Morgan dan Deutsche Bank, manakala bagi bank tempatan pula Felda diwakili oleh Maybank Berhad dan CIMB.

Justeru, tidak hairanlah sekiranya FGVH menegaskan bahawa syarikat itu mampu dan komited untuk menjanjikan pulangan yang baik serta sangat berbaloi kepada Felda pada setiap tahun.

Mengukuhkan lagi jaminan bagi kepentingan Felda dan para peneroka, Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjamin bahawa mereka akan tetap terus mendapat apa saja kemudahan serta kelebihan yang mereka terima sebelum ini.

Dengan segala sokongan dari pihak pengurusan tertinggi Felda, FGVH, para peneroka dan kerajaan, segala 'durian runtuh' yang membabitkan penyenaraian di Bursa Malaysia itu bakal dinikmati bersama dalam ertikata "win-win situation".

Terbaru, Kerajaan Negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Adnan Yaakob juga turut menyatakan komitmen mereka untuk turun padang bagi memperjelaskan kepada seluruh warga peneroka di seluruh negeri itu mengenai penyenaraian FGVH tersebut.

"Dua siri penerangan melibatkan peneroka di beberapa buah tanah rancangan sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan apabila mereka mula menyedari rasional penyenaraian FGVH.

"Selepas mendapatkan penerangan sebenar, mereka tidak lagi terkeliru dengan dakwaan pembangkang yang mendakwa kononnya aset serta tanah peneroka akan hilang jika syarikat Felda itu disenaraikan kerana tanah terbabit dijadikan cagaran," kata Menteri Besar Pahang itu baru-baru ini.

Lihatlah, meskipun dianggap 'orang luar' yang tiada kepentingan di dalam Felda pun sudah sanggup menerangkan tentang 'durian runtuh' yang bakal diperoleh para peneroka, sudah tentulah penyenaraian itu bakal memberikan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang terbaik buat semua warga Felda.

Khabarnya, warga pelabur pula tidak sabar menantikan penyeneraian Felda itu kerana ia adalah yang terbesar dan terbaik untuk tahun ini.

Sewajarnya selepas mendapat penjelasan yang membetulkan persepsi buruk yang ditohmah segelintir pihak, warga peneroka akan 'lekas celik' dan positif, serta memberikan sokongan padu kepada agenda yang bakal membuahkan hasil yang lumayan itu.

Hakikatnya, itulah Felda kini dan masa depannya yang lebih gemilang.

Bermula dari Lurah Bilut, kini Felda mengembangkan sayapnya di merata pelosok dunia dan megah bangga membawa nama Malaysia sebagai syarikat perladang yang bukan calang-calang reputasinya.

Bagaimanapun, segala 'kemanisan' yang dilihat mampu melonjakkan nama Felda di persada dunia itu tidak mungkin dapat dikecapi sekiranya tidak wujud kerjasama dari semua pihak, khususnya dedikasi dan sokongan padu dari kakitangan Felda sendiri.

Justeru, adalah wajar bagi semua pihak yang terbabit menjayakan transformasi Felda ini untuk sikap yang lebih positif dan berazam memberikan sokongan tidak berbelah bagi mendatangkan keuntungan kepada seluruh warga syarikat perladangan terbesar bertaraf dunia itu.

Sayanglah jika peluang keemasan ini dipersiakan hanya kerana segelintir minoriti yang cemburu dengan kejayaan Felda itu!

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


Sekitar Program Santai Rekreasi <b>di Kuala Rompin</b> 15|04|12 : UAI

Posted: 16 Apr 2012 04:41 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sekitar Program Santai Rekreasi di Kuala Rompin 15|04|12. Gambar-gambar UAI Sekitar Program Santai Rekreasi di Kuala Rompin 15|04|12. Macam YB la pulok.. Lebih banyak gambar-gambar di sini. Iklan skit, "Inspirasi ...

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


Fokus Parlimen Maran: Perubahan bakal berlaku <b>di Chenor</b> | Minda <b>...</b>

Posted: 25 Jul 2012 10:56 PM PDT


CHENOR – Majlis Tindakan Dun (MTD) Chenor yakin penduduk kawasan Chenor akan membuat perubahan dengan menyokong calon Pas sekali gus memberi mandat kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk memimpin kerajaan secara berkebajikan dan adil.


Penyelarasnya, Ramli Awang Abdul Rahman berkata, hasrat utama PR yang dianggotai Pas, PKR dan DAP adalah untuk membela nasib rakyat semua kaum yang ditindas kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini.


"Pakatan yang diajar oleh Islam dinamakan tahaluf (kerjasama politik). Dalam satu negara, kita berpakat menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman.


"Kita perlu mengajar pengundi memahami dengan betul perbezaan antara Pas dan Umno serta perbezaan PR dengan BN.


"Pas tegakkan Islam sepertimana dalam al-Quran dan Umno anggap Islam hanyalah agama rasmi dalam Perlembagaan (Persekutuan) yang digubal British," katanya.


Ramli berkata,  jentera pilihan raya Pas Kawasan Maran kini sudah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang dengan menyediakan pelbagai keperluan asas jentera di peringkat akar umbi bagi memudahkan pergerakan ahli.


Menurutnya, komitmen yang ditunjukkan ahli parti yang mendekati pengundi tanpa mengira latar belakang amat diperlukan kerana kekuatan jentera pilihan raya bergantung pada kerja di peringkat akar umbi.


"Kami kini bersedia untuk mengerakkan jentera pada bila-bila masa dan fokus sekarang adalah untuk terus memastikan jentera berjalan lancar.


"Rakyat sudah terbuka dan bijak menilai malah perkembangan kemudahan internet membuka ruang kepada mereka untuk mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai dan bukan hanya pada satu pihak sahaja," katanya.

06 di sebertak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di sebertak - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Nov 2012 09:14 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2012 09:55 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 09:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2012 09:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 09:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2012 09:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 09:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 09:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:31 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 08:18 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 09:22 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 09:36 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 09:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2011 09:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 09:57 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 09:36 AM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ycity photo & video graphic: Majlis Bertandang Sharil & Mieza <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2011 08:09 AM PDT

Salam...Selamat Pengantin baru diucapkan kepada Sharil &a Mieza..Gambar yang dirakam sewaktu majlis bertandang sebelah lelaki di Felda sebertak..bersebelahan dengan Felda saya, Felda Tementi...Sebelah paginya Mieza disolek oleh Redzuan Ibrahim di kedai andaman Riedz Bridal, Dataran Kerayong..

Sesi outdoor yang dirakamkan sebentar sahaja di Dataran Kerayong sementara menunggu rombongan pihak perempuan yang tiba pada pukul 12 tengah hari..Walaubagaimanapun panas tidak sampai ke petang sewaktu pengantin berarak hujan sudah pun turun membasahi bumi...Pada mulanya Ycity berperancangan dgn Riedz Bridal ingin merakamkan saat-saat manis mereka di Jeti Pelancongan Tasek Bera pada sebelah petangnya..Namun hajat itu tidak kesampaian kerana hujan rahmat telah turun walaupun ia sekejap2 namun ia berlarutan sampai ke petang...huhuhu

Apa yang best Sharil & Mieza tetap enjoy sewaktu ycity merakamkan gambar mereka.Keceriaan yang jelas terserlah...Pada Ycity mereka ni nampak macam kacukan Cina sebab dua2 bermata sepet terutama sekali pengantin lelaki..Apa-pun Selamat pengantin baru dan semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat....

Let's Enjoyed the pictures!!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

shahril & aziean | Felda <b>Sebertak</b>, Triang, Pahang. « www <b>...</b>

Posted: 19 May 2011 03:02 AM PDT

shahril & aziean | Felda Sebertak, Triang, Pahang.

Salam

Bertemu kembali untuk entry seterusnya yang kembali bersemangat seminggu ambil gambar terus kemaskini blog. Kali ini untuk pasangan bahagia ini yang di pertemukan UTM, Skudai, Johor iaitu Aziean & Shahril. Sang puteri nya dari Pahang dan sang putera nya anak jati dari Johor. Selamat di ijabkabulkan di Felda Sebertak, Triang, Pahang. Majlis perkahwinan dalam keluarga besar ini meriah sekali. Selesai majlis persandingan pengatin begerak pula untuk sesi "outdoor" di Tasek Bera. Sudah sekian lama aku tak kesitu, dah banyak perubahan yang berlaku dan semakin cantik tempatnya. Sesi "outdoor" tak dapat dijalankan sepenuhnya kerana cuaca tidak mengizinkan kerana hujan. Ok seperti biasa sedikit gambar semasa majlis mereka berlangsung.

a

a

a

a

a

a

a

a
a

a

a

a

a

a

a

Wasalam

Aznizam Azmi
+60134571623
MyEmail : bitzam@gmail.com
MyFlickr : http://www.flickr.com/photos/senseizam
YM : senseizam

Like this post? Share it!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perkahwinan Nuri & Anis - Felda <b>Sebertak</b>. - KAWAN - KAWAN PHOTO

Posted: 04 Apr 2011 09:11 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 09:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 09:09 AM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ycity photo & video graphic: Majlis Bertandang Sharil & Mieza <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2011 08:09 AM PDT

Salam...Selamat Pengantin baru diucapkan kepada Sharil &a Mieza..Gambar yang dirakam sewaktu majlis bertandang sebelah lelaki di Felda sebertak..bersebelahan dengan Felda saya, Felda Tementi...Sebelah paginya Mieza disolek oleh Redzuan Ibrahim di kedai andaman Riedz Bridal, Dataran Kerayong..

Sesi outdoor yang dirakamkan sebentar sahaja di Dataran Kerayong sementara menunggu rombongan pihak perempuan yang tiba pada pukul 12 tengah hari..Walaubagaimanapun panas tidak sampai ke petang sewaktu pengantin berarak hujan sudah pun turun membasahi bumi...Pada mulanya Ycity berperancangan dgn Riedz Bridal ingin merakamkan saat-saat manis mereka di Jeti Pelancongan Tasek Bera pada sebelah petangnya..Namun hajat itu tidak kesampaian kerana hujan rahmat telah turun walaupun ia sekejap2 namun ia berlarutan sampai ke petang...huhuhu

Apa yang best Sharil & Mieza tetap enjoy sewaktu ycity merakamkan gambar mereka.Keceriaan yang jelas terserlah...Pada Ycity mereka ni nampak macam kacukan Cina sebab dua2 bermata sepet terutama sekali pengantin lelaki..Apa-pun Selamat pengantin baru dan semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat....

Let's Enjoyed the pictures!!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full content generated by Get Full RSS.

Kedai Felda <b>Sebertak</b> Koperasi Pertama Sertai Tukar ~ Pahang Ku

Posted: 15 Nov 2011 10:01 PM PST

Full content generated by Get Full RSS.

Anak Kampung blog: FELDA <b>SEBERTAK</b> : &#39;&#39;MPOB didesak <b>...</b>

Posted: 06 Mar 2012 09:41 PM PST

FELDA SEBERTAK – Lebih 1,000 peneroka di seluruh Felda Gugusan Bera termasuk di Felda Triang 1 mendesak Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) membayar insentif tanam semula dengan segera.

Mereka diwakili Persatuan Warisan Anak Pahang Sejati (WAPS) mahu pembayaran hampir RM4,000 seorang itu dibayar sebelum men­jelangnya Pilihan raya Umum akan ­datang ini.

Pegawai Perhubungan Awam WAPS Bahagian Bera, Rosli Mohamad, 51, berkata, Skim Insentif Tanam Semula (SITS) yang diperkenalkan MPOB pada awal 2000 ber­tujuan menggalakkan peneroka ­menebang pokok sawit yang tua.

Menurutnya, kebanyakan pokok sawit pada ketika itu berusia lebih 25 tahun dan MPOB mahu ia ditebang memandangkan kuantiti minyak yang dihasilkan semakin kurang.

"Kami dijanjikan bayaran insentif oleh pihak MPOB melalui pihak ­pengurusan Felda supaya menebang ­pokok sawit yang tua. Jadi, kami menurut arahan itu setelah dijanjikan dengan bayaran ­setimpal kerana sepanjang tempoh menunggu hasil baru dikutip, sekurang-kurangnya kami mempunyai sedikit simpanan untuk perbelanjaan harian," katanya.

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 09:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di sebertak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2012 10:02 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved