ads

Ahad, 16 Disember 2012

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Blog <b>Jengka</b>: <b>di</b> felda <b>jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 26 Nov 2012 03:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 02:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Oct 2012 04:01 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DAHSYAT! - Motosikal terbang <b>di Felda Jengka</b> (GAMBAR) - ! TAO <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 06:00 PM PDT

TAOTAUAJER - Mengemparkan apabila motosikal terbang di Felda Jengka 4. Penduduk tempat tersebut digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.
Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut.
Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.
"Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa.
"Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya," katanya.
Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.
"Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya," katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya.
Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.
"Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini.
"Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut," katanya.
Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap.
Sinar Harian dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.
Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.
TAOTAUAJER : Dahsyat sungguh kemalangan tersebut sehinggakan motosikal terbang ke atas bumbung rumah. Tetiba teringat cerita kelakar Seniman Bujang Lapuk tah macamana moto tetiba ada atas bumbung pelik jugakkan ada juga kejadian lebih kurang serupa macam tu. - Koleksi Aneh

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 18 - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 03:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 23 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 03:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 11:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]3) FELDA Dahlia Jengka 3 4) FELDA Kemboja Jengka 4 5) FELDA Kekwa Jengka 5 6) FELDA Keembong Jengka 6 7) FELDA Kenanga Jengka 7 8) FELDA Kesidang Jengka 8 9) FELDA Kesumba Jengka 9 10)FELDA Mawar Jengka 10 11) FELDA Melati Jengka 11 ... Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4. Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Feb 2012 12:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 02:03 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gerakan Selamatkan <b>Felda di Jengka</b>, Khamis ini

Posted: 06 Dec 2011 12:36 AM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran 'Gerakan Selamatkan Felda' peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob dan Pengerusi Badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa), Razman Zakaria dijangka memberikan penerangan mengikut pengalaman masing-masing.

"Program ini akan bermula dengan solat Maghrib dan solat hajat yang akan dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man disusuli dengan sesi penerangan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Program itu akan diteruskan ke Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUISZM) di Taman Melewar pada 10 Disember dan ke Segamat pada 11 Disember dan akan bergerak ke negeri-negeri lain.

Selain itu, Mazlan turut memberitahu, pada 20 Disember pula, Anak akan mengetuai kira-kira 30 peneroka Felda di seluruh negara untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri mendesak jawatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Datuk Sabri Ahmad sebagai Pengarah Urusan FGVH dilucutkan.

Ia rentetan daripada kempen mansuhkan Isa yang mengumpul tandatangan bantahan peneroka Felda terhadap Isa yang dilancarkan 18 Oktober lalu.

"Dalam memorandum kepada Datuk Seri Najib Razak, kita mendesak Isa dan Sabri digugurkan daripada jawatan masing-masing serta mendesak kerajaan membatalkan cadangan penyenaraian FGVH," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Tegas Mazlan lagi, sekiranya tiada sebarang tindakan daripada Najib, Anak akan mendapatkan perintah mahkamah agar melarang Felda melakukan penyenaraian itu.

Ianya akan dilakukan sebelum mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dijangka pada 5 Januari tahun hadapan.

"Kita telah berbincang dengan pihak peguam mengenai tindakan mahkamah ini dan jika tak ada respon dariapda Perdana Menteri, kita akan abil tindakan mahkamahlah kerana penyenaraian ini melibatkan cagaran aset peneroka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Wangsa Setia: MEMANG TAK MUSTAHIL BAGI TUAN IBRAHIM

Posted: 27 Jan 2012 05:16 AM PST

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang mustahil di zaman Barisan Nasional (BN), tidak semestinya mustahil di zaman Pakatan Rakyat (PR) terutama masalah tanah. Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang itu. 

Ketika BN memerintah pun, Datuk Tuan Ibrahim dapat membuktikan bahawa sesuatu yang mustahil dilakukan terhadap tanah hak milik peneroka Felda boleh berubah jadi tidak mustahil hasil kebijaksanaan PR dan PAS mengambil kesempatan atas kesempitan.

Jika diikutkan syarat hak milik tanah oleh seseorang peneroka Felda, mereka tidak boleh menjual atau memindahkan nama kepada pihak lain, kecuali kepada waris terdekat. Mustahil peneroka boleh menjual tanah ladang mereka seluas 10 ekar dan tapak rumah seluas suku ekar kepada pihak lain.

Tapi atas semangat Datuk Tuan Ibrahim bahawa yang mustahil itu boleh direalisasikan, maka tergadailah hak seorang peneroka di Felda Jengka 13 ke atas tanah ladang, tapak rumah beserta rumahnya sekali dengan harga hanya RM80,000. Perkara ini terdedah ketika kempen Pilihanraya Kecil DUN Kerdau, Pahang pada Mac 2011. Boleh baca di SINI.

Apa yang mustahil menjadi tidak mustahil kerana peneroka itu diikat dengan satu perjanjian dengan peguam, dan membelakangkan syarat yang dikenakan oleh Felda dan Kerajaan Negeri kepada peneroka berkenaan. Peguam itu menerima pula bayaran sebanyak RM10,000 yang dipotong daripada bayaran RM80,000 itu. Maka peneroka malang itu hanya menerima RM70,000 bagi 10 ekar ladang sawitnya yang mengeluarkan hasil, serta rumah dan tapak rumah suku ekarnya di tanah rancangan Felda berkenaan.

Dulu peneroka itu memikirkan mustahil beliau boleh menjual tanah rancangan Felda yang disertainya sejak lebih 20 tahun, tetapi kemustahilan itu direalitikan oleh Datuk Tuan Ibrahim ketika peneroka itu dihimpit masalah kewangan dan mencari jalan untuk keluar dari masalahnya. Atas nama isterinya, Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah peneroka malang itu. Maka tidak ada yang mustahil bagi PR, biarpun ketika BN masih memerintah.

Jika ditakdirkan PR memerintah negara nanti, apakah mustahil lagi jika seluruh tanah peneroka Felda bertukar tangan kepada pemimpin-pemimpin pakatan itu yang sudah lama menunggu masa untuk menguasai sesuatu yang diidam-idamkan selama ini? Mereka bukan sekadar mengidamkan Putrajaya. Menawan Putrajaya itu hanya simbolik kepada usaha mereka yang lebih besar – menyambar apa sahaja peluang yang mustahil dilakukan di zaman BN memerintah, tetapi bakal tidak mustahil lagi apabila pakatan pembangkang menguasai negara.

Maka tergelaklah saya membaca beberapa ungkapan Datuk Tuan Ibrahim seperti diperbesarkan Harakah hari ini : 

"Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan," 

KOMEN SAYA – Niatnya untuk membeli tanah peneroka Felda Jengka 13 itu dengan harga yang cukup murah dan mengelak daripada terikat dengan syarat pemilikan tanah Felda, dan niatnya itu tertunai hasil kesungguhan mengikat peneroka itu dengan satu perjanjian dengan pihak peguam. Maka terbanglah peneroka itu dari tanah dan rumahnya, tapi hajat nak menjelajah bulan tak juga kesampaian dengan berbekalkan wang RM70,000. Kasihan. 

Kata Tuan Ibrahim lagi : "…janji azam, niat ikhlas dan keyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik di Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak". 

KOMEN SAYA – maka lot rumah peneroka di Jengka 13 itu bertukar tangan kepada isteri Tuan Ibrahim, begitu juga tanah 10 ekar yang telah diusahakannya selama berpuluh tahun. Itulah hasil kajian mendalam PAS Pahang bagaimana mahu menukar hak milik tanah peneroka. Kasihan. 

Banyak lagi gurauan Tuan Ibrahim boleh dibaca dan dimomokkan di SINI.

Tuan Ibrahim juga menyokong Anwar Ibrahim menyaman Utusan Malaysia RM50 juta, sebagai tindakan yang menurutnya tepat bagi mempertahankan maruah yang sering diperkotak-katikkan di dada akhbar terbabit dan mempertahankan maruah diri yang "telah dirosakkan dan diaibkan sebegitu rupa".

Tuan Ibrahim pula bila lagi nak ambil langkah yang sama terhadap Utusan? Bukankah dia juga ada kata nak saman Utusan kerana memainkan isu tanah peneroka di Felda Jengka 13 ini menjelang pembuangan undi di Kerdau dulu? Hingga kini beliau masih membisu.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

AMKNS: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 09:16 PM PDT

Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

RAKYAT MARHAEN: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 05:16 AM PDT


(Masalah ini bukan  di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 2 - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 2</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 01:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2012 01:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 14 Sep 2012 03:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 7 - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 11:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 11:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 11:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 11:41 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 11:34 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka</b> 23, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 08:51 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 23
Tarikh & Masa : 06-04-12 | 9.30pg – 5.30ptg
Jumlah Pengunjung : 227 orang

Agensi_Agensi :

AADK
Poliklinik Kesihatan Jengka 22
Kemas
TM Point
Easy RHB Bank
Giat Mara Jengka
Klinik Cure & Care
JPAM

Aktiviti & Pertandingan :

Gubahan Bunga
Masakan
Solekan
Pent
Mewarna
Typing Test

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  pagi )

YB Tuan Syed Ibrahim Bin Syed Ahmad
ADUN Kerdau

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  petang/penutup )

YB Dato' Haji  Ismail Bin Haji Mohamed Said
Parlimen Kuala Krau

En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil TM sns

En. Aziin Bin Abdullah
Penolong Pengurus Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Haji Hassan Bin Taha

* foto kembara jalur lebar Felda Jengka 23

Tauke ayam rugi RM2 juta <b>JENGKA 11</b> - Seorang penternak ayam <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 09:35 AM PDT

Tauke ayam rugi RM2 juta

JENGKA 11 - Seorang penternak ayam hanya mampu tersandar melihatkan satu daripada empat reban ayam miliknya yang terletak di Jalan Felda Jengka 11, di sini, terbakar semalam, menyebabkannya kerugian lebih RM2 juta.

Penternak terbabit, Habib Yusuf, 36, berkata, ketika kejadian dia berada di bandar Jengka.

Menurutnya, dia dimaklumkan ladang ternakannya terbakar melalui seorang pekerja yang menghubunginya kira-kira jam 1.24 petang, semalam.

"Apabila saya sampai ke ladang, saya lihat orang ramai berkerumun di situ sambil menjerit meminta seseorang membuat panggilan kepada bomba," katanya yang enggan gambarnya dirakam.

Api cepat merebak

Habib berkata, api marak terlalu cepat menyebabkan dia tidak dapat berbuat apa-apa melainkan membiarkan rebannya dijilat api.

Katanya, selain reban, turut rentung kira-kira 65,000 anak ayam yang baru sahaja diletakkan dalam reban terbabit empat hari lalu.

"Api marak terlalu cepat dan saya percaya kejadian ini berpunca daripada litar pintas, tambahan reban ini mempunyai banyak bahan mudah terbakar, memudahkan api merebak," katanya.

Menurutnya, dia reda dengan kejadian itu walaupun terpaksa menanggung kerugian jutaan ringgit.

Nampak asap berkepul-kepul

Sementara itu, seorang pekerja yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian, semua pekerja sedang berehat di rumah yang disediakan di kawasan berdekatan.

Katanya, salah seorang daripada mereka kemudiannya ternampak asap berkepul-kepul keluar dari reban ayam berkenaan.

"Kami semua keluar ke tempat kejadian dan berusaha memadamkan api menggunakan air yang diangkut dengan baldi," katanya.

Ketua Balai Bomba Bandar Jengka, Mohd Shaffie Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 1.35 petang.

Menurutnya, dua jentera bersama  sembilan anggota dikerahkan untuk mengawal kebakaran tersebut dan api berjaya dikawal dalam masa 15 minit.

"Setakat ini punca kebakaran masih belum dapat dikenal pasti dan pihak kami masih lagi melakukan siasatan," katanya kepada Sinar Harian.



power from http://www.wangolds.com
tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan di http://www.wangolds.com. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan
power by wangolds.com

http://www.sinarharian.com.my/edisi/paha...bled=false

Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka</b> 10, <b>11</b> dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 07:57 PM PDT


Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


Pusat Judi Siber <b>Di Temerloh</b>, Penduduk - Pahang Daily Online

Posted: 13 Dec 2012 04:27 PM PST

TERMERLOH, 14 Dis - Orang ramai terutamanya umat Islam di sekitar Temerloh kecewa dengan senario terkini isu "pusat judi siber" yang semakin bercambah-cambah walau pun pihak berkuatkuasa sudah melakukan serbuan dan operasi. Mereka hairan dan pelik, kenapa operasi meningkat tetapi kewujudan pusat judi siber ini semakin banyak tumbuh bagaikan "cendawan tumbuh lepas hujan".  Malah, difahamkan kini sudah ada hampir 800 pusat judi siber di sekitar kawasan ini termasuk juga di kawasan penempatan Melayu. Apa sudah jadi dengan penguatkuasaan agaknya?. Kenapa ini harus berlaku sedangkan operasi sudah dijalankan?. Kenapa tokey-tokey Cina semakin berani membuka pusat judi siber, sedangkan pihak berkuasa terutamanya polis sudah lakukan tanggungjawab mereka?. Atau, apakah operasi hanya melepaskan batuk ditangga bagi mengaburi mata rakyat kononnya kerajaan sudah bertindak?. Inilah yang dipersoalkan oleh para penduduk Temerloh sekarang. Menurut seorang penduduk Taman Bukit Semantan yang ditemui berkata pihak terbabit menyasarkan dua ribu (2,000) pusat judi siber di kawasan Temerloh. "Operasi hanya dibuat setiap enam bulan sekali. Mereka tutup sekejap.. lepas tu mereka untung balik .. kemudian operasi lagi... kemudian mereka buka semula.. untung RM60,000 hingga RM100,000 sehari... pekerja dalam tu ramai anak Melayu. Mereka bagi gaji besar,  sebulan sampam RM1,800-RM2,500? Kini ia dah jadi isu besar", katanya. Menurut beliau, baru-baru ini ada aduan di buat ke pejabat Agama Islam Daerah Temerloh. "Masa tu Kadi dan Timbalan Kadi tak ada... mula-mula Pejabat Agama Islam Temerloh tak nak terima aduan.... selepas di desak barulah mereka terima...Mungkin mereka takut sebab pusat judi siber (haram) ni ada "kabel besar" dengan orang atasan.. Yang sedih budak-budak Melayu juga ramai terlibat ... sampai ada yang sanggup jua laptop 1Malaysia yang diberikan oleh kerajaan untuk bermain dengan judi siber nii..  inilah yang tidak wajar!", tambahnya.



Menurutnya lagi, premis judi siber ini boeh mengundang berbagai masalah gejala sosial yang lain seperti kecurian, pergaduhan, dadah, ragut dan sebagainya. "Saya difahamkan kini lokasi baru yang dibuka ialah di Taman Bukit Semantan (Kedai No.14 dan 32). Taman Sri Semantan pula ialah tempat Ahli Parlimen Temerloh (Dato' Saifuddin Abdullah) dibesarkan.. anehnya kat situ jer ada tiga premis judi haram dibuka iaitu di barisan kedai kereta Toyota. Pihak berkuasa (polis) memang rampas komputer dari pusat judi nii.. tapi yang dirampas hanyalah gimik... skrin komputer mereka "flat screen" yang leper.. tapi yang dirampas oleh pihak berkuasa ialah komputer lama (tiub) yang sebenarnya sudah disimpan dalam stor.. atau memang tokey-tokey pusat judi ni beli dari kedai komputer untuk dijadikan bukti kepada media kononnya premis mereka sudah diserbu.. tapi hari ni kena serbu.. esok bukak semua.. Operasi tak berkesan kerana promosi hebat termasuk mereka berikan makanan ringan termasuk  "mee maggi percuma" kepada pelanggan", katanya.


Beliau juga berharap semua pihak terlibat sama dalam membenteras isu ini. "Kenapa susah sangat nak benteras... melainkan masing-masing dah dapat rasuah (duit air)... inilah yang kami risau... Penglibatan semua seperti parti politik, JKKK, kariah masjid, KRT untuk halang semua ini wajar dilakukan segera. Jika tidak rosak anak bangsa kita... keluarga cerai berai.. Bukan susah pun kalau semua nak bertindak... TM potong talian internet, PAIP potong bekalan air, TNB potong bekalan elektrik, MPT keluar kompuan dan sita premis tak berlesen dan pejabat agama boleh tangkap orang Melayu yang berjudi dan bekerja di premis terbabit... Kenapa mereka semua tak nak bertindak? Taku siapa? Harapkan polis semata-mata... tak pelik ke makin operasi dibuat oleh polis makin bertambah pusat judi... nak nak kat Temerloh nii... mereka beroperasi 24 jam pulak tu... bangunan premis biasanya dua tingkat dan ada lorong belakang... jika pintu depan ditutup pintu belakang dibuka....server antarabangsa siap dilengkapi kamera... kata orang "nak seribu daya tak nak seribu dalih".. cuma jangan buat kerja tipu rakyat..anak bangsa kita juga yang akan rosak dan punah akhirnya nanti. Pernahkah mereka (kerajaan)  fikirkan semua ini?", tambah beliau lagi.


[Isu ini pasti tidak akan selesai jika tiada tindakan tegas daripada pihak kerajaan sendiri. Kerja yang mudah sengaja disusah-susahkan maka akhirnya rakyat yang tanggung derita. Pihak polis juga sudah beberapa kali dinasihat tidak kaburi rakyat dengan merampas komputer "fesyen lama dalam bentuk peti (tiub) seperti gambar diatas, kerana rakyat tahu polis mungkin ditipu oleh pengusaha pusat judi siber. Tetapi apa yang berlaku, selepas operasi dijalankan pada sidang media gambar komputer lama itu juga yang dipaparkan. Kenapa harus tertipu kerana polis di Malaysia bukankah bijak-bijak belaka. Itu bukan komputer yang mereka gunakan, itulah adalah gimik bila diserbu. Itu komputer lama yang disimpan dalam stor atau dibeli dari kedai komputer (rosak) untuk dijadikan bukti kononnya premis mereka sudah diserbu dan tidak beroperasi lagi. Walhal, dalam premis berpuluh biji komputer terbaru yang canggih digunakan. Kenapa kita harus ditipu sebegini. Malah, ada makumat mereka yang ditangkap juga sudah dibayar upah oleh pengusaha siber untuk berlakon sebagai pelanggan. Walhal, budak-budak "mat rempit" yang dibayar hingga RM500 seorang untuk jadi  pelakon tambahan, walhal yang bermain judi adalah orang lain. Ini satu penipuan yang dirancang dengan licik untuk mengaburi mata rakyat. Oleh itu, sudah tiba masanya kerajaan bertindak agreasif dalam hal ini. Kita tidak mahu, selepas operasi penguatkuasaan dibuat terhadap pusat judi siber, ia tumbuh dengan banyaknya di sesuatu tempat].

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 11:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Sep 2012 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 11:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2012 11:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 11:04 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:12 PM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 11:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 11:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 11:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Dakwah kampung… « indahnya hidup ini dengan agama…

Posted: 05 May 2011 06:03 PM PDT

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasiihani…

Alhamdulilah…segala puji hanyalah bagi Allah tuhan sekalian alam…

Maafkan daku…

Sudah terlalu lama aku tidak mengemaskini blog usangku ini..Ada beberapa orang yang aku jumpai bertanyakan perihal blogku yang sudah lama tidak di update,di dalam hatiku berkata : 'Alhamdulilah..ada juga yang sudi membacanya!!'

Ramai yang bertanyakan keadaan diriku sekarang,sekarang aku sudah bergelar guru J-QAF di dalam Opsyen Bahasa Arab di sebuah institusi perguruan di Batu Pahat,dan seperti biasanya bagi seorang guru J-QAF sepertiku akan diletakkan ke sebuah sekolah sebagai latihan mengajar..dan sekarang aku ditempatkan di sebuah sekolah yang bernama Sekolah Rendah Kebangsaan Kampong Chamek di Paloh,Kluang,Johor Darul Ta'zim..lebih kurang 2 jam perjalanan dari Jasin ke sana..

Aku duduk di sebuah rumah kuarters guru yang disewa bersama-sama dengan 2 orang ustaz muda lain yang amat baik peribadi dan akhlaq mereka..yang mana mereka berdua merupakan rakan dakwahku kepada para penduduk Kampung Chamek ini…

Daku teringat akan sebuah kata-kata daripada imam idolaku selepas baginda nabi sallallahu alaihi wassalam iaitu Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna di dalam sebuah kitab beliau : 'Di antara tanda seorang lelaki yang soleh ialah dia akan meninggalkan negeri yang didiaminya dengan para penduduk yang beriman kepada Allah dan beramal soleh'

Aku merupakan di antara orang yang bercita-cita ingin menjadi seorang lelaki soleh,dan aku kongsikan cita-citaku ini bersama dua orang ustaz ini yang mana kami makin rancak merangka pelan-pelan dakwah kepada penduduk kampung ini…Alhamdulilah bersyukur aku ke hadrat Allah kerana sebelum kedatanganku ke kampung ini,Ustaz Fadhil yang merupakan seorang graduan UKM sudah memulai program pembudayaan Al-Quran kepada penduduk kampung..pakcik-pakcik yang hadhir akan mengikuti bacaan Ustaz Fadhil seterusnya ustaz akan menterjemahkan ayat yang dibacanya seterusnya ayat-ayat yang sudah dibaca dikupas dengan lebih mendalam..teramatlah cantik dan indah sekali dakwah sebegini..

Dua hari lepas pula hasil mesyuarat ahli-ahli jawatankuasa masjid kampung pula telah meluluskan permohonan kami untuk mengisi setiap malam dengan kelas-kelas agama yang lebih konsisten..kami diberikan bidang ilmu masing-masing..Ustaz Fadhil meneruskan Program Pembudayaan Al-Quran,aku pula akan membuka kitab Feqh Manhaji di dalam Mazhab Syafie' manakala Ustaz Hasyrie akan membuka kitab tajwid dan akan membetulkan bacaan para penduduk kampung…Demi Allah perjalanan dakwah ini adalah teramat manis dan tidak terucap oleh kata-kata!

Program orang muda dan tahniah…

Tujuan aku menceritakan perkara ini semua bukanlah untuk mendabik dada mengatakan bahawa kamilah pendakwah di jalan Allah!! Minta dijauhkan amal yang tidak ikhlas kerana Allah sepertimana Allah jauhkan jarak di antara Timur dan Barat…cerita ini semata-mata hanyalah ingin mengajak kaum muda semua menghargai masa muda kita dengan mengajak orang islam mengenali dengan lebih mendalam agama mereka sendiri walau di ceruk bumi mana pun kita berada!! Andai tidak dilakukan ketika di usia muda,apabila badan sudah sakit-sakit nanti mulalah berkata-kata : 'Kalaulah masa muda dulu aku buat ini dan itu'..ceh!

Dan hasil pengalaman dua orang ustaz ini yang penuh sarat dengan idea-idea program-program islami yang menarik orang muda ke masjid dengan izin Allah aku berharap agar dengan usaha ini lebih ramai orang muda akan terlekat hati mereka ke masjid dan akhirnya bakal mendapat lindungan arasy Allah di hari yang tiada sebarang lindungan melainkan lindungaNya…

Seterusnya tahniah aku ucapkan kepada rakan-rakan seperjuangan di bumi Melaka yang sudah menyusun saf kepimpinan pemuda yang baru..tiadalah lain hanyalah aku mendoakan dari kejauhan kejayaan dakwah di bumi sendiri…

Masalah permasalahan…

Dan masalah yang kami hadapi di sini pula ialah kekurangan orang muda untuk ke masjid tahap pupus!! Dan Alhamdulilah hasil perbincangan kami bertiga dan beberapa orang kampung yang sangat rapat dengan kami,beberapa program telah dirancang bersesuaian dengan kesukaan orang muda kampung ini..ada yang berbentuk outdoor dan ada yang berbentuk kerohanian..dan diharapkan tiada pula puak-puak pejuang bangsa menghalang jalan dakwah ini dan jikalau ada pun aku mendoakan semoga Allah tunjukkan mereka jalaNya yang lurus dan inilah cabaran dakwah daripada zaman para rasul sehinggalah zaman sekarang yang mana sememangnya tidak pernah menjanjikan karpet merah dan bunga rampai tetapi yang ada hanyalah duri-duri dan jalan yang penuh liku dan kesusahan tetapi tersimpan seribu kemanisan jika dihiasi dengan ikhlas dan tenang dengan janji-janji Allah yang maha benar!!

Dalam usaha mengumpul orang muda supaya melekat ke masjid ini,maka adalah tidak bijak jikalau dakwah lebih menempelak ibadat-ibadat turun temurun mereka seperti membaca Surah Yaasin di malam jumaat dan membaca tahlil,kerana apabila aku sudah masuk ke dalam dunia orang kampung,barulah aku sedar bahawa ibadat-ibadat sedemikian mempunyai kuasa yang besar untuk mengumpulkan muka-muka yang tidak pernah ke masjid,oleh itu,aku bersikap tidak melarang ibadat sedemikian tetapi membetulkan pemahaman mereka tentang ibadat,aku mencadangkan agar ditambah membaca Surah Al-Kahfi sekembalinya daripada membaca Surah Yaasin dan beberapa lagi tambahan ibadat yang lain yang lebih menepati sunnah dan tidak pula memecah belahkan perpaduan mereka dan menghalang niat mereka untuk ke masjid…

Kerana apa yang penting bukanlah aku dapat menegakkan sebuah kebenaran hujjah dan bersikap tegas di dalam agama tetapi ianya adalah dapat menarik mereka ke masjid dan memahami ajaran agama Allah dan mengamalkanya di dalam kehidupan seharian mereka agar dapat mengundang barakah di bumi bertuah ini…

Aku berharap blog ini bakal berjalan semula seperti biasa dengan dihiasi ilmu-ilmu Allah serta peringataNya dan mutiara kata baginda nabi sallallahu alaihi wassalam..opss lupa cakap,di bahagian tab akan diletakkan beberapa lagi terjemahan yang sudah dilakukan tetapi belum diletakkan lagi di sini..

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA…

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PALAS NETWORK: Pasar Bebas Partai Politik

Posted: 07 May 2011 07:00 AM PDT

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur GusDuryangdilekatkandengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2012 11:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 11:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 11:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 11:06 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 11:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search. Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT. URL Sumber Asal :-. Posted: [unable to retrieve full-text content]. You are subscribed to email updates from di ceruk ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2012 11:13 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2012 11:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:12 PM PDT

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved