ads

Jumaat, 21 Disember 2012

06 di bentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bentong - Google Blog Search


Jualan &#39;biskut telinga cap Adnan&#39; <b>di Bentong</b>, Pahang <b>...</b>

Posted: 20 Dec 2012 08:15 PM PST

(Sidiqin Omar)

KUALA LUMPUR 21 DISEMBER: Jualan 'biskut telinga cap Adnan' akan dibuat di Markas PAS Chegar Mendang, Bentong sempena konvoi Himpunan Hijau dari Kuala Lumpur ke Kuantan pada 31 Disember 2012

"Kita akan buat jualan biskut telinga cap Adnan," kata Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, semalam.

Pada 30 November lalu, Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob mendakwa mahu memotong telinganya dan terjun Sungai Pahang kononnya kerana yakin isu Lynas tidak menjejaskan peluang BN di negeri itu.

Beliau berkata demikian ketika membuat pengumuman mengenai konvoi Himpunan Hijau dari Kuala Lumpur ke Kuantan akan diadakan pada 31 Disember 2012.

Konvoi 'Protes Anti-Lynas dari Kuala Lumpur ke Kuantan' bermula jam 8 pagi 31 Disember 2012 di Markas PAS Taman Melewar, Gombak.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=41524

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Blog <b>Jengka</b>: <b>di</b> felda <b>jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 26 Nov 2012 03:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 02:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Oct 2012 04:01 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DAHSYAT! - Motosikal terbang <b>di Felda Jengka</b> (GAMBAR) - ! TAO <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 06:00 PM PDT

TAOTAUAJER - Mengemparkan apabila motosikal terbang di Felda Jengka 4. Penduduk tempat tersebut digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.
Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut.
Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.
"Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa.
"Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya," katanya.
Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.
"Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya," katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya.
Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.
"Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini.
"Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut," katanya.
Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap.
Sinar Harian dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.
Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.
TAOTAUAJER : Dahsyat sungguh kemalangan tersebut sehinggakan motosikal terbang ke atas bumbung rumah. Tetiba teringat cerita kelakar Seniman Bujang Lapuk tah macamana moto tetiba ada atas bumbung pelik jugakkan ada juga kejadian lebih kurang serupa macam tu. - Koleksi Aneh

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 18 - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 03:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 23 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 03:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 11:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]3) FELDA Dahlia Jengka 3 4) FELDA Kemboja Jengka 4 5) FELDA Kekwa Jengka 5 6) FELDA Keembong Jengka 6 7) FELDA Kenanga Jengka 7 8) FELDA Kesidang Jengka 8 9) FELDA Kesumba Jengka 9 10)FELDA Mawar Jengka 10 11) FELDA Melati Jengka 11 ... Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4. Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Feb 2012 12:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 02:03 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gerakan Selamatkan <b>Felda di Jengka</b>, Khamis ini

Posted: 06 Dec 2011 12:36 AM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran 'Gerakan Selamatkan Felda' peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob dan Pengerusi Badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa), Razman Zakaria dijangka memberikan penerangan mengikut pengalaman masing-masing.

"Program ini akan bermula dengan solat Maghrib dan solat hajat yang akan dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man disusuli dengan sesi penerangan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Program itu akan diteruskan ke Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUISZM) di Taman Melewar pada 10 Disember dan ke Segamat pada 11 Disember dan akan bergerak ke negeri-negeri lain.

Selain itu, Mazlan turut memberitahu, pada 20 Disember pula, Anak akan mengetuai kira-kira 30 peneroka Felda di seluruh negara untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri mendesak jawatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Datuk Sabri Ahmad sebagai Pengarah Urusan FGVH dilucutkan.

Ia rentetan daripada kempen mansuhkan Isa yang mengumpul tandatangan bantahan peneroka Felda terhadap Isa yang dilancarkan 18 Oktober lalu.

"Dalam memorandum kepada Datuk Seri Najib Razak, kita mendesak Isa dan Sabri digugurkan daripada jawatan masing-masing serta mendesak kerajaan membatalkan cadangan penyenaraian FGVH," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Tegas Mazlan lagi, sekiranya tiada sebarang tindakan daripada Najib, Anak akan mendapatkan perintah mahkamah agar melarang Felda melakukan penyenaraian itu.

Ianya akan dilakukan sebelum mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dijangka pada 5 Januari tahun hadapan.

"Kita telah berbincang dengan pihak peguam mengenai tindakan mahkamah ini dan jika tak ada respon dariapda Perdana Menteri, kita akan abil tindakan mahkamahlah kerana penyenaraian ini melibatkan cagaran aset peneroka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Wangsa Setia: MEMANG TAK MUSTAHIL BAGI TUAN IBRAHIM

Posted: 27 Jan 2012 05:16 AM PST

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang mustahil di zaman Barisan Nasional (BN), tidak semestinya mustahil di zaman Pakatan Rakyat (PR) terutama masalah tanah. Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang itu. 

Ketika BN memerintah pun, Datuk Tuan Ibrahim dapat membuktikan bahawa sesuatu yang mustahil dilakukan terhadap tanah hak milik peneroka Felda boleh berubah jadi tidak mustahil hasil kebijaksanaan PR dan PAS mengambil kesempatan atas kesempitan.

Jika diikutkan syarat hak milik tanah oleh seseorang peneroka Felda, mereka tidak boleh menjual atau memindahkan nama kepada pihak lain, kecuali kepada waris terdekat. Mustahil peneroka boleh menjual tanah ladang mereka seluas 10 ekar dan tapak rumah seluas suku ekar kepada pihak lain.

Tapi atas semangat Datuk Tuan Ibrahim bahawa yang mustahil itu boleh direalisasikan, maka tergadailah hak seorang peneroka di Felda Jengka 13 ke atas tanah ladang, tapak rumah beserta rumahnya sekali dengan harga hanya RM80,000. Perkara ini terdedah ketika kempen Pilihanraya Kecil DUN Kerdau, Pahang pada Mac 2011. Boleh baca di SINI.

Apa yang mustahil menjadi tidak mustahil kerana peneroka itu diikat dengan satu perjanjian dengan peguam, dan membelakangkan syarat yang dikenakan oleh Felda dan Kerajaan Negeri kepada peneroka berkenaan. Peguam itu menerima pula bayaran sebanyak RM10,000 yang dipotong daripada bayaran RM80,000 itu. Maka peneroka malang itu hanya menerima RM70,000 bagi 10 ekar ladang sawitnya yang mengeluarkan hasil, serta rumah dan tapak rumah suku ekarnya di tanah rancangan Felda berkenaan.

Dulu peneroka itu memikirkan mustahil beliau boleh menjual tanah rancangan Felda yang disertainya sejak lebih 20 tahun, tetapi kemustahilan itu direalitikan oleh Datuk Tuan Ibrahim ketika peneroka itu dihimpit masalah kewangan dan mencari jalan untuk keluar dari masalahnya. Atas nama isterinya, Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah peneroka malang itu. Maka tidak ada yang mustahil bagi PR, biarpun ketika BN masih memerintah.

Jika ditakdirkan PR memerintah negara nanti, apakah mustahil lagi jika seluruh tanah peneroka Felda bertukar tangan kepada pemimpin-pemimpin pakatan itu yang sudah lama menunggu masa untuk menguasai sesuatu yang diidam-idamkan selama ini? Mereka bukan sekadar mengidamkan Putrajaya. Menawan Putrajaya itu hanya simbolik kepada usaha mereka yang lebih besar – menyambar apa sahaja peluang yang mustahil dilakukan di zaman BN memerintah, tetapi bakal tidak mustahil lagi apabila pakatan pembangkang menguasai negara.

Maka tergelaklah saya membaca beberapa ungkapan Datuk Tuan Ibrahim seperti diperbesarkan Harakah hari ini : 

"Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan," 

KOMEN SAYA – Niatnya untuk membeli tanah peneroka Felda Jengka 13 itu dengan harga yang cukup murah dan mengelak daripada terikat dengan syarat pemilikan tanah Felda, dan niatnya itu tertunai hasil kesungguhan mengikat peneroka itu dengan satu perjanjian dengan pihak peguam. Maka terbanglah peneroka itu dari tanah dan rumahnya, tapi hajat nak menjelajah bulan tak juga kesampaian dengan berbekalkan wang RM70,000. Kasihan. 

Kata Tuan Ibrahim lagi : "…janji azam, niat ikhlas dan keyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik di Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak". 

KOMEN SAYA – maka lot rumah peneroka di Jengka 13 itu bertukar tangan kepada isteri Tuan Ibrahim, begitu juga tanah 10 ekar yang telah diusahakannya selama berpuluh tahun. Itulah hasil kajian mendalam PAS Pahang bagaimana mahu menukar hak milik tanah peneroka. Kasihan. 

Banyak lagi gurauan Tuan Ibrahim boleh dibaca dan dimomokkan di SINI.

Tuan Ibrahim juga menyokong Anwar Ibrahim menyaman Utusan Malaysia RM50 juta, sebagai tindakan yang menurutnya tepat bagi mempertahankan maruah yang sering diperkotak-katikkan di dada akhbar terbabit dan mempertahankan maruah diri yang "telah dirosakkan dan diaibkan sebegitu rupa".

Tuan Ibrahim pula bila lagi nak ambil langkah yang sama terhadap Utusan? Bukankah dia juga ada kata nak saman Utusan kerana memainkan isu tanah peneroka di Felda Jengka 13 ini menjelang pembuangan undi di Kerdau dulu? Hingga kini beliau masih membisu.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

AMKNS: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 09:16 PM PDT

Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

RAKYAT MARHAEN: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 05:16 AM PDT


(Masalah ini bukan  di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 2 - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 2</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 01:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2012 01:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 14 Sep 2012 03:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 7 - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 11:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 11:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 11:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 11:41 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 11:34 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka</b> 23, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 08:51 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 23
Tarikh & Masa : 06-04-12 | 9.30pg – 5.30ptg
Jumlah Pengunjung : 227 orang

Agensi_Agensi :

AADK
Poliklinik Kesihatan Jengka 22
Kemas
TM Point
Easy RHB Bank
Giat Mara Jengka
Klinik Cure & Care
JPAM

Aktiviti & Pertandingan :

Gubahan Bunga
Masakan
Solekan
Pent
Mewarna
Typing Test

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  pagi )

YB Tuan Syed Ibrahim Bin Syed Ahmad
ADUN Kerdau

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  petang/penutup )

YB Dato' Haji  Ismail Bin Haji Mohamed Said
Parlimen Kuala Krau

En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil TM sns

En. Aziin Bin Abdullah
Penolong Pengurus Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Haji Hassan Bin Taha

* foto kembara jalur lebar Felda Jengka 23

Tauke ayam rugi RM2 juta <b>JENGKA 11</b> - Seorang penternak ayam <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 09:35 AM PDT

Tauke ayam rugi RM2 juta

JENGKA 11 - Seorang penternak ayam hanya mampu tersandar melihatkan satu daripada empat reban ayam miliknya yang terletak di Jalan Felda Jengka 11, di sini, terbakar semalam, menyebabkannya kerugian lebih RM2 juta.

Penternak terbabit, Habib Yusuf, 36, berkata, ketika kejadian dia berada di bandar Jengka.

Menurutnya, dia dimaklumkan ladang ternakannya terbakar melalui seorang pekerja yang menghubunginya kira-kira jam 1.24 petang, semalam.

"Apabila saya sampai ke ladang, saya lihat orang ramai berkerumun di situ sambil menjerit meminta seseorang membuat panggilan kepada bomba," katanya yang enggan gambarnya dirakam.

Api cepat merebak

Habib berkata, api marak terlalu cepat menyebabkan dia tidak dapat berbuat apa-apa melainkan membiarkan rebannya dijilat api.

Katanya, selain reban, turut rentung kira-kira 65,000 anak ayam yang baru sahaja diletakkan dalam reban terbabit empat hari lalu.

"Api marak terlalu cepat dan saya percaya kejadian ini berpunca daripada litar pintas, tambahan reban ini mempunyai banyak bahan mudah terbakar, memudahkan api merebak," katanya.

Menurutnya, dia reda dengan kejadian itu walaupun terpaksa menanggung kerugian jutaan ringgit.

Nampak asap berkepul-kepul

Sementara itu, seorang pekerja yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian, semua pekerja sedang berehat di rumah yang disediakan di kawasan berdekatan.

Katanya, salah seorang daripada mereka kemudiannya ternampak asap berkepul-kepul keluar dari reban ayam berkenaan.

"Kami semua keluar ke tempat kejadian dan berusaha memadamkan api menggunakan air yang diangkut dengan baldi," katanya.

Ketua Balai Bomba Bandar Jengka, Mohd Shaffie Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 1.35 petang.

Menurutnya, dua jentera bersama  sembilan anggota dikerahkan untuk mengawal kebakaran tersebut dan api berjaya dikawal dalam masa 15 minit.

"Setakat ini punca kebakaran masih belum dapat dikenal pasti dan pihak kami masih lagi melakukan siasatan," katanya kepada Sinar Harian.



power from http://www.wangolds.com
tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan di http://www.wangolds.com. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan
power by wangolds.com

http://www.sinarharian.com.my/edisi/paha...bled=false

Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka</b> 10, <b>11</b> dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 07:57 PM PDT


Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2012 12:00 AM PDT

Ketika Lurah Bilut mula diteroka untuk dijadikan tanah rancangan Felda, tidak siapa menyangka bahawa syarikat yang ditubuhkan kerajaan itu bakal menjadi sebuah syarikat perladangan yang terbesar dan terkemuka di dunia.

Ketika langkah pertama para peneroka yang membanting tulang empat kerat di Lurah Bilut dahulu, tidak siapa menyangka bahawa segala hasil titik peluh dan darah mereka akan terus mewangi sehingga ke persada antarabangsa.

Dan ketika komuniti kecil warga Felda Lurah Bilut mula berjasa pada bumi bertuah ini, tidak siapa menyangka bahawa program kerajaan untuk rakyat tersebut mampu mengubah nasib kehidupan mereka sehingga mampu memiliki ladang di Indonesia.

Dengan lahirnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH), nama Felda kini berada di negara termaju dunia, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, negara-negara di Benua Eropah serta Asia Barat seperti Turki dan sebagainya.

Tidak pernah termimpi untuk para peneroka di Lurah Bilut tentang syarikat yang mereka usahakan itu akan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai syarikat multi-nasional antarabangsa terkemuka dan berstatus multi-bilion seperti Bunge Limited, Procter & Gamble, Behn Meyer & Co, Taiko Clay Chemicals dan banyak lagi.

Bunge adalah sebuah firma pengeluar produk pertanian terbesar di Benua Eropah yang berpengkalan di New York dan mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta pasaran yang luas di Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, negara-negara Asia Pacific, Afrika, Timur Tengah dan kepulauan Caribbean.

Menurut sumber yang diperoleh, FGVH kini memiliki sebuah loji memerah dan menapis minyak canola dan soya di Becancour, Kanada.

Usahasama FGVH dengan Bunge diramal akan memantapkan lagi harga dan nilai pasaran saham syarikat perladangan negara itu yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Mac atau April ini.

Procter & Gamble (P&G) pula merupakan sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang menjalinkan kerjasama berkaitan produk oleokimia, khususnya membabitkan mengenai penyelidikan bio-diesel yang kini berjalan lancar di Cincinnati, Amerika Syarikat.

Bayangkan sekiranya FGVH dan P&G menghasilkan produk bahan api diesel yang bakal menggantikan bahan bakar diesel sedia ada yang kian mahal harganya di pasaran, pastinya ia akan membuahkan hasil yang paling berbaloi.

Behn Meyer & Co. pula merupakan sebuah syarikat terkemuka di peringkat dunia yang menjalinkan kerjasama dengan FGVH berkaitan produk pertanian, khususnya baja pelbagai nutrien, di rantau Asia Tenggara dan Eropah.

Itu semua adalah beberapa nama-nama besar syarikat  yang memainkan peranan penting di dalam dunia perniagaan di peringkat antarabangsa yang dilihat mampu melonjakkan keuntungan FGVH pada masa ini.

Ada banyak lagi usahasama dengan syarikat-syarikat besar dan FGVH bijak memilih rakan kongsi strategiknya memandangkan aset perladangan terbesar negara itu dibantu oleh pakar-pakar runding perniagaan dari dalam dan luar negara.

Untuk menjamin penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia itu memberi kelebihan terhadap peneroka Felda yang terbabit syarikat itu telah melantik tiga bank asing dan dua bank tempatan untuk mengendalikan proses tersebut.

Bank-bank asing tersebut ialah Morgan Stanley, JP Morgan dan Deutsche Bank, manakala bagi bank tempatan pula Felda diwakili oleh Maybank Berhad dan CIMB.

Justeru, tidak hairanlah sekiranya FGVH menegaskan bahawa syarikat itu mampu dan komited untuk menjanjikan pulangan yang baik serta sangat berbaloi kepada Felda pada setiap tahun.

Mengukuhkan lagi jaminan bagi kepentingan Felda dan para peneroka, Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjamin bahawa mereka akan tetap terus mendapat apa saja kemudahan serta kelebihan yang mereka terima sebelum ini.

Dengan segala sokongan dari pihak pengurusan tertinggi Felda, FGVH, para peneroka dan kerajaan, segala 'durian runtuh' yang membabitkan penyenaraian di Bursa Malaysia itu bakal dinikmati bersama dalam ertikata "win-win situation".

Terbaru, Kerajaan Negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Adnan Yaakob juga turut menyatakan komitmen mereka untuk turun padang bagi memperjelaskan kepada seluruh warga peneroka di seluruh negeri itu mengenai penyenaraian FGVH tersebut.

"Dua siri penerangan melibatkan peneroka di beberapa buah tanah rancangan sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan apabila mereka mula menyedari rasional penyenaraian FGVH.

"Selepas mendapatkan penerangan sebenar, mereka tidak lagi terkeliru dengan dakwaan pembangkang yang mendakwa kononnya aset serta tanah peneroka akan hilang jika syarikat Felda itu disenaraikan kerana tanah terbabit dijadikan cagaran," kata Menteri Besar Pahang itu baru-baru ini.

Lihatlah, meskipun dianggap 'orang luar' yang tiada kepentingan di dalam Felda pun sudah sanggup menerangkan tentang 'durian runtuh' yang bakal diperoleh para peneroka, sudah tentulah penyenaraian itu bakal memberikan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang terbaik buat semua warga Felda.

Khabarnya, warga pelabur pula tidak sabar menantikan penyeneraian Felda itu kerana ia adalah yang terbesar dan terbaik untuk tahun ini.

Sewajarnya selepas mendapat penjelasan yang membetulkan persepsi buruk yang ditohmah segelintir pihak, warga peneroka akan 'lekas celik' dan positif, serta memberikan sokongan padu kepada agenda yang bakal membuahkan hasil yang lumayan itu.

Hakikatnya, itulah Felda kini dan masa depannya yang lebih gemilang.

Bermula dari Lurah Bilut, kini Felda mengembangkan sayapnya di merata pelosok dunia dan megah bangga membawa nama Malaysia sebagai syarikat perladang yang bukan calang-calang reputasinya.

Bagaimanapun, segala 'kemanisan' yang dilihat mampu melonjakkan nama Felda di persada dunia itu tidak mungkin dapat dikecapi sekiranya tidak wujud kerjasama dari semua pihak, khususnya dedikasi dan sokongan padu dari kakitangan Felda sendiri.

Justeru, adalah wajar bagi semua pihak yang terbabit menjayakan transformasi Felda ini untuk sikap yang lebih positif dan berazam memberikan sokongan tidak berbelah bagi mendatangkan keuntungan kepada seluruh warga syarikat perladangan terbesar bertaraf dunia itu.

Sayanglah jika peluang keemasan ini dipersiakan hanya kerana segelintir minoriti yang cemburu dengan kejayaan Felda itu!

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 09:42 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2012 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Sep 2012 10:00 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Muzium Felda <b>Lurah Bilut</b> Rakam Kronologi Awal Peneroka | Hidup <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 09:30 AM PDT

Ini adalah kisah percutiana kami yang masih beluh tercatat…. kena update kat blog untuk catatan kenangan peribadi.  Untuk rujukan generasi akan datang juga pengetahuan kita bersama.

Dalam perjalanan balik dari Tasik Keyir tempoh hari, saya bukan saja singgah di Muzium Warisan Kuala Lipis, malah kami singgah pula di Muzium FELDA Lurah Bilut, Bentong, Pahang.  Dua muzium dalam satu perjalanan.

Muzium FELDA Lurah Bilut telah dirasmikan oleh Dato' Seri Najib Tun Haji Abdul Razak pada bulan September 2005. Muzium ini adalah pejabat lama FELDA Lurah Bilut yang dibina pada Julai 1958 dan telah diubahsuai.

muzium felda lurah bilut bentong

FELDA Lurah Bilut yang terletak kira-kira 19 Kilometer dari bandar Bentong, Pahang merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1958

Bilut adalah sejenis ikan yang hidup di dalam sungai air tawar secara berkumpulan . Nama sainstifiknya ialah Krytopterus Cryptopterus.

ikan bilut

Muzium ini berkonsepkan rumah Melayu tradisional dan mempamerkan pelbagai koleksi sejarah peneroka juga kronologi pembukaan FELDA Lurah Bilut dan artifak-artifak lama yang berkaitan dengan sejarah FELDA Lurah Bilut .

muzium lurah bilut

Muzium FELDA Lurah Bilut dibuka setiap hari kepada orang ramai dan tiada bayaran dikenakan .

Kumpulan pertama peneroka seramai 28 orang dari Datuk Keramat, Kuala Lumpur tiba di Lurah Bilut pada 2 Ogos 1959 diketuai Ahmad Husin . Beliau yang lahir pada 1901 meninggal dunia pada 10 Februari 1984.

Semasa mula masuk ke rancangan, peneroka datang berseorangan. Isteri dan anak dibawa  setelah mereka siap membina rumah kira-kira lima bulan kemudian. Peneroka di Lurah Bilut merupakan peneroka dalam erti sebenar.

Apabila peneroka tiba di tanah rancangan, tiada apa yang ada. Hutan belum ditebang, ladang belum ditanam  dan rumah belum didirikan. Semuanya perlu dibuat sendiri dan mereka dibayar kira-kira RM69 sebulan.

Mereka ditempatkan di beberapa buah bangsal panjang sebagai rumah tumpangan sebelum rumah masing-masing  yang didirikan secara bergotong-royong itu siap.  Inilah ciri penting yang membezakan penempatan peneroka FELDA Lurah Bilut berbanding dengan rancanganFELDA yang lain, di mana rumah mereka siap dibina terlebih dahulu sebelum peneroka dipanggil masuk ke rancangan.

bayi pertama yang dilahirkan

Pada 16 – 8 -1960 , seorang bayi perempuan anak pasangan peneroka Zainal bin Ali dan Radziah binti Othman telah dilahirkan menjadikan beliau adalah bayi pertama yang dilahirkan di FELDA Lurah Bilut. Disebabkan persekitaran dan kemudahan yang tidak sempurna di waktu itu, kebanyakkan peneroka akan menghantar isteri mereka balik ke kampung untuk melahirkan anak .

Pengurus Rancangan/ Manager Tuan Ding Charles seorang Inggeris yang fasih berbahasa Melayu mencadangkan nama Norvelly memandangkan bayi pertama ini dilahirkan di Bilut Velly.

Sekolah Wawasan Lurah Bilut merupakan sekolah terawal yang berjaya melaksanakan konsep sekolah wawasan. Sekolah Kebangsaan Lurah Bilut, Sekolah Jenis Kebangsaan  Cina Lurah Bilut dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Lurah Bilut ditempatkan dalam satu kawasan . Mereka berkongsi menggunakan kemudahan seperti kantin, padang permainan, tandas serta tempat perhimpunan. Mereka juga melakukan aktiviti seperti sambutan hari guru, sukan dan aktiviti kokurikulum bersama-sama.

paip air

Sistem bekalan air bersih untuk peneroka di era 60′an hingga 70′an dipasang di pinggiran jalan dan kebiasaannya dikongsi bersama 8-10 buah rumah.

Sekiranya melalui perjalanan dari Bentong ke Raub, singgahlah ke FELDA Lurah Bilut ini.  Bawa anak-anak untuk melihat dan mengetahui pelbagai kisah kepayahan generasi terdahulu yang berusaha mengubah kehidupan menjadi lebih baik.  Lihat dan baca kisah betapa gigih dan semangat generasi ini membangunkan kehidupan.

Melawat muzium seperti ini adalah satu bentuk pembelajaran yang baik bagi mewujudkan kesedaran tentang pentingnya pemeliharaan dan pemuliharaan warisan kebudayaan dan sejarah negara. Kita boleh menganalisis, merumus dan menilai fakta-fakta sejarah secara rasional.

Post Lain Yang Berkaitan:

  1. Seronoknya Kakitangan Kerajaan Dapat Bonus, Peneroka Felda Dapat Duit Raya
  2. Muzium Warisan Kuala Lipis – Siapa Sebenarnya Bidan Perdana Menteri?
  3. Pameran Bola Sepak Suzuki AFF 2010 Di Muzium Negara
  4. Nasi Kebuli Muzium Warisan Kuala Lipis
  5. Terlalu rumit untuk dikupas dan terlalu indah untuk dibiar tanpa erti…

zaldeco: Pemasangan Lantai Kayu Lamina <b>di Lurah Bilut</b>, Pahang

Posted: 30 Jun 2012 11:59 PM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Nov 2012 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 09:00 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Inspirasi Remaja Kini: Peneroka <b>Lurah Bilut</b> Serang Pembangkang

Posted: 06 Sep 2012 02:30 AM PDT


Kira-kira 616 peneroka FELDA Lurah Bilut, dekat sini menafikan tanah milik mereka akan hilang seperti didakwa pembangkang susulan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia.

Mereka menyifatkan dakwaan berkenaan sebagai fitnah dan antara usaha menggagalkan rancangan kerajaan meningkatkan taraf kehidupan masyarakat di situ dalam jangka panjang.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kamaruddin Mat Doaa, berkata isu pindah milik tanah itu sengaja dimainkan pembangkang untuk kepentingan politik mereka.

"Itu semua fitnah. Sehingga kini, geran masih ada pada kami dan tidak diambil seperti didakwa. Pembangkang sengaja mahu memporak-perandakan peneroka," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Sebelum ini, pembangkang dan Persatuan Anak Peneroka FELDA Kebangsaan (ANAK) mendakwa tanah peneroka akan diambil dalam proses penyenaraian FGVH, Jun lalu.

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menegaskan tiada tanah peneroka akan diambil bagi tujuan itu.

Kamaruddin yang bersyukur dengan penyenaraian FGVH itu, berkata peneroka berterima kasih dengan kerajaan kerana sudah terlalu banyak nikmat diperoleh sejak lebih 50 tahun lalu.

Generasi kedua peneroka, Zulkifli Yunus berkata, usaha pihak luar cuba untuk meracuni pemikiran penduduk tidak akan berjaya berikutan mereka mengetahui situasi yang sebenar.

"Kami menyokong usaha kerajaan kerana ia memberi manfaat kepada peneroka. Dakwaan ia akan merugikan peneroka adalah tidak tepat dan berniat jahat," katanya.



Pembangkang ni semuanya memang penipu. Baik yang kafir, yang biseksual ataupun yang berjubah berserban. Semuanya penipu, pembelit dan nak merampas hak rakyat. Elok kalau pembangkang ni masuk mana mana Felda nak buat ceramah, ramai ramai rejam dorang dengan biji sawit. Baling satu tandan teruspun tak apa itu lagi bagus.
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2012 12:00 AM PST


Kira-kira 616 peneroka <b>FELDA Lurah Bilut</b>

Posted: 14 Nov 2012 12:01 AM PST

Kira-kira 616 peneroka FELDA Lurah Bilut, dekat sini menafikan tanah milik mereka akan hilang seperti didakwa pembangkang susulan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia.Mereka menyifatkan dakwaan berkenaan sebagai fitnah dan antara usaha menggagalkan rancangan kerajaan meningkatkan taraf kehidupan masyarakat di situ dalam jangka panjang.Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kamaruddin Mat Doaa, berkata isu pindah milik tanah itu sengaja dimainkan pembangkang untuk kepentingan politik mereka."Itu semua fitnah. Sehingga kini, geran masih ada pada kami dan tidak diambil seperti didakwa. Pembangkang sengaja mahu memporak-perandakan peneroka," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Sebelum ini, pembangkang dan Persatuan Anak Peneroka FELDA Kebangsaan (ANAK) mendakwa tanah peneroka akan diambil dalam proses penyenaraian FGVH, Jun lalu.Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menegaskan tiada tanah peneroka akan diambil bagi tujuan itu.Kamaruddin yang bersyukur dengan penyenaraian FGVH itu, berkata peneroka berterima kasih dengan kerajaan kerana sudah terlalu banyak nikmat diperoleh sejak lebih 50 tahun lalu.Generasi kedua peneroka, Zulkifli Yunus berkata, usaha pihak luar cuba untuk meracuni pemikiran penduduk tidak akan berjaya berikutan mereka mengetahui situasi yang sebenar."Kami menyokong usaha kerajaan kerana ia memberi manfaat kepada peneroka. Dakwaan ia akan merugikan peneroka adalah tidak tepat dan berniat jahat," katanya.

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved