ads

Selasa, 29 Oktober 2013

06 di kuala rompin - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search - Blogger

Posted: 24 Sep 2013 07:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2013 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Aug 2013 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Aug 2013 07:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Aug 2013 07:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 07:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Kuala Rompin</b> | DrPlaces

Posted: 02 Oct 2005 08:45 AM PDT

Ketika ini daerah Kuala Rompin adalah terkenal dengan aktiviti memancing di sungai dan laut samada di dalam mahupun di luar negara. Kedudukan daerah yang berhampiran dengan alam semulajadi – laut, hutan dan sungai, menjadikan Kuala Rompin terkenal dengan aktiviti lasak seperti 4WD, meneroka taman negeri Endau – Rompin serta Pulau Tioman. Udang galah juga merupakan tarikan utama di Kuala Rompin ….

Bersantai di Bandar Udang Galah

Kuala Rompin semakin pesat dengan pelbagai aktiviti laut dan darat serta keindahan persekitaran yang menyegarkan pasti memikat pelancong.

Melihat matahari terbit dari laut selepas Subuh di Kuala Rompin Pahang, memang menyegarkan mata sekali gus melapangkan fikiran. Terletak di Daerah Rompin, Kuala Rompin semakin menjadi sebutan sebagai destinasi pelancongan mahupun kaki pancing yang mengenali Kuala Rompin sebagai "Bandar Udang Galah". Jolokan nama bandar itu yang dikaitkan dengan udang galah bukanlah satu omongan kosong atau legenda. Datanglah ke Kuala Rompin dan berkunjung ke Kampung Leban Chondong, kira-kira 16 kilometer dari bandar itu, anda boleh menikmati masakan udang galah dalam pelbagai rasa. Tumpuan pelancong antarabangsa kini bukan saja untuk menikmati udang galah di bandar itu, sebaliknya mencuba gelanggang Laut China Selatan yang menempatkan ikan layaran serta marlin untuk dipancing. Hobi memancing ikan layaran dan marlin menjadikan Kuala Rompin pusat sukan memancing baru yang menarik, malah dikatakan ikan layaran besar pernah ditemui di perairannya.

Satu daripada lokasi jajaran ikan layaran terbesar di Asia, selain Amerika Syarikat dan Australia. Royal Pahang Billfish International Challenge telah meletakkan Kuala Rompin sebagai pusat sukan memancing dunia dan mencuri tumpuan pemancing antarabangsa. Laut China Selatan yang terbentang dan mempunyai beberapa lubuk ikan seperti Karang Do, Karang Cha, Karang Bubu, Batu Kerapu, Tukun Tayar, Batu Tok Keramat menjadi tumpuan kaki pancing kategori laut. Mereka bukan sekadar memancing sebaliknya kaki pancing mencari kemahiran atau keseronokan berada di tengah lautan yang membiru.

Keadaan ini menjana pendapatan penduduk tempatan untuk menjadi pengusaha bot pelancongan serta membawa pelancong bergembira dan menikmati keindahan di tengah Laut China Selatan itu sambil memancing. Banyak pemancing tidak mendaratkan hasil tangkapan seperti ikan layaran dan marlin, sebaliknya mereka cuma mencari kepuasan dan teknik memancing yang betul. Ikan dilepaskan kembali ke laut setelah diambil gambarnya. Jajaran pantai yang indah, bersih dan tidak tercemar menjadi bukti apabila berkunjung ke Pantai Hiburan Rompin. Sebagai pantai destinasi pelancongan keluarga dan tempat riadah, Pantai Hiburan Rompin menyajikan pelbagai pertunjukan hiburan khususnya pada hujung bulan ataupun sambutan sesuatu perayaan seperti Hari Merdeka, Hari Belia, Hari Pekerja dengan pertunjukan kesenian. MANDI manda di Pantai Hiburan Rompin wajar juga sesekali, bagi menghilangkan penat dan letih setelah bertungkus lumus bekerja. Stres juga mampu dihilangkan apabila dapat bersama keluarga bersantai dan berkelah serta makan-makan di bawah pohon ru.

Deretan pohon ru itu juga dikatakan menjadi punca nama "Rompin" yang dikenali pada hari ini. Ia sentiasa sesak dikunjungi pelancong.Rompin Fest, yang dahulunya dikenali Pesta Rompin dinanti-nantikan penduduk tempatan. Rompin Fest diiktiraf kerajaan negeri dan Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia, yang memasukkan aktiviti Rompin Fest ke dalam kalendar pelancongan Pahang serta negara sebagai satu daripada produk pelancongan dan tempat yang wajar dikunjungi bagi melihat perkembangan bandar dan daerah itu.Pelbagai aktiviti seperti sukan rakyat, permainan tradisional, pertunjukan kebudayaan, kesenian, pameran, hasil kraftangan, makanan tradisional, jualan ditunjukkan untuk tontonan orang ramai. Dengan pelbagai tema, Rompin Fest masih mengekalkan konsep hiburan dan rekreasi keluarga.

Pulau Ducong antara tumpuan kaki pancing kerana di pulau itu dikatakan terdapatnya spesies kerapu baka baik dan besar. Ikan jenis ini pula suka bersembunyi di kawasan berbatu. Tali pancing yang sesuai dengan kerapu perlu disediakan secukupnya.Walaupun anda bukan seorang pencipta alam, tetapi berkehendakkan sedikit ketenangan dan kedamaian di tengah rimba, pilihan yang tepat adalah mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin.Kegiatan berbasikal menjadi pilihan utama kerana kawasan berbukit dan mudah memasuki kawasan sukar sambil berjalan kaki. Namun basikal yang digunakan adalah basikal istimewa dan khusus bagi tujuan itu.

Jika anda dari Kuala Lumpur, anda boleh mengambil laluan Kuala Lumpur-Bahau-Muadzam Shah-Rompin-Taman Negara. Dengan perjalanan kira-kira empat hingga empat jam setengah, tindakan anda mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin berbaloi. Dari Kuantan ke Rompin pun, kira-kira dua jam perjalanan.Kejernihan air dan jeram berbatu

JIKA anda dari Johor Bharu, anda hanya perlu ke Mersing-Tanjung Gemok, kemudiannya ke bandar Kuala Rompin sebelum meneruskan perjalanan ke Felda Selendang Satu dan beberapa minit kemudiannya anda sudah memasuki Taman Negeri Endau-Rompin.BOT sedia menunggukaki pancingdi Kuala Rompin.Taman Negeri Endau-Rompin berpusat di Kem Geruggul dan di situ juga letaknya pertemuan Sungai Endau dan Sungai Sekinchin yang tenang, damai dan sejuk mata memandang. Kejernihan airnya dengan sedikit jeram berbatu untuk mandi dan berendam lama di airnya yang ternyata sejuk.

Rumah rakit yang terdapat di sepanjang Sungai Rompin juga menjadi tumpuan, dengan pelbagai tujuan termasuklah menikamti suasana malam di rumah rakit, memancing ataupun meninjau kehidupan Sungai Rompin secara semula jadi.Rumah rakit milik Orang Asli menampakkan ciri-ciri tradisional dengan penggunaan daun nipah sebagai atap dan dindingnya, termasuklah alat tangkapan ikan dan udang tradisional seperti bubu dan geluguh digunakan secara meluas oleh masyarakat Orang Asli di sepanjang Sungai Rompin itu.

Kuala Rompin turut menjadi pilihan kepada mereka yang menggemari aktiviti lasak. Malah banyak aktiviti sukan peringkat negeri dan kebangsaan dijayakan dengan baiknya di sini. Penganjuran sukan lasak seperti pacuan empat roda 4×4, Canoe Fest, sukan angkat berat, motosikal lasak, berbasikal dan woodball sering berlangsung sama ada di Kuala Rompin, Muadzam Shah, Lanjut Golden Beach Resort, Summerset At Rompin, Pulau Tioman, Sungai Rompin mahupun Taman Negeri Endau Rompin.

Komen Blogger:

Plan nak pegi cuti-cuti Malaysia ni takde pun sebenarnya. Semua terjadi secara ad-hoc je. Ye lah, asyik naik moto je ke sini ke sana. Sekali sekala kena ler bawak famili jalan-jalan jugak. So selepas perbincangan tentang beberapa destinasi, akhirnya kita orang

bersetuju untuk pegi ke Kuala Rompin makan udang galah. then kalau sempat lajak ke Pulau Tioman.

Lebih kurang jam 8 pagi kita orang move ke Kuala Rompin via hiway LEKAS. Sampai ke simpang pekan Seri Menanti, entah camne hati aku tergerak nak koner situ. Mungkin papantanda Istana Seri Menanti tu yg menarik perhatian aku kut. Aku fikir, since dah lalu situ, apa salahnya singgah melawat Istana Seri Menanti tu. Bukan selalu pun.

Sampai pekan Seri Menanti tengok sunyi je. Pekannya pun tak ler besar sangat. Tapi aman, tenteram, tak busy pun. Kereta pun tak banyak. Tak tau ler kalau-kalau sebab cuti sekolah yg buat pekan ni sunyi..

Attractions

Ceritera Hidup Kami: <b>Di</b> RBR, <b>Kuala Rompin</b>, Bahagian 1

Posted: 22 Feb 2013 12:55 AM PST

Assalammualaikum buat semua.....ini adalah cerita lama hi..hi.., sekarang  baru berkesempatan nak kongsikan pengalaman. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki di Kuala Rompin, Pahang. 
Yang sebenarnya kami memenuhi jemputan perkahwinan rakan lama kami semasa di UPM dulu atau lebih mesra ex-KBP.
Setelah saya buat research kediamannya..lebih kurang 3 jam dari temerloh...agak jauh dan kami kene bermalam di Kuala Rompin.
Setelah menghadiri majlis itu, kami ke sana ke mari mencari resort yang bersesuaian dengan kami yang beranak ramai ni kan...agak macam mengada jerkan...dah alang2 dok hotel biarlah anak2 boleh main2.
Perkara yang mesti ade ialah pool...untuk anak2 berendam. Memang anak2 dengan pool ibarat irama dan lagu.Sesambil cari saya pun google dan akhirnya jumpelah yang bersesuaian iaitu Rompin Beach Resort di Kuala Rompin.
Signboard nak ke RBR ni kejap ade kejap xde...seingat saya...betul2 sampai di pekan Kuala Rompin ade simpang 4, masuk simpang yang menghala ke arah Pantai Hiburan, jalan terus sehingga jumpa simpang 3 dan disini ade signboard ke RBR dan ikut jer arah dan sampai di RBR.
Kalo rase2 dah sesat sila tanya orang lain...sebab kami memang banyak kali buat u turn.
Kalo nak lebih info mengenai RBR ni boleh klik sini Rompin Beach Resort. Kami solat dulu pastu bawa anak2 terjun kolam.
agak selesakan.. kami request extra tilam untuk anak2
Penat pula menjaga bebudak ni mandi kolam..saya nak berjalan2 ditepi pantai dan nak tenangkan fikiran.
"Jom kita pergi pantai nak"..."..ok..tapi nnt nk mandi kolam lagi...".haih..kolam lagii.
Dah sampai pantai...kami anak beranak main pasir wat castle...elok jer saya buat tiang datanglah pula dak kenit aniq meruntuhkan castle kami.
Nyaman dan damainyer di tepi pantai...fuuh memang sejuk angin hari tu sampai ke tulang rasenyer.

k.mia dgn mermaidnyer..pandai dah melukis k.mia nih..

Abg. amirul...buat castle dah macam bukit jer nampaknya..
tengoklah...my lil aniq...main air laut...i have no idea why the sea water become a froth..
Saya dah tak tahan dengan kesejukan angin laut...so, ajak anak2 balik hotel, mandi2 dan nak jalan2 cari makan sebab dah kelaparan ni.
Kami pun keluar resort dan menuju ke Pekan kuala rompin...namun tiada yang berkenan. Pastu terus jalan menghala ke arah Pekan...selepas pekan kuala rompin kami ternampak restoran seafood...so kami pun ikut arah signboard dan jumpe.
Restoran ni atas sungai..terapung gitu...dan banyak bot2 di tepi restoran ni...mungkin pengkalannya.
Saya order tomyam udang, ikan kerapu sweet sour, ikan pari bakar, sotong celup tepung dan sayur kailan goreng...dan amat mengejutkan semua ini berharga Rm 70 kalo x silap..apa yang pasti memang x cecah RM100...serius murah makan kat sini.
 Namun, rasanya agak biasa jer, kalo anda tahu tempat makan lain yang lebih menarik kuala rompin silalah buat pilihan yang terbaik.
Abg. amirul dah lapar sangat...siannyer
my lil aniq ni banyak betul minum teh tarik..haish..
Perut dah kenyang, bolehlah tidur dengan amankan. Nak tahu apa yang kami jumpa otw balik ke Temerloh..nantikan entry berikutnya.
semoga jumpa lagi...zai jian ;-)

fishmalaysia » Layaran <b>Kuala Rompin</b>

Posted: 29 Sep 2013 09:38 AM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lb.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved