ads

Sabtu, 9 November 2013

06 di bera pahang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di bera pahang - Google Blog Search


Perkhemahan Perdana 2013, Tasek <b>Bera</b>, <b>Pahang</b> - bicara dari sisi <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 09:17 AM PDT

Haaa bercuti 4 hari setelah mengharungi 2 minggu yang super busy. Pelbagai program dijalankan serentak dalam minggu yang sama. Dalam masa 2 minggu, aku perlu menguruskan Perkhemahan Perdana sekolah, menghadiri kursus 4 hari dan persediaan untuk majlis Graduasi Tingkatan 5. Apa yang meletihkan bila tarikh perkhemahan dan kursus bertindih. Perkhemahan pada 25-27 Okt. dan kursus pada 24-26 & 28hb. Rezeki aku bila hari ketiga kursus (sabtu) tamat jam 12 tengahari. Apa lagi, habis saja kursus, terus berkemas dan drive ke Bera dari Kuala Pilah. Sejam lebih jugak. Sempatlah camping sehari setengah walaupun terlepas aktiviti masuk hutan. Isnin berulang lagi ke Kuala Pilah untuk kursus hari akhir. Terlalu banyak drive dalam jarak yang jauh dan masa yang lama buat aku rasa bosan nak drive. Letih! Habis kursus, sambung pulak dengan persediaan majlis Graduasi dan majlisnya pada hari Rabu. 
Ok, cukup mukadimah pembuka bicara entri malam ni. Dari beberapa program yang dah dijalankan hanya kisah perkhemahan yang nak aku story kat sini. Walaupun penyertaan pelajar tak ramai tapi program ni dapat dijalankan dengan jayanya. Semua pelajar pun happy. Guru-guru apatah lagi..Hehe...
Perkhemahan ni dah dirancang sejak bulan Mei cuma pemilihan tempat di Tasek Bera diputuskan pada bulan Ogos. Tempat ni sebenarnya memang terkenal dengan program-program perkhemahan. Setiap minggu penuh dengan program dari sekolah mahupun pusat pengajian tinggi. Tempahan awal WAJIB dibuat lebih awal supaya tarikh program masih kosong. Tapi program kami terpaksa dilewatkan seminggu kerana tarikh yang kami rancang sudah pun ditempah oleh sebuah sekolah. Apa pun, aku berpuas hati dengan program ni. 
 Taklimat akhir daripada GPK Ko sebelum bertolak

 Persimpangan terakhir..Meredah lagi 25km..
 Wajah guru pengiring yg ceria...seronok korang eh dapat pergi awal
 Taklimat daripada seorang FC


 Kuliah maghrib oleh Ustaz Firdaus (MRSM)

 Malam pertama..aktiviti bebas. Pelajar duduk dalam kumpulan 
dan buat persediaan untuk persembahan malam kebudayaan.
 Aktiviti 1- Hari kedua. Senaman pagi



 Aktiviti 2 (kump.) - Aktiviti dalam hutan



 Mampu translate? Silakan. Bahasa orang asli suku kaum Semelai. 


 Pokok penarahan. Katanya boleh hilangkan jerawat dan putihkan kulit. 
 Setambun tahi siapa? Entahlah...
 Kalau tak silap, namanya pokok perangkap sampah.





Dah puas berkayak..berendamlah. Seronoknya mengalahkan student.
 Ucapan aluan pengetua. Beliau baru sampai sabtu petang.


 Persembahan pelajar pada Malam Kebudayaan.


 Aktiviti 5 - Senaman pagi. Pepagi dah kena ragging. Sian~

 Aktiviti akhir - Jejak Si Buta














 Semua dah comot kena palit lumpur dgn FC..



 Majlis penutup & Penyampaian hadiah





 Team guru yang membantu. Thanks!
Programme accomplished! 
Menu lunch guru... Gulai tempoyak ikan patin..yummeh!!
Terbongkang keletihan... ;)
Kata NY: Syukur program terlaksana dengan baik. Berharap tahun depan program lebih berjaya dengan pernyertaan pelajar yang lebih ramai. Tempat?? Hmmmm...

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Nov 2013 01:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Oct 2013 01:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bera pahang</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Oct 2013 01:35 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Latihan Sedia Banjir Cemaskan Orang Ramai <b>Di Bera</b>

Posted: 07 Sep 2013 08:11 PM PDT

KUALA BERA - Seorang lelaki hampir lemas dekat Kampung Charuk Puting dan seorang wanita sarat mengandung yang terperangkap dalam situasi banjir di Kampung Bohor Bahru berjaya diselamatkan anggota penyelamat dan dihantar ke klinik berhampiran. Bagaimana pun, detik mencemaskan itu hanya lakonan yang merupakan latihan langkah persediaan menghadapi bencana terutamanya banjir yang dikhuatiri berlaku pada musim tengkujuh penghujung tahun ini. Pengerusi Jawatankuasa Bantuan Bencana Daerah, Datuk A Rahman berkata, latihanbersepadu yang melibatkan beberapa agensi seperti Jabatan Bomba dan Penyelamat Triang, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Pejabat Kesihatan Bera, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM) dan Pejabat Daerah Tanah Bera julung kali diadakan, dan latihan ini akan diteruskan pada masa akan datang. "Berdasarkan 'kejayaan' anggota penyelamat itu, boleh dikatakan kami sudah bersedia hadapi bencana banjir apabila apabila masing-masing bijak memainkan peranan. "Malah, sepanjang latihanjuga, semua peralatan seperti bot dalam keadaan baik," katanya. Latihan itu dilakukan di Jeti Kuala Bera menggunakan pendekatan menyelamatkan mangsa dengan menaiki bot berdasarkan pengalaman bencana banjir pada tahun 2007. Difahamkan, lokasi situasi kecemasan dirahsiakan sehingga mereka terima panggilan kecemasan bagi memastikan semua anggota dalam keadaan bersedia. 'Bilik Gerakan' turut diwujudkan di kawasan jeti untuk memberi latihan dan pendedahan kepada mereka ditugaskan di kawasan terbabit. "Bagi anggota penyelamat, saya percaya mereka sudah punyai latihan mencukupi untuk menyelamatkan mangsa berbanding dengan mereka yang berada di bilik gerakan. "Jadi, latihan ini juga boleh memberi gambaran sebenar dan pengalaman kepada yang akan ditugaskan di Bilik Gerakan nanti," kata beliau. #sumber

Koi Anak <b>Pahang</b>: Pencerobohan <b>di</b> Tasik <b>Bera</b> dan Mat Sesibo

Posted: 01 Aug 2013 01:28 AM PDT

Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas 980+- ekar(400 hektar) di kawasan tapak RAMSAR tasik Bera diantaranye termasuklah Mat Sesibo....
"Ceroboh hutan tu faham da koi...kitnye (tapi) RAMSAR te mende jadohnye pulok??" terpinga Mat Sersibo dibuatnye,bertamboh-tamboh dengan rasa malu pd diri sdri bila Mat Sesibo dapat tau menatang RAMSAR tu ade kena ngena dengan bab antarabangsa-antarabangsa nih..terase amat dirinye persis seekor katok yang duduk bawoh tempurung,dah la itu tempurung tu pulok jenis hat yang takde lubang di atasnye tu....namun dia redha.

Mat Sesibo terfikir mesti ramai lagi orang-orang dlm daeroh Bere hat tak tahu apa itu RAMSAR dan kaitannye dengan tasik bera'nye' itu..Dia yakin bukanlah dirinya sahaje yg persis makhluk dua alam yg hanya duduk bawoh tempurung buta...kalau ade yg tahu pasti ramai yg menceritekan tentang perkara ini di kedai2 kopi....tanpa melengahkan masa,Mat Sesibo pun onlinekan dirinye dan akhirnye beliau berjaya mengetahui secara asas apekah maksud RAMSAR dan apa pula fungsinya....dia membaca petikan2 yg dijumpainye ttg ramsar.....antara yg difahaminye seperti:

"Ramsar disertai oleh pelbagai lapisan masayarakat dari seluruh dunia dan telah ditubuhkan pada tahun 1971 di Ramsar,Iran yg dikenali sebagai Ramsar convention ketika itu...dari situ lah deme dpt nama ramsar itu rupenye... Misi utama dalam RAMSAR ialah Pemuliharaan dan penjagaan kawasan tanah lembab semulajadi spt tasik,paya,sungai dll....memandangksn TAsik bera adelah kawasan tanah lembab dan juga kawasan tadahan hujan semulajadi.. Ramsar telah mewartakan Tasik Bera dan kawasan sekelilingnye dibawah akta perlindungan mereka.Mereka telah menggariskan berbagai2 cara dalam memastikan habitat dan ekosistemnya tidak terganggu dan sentiasa terpelihara demi menjamin habitatnye sentiasa dalam keadaan baik dan dapat terus menjadikan Tasik Bera sebagai tempat pelbagai spesis haiwan,ikan dan juge tumbuhan fauna mendapatkan sumber pemakanan dan sekaligus Ramsar dapat menyumbangkan tenaga dalam proses penjagaan alam sekitar dgn kerjasama pihak berkuasa tempatan.
**kalau rase tak faham dengan penerangan koi di atas tentang RAMSAR dan kaitannye dgn Tasik Bera,boleh lah ke link ini dan ini...
Mat Sesibo tak malu menyamakan dirinye seperti seekor katok..(dalam gambar - Mati Katok) 
Aktiviti pencerobohan hutan yang berlaku di tapak Ramsar TasikBera yg heboh kuor kat TV3 bebaru ni melibatkan keluasan yg hampir 1000 ekar...hutan tu gondoi gitu hajek,ade pihak yg rajin nak tanam sawit pulok dalam kawasan tu,mungkin mereka memikirkan utk menggantikan kkayu kayan itu dgn pohon2 sawit fungsinye juge sama bukan?takkan pokok palma nak disamakan dgn pokok cengal,merbau,tualang??mesti tiap satu ade kepentingannye..Ahhhh!...Peniing kepala Mat memikirkan bagaimana pencerobohan tu BOLEH  berlaku dlm kawasan RAMSAR yg tahap dunia tu?? 
Bentaknye lagi "mungkinkan sipenceroboh tu adelah golongan professional?mereka sangat pakar dan terlatih dlm buat kerje....hinggekan seorgpun tak menyedari begitu luas kawasan hutan sudah terang menjadi padang jarak..
kalau tak disebabkan begitu,takkan lah tapak yg telah diwartakan sebagai khazanah semula jadi yang penting di DUNIA itu dapat merek cerobohi???siapekah mereka itu??? siape pulok yg nak dipersalohkan dlm hal ni??"gitulah gaduh hati Mat Sesibo,hati seorang pencinta alam semulajadi ciptaan Allah SWT.

Mat Sesibo faham sangat tabiat sesetengoh rodong-rodongnye bila berlaku je mende gini banyoklah yg mengeluorkan pendapat masing-masingnye nanti,yg paling dia tak kenan ialah sikap nak mencari salah orang...Dia sokmo berleter sengsorang sambil menoreh getah di kebun Pak Daud..."cukup-cukuplah asyik nak salahkan orang,kata orang ni makan rasuah lah,orang tu makan gaji buta la,dan mcam2 tohmahan hat deme lemporkan...setiap tuduhan deme tu boleh dikategorikan sebagai separa fitnoh."Gitulah rungut hati Mat Sesibo yg sokmonye penuh dengan kekecewaan.

Biarpun sebelum ni beliau umpamakan dirinye seperti katak bawoh tempurung buta dan suka merepek sorang-sorang...dia sokmo bersyukur kpd Allah krn mengurniakan nya hati yg hidup dgn cahaya kebenaranNya,dia sedor melalui cahaya itulah dia dapat menyuluh setiap terlebih dahulu setiap perlakuannye itu supaya dia boleh membezakan yang mana kah sifat si Iblis dan yg mana pulok sifat yg di ajar dek Nabi Muhammad SAW...sefahaman akalnye yg dangkal itu... bila dah suluh baru buleh kenal antara dua sifat tu tadi ...bile da kenal,takdelah nak mencari salah orang lain lagi bila selalu tersuluhkan dengan kesalahan-kesalahan diri sendiri.....

Mat Sesibo akan merepek sorang-sorang bila dia balik dari surau kampungnye...
 "KENAPA TAK cuba tanye kan diri sendiri sebelum nak menyalahkan mane2 pihak..renungkan kan dulu "pernah ke sedar bahawa tanggungjawab menjaga alam ciptaan Allah ni telah diamanahkanNya kepada kita semua?? kenape nak salahkan orang lagi??" bgitulah repekan Mat Sesibo mengingatkan dirinye sendiri disepanjang perjalanannye balik ke tempat diamnye....

 "Duduk di rumoh juge amannye,tenang dan mengasyikkan..."bisiknye tersengeh riang...biorpun rumoh Mat selayoknye bergelor reban ayam,namun itulah syurganya.......

*Adapun cerita ini adelah cerita rekaan semata-mata dan takde kena mengena dengan mane2 individu yg masih hidup ataupun yg sudah meninggal dunia.

pr1ma diminta bina rumah mampu milik <b>di bera</b> - pahangku | suara <b>...</b>

Posted: 01 Oct 2013 05:48 PM PDT


BERA - Syarikat Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) diminta membina rumah mampu milik bagi memenuhi keperluan penduduk generasi kedua di daerah ini.

Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, terdapat generasi kedua di kawasan kampung tradisional memerlukan rumah berkenaan untuk hidup lebih selesa.

Menurut beliau, sehingga kini sebahagian besar daripada mereka terutama yang telah berumah tangga masih tinggal bersama ibu bapa atau menyewa rumah di sekitar daerah ini.

"Kita tidak boleh meminggirkan generasi kedua yang tinggal di kampung tradisional kerana mereka sentiasa menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Bagi generasi kedua Felda di gugusan Bera pula, Felda kini sedang membina rumah untuk memenuhi keperluan di beberapa lokasi yang sudah dikenal pasti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan semua ketua-ketua cawangan, Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Bera di sini kelmarin.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menyarankan Majlis Pembangunan Ekonomi Wilayah Timur (ECERDC) membangunkan tanah kerajaan untuk mempercepatkan kemajuan dan Pembangunan di daerah itu.

Katanya, antara projek yang boleh dipertimbangkan ialah pembinaan kem tentera dan institut pengajian tinggi (IPT) awam serta swasta di tanah seluas 1,000 hektar.

"Sejak Lembaga Kemajuan Wilayah seperti Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara (Dara) dimansuhkan, pembangunan di daerah ini agak perlahan.

"Saya berharap ECERDC yang mengambil alih peranan Dara dapat menimbang cadangan tersebut kerana dengan wujudnya IPT dan kem tentera dapat merancakkan lagi kemajuan di Bera," katanya.

Selain itu, katanya, lebih banyak projek pertanian seperti ternakan lembu, kambing dan ayam akan dilaksanakan membabitkan ramai penyertaan penduduk miskin dan berpendapatan rendah yang boleh meningkatkan pendapatan mereka.

Beliau memberitahu, kewujudan projek tersebut akan dapat membantu penduduk keluar daripada kemiskinan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved