ads

Isnin, 14 Januari 2013

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2013 11:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 11:05 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jan 2013 11:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 11:37 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2013 11:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jan 2013 11:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2012 11:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Sep 2012 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 11:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2012 11:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 11:04 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:12 PM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2012 11:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 11:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 11:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 11:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Dakwah kampung… « indahnya hidup ini dengan agama…

Posted: 05 May 2011 06:03 PM PDT

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasiihani…

Alhamdulilah…segala puji hanyalah bagi Allah tuhan sekalian alam…

Maafkan daku…

Sudah terlalu lama aku tidak mengemaskini blog usangku ini..Ada beberapa orang yang aku jumpai bertanyakan perihal blogku yang sudah lama tidak di update,di dalam hatiku berkata : 'Alhamdulilah..ada juga yang sudi membacanya!!'

Ramai yang bertanyakan keadaan diriku sekarang,sekarang aku sudah bergelar guru J-QAF di dalam Opsyen Bahasa Arab di sebuah institusi perguruan di Batu Pahat,dan seperti biasanya bagi seorang guru J-QAF sepertiku akan diletakkan ke sebuah sekolah sebagai latihan mengajar..dan sekarang aku ditempatkan di sebuah sekolah yang bernama Sekolah Rendah Kebangsaan Kampong Chamek di Paloh,Kluang,Johor Darul Ta'zim..lebih kurang 2 jam perjalanan dari Jasin ke sana..

Aku duduk di sebuah rumah kuarters guru yang disewa bersama-sama dengan 2 orang ustaz muda lain yang amat baik peribadi dan akhlaq mereka..yang mana mereka berdua merupakan rakan dakwahku kepada para penduduk Kampung Chamek ini…

Daku teringat akan sebuah kata-kata daripada imam idolaku selepas baginda nabi sallallahu alaihi wassalam iaitu Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna di dalam sebuah kitab beliau : 'Di antara tanda seorang lelaki yang soleh ialah dia akan meninggalkan negeri yang didiaminya dengan para penduduk yang beriman kepada Allah dan beramal soleh'

Aku merupakan di antara orang yang bercita-cita ingin menjadi seorang lelaki soleh,dan aku kongsikan cita-citaku ini bersama dua orang ustaz ini yang mana kami makin rancak merangka pelan-pelan dakwah kepada penduduk kampung ini…Alhamdulilah bersyukur aku ke hadrat Allah kerana sebelum kedatanganku ke kampung ini,Ustaz Fadhil yang merupakan seorang graduan UKM sudah memulai program pembudayaan Al-Quran kepada penduduk kampung..pakcik-pakcik yang hadhir akan mengikuti bacaan Ustaz Fadhil seterusnya ustaz akan menterjemahkan ayat yang dibacanya seterusnya ayat-ayat yang sudah dibaca dikupas dengan lebih mendalam..teramatlah cantik dan indah sekali dakwah sebegini..

Dua hari lepas pula hasil mesyuarat ahli-ahli jawatankuasa masjid kampung pula telah meluluskan permohonan kami untuk mengisi setiap malam dengan kelas-kelas agama yang lebih konsisten..kami diberikan bidang ilmu masing-masing..Ustaz Fadhil meneruskan Program Pembudayaan Al-Quran,aku pula akan membuka kitab Feqh Manhaji di dalam Mazhab Syafie' manakala Ustaz Hasyrie akan membuka kitab tajwid dan akan membetulkan bacaan para penduduk kampung…Demi Allah perjalanan dakwah ini adalah teramat manis dan tidak terucap oleh kata-kata!

Program orang muda dan tahniah…

Tujuan aku menceritakan perkara ini semua bukanlah untuk mendabik dada mengatakan bahawa kamilah pendakwah di jalan Allah!! Minta dijauhkan amal yang tidak ikhlas kerana Allah sepertimana Allah jauhkan jarak di antara Timur dan Barat…cerita ini semata-mata hanyalah ingin mengajak kaum muda semua menghargai masa muda kita dengan mengajak orang islam mengenali dengan lebih mendalam agama mereka sendiri walau di ceruk bumi mana pun kita berada!! Andai tidak dilakukan ketika di usia muda,apabila badan sudah sakit-sakit nanti mulalah berkata-kata : 'Kalaulah masa muda dulu aku buat ini dan itu'..ceh!

Dan hasil pengalaman dua orang ustaz ini yang penuh sarat dengan idea-idea program-program islami yang menarik orang muda ke masjid dengan izin Allah aku berharap agar dengan usaha ini lebih ramai orang muda akan terlekat hati mereka ke masjid dan akhirnya bakal mendapat lindungan arasy Allah di hari yang tiada sebarang lindungan melainkan lindungaNya…

Seterusnya tahniah aku ucapkan kepada rakan-rakan seperjuangan di bumi Melaka yang sudah menyusun saf kepimpinan pemuda yang baru..tiadalah lain hanyalah aku mendoakan dari kejauhan kejayaan dakwah di bumi sendiri…

Masalah permasalahan…

Dan masalah yang kami hadapi di sini pula ialah kekurangan orang muda untuk ke masjid tahap pupus!! Dan Alhamdulilah hasil perbincangan kami bertiga dan beberapa orang kampung yang sangat rapat dengan kami,beberapa program telah dirancang bersesuaian dengan kesukaan orang muda kampung ini..ada yang berbentuk outdoor dan ada yang berbentuk kerohanian..dan diharapkan tiada pula puak-puak pejuang bangsa menghalang jalan dakwah ini dan jikalau ada pun aku mendoakan semoga Allah tunjukkan mereka jalaNya yang lurus dan inilah cabaran dakwah daripada zaman para rasul sehinggalah zaman sekarang yang mana sememangnya tidak pernah menjanjikan karpet merah dan bunga rampai tetapi yang ada hanyalah duri-duri dan jalan yang penuh liku dan kesusahan tetapi tersimpan seribu kemanisan jika dihiasi dengan ikhlas dan tenang dengan janji-janji Allah yang maha benar!!

Dalam usaha mengumpul orang muda supaya melekat ke masjid ini,maka adalah tidak bijak jikalau dakwah lebih menempelak ibadat-ibadat turun temurun mereka seperti membaca Surah Yaasin di malam jumaat dan membaca tahlil,kerana apabila aku sudah masuk ke dalam dunia orang kampung,barulah aku sedar bahawa ibadat-ibadat sedemikian mempunyai kuasa yang besar untuk mengumpulkan muka-muka yang tidak pernah ke masjid,oleh itu,aku bersikap tidak melarang ibadat sedemikian tetapi membetulkan pemahaman mereka tentang ibadat,aku mencadangkan agar ditambah membaca Surah Al-Kahfi sekembalinya daripada membaca Surah Yaasin dan beberapa lagi tambahan ibadat yang lain yang lebih menepati sunnah dan tidak pula memecah belahkan perpaduan mereka dan menghalang niat mereka untuk ke masjid…

Kerana apa yang penting bukanlah aku dapat menegakkan sebuah kebenaran hujjah dan bersikap tegas di dalam agama tetapi ianya adalah dapat menarik mereka ke masjid dan memahami ajaran agama Allah dan mengamalkanya di dalam kehidupan seharian mereka agar dapat mengundang barakah di bumi bertuah ini…

Aku berharap blog ini bakal berjalan semula seperti biasa dengan dihiasi ilmu-ilmu Allah serta peringataNya dan mutiara kata baginda nabi sallallahu alaihi wassalam..opss lupa cakap,di bahagian tab akan diletakkan beberapa lagi terjemahan yang sudah dilakukan tetapi belum diletakkan lagi di sini..

HIDUPLAH PERJUANGAN ISLAM SELAMANYA…

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PALAS NETWORK: Pasar Bebas Partai Politik

Posted: 07 May 2011 07:00 AM PDT

Sejarah partai politik (parpol) di Indonesia selalu berulang. Setiap menjelang pemilu selalu ada parpol baru yang muncul dan mencoba peruntungan untuk bersaing pada perhelatan demokrasi lima tahunan.

Kini,wajah-wajah parpol baru pun mulai menampakkan diri ke permukaan, antara lain Partai Nasional Demokrat (Nasdem), Partai Nasional Republik (Nasrep),Partai Persatuan Nasional (PPN), dan Partai Kedaulatan Bangsa Indonesia (PKBI).Tentu,hasrat politis untuk berserikat dalam parpol merupakan hak konstitusional warga negara meskipun upaya mewujudkan hasrat tersebut kerap kali tak dibarengi modal yang kompetitif.

Tipologi Parpol

Tak berlebihan jika kita sebut demokrasi kita saat ini telah menjadi pasar bebas parpol. Siapa pun dapat mendirikan parpol dan berkompetisi dalam pemilu setelah melewati berbagai syarat formal dan lolos menjadi kontestan, baik karena menyiapkan diri maupun karena keahlian para politikus meretas beragam celah aturan main yang tersedia. Pengalaman pada Pemilu 2009, dari 38 parpol yang menjadi kontestan, hanya 9 yang bisa melampaui angka parliamentary threshold (PT) 2,5% dan akhirnya menjadi penghuni rumah rakyat di Senayan. Jika kita amati,paling tidak ada empat tipologi parpol baru yang saat ini mulai beredar.

Pertama, parpol yang diinisiasi oleh elite yang tersisih dari atmosfer kekuasaan parpol besar. Partai Nasdem masuk dalam kategori ini. Sebagaimana kita ketahui, Nasdem tak terpisahkan dari sosok Surya Paloh meskipun secara formal tak diketuai langsung olehnya.Konteks kelahiran Nasdem diawali histori kontestasi Paloh vs Aburizal Bakrie dalam pemilihan Ketua Umum Partai Golkar. Saat Paloh tersisih, dia mulai mengejawantahkan hasrat politisnya lewat Nasdem. Memang, secara organisasional Partai Nasdem dipimpin oleh Patrice Rio sebagai ketua dan Ahmad Rofiq sebagai sekretaris jenderal.Namun,publik juga sangat paham bahwa genealogi politik Nasdem bisa dirunut ke Paloh.

Mirip posisi SBY di awal kelahiran Partai Demokrat, tak duduk sebagai ketua umum parpol, tetapi berada di puncak hierarki kebijakan organisasi sehingga memiliki kuasa menentukan arah perjalanan parpol.Paloh dalam konteks ini sedang menjalankan two step models of leadership. Model ini digunakan untuk manajemen tes situasi dan respons khalayak dalam sebuah pasar bebas parpol yang begitu kompetitif. Jika Nasdem di kemudian hari gagal bersaing dalam pasar bebas parpol, orang diharapkan tak akan langsung menunjuk sebagai kegagalan total Paloh karena secara manajerial, organisasi ditukangi oleh orang lain.

Kedua, parpol baru yang muncul dari konflik organisasional yang menyebabkan dualisme kepengurusan. PKBI merupakan parpol produk konflik terbuka antara kubu Muhaimin Iskandar dan putri kedua almarhum Gus Dur,Yenny Wahid.Tertutupnya islah melahirkan keputusan pendirian parpol baru yang sama-sama akan menggarap basis masa kaum nahdliyin. Tentu, modal awal PKBI adalah reference power dari figur GusDuryangdilekatkandengan sosok Yenny sehingga diharapkan menjadi katalisator modal sosial, politis, dan finansial bagi ekstensi PKBI ke depan. Jika berbicara ceruk pasar kaum nahdliyin yang sangat potensial, tentu kehadiran PKBI sedikit banyaknya akan merugikan eksistensi Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) pada Pemilu 2014.

Ketiga, parpol produk agregasi politik dari beberapa kekuatan yang telah ada sebelumnya. Partai Persatuan Nasional (PPN) merupakan hasil fusi dari 10 partai kecil. Dalam UU No 2 Tahun 2011 tentang Partai Politik muncul sejumlah pengetatan aturan,misalnya verifikasi parpol yang harus selesai paling lambat akhir 2011, keharusan memiliki kepengurusan di 33 provinsi, 75% kabupaten/kota yang ada di provinsi, serta minimal 50% kecamatan di kabupaten/ kota seluruh Indonesia. Belum lagi polemik soal peningkatan angka PT dalam pembahasan RUU Pemilu Legislatif yang dirasakan kian mengancam eksistensi parpol-parpol kecil.Maka,setelah mengalkulasi hitung-hitungan politik ke depan,10 parpol kecil itu akhirnya bersepakat melakukan fusi.

Keempat, parpol baru pengusung romantisme sejarah Orde Baru.Pasca-Reformasi selalu ada tipe parpol yang jualan utamanya adalah kedigdayaan politik Soeharto. Misalnya, menjelang Pemilu 2004, tepatnya 9 September 2002, didirikan Partai Karya Peduli Bangsa (PKPB) oleh Jenderal (Purn) Hartono yang menggandeng Siti Hardijanti Rukmana sebagai salah satu deklarator. Napas serupa sepertinya kini juga ada pada parpol Nasrep dengan memosisikan Tommy Soeharto sebagai modal dasar pergerakan Nasrep.

Persaingan

Keberadaan parpol dengan identitas baru, tetapi tipologi lama ini sepertinya berat bersaing di era demokrasi pasar bebas. Pertama, munculnya titik jenuh khalayak terhadap keberadaan parpol. Sikap dan perilaku politik para politikus lintas parpol nyaris seragam, yakni kurang merepresentasikan aspirasi rakyat.Sementara parpol baru yang hadir tak memiliki cukup nilai distingtif yang bisa memberi impresi sekaligus referensi baru bagi pemilih. Kedua, parpol baru pun masih terjebak pada identifikasi citra simbolik elite daripada jejaring kader ideologis. Misalnya lebih mengedepankan nama-nama besar Surya Paloh, Yenny Wahid (Gus Dur),Tommy (Soeharto). Ketiga, regulasi yang lebih ketat baik dalam UU Parpol maupun dalam UU Pemilu.Tentu, ini akan menjadi tantangan tersendiri bagi parpol baru.

Peluang parpol baru memang kecil,terutama jika mereka tak mampu mentransformasikan gagasan dan hasrat politis mereka di level kerja praktis, jejaring kader dan massa mengambang, figur,sumber finansial, serta berbagai pendekatan marketing politik berbasis komunitas. Ke depan pasar bebas parpol di Indonesia seharusnya memasuki fase konsolidasi, bukan terus-menerus menjadi ajang pencarian peruntungan para petualang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


eksklusif..!!ramalan banjir <b>di negeri pahang</b> dijangka normal..!!

Posted: 22 Oct 2012 01:09 AM PDT


Sebanyak 8 buah jawatankuasa kecil yg telah ditubuhkan bagi mengenal pasti keperluan-keperluan kepada kawasan-kawasan yang terlibat dengan banjir. Dalam pada itu, beliau juga memaklumkan bahawa jumlah mangsa banjir paling besar yang dijangkakan di daerah Temerloh yang akan melibatkan seramai 34,000 mangsa dan jumlah yang paling kecil adalah di Cameron Highland yang akan melibatkan seramai 2600, namun kerajaan negeri Pahang tidak akan memandang rendah kepada di daerah-daerah lain seperti di daerah Jerantut,Kuala Lipis dan Pekan..
Beliau juga menambah, sebanyak 78 buah Pangkalan Hadapan bagi simpanan bekalan makanan telah disediakan di kawasan yang dijangkakan mengalami masalah putus hubungan yang serius. Dan beliau memaklumkan bekalan makanan yang terbaru dihantar adalah di semua kawasan Hulu Tembeling dan bekalan diteruskan lagi penghantarannya ke kawasan Pulau Tioman. Dengan selesainya mesyuarat tersebut beliau telah mengarahkan kepada setiap jabatan di negeri Pahang agar membekukan cuti pegawai yang berkaitan langsung dgn persediaan menghadapi banjir berkuatkuasa 1 Disember sehingga 15 Januari 2012 . Beliau juga tidak menolak kemungkinan sekiranya banjir berlaku lebih awal dari tarikh tersebut , semua pegawai yang sedang bercuti akan dipanggil semula serta merta.

Beliau juga menyeru  kepada kakitangan yang bekerja di sektor perhutanan serta perlonbomgam di sekitar kawasan berisiko banjir supaya keluar dari kawasan berisiko tersebut. Tidak lupa juga kepada pengemar-penggemar aktiviti lasak serta "Outdoor"  untuk menangguhkan dahulu segala aktiviti bermula pada 1 Disember sehingga 15 januari 2012 akan datang.-Sumber TAK BERNAMA
PPH nak komen sikit je tentang maklumat dari sumber PPH nih..Alhamdulillah..PPH rasa kerajaan negeri Pahang setiap tahun tidak akan lupa tentang tanggungjawab di dalam persediaan menghadapi banjir untuk menjaga kesejahteraan rakyat negeri Pahang..Pemimpin PR negeri Selangor ado ke?Pulau Pinang ado ke?Kelantan??sori la..minta maaf laa..dorang dok seronok kumpul harta untuk simpan duit untuk ISI kKOCEK dorang ado la..PPH tak sabar nak tunggu berita taklimat banjir bersama Sultan Pahang pulok...nak tau Sultan mana yang betul-betul berjiwa rakyat plok..negeri-negeri PR lain ado??

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jan 2013 07:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 07:50 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jan 2013 07:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 07:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 07:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 07:37 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2012 07:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 07:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 07:10 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 07:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2012 07:42 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 07:39 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

17 Jun 2011 :

Shift sebelah pagi dari pukul 8.30 pagi-12.00 tengahari di bilik Pesta Konvo bersama Wan.

Janganlah banyak sangat briefing nye. Keh tok gemor menulis report. Yang penting, selama aku duty, kofem nak curi keluar. Beb, dah masuk due date submit assignment. Aku tak print,burn,binding satu habuk lagi ni. Hari ni kedai semua cari pasal aku. Asal aku pergi je, tutup. Mudah-mudahan esok berjalan dengan lancar.

8.15 malam pulak, bengkel pengurusan komunikasi Pesta Konvo. HO HO HO, ada juga kursus komunikasi. Adoiilaahh. NAK PERGI TAK NAK PERGI NAK PERGI TAK NAK PERGI

18 Jun 2011 :

Watikah Perlantikan Seketariat Pesta Konvo di Canselori. Wajib kepada MT (Majlis Tertinggi.) Aminnnn. Selamat tak payah pergi. Lega !

20 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : PMPI di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00pagi. Selepas di DKTAMS, tak sempat dah aku nak balik bilik rasanya. Jam 12.00 tengahari-5.00 petang shift sebelah petang di bilik Pesta Konvo bersama Ana. Memang sah, angkut semua buku-buku untuk study. Jangan kacau aku study walaupun tengah duty.

21 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : KU di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00 pagi. Habis exam, berkejar balik KKM untuk kemas barang. HAA, petang-petang la check out dari KKM. Lagipun, kunci bilik di UO dah ada. Tak payah la nak berkejar dengan waktu pejabat.

Lunyai aku macam ni asyik nak berkejar. Kereta sewa pun tak cari dan booking lagi. Adooii

24 Jun – 26 Jun 2011 :

Kursus Pemantapan Pesta. Tempat masih menjadi tanda tanya. Aigooo, berkem la plak kalau dibuat luar daripada UKM. huhu.

2 Julai 2011 :

Undangan Majlis Perkahwinan Fiza dan pasangan di Taman Pelangi. Kalau Pesta tak tahan aku, aku akan cuba pulang. Masalahnya, nak ambil cuti, kena mohon 3 hari lebih awal. Kang, ada je aku cabut balik. HA HA HA. Muni ! Think your credit. Ok. Fine ==!

and, saya dipelawa oleh Kak Lida untuk menjadi fasilitator program motivasi di SM Teknik Pertanian di Chenor, Pahang. Interesting ! Nak ikut. Semua ditanggung, yang penting jadi fasi. TAPI, [sob sob sob], 3 hari 2 malam bermula pada 17 Jun sehingga 19 Jun 2011. Kalau join, tak study la jawabnya. Manakan sama study tempat sendiri dengan tempat orang. Tempat jatuh lagi ku kenang [Gara-gara jatuh hari itu]. :D

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

17 Jun 2011 :

Shift sebelah pagi dari pukul 8.30 pagi-12.00 tengahari di bilik Pesta Konvo bersama Wan.

Janganlah banyak sangat briefing nye. Keh tok gemor menulis report. Yang penting, selama aku duty, kofem nak curi keluar. Beb, dah masuk due date submit assignment. Aku tak print,burn,binding satu habuk lagi ni. Hari ni kedai semua cari pasal aku. Asal aku pergi je, tutup. Mudah-mudahan esok berjalan dengan lancar.

8.15 malam pulak, bengkel pengurusan komunikasi Pesta Konvo. HO HO HO, ada juga kursus komunikasi. Adoiilaahh. NAK PERGI TAK NAK PERGI NAK PERGI TAK NAK PERGI

18 Jun 2011 :

Watikah Perlantikan Seketariat Pesta Konvo di Canselori. Wajib kepada MT (Majlis Tertinggi.) Aminnnn. Selamat tak payah pergi. Lega !

20 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : PMPI di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00pagi. Selepas di DKTAMS, tak sempat dah aku nak balik bilik rasanya. Jam 12.00 tengahari-5.00 petang shift sebelah petang di bilik Pesta Konvo bersama Ana. Memang sah, angkut semua buku-buku untuk study. Jangan kacau aku study walaupun tengah duty.

21 Jun 2011 :

Peperiksaan Akhir : KU di DKTAMS pada jam 8.30 pagi-11.00 pagi. Habis exam, berkejar balik KKM untuk kemas barang. HAA, petang-petang la check out dari KKM. Lagipun, kunci bilik di UO dah ada. Tak payah la nak berkejar dengan waktu pejabat.

Lunyai aku macam ni asyik nak berkejar. Kereta sewa pun tak cari dan booking lagi. Adooii

24 Jun – 26 Jun 2011 :

Kursus Pemantapan Pesta. Tempat masih menjadi tanda tanya. Aigooo, berkem la plak kalau dibuat luar daripada UKM. huhu.

2 Julai 2011 :

Undangan Majlis Perkahwinan Fiza dan pasangan di Taman Pelangi. Kalau Pesta tak tahan aku, aku akan cuba pulang. Masalahnya, nak ambil cuti, kena mohon 3 hari lebih awal. Kang, ada je aku cabut balik. HA HA HA. Muni ! Think your credit. Ok. Fine ==!

and, saya dipelawa oleh Kak Lida untuk menjadi fasilitator program motivasi di SM Teknik Pertanian di Chenor, Pahang. Interesting ! Nak ikut. Semua ditanggung, yang penting jadi fasi. TAPI, [sob sob sob], 3 hari 2 malam bermula pada 17 Jun sehingga 19 Jun 2011. Kalau join, tak study la jawabnya. Manakan sama study tempat sendiri dengan tempat orang. Tempat jatuh lagi ku kenang [Gara-gara jatuh hari itu]. :D

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 07:27 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Aku ingatkan kat muar je ada sarapan satay pagi-pagi rupanya kat Chenor pun ada. Encik Haja driver vendor HIS yang tahu setiap pagi Khamis ada pekan sehari di Chenor. Rasanya dalam 15 minit jugalah perjalanan dari ...

SAJE SUKA-SUKA: Pekan Sehari <b>Chenor</b> dan Pasar malam Temerloh

Posted: 29 Apr 2012 07:19 PM PDT

 Minggu lepas tetiba kena outstationlah pulak ke Hospital Temerloh. Sebelum ni Charles yang pernah pergi tapi sebab opis buat validation kat Terengganu dan dia kena pergi manakala Cik Syuhada pulak kena pergi Melaka pasal SMRP webbase akhirnya boss noted nama aku bersama dengan Dr Nizam. Jadi pagi Selasa pergi dan balik serta sampai rumah petang Jumaat. 4 Hari berkampung kat Hospital Temerloh.

 Sepanjang di sana kami menginap di Hotel Jelai. Setiap hari pi hospital Temerloh semak reten dengan sistem HIS. Sekurang-kurangnya aku paham kenapa Datuk Bahari terus stop gunakan manual sebab selagi manual ada, user tak update gunakan sistem HIS jadi data banyak yang hilang.

 Oklah sebenarnya nak cerita pasal Pekan Sehari Chenor dimana pada pagi Khamis kami telah di bawa oleh Encik Farhan sarapan satay di pasar pagi Chenor. Aku ingatkan kat muar je ada sarapan satay pagi-pagi rupanya kat Chenor pun ada. Encik Haja driver vendor HIS yang tahu setiap pagi Khamis ada pekan sehari di Chenor. Rasanya dalam 15 minit jugalah perjalanan dari Temerloh menghala ke Chenor tapi best sebab masuk kampung. Ni kalau musim buah mesti lagi best sebab di sepanjang jalan mesti ada gerai menjual buah-buahan. Fresh dari kebun tu. Tapi tenguk pokok buah-buahan sedang berputik. Agaknya nak puasa nanti masak kut.


Fuh berasap-asap tu bakar satay
Tada ni lah satay ayam yang kami order dan makan berempat.
Sungguh menyelerakan kan. Rasanya pun sodap. hehehehehe Tapi aku larat sampai 4 ketul je sebab tak tahu pun kalau Encik Farhan orang BPM nak ajak kami makan satay. Kalau tahu tak payahle sarapan kat hotel . Boleh belasah banyak2 kat situ. hehehe Dr Nizam pulak terus je orde  nasi berlauk sebab sejak semalam perutnya asyik memulas sakit perut. Dia kata dah beberapa kali masuk tandas. Tu sebab pagi tu lambat turun sebab asyik pi masuk keluar tandas. Sian Dr.
Encik Farhan siap tapau bawa balik lagi untuk family dia. Sebab sedap sangat kut.
Gerai buah-buahan yang menjual buah salak yang lain sikit paternnya. Bujur pipih bentuknya.

Sayuran kampung. Tenguk Pekan sehari teringat pulak pasar Sabtu di Pekan Parit Sulong yang selalu aku pergi dulu kalau balik kampung. Best sebab makanannya murah, sayur-sayuran kampung yang pelbagai jenis dan macam-macam boleh didapati dengan murah. Kalau pergi emmmm emmang sarat tangan penuh dengan makanan. Hish lama sungguh tak pi Pekan Sabtu di Parit Sulung.
 Petangnya pulak sebelum Encik Farhan balik KL kami tumpang kenderaan untuk balik ke Hotel. Tapi sebelum tu cari makanan dulu buat balik hotel untuk makan malam. Dan kebetulan pula sampai Temerloh nampak lah pulak pasar malam yang berhampiran dengan sungai Temerloh. Wah macam-macam makanan sampai tak tahu nak makan apa.
Buah Asam Pelam yang datangnya dari India. Mahal ni sekilo RM 10. Geram juga dan rasa nak beli tapi fikir balik nak bawa balik nanti huh terus tak jadi beli. Berat tu wei. Alangkan Encik Farhan beli sekilo dia dapat 1 biji besar dan sebiji kecil nak cukupkan sekilo. hah nampak tu berat almaklum besar tau buahnya.
Pelbagai jenis Buah salak. Ada 3 jenis dari 3 tempat. Dia ada cakap datang dari mana tapi aku lupa. Tak dapat recall balik lokasinya. hehehe
Mee kari ado mee sup pun ado. Aku beli Meehoon sup je. Lepas tu terlupa takde sudu. Sampai hotel kita orang pinjam sudu nak buat makan malam.
Balik kerja orang ramai berdudyun-duyun sampai.
Itulah ekspedisi jalan-jalan cari makan di Temerloh.

Fokus Parlimen Maran: Perubahan bakal berlaku <b>di Chenor</b> « Nana <b>...</b>

Posted: 26 Jul 2012 12:08 PM PDT

CHENOR – Majlis Tindakan Dun (MTD) Chenor yakin penduduk kawasan Chenor akan membuat perubahan dengan menyokong calon Pas sekali gus memberi mandat kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk memimpin kerajaan secara berkebajikan dan adil.

Penyelarasnya, Ramli Awang Abdul Rahman berkata, hasrat utama PR yang dianggotai Pas, PKR dan DAP adalah untuk membela nasib rakyat semua kaum yang ditindas kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini.

"Pakatan yang diajar oleh Islam dinamakan tahaluf (kerjasama politik). Dalam satu negara, kita berpakat menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman.

"Kita perlu mengajar pengundi memahami dengan betul perbezaan antara Pas dan Umno serta perbezaan PR dengan BN.

"Pas tegakkan Islam sepertimana dalam al-Quran dan Umno anggap Islam hanyalah agama rasmi dalam Perlembagaan (Persekutuan) yang digubal British," katanya.

Ramli berkata, jentera pilihan raya Pas Kawasan Maran kini sudah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang dengan menyediakan pelbagai keperluan asas jentera di peringkat akar umbi bagi memudahkan pergerakan ahli.

Menurutnya, komitmen yang ditunjukkan ahli parti yang mendekati pengundi tanpa mengira latar belakang amat diperlukan kerana kekuatan jentera pilihan raya bergantung pada kerja di peringkat akar umbi.

"Kami kini bersedia untuk mengerakkan jentera pada bila-bila masa dan fokus sekarang adalah untuk terus memastikan jentera berjalan lancar.

"Rakyat sudah terbuka dan bijak menilai malah perkembangan kemudahan internet membuka ruang kepada mereka untuk mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai dan bukan hanya pada satu pihak sahaja," katanya.
/SN

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2012 07:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 08:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Laman Basikal: Kayuhan <b>Chenor</b> (ngayuh ke sungei) 1

Posted: 27 Oct 2012 09:05 PM PDT

Bersempena pesta air di Pekan Lama Chenor telah diadakan juga Kayuhan Chenor yang di namakan Moh Kayuh ke Sungai.
 01 Garisan permulaan adalah tapak pekan sehari lama Chenor di tebing sungai pahang. Terlihat seketika kelibat Musairi Musa.
 02 Bersemangat nak mulakan kayuhan Chenor.
 04Setelah sampai kembali ke Pekan Sehari Lama Chenor (tapak permulaan) peserta Kayuhan Chenor dapat makan mee hon.
 05 Abah bersama kumpulan Semantan MTB. Mereka sedang dalam perancangan mengadakan Jambori Temerloh/Patin.
 06 Peserta Semantan dengan peserta Giant.
 08 Nombor pendaftaran untuk setiap basikal yang menyertai Kayuhan Chenor. Nombor ini juga digunakan untuk cabutan bertuah. Hadiah utama adalah body basikal jenama Scott dan sebuah basikal fixie. Body dimenangi oleh kaum ibu manakala fixie dimenangi oleh kaum bapa.
 09 Berihat setelah sampai.

taklimat ke kolej vokasional <b>chenor</b> program selepas pmr

Posted: 11 Jan 2013 07:40 PM PST

TAKLIMAT KE KOLEJ VOKASIONAL CHENOR MARAN 
PROGRAM SELEPAS PMR UBK SMK JENGKA 2 2012
 Taklimat Kemasukan Ke Kolej Vokasional Chenor 
Taklimat disampaikan Kaunselor Kolej Vokasional Chenor
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Nampaknya begitu ramai yang berminat untuk memohon mungkin disebabkan oleh Sekolah Vokasional telah dinaiktaraf menjadi kolej dan pendidikan sehingga Diploma. Samada soalan di blog cikgukaunseling.com mahupun daripada para pelajar SMKLH sendiri.
 Bahkan ada pelayar yang meminta saya membuat artikel berkaitan Kolej Vokasional. Saya minta maaf saya tak dapat penuhi hajat itu memandangkan saya perlu utamakan komitmen utama saya terhadap core business saya di sekolah di mana saya Allah hantarkan saya.
Bagaimanapun, pelayar dan pelajar yang hendak mengetahui Konsep Kolej Vokasional, bagi calon PMR 2012 di SMK Jengka 2, Unit Bimbingan Kaunseling telah pun mengadakan taklimat berkaitan khas untuk lepasan PMR 2012. Kiranya gambar Program Selepas PMR pada entry ini adalah entry tertangguh saya. Takpelah yang penting Laporan Program Selepas PMR SMK Jengka 2 telah pun saya dan rakan-rakan setugas hantar kepada Puan Pengetua Cemerlang SMK Jengka 2, Puan Hajah Wan Maimun Bt Wan Nawi.
Bagi yang ingin tahu Kolej Vokasional sila ikuti Konsep Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia, sila klik muat turun di sini bagi mengetahui lebih lanjut. Artikel disediakan oleh Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia, Hj Ahmad Tajudin Bin Jab.
Ada juga pelajar yang bertanya ke manakah halatuju selepas SPM KLIK DI SINI bagi yang mengambil aliran teknikal? Salah satunya, adalah Aliran Teknikal Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia  di sini.
SM Teknik Pertanian Chenor merupakan sebuah sekolah berasaskan teknik dan vokasional yang menumpukan kepada pertanian dan satu-satunya sekolah pertanian di negeri Pahang. Sekolah ini telah banyak melahirkan ramai usahawan dan tenaga teknikal berkaitan bidang pertanian.
Kini Sekolah Teknik Pertanian Chenor telah dinaik taraf menjadi KOLEJ VOKASIONAL CHENOR.
Sedikit info menarik sistem pembelajaran di Kolej Vokasional bagi Aliran SKM ialah dari sistem pembelajarannya. Sistem pembelajaran dan masa juga berubah menjadi 8.00 pagi hingga 5.00 petang dan pengenalan sistem semester. 
Tidak rugi pun masuk Kolej Vokasional ini. Ok, cuba buat kiraan dari segi usia. Kebiasaannya pelajar akan menamatkan SPM pada usia 17 tahun dan masuk ke IPT usia 18 tahun. Sambung pelajaran di IPT untuk peringkat Diploma 3 tahun dan tamat pada usia 21 tahun. 
Berbanding mengambil peringkat Diploma di Kolej Vokasional usia 16 tahun selama 4 tahun dan tamat pada usia 20 tahun. Walaupun jurang masa hanya setahun tetapi dari segi kos masa dan belanja dapat dikurangkan. 
       Ramai yang tidak menyedari, sekolah ini merupakan antara sekolah yang banyak menyumbang pelajar-pelajar yang berjaya dalam bidang akademik dan teknikal pertanian. Usaha pihak sekolah dalam memajukan potensi diri pelajar amat baik dan satu kebanggaan bagi daerah Maran sendiri. Dengan adanya kemahiran-kemahiran pertanian dan perladangan, kita percaya dapat melahirkan ramai tenaga penting untuk kemajuan negara kita.


 

 Bidang pertanian yang luas dan cukup banyak peluang kerjaya, mampu direalisasikan oleh sekolah ini. Antara fokus kemahiran yang dilaksanakan adalah seperti pertanian, perikanan, perladangan, ternakan dan teknikal.

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang telah bermula 2009, telah membuktikan peranan SMT Pertanian mampu melahirkan ramai tenaga mahir dalam bidang pertanian. SKM bukan sahaja mengambil para pelajar yang agak ketinggalan dalam akademik, tetapi mampu menjadikan pelajar ini berjaya dalam dalam bidang pertanian. 

Mengikut perbualan dengan Guru Penyelaras SKM, Tuan Haji Jamludin bin Abdullah, beliau berkata,"SKM menjadi alternatif kepada pelajar yang tercicir dalam akademik (PMR) untuk mendapatkan kemahiran dalam bidang pertanian. Kita bersedia menerima mereka bagi memastikan mereka juga mampu berjaya terutama dalam bidang pertanian".

       Pelajar yang mengikuti SKM tidak difokuskan kepada akademik tetapi diajar dan dinilai dalam kemahiran seperti bercucuk tanam, menternak dan pengurusan pertanian. Mereka melaksanakan amali sepanjang proses pembelajaran mereka.

 Penilaian dibuat dengan adanya pemantauan daripada guru penilai dan diselia oleh Jabatan Teknikal dan vokasional, Kementerian Pertanian dan sebagainya. Setelah menjalani pengajian selama dua tahun, mereka akan ditawarkan menerus pengajian di sebuah Kolej di bawah SIME DARBY. Pengajian akan ditanggung oleh SIME DARBY dan akan diambil bekerja sebagai tenaga mahir terus di bawah syarikat berkenaan. 

SUMBER; http://ppdmaran.blogspot.com/2010/07/singgah-sebentar-sm-teknik-pertanian.html

 KURSUS-KURSUS YANG DITAWARKAN;

Konsep Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia, sila klik muat turun di sini bagi mengetahui lebih lanjut. Artikel disediakan oleh Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia, Hj Ahmad Tajudin Bin Jab.

Artikel DI BAWAH dipetik daripada WIKIPEDIA Bahasa Melayu:

Sekolah Menengah Teknik Chenor (Pertanian) atau nama ringkasnya SMT Chenor (Pertanian), merupakan sebuah Sekolah menengah tinggi yang terletak di Bandar Baru Chenor.
Pada 2009, Sekolah Menengah Teknik Chenor (Pertanian) memiliki 182 pelajar lelaki dan 148 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 330 orang. Ia mempunyai seramai 61 orang guru.2009

Sejarah

Sekolah ini dibuka pada tahun 1961 dengan nama Sekolah Lanjutan Kampong Chenor. Penubuhan sekolah ini adalah selaras dengan cadangan 2 dan 3 dalam Laporan Rahman Talib (1961) iaitu cadangan ke-2 berbunyi " Untuk menampung semua murid sekolah rendah naik ke sekolah menengah", maka sekolah lanjutan ditubuhkan. Sekolah jenis ini akan menawarkan khusus vokasional selama 3 tahun iaitu murid-murid yang gagal memasuki sekolah akedemik dapat dilatih untuk memperolehi kemahiran-kemahiran dalam bidang pekerjaan.

Cadangan ke-3 berbunyi " untuk mengatasi masalah kekurangan guru di sekolah pelajaran lanjutan ini, guru-guru akan dilatih separuh masa selama 3 tahun. Guru-guru ini akan menghadiri latihan dalam bidang vokasional di pusat-pusat latihan yang berhampiran pada setiap hujung minggu sambil menjalankan tugas di sekolah mereka.

Sekolah Pelajaran Lanjutan telah dibubarkan disebabkan tiada sambutan daripada orang ramai kerana sekolah ini tidak menyediakan peperiksaan yang diiktiraf oleh kerajaan dan menghadapi masalah kekurangan guru-guru teriatih dan mahir. Mulai tahun 1970, Sekolah Pelajaran Lanjutan telah menjadi Sekolah Menengah Vokasional (Pertanian) Chenor, Pahang.

Penubuhan Sekolah Menengan Vokasional adalah selaras dengan dasar kerajaan yang melaksanakan Sistem Pendidikan Aneka Jurusan bagi sekolahsekolah menengah rendah mulai tahun 1965 di bawah Sijil Rendah Pelajaran. Selepas itu muridmurid akan meneruskan pelajaran di sekolah menengah atas sama ada akademik atau vokasional.

Kemasukan pelajar pertama ke Sekolah Menengah Vokasional Pertanian Chenor pada tahun 1970 ialah seramai 55 orang dengan tenaga pengajar seramai 4 orang. Mereka dianggap sebagai kumpulan perintis dan terpaksa menghadapi masalah dalam keadaan serba kekurangan.
 
Matapelajaran akademik yang diajar ialah Bahasa Melayu, Bahasa lnggeris,ilmu Hisab (Vokasional), Sains Am, Pengetahuan Agama Islam, dan Kajian Kemasyarakatan. Manakala, matapelajaran pertanian pula ialah Pengurusan Ladang, Pengeluaran Tanaman, Pengeluaran Ternakan, Kultura Kebunan, Pengurusan Tanaman, Kejenteraan Ladang dan Kaji Teknik Makanan. Semua pelajar dikehendaki mengambil semua matapelajaran di atas selama 2 tahun. Pengajaran teori disampaikan secara formal di bilik darjah pada waktu pagi manakala pengajaran amaii pula dijalankan di ladang dan bengkel pada waktu petang, hujung miggu dan hari kelepasan am.

Pada tahunl989, peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional telah diperkenalkan iatu mata pelajaran akademik adalah mata pelajaran yang sama seperti dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Mata pelajaran pertanian pula disusun semula menjadi kumpulan utama dan elektif. Pelajar diwajibkan mengambil matapeljaran Pengeluaran tanaman Dan Pengeluaran Ternakan serta manamana satu daripada matapelajaran Horlikultur, Hiasan dan Lanskap, kejenteraan Ladang atau Pengurusan Ladang.

Pada Tahun 1999, Sekolah Menengah Vokasional Pertanian Chenor talah dinaikakn taraf ke Sekolah Menengah Teknik yang menawarkan 2 aliran iaitu aliran vokasional dan aliran teknikal.Aliran teknikal menawarkan khusus Kejuruteraan Jentera dengan pelajar seramai 17 orang termasuk seorang sahaja pelajar perempuan. Mata pelajaran elektif yang perlu diambil oleh pelajar kejuruteraan jentera ialah Matematik Tambahan,Fizik Kimia, Lukisan Kejuruteraan dan Pengajian kejuruteraan jentera.

Pada tahun berikutnya, aliran teknikal telah mengalami pertambahan pelajar kepada 34 orang. Manakala, pada tahun 2OO2 ,jurusan di dalam aliran teknikal yang ditawarkan telah bertambah iaitu Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan ELektrik dan Agroteknologi yang merangkumi 9 aliran teknikal dan 7 kelas aliran vokasional. Selaras dengan perkembangan ini, sekolah telah berubah wajah dengan mula terbinanya kemudahan insfranstruktur seperti asrama, bangunan, makmal sains, makmal kejuruteraan, dewan dan lain-lain lagi bagi mengantikan kebun-kebun tanaman dan kandang haiwan ternakan.

Pada tanggal 28 ogos 2002, Sekolah Menengah Teknik (Pertanian) Chenor telah mempunyai lagu sekolah yang mula dinyanyikan secara rasmi sempena Hari Titisan Sejarah. Lagu sekolah ini adalah hasil ciptaan dan liriknya ditulis oleh pelajar sekolah ini iaitu saudari Nurulhaida bt. Abdul Manaf dari kelas 4. Pengajian Kejuruteraan Awam 1.

Sekolah Menengah Teknik Pertanian Chenor ini menyediakan 7 kursus pertanian antaranya ialah:

Kursus Subjek
Agrotrknologi (Teknikal)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Mathematics
  • Sejarah
  • Pendidikan Islam
  • Biology
  • Chemistry
  • Physics
  • Additional Mathematics
  • Pengajian Agroteknologi
Hortikultur Hiasan Dan Landskap (Vokasional)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Mathematics
  • Sejarah
  • Pendidikan Islam
  • Science
  • Hortikultur Hiasan Dan Landskap
  • Kejenteraan Pertanian
Agroindustri Tanaman (Vokasional)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Mathematics
  • Sejarah
  • Pendidikan Islam
  • Science
  • Pengeluaran Tanaman
  • Pemprosesan Hasil Pertanian
Agroindustri Ternakan (Vokasional)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Mathematics
  • Sejarah
  • Pendidikan Islam
  • Science
  • Pengeluaran Ternakan
  • Pemprosesan Hasil Pertanian
Teknologi Tanaman (Vokasional)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Mathematics
  • Sejarah
  • Pendidikan Islam
  • Science
  • Pengeluaran Tanaman
  • Kejenteraan Pertanian
Juruteknik Rendah Akuakultur (SKM)
Pekerja Am Pertanian (SKM)

Alamat

Sekolah Menengah Teknik Chenor
Bandar Baru Chenor
28100, Chenor
Pahang, Malaysia
Telefon = 6092995330
Fax = 6092996360
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved