ads

Selasa, 22 Januari 2013

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Duduk <b>di Pahang</b>, berurusan <b>di Negeri</b> Sembilan « DUP <b>Pahang</b> <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2012 05:34 AM PST

(Musa Hasan menyerahkan memorandum kepada Tuan Ibrahim. Di belakang kelihatan jalan tanah merah yang menjadi laluan ke kawasan penempatan mereka sejauh 6 kilometer.)

BERA: Mereka merupakan penduduk negeri Pahang, tetapi untuk membeli belah, melakukan urusan rasmi dan menghantar isteri bersalin terpaksa pergi ke Negeri Sembilan kerana kegagalan kerajaan negeri Pahang.

Penduduk-penduduk Felda Tembangau berkata, semuanya disebabkan kegagalan kerajaan menyempunakan jalan sepanjang enam kilometer yang belum berturap tar menghubungkan jalan ke bandar Bera.

Akibatnya, mereka terpaksa melalui jalan tanah merah yang sangat becak apabila musim hujan dan laluan berdebu pada musim panas.

Ekoran itu, mereka menghantar satu memorandum kepada Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bagi memohon bantuan PAS.

Menurut memorandum yang diserahkan penduduk kepada  Tuan Ibrahim  yang mengetuai Konvoi Cakna Rakyat yang menjelajah Parlimen Bera, setiap kali menjelang pilihan raya umum (PRU) akan ada pihak BN yang berjanji untuk menyempurnakan jalan berkenaan.

Namun, menurut mereka, sehingga kini kawasan terbabit sudah diwakili dua orang menteri iaitu Datuk Seri Sabaruddin Chik dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, masalah mereka tidak pernah diselesaikan.

"Jalan raya dari Penempatan Gugusan Felda Tembangau ke Daerah Jempul Negeri Sembilan telah lama dibina iaitu sekitar tahun 1980-an lagi. Kemudian di awal tahun 2000 sebatang jalanraya telah dibina menyambungkan Felda Palong Negeri Sembilan ke Felda Triang Selatan di Pahang dimana jalan ini dihubungkan melalui simpang Pos Iskandar dan penempatan Ladang Felda Tembangau 6 dan 8.

"Jalan ini juga telah melalui ladang Felda Tembangau 3 dimana jaraknya hanya lebihkurang 6 kilometer saja lagi ke penempatan padang Felda Tembangau 3 seterusnya menghubungkan Felda Tembangau 1 dan 2.

"Kami amat dukacita, jalan yang menghubungkan jalan raya ini ke Penempatan Felda Tembangau 3 yang hanya sekitar 6 kilometer saja ini tidak dapat dibina sehingga kini. Jalan sepanjang 6 kilometer ini hanyalah merupakan jalan laterait yang akan berdebu ketika panas dan licin ketika hujan. Malah dimusim tengkujuh jalan ini tidak dapat digunakan langsung," jelas memorandum berkenaan.

Tegas mereka, penduduk Gugusan Felda Tembangau terpaksa melalui daerah Jempul, Negeri Sembilan untuk sampai ke bandar Bera yang menjadi pusat pentadbiran daerah ini.

"Kami dapat menjimatkan perjalanan sejauh 20 kilometer jika pembinaan jalan ini disempurnakan untuk ke bandar Bera dan tak perlu lagi melalui Negeri Sembilan untuk ke pusat pentadbiran daerah sendiri.

"Besarlah harapan kami agar PAS Negeri Pahang dapat memanjangkan masalah kami penduduk Gugusan Tembangau ini kepada pihak yang bertanggungjawab."

Daftar anak

Sementara itu, Musa Hasan yang menyerahkan memorandum tersebut, berkata di penempatan mereka turut menghadapi masalah air yang kritikal dan anak-anak mereka yang didaftarkan dengan sijil beranak Negeri Sembilan (kerana ketiadaan hospital).

"Kawasan menghadapi krisis bekalan air yang kritikal dan ada kalanya terputus sehingga 5 hari. Keadaan makin teruk apabila kaum keluarga pulang dari bandar, musim kenduri dan bila ada kematian.

"Kami juga turut mendesak agar disegerakan pembinaan Hospital Bera kerana ketiadaan hospital di daerah ini pesakit terpaksa dihantar ke Negeri Sembilan untuk mendapatkan rawatan kesihatan. Ini menimbulkan banyak kesulitan terutama kepada ibu-ibu mengandung.

"Ini menyebabkan kebanyakan anak-anak peneroka di sini dilahirkan di Negeri Sembilan kerana faktor jarak dan keadaan jalan yang teruk menyebabkan isteri-isteri kami tidak bersalin di hospital dalam negeri Pahang, kerana yang hampir ialah Hospital Temerloh yang jaraknya lebih 80 kilometer," ujarnya.

Dalam pada itu Tuan Ibrahim dalam ucapan ringkasnya di hadapan penduduk, mengharapkan kerajaan segera berbuat sesuatu menyelesaikan masalah penduduk kerana memperlihatkan imej buruk negeri ini kepada rakyat di negeri yang bersempadan dengan Pahang.

Beliau turut menggesa Felda juga tidak memejamkan mata dengan tuntutan penduduk kerana agensi tersebut mendakwa paling berjaya di dunia dalam bidang menghasilkan komoditi, tetapi gagal membela warga Felda sendiri.

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 09:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sabtu, 29 Disember 2012 - BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> <b>...</b>

Posted: 06 Nov 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 12:00 AM PST

Ini adalah kisah percutiana kami yang masih beluh tercatat…. kena update kat blog untuk catatan kenangan peribadi.  Untuk rujukan generasi akan datang juga pengetahuan kita bersama.

Dalam perjalanan balik dari Tasik Keyir tempoh hari, saya bukan saja singgah di Muzium Warisan Kuala Lipis, malah kami singgah pula di Muzium FELDA Lurah Bilut, Bentong, Pahang.  Dua muzium dalam satu perjalanan.

Muzium FELDA Lurah Bilut telah dirasmikan oleh Dato' Seri Najib Tun Haji Abdul Razak pada bulan September 2005. Muzium ini adalah pejabat lama FELDA Lurah Bilut yang dibina pada Julai 1958 dan telah diubahsuai.

muzium felda lurah bilut bentong

FELDA Lurah Bilut yang terletak kira-kira 19 Kilometer dari bandar Bentong, Pahang merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1958

Bilut adalah sejenis ikan yang hidup di dalam sungai air tawar secara berkumpulan . Nama sainstifiknya ialah Krytopterus Cryptopterus.

ikan bilut

Muzium ini berkonsepkan rumah Melayu tradisional dan mempamerkan pelbagai koleksi sejarah peneroka juga kronologi pembukaan FELDA Lurah Bilut dan artifak-artifak lama yang berkaitan dengan sejarah FELDA Lurah Bilut .

muzium lurah bilut

Muzium FELDA Lurah Bilut dibuka setiap hari kepada orang ramai dan tiada bayaran dikenakan .

Kumpulan pertama peneroka seramai 28 orang dari Datuk Keramat, Kuala Lumpur tiba di Lurah Bilut pada 2 Ogos 1959 diketuai Ahmad Husin . Beliau yang lahir pada 1901 meninggal dunia pada 10 Februari 1984.

Semasa mula masuk ke rancangan, peneroka datang berseorangan. Isteri dan anak dibawa  setelah mereka siap membina rumah kira-kira lima bulan kemudian. Peneroka di Lurah Bilut merupakan peneroka dalam erti sebenar.

Apabila peneroka tiba di tanah rancangan, tiada apa yang ada. Hutan belum ditebang, ladang belum ditanam  dan rumah belum didirikan. Semuanya perlu dibuat sendiri dan mereka dibayar kira-kira RM69 sebulan.

Mereka ditempatkan di beberapa buah bangsal panjang sebagai rumah tumpangan sebelum rumah masing-masing  yang didirikan secara bergotong-royong itu siap.  Inilah ciri penting yang membezakan penempatan peneroka FELDA Lurah Bilut berbanding dengan rancanganFELDA yang lain, di mana rumah mereka siap dibina terlebih dahulu sebelum peneroka dipanggil masuk ke rancangan.

bayi pertama yang dilahirkan

Pada 16 – 8 -1960 , seorang bayi perempuan anak pasangan peneroka Zainal bin Ali dan Radziah binti Othman telah dilahirkan menjadikan beliau adalah bayi pertama yang dilahirkan di FELDA Lurah Bilut. Disebabkan persekitaran dan kemudahan yang tidak sempurna di waktu itu, kebanyakkan peneroka akan menghantar isteri mereka balik ke kampung untuk melahirkan anak .

Pengurus Rancangan/ Manager Tuan Ding Charles seorang Inggeris yang fasih berbahasa Melayu mencadangkan nama Norvelly memandangkan bayi pertama ini dilahirkan di Bilut Velly.

Sekolah Wawasan Lurah Bilut merupakan sekolah terawal yang berjaya melaksanakan konsep sekolah wawasan. Sekolah Kebangsaan Lurah Bilut, Sekolah Jenis Kebangsaan  Cina Lurah Bilut dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Lurah Bilut ditempatkan dalam satu kawasan . Mereka berkongsi menggunakan kemudahan seperti kantin, padang permainan, tandas serta tempat perhimpunan. Mereka juga melakukan aktiviti seperti sambutan hari guru, sukan dan aktiviti kokurikulum bersama-sama.

paip air

Sistem bekalan air bersih untuk peneroka di era 60′an hingga 70′an dipasang di pinggiran jalan dan kebiasaannya dikongsi bersama 8-10 buah rumah.

Sekiranya melalui perjalanan dari Bentong ke Raub, singgahlah ke FELDA Lurah Bilut ini.  Bawa anak-anak untuk melihat dan mengetahui pelbagai kisah kepayahan generasi terdahulu yang berusaha mengubah kehidupan menjadi lebih baik.  Lihat dan baca kisah betapa gigih dan semangat generasi ini membangunkan kehidupan.

Melawat muzium seperti ini adalah satu bentuk pembelajaran yang baik bagi mewujudkan kesedaran tentang pentingnya pemeliharaan dan pemuliharaan warisan kebudayaan dan sejarah negara. Kita boleh menganalisis, merumus dan menilai fakta-fakta sejarah secara rasional.

Post Lain Yang Berkaitan:

  1. Seronoknya Kakitangan Kerajaan Dapat Bonus, Peneroka Felda Dapat Duit Raya
  2. Muzium Warisan Kuala Lipis – Siapa Sebenarnya Bidan Perdana Menteri?
  3. Pameran Bola Sepak Suzuki AFF 2010 Di Muzium Negara
  4. Nasi Kebuli Muzium Warisan Kuala Lipis
  5. Terlalu rumit untuk dikupas dan terlalu indah untuk dibiar tanpa erti…

Blog Felda: felda <b>lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Nov 2012 12:00 AM PST

Ketika Lurah Bilut mula diteroka untuk dijadikan tanah rancangan Felda, tidak siapa menyangka bahawa syarikat yang ditubuhkan kerajaan itu bakal menjadi sebuah syarikat perladangan yang terbesar dan terkemuka di dunia.

Ketika langkah pertama para peneroka yang membanting tulang empat kerat di Lurah Bilut dahulu, tidak siapa menyangka bahawa segala hasil titik peluh dan darah mereka akan terus mewangi sehingga ke persada antarabangsa.

Dan ketika komuniti kecil warga Felda Lurah Bilut mula berjasa pada bumi bertuah ini, tidak siapa menyangka bahawa program kerajaan untuk rakyat tersebut mampu mengubah nasib kehidupan mereka sehingga mampu memiliki ladang di Indonesia.

Dengan lahirnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH), nama Felda kini berada di negara termaju dunia, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, negara-negara di Benua Eropah serta Asia Barat seperti Turki dan sebagainya.

Tidak pernah termimpi untuk para peneroka di Lurah Bilut tentang syarikat yang mereka usahakan itu akan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai syarikat multi-nasional antarabangsa terkemuka dan berstatus multi-bilion seperti Bunge Limited, Procter & Gamble, Behn Meyer & Co, Taiko Clay Chemicals dan banyak lagi.

Bunge adalah sebuah firma pengeluar produk pertanian terbesar di Benua Eropah yang berpengkalan di New York dan mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta pasaran yang luas di Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, negara-negara Asia Pacific, Afrika, Timur Tengah dan kepulauan Caribbean.

Menurut sumber yang diperoleh, FGVH kini memiliki sebuah loji memerah dan menapis minyak canola dan soya di Becancour, Kanada.

Usahasama FGVH dengan Bunge diramal akan memantapkan lagi harga dan nilai pasaran saham syarikat perladangan negara itu yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Mac atau April ini.

Procter & Gamble (P&G) pula merupakan sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang menjalinkan kerjasama berkaitan produk oleokimia, khususnya membabitkan mengenai penyelidikan bio-diesel yang kini berjalan lancar di Cincinnati, Amerika Syarikat.

Bayangkan sekiranya FGVH dan P&G menghasilkan produk bahan api diesel yang bakal menggantikan bahan bakar diesel sedia ada yang kian mahal harganya di pasaran, pastinya ia akan membuahkan hasil yang paling berbaloi.

Behn Meyer & Co. pula merupakan sebuah syarikat terkemuka di peringkat dunia yang menjalinkan kerjasama dengan FGVH berkaitan produk pertanian, khususnya baja pelbagai nutrien, di rantau Asia Tenggara dan Eropah.

Itu semua adalah beberapa nama-nama besar syarikat  yang memainkan peranan penting di dalam dunia perniagaan di peringkat antarabangsa yang dilihat mampu melonjakkan keuntungan FGVH pada masa ini.

Ada banyak lagi usahasama dengan syarikat-syarikat besar dan FGVH bijak memilih rakan kongsi strategiknya memandangkan aset perladangan terbesar negara itu dibantu oleh pakar-pakar runding perniagaan dari dalam dan luar negara.

Untuk menjamin penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia itu memberi kelebihan terhadap peneroka Felda yang terbabit syarikat itu telah melantik tiga bank asing dan dua bank tempatan untuk mengendalikan proses tersebut.

Bank-bank asing tersebut ialah Morgan Stanley, JP Morgan dan Deutsche Bank, manakala bagi bank tempatan pula Felda diwakili oleh Maybank Berhad dan CIMB.

Justeru, tidak hairanlah sekiranya FGVH menegaskan bahawa syarikat itu mampu dan komited untuk menjanjikan pulangan yang baik serta sangat berbaloi kepada Felda pada setiap tahun.

Mengukuhkan lagi jaminan bagi kepentingan Felda dan para peneroka, Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjamin bahawa mereka akan tetap terus mendapat apa saja kemudahan serta kelebihan yang mereka terima sebelum ini.

Dengan segala sokongan dari pihak pengurusan tertinggi Felda, FGVH, para peneroka dan kerajaan, segala 'durian runtuh' yang membabitkan penyenaraian di Bursa Malaysia itu bakal dinikmati bersama dalam ertikata "win-win situation".

Terbaru, Kerajaan Negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Adnan Yaakob juga turut menyatakan komitmen mereka untuk turun padang bagi memperjelaskan kepada seluruh warga peneroka di seluruh negeri itu mengenai penyenaraian FGVH tersebut.

"Dua siri penerangan melibatkan peneroka di beberapa buah tanah rancangan sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan apabila mereka mula menyedari rasional penyenaraian FGVH.

"Selepas mendapatkan penerangan sebenar, mereka tidak lagi terkeliru dengan dakwaan pembangkang yang mendakwa kononnya aset serta tanah peneroka akan hilang jika syarikat Felda itu disenaraikan kerana tanah terbabit dijadikan cagaran," kata Menteri Besar Pahang itu baru-baru ini.

Lihatlah, meskipun dianggap 'orang luar' yang tiada kepentingan di dalam Felda pun sudah sanggup menerangkan tentang 'durian runtuh' yang bakal diperoleh para peneroka, sudah tentulah penyenaraian itu bakal memberikan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang terbaik buat semua warga Felda.

Khabarnya, warga pelabur pula tidak sabar menantikan penyeneraian Felda itu kerana ia adalah yang terbesar dan terbaik untuk tahun ini.

Sewajarnya selepas mendapat penjelasan yang membetulkan persepsi buruk yang ditohmah segelintir pihak, warga peneroka akan 'lekas celik' dan positif, serta memberikan sokongan padu kepada agenda yang bakal membuahkan hasil yang lumayan itu.

Hakikatnya, itulah Felda kini dan masa depannya yang lebih gemilang.

Bermula dari Lurah Bilut, kini Felda mengembangkan sayapnya di merata pelosok dunia dan megah bangga membawa nama Malaysia sebagai syarikat perladang yang bukan calang-calang reputasinya.

Bagaimanapun, segala 'kemanisan' yang dilihat mampu melonjakkan nama Felda di persada dunia itu tidak mungkin dapat dikecapi sekiranya tidak wujud kerjasama dari semua pihak, khususnya dedikasi dan sokongan padu dari kakitangan Felda sendiri.

Justeru, adalah wajar bagi semua pihak yang terbabit menjayakan transformasi Felda ini untuk sikap yang lebih positif dan berazam memberikan sokongan tidak berbelah bagi mendatangkan keuntungan kepada seluruh warga syarikat perladangan terbesar bertaraf dunia itu.

Sayanglah jika peluang keemasan ini dipersiakan hanya kerana segelintir minoriti yang cemburu dengan kejayaan Felda itu!

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jan 2013 09:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR <b>DI MERAPOH</b> <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2012 11:45 PM PDT


FOTO !!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG
03:02  Ekspress Wau | Keretapi Ekspress Wau Tergelincir di Merapoh yang mana telah menyebabkan 11 penumpang cedera, tiga lagi daripadanya parah, apabila dua gerabak kereta api tersebut yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kelantan tergelincir di Merapoh dekat Lipis, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kuala Lipis, Superintendan Abdul Razak Hasan berkata, dua daripada 14 gerabak kereta api Ekspres Wau itu tergelincir kira-kira 11 kilometer selepas Stesen Keretapi Merapoh pada jam 6.30 pagi.

Katanya, tiga mangsa yang parah dan lapan cedera ringan tersebut telah dihantar ke Hospital Gua Musang, Kelantan bagi mendapat rawatan lanjut dan identiti kesemua mangsa belum diketahui.

Beliau berkata, gerabak yang tergelincir itu ditinggalkan di tempat kejadian sebelum kereta api itu meneruskan perjalanan ke Tumpat lebih kurang dua jam kemudian. Abdul Razak berkata, punca kejadian masih dalam siasatan.

Pastikan anda "SUBSCRIBE" melalui FACEBOOK supaya LINK DOWNLOAD atau MOVIE LATEST akan anda DAPAT tahu terus MELALUI FACEBOOK anda

untuk "SUBSCRIBE" ikut Step dibawah. Pastikan setelah tekan button Subscribe anda Confirm kan. terima kasih


SUBSCRIBE NOW
Dicatat oleh Shafiq Mujahid on Ahad, 19 Ogos 2012
Article about GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG
- from the website NICEZONES | Blog Berita | Pendidikan | Semakan
GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG Based On: 10 out of 10 Ratings: 9305190 User Reviews: 51137 Reviewer: Shafiq Mujahid

GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG | Terima kasih kerana sudi membaca artikel mengenai GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG. Kami harap budi baik anda supaya Kongsikan artikel GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG kepada rakan yang lain. Semoga artikel ini bermanfaat. Dan Pihak kami tidak bertanggung jawab keatas artikel GAMBAR!! KERETAPI EKSPRESS TERGELINCIR DI MERAPOH, PAHANG kerana ianya di ambil dari pelbagai sumber. Jangan Lupa tinggalkan komen dalam ruangan komen dibawah

SUBSCRIBE VIA EMAIL DISINI

Dapatkan Artikel yang terbaru dan PERCUMA Terus dari email anda dengan hanya masukkan email anda pada ruangan dibawah.

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


MyKhalish.com: Bercuti <b>di Cameron Highlands</b> 2012 - Glory <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2013 05:57 PM PST

Lepas gi pasar malam kami pergi cari kedai makan menarik. Mula-mula ingat nak beli je makanan di Pasar Malam kemudian makan dalam bilik di Hotel. Tapi dedi ajak cuba steamboat yg nampak agak popular juga di Cameron Highlands ni, sebelum ini mmemang tak pernah cuba. Ada dua tiga kedai yang macam meriah. Tapi kami pilih Glory Steamboat, bersebelahan dengan Hotel De La Ferns, tak jauh dari Ye Olde Smokehouse.
Signboard yg jelas kelihatan

Menu.. tak perlu buka, kat luar pun dah ada tulis. Jadi kami ambil set yg ni saja.
Harga untuk seorang RM23, minimum kena 2 orang. Kalau makan seorang kena la cari menu lain. Hehe..

Memang meriah, macam-macam ada.

View dari atlas. Sejuk-sejuk ni memang sesuai sangat la makan steamboat yg panas macam ni.
Jemput makan semua. Kami bernasib baik sampai awal, lepas 10 minit terus penuh kedai.

Strawberry Milkshake. Ni wajib order, memang sedan. Kami sampai order 2 kali lah.
Overall makan kat sini ok-ok je pada kami. Nak kata sedap sangat tu takda la, tapi boleh la cuba memang kalau makan sampai abis tu akan kenyang tak ingat. Tapi rasanya masih tak boleh lawan Johnny's Steamboat. Dah kenyang, terus balik hotel.

Sempat juga buat kecoh depan cermin besar di lobi hotel. Misi nak ambil gambar kami berempat dengan hoodie. Orang lalu lalang semua tgk kami, tapi kami peduli apa. Haha..

Sebelum tidur sempat lagi melayan Strawberry Chocolate, tapi chocolate nya tak menarik sangat. tapi boleh la untuk melepaskan hajat. Takpa esok kita borong strawberry banyak-banyak dan buat sendiri di rumah dengan coklat yang lebih mantop.
Aqil Khalish sempat melayan imaginasi dia, ni dia kata Tren bawa tangki air. Pandai abang, nanti kami akan cerita pasal Aqil Khalish dan kesukaan dia dengan keretapi.
Ok, masing-masing dah penat. Esok nak bangun awal, breakfast, check-out, petik strawberry, tengok rama-rama, lepak di ladang teh dan balik. :)

06 di nenasi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di nenasi - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 03:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Oct 2012 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 03:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 03:07 PM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content][unable to retrieve full-text content]Dilahirkan pada 19 Julai 1971 di Nenasi, Pekan, Pahang, Piza memulakan alam persekolahan pada tahun 1978 di Sekolah Rendah Sultan Abdullah, Kuantan dan mengakhirinya setakat ...

Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b> | Sharing <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2012 12:00 AM PDT

PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini.

Shafie Nor: Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b>

Posted: 30 Mar 2012 01:24 AM PDT

PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini, Rabu lalu.
Rangka manusa itu ditemui dua lelaki yang mengendalikan sebuah jengkaut bagi pembinaan jalan di kawasan berkenaan jam 12 tengah hari.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, SAC T Narenasegaran, berkata rangka yang ditemui tertimbus di Kilometer 54 Jalan Pekan-Rompin dekat kampung Serun itu dihantar ke Hospital Muadzam Shah untuk bedah siasat.
"Dua lelaki berkenaan yang berusia 30-an terkejut selepas mendapati rangka manusia tertimbus di kawasan berkenaan sebelum menghubungi pihak polis," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. - BERNAMA

consultant - sangkar ikan siakap & tilapia <b>di nenasi</b> <b>...</b> - aqua hatchery

Posted: 03 Dec 2012 08:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]CONSULTANT - SANGKAR IKAN SIAKAP & TILAPIA DI NENASI, PAHANG. TARIKH : 18 - 20 November 2012. TEMPAT : Nenasi, Pahang. ORGANISASI: Kumpulan Belia Nenasi (KUBENA), Pahang. Pada 18 - 20 November, ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 03:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Oct 2012 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 03:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 03:07 PM PDT

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di nenasi</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content][unable to retrieve full-text content]Dilahirkan pada 19 Julai 1971 di Nenasi, Pekan, Pahang, Piza memulakan alam persekolahan pada tahun 1978 di Sekolah Rendah Sultan Abdullah, Kuantan dan mengakhirinya setakat ...

Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b> | Sharing <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2012 12:00 AM PDT

PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini.

Shafie Nor: Rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah <b>di Nenasi</b>

Posted: 30 Mar 2012 01:24 AM PDT

PEKAN: Satu rangka manusia ditemui tertimbus dalam tanah di Kampung Serun, dekat Nenasi, di sini, Rabu lalu.
Rangka manusa itu ditemui dua lelaki yang mengendalikan sebuah jengkaut bagi pembinaan jalan di kawasan berkenaan jam 12 tengah hari.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, SAC T Narenasegaran, berkata rangka yang ditemui tertimbus di Kilometer 54 Jalan Pekan-Rompin dekat kampung Serun itu dihantar ke Hospital Muadzam Shah untuk bedah siasat.
"Dua lelaki berkenaan yang berusia 30-an terkejut selepas mendapati rangka manusia tertimbus di kawasan berkenaan sebelum menghubungi pihak polis," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. - BERNAMA

Agricultural <b>di Nenasi</b>, Pekan – Land for sale Pahang : Spesel.com

Posted: 07 Dec 2012 09:00 AM PST

Area:Pekan Property Type:Agricultural Price:RM2 000 000 Size:9.97Acres Title type:Freehold Other info:Non Bumi Lot
Tanah pertanian untuk dijual:

Lokasi : Batu 16, Nenasi Mengadap Laut China
Selatan.
Size : 9.97 acres
Title : FREEHOLD

- Sesuai untuk pembangunan Resort / Homestay /
Kediaman / Bunglow Lot

- Harga BOLEH DIRUNDING!!

- Jika berminat sila hubungi :
AM – 017-3040 149

Thanks Mudah!!

admin

06 di jerantut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jerantut - Google Blog Search


parlimen81: Bekalan Air Terputus Lagi <b>di Jerantut</b> - Krisis Air <b>...</b>

Posted: 20 Jan 2013 07:47 AM PST

Dalam sibuk-sibuk akhbar-akhbar dan TV TV bercerita pasal krisi air di Selangor dan satu-satunya  kaedah penyelesaian yang ada dalam pemikiran ahli politik BN iaitu Langat2 dan Terowong Air dari Pahang ke Selangor maka tiba-tiba berlaku krisi air yang teruk di Jerantut pula pada minggu lepas. Tapi tiada akhbar dan TV yang melaporkannya kerana Jerantut bukan Ampang atau bukan Hulu Langat yang dibawah pemerintahan Pakatan Rayyat . Jerantut adalah dibawah pemerintah Barisan Nasional . Amat memalukan jika krisis air yang melanda Jerantut ini dihighligtkan dalam akhbar dan tv arus perdana .

Difahamkan menurut laporan-laporan dalam kumpulan FB Jerantut krisis bekalan air yang melanda Jeantut baru-baru ini adalah kerana loji bekalan air Batu Embun tidak dapat beroperasi secara normal kerana sumber air mentah sangat berkeladak yang menyebabkan loji rawatan terpaksa ditutup ( ia ke macam tipu jer sebab2 ini .... jawapan sebenar sila berhubung terus  dengan PAIP Jerantut ... harap jawapan yang mereka beri tidak ada unsur penipuan)

Bila PAM berhenti beroperasi maka bekalan air terawat juga makin berkurangan untuk menampung hampir 25% akaun di sekitar Jerantut .

Anatara sebab sungai menjadi kotor adalah kerana berlakunya aktiviti perlombongan bijih yang tidak terkawal di hulu sungai . dalam kes ini ialah sungai Pahang sendiri dan Sungai Jelai yang menjadi punca kepada air mentah Loji Batu Embun.

Difahamkan aktiviti perlomboingan ini ada yang haram dan ada yang halal yang mana pemilikan lesennya dimiliki oleh ahli-ahli politik dan pemimpin disekitar Jerantut dan Lipis

Lombong bijih di hulu sungai Besol di Jerantut dan Sg Lik di Kerambit menjadi punca utama sungai menjadi keroh dan berkeladak. Parlimen pernah beberapa kali membuat entry dalam blog ini berkaitasn dengan krisis air di Jerantut tapi hanya dipandang sepi oleh pihak-pihak yang berwajib .

Jerantut Alami Krisis Air

Masalah Air di Jerantut Tiada Penyelesaian

PAIP Jerantut Kena Ambil Iktibar Kes PAM Rosak di Selangor

Selain Jerantut masalah terputus bekalan air ini juga berlaku u didaerah lain di negeri Pahang ni . Dalam ahli-ahli politik BN dan akhbar-akhbar dan TV TV pro BN sibuk dengan masalah air yang kononnya berlaku dio Selangor dan Kelantan rupenya masalah air yang kronik berlaku di negeri perdana menteri yang kita sayangi . Kenapa TV3 , RTM , UTUSAN , Kumpulan NST tak highlight kat muka depan isu ini . Kata perjuangkan rakyat tanpa mengira fahami politik ?

Lihat senarai dibawah ini masalah air yang berlaku di Pahang.

KRISIS AIR YANG KRONIK DI NEGERI PERDANA MENTERI MALAYSIA


KERANA TERLALU SIBUK MENIMBULKAN ISU MASALAH AIR DI KELANTAN, PERDANA MENTERI DAN SEKALIAN MENTERI MEMBIARKAN SAHAJA MASALAH AIR DI NEGERI-NEGERI BARISAN NASIONAL, PALING TERUK LAGI IA BERLAKU DI BEBERAPA DAERAH DI NEGERI PERDANA MENTERI SENDIRI.
Yang Lucunya, mereka datang ke Kelantan dan menawarkan jika memilih Barisan Nasional, masalah Air akan selesai di Kelantan dalam keadaan negeri mereka sendiri mengalami masalah yang sama. 
Yang menarik, Isu Masalah Air di Negeri Barisan Nasional TIDAK PERNAH KELUAR dalam Utusan Malaysia dan Berita Harian di FRONT PAGE sebagaimana mereka menimbulkan Isu Air di Kelantan, tapi sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. TV3 melalui Slot Aduan Rakyat telah memaparkan ISU KELUHAN DAN RINTIHAN RAKYAT di Bera, Pahang. Saksikan di bawah paparan eksklusif sebagaimana yang telah disebarkan dalam facebook baru-baru ini.


Berikut dibawah kes-kes yang dilaporkan oleh Akhbar yang berlaku di Negeri Perdana Menteri, Janji Di Tepati


TEMERLOH: Laungan "mana rakyat didahulukan", "mana janji ditepati" bergema dalam perhimpunan aman melibatkan beberapa orang penduduk di bandar Mentakab di sini hari ini berikutan telah lima hari terputus bekalan air paip.
Penduduk mendakwa, gangguan bekalan air tanpa notis itu disebabkan kerja mengorek tanah di pinggir jalan utama oleh kontraktor yang menyebabkan saluran paip pecah tetapi dibiarkan sejak Khamis lalu.




KERANA TERLALU SIBUK MENIMBULKAN ISU MASALAH AIR DI KELANTAN, PERDANA MENTERI DAN SEKALIAN MENTERI MEMBIARKAN SAHAJA MASALAH AIR DI NEGERI-NEGERI BARISAN NASIONAL, PALING TERUK LAGI IA BERLAKU DI BEBERAPA DAERAH DI NEGERI PERDANA MENTERI SENDIRI.
Yang Lucunya, mereka datang ke Kelantan dan menawarkan jika memilih Barisan Nasional, masalah Air akan selesai di Kelantan dalam keadaan negeri mereka sendiri mengalami masalah yang sama. 
Yang menarik, Isu Masalah Air di Negeri Barisan Nasional TIDAK PERNAH KELUAR dalam Utusan Malaysia dan Berita Harian di FRONT PAGE sebagaimana mereka menimbulkan Isu Air di Kelantan, tapi sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. TV3 melalui Slot Aduan Rakyat telah memaparkan ISU KELUHAN DAN RINTIHAN RAKYAT di Bera, Pahang. Saksikan di bawah paparan eksklusif sebagaimana yang telah disebarkan dalam facebook baru-baru ini.


Berikut dibawah kes-kes yang dilaporkan oleh Akhbar yang berlaku di Negeri Perdana Menteri, Janji Di Tepati


TEMERLOH: Laungan "mana rakyat didahulukan", "mana janji ditepati" bergema dalam perhimpunan aman melibatkan beberapa orang penduduk di bandar Mentakab di sini hari ini berikutan telah lima hari terputus bekalan air paip.
Penduduk mendakwa, gangguan bekalan air tanpa notis itu disebabkan kerja mengorek tanah di pinggir jalan utama oleh kontraktor yang menyebabkan saluran paip pecah tetapi dibiarkan sejak Khamis lalu.



06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 01:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jan 2013 01:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>triang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Dec 2012 02:05 PM PST

Sekarang dapat duit, dah habis duit esok?

'Durian runtuh' yang diumumkan YAB Perdana Menteri di Felda Jengka 8 hari ini sangat di alu-alukan.

Namun tidak memeranjatkan saya. Ia telah dimaklumkan 4 hari yang lalu kepada saya dan telah pun saya sebut dengan tepat dalam kenyataan media saya dan di ulang dalam ceramah-ceramah saya.

Meskipun jumlah 1.689 bilion yang diagihkan kepada 112,635 orang peneroka Felda adalah agak besar, tetapi tidaklah sampai 'peneroka tersandar dalam kejutan' seperti PM katakan sebelum ini di Felda Triang 3, Bera. Ia diberi dalam tiga fasa untuk Peneroka, Penerokawati dan Generasi Kedua.

Bonus Khas dua bulan setengah gaji untuk 23 ribu kakitangan Felda sesuatu yang tidak berbaloi dengan pengorbanan mereka lebih 25 tahun berkhidmat dengan Felda.

ANAK tidak pernah menolak sebarang pemberian atau insentif yang mahu diberikan kepada para peneroka. Tetapi biarlah kita berhujah secara matang. Kenapa baru sekarang setelah lebih 55 tahun Felda ditubuhkan?

Adakah ini sandiwara politik kerana bimbang akan senario perubahan sikap warga Felda kepada Barisan Nasional?

Siri-siri saman di Kemahang 3, Gugusan Serting, Gugusan Bera, Jengka, Maokil dan yang terkini di Gugusan Chini, kawasan Parlimen Pekan; tempat PM sendiri?

Gelombang kebangkitan anak-anak muda Felda dapat disaksikan melalui sokongan mereka bersama program-program ANAK dan ceramah Pakatan Rakyat. Saya yakin ini dalam makluman PM dan membimbangkan beliau. 54 Parlimen yang ada Felda adalah kubu terakhir BN.

Walau bagaimanapun, memandang kehadapan; adakah berbaloi gula-gula one off seperti ini? Berapa lama lagi BN nak bermain politik dengan taktik lama untuk mendodoikan rakyat agar terus menyokong mereka?

Atau; ini dilakukan untuk 'menutup mulut' peneroka agar jangan mempersoalkan keghairahan Kerajaan menyenaraikan Felda Global Venture di Bursa Malaysia?

Penipuan mereka melalui 7 buah Bank iaitu CIMB, BIMB, Maybank, OCBC, Am Islamic Bank, Muamalat dan Affin Bank yang diperalat membiayai pinjaman tawaran saham FGVH sangat ketara. Borang pinjaman yang dikosongkan jumlah pinjaman, interest 5 peratus, borang dalam bahasa Inggeris, tidak ditaklimatkan isi kandungannya dan tidak dinyatakan risiko kerugian seperti 'Surat Tanggung Kerugian' adalah antara penipuan dan pengkhianatan kepada para peneroka!

125 peneroka Felda adalah sebahagian daripada ribuan lagi peneroka yang telah tertipu kerana menandatangani Borang Perjanjian Pinjaman yang mereka tidak tahu apa-apa. Mereka tidak dapat membezakan antara 'durian runtuh' dengan pinjaman saham FGVH. Mereka memfailkan Injunksi di Mahkamah Tinggi Seremban semalam kerana teramat bimbang daripada risiko pinjaman yang boleh sahaja TERGADAI aset mereka.

Perdana Menteri beri jaminan tanah peneroka tidak akan tergadai. Adakah PM tidak membaca hampir 70 mukasurat dalam Borang Pinjaman FGVH yang secara jelas dinyatakan dengan terperinci nasib peneroka jika harga saham merudum dan segala risiko di tanggung Peneroka?

Adakah PM tidak mengambil iktibar nasib Felda Cahaya Baru, Felda Sg Buaya, Felda Labu Johnson dan Sendayan yang hilang tanah mereka dan hidup menderita seperti pepatah ' menang sorak kampung tergadai'?

Mana pergi pemimpin BN tatkala Amanah Saham Negeri-negeri gulung tikar hingga menyebabkan rakyat hilang harta dan diisytiharkan muflis kerana meminjam bank untuk melabur?

Amanah Saham Johor adalah bukti yang amat jelas. Adakah PM, Ahmad Maslan dan Isa Samad boleh beri jaminan bertulis yang saham FGVH tidak rugi sepertimana nasib pelabur Amanah Saham Negeri-negeri dan juga saham-saham lain seperti KUB, BERNAS dsbnya?

PM tidak perlu sebut ' haram jadah' yang di ulang dua kali dalam ucapannya tadi kalau dia rasional. Datuk Ahmad Maslan tidak perlu hentam dan cabar saya seperti diungkapkannya tadi. Kenapa terlalu marah hingga tega memaki hamun di hadapan khalayak ribuan warga Felda. Sebagai pemimpin biarlah ada wawasan.

Peneroka Felda sudah ada tanah dan rumah. Untuk survive, telah memadai. Daripada 1.6 juta warga Felda, 65 peratus adalah generasi kedua. Ini tempoh peralihan yang sangat kritikal untuk mereka.

Mana dia halatuju anak muda Felda?

Perumahan mereka, pendapatan yang lebih stabil atau mereka cuma penonton yang melihat para kroni pemimpin BN memunggah kekayaan setiap hari?

Fikir dulu mana rumah Generasi Ke 2 daripada beri peruntukan RM5 ribu baiki rumah untuk masyarakat lain.

Tidakkah kewujudan Techno Plant Sdn adalah untuk tembolok pemimpin Umno?

Sama juga wujudnya Felda Global Venture bagi tujuan memindahkan harta peneroka berbilion ringgit untuk digunakan UMNO/BN bagi PRU 13?

Saya cabar PM umum peruntukan RM1,689 bilion datang dari mana?

Berapa yang kroni bayar kepada Isa Samad, Sabri Ahmad, adik PM Nazir Razak(CIMB)para penasihat umpamanya Omar Ong(Ethos) dan lain-lain?

Mereka ini ibarat Sadeq Sigara dalam Filem 3 Abdul yang membuat untung dengan menipu peneroka… akhirnya peneroka dilelong dengan harga yang murah!

ANAK konsisten dengan perjuangan bagi kehidupan Generasi Kedua Felda. Para cendekiawan, intelektual dan umumnya anak-anak peneroka bersedia untuk menerajui perubahan di Felda. Seharusnya mereka di beri peluang merencana transformsi di Felda.

Kenapa Isa Samad dilantik PM sebagai Pengerusi Felda?
Mana perginya karisma puluhan ribu cerdik pandai anak-anak peneroka?
Tidak layakkah mereka jadi Pengerusi Felda dan memegang jawatan penting dalam Anak-anak Syarikat Felda?

Kenapa semuanya dibolot Isa Samad dan kroni-kroninya?

Seharusnya halatuju Felda diterajui oleh Anak Felda. Penambahbaikan Koperasi Felda, pengendalian kebun peneroka, aktiviti tanam semula, pembangunan infrastruktur, pengembangan Anak-anak Syarikat dll berilah kepercayaan dan amanah ini kepada mereka. Bukan diterajui oleh ' para lanun' yang tidak ada seinci tanah pun di Felda!

Pengumuman PM bukan suatu Transformasi. Sebenarnya beliau dan pemimpin BN lah 'jaguh kampung' yang tidak punya kreativiti strategik. ANAK dan Pakatan Rakyat menawarkan gagasan seperti Buku Jingga yang bersifat menyeluruh untuk tempoh yang panjang. Pengagihan Tanah Felda Plantation, penubuhan Universiti Felda, Kouta penguasaan Anak Peneroka dalam Anak-anak Syarikat Felda; hakikatnya inilah pemikiran global yang menjanjikan kehidupan lebih meyakinkan untuk Anak-anak peneroka Felda.

Bagi saya, pengumuman PM tidak lebih untuk mengekalkan kuasa politik BN di Felda semata-mata. Ia mungkin menyukakan peneroka tetapi amat mengecewakan anak muda Felda. Generasi ke 2 dan ke 3 akan terus termenung panjang memikirkan nasib mereka pada hari-hari mendatang yang kian suram…

MAZLAN ALIMAN
Presiden ANAK

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved