ads

Sabtu, 23 Mac 2013

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


Generasi korporat Jengka13: Tarian piring bakal bergema <b>di Jengka</b> <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2013 05:08 AM PST

Gambar sumber http://www.truthmalaysia.com
Dengan izin Allah S.W.T kami sempat singgah menyaksikan anak-anak Generasi ke3 FELDA giat  mempelajari tarian Tradisional Zapin dan Tarian Piring. Sudah lama kami tidak menyaksikan acara-acara kebudayaan seperti itu. Kami juga tabik hormat kepada guru-guru yang sanggup mencurah keringat dan kesabaran untuk menurunkan ilmu agar budaya dan seni Negeri Pahang tidak pupus ditelan arus kemodenan. 
Artikel terperinci dan gambar-gambar berkaitan tidak dapat kami siarkan kerana tidak mendapat kebenaran. Walau bagaimanapun, kami amat menyokong usaha murni mereka dan berharap ada pihak dapat menghulur bantuan seperti alat-alat bantuan mengajar dan kostum.
 Tarian piring dikatakan telah wujud beratus tahun dahulu di kawasan Kuala Tembeling. Di sana, tarian piring adalah yang asal yang diwarisi secara turun-temurun. Tarian ini sering ditarikan di majlis-majlis perkahwinan di kampung-kampung. Tarian piring terdapat juga di daerah-daerah lain  tetapi dikatakan  ada percampuran atau perubahan dalam pergerakannya. Cara menari dan pergerakan tari piring adalah berdasarkan tarian pelanduk daripada Bukit Betong, Lipis.  Namun begitu,
 asasnya ialah dengan menggunakan piring dan disertakan dengan bunga atau ragam tarian. Tarian ini mempunyai pelbagai asas gerakan yang mana disebut juga ayun atau buai. Selain itu, tarian ini juga menekankan mimik muka.
    Dalam tarian piring, penari menari dengan membawa dua buah piring. Cincin timah dipakai pada hujung telunjuk dan akan dilagakan kepada piring bagi menghasilkan bunyi di sepanjang tarian selari dengan rentak gong. Beberapa perkara semasa persembahan telah dititikberatkan iaitu cara duduk, bunga tarian dan pergerakan ketika menimang piring. Dalam pergerakan menimang piring, penari akan bergerak ke empat penjuru iaitu hadapan, belakang, kiri dan kanan. Cara duduk pula boleh berlutut atau bertimpuh mengikut keselesaan penari.
    Dalam tarian ini, ada pantun yang dilagukan dan pada asalnya pantun ini tidak mengikut tema atau jenisnya namun kini, lima rangkap pantun telah dicipta oleh Budin bin Gendut atau Pak Cu Budin  sebagai lagu iringan kepada tarian piring.Tarian piring ini dahulunya ditarikan oleh penari lelaki sahaja dengan memakai pakaian tradisi  lengkap orang Melayu Pahang. Kini, tarian ini diolah bagi penari perempuan mengambil bahagian. Bilangan kumpulan tidak ditetapkan dan bergantung kepada keluasan lantai di mana ia dipersembahkan. Alat muzik yang digunakan ialah rebana dan gong (tetawak). Terdapat juga tarian piring diiringi dengan gendang, serunai dan gong mengikut kumpulan dan daerah di mana ia berkembang.
    Di Sanggang, Temerloh, tarian piring dipercayai dibawa oleh pedagang dari Sumatera khususnya dari daerah Rawa. Mereka terdiri daripada peniaga dan mubaligh yang datang ke Tanah Melayu untuk menyebarkan agama Islam. Ia merupakan salah satu seni tarian Minangkabau yang masih diamalkan penduduk Negeri Sembilan keturunan Minangkabau. Kini, tarian piring giat dimainkan di beberapa buah kampung di negeri Pahang seperti Batu Embun(Jerantut), Bolok (Ulu Lanchang, Mentakab), daerah Bera dan Felda Jengka.

FELDA Bina Stadium Sendiri <b>Di Jengka</b> | Dunia Sukan

Posted: 06 Feb 2013 03:10 AM PST

wpid-dunia-sukan-image-for-website-story17-300x200.jpeg

Pembinaan stadium milik Felda di Jengka, Pahang dijangka bermula awal bulan depan dan siap dalam tempoh dua tahun, kata Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Beliau berkata kontraktor untuk pembinaan stadium itu dilantik minggu lepas. Stadium baharu ini dianggar menelan belanja sekurang-kurangnya RM80 juta dan
boleh menampung 30,000 penonton, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Mohd Isa, pembinaan stadium itu adalah fasa pertama dalam pembinaan
kompleks sukan bersepadu yang meliputi pembinaan beberapa kemudahan sukan lain.

"Bagaimanpun ini bergantung kepada pemaju kita yang juga mempunyai tanah.
Ini mengikut perbincangan kita untuk fasa kedua. Fasa pertama dikhususkan untuk
pembinaan stadium baharu ini," katanya.

Mengulas isu berkaitan, Mohd Isa berkata Felda merancang untuk mewujudkan
tiga lagi akademi bola sepak iaitu di Gua Musang, Kelantan; Alor Setar, Kedah
dan satu lagi di selatan tanah air.

Setakat ini Felda memiliki sebuah akademi bola sepak di Kuantan, Pahang,
katanya.

Terdahulu beliau menyampaikan sijil dan anugerah kepada 50 anak Felda yang
menjalani latihan bola sepak di Akademi Bola Sepak Cardiff City di Wales, United
Kingdom dari 11 Nov hingga 5 Dis lepas.

Program itu diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
ketika melancarkan Liga Bola Sepak 1Malaysia- Cardiff City (Liga 1MCC) di
ibu negara April lepas.

Hadir sama pada majlis itu ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi 1Malaysia Cardiff City Football Academy Sdn Bhd Datuk Chan Tien Ghee. – BERNAMA

PENA KASIH: KENANGAN <b>DI JENGKA</b>

Posted: 27 Jan 2013 03:29 PM PST

Biarpun sudah lama meninggalkannya tetapi kenangan bersamanya tidak akan aku lupakan.Menjadikan aku semakin tabah untuk mengharungi dunia pendidikan.Ketika kaki ini menjejak di kawasan Jengka pelbagai andaian bermain di fikiran ini.Macamana rupa kawasan Jengka...Rasa takut mulai meresap di diriku tapi aku tetap akan meneruskan perjuangan aku sebagai seorang pendidik yang selama ini menjadi idamanku.
Sebelum aku melaporkan diri,aku telah mula meninjau kawasan tersebut bersama suami.Ketika itu, aku baru mendirikan rumahtangga.Kelengkapan belum sepenuhnya.Aku berkenderaankan kereta Proton Saga berwarna hijau.Seperti kata anak muridku yang ketika itu sering melihat aku ke sekolah dengan kenderaan tersebut.Hasrat di hatinya ingin memiliki kereta tersebut .Mazuin,Mazuin..berangan untuk memiliki kereta proton suatu hari nanti.
Hari melapor diri bermula...aku rasa berdebar juga kerana buat pertama kali aku berjumpa dengan mereka yang telah ada pengalaman.Maklumlah...semangat tetap ada tapi apabila berada di dunia realiti sebagai pendidik,terasa kerdilnya diri ini di kelilingi orang-orang yang berpengalaman.Setelah usai melapor diri,GPK pentadbiran telah meletakkan aku di kelas tahun 1.Aku rasa seperti hendak pitam kerana pelbagai perkara bermain di fikiran aku.Mampukah aku berhadapan dengan pelajar yang baru menjejakkan kaki ke Tahun 1?Hendak tidak hendak aku menerimanya walaupun dalam hati aku rasa hendak menangis.
Bermulalah episod aku bersama pelajar Tahun 1.Dengan jumlah murid yang seramai 30 ornag lebih menjadikan aku semakin kalut.Aku diberikan taklimat agak lama juga  oleh GPK tersebut dan berjanji akan membantu aku.Aku dikehendaki mengajar Bahasa Melayu dan Matematik serta beberapa mata pelajaran lain.Duduk mengajar dalam satu kelas sahaja....
Hari berikutnya, aku diselia oleh GPK.Beliau berada dalam kelas aku agak lama juga.Melihat orang yang baru keluar dari maktab mengajar tahun 1.Dalam hati aku, siapa suruh letak aku mengajar di Tahun 1?Mestilah aku kalut sedikit tapi aku bersyukur kerana aku mudah menerima arahan dan melakukan seperti apa yang dikehendaki.Boleh dikatakan setiap hari aku akan diselia oleh GPK dan menjadikan aku semakin tertekan.Namun, banyak perkara yang aku pelajari daripada beliau.Bagaimana untuk mengawal kelas yang ramai.Aku sememangnya tegas dan garang ketika itu.Darah muda katakan......murid terjerit,suara aku mulalah semakin naik.Malah mereka mengatakan suara aku didengari sehingga ke pejabat yang tidak berapa jauh dari kelas aku.Biar mereka dengar suara aku dan itu menunjukkan aku sedang mengajar mereka dengan bersungguh-sungguh.Semakin hari semakin banyak kemahiran mengajar yang aku perolehi hasil perbincangan dengan rakan-rakanku.
Hari-hari seterusnya menjadikan aku semakin tabah dan mengenali dunia pendidikan sebenarnya.

Memori itu masih terlekat di minda ini..

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


King Ungu: Bercuti <b>di Temerloh</b>

Posted: 09 Jan 2013 08:42 AM PST


Semalam King Merah pergi bercuti dengan kawan- kawan King Merah dari Temerloh sendiri untuk mengajak King Merah pergi ke tempat - tempat yang agak menarik . 


Pada mulanya , King Merah dah rancang untuk datang ke Temerloh untuk berjumpa kawan King Merah di sana yang bernama SYAFIQAH ( EFFI ) dan INTAN yang sekian lama tidak berjumpa . Mana taknya waktu kecil dahulu mereka merupakan jiran - jiran King Merah semasa family King Merah duduk di quartes Hospital dahulu .


Sekarang kedua - dua kawan King Merah berpindah ke Temerloh dan menetap di sana . Kami semua ibarat adik beradik . Mana taknya sejak kecil lagi memang dah rapat . Tadika satu tempat , main di tamat selalu bersama , bila masuk sekolah rendah kelas pun sama , memang kami tidak boleh pisah .


Tetapi apakan daya semua tu tak panjang . Macam King Merah cakap tadi mereka berdua berpindah ke Temerloh . Semalam apa yang King Merah rancangkan semuanya menjadi . Memang seronok sangat semalam .


Bila dah sampai dekat stesen bas tu . Apa lagi tunggu kawan King Merah la pula . Ingatkan dah sampai awal daripada King Merah , rupa - rupanya datang lewat daripada King Merah . It's ok . Kawan yang King Merah tunggu tu nama dia EFFI


Bila dia dah sampai , tunggu pula lagi seorang nama dia INTAN . Lama sangat menunggu sampai satu tahap King Merah ajak kawan - kawan King Merah gerak dulu .Tak lama lepas itu , si Intan tu terkejutkan King Merah dari arah belakang . Nasib baik tak bagi SIKU King Merah yang agak tajam nie . Ingat siapa la masa tu .


Bila semua dah ada , apa lagi pergilah melantak dahulu . Memang pagi tu memang King Merah lapar sangat - sangat . King Merah cakaplah dekat diaorang yang King Merah dah lama tak makan PIZZA . So , diaorang pun ajak la makan Pizza . Memang seronok sangat - sangat .






Ini EFFI dan INTAN .







Kuat betul diaorang makan . Pizza besar benor . Benda tu je King Merah belanja diaorang .







Ambil nok . Dah belanja tu , tengok bil RM 108.10 . Terkezut orang King Merah di buatnya . 






Dah siap pergi makan Pizza sampai habis duit RM 108.10 . King Merah dan kawan - kawan King Merah pun pergilah berjalan - jalan satu bandar Temerloh tu . Tengok baju la . Tengok seluar la . Tengok jam la . Macam - macam la pergi tengok .


Lepas tu boleh pula singgah kedai ikan . King Merah memang suka bela ikan pun . Tengok ikan berenang memang dapat menenangkan fikiran . Tengok akuarium yang dijual siap ada rumput - rumput dan segala macam benda , menambahkan keinginan King Merah untuk membelinya .


Tetapi apakan daya , King Merah kenalah berjimat - cermat . Maybe bulan depan King Merah beli akuarium tu . Memang King Merah tak sabar sangat - sangat dah nie . Dah puas pusing - pusing bandar Temerloh tu , singgahlah KFC Temerloh tu . Amboi kuatnya makan . Hehehe ...






Just tangkap gambar air dengan duit syiling je . Hehehehe ...






Pergi KFC nie bukannya dalam plan King Merah , tetapi rancangan si Intan tu . Dia suruh King Merah dan kawan - kawan King Merah pergi dahulu . Dia nak jumpa kawan dia kejap . Last - last tak jadi . Sabar je la .


Lepas tu pergilah tempat si Intan jumpa kawan dia tu . Tetapi selepas habis makan Pizza tu . Memang dah ada seorang kawan Intan follow kitaorang . Nama dia King Merah lupa . Baik orangnya . Tak lama lepas itu Intan ajak pergi STATION CAFE . Kedai dia tu betul - betul depan kitaorang . 


Lagipun King Merah tak pernah merasa makanan dekat situ . Terasa juga nak pergi cuba . Last - last pergi la juga dengan perut yang dah penuh nie . Dah tahu nak sumbat macam mana lagi . Di sebabkan nak jaga hati kawan merangkap sahabat King Merah ikut je la . Bukan selalu jumpa pun .






Sorry gambar gegar . Siapalah tangkap gambar nie . Hehehe ...







Tiga wanita . Geng cermin mata . Hehehe ...







King Merah with IKHRAM .







Nie shushi yang Intan nak sangat makan . Yang warna hijau tu sekali letak dekat lidah terus menangkap . Memang pedas gila kot .






Perut pun semakin makan semakin penuh . Memang kenyang sangat King Merah pada hari tu . Sampai nak pecah dah perut nie . Tak lama lepas tu kitaorang rancang nak pergi ke bandar lama .


Dah sampai bandar lama , King Merah baru teringat ada jambatan yang merentasi anak sungai Pahang . Nak kata luas tu memang la luas tetapi kalau di bandingkan denga sungai Pahang , luas lagi sungai Pahang .


Bila dah jalan atas jambatan tu lepas tu bawah tu ada sungai , perasan takut di dalam diri King Merah secara tiba - tiba timbul . Nak kata takut gayat tak juga . Sebenarnya King Merah tak biasalah dengan air sungai . 


Bila dah jalan atas jambatan tu , bermacam - macam tanggapan negatif yang timbul di kotak pemikiran King Merah . Terasa nak jatuh la . Kalau jatuh nak buat apa la . Macam - macam la .






Bergambar dahulu sebelum meyeberangi anak sungai tu .







Giliran kami pula untuk meyeberang nie .







Bergambar dengan perkataan TEMERLOH .







Bergambar atas jambatan .






Memang menyeramkan bila main seberang sana seberang sini . Bila dah sampai dekat sebelah sana , terasa yang diri ini jalan dah tak betul . Memang kelakar betul . Peristiwa yang tak dapat dilupakan .


Bila dah puas jalan atas jambatan tu , tengok bot terus terasa nak naik bot . Apalagi belari kitaorang nak dapatkan bot tu . Sampai jambatan tu pun bergoyang habis . Sabar je la .


Bila dah dapat naik bot tu , tengok depan tengok belakang sungai Pahang . Aduh , memang mengigil King Merah dibuatnya . Terasa tak senang duduk . Tetapi seronok dapat main pusing - pusing dekat sungai Pahang tu .






Atas bot .







Dah puas main pusing - pusing dekat sungai Pahang tu . Bila dah naik darat tu tak akan lupa bergambar dahulu .






Tak lama lepas kitaorang main pusing - pusing tu . Kami semua terus ke pasar malam . Aduh memang rambang mata betul King Merah nie . Tetapi kena bersabar sedikit la . Hehehehe ...


Kami semua rancang nak pergi ke KUBANG GAJAH . Memang jauh juga la dari tempat kitaorang main pusing - pusing tu . Memang memenatkan . Lepas tu King Merah dengan kawan King Merah tu pun merancang untuk balik . King Merah naik bas dalam pukul 7 malam .


Memang percutian yang menyeronokan dan sukar untuk di lupakan . Harap dapat la lagi bercuti macam nie dengan kawan - kawan lama .



TERIMA KASIH kerana sudi baca post King Merah kali ini ...jangan lupa like tau =)

Kursus DA <b>di Temerloh</b> - 17/03/2013 - persatuan pengubatan islam <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 11:00 PM PDT

PERSATUAN PENGUBATAN ISLAM DARUL ANSAR MALAYSIA: Kursus DA di Temerloh - 17/03/2013

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM: LIVE BERSAMA CHEGU BARD <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 06 Jan 2013 04:13 AM PST

Malam ini, radio kobat fm akan membawa siaran langsung program kemuncak HKR negeri Pahang bersama anak muda, bertempat di Taman Muhibbah, Temerloh.  Di antara yang akan berucap adalah Chegu Bard dan beberapa pimpinan NGO yg lain.  Difahamkan Tuan Hj Mat Sabu turut akan berceramah.

Ikuti siaran Kobat FM melalui blog ini, atau anda boleh ke blog http://kobatpkr.blogspot.com  dan juga di  http://kobatfm.blogspot.com

06 di mempaga - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mempaga - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2013 09:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Sep 2012 09:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2012 09:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

my Story~: karnival <b>di mempaga</b>

Posted: 19 Jun 2012 11:10 PM PDT

Assalamualaikum..
bulan jun adalah bulan yg sgt sibuk! =(
tp okla dr xde keje kan. mggu lps aku outstation seminggu di mempaga. nk tlg team mempaga menjayakan karnival kolej dan alumni la katakan.

BLOG PAHANG: 06 <b>di mempaga</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2012 09:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SETIAP ANAK PERMATA NEGARA: LAWATAN KE ZOO NEGARA

Posted: 12 Sep 2012 12:02 AM PDT

Program bulan Julai ialah lawatan ke Zoo Negara Malaysia, Kuala Lumpur. Program diadakan pada 14 Julai 2012. Seramai 16 keluarga kanak-kanak PERMATA telah melibatkan diri dalam program ini. Seawal jam 7.00 pagi ibubapa dikehendaki berkumpul di stesen bas Feldajaya Mempaga. Ibubapa yang menaiki kenderaan sendiri juga turut sama berkumpul di sini. Sarapan bihun goreng telah diagih-agihkan dan semua peserta diminta untuk bersarapan dahulu sebelum menaiki bas.
Pada jam 8.00pagi, kami semua bertolak ke Zoo Negara. Kami tiba di Zoo Negara pada jam 10.00pagi. Setelah semua peserta rombongan berkumpul, tiket telah diagihkan. Semua peserta rombongan bebas melawat Zoo dan dikehendaki berkumpul semula di pintu masuk pada jam 1.00tengahari. Setelah semua peserta berkumpul, kami semua bertolak menuju ke Masjid yang terdekat untuk menunaikan solat zuhur. Kemudian, kami meneruskan perjalanan menuju ke Taman Tasik Titiwangsa untuk makan tengahari. Setelah semua peserta menjamu selera, kami dibawa membeli-belah di Giant Gombak. Pada jam 5.00petang kami bertolak pulang ke Mempaga.
Kami mohon maaf kerana gambar tidak dapat disertakan kerana ada sedikit masalah yang tidak dapat dielakkan. Ok berjumpa lagi di lain kali.

GEMPUR WIRA UKM GEGARKAN <b>MEMPAGA</b> | Lensa Kampus UKM

Posted: 21 Mar 2013 06:53 PM PDT

Artikel oleh: Mejar Mohd Jasmy Abd Rahman dan Abd. Raai Osman
Foto oleh: Abd Raai Osman, Penerbit UKM

| Lihat Album 1 | Album 2 |

DSC_0512

Tiga kali Gempur Wira…Gempur…Gempur…Gempur Wira. Begitulah teriakan bersemangat pasukan kadet Palapes UKM dan USIM dari hari pertama menjalani latihan medan Khemah Tahunan yang diadakan di sekitar Mempaga – Krau – Bentong – Raub pada 1 – 6 Februari 2013 yang lalu. Latihan yang dihadiri seramai 374 pegawai kadet Junior, Intermediate dan Senior dengan dilatih oleh jurulatih Angkatan Tentera Malaysia, Pegawai Muda, Pegawai Sukarela dan Pasukan Penilai yang didatangkan dari unit luar seperti dari Regimen 515 Askar Wataniah, Kor Polis Tentera dan Regimen 503 Askar Wataniah, PULAMOR dan PULAPOT, PULAMEK dan PUSWATAN.

DSC_0521 Menurut salah seorang Pegawai Sukarela yang menjadi pemantau aktiviti ini yang juga merupakan seorang pensyarah di Fakulti Pendidikan UKM Mejar Mohd Jasmy Abd Rahman berkata, pembentukkan insan yang mempunyai jati diri yang kental bukanlah hanya di bilik kuliah. Seorang mahasiswa yang berkualiti dan berdisiplin tinggi harus diuji dengan menjalani latihan fizikal yang agresif dengan modul yang berstruktur serta dirancang.

Tambah Mejar Jasmy lagi, latihan sebeginilah yang dapat membezakan seseoarang mahasiswa yang mampu berdaya saing sama ada dibidang akademik mahu pun di pasaran kerja kelak. Ini disebabkan daya ketahanan mental dan fizikal yang tinggi di kalangan anggota kadet terbukti apabila mereka mampu melaksanakan setiap tugas yang diberikan dengan jayanya sama seperti silibus yang diajar di Maktab Tentera DiRaja  (MTD), Akademik Tentera Malaysia (ATMA), Universiti Pertahanan Malaysia (UPNM) dan Sekolah Tempur Pegawai Kadet (STPM). Sebagai contoh jika mereka dikehendaki melaksanakan tugas mempertahankan kawasan pertahanan di kawasan bukit yang telah dikenal pasti penting, mereka mampu melaksanakan kerja-kerja menggali kubu dalam tempoh sehari setengah sahaja walhal masa standard yang diberi ialah selama tiga hari lengkap dengan lorong perhubungan dan pelindung kepala.

DSC_0561

Latihan selama enam hari ini benar-benar menguji ketabahan dan semangat setia kawan bagi setiap individu kerana setiap perjawatan dan tanggungjawab yang diberikan akan dinilai oleh pewasit dari unit-unit luar. Hanya peringkat pegawai kadet Junior sahaja mereka tidak dinilai kerana baru selesai diterima sebagai anggota pasukan Palapes. Di peringkat Junior, mereka menjalani latihan hutan atau Peperangan Melawan Gerila (Conventional Insurgency Warfare) seperti mendudukki pengkalan hutan, ronda tinjau, serang hendap dan serangan khemah musuh. Sementara diperingkat Intermediate dan Senior pula mereka melaksanakan empat fasa dalam Peperangan Terbuka (Conventional Warfare) iaitu fasa mara, pertahanan, berundur dan serangan.  Penilaian yang menjadi tumpuan ialah di peringkat pegawai kadet Senior kerana latihan inilah yang menentukan mereka lulus atau tidak untuk ditauliahkan di Hari Pentauliahan Pegawai Kadet Palapes IPT pada Julai 2013 nanti di Universiti Malaysia Sabah setelah mengharungi latihan selama tiga tahun berturut-turut.

Namun satu kejutan terbesar berlaku apabila latihan ini telah dipantau dari udara oleh Komandan Palapes UKM iaitu Yang Berbahagia Kolonel Kehormat Prof. Tan Sri Dato' Wira Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shabudin dengan diiringi oleh Komandan Palapes USIM, Yang Berbahagia Profesor Dato' Dr. Asma Ismail. Pemantauan dari udara ini juga telah mencatat satu lagi sejarah bagi UKM kerana menjadi Naib Canselor IPT pertama yang berjaya mendarat menggunakan helikopter di Kem Mempaga, Bentong. Menurut Pegawai Memerintah kem tersebut, sejak kem ini dibuka, belum pernah ada mana-mana individu, pegawai tentera atau ahli politik yang melawat kem tersebut mendarat menggunakan helikopter. Ini suatu pencapaian yang amat membanggakan kerana realiti peperangan sebenar banyak dipantau menerusi pandangan udara yang memberi info dan maklumat perisikan awal.

DSC_1057

Justeru segala kepayahan dan keletihan yang dirasai oleh pegawai-pegawai kadet turut dikongsi bersama oleh  kedua-dua Komandan Palapes ini. Situasi ini digunakan sepenuhnya oleh pegawai-pegawai kadet untuk berinteraksi dengan tetamu kehormat ini dalam semua aspek latihan dan kebajikan. Terserlah kesungguhan diwajah mereka apabila mendapat kata-kata semangat dari kedua-dua Naib Canselor ini terutama semasa lawatan ke fasa pertahanan dengan menggali kubu di bukit ladang kelapa sawit. Yang paling menaikkan moral dan motivasi mereka ialah apabila kedua-dua Naib Canselor ini mengumumkan akan menaikkan pemberian kredit dari 8 kepada 10 kepada pegawai kadet yang berjaya menghabiskan latihan selama 3 tahun hingga ditauliahkan. Inilah pengumuman yang dinanti-nantikan oleh pegawai-pegawai kadet dan disambut dengan teriakan, "Gempur Wira" sebanyak tiga kali.

Pengalaman amat berharga ialah apabila melihat sendiri kesukaran bermula pada latihan hari pertama lagi. Setiap fasa dimulakan dengan penyampaian perintah (orders) oleh Ketua Platun. Kemudian kadet peringkat senior menggali kubu di tiga buah bukit ladang kelapa sawit Mempaga dan bermalam selama  lima malam di situ. Manakala peringkat intermediate bergerak secara berjalan kaki di jarak 7 kilometer untuk membuat latihan serangan keatas platun yang sedang mempertahankan kubu-kubu pertahanan. Sementara peringkat junior membuat latihan di Ulu Sungai yang terdapat hutan simpan yang tebal. Di kawasan hutan itu mereka didedahkan dengan banyak ilmu medan perang (IMP) dan taktik berperang di dalam hutan.

DSC_0761

Menurut Ketua Jurulatih Palapes UKM Lt. Kol. Mohd Sahar Hj. Said pula, walaupun latihan yang agak lasak dan keras tetapi aspek ibadah semasa latihan turut diberi penekanan. Pegawai-pegawai kadet muslim sentiasa diingatkan agar tidak mengabaikan tanggungjawab menunaikan ibadat solat. Mereka turut mempraktikkan solat dalam darurat. Inilah nilai-nilai kemantapan iman yang telah diterapkan keatas mereka, ujar Lt. Kol. Sahar lagi. Dan inilah sebenarnya kekuatan tentera muslim berbanding dengan bukan muslim kerana semangat jihad ke jalan Alah swt. Menurut beliau lagi, anggota-anggota kadet ini beruntung kerana dapat membiasakan diri dengan suasana hutan, membina kubu pertahanan yang canggih dan dapat mempertahan diri dari serangan musuh.

Tepat pukul 7.35 pagi hari terakhir latihan, tembakan bertubi-tubi dari senjata bantuan GPMG (General Purpose Machine Gun) telah kedengaran dari jarak 500 meter dari sebuah bukit kecil berhampiran ladang sawit Felda Mempaga. Semua anggota kadet peringkat senior yang sedang mempertahankan kubu, bersiap sedia dengan senjata masing-masing. Tidak sampai 30 minit tembakkan pertama itu, 2 platun dari peringkat intermediate telah mula melakukan gerak mara menyerang secara lompat katak bagi misi menawan kubu-kubu tersebut. Bom asap yang dilepaskan serta Thunder Flash yang dibaling sebagai bom tangan menjadikan suasana seperti peperangan sebenar. Serangan dilakukan agak pantas dan agresi sehingga melepasi objektif.  Tembakkan dari senjata M-16 dan LMG (Light Machine Gun) terus dilepaskan bertali arus sehingga menjadikan bukit kecil itu seolah-olah peristiwa Bukit Chandu yang mengorbankan Leftenan Adnan.

DSC_1598

Penulis yang berada berhampiran kubu utama, merasa kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh semua anggota kadet. Walaupun ada dikalangan mereka adalah anggota wanita namun bunyi letupan senjata api dan bahan ledakan seperti bom tangan tidak melemahkan semangat mereka untuk terus bertempur. Asakkan demi asakkan dilakukan dengan peringkat intermediate menggunakan pendekatan serangan rusuk bagi mengatasi pihak lawan. Akhirnya lebih kurang tiga puluh minit kemudian peperangan tersebut telah dapat ditamatkan.

Latihan khemah Tahunan kali ini ditutup secara rasminya oleh Timbalan Komandan Palapes UKM Leftenan Kolonel Profesor Madya Dato' Dr. Samsu Adabi bin Mamat. Antara intipati ucapannya ialah beliau berkata, "semangat yang ditunjukkan oleh pegawai kadet mencerminkan kejayaan latihan tersebut. Maka dengan adanya kekuatan keperibadian inilah menjadikan anggota PALAPES sebagai individu yang boleh dicontohi oleh siswa dan siswi lain di UKM dan USIM. Semangat begini tidak harus dikikis dengan hasutan pihak yang tidak berminat dengan kegiatan PALAPES. Sekali lagi ucapan beliau di sambut dengan gegak gempita teriakan Gempur Wira sebanyak tiga kali yang memecahkan  keheningan pagi Ladang Kelapa Sawit Mempaga, Bentong, Pahang pada tanggal 6 Februari 2013.

DSC_1631

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


Empat Terkorban Bas Rempuh Kereta <b>Di Merapoh</b> | blogr.my

Posted: 16 Mar 2013 06:40 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Empat Terkorban Bas Rempuh Kereta Di Merapoh. 5 hari lepas oleh fadah di belogfadah.blogspot.com. Baca Selanjutnya. anda mungkin juga meminati: Pemilik blog Papagomo didakwa dipukul samseng · Mangsa culik Abu Sayyaf selama ...

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Kembara jalur lebar <b>di</b> Felda <b>Lurah Bilut</b> | Kembara Pusat Jalur <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2013 07:38 AM PST

Kali ini "Group" Kembara Jalur Lebar meneruskan lagi ekspedisi kembara ke Negeri Pahang Darul Makmur.Kali ini kembara meneruskan aktiviti Jalur Lebar di Felda Lurah Bilut yang terletak di daerah Bentong.Felda Lurah Bilut ini merupakan rancangan Felda pertama dibuka di Malaysia dan juga dunia.Pusat internet 1 Malaysia di Felda Lurah Bilut ini juga baru beroperasi pada bulan januari 2013 merupakan pusat internet yang baru dibina di kawasan ini.Pada hari Kembara Jalur Lebar terdapat pelbagai aktiviti yang menarik disediakan khas untuk warga Felda Lurah Bilut antaranya Kuiz ICT,Sukaneka dan sebagainya.Program Jalur Lebar ini telah mendapat sambutan yang menggalakkan dari seluruh warga felda.Seawal jam 9.30 pagi pengunjung sudah pun mendaftarkan diri di kaunter pendaftaran untuk mendapatkan no cabutan bertuah da juga sedikit saguhati dari pihak penaja.Majlis perasmian penutup telah dilaksanakan oleh Encik Zainal Abidin Bin Mohd Ariff merupakan Pengurus Felda Lurah Bilut.Majlis berakhir dengan jayanya pada jam 5.30 petang.Di bawah merupakan ringkasan bagi program Jalur Lebar di Felda Lurah Bilut …

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Internet 1 Malaysia

Masa Program : 09.30pagi – 5.30petang
Kedatangan : 109 orang
Ahli Baru Mendaftar : 37 orang

SENARAI VIP

  • Encik Zainal Abidin Bin Mohd Ariff

Pengurus Felda Lurah Bilut

  • Encik Nazaruddin Bin Abu Bakar

Wakil TM

  • Tuan Haji Kamaruddin Bin Mat Doaa

Pengerusi JKKK Kg Felda Lurah Bilut

  • Ustaz Muhammad Shahrul Bin Anuar

Pembaca Doa

SENARAI AKTIVITI KEMBARA PUSAT INTERNET 1 MALAYSIA

|Sukaneka|Pertandingan Mewarna Online|Pertandingan Gubahan Lipatan Tuala|

|Pertandingan Memasak Kek Gula Hangus|Kuiz ICT|

….

06 di ketari - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ketari - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Mar 2013 09:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2013 07:47 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2013 07:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2013 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2013 07:45 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jan 2013 07:57 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 07:43 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2012 07:53 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 07:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 07:53 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 07:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 07:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 07:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 08:14 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search. Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT. Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan ...

<b>KETARI</b> EXCEL SM SAINS LABUAN MEMENANGI ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 31 Mar 2012 12:45 AM PDT

12-17 Mac 2012, Moscow,Russia: Kumpulan KETARI EXCEL SM Sains Labuan telah menyertai program "The Four Elements Festival International Folk Dance Competition For Children and Young People" di Moscow, Russia pada 12-17 Mac 2012. Telah disertai oleh 13 orang pelajar dan 3 guru termasuk Pengetua Cemerlang SM Sains Labuan, Tn Hj Mahamad Shukri Said. Terdapat 8 kategori yang dipertandingankan dan KETARI EXCEL telah berjaya menggondol  Anugerah Khas Juri bagi Persembahan Terbaik. Tahniah!

Laman Rasmi: PARLIMEN BENTONG MILIK DAP, DUN <b>KETARI</b> <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2013 12:07 PM PDT

Baru-baru ini di Bentong, Setiausaha Agung DAP YB Lim Guan Eng telah membuat pengumuman bahawa DAP akan bertanding di Parlimen Bentong dengan meletakkan Wong Tack, aktivis Kumpulan Hijau yang terkenal sebagai calon parti tersebut.
Parlimen Bentong sebelum ini adalah kerusi yang diperuntukan kepada PKR namun bagi menghadapi PRU ke 13 ini beberapa rundingan telah dijalankan di antara PKR dan DAP bagi menentukan calon dan parti manakah yang mempunyai kelebihan dan mampu untuk menggugat Bn di kerusi panas tersebut.  Di dalam perjumpaan dan rundingan yang beberapa kali telah diadakan, PKR tiada masalah untuk memberikan kerusi Parlimen Bentong kepada DAP demi untuk menambah bilangan kerusi di peringkat Persekutuan agar objektif PR menuju Putrajaya lebih terbuka, tetapi PKR juga berpendapat parti ini juga mempunyai peluang yang besar untuk menang di beberapa kerusi Dun yang sebelum ini dimiliki oleh DAP di Pahang.
Sehubungan itu, satu persetujuan telah dibuat awal dahulu iaitu PKR bersedia untuk melepaskan Kerusi Parlimen Bentong kepada DAP dengan tukaran bahawa PKR mahu DAP memberi laluan untuk PKR di dua buah kerusi Dun iaitu di Dun Ketari (Bentong) dan Dun Tanah Rata (Cameroon Highland)  yang sebelum ini adalah kerusi milik DAP.
Apabila DAP kelmarin mengumumkan bahawa Parlimen Bentong akan diwakili oleh parti tersebut, maka ini bermakna rundingan pembahagian kerusi di antara PKR dan DAP yang tertunggak begitu lama telah selesai dan PKR kini bersedia untuk meletakkan calon di Dun Ketari dan Dun Tanah Rata sebagaimana rundingan di peringkat awal.  
PKR Pahang di dalam satu Mesyuarat Khas pagi semalam (13 Mac 2013) membuat keputusan menyokong penuh calon dari DAP yang bertanding di Parlimen Bentong dan PKR akan mengarahkan semua jentera di Bentong untuk turun membantu DAP di dalam menentukan kemenangan di Parlimen tersebut.  Di dalam masa yang sama, PKR juga mengharapkan agar DAP boleh memberikan komitmen untuk bersama menggerakkan jentera PR di Dun Ketari dan Dun Tanah Rata agar matlamat PR menawan Pahang akan tercapai.
PKR juga telah menetapkan calonnya di kedua-dua Dun tersebut.  Justeru itu, pengumuman dari DAP dan juga dari PKR Pahang ini telah berjaya menyelesaikan masalah pembahagian kerusi yang tertangguh sekian lama.  Mesyuarat semalam juga mengambil keputusan bahawa pembahagian kerusi di Negeri Pahang kini sudah selesai dan dimuktamadkan.  
Mulai sekarang, PKR kini mula fokus kepada gerak kerja pilihanraya dan mempunyai keyakinan hasil dari kerjasama di antara PAS dan DAP, kita mampu membuat kejutan di Negeri Pahang di dalam PRU ke 13 nanti, InsyaAllah.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jan 2013 07:50 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 07:44 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2012 07:19 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2012 07:53 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 07:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 07:53 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 07:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 07:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 07:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 08:14 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search. Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT. Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan ...

<b>KETARI</b> EXCEL SM SAINS LABUAN MEMENANGI ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 31 Mar 2012 12:45 AM PDT

12-17 Mac 2012, Moscow,Russia: Kumpulan KETARI EXCEL SM Sains Labuan telah menyertai program "The Four Elements Festival International Folk Dance Competition For Children and Young People" di Moscow, Russia pada 12-17 Mac 2012. Telah disertai oleh 13 orang pelajar dan 3 guru termasuk Pengetua Cemerlang SM Sains Labuan, Tn Hj Mahamad Shukri Said. Terdapat 8 kategori yang dipertandingankan dan KETARI EXCEL telah berjaya menggondol  Anugerah Khas Juri bagi Persembahan Terbaik. Tahniah!

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

Lelaki Ini Disyaki Membunuh, Merogol, Meliwat Remaja Dan Kanak <b>...</b>

Posted: 13 Dec 2012 10:39 PM PST

BENTONG – Penjenayah kejam paling dikehendaki, Rabidin Satir, 42, dituduh di Mahkamah Majistret Bentong dan Mahkamah Sesyen Raub atas kesalahan merogol dan membunuh mangsa bawah umur antara tahun 2009 dan 2011.

Dua pertuduhan dibacakan di Mahkamah Majistret Bentong manakala lima lagi di Mahkamah Sesyen Raub.

Tertuduh dibawa ke Mahkamah Majistret Bentong dalam keadaan tangan bergari, dengan kawalan ketat kira-kira jam 9.05 pagi, dengan berpakaian lokap berwarna oren.

Dia dituduh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan 376 Kanun Keseksaan atas kesalahan membunuh dan merogol Annie Kok Yin Cheng, 17.

Berdasarkan kertas pertuduhan dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya, Atiqah Liyana Shahrir, kejadian berlaku pada 7 Mac 2009 antara jam 11.30 malam hingga 1.50 petang, 8 Mac 2009 di sebuah rumah di Lot 4168 Kampung Ketari.

Ketika kes dibacakan, tertuduh kelihatan tenang kemudian menganggukkan kepala dan menjawab faham dengan pertuduhan itu.

Majistret, Nurliyana Ismail menetapkan 17 Januari 2013 sebagai tarikh sebutan semula kes.

Mahkamah Sesyen Raub pula menetapkan ikat jamin sebanyak RM15,000 untuk setiap pertuduhan kerana lelaki itu mengaku tidak bersalah atas tuduhan kedua hingga kelima iaitu merogol mangsa bawah umur.

Bagaimanapun, dia mengaku bersalah bagi pertuduhan pertama iaitu merogol seorang kanak-kanak berusia 9 tahun 5 bulan tetapi Hakim Murtazadi Amran, tidak membenarkan ikat jamin kerana bimbang akan menganggu mangsa.

Sebelum itu, Timbalan Pendakwaraya Atiqah Liyana Shahrir memohon mahkamah mengenakan ikat jamin sebanyak RM20,000 bagi setiap kes.

Mengikut kertas pertuduhan pertama, dia dituduh merogol kanak-kanak berusia 9 tahun 5 bulan di antara jam 2 pagi hingga 3 pagi di dalam sebuah bilik di Taman Sri Marong, Bentong pada 9 Julai 2009.

Bagi pertuduhan kedua, Rabidin yang berasalal dari Sabah itu dituduh merogol remaja berusia 17 tahun di dalam bilik di Kilometer 5, Jalan Kuala Lumpur- Bentong di antara jam 1 hingga 3 pagi pada 21 Jun 2010.

Pertuduhan ketiga membabitkan jenayah rogol kanak-kanak berusia 8 tahun 2 bulan di tepi sungai belakang rumah dekat Ketari, Bentong antara jam 12.30 pagi hingga 1.30 pagi pada 29 April tahun lalu.

Rabidin turut menghadapi dua lagi pertuduhan bagi kes keempat membabitkan remaja berusia 16 tahun 5 bulan iaitu rogol dan liwat dalam bilik di sebuah rumah di Ketari, Bentong antara jam 1 pagi hingga 2.30 pagi.

Rabidin dituduh membabitkan Seksyen 376 (2) (e) Kanun Keseksaan, Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan dan Seksyen 377C Kanun keseksaan.

Hakim Murtazadi Amran, menetapkan 31 Januari 2013 sebagai tarikh sebutan semula kes.

BACA: LELAKI KOREA INI PATUT BERHENTI JADI PENGADIL!

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 07:44 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2012 07:19 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2012 07:53 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 07:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

26 Buah Rumah Hangus <b>di Ketari</b>, Bentong. | ondscene

Posted: 22 Feb 2012 05:57 PM PST

26 Buah Rumah Hangus di Ketari, Bentong.

Kg Baru Cina
Ketari, Bentong
Pahang
22 Februari, 2012
4 petang
 

Kejadian ini berlaku semalam, tetapi saya hanya sempat menyiarkannya hari ini, 23 Februari.

Sejumlah 26 buah rumah musnah samasekali dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.50 petang di Ketari, Bentong.

Dan kebakaran ini berlaku hanya beberapa meter dari sebuah stesyen minyak.

7 jentera bomba dari beberapa balai Bomba dan Penyelamat bersama kira-kira 70 anggota.

Kebakaran dipercayai berlaku di bahagian tengah dan merebak dengan cepat – ketika cuaca panas terik dan angin kuat.

Pix – China Press

Post Lain Yang Berkaitan

1 Comment

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2012 07:53 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 07:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 07:24 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 07:21 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 07:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 08:14 PM PDT

Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500,000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan beberapa pandangan menarik yang wajar kita renungi bagi menghadapi PRU ke 13 nanti.

Melihat kepada fakta angka, mungkin agak sukar meneka apakah Pakatan Rakyat mampu mara ke Wisma Sri Pahang. Namun jika diambil kira terdapat terdapat 21 kerusi Dun yang ada tanah rancangan Felda, peluang nampaknya tidak mustahil. Ini jika dilihat berdasarkan perkembangan baru kesedaran politik para peneroka. Beliau tidak menyentuh tentang undi peneroka. Namun jika diandaikan hanya 5 % sahaja swing undi peneroka daripada PRU 2008, sesuatu kejutan boleh berlaku di negeri ini!

Di bawah ini saya perturunkan semuanya pandangan Fakhrul Anuar, hatta tanpa mengubah ejaan dan ayat-ayatnya.

Salam. Melihat kpd mood wall ini, semuanya mahukan PAS Pahang bersama Pakatan Rakyat utk memerintah negeri ini selepas PRU-13. Namun elok juga kita melihat sebentar kpd realiti yg bakal dihadapi.

Sehingga kini, pembangkang menguasai 5 kerusi drpd 42 kerusi (BN 37 kerusi). Utk melayakkan PR menerajui Pahang secara kemenangan majoriti mudah (simple majoriti), PR perlukan sekurang2nya 22 kerusi. Utk tujuan itu, PR mesti mempertahankan 5 kerusi yg telah dimenangi semasa PRU-12 (2 PAS, 2 DAP & 1 Bebas) iaitu di N12 Beserah (maj 1541), N32 Kuala Semantan (maj 932), N7 Tras (maj 2451), N38 Triang (maj 2469) dan N1 Tanah Rata (maj 575-Bebas). Masih berbaki 17 kerusi lagi.

Di mana peluang utk menang boleh diperolehi secara analisa kalkulatif sebegini? Pertamanya ianya boleh difokuskan kpd 7 kerusi yg dimenangi BN dgn majoriti kurang dr 1000 undi iaitu di 3 DUN majoriti pengundi Melayu iaitu N16 Inderapura (maj 873), N15 Tg Lumpur (maj 496), N29 Jengka (maj 596) dan di 4 DUN pengundi majoriti atau signifikan bkn Melayu di N14 Teruntum (maj 293), N10 Damak (maj 509), N34 Ketari (maj 882) & N35 Sabai (maj 145-India).

Seterusnya fokus perlu diberikan kpd 8 kerusi maj antara 1000-1500 terdpt di 5 kwsn maj Melayu (lebih 70%) iaitu N24 Luit (maj 1068), N3 Pdg Tengku (maj 1188), N9 Tahan (maj 1357), N19 Panching (maj 1441), N27 Jenderak (maj 1374) dan di 3 lagi kwsn pengundi bercampur iaitu di N33 Bilut (maj 1108), N4 Cheka (maj 1280), N5 Benta (maj 1358).

Ini bermakna masih short 2 kerusi utk majoriti mudah. Dimana lagi peluang utk menang? Wajar utk dimantapkan jentera di N28 Kerdau (maj 1615), N37 Guai (maj 1941) dan 2 kwns pengundi bercampur iaitu di N13 Semambu (maj 2136) & N30 Mentakab (maj 2439).

PAS mesti berupaya utk mendapatkan sokongan Melayu dan pengundi atas pagar perlu beralih dr menyokong UMNO secara signifikan peratusannya.

Berdasarkan parti, utk menang simple maj, 22 kerusi tersebut bakal diwakili PAS 9 kerusi, DAP 8 kerusi dan PKR 5 kerusi. Banyak faktor jg perlu diambilkira termasuk faktor calon yg berkredibiliti utk diketengahkan. Dan PAS perlu melipatgandakan usaha n memperkemaskan jentera utk memenangi hati pengundi Melayu. Usaha dakwah n tarbiah juga mesti menjadi asas utama. Kemungkinan kerajaan campuran spt yg pernah berlaku di Perak juga tidak boleh ditolak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ketari</b> - Google Blog Search. Posted: 17 Jun 2011 07:46 PM PDT. Seorang sahabat dalam facebook KELAB 500000 PENYOKONG PAS PAHANG, Fakhrul Anuar Zulkawi, mengutarakan ...

<b>KETARI</b> EXCEL SM SAINS LABUAN MEMENANGI ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 31 Mar 2012 12:45 AM PDT

12-17 Mac 2012, Moscow,Russia: Kumpulan KETARI EXCEL SM Sains Labuan telah menyertai program "The Four Elements Festival International Folk Dance Competition For Children and Young People" di Moscow, Russia pada 12-17 Mac 2012. Telah disertai oleh 13 orang pelajar dan 3 guru termasuk Pengetua Cemerlang SM Sains Labuan, Tn Hj Mahamad Shukri Said. Terdapat 8 kategori yang dipertandingankan dan KETARI EXCEL telah berjaya menggondol  Anugerah Khas Juri bagi Persembahan Terbaik. Tahniah!

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved