ads

Isnin, 10 Jun 2013

06 di temerloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di temerloh - Google Blog Search


MeNjaDi DiRiku..: Pengalaman <b>Di Temerloh</b> Membuka Mata, Hati <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 02:58 AM PDT

Assalamualaikum.. Seperti yang dah dijanjikan sebelum ni, pengalaman saya sepanjang 3 hari di Temerloh mengikuti kajian politik di sana akan saya kongsikan.

Hari pertama sampai di Temerloh, daripada 9 kumpulan yang telah ditetapkan, kami dibahagikan pula kepada 3 kumpulan dan setiap satu kumpulan yang terdiri daripada 3 kelompok kecil akan menjalankan kajian ke tempat yang telah juga telah pun ditetapkan.

Berlaku sedikit perubahan, kalau sebelum ni saya ada bagitahu group yang saya ikut akan pergi ke Mentakab, tapi perancangan tu berubah di saat-sata akhir, di mana kumpulan kami ditugaskan untuk ke daerah Lanchang, iaitu di  bahagian Barat bandar Temerloh.

Kumpulan saya terdiri daripada 5 ahli; saya, Syima, Laila, Kiew dan ketua kumpulan yang sangat mesra dipanggil Bangchik. Kami sampai lewat petang pada hari Jumaat itu, dan kami semua berkumpul di Sri Kemuning, salah satu pekan kecil yang terletak di dalam bandar Kuala Semantan. Walaupun kami diberi tugasan untuk mencari responden di kawasan Lanchang esoknya, tapi kami dikehendaki untuk mencari responden di kawasan Sri Kemuning tersebut sebagai permulaan. "warming up dulu" kata bak kata Bangchik Kawasan yang kami pergi adalah di sekitar kawasan perumahan flat. Mulanya memang susah nak approach penduduk di situ yang rata-ratanya masih nampak ragu dan takut-takut dengan kedatangan kami. Malah ada juga yang tidak mahu diinterview dan terus tutup pintu rapat-rapat bila tengok kehadiran kami yang nampak sangat asing pada pandangan mereka.

Tapi mujur ada juga yang masih nak bagi kerjasama dan menerima baik kedatangan kami. Saya hanya berjaya dapatkan dua responden dan pandangan mereka tentang kekalahan Dato' Saifuddin di Temerloh. kedua-dua responden memberikan pandangan yang bercanggah dan dari situ saya dah nampak bagaimana penerimaan masyarakat terhadap politik dan pilihanraya yang telah berlangsung penggal ini.

Agak kecewa sebab masa tak mengizinkan kami untuk mencari responden yang ramai sebab jam 7 malam, Dr. Zul arahkan kami untuk berkumpul di homestay yang disediakan, makan, solat bersama dan tepat jam 8.30 malam, ada sedikit briefing tentang perjalanan esok yang memerlukan kami untuk menjelajah sekitar 3 bandar di Temerloh itu seharian.

Saya tanya pada ketua kami, "takpe ke bangchik, responden hari ni tak banyak." dan Bangchik jawab "jangan risau, yang kita cari tadi untuk Semantan, esok yang paling perlu kita utamakan kat Lanchang tu. Sekarang ni relaks dulu, jom.. Nak ikut tak, Bangchik nak keluar beli burger kat depan tu.." haih, sempat lagi Bangchik ni kan? =..="

Kami memilih untuk terus tidur dalam bilik di homestay, sebab mata dah layu, lagipun bilik tu sejuk dengan air cond, memang mengulau la kami dalam bilik yang dikongsi empat orang tu.

Esoknya, kami memulakan eskpedisi mencari responden. Setiap seorang diberikan 20 set soalan kaji selidik, dan dapatkan seramai yang boleh responden dalam kalangan penduduk yang dibahagikan pula mengikut kaum dan petempatan. Tempat pertama yang kami pergi adalah di kawasan ladang getah, di mana kebanyakan penduduknya terdiri daripada orang India, jadi nisbah untuk responden bagi kaum India tinggi sedikit di kawasan ladang getah, nama tempat tu Ladang Sungai Kawang atau Kg. Sungai Kaung.

Saya, Laila dan Syima gelarkan kawasan tu sebagai "Ladang Sedih", simbolik dengan keadaan kehidupan masyarakat di situ yang serba kekurangan dan ketabahan mereka meneruskan kelangsungan hidup dengan ala kadar kerana rata-rata golongan penduduk dewasa tidak berpendidikan malah ada juga yang tidak tahu membaca. Sedih, negara dah hampir 60 tahun merdeka, tetapi segelintir masyarakat masih terpinggir dari sudut pendidikan. Saya tidak menganggap ia sebagai permasalahan individu, tetapi komuniti. Bila satu komuniti itu hampir keseluruhannya tidak tamat persekolahan, tidak tahu membaca, saya tak rasa itu berpunca daripada masyarakat.

Saya ni penyibuk sikit, lain yang disuruh buat, lain saya buat. Saya tanya all out tentang faktor kemunduran masyarakat yang tidak berpendidikan ni. Rata-ratanya menjawab, "macam mana nak belajar sampai habis, bila cukup bulan pendapatan yang diterima tetap sama.. dulu susahnya lain, sekarang lain, tapi kemudahan tetap macam tu juga tak berubah.. zaman sekarang ni pun macam tu lah.. duit gaji tak sempat nak guna untuk keperluan dah kena potong untuk bayar bil, kalau cuaca baik, boleh pergi menoreh, dapatlah RM900, tapi kalau cuaca hujan, susu getah tak menjadi, paling banyak boleh dapat RM500. Kami sampai kena tambah pendapatan sendiri dengan berniaga, tapi siapa sangat yang nak beli, sebab kebanyakan orang yang tinggal di sini semuanya orang ladang, pendapatan kami lebih kurang sama, kalau menjadi untungla, kalau tak menjadi.. barang makin mahal, pendapatan kami rendah, anak nak sekolah lagi, taraf hidup pula makin tinggi.. nak belajar tak mampu, harap pada kudrat bekerja saja lah.."

Harapan mereka kini hanya terletak kepada anak-anak. Pelajaran anak-anaklah yang paling diutamakan. Sekurang-kurangnya apabila anak-anak sudah berjaya, tidak banyak sedikit pun mereka mampu menumpang senang. Mereka sedar betapa pendidikan itu penting untuk keluar daripada kepompong kemiskinan, cuma mereka tidak mendapat ruang itu akibat kerenah birokrasi yang mendesak. Saya tidak bias pada mana-mana pihak, tapi inilah antara luahan hati yang sempat mereka kongsikan bersama saya sepanjang hampir 45 minit saya meluangkan masa menemuramah penduduk di situ.

Sebak jangan cakaplah.. Ada seorang pakcik tu, tak tahulah kenapa, bila pijak je kaki masuk ke rumahnya, dan bila saya pandang wajah mereka suami isteri, saya tak tahu kenapa saya rasa hati saya macam disiat-siat. Sakit bila melihat dengan mata sendiri kehidupan masyarakat yang serba serbi kekurangan, tapi masih mampu meneruskan kelangsungan hidup tanpa rungutan. "tak pernah kami merungut, inilah rasanya kami meluahkan bersungguh-sungguh pada orang luar yang baru pertama kali jejak kaki di sini." kata salah seorang penduduk di situ.

Entah macam mana mereka bertahan, entahlah..Saya tak tahu nak cakap macam mana. Harap Allah tunjukkan jalan keluar bagi kepayahan ni. Senyuman ikhlas dan kesudian mereka menerima kehadiran kami sewaktu mereka sibuk mengatur hidup untuk menjadikannya lebih baik, sangat menginsafkan, dan saya tak mampu berlama-lama di situ, bimbang kalau tugas saya terganggu bila terlalu ikutkan emosi dalam hati.. Mereka berharap, kajian ini mampu membuka mata pucuk pimpinan untuk membela nasib masyarakat yang selama ini merasa terpinggir oleh sikap tidak acuh segelintir pihak.

Dalam berusaha mendapatkan seramai yang mungkin responden, ada juga yang tak senang dengan kehadiran kami. Pengalaman dihalau oleh seorang makcik yang enggan ditemubual kerana takut kehadiran kami atas kroni dengan mana-mana pihak berkepentingan akan saya simpan sebagai pengalaman terbaik yang saya peroleh apabila pertama kali terlibat dalam kerja kaji selidik ini. Lumrahlah, bukan semua orang mampu terima kehadiran kita, masing-masing ada pandangan sendiri.

Ada lagi kawasan-kawasan petempatan lain yang kami pergi untuk mencari responden, antaranya di Desa Bakti, Sungai Kepong, Pekan Lanchang, Kg. Kenangan, Mempatih. Masing-masing kebanyakan penduduknya mengakui kredibiliti Dato' Saifuddin Abdullah sebagai pemimpin di daerah Temerloh, tetapi itulah.. Manusia bukannya sempurna sepanjang masa, setiap yang hebat pasti ada kekurangannya. Cukuplah saya katakan di sini, secara kesimpulannya, masyarakat hanya mahu suara mereka didengari, mereka mahu wakil yang mereka pilih untuk menjadi perantara mereka dengan pemerintah bersungguh-sungguh membantu mereka dan memimpin mereka ke arah menjalani kehidupan yang lebih baik dan lestari, ketelusan itu penting bagi mereka kerana itulah yang menjamin kesejahteraan, bukan material semata-mata. Lihat saja nanti apa yang bakal berlaku sepanjang 5 tahun ini apabila Temerloh sudah beralih kepimpinannya di bawah Ustaz Hj. Nasruddin Hassan Tantawi. Daripada ketiga-tiga bandar di dalam kawasan Temerloh itu, hanya Lanchang masih ditadbir oleh Kerajaan Perikatan.

Semoga apa yang diperoleh masyarakat adalah yang terbaik di bawah tanggungjawab pemimpin yang terbaik.. Setakat ni dulu karangan laporan bertema dari saya, terima kasih kerana sudi bulatkan mata membacanya yerr.. hahaha.. ok, Massalam.. :)

Best Quotes of the Day,
"Sebuah rumah itu, jika atapnya yang bocor, baiki dahulu.. jika masih bocor, tukarlah sahaja atapnya, bukan dirobohkan semuanya.."

PhotoPhoto

sebelum berangkat ke Temerloh.. Berjanggut jugak menunggu dari pukul 9.00 pagi, pukul 12.30 baru berangkat.. Tapi memang best pengalaman ni.. Kenalkan member baru, Kiew..


Tengok peta untuk elak sesat.. Macam treasure hunt pulak kan..

Masa ni kat Lebuh Raya Pantai Timur, Gambar kiri atas dan bawah masa ada lori terkandas tengah jalan sebab enjin berasap, memang sesak sikit masa ni


                                                                            Berehat kejap masa kat Surau Pekan Lanchang..  
                                                                          Agak letih masa ni,  nyenyak saya tidur ..
                                                                           Muka jangan cakapla, saya cantik sikit dari zombie.. 
                                                                                 Hahahaha...Apapun memang best sangat!!
Tiga serangkai.. Nampak je serius, time gila memang gila laaa... 

06 di ceruk paloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di ceruk paloh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 26 May 2013 11:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2013 11:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 11:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2013 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Mar 2013 11:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2013 11:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2013 11:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2013 11:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 11:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2012 11:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 11:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 11:06 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2012 11:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 11:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search. Posted: 19 Sep 2011 11:59 PM PDT. URL Sumber Asal :-. Posted: [unable to retrieve full-text content]. You are subscribed to email updates from di ceruk ...

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 11:04 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:12 PM PDT

Dear Diary.....: kenanganku-Wataniah part 1

Posted: 19 Apr 2010 07:48 PM PDT

Nornafisah Halit, PBT 6144606
Ni hostel wokyoh perempuan...

Boringnyer............

time2 boring cmni...lepak dpn pc n xtahu nk wat aper...

tetiba teringat member2 lama zmn wokyoh dulu..(Wataniah)

org kecik jer...tapi ganaz tau hehehe

masa tu igt lagi, Encik Fadzil baru mengajar kt Kolej Shahputra. Dia ajar subjek Computer. masa tu kami sumer tergamam. comelnyer lecturer nih.... paling tergamam Cik Zie(Jemah). rupernyer dia Leftenan Muda dlm Wataniah. atas dorongan beliau...majoriti kelas aku join wokyoh. tambah2 Jemah coz dia dah "cloud 9" sama itu lecturer.

Aku Wataniah ker minah Rempit???

first xtvt wokyoh yg kitorang join adalah "Latihan Berterusan Siri 1/2004, 14 - 20 April 2004". masa tu kitorang dok kat Ceruk Paloh, Pahang selama seminggu. gotong royong, kawad, tido kat balai raya...mandi pun berebut, masa tu muka mmg xtahu malu so kami g la minta izin mandi kat umah org kampung hahaha..

Pumpin, Aku, Pak Li, Donny & Zai di Ceruk Paloh

"Latihan Asas Parajurit Muda Siri 2/2004, 26 April - 25 May 2004"

Ha.....yang nie Kursus naik ker Prebet di Kem Jerantut, Pahang. Ramai yang lapor diri. Masa nie la mula kenal ramai kwn2 dari Jerantut, Pekan, Raub.... bila dah mula kenal, tiap2 ari nengok muka itu gak...jadi ramai la antara kengkawan yg terjebak dgn cinta sementara. (termasuk la aku hahaha). masa nie aku agak geng dgn bebudak Bukit Sagu sbb kwn2 kolej aku kebanyakannyer platun lain.

Setiap latihan kt sini... ayat paling famous adalah, "Kuih lapis, Kuih gulung, Kuih donut" naik "kenyang" layan kuih2 tu. nyaris muntah masa wat kuih gulung. tepi padang kawad tu rupernyer dh biasa kena muntah pas layan kuih2 tu hahaha. Ada satu part tu, aku n kwn2 tersampai awal kt dewan mkn. sepatutnya belum sampai masanya. (biasala askar kena ikut time). "Cik Misai" yg melentik tu nmpk. apalagi.... "Apa yg kau buat tu skuad? Ini belum masa utk kau makan. Lari la kau, 5 papan...!!!!" Arrgghhh!!!! Berlari la kami 5 pusingan keliling padang kawad hahaha.... terus xselera aku nk mk pas tu. disebabkan byk sgt kena layan "papan", bila abis latihan jer sarjan perli, "nti kau semua balik rumah, bawak papan2 tu skali. boleh buat rumah". Kurang asam...


Ni buka gambar kami nak pi berkelah ok....

Kat sini gak aku blajar macam2 yg ditempuhi oleh para askar kiter yang sentiasa berjuang demi keamanan Malaysia, cewah.... Walaupun xsedasyat diorg at least aku dapat rasa sket basic n memahami keadaan diorg masa tu. Bayangkan la, ada seminggu tu mereka tinggalkan kami kat satu "bukit" yang padang jarak, padang terkukur. dah la panas, xda pokok nk berlindung. nk mandi? seingat aku, time tu kami 2x jer dlm minggu tu hehehe. bau xder saper yg perasan sbb sumernyer bau masam hahaha...

sembhyg? time ni la "air minum ku, air wuduk ku jua". Jimat beb... time nie jgn ader saper pun yg kata dia bwk berus gigi. (kalo ader pun senyap2 jer). Sarjan pernah warning dulu..."Sapa2 bwk berus gigi, aku suruh satu platun berus gigi diorg dgn berus tu dan kau org yang terakhir pakai berus tu, dapat?" iyeewww...gelinyer... tapi aku paham niat sbnrnyer...org nk berperang slmtkan negara xkan kau sebok nk jaga penampilan diri,kan? tapi Sarjan xla sekejam tu...nk berus boleh tapi sorok2 hehehe.

kt sana kami kena gali kubu untuk team kami sendiri dr peha smpi paras dada. wah....dalam tu. menggalilah kami bagai nk rak. utk yg xder cangkul, kami gali guna parang, bekas makanan n aper sajer yg tercapai asalkan dpt wat lubang. masa nie aku agak kagum dgn Fuadilah. minah nie dapat partner lelaki yang agak2 malas nk keluar kederat. tapi minah nie selamba jer gali kubu tu dgn tenaga dia sendiri. tabik spring aku.

N di sini gak...aku ader pengalaman yg betul2 mengajar n menginsafkan aku.

waktu menggali nie, dlm keadaan panas terik...kami kekurangan air. aku ader la simpan sket air utk aku n partner aku. si Khalir (dak Raub kot) dtg n minta sket air dr kwn2 yg lain. sumer kata xder air. smpi la ke giliran aku, aku pun ckp xder iar. genap2 utk aku n partner aku. dia terus pergi tah kemana. tiba2, tgh2 giat menggali, kecoh sekeliling bila Khalir dikejarkan ke hospital sbb keracunan. rupa2nya dia turun ke bawah bukit n minum air kt tali air tu. khabarnyer air tu beracun sbb ader pihak2 yg baru meracun or what ever kt arear tu. Ya Allah....masa tu aku betul2 rasa bersalah. kenapa la aku x bagi sket air td kt dia. kalo x mybe xkan jd mcmtu. tapi Alhamdulillah...dia selamat n lusanya dia kembali menggali kubu bersama2. masa tu aku minta maaf beria2 kt dia n di just ckp " xda ape2 la... jgn risau". Sejak ari tu....aku xkedekut lagi. Insaf woo.....
kt sini juga kami berlatih tempur tanpa senjata. ni la gunanya bila peluru dah abis. xleh nk menembak so kena la pertahankan diri sendiri. ader satu part tu..aku pun lupa aper nama dia. saper2 tahu nti inform la kat aku yek... kami kena baring kt jln tar tu. matahari memancar n kaum lelaki yg xberbaju tu terpaksa menahan haba panas jln tar tu. cian kt dak lelaki. kami ladies yg berbaju nie pun terasa kepanasannya inikan lak lelaki2 yg xberbaju tu. xtvt ni sbg ujian tahan ujian n dugaan pada askar. ye la...cuba bygkan aper terjadi kalu kiter kena tahan dgn musuh. mcm2 diorg akan buat supaya kiter bocorkan maklumat kerajaan. so ini just latihan supaya kiter tahan lasak n xmudah bocorkan rahsia kerajaan.

Nie la Platun aku

Jijah, Zura, Zai, Ika, Aku, Yana & Sita


P/S:- aku paling xtahan tgk muka jemah bila En.Fadzil kata dia dh tunang. member tak selera nak makan tuh....hahaha

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Nov 2012 11:41 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 11:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2013 11:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2012 11:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2013 11:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG PAHANG: 06 <b>di ceruk paloh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2013 11:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved