ads

Rabu, 9 Oktober 2013

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


COOL - RUMAH MODEN <b>DI JANDA BAIK</b> (16 GAMBAR)

Posted: 13 Sep 2013 07:55 AM PDT

Deck House ialah sebuah rumah dua setengah tingkat moden yang terletak di Janda Baik Pahang. Rumah dengan keluasan 3980 kaki persegi ini mempunyai 3 bilik tidur dan 3 tandas. Bagi menikmati pemandangan hutan yang menyegarkan dinding rumah ini dibina sepenuhnya menggunakan cermin kaca. Siapa sangka ada rumah secantik ini di Janda Baik.

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^

Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2013 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Oct 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Muzium Felda <b>Lurah Bilut</b> Rakam Kronologi Awal Peneroka | Hidup <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 09:30 AM PDT

Ini adalah kisah percutiana kami yang masih beluh tercatat…. kena update kat blog untuk catatan kenangan peribadi.  Untuk rujukan generasi akan datang juga pengetahuan kita bersama.

Dalam perjalanan balik dari Tasik Keyir tempoh hari, saya bukan saja singgah di Muzium Warisan Kuala Lipis, malah kami singgah pula di Muzium FELDA Lurah Bilut, Bentong, Pahang.  Dua muzium dalam satu perjalanan.

Muzium FELDA Lurah Bilut telah dirasmikan oleh Dato' Seri Najib Tun Haji Abdul Razak pada bulan September 2005. Muzium ini adalah pejabat lama FELDA Lurah Bilut yang dibina pada Julai 1958 dan telah diubahsuai.

muzium felda lurah bilut bentong

FELDA Lurah Bilut yang terletak kira-kira 19 Kilometer dari bandar Bentong, Pahang merupakan kawasan FELDA yang pertama ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1958

Bilut adalah sejenis ikan yang hidup di dalam sungai air tawar secara berkumpulan . Nama sainstifiknya ialah Krytopterus Cryptopterus.

ikan bilut

Muzium ini berkonsepkan rumah Melayu tradisional dan mempamerkan pelbagai koleksi sejarah peneroka juga kronologi pembukaan FELDA Lurah Bilut dan artifak-artifak lama yang berkaitan dengan sejarah FELDA Lurah Bilut .

muzium lurah bilut

Muzium FELDA Lurah Bilut dibuka setiap hari kepada orang ramai dan tiada bayaran dikenakan .

Kumpulan pertama peneroka seramai 28 orang dari Datuk Keramat, Kuala Lumpur tiba di Lurah Bilut pada 2 Ogos 1959 diketuai Ahmad Husin . Beliau yang lahir pada 1901 meninggal dunia pada 10 Februari 1984.

Semasa mula masuk ke rancangan, peneroka datang berseorangan. Isteri dan anak dibawa  setelah mereka siap membina rumah kira-kira lima bulan kemudian. Peneroka di Lurah Bilut merupakan peneroka dalam erti sebenar.

Apabila peneroka tiba di tanah rancangan, tiada apa yang ada. Hutan belum ditebang, ladang belum ditanam  dan rumah belum didirikan. Semuanya perlu dibuat sendiri dan mereka dibayar kira-kira RM69 sebulan.

Mereka ditempatkan di beberapa buah bangsal panjang sebagai rumah tumpangan sebelum rumah masing-masing  yang didirikan secara bergotong-royong itu siap.  Inilah ciri penting yang membezakan penempatan peneroka FELDA Lurah Bilut berbanding dengan rancanganFELDA yang lain, di mana rumah mereka siap dibina terlebih dahulu sebelum peneroka dipanggil masuk ke rancangan.

bayi pertama yang dilahirkan

Pada 16 – 8 -1960 , seorang bayi perempuan anak pasangan peneroka Zainal bin Ali dan Radziah binti Othman telah dilahirkan menjadikan beliau adalah bayi pertama yang dilahirkan di FELDA Lurah Bilut. Disebabkan persekitaran dan kemudahan yang tidak sempurna di waktu itu, kebanyakkan peneroka akan menghantar isteri mereka balik ke kampung untuk melahirkan anak .

Pengurus Rancangan/ Manager Tuan Ding Charles seorang Inggeris yang fasih berbahasa Melayu mencadangkan nama Norvelly memandangkan bayi pertama ini dilahirkan di Bilut Velly.

Sekolah Wawasan Lurah Bilut merupakan sekolah terawal yang berjaya melaksanakan konsep sekolah wawasan. Sekolah Kebangsaan Lurah Bilut, Sekolah Jenis Kebangsaan  Cina Lurah Bilut dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Lurah Bilut ditempatkan dalam satu kawasan . Mereka berkongsi menggunakan kemudahan seperti kantin, padang permainan, tandas serta tempat perhimpunan. Mereka juga melakukan aktiviti seperti sambutan hari guru, sukan dan aktiviti kokurikulum bersama-sama.

paip air

Sistem bekalan air bersih untuk peneroka di era 60′an hingga 70′an dipasang di pinggiran jalan dan kebiasaannya dikongsi bersama 8-10 buah rumah.

Sekiranya melalui perjalanan dari Bentong ke Raub, singgahlah ke FELDA Lurah Bilut ini.  Bawa anak-anak untuk melihat dan mengetahui pelbagai kisah kepayahan generasi terdahulu yang berusaha mengubah kehidupan menjadi lebih baik.  Lihat dan baca kisah betapa gigih dan semangat generasi ini membangunkan kehidupan.

Melawat muzium seperti ini adalah satu bentuk pembelajaran yang baik bagi mewujudkan kesedaran tentang pentingnya pemeliharaan dan pemuliharaan warisan kebudayaan dan sejarah negara. Kita boleh menganalisis, merumus dan menilai fakta-fakta sejarah secara rasional.

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


PakCu: Homestay <b>di Kuala Rompin</b>

Posted: 07 Oct 2013 04:33 AM PDT

Mencuba bidang baru. Bidang Homestay. Maka dengan itu, sesiapa yg terlanjur ke Kuala Rompin, bolehlah menginap di homestay pakcu.

Terletak di no.17, Taman Dahlia ,bersebelahan Masjid Jamek Rompin.

Sewanya hanya rm200/hari.
Segala kelengkapan disediakan. Antaranya:-
*Tiga bilik beserta katil & almari.
*Penyaman udara di setiap bilik.
*TV lcd 32 inci berserta astro.
*Set sofa.
*Set meja makan.
*Alatan memasak beserta dapur gas.
*Peti ais dan periuk nasi elektrik.

Pendek kata bagai berada di rumah sendiri  !

Untuk tempahn tuan/puan bolehlah menghubungi: -

Pakcu Amin 019-7384757 atau
Nasaruddin Jusoh 013-9397207

Blog homestay ini?
Boleh lawati di ...
www.amin-homestay.blogspot.com

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2013 07:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2013 07:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2013 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Aug 2013 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Aug 2013 07:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Aug 2013 07:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 07:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Kuala Rompin</b> | DrPlaces

Posted: 02 Oct 2005 08:45 AM PDT

Ketika ini daerah Kuala Rompin adalah terkenal dengan aktiviti memancing di sungai dan laut samada di dalam mahupun di luar negara. Kedudukan daerah yang berhampiran dengan alam semulajadi – laut, hutan dan sungai, menjadikan Kuala Rompin terkenal dengan aktiviti lasak seperti 4WD, meneroka taman negeri Endau – Rompin serta Pulau Tioman. Udang galah juga merupakan tarikan utama di Kuala Rompin ….

Bersantai di Bandar Udang Galah

Kuala Rompin semakin pesat dengan pelbagai aktiviti laut dan darat serta keindahan persekitaran yang menyegarkan pasti memikat pelancong.

Melihat matahari terbit dari laut selepas Subuh di Kuala Rompin Pahang, memang menyegarkan mata sekali gus melapangkan fikiran. Terletak di Daerah Rompin, Kuala Rompin semakin menjadi sebutan sebagai destinasi pelancongan mahupun kaki pancing yang mengenali Kuala Rompin sebagai "Bandar Udang Galah". Jolokan nama bandar itu yang dikaitkan dengan udang galah bukanlah satu omongan kosong atau legenda. Datanglah ke Kuala Rompin dan berkunjung ke Kampung Leban Chondong, kira-kira 16 kilometer dari bandar itu, anda boleh menikmati masakan udang galah dalam pelbagai rasa. Tumpuan pelancong antarabangsa kini bukan saja untuk menikmati udang galah di bandar itu, sebaliknya mencuba gelanggang Laut China Selatan yang menempatkan ikan layaran serta marlin untuk dipancing. Hobi memancing ikan layaran dan marlin menjadikan Kuala Rompin pusat sukan memancing baru yang menarik, malah dikatakan ikan layaran besar pernah ditemui di perairannya.

Satu daripada lokasi jajaran ikan layaran terbesar di Asia, selain Amerika Syarikat dan Australia. Royal Pahang Billfish International Challenge telah meletakkan Kuala Rompin sebagai pusat sukan memancing dunia dan mencuri tumpuan pemancing antarabangsa. Laut China Selatan yang terbentang dan mempunyai beberapa lubuk ikan seperti Karang Do, Karang Cha, Karang Bubu, Batu Kerapu, Tukun Tayar, Batu Tok Keramat menjadi tumpuan kaki pancing kategori laut. Mereka bukan sekadar memancing sebaliknya kaki pancing mencari kemahiran atau keseronokan berada di tengah lautan yang membiru.

Keadaan ini menjana pendapatan penduduk tempatan untuk menjadi pengusaha bot pelancongan serta membawa pelancong bergembira dan menikmati keindahan di tengah Laut China Selatan itu sambil memancing. Banyak pemancing tidak mendaratkan hasil tangkapan seperti ikan layaran dan marlin, sebaliknya mereka cuma mencari kepuasan dan teknik memancing yang betul. Ikan dilepaskan kembali ke laut setelah diambil gambarnya. Jajaran pantai yang indah, bersih dan tidak tercemar menjadi bukti apabila berkunjung ke Pantai Hiburan Rompin. Sebagai pantai destinasi pelancongan keluarga dan tempat riadah, Pantai Hiburan Rompin menyajikan pelbagai pertunjukan hiburan khususnya pada hujung bulan ataupun sambutan sesuatu perayaan seperti Hari Merdeka, Hari Belia, Hari Pekerja dengan pertunjukan kesenian. MANDI manda di Pantai Hiburan Rompin wajar juga sesekali, bagi menghilangkan penat dan letih setelah bertungkus lumus bekerja. Stres juga mampu dihilangkan apabila dapat bersama keluarga bersantai dan berkelah serta makan-makan di bawah pohon ru.

Deretan pohon ru itu juga dikatakan menjadi punca nama "Rompin" yang dikenali pada hari ini. Ia sentiasa sesak dikunjungi pelancong.Rompin Fest, yang dahulunya dikenali Pesta Rompin dinanti-nantikan penduduk tempatan. Rompin Fest diiktiraf kerajaan negeri dan Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia, yang memasukkan aktiviti Rompin Fest ke dalam kalendar pelancongan Pahang serta negara sebagai satu daripada produk pelancongan dan tempat yang wajar dikunjungi bagi melihat perkembangan bandar dan daerah itu.Pelbagai aktiviti seperti sukan rakyat, permainan tradisional, pertunjukan kebudayaan, kesenian, pameran, hasil kraftangan, makanan tradisional, jualan ditunjukkan untuk tontonan orang ramai. Dengan pelbagai tema, Rompin Fest masih mengekalkan konsep hiburan dan rekreasi keluarga.

Pulau Ducong antara tumpuan kaki pancing kerana di pulau itu dikatakan terdapatnya spesies kerapu baka baik dan besar. Ikan jenis ini pula suka bersembunyi di kawasan berbatu. Tali pancing yang sesuai dengan kerapu perlu disediakan secukupnya.Walaupun anda bukan seorang pencipta alam, tetapi berkehendakkan sedikit ketenangan dan kedamaian di tengah rimba, pilihan yang tepat adalah mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin.Kegiatan berbasikal menjadi pilihan utama kerana kawasan berbukit dan mudah memasuki kawasan sukar sambil berjalan kaki. Namun basikal yang digunakan adalah basikal istimewa dan khusus bagi tujuan itu.

Jika anda dari Kuala Lumpur, anda boleh mengambil laluan Kuala Lumpur-Bahau-Muadzam Shah-Rompin-Taman Negara. Dengan perjalanan kira-kira empat hingga empat jam setengah, tindakan anda mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin berbaloi. Dari Kuantan ke Rompin pun, kira-kira dua jam perjalanan.Kejernihan air dan jeram berbatu

JIKA anda dari Johor Bharu, anda hanya perlu ke Mersing-Tanjung Gemok, kemudiannya ke bandar Kuala Rompin sebelum meneruskan perjalanan ke Felda Selendang Satu dan beberapa minit kemudiannya anda sudah memasuki Taman Negeri Endau-Rompin.BOT sedia menunggukaki pancingdi Kuala Rompin.Taman Negeri Endau-Rompin berpusat di Kem Geruggul dan di situ juga letaknya pertemuan Sungai Endau dan Sungai Sekinchin yang tenang, damai dan sejuk mata memandang. Kejernihan airnya dengan sedikit jeram berbatu untuk mandi dan berendam lama di airnya yang ternyata sejuk.

Rumah rakit yang terdapat di sepanjang Sungai Rompin juga menjadi tumpuan, dengan pelbagai tujuan termasuklah menikamti suasana malam di rumah rakit, memancing ataupun meninjau kehidupan Sungai Rompin secara semula jadi.Rumah rakit milik Orang Asli menampakkan ciri-ciri tradisional dengan penggunaan daun nipah sebagai atap dan dindingnya, termasuklah alat tangkapan ikan dan udang tradisional seperti bubu dan geluguh digunakan secara meluas oleh masyarakat Orang Asli di sepanjang Sungai Rompin itu.

Kuala Rompin turut menjadi pilihan kepada mereka yang menggemari aktiviti lasak. Malah banyak aktiviti sukan peringkat negeri dan kebangsaan dijayakan dengan baiknya di sini. Penganjuran sukan lasak seperti pacuan empat roda 4×4, Canoe Fest, sukan angkat berat, motosikal lasak, berbasikal dan woodball sering berlangsung sama ada di Kuala Rompin, Muadzam Shah, Lanjut Golden Beach Resort, Summerset At Rompin, Pulau Tioman, Sungai Rompin mahupun Taman Negeri Endau Rompin.

Komen Blogger:

Plan nak pegi cuti-cuti Malaysia ni takde pun sebenarnya. Semua terjadi secara ad-hoc je. Ye lah, asyik naik moto je ke sini ke sana. Sekali sekala kena ler bawak famili jalan-jalan jugak. So selepas perbincangan tentang beberapa destinasi, akhirnya kita orang

bersetuju untuk pegi ke Kuala Rompin makan udang galah. then kalau sempat lajak ke Pulau Tioman.

Lebih kurang jam 8 pagi kita orang move ke Kuala Rompin via hiway LEKAS. Sampai ke simpang pekan Seri Menanti, entah camne hati aku tergerak nak koner situ. Mungkin papantanda Istana Seri Menanti tu yg menarik perhatian aku kut. Aku fikir, since dah lalu situ, apa salahnya singgah melawat Istana Seri Menanti tu. Bukan selalu pun.

Sampai pekan Seri Menanti tengok sunyi je. Pekannya pun tak ler besar sangat. Tapi aman, tenteram, tak busy pun. Kereta pun tak banyak. Tak tau ler kalau-kalau sebab cuti sekolah yg buat pekan ni sunyi..

Attractions

Ceritera Hidup Kami: <b>Di</b> RBR, <b>Kuala Rompin</b>, Bahagian 1

Posted: 22 Feb 2013 12:55 AM PST

Assalammualaikum buat semua.....ini adalah cerita lama hi..hi.., sekarang  baru berkesempatan nak kongsikan pengalaman. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki di Kuala Rompin, Pahang. 
Yang sebenarnya kami memenuhi jemputan perkahwinan rakan lama kami semasa di UPM dulu atau lebih mesra ex-KBP.
Setelah saya buat research kediamannya..lebih kurang 3 jam dari temerloh...agak jauh dan kami kene bermalam di Kuala Rompin.
Setelah menghadiri majlis itu, kami ke sana ke mari mencari resort yang bersesuaian dengan kami yang beranak ramai ni kan...agak macam mengada jerkan...dah alang2 dok hotel biarlah anak2 boleh main2.
Perkara yang mesti ade ialah pool...untuk anak2 berendam. Memang anak2 dengan pool ibarat irama dan lagu.Sesambil cari saya pun google dan akhirnya jumpelah yang bersesuaian iaitu Rompin Beach Resort di Kuala Rompin.
Signboard nak ke RBR ni kejap ade kejap xde...seingat saya...betul2 sampai di pekan Kuala Rompin ade simpang 4, masuk simpang yang menghala ke arah Pantai Hiburan, jalan terus sehingga jumpa simpang 3 dan disini ade signboard ke RBR dan ikut jer arah dan sampai di RBR.
Kalo rase2 dah sesat sila tanya orang lain...sebab kami memang banyak kali buat u turn.
Kalo nak lebih info mengenai RBR ni boleh klik sini Rompin Beach Resort. Kami solat dulu pastu bawa anak2 terjun kolam.
agak selesakan.. kami request extra tilam untuk anak2
Penat pula menjaga bebudak ni mandi kolam..saya nak berjalan2 ditepi pantai dan nak tenangkan fikiran.
"Jom kita pergi pantai nak"..."..ok..tapi nnt nk mandi kolam lagi...".haih..kolam lagii.
Dah sampai pantai...kami anak beranak main pasir wat castle...elok jer saya buat tiang datanglah pula dak kenit aniq meruntuhkan castle kami.
Nyaman dan damainyer di tepi pantai...fuuh memang sejuk angin hari tu sampai ke tulang rasenyer.

k.mia dgn mermaidnyer..pandai dah melukis k.mia nih..

Abg. amirul...buat castle dah macam bukit jer nampaknya..
tengoklah...my lil aniq...main air laut...i have no idea why the sea water become a froth..
Saya dah tak tahan dengan kesejukan angin laut...so, ajak anak2 balik hotel, mandi2 dan nak jalan2 cari makan sebab dah kelaparan ni.
Kami pun keluar resort dan menuju ke Pekan kuala rompin...namun tiada yang berkenan. Pastu terus jalan menghala ke arah Pekan...selepas pekan kuala rompin kami ternampak restoran seafood...so kami pun ikut arah signboard dan jumpe.
Restoran ni atas sungai..terapung gitu...dan banyak bot2 di tepi restoran ni...mungkin pengkalannya.
Saya order tomyam udang, ikan kerapu sweet sour, ikan pari bakar, sotong celup tepung dan sayur kailan goreng...dan amat mengejutkan semua ini berharga Rm 70 kalo x silap..apa yang pasti memang x cecah RM100...serius murah makan kat sini.
 Namun, rasanya agak biasa jer, kalo anda tahu tempat makan lain yang lebih menarik kuala rompin silalah buat pilihan yang terbaik.
Abg. amirul dah lapar sangat...siannyer
my lil aniq ni banyak betul minum teh tarik..haish..
Perut dah kenyang, bolehlah tidur dengan amankan. Nak tahu apa yang kami jumpa otw balik ke Temerloh..nantikan entry berikutnya.
semoga jumpa lagi...zai jian ;-)

<b>Kuala Rompin</b> | DrPlaces

Posted: 02 Oct 2005 08:45 AM PDT

Ketika ini daerah Kuala Rompin adalah terkenal dengan aktiviti memancing di sungai dan laut samada di dalam mahupun di luar negara. Kedudukan daerah yang berhampiran dengan alam semulajadi – laut, hutan dan sungai, menjadikan Kuala Rompin terkenal dengan aktiviti lasak seperti 4WD, meneroka taman negeri Endau – Rompin serta Pulau Tioman. Udang galah juga merupakan tarikan utama di Kuala Rompin ….

Bersantai di Bandar Udang Galah

Kuala Rompin semakin pesat dengan pelbagai aktiviti laut dan darat serta keindahan persekitaran yang menyegarkan pasti memikat pelancong.

Melihat matahari terbit dari laut selepas Subuh di Kuala Rompin Pahang, memang menyegarkan mata sekali gus melapangkan fikiran. Terletak di Daerah Rompin, Kuala Rompin semakin menjadi sebutan sebagai destinasi pelancongan mahupun kaki pancing yang mengenali Kuala Rompin sebagai "Bandar Udang Galah". Jolokan nama bandar itu yang dikaitkan dengan udang galah bukanlah satu omongan kosong atau legenda. Datanglah ke Kuala Rompin dan berkunjung ke Kampung Leban Chondong, kira-kira 16 kilometer dari bandar itu, anda boleh menikmati masakan udang galah dalam pelbagai rasa. Tumpuan pelancong antarabangsa kini bukan saja untuk menikmati udang galah di bandar itu, sebaliknya mencuba gelanggang Laut China Selatan yang menempatkan ikan layaran serta marlin untuk dipancing. Hobi memancing ikan layaran dan marlin menjadikan Kuala Rompin pusat sukan memancing baru yang menarik, malah dikatakan ikan layaran besar pernah ditemui di perairannya.

Satu daripada lokasi jajaran ikan layaran terbesar di Asia, selain Amerika Syarikat dan Australia. Royal Pahang Billfish International Challenge telah meletakkan Kuala Rompin sebagai pusat sukan memancing dunia dan mencuri tumpuan pemancing antarabangsa. Laut China Selatan yang terbentang dan mempunyai beberapa lubuk ikan seperti Karang Do, Karang Cha, Karang Bubu, Batu Kerapu, Tukun Tayar, Batu Tok Keramat menjadi tumpuan kaki pancing kategori laut. Mereka bukan sekadar memancing sebaliknya kaki pancing mencari kemahiran atau keseronokan berada di tengah lautan yang membiru.

Keadaan ini menjana pendapatan penduduk tempatan untuk menjadi pengusaha bot pelancongan serta membawa pelancong bergembira dan menikmati keindahan di tengah Laut China Selatan itu sambil memancing. Banyak pemancing tidak mendaratkan hasil tangkapan seperti ikan layaran dan marlin, sebaliknya mereka cuma mencari kepuasan dan teknik memancing yang betul. Ikan dilepaskan kembali ke laut setelah diambil gambarnya. Jajaran pantai yang indah, bersih dan tidak tercemar menjadi bukti apabila berkunjung ke Pantai Hiburan Rompin. Sebagai pantai destinasi pelancongan keluarga dan tempat riadah, Pantai Hiburan Rompin menyajikan pelbagai pertunjukan hiburan khususnya pada hujung bulan ataupun sambutan sesuatu perayaan seperti Hari Merdeka, Hari Belia, Hari Pekerja dengan pertunjukan kesenian. MANDI manda di Pantai Hiburan Rompin wajar juga sesekali, bagi menghilangkan penat dan letih setelah bertungkus lumus bekerja. Stres juga mampu dihilangkan apabila dapat bersama keluarga bersantai dan berkelah serta makan-makan di bawah pohon ru.

Deretan pohon ru itu juga dikatakan menjadi punca nama "Rompin" yang dikenali pada hari ini. Ia sentiasa sesak dikunjungi pelancong.Rompin Fest, yang dahulunya dikenali Pesta Rompin dinanti-nantikan penduduk tempatan. Rompin Fest diiktiraf kerajaan negeri dan Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia, yang memasukkan aktiviti Rompin Fest ke dalam kalendar pelancongan Pahang serta negara sebagai satu daripada produk pelancongan dan tempat yang wajar dikunjungi bagi melihat perkembangan bandar dan daerah itu.Pelbagai aktiviti seperti sukan rakyat, permainan tradisional, pertunjukan kebudayaan, kesenian, pameran, hasil kraftangan, makanan tradisional, jualan ditunjukkan untuk tontonan orang ramai. Dengan pelbagai tema, Rompin Fest masih mengekalkan konsep hiburan dan rekreasi keluarga.

Pulau Ducong antara tumpuan kaki pancing kerana di pulau itu dikatakan terdapatnya spesies kerapu baka baik dan besar. Ikan jenis ini pula suka bersembunyi di kawasan berbatu. Tali pancing yang sesuai dengan kerapu perlu disediakan secukupnya.Walaupun anda bukan seorang pencipta alam, tetapi berkehendakkan sedikit ketenangan dan kedamaian di tengah rimba, pilihan yang tepat adalah mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin.Kegiatan berbasikal menjadi pilihan utama kerana kawasan berbukit dan mudah memasuki kawasan sukar sambil berjalan kaki. Namun basikal yang digunakan adalah basikal istimewa dan khusus bagi tujuan itu.

Jika anda dari Kuala Lumpur, anda boleh mengambil laluan Kuala Lumpur-Bahau-Muadzam Shah-Rompin-Taman Negara. Dengan perjalanan kira-kira empat hingga empat jam setengah, tindakan anda mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin berbaloi. Dari Kuantan ke Rompin pun, kira-kira dua jam perjalanan.Kejernihan air dan jeram berbatu

JIKA anda dari Johor Bharu, anda hanya perlu ke Mersing-Tanjung Gemok, kemudiannya ke bandar Kuala Rompin sebelum meneruskan perjalanan ke Felda Selendang Satu dan beberapa minit kemudiannya anda sudah memasuki Taman Negeri Endau-Rompin.BOT sedia menunggukaki pancingdi Kuala Rompin.Taman Negeri Endau-Rompin berpusat di Kem Geruggul dan di situ juga letaknya pertemuan Sungai Endau dan Sungai Sekinchin yang tenang, damai dan sejuk mata memandang. Kejernihan airnya dengan sedikit jeram berbatu untuk mandi dan berendam lama di airnya yang ternyata sejuk.

Rumah rakit yang terdapat di sepanjang Sungai Rompin juga menjadi tumpuan, dengan pelbagai tujuan termasuklah menikamti suasana malam di rumah rakit, memancing ataupun meninjau kehidupan Sungai Rompin secara semula jadi.Rumah rakit milik Orang Asli menampakkan ciri-ciri tradisional dengan penggunaan daun nipah sebagai atap dan dindingnya, termasuklah alat tangkapan ikan dan udang tradisional seperti bubu dan geluguh digunakan secara meluas oleh masyarakat Orang Asli di sepanjang Sungai Rompin itu.

Kuala Rompin turut menjadi pilihan kepada mereka yang menggemari aktiviti lasak. Malah banyak aktiviti sukan peringkat negeri dan kebangsaan dijayakan dengan baiknya di sini. Penganjuran sukan lasak seperti pacuan empat roda 4×4, Canoe Fest, sukan angkat berat, motosikal lasak, berbasikal dan woodball sering berlangsung sama ada di Kuala Rompin, Muadzam Shah, Lanjut Golden Beach Resort, Summerset At Rompin, Pulau Tioman, Sungai Rompin mahupun Taman Negeri Endau Rompin.

Komen Blogger:

Plan nak pegi cuti-cuti Malaysia ni takde pun sebenarnya. Semua terjadi secara ad-hoc je. Ye lah, asyik naik moto je ke sini ke sana. Sekali sekala kena ler bawak famili jalan-jalan jugak. So selepas perbincangan tentang beberapa destinasi, akhirnya kita orang

bersetuju untuk pegi ke Kuala Rompin makan udang galah. then kalau sempat lajak ke Pulau Tioman.

Lebih kurang jam 8 pagi kita orang move ke Kuala Rompin via hiway LEKAS. Sampai ke simpang pekan Seri Menanti, entah camne hati aku tergerak nak koner situ. Mungkin papantanda Istana Seri Menanti tu yg menarik perhatian aku kut. Aku fikir, since dah lalu situ, apa salahnya singgah melawat Istana Seri Menanti tu. Bukan selalu pun.

Sampai pekan Seri Menanti tengok sunyi je. Pekannya pun tak ler besar sangat. Tapi aman, tenteram, tak busy pun. Kereta pun tak banyak. Tak tau ler kalau-kalau sebab cuti sekolah yg buat pekan ni sunyi..

Attractions

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Aug 2013 07:33 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

500 Hektar Tanah, "Buka Cawangan IPTA" <b>Di Chenor</b>

Posted: 24 Aug 2013 01:32 PM PDT

MARAN  - Seluas 500 hektar kawasan telah dikhaskan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Chenor di sini bagi cadangan pembinaan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terbaharu di negeri ini. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenor, Mohamed Ariffin Awang Mohamed berkata, kewujudan IPTA itu merupakan satu lagi keperluan sebagai pemangkin kemajuan di kawasan tersebut. "Kawasan di Bukit Bedung telah dikenal pasti strategik kerana terletak di laluan utama Kuantan ke Temerloh dan berdekatan dengan Pekan Awah," katanya. Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas majlis rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri DUN Chenor di Dataran Pekan Kampung Awah di sini baru-baru ini. Yang turut hadir Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Multimedia dan Komunikasi negeri, Datuk Shahaniza Shamsudin; ADUN Jengka, Wan Salman Wan Ismail dan ADUN Luit, Nurhidayah Mohd. Shahaimi. Mohamed Ariffin berkata, Chenor merupakan satu penempatan tradisional lama yang masih disebut daerah kerana pernah menjadi tumpuan masyarakat sejak zaman dahulu lagi. "Kawasan Chenor akan terus dijana dengan projek pembangunan, prasarana yang lebih baik, khususnya membabitkan jalan yang menghubungkan jambatan Chenor ke Pekan dan Bera," katanya. #sumber

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2013 07:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jul 2013 07:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jul 2013 07:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jul 2013 07:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2013 07:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2013 07:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2013 07:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 07:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2013 07:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 07:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 31 May 2013 07:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2013 07:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2013 07:43 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 07:44 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Mar 2013 07:48 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2013 07:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Laman Basikal: Kayuhan <b>Chenor</b> (ngayuh ke sungei) 1

Posted: 27 Oct 2012 09:05 PM PDT

Bersempena pesta air di Pekan Lama Chenor telah diadakan juga Kayuhan Chenor yang di namakan Moh Kayuh ke Sungai.
 01 Garisan permulaan adalah tapak pekan sehari lama Chenor di tebing sungai pahang. Terlihat seketika kelibat Musairi Musa.
 02 Bersemangat nak mulakan kayuhan Chenor.
 04Setelah sampai kembali ke Pekan Sehari Lama Chenor (tapak permulaan) peserta Kayuhan Chenor dapat makan mee hon.
 05 Abah bersama kumpulan Semantan MTB. Mereka sedang dalam perancangan mengadakan Jambori Temerloh/Patin.
 06 Peserta Semantan dengan peserta Giant.
 08 Nombor pendaftaran untuk setiap basikal yang menyertai Kayuhan Chenor. Nombor ini juga digunakan untuk cabutan bertuah. Hadiah utama adalah body basikal jenama Scott dan sebuah basikal fixie. Body dimenangi oleh kaum ibu manakala fixie dimenangi oleh kaum bapa.
 09 Berihat setelah sampai.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Dec 2012 07:09 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Safiah Ibrahim: ~ Kenduri kawin <b>di Chenor</b> ~

Posted: 22 Dec 2012 06:47 AM PST

Eh. Kenapa saya rasa tajuk tu sangat skema?

Perkahwinan Sharifah Fatimah dan Syed Ridhuan di Kampung Bunian, Chenor.

Moga ikatan suci mereka akan berkekalan sampai ke syurga. Bahagia mereka di sulami gembira.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 08:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Laman Basikal: Kayuhan <b>Chenor</b> (ngayuh ke sungei) 1

Posted: 27 Oct 2012 09:05 PM PDT

Bersempena pesta air di Pekan Lama Chenor telah diadakan juga Kayuhan Chenor yang di namakan Moh Kayuh ke Sungai.
 01 Garisan permulaan adalah tapak pekan sehari lama Chenor di tebing sungai pahang. Terlihat seketika kelibat Musairi Musa.
 02 Bersemangat nak mulakan kayuhan Chenor.
 04Setelah sampai kembali ke Pekan Sehari Lama Chenor (tapak permulaan) peserta Kayuhan Chenor dapat makan mee hon.
 05 Abah bersama kumpulan Semantan MTB. Mereka sedang dalam perancangan mengadakan Jambori Temerloh/Patin.
 06 Peserta Semantan dengan peserta Giant.
 08 Nombor pendaftaran untuk setiap basikal yang menyertai Kayuhan Chenor. Nombor ini juga digunakan untuk cabutan bertuah. Hadiah utama adalah body basikal jenama Scott dan sebuah basikal fixie. Body dimenangi oleh kaum ibu manakala fixie dimenangi oleh kaum bapa.
 09 Berihat setelah sampai.

Fokus Parlimen Maran: Perubahan bakal berlaku <b>di Chenor</b> | Minda <b>...</b>

Posted: 25 Jul 2012 10:56 PM PDT


CHENOR – Majlis Tindakan Dun (MTD) Chenor yakin penduduk kawasan Chenor akan membuat perubahan dengan menyokong calon Pas sekali gus memberi mandat kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk memimpin kerajaan secara berkebajikan dan adil.


Penyelarasnya, Ramli Awang Abdul Rahman berkata, hasrat utama PR yang dianggotai Pas, PKR dan DAP adalah untuk membela nasib rakyat semua kaum yang ditindas kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini.


"Pakatan yang diajar oleh Islam dinamakan tahaluf (kerjasama politik). Dalam satu negara, kita berpakat menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman.


"Kita perlu mengajar pengundi memahami dengan betul perbezaan antara Pas dan Umno serta perbezaan PR dengan BN.


"Pas tegakkan Islam sepertimana dalam al-Quran dan Umno anggap Islam hanyalah agama rasmi dalam Perlembagaan (Persekutuan) yang digubal British," katanya.


Ramli berkata,  jentera pilihan raya Pas Kawasan Maran kini sudah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang dengan menyediakan pelbagai keperluan asas jentera di peringkat akar umbi bagi memudahkan pergerakan ahli.


Menurutnya, komitmen yang ditunjukkan ahli parti yang mendekati pengundi tanpa mengira latar belakang amat diperlukan kerana kekuatan jentera pilihan raya bergantung pada kerja di peringkat akar umbi.


"Kami kini bersedia untuk mengerakkan jentera pada bila-bila masa dan fokus sekarang adalah untuk terus memastikan jentera berjalan lancar.


"Rakyat sudah terbuka dan bijak menilai malah perkembangan kemudahan internet membuka ruang kepada mereka untuk mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai dan bukan hanya pada satu pihak sahaja," katanya.

Safiah Ibrahim: ~ Kenduri kawin <b>di Chenor</b> ~

Posted: 22 Dec 2012 06:47 AM PST

Eh. Kenapa saya rasa tajuk tu sangat skema?

Perkahwinan Sharifah Fatimah dan Syed Ridhuan di Kampung Bunian, Chenor.

Moga ikatan suci mereka akan berkekalan sampai ke syurga. Bahagia mereka di sulami gembira.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 07:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Safiah Ibrahim: ~ Kenduri kawin <b>di Chenor</b> ~

Posted: 22 Dec 2012 06:47 AM PST

Eh. Kenapa saya rasa tajuk tu sangat skema?

Perkahwinan Sharifah Fatimah dan Syed Ridhuan di Kampung Bunian, Chenor.

Moga ikatan suci mereka akan berkekalan sampai ke syurga. Bahagia mereka di sulami gembira.

Safiah Ibrahim: ~ Kenduri kawin <b>di Chenor</b> ~

Posted: 22 Dec 2012 06:47 AM PST

Eh. Kenapa saya rasa tajuk tu sangat skema?

Perkahwinan Sharifah Fatimah dan Syed Ridhuan di Kampung Bunian, Chenor.

Moga ikatan suci mereka akan berkekalan sampai ke syurga. Bahagia mereka di sulami gembira.

MaSZiE: JeniS KuiH TradisI KG Saya ..

Posted: 29 Jul 2013 05:44 PM PDT

Nie nak ceta sikit kueh yang paling GLAMER di kampung saya. Kuih orang Pahang.Glamer sekali di bulan Puasa.Di luar bulan puasa,daku di anak tirikan, JANGAN.Di sini tak pernah jumpa pon...balik kampung setiap hari khamis pekan sehari pasti mencari rm2.50 sekeping.
Kuih orang lama-lama ni banyak guna tepung pulut,daun pandan,daun pisang dan santan mesin sendiri (pati santan siap di kedai tak layan)kureng emm..baru lah lemak berkrim ,udah ler lemah gemalai macam pulut.Nak buat nye memang cerewet..tapi makan kejap aje lesap....



Kuih ini juga tidak terdapat di tempat lain tetapi mungkin tidak sama rasanya dengan kuih yang terdapat di tempat lain tetapi tidak sama rasa dengan kuih yang di buat di seberang Chenor.Kuih yang berbentuk bulat menggunakan tepung pulut ,dan tepung pulut hitam,ada rinti kelapa di dalam dan berkuah santan kelapa yang berlemak dan masin,kuih ini juga sangat sedap apabila di makan waktu ia sedang panas-panas.Ia seakan-akan kuih koci ataupun kuih anak dara sebilik,tetapi yang membezakan cuma ia berada di atas daun pisang yang telah di potong bulat dan di letakkan di atas pinggan logam dan di kukus sehingga masak.



Kuih ini juga amat popular di Chenor,kuih ini amat ringkas untuk membuatnya.Kuih ini di buat menggunakan tepung pulutdan gula merah,ia seakan-akan membuat dodol ,tetapi yang membezakan ialah cara memasaknya,ia di masak menggunakan kukus dan tidaklah dikacau seperti dodol.Apabila masak,ia akan menjadi liat seperti dodol,rasanya juga sedap.Dan di atas kuih ini akan di letakkan tahi minyak yang menambahkan lagi selera bagi pengemar kuih tradisi.
Kuih ini tidak akan dapat di dalam Bandar atau kampung lain,tetapi mungkin juga ada tetapi tidak dapat setanding rasanya kuih pepena yang di buat oleh orang kampung jati Chenor Seberang,terutama penduduk kg pantai.Kuih yang beralaskan daun pisang,yang telah di potong bulat, kuih yang berbentuk seperti bintang yang di buat menggunakan tepung pulut,dan kuahnya pula manis dan menggunakan air perahan daun pandan,dan selepas itu di kukus sehingga masak.Apabila masak ia akan berwarna hijau dan manis,kuih ini memang sedap di makan pada petang hari..
nak resepi kuih pepena klip SINI

Resepi Kueh Badak Kubang Klip SINI

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved