ads

Ahad, 24 November 2013

06 di gebeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di gebeng - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di gebeng</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Nov 2013 07:29 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di gebeng</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2013 07:03 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di gebeng</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 07:22 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di gebeng</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Nov 2013 06:12 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

This Is <b>Gebeng</b> | SimfoniKasih.net

Posted: 30 Oct 2013 06:13 AM PDT

Sewaktu ke Cherating, saya sempat lalu di kawasan Gebeng. Sebab keluar dari highway ikut Jabor. Jadi kena lalu kawasan ni untuk ke hotel.

Kami sangat terkejut dengan keadaan di sini. Mr.R cakap macam baru lepas perang.

Saya pula, walaupun duduk dalam kereta yang bertutup, seboleh-bolehnya cuba tahan nafas sebab takut udara yang memang nampak sangat tak bersih. Tak pernah lagi saya jumpa kawasan perindustrian macam ni.

Ini antara gambar yang sempat saya ambil sewaktu nak ke turtle sanctuary.

IMG_2969

IMG_2972

IMG_2979

IMG_2982

IMG_2984

IMG_2986

Dari Wikipedia:

Gebeng is a small town and main industrial area in Pahang state in Malaysia. The town is located near Kuantan Port. The phase 1 of the East Coast Expressway leads to Gebeng.

Currently there are two main phases of industrial area developed since the 70′s. Phase one is near the main trunk road Kuantan-Gebeng by-pass and consisting of small and medium scale industries such as wood processing industries, metal works factories and concrete ducting company. Phase two was developed in the early 90′s and the majority of industries here are petrochemical companies such as Petronas MTBE-Polypropylene, BP Chemicals, WR Grace, EASTMAN, Kaneka and Cryovac. The third phase currently occupied by Polyplastics Asia Pacific, BASF-Petronas, Petronas CUF, Petronas Centralized Emergency Facilities and PDH Plant.

There are also industrial activities at the Kuantan Port Industrial Area where FPG Oleochemicals (FELDA Procter & Gamble), FELDA palm oil mill, Air Products, Kuantan Flour Mills and several other companies are situated here.

Untuk pengetahuan, projek Lynas yang kontroversi juga berada di sini.

Tags: , ,

... in deep tots: SPAD : KEJADIAN <b>GEBENG</b> SEPERTI SATU <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2013 11:09 AM PDT

SPAD telah diberi amanah untuk menjalankan pengawalseliaan dan penguatkuasaan undang-undang dan sentiasa menjalankan tanggungjawab tersebut mengikut prosidur dan tatacara yang telah ditetapkan, begitulah yang ditegaskan Tan Sri Syed Hamid, Pengerusi SPAD.

Kejadian yang berlaku di Gebeng baru-baru ini di mana 3 buah kenderaan SPAD dikepong 30 lori oleh pemilik dan pemandu lori dengan alasan tidak puas hati SPAD tidak mengguna kenderaan tanpa logo ketika melakukan operasi adalah tidak berasas sama sekali. Ditambah lagi kenderaan SPAD yang rasmi dijadikan tebusan kepongan mereka.


Gambar di atas dengan jelas menunjukkan ketiga-tiga kenderaan yang dikepong telah terpampang logo SPAD. - SinarHarian

Jika dipertikai kenderaan yang diguna SPAD tidak mempunyai logo ketika operasi, maka ini dengan jelas menunjukkan pemilik dan pemandu lori ini telah merancang operasi mereka pula kerana dengan pantas 30 lori dan 100 pemandu lori dapat dikumpulkan.

Yang lebih mencurigakan, dengan pantas juga wakil rakyat PKR Teruntum, Sim Chon Siang ditemui di lokasi kejadian dan mempertahan kesalahan pemilik dan pemandu lori tersebut dan bertindak sebagai jurucakap mereka.

Bukankah ia seperti satu perancangan yang rapi?

Kepada pemilik dan pemandu lori, perlu diingat bahawa tindakan mengepung pegawai dan kenderaan SPAD boleh diklasifikasikan sebagai kesalahan menghalang penjawat awam menjalankan tugas. Mereka yang terlibat boleh didakwa mengikut Seksyen 234 (b) di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2012 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda maksimum RM200,000.00 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Rekod SPAD menunjukan sebanyak 83 kes kesalahan lebih muatan lori telah dicatatkan daripada tahun 2012 sehingga Julai 2013 di negeri Pahang. 

SPAD memandang berat isu lebihan muatan membabitkan lori kerana ianya amat berisiko tinggi dan membahayakan
pengguna jalan raya yang lain. 

Merujuk kepada ketidakpuasan hati pemandu-pemandu tersebut tentang isu berat dan muatan (BDM) dan isu paras lori, Tan Sri Syed Hamid berkata, "Setiap undang-undang yang dikuatkuasakan di Malaysia telah terlebih dahulu dikaji dengan mengambil kira faktor-faktor keselamatan dan alam sekitar. Pemandu-pemandu lori disarankan untuk menghormati undang-undang yang telah ditetapkan.

Isu ini tidak perlu ada campurtangan politik yang hanya bertujuan untuk mengguntungkan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab. Mereka yang mempunyai masalah atau kemusykilan disarankan untuk datang berbincang dengan pegawai SPAD di pejabat-pejabat Suruhanjaya yang sedia ada.

This Is <b>Gebeng</b> | SimfoniKasih.net

Posted: 30 Oct 2013 06:13 AM PDT

Sewaktu ke Cherating, saya sempat lalu di kawasan Gebeng. Sebab keluar dari highway ikut Jabor. Jadi kena lalu kawasan ni untuk ke hotel.

Kami sangat terkejut dengan keadaan di sini. Mr.R cakap macam baru lepas perang.

Saya pula, walaupun duduk dalam kereta yang bertutup, seboleh-bolehnya cuba tahan nafas sebab takut udara yang memang nampak sangat tak bersih. Tak pernah lagi saya jumpa kawasan perindustrian macam ni.

Ini antara gambar yang sempat saya ambil sewaktu nak ke turtle sanctuary.

IMG_2969

IMG_2972

IMG_2979

IMG_2982

IMG_2984

IMG_2986

Dari Wikipedia:

Gebeng is a small town and main industrial area in Pahang state in Malaysia. The town is located near Kuantan Port. The phase 1 of the East Coast Expressway leads to Gebeng.

Currently there are two main phases of industrial area developed since the 70′s. Phase one is near the main trunk road Kuantan-Gebeng by-pass and consisting of small and medium scale industries such as wood processing industries, metal works factories and concrete ducting company. Phase two was developed in the early 90′s and the majority of industries here are petrochemical companies such as Petronas MTBE-Polypropylene, BP Chemicals, WR Grace, EASTMAN, Kaneka and Cryovac. The third phase currently occupied by Polyplastics Asia Pacific, BASF-Petronas, Petronas CUF, Petronas Centralized Emergency Facilities and PDH Plant.

There are also industrial activities at the Kuantan Port Industrial Area where FPG Oleochemicals (FELDA Procter & Gamble), FELDA palm oil mill, Air Products, Kuantan Flour Mills and several other companies are situated here.

Untuk pengetahuan, projek Lynas yang kontroversi juga berada di sini.

Tags: , ,

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


Peace...: 1 Syawal 1434H @<b>Lanchang</b>

Posted: 20 Aug 2013 08:15 PM PDT

Hari ni dah 14 Syawal, baru terhegehhegeh nak cite pasal 1 Syawal. Memang terbaeklah ninironna oi. acaner.. mood nak storimori pasal raya masih lagi bercuti sakan. mihmihmih. ok.. dah.. mari ninironna taipkan ceritaceriti kami di 1 Syawal.

seperti tahuntahun sebelumnya, raya pertama dan kedua kami akan beraya di Lanchang dulu. yippieee.... bolehlah makan kuah kacang n rendang bonda. malam raya, kanakkanak ribena xnak tido awal pulak dah. xabeh main lagi. aiseh.. camne nih? ibuayah nak g dating ke Temerloh nih. baeklah... gunakan kuasa veto seorang ibu.. 'kanakkanak..sila tido sekarang supaya besok pagi boleh bangun awal untuk pakai baju baru. tidooooo... '. 10 minit...20 minit... 30 minit.. xtidotido lagi.. baeklah... xnak tido sudah. ibuayah kuar dululah.. tata... hahahahahaha... gitulah cite di malam raya. xtaulah diaorang tido kul bape.


di pagi 1 Syawal yang indah, mudahnya kejut kanakanakribena nih.. garagara nak pakai baju baru, nak berhari raya dan nak duit raya. sementara yang lelaki ke masjid, kami tinggal di rumah. 4 Aiman, ayah dah siap uruskan sebelum ke masjid. ibu hanya perlukan siapkan 2 aiman yang kecik.' ibu.. nak mektup... ' 'anakanak.. sila cari oter kamu...' 'oterrrr... nak mektup...' zasss.. oter pun mektupkan memasing. pastu muncung panjang sejengkal.. hahahahahah...


semua dah cantik, dah comel, dah wangi.. mari posing gedik dulu... lambat pulak herohero nih balik dari masjid.. mektup dah nak cair nih...


inilah dia kanakanak yang bikin panas di rumah moyang. mood ayra adalah terbaik. pantang ajak bergambar, terus senyum lebor.


posing gedik bersama keluarga pulak. moyang sila amik tempat dulu. cicitcicit pun sama. yang separuh muda separuh remaja, amik tempat cepattt... arahan dari ketua.


aiyakkk.. setiap tahun yea.. setiap tahun.. afifflah yang paling payah nak ajak berposing. memang kena amik hati dia dulu. suh duk bawah xnak. nak duduk sebelah nenek. ok.. baiklah.. tuh nenek tengah bagi tazkirah pendek la tu. tengok..semua orang pandang dia. hahahahahahaha


dengan menggunakan khidmat jurugambar import, maka dapatlah kami berposing sekeluarga. like banyak x. gambar sopan semuanya


next.. free style semua.... me like jugak. free style arissa adalah pejam mata.  mamat baju pink pekat kat bawah tu.. control macho.. hamboi taufiq...


last but not least, inilah gambar keluarga kecil ninironna. SELAMAT HARI RAYA.... 
tengah duk posing gedix, sekali tetamu sampai. tunggu jap yea tetamu. pastu rumah pun terus jadi riuhrendahhuruhara.. hahahaha.... setel 2 keluarga datang, masa untuk kami g beraya pulak. dalam duk sibuk bersiap, sekali ada budakbudak datang pulak. adoi.. xrajin nak melayan.. terus hulur duit raya jer. hahahahah... tengahari tu, kami serbu dua rumah jer. pastu balik..rehat dan zzzzzz... pas asar.. kita sambung beraya ke dua rumah lagi... bawak moyang g beraya. seronok semuanya...

06 di kampung awah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


Ziarah Da&#39;<b>awah</b> Ke Ulu Kota Siri 9 : Beraya <b>Di Kampung</b> Nur Azhar <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 04:21 PM PDT

Laporan Ziarah Kampung Nur Azhar, Ulu Kota, Pakan,
Sarikei, Sarawak 16-18 September 2011
oleh Amir Zulhaqeem Zakaria

Pada tanggal 16 September 2011, Yayasan Amal Malaysia cawangan Sarawak (AMAL) telah mengadakan sesi ziarah ke Kampung Nur Azhar di Ulu Kota, Pakan, Sarikei. Ekspidisi Ziarah kali ini di ketuai oleh Timbalan Pengerusi AMAL Sarawak Sdr Mohd Ali Murad. PAra ahli ekspidisi yang lain adalah Sdr Jaini (Jaini Water & Gas), Sdr Tajul Anuar (Uni Curtin), Sdr Amir Zulhaqeem (Uni Curtin) dan Sdr Awangku Iskandar (AMAL Bintulu). Penduduk-penduduk kampung itu merupakan saudara-saudara baru berbangsa Iban yang baru sahaja memeluk Islam.

Objektif ziarah tersebut adalah untuk melihat perkembangan mereka di sana di samping berkongsi ilmu-ilmu asas Fardhu Ain. Mereka juga turut diraikan dengan Majlis Jamuan Aidilfitri. Masyarakat Iban dari Rumah Bandok yang berhampiran juga dijemput sama untuk memeriahkan lagi majlis tersebut.

Perjalanan bermula pada malam 15/9 lagi dengan dua buah kenderaan bertolak memulakan misi dari Masjid Piasau di Miri sesudah selesai menunaikan solat fardhu Isya'. Setibanya di Sarikei pada Subuh berikutnya, kami disertai Ustaz Fadzli beserta anaknya yang mewakili HIKMAH. Setelah selesai membeli barang-barang keperluan di Bandar Sarikei, ekspedisi ke Ulu Kota diteruskan dan kami tiba di destinasi pada jam 12.30 tengah hari.


Kedatangan kami disambut dengan mesra oleh Ketua Kaum En Azhar dan penduduk-penduduk Kampung Nur Azhar. Setelah menunaikan solat Zohor, kami pun menjamu selera bersama-sama dengan mereka. Pada sebelah petangnya pula, kami telah menziarahi sebuah keluarga Iban di Rumah Panjang Bandok yang baru sahaja kematian salah seorang ahli keluarganya mereka. Kami diberi layanan yang baik oleh penghuni rumah panajng tersebut walaupun berbeza agama dan kepercayaan. Mudah-mudahan akhlak yang ditunjukkan umat Islam akan menarik lebih ramai lagi daripada kalangan mereka untuk memeluk agama yang suci ini.

Pada hari kedua, kami telah membahagikan tugas sesama kami untuk melaksanakan beberapa perkara. Ada yang ditugaskan untuk bersiap di dapur bersama orang kampung untuk Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri selepas Zohor. Satu kumpulan lagi pula telah pergi menjalankan kajian di kawasan sekitar untuk mencari sumber air bagi kegunaan harian penduduk kampung tersebut. Sekumpulan lagi diketuai Ustaz Fadzli telah mengadakan Kelas Asas Fardhu Ain bagi penduduk kampung. Antara aspek ilmu yang ditekankan ialah cara solat, cara berwudhu', bertayamum dan bacaan Al-Fatihah. Pada hari itu juga, sahabat-sahabat seperjuangan yaitu Sdr Nuzul, Sdr Ali Aziz dan Sdr Abd Rahman dari Yayasan Amal Unit Kuching juga turut tiba untuk menghulurkan bantuan.

Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri pada tengah hari itu berjalan dengan lancar. Ramai masyarakat Iban sekitar bukan Islam yang hadir sehingga malam. Majlis dimulakan dengan sedikit pengisian daripada Ustaz Fadzli untuk menyampaikan kepada para tetamu tentang keindahan dan kemurnian Islam serta erti kemenangan di Aidilfitri. Tazkirah yang disampaikan dalam bahasa Iban itu mudah-mudahan mampu menyentuh hati penduduk sekitar dengan izin Allah.

Pada sebelah petangnya juga kami berkesempatan untuk menikmati keindahan alam Ulu Kota dan juga tidak melepaskan peluang untuk mandi-manda di Sg Bundak yang terletak berhampiran. Airnya sejuk tetapi sedikit keruh disebabkan aktiviti pembalakan yang sedang dijalankan di hulu sungai. Diharapkan sungai ini tidak bertambah teruk dan tercemar kerana sungai inilah sumber air terpenting bagi Rumah Panjang Bandok dan kawasan sekitarnya.

Pada waktu malam, telah diadakan pemeriksaan kesihatan dan pemberian ubat menggunakan kaedah Homeopathy kepada para penduduk kampung. Ramai yang berbaris untuk urusan tersebut. Pemeriksaan tersebut dijalankan oleh Ustaz (Dr) Nuzul dari Yayasan Amal Unit Kuching. Dr Nuzul yang fasih berbahasa Iban sangat disenangi oleh para pesakitnya.

Pada hari terakhir, kami bercadang untuk bertolak dari Ulu Kota pada jam 8 pagi. Namun hujan yang turun menyebabkan kawasan tanah merah berbukit tidak dapat dilepasi kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki. Mungkin kalau kenderaan kami menggunakan tayar jenis 'offroad' tentu dapat memanjat bukit yang tinggi itu. Walaugbagaimanapun, Alhamdulillah dengan izinNya, cuaca kembali baik kemudiannya pada pukul 10.30 pagi. Kami pulang pada jam 1.30 petang setelah menunaikan Solat Zohor. Sedikit majlis penutup dan pemberian sumbangan kepada penduduk kampung juga turut diadakan sebelum kami berangkat pulang.

Secara keseluruhannya, hadaf dan objektif ziarah kali ini tercapai dalam memberikan sumbangan kepada saudara-saudara Islam kita yang baru dan diharapkan akan lebih ramai masyarakat Iban tertarik dengan keindahan Islam. Pelbagai pengalaman berharga telah kami perolehi dan mudah-mudahan ziarah seperti ini akan dapat diteruskan dari masa ke semasa dalam menyebarkan agama Islam kepada seluruh pelusuk masyarakat.

ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!!

06 di mentakab - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di mentakab - Google Blog Search


Sebalik Tirai: Usikkan Pocong <b>di</b> Jalan Batu 3 <b>Mentakab</b> <b>...</b>

Posted: 10 Nov 2013 06:17 AM PST

Apabila ada anak2 ataupun rakan2 melalui jln batu 3 antara temerloh menghala ke jerantut berhampiran estat kuala krau haruslah berhati2 kerana ramai yg sudah terkena usikkan hantu kucung/pocong di situ..citer ni kalu yusri kru tau ni memang die nk buat filem ni mcm filem karak tu.

Ini adalah cerita sebenar seperti yg diceritakan oleh orang tua-tua di sini. citenye begini...kire jd urban legend jgk bg org area sini..pernah skali tu seorg lelaki membawa motosikal dan enjin mati dtengah jln dan terasa berat moto die tu kerana pocong menumpang kt blakang..ada juga yg terasa berat bumbung kereta kerana pocong duk btenggek atas bumbung..klu korang bwk kete n semua kete yg mlintasi keta korang tu bunyikan hon jaga2, ini kerana  ada pocong duk ats bumbung tu...
Dan lagi satu biasanya org yg dganggu pocong tu akan diselamatkan oleh seekor burung yg sbesar garuda...burung tu akan menyambar hantu tu dan mnghempaskannya keaatas tanah smpai pecah kain kafan pocong tu tersembur ulat dan nanahnya...ni kerana burung tu dikatakan jin islam kepada abg kepada si adik yg menjadi pocong itu.....ia ditugaskan utk mnyelamatkan org2 yg dganggu pocong tersebut
Asal usul kisahnya bermula disini.....
Pada tahun 1900an , sebelum zaman perang dunia pertama lagi, ada 2 org adik beradik dimana si abgnya seorg yg baik dan si adiknya seorg yg suka cemburu dan pemarah..apabila si abgnya dpt memiliki seorg gadis yg cntik yg dgilai ramai, si adiknya mula cemburu dan mula menuntut ilmu salah seperti ilmu hitam..aku xbrapa ingt lgi kisahnya sbb ada byk lgi peristiwa yg mmbuatkan adik bradik ni clash antara satu sama lain..lantas mereka pn membuat perhitungan di gua gunung senyum, si adik tewas walaupun sudah memiliki ilmu hitam....
Si adiknya terus mnuntut ilmu hitam dan bertekad akn mncari jln utk mmbunuh abgnya dan keturunannya...si abgnya pula terus bertapa di gunung senyum dan selepas beberapa ketika bertemu kembali mmbuat perhitungan..kerana kebenaran sememangnya mengatasi kejahatan adiknya tewas setelah beberapa jurus...dengan bantuan shabat abgnya iaitu jin islam yg mnjelma kpd burung garuda...adiknya dihempaskan oleh burung trsebut ke atas batu besar lalu pecah badannya...
Namun dengan menggunakan ilmu hitam anehnya, si adik yg telah mati bangkit semula kemudian berkata akan mmbalas dendam kepada keturunan abg dan org2 yg lainnya...adiknya terus berlalu pergi dengan dendam yg mmbara manakala si abg pula terus bertapa di gua gunung senyum...ada sesetengah org kata si abgnya ni masih lagi bertapa di gunung senyum ni smpai sekarang...
Dan hantu yg berkucung/pocong tu adalah jelmaan adiknnya yg suka mengganggu org ramai tatkala malam...dan jika bernasib baik, org yg diganggu tue akan diselamatkan oleh burung garuda iaitu jin sahabat abgnya.......
Wah pnjng jgk citer aku ni, sbnrnye crita nye pnjang lgi aku pndekkan sikit...dan ada byk versi ,lain org lain cara penceritaannya tapi mmbawa kepada cerita asal yg hampir 90% sama...sbnrnye ade byk lagi cite seram pngalaman org yg dikacau pocong tu.kang xtdo mlm lak korang hahahah...wah, ade x yusry kru bce post ni???nak buat filem tak cite ni hahahahah contact me, hakcipta terpelihara okay.....            

NAMUN HARUS BERINGAT, APABILA MELALUI JALAN BATU 3, ANTARA TEMERLOH KE JERANTUT...........

06 di bukit tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit tinggi - Google Blog Search


KomenSen: APA YANG SAYA MAKAN <b>DI BUKIT TINGGI</b> DAN <b>...</b>

Posted: 22 Nov 2013 02:56 PM PST

Alhamdulillah percutian kami di Bukit Tinggi dan Padang selama 4H3M, sangat mewah dengan makanan dan minuman. Dan masakan Padang atau Minangnya sungguh kena dengan selera saya. Semuanya sedap, tiada yang tidak sedap melainkan semuanya sedap belaka.

Berikut adalah beberapa keping gambar makanan dan minuman yang sempat saya ambil beserta sedikit ulasannya.


Gambar 1: Minum pagi di rumah makan (restoran) Lamun Ombak. Saya  minta jus avocado (pokat) dengan mee goreng. Saya tak rekomen mee gorengnya tapi jus avocadonya terbaik.

Gambar 2: Makan tengahari di rumah makan Pak Datuk dalam perjalanan dari Padang ke Bukit Tinggi. Mak datuk sodap ea !
Gambar 3: Makan malam di rumah makan Gon Raya, Bukit Tinggi. Banyak lauk yang tak habis walaupun kita telah sedaya upaya mencuba menghabiskannya.

Gambar 4: Kuih lempeng (bika) pisang dan kelapa yang di bakar menggunakan pembakar seperti gambar 5 di bawah.


Gambar 5: Gambar dapur untuk memasak bika.

Gambar 6: Makan malam pada malam ke dua di Rumah Makan Sederhana.

Gambar 7: Makan tengahari di Rumah Makan Pondok Flora yang terapung di tengah sawah. Lebihan makanan kita dibuang ke dalam kolam dan disambut oleh ikan yang dipelihara di dalam kolam tersebut.


Gambar 8: Pertama kali saya merasa makan tapai ubi yang di goreng. Dengarnya kat Malaysia pun ada jual tapi saya belum pernah berjumpa lagi.


Gambar 9: Pais ikan. Mungkin beribu-ribu anak ikan menjadi korban dalam bungkusan sebesar ini. Rasanya cukup enak, dan saya makan 3 bungkus di samping kuih-kuih yang lain.


Gambar 10: Minuman dari daun kopi dan kayu manis disediakan secara percuma. Minumlah setakat mana yang mahu.

Gambar 11: Menjadi duta produk lantikan sendiri  kerepek jering.

Gambar 12: Makan malam di Rumah Makan Palanta Minang di tepi laut di Padang. Ikan bakarnya yang panas-panas enak dimakan begitu saja. Tidak jauh dari situ terdapat deretan 'tenda ceper'. Kalau nak tahu apa itu 'tenda ceper' silalah Google kerana ada cerita yang menarik mengenainya.
 

 Gambar 13: Gulai tunjang ini ada dalam menu setiap hidangan kami sebagai permintaan khas, kecuali pada hari pertama.



Pastinya saya akan miss (tokinyam kata Orang N9) dengan jus pokat, ikan pais dan juga gulai tunjangnya. Baru balik seminggu pun, saya dah merancang-rancang hendak pergi lagi ke sana.

Berikut adalah gambar-gambar saya di hadapan Rumah Makan yang saya sebutkan sebelum ini.







 * Rumah makan = restoran.

06 di chini - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chini - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Nov 2013 01:55 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Oct 2013 01:42 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 01:34 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2013 01:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2013 01:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2013 01:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 01:09 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Misteri Piramid <b>di</b> Tasik <b>Chini</b>, Pahang - Selamat Tinggal

Posted: 22 Apr 2013 09:34 PM PDT


MISTERI PIRAMID DI TASIK CHINI, PAHANG
Menurut laporan News Straits Time pada 10 Disember 2007 telah melaporkan bahawa terdapat piramid berdekatan Tasik Chini di Pahang. Piramid tersebut yang kini menjadi sebuah bukit yang dipenuhi hutan belantara berkemungkinan dibina pada kurun ke-12 oleh empayar Khmer kuno yang memerintah dari tahun 802M hingga 1432M dan berkemungkinan piramid ini merupakan peninggalan terakhir sebuah bandaraya kuno empayar Khmer kuno yang tenggelam di bawah aras laut sewaktu kurun ke-15. Kini kawasan di sekitar bukit tersebut telah diterangkan untuk memberi ruang kepada aktiviti pertanian di sekitar. Beberapa serpihan mangkuk porselin telah ditemui di sekitar bukit tersebut dan menguatkan lagi bukti bahawa kawasan tersebut suatu masa dahulu merupakan sebuah kawasan peradaban yang pesat. Ianya berkemungkinan sebuah bandar yang wujud sewaktu kegemilangan empayar Khmer (Kemboja). Menurut catatan sejarah, ibukota empayar Khmer ialah di Siem Reap dan berkemungkinan di Tasik Chini kini merupakan antara kota jajahan takluk empayar tersebut.
Menurut penduduk tempatan iaitu Ahmad Najib, 57 dan isterinya, Pauziyah Abdullah, 49, mereka pernah menaiki kenderaan mereka melalui kawasan sekitar bukit tersebut dan mereka menemui beberapa kawasan tanah jerlus seakan-akan terdapat ruangan kosong di bawah tanah sehingga menyebabkan tanah di kawasan tersebut jerlus.
Pada 1998, Professor Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman yang merupakan salah seorang dari penyelidik di UKM telah menjalankan ekspedisi kajian di sekitar Tasik Chini tersebut. Namun setelah ekspedisi selama 2 minggu diadakan, mereka terpaksa memberhentikan ekspedisi kerana kekurangan peruntukan kewangan. Namun apa yang menarik mereka memberitahu mereka sempat menggali di sekitar pinggir Tasik Chini dan mereka menemui sebuah bongkah batu besar yang tertimbus separuh di dalam tasik dan separuh di daratan. Menurut beliau, berkemungkinan piramid tersebut kini berada separuh di bawah tanah dan di dalam Tasik Chini.
 Sebuah bukit di sekitar kawasan Tasik Chini, Pahang


Sebuah lagi struktur bukit yang tirus di hujungnya seakan-akan sebuah piramid dengan struktur yang sedikit pelik berhadapan dengan Saufiville Resort, Janda Baik, Pahang.
Gunung Balokong Indonesia

Gaya Peneroka: GAMBAR ANWAR <b>DI</b> FELDA <b>CHINI</b> 1

Posted: 25 Apr 2013 10:30 AM PDT

 Ribuan yang hadir dalam ceramah Anwar di Felda Chini 1 malam ini... Sepatutnya malam ini Debat antara Anwar dengan Najib tetapi Najib gagal untuk hadir  menyebabkan Anwar menukar tajuk kepada ceramah sahaja...sedia maklum Felda gugusan Chini kebelakangan ini di cop sebagai kubu kuat najib tetapi dengan hadiran yang malam  ini BN kena berfikir dua kali untuk mengatakan ini kubu umno...
 Kehadiran malam ini bukan hanya dihadiri oleh penyokong PR sahaja sebaliknya ramah orang-orang umno hadir sama ..Semoga kebenaran akan membuka hati mereka kepada jalan yang Allah sukai...
 Tidak ada provokasi berlaku pada malam ini yang pada mulanya kita jangka ada sekatan atau kekecohan dari pehak lawan....Segalanya berjalan dengan lancar sekali.

PAS DUN <b>CHINI</b>: ANWAR <b>DI</b> FELDA <b>CHINI</b> 1

Posted: 25 Apr 2013 10:33 AM PDT

 Ribuan yang hadir dalam ceramah Anwar di Felda Chini 1 malam ini... Sepatutnya malam ini Debat antara Anwar dengan Najib tetapi Najib gagal untuk hadir  menyebabkan Anwar menukar tajuk kepada ceramah sahaja...sedia maklum Felda gugusan Chini kebelakangan ini di cop sebagai kubu kuat najib tetapi dengan hadiran yang malam  ini BN kena berfikir dua kali untuk mengatakan ini kubu umno...
 Kehadiran malam ini bukan hanya dihadiri oleh penyokong PR sahaja sebaliknya ramah orang-orang umno hadir sama ..Semoga kebenaran akan membuka hati mereka kepada jalan yang Allah sukai...
 Tidak ada provokasi berlaku pada malam ini yang pada mulanya kita jangka ada sekatan atau kekecohan dari pehak lawan....Segalanya berjalan dengan lancar sekali.

field work <b>di</b> tasik <b>chini</b>, sains pembangunan UKM - selamat datang <b>...</b>

Posted: 22 Aug 2013 12:45 AM PDT

ini merupakan kenangan bersama rakan-rakan sains pembangunan sesi 2006/2007, time field work di tasik chini.. sangat best..dapat menaiki bot ke pulau-pulau orang asli di tasik chini disamping dapat lihat sendiri pokok teratai tasik chini ,
 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved