ads

Isnin, 25 November 2013

06 di bukit ibam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di bukit ibam - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Nov 2013 07:27 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2013 07:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2013 07:22 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2013 07:02 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di bukit ibam</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 07:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program I Want Sihat Peringkat <b>Bukit Ibam</b> 2013

Posted: 27 Sep 2013 11:45 PM PDT

Salam Sejahtera..
Salam 1 Malaysia..
Salam Malaysia Sihat...
Bertempat di Padang Awam Bukit Ibam telah dilangsungkan " Program I Want Sihat" anjuran Pejabat Kesihatan Daerah Rompin/Panel Penasihat Klinik Bukit Ibam bersama JKKK Bukit Ibam pada tarikh 28 september 2013( Sabtu ) yang telah dirasmikan oleh  ADUN Bukit Ibam, Yang Berhormat Dato' Wan  Kadri bin Wan Mahussin.,DIMP.
Di mana pada jam 8.00 pagi acara dimulakan dengan Regangan Otot seterusnya YB ADUN bersama peserta  telah memulakan perjalanan 10,000 langkah mengelilingi kawasan penempatan Bukit Ibam.
Kem kesihatan I Want Sihat merupakan satu program mensasarkan kepada komuniti dengan matlamat menyampaikan mesej serta kemahiran berkaitan cara hidup sihat,salah serta kesan jangka panjang  kem ini dapat membantu menurunkan prevelan penyakit-penyakit tidak berjangkit seperti hipertensi,diabetes,strok dan lain-lain,

Dalam rogram ini juga diadakan pemeriksaan percuma kepada pengunjung yang datang,pemeriksaan BMI,Gula dalam Badan serta Bacaan Tekanan Darah.
Pihak JKKK Bukit Ibam amat berterimakasih atas kesudian YB ADUN  Bukit Ibam untuk meluangkan masa adalam aktiviti yang telah dianjurkan ini.
Kami juga amat berterimakasih kepada pihak Pejabat Kesihatan Daerah Rompin yang telah menganjurkan program ini di Bukit Ibam.
Terimakasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak dalam menjayakan misi ini...terimakasih daun keladi.

06 di lanchang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lanchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2013 07:48 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 07:34 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2013 07:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

seram kot!!!!: Kisah benar gigitan langsuir - <b>di lanchang</b> temerloh

Posted: 23 Mar 2013 05:21 AM PDT





Seperti biasa admin akan terima log call untuk sesuatu kawasan, petang ni admin ada installation di Bera, Pahang, tepat jam 11pagi admin gerak ke bera, Pahang. Memandangkan admin tinggal di raub, admin jarang lalu di kawasan lanchang – temerloh – bera.

Kerana jalan tidak berapa elok. Seingat admin hanya 2 kali sahaja ikut lanchang ke temerloh. Sampai di bera 1.30 petang. Ehm tempat yang baru di buka, kerana sebelum beroperasi sesuatu bangunan, admin orang pertama kena ada di sana. Untuk installation router network. Setibanya di sana pakcik tu hanya bagi kunci dan dia mengatakan selepas siap call pakcik,ehmm.

Kerana dia ada tugas lain di tempat lama. Agak menyeramkan kerana tiada seorang pun yang ada disitu kecuali admin.admin perlu selesai segera kerana risau balik keadaan gelap dengan bangunan yang baru dan tiada penghuni. Dengan bangunan yang agak besar..setelah selesai tepat jam 6.30 petang, admin pun bergegas pulang. Setiba di temerloh jam 7.30 petang admin singgah solat di masjid temerloh.

Hari semakin lewat malam perut pun semakin lapar, bergegas hendak pulang. mungkin hari dah semakin malam admin membuat keputusan untuk balik ke raub melalui highway temerloh – bentong – raub. selepas ambil tiket di plaza toll temerloh admin terhidu sesuatu yang sangat wangi, admin cuba tutup tingkap kereta man tahu mungkin akan hilang tapi wangian sangat kuat hingga sampai ke otak, untuk menyedapkan hati admin mungkin ini wangian bunga di waktu malam. Ada sesetengah bunga mengeluarkan wangian di waktu malam.

Admin teruskan perjalanan dalam 1 kilometer akan tiba di exit lancahang, tiba2 hati admin berbelah bagi samaada terus mengikut perjalanan ke exit bentong atau exit lanchang. Sehingga admin hampir langgar border exit lanchang. Jantung berdegup kencang apabila memasuki exit lanchang. Ada sesuatu suara yang menyuruh admin ikut lanchang untuk tiba ke raub. Jantung semakin dup dap selepas membuat pembayaran di plaza tol lanchang. Dengan jam tepat pukul 8.45 malam hujan turun renyai2.

Dalam hati admin mengatakan waktu awal lagi baru pukul 9.malam..takde hal punye.

Admin rasa hairan kenapa tiada satu pengguna jalan raya di lanchang. Pelikk..hujan masih renyai2 lagi ni. Takkan dah tido kot Penduduk kawasan bukit damar ni. Perjalanan yang agak kelam kerana tiada lampu jalan, kiri kanan pokok2 hutan Bermainla benda2 menyeramkan di kepala admin, ahh.. persetankan semua itu.. Tiba2 sampai di suatu kawasan gelap kereta admin jadi berat, takkan kot. Admin tengok gear, ishh gear di tangan kiri. Gear 3 ni takkan berat kot.

Admin tukar gear 2 kereta semakin berat. Macam nak pecah gear box. Admin buat macam biasa, hendak call ayah tapi line takdo pulok. Admin tengok cermin pandang belakang ehh macam ada seseorang duduk di kerusi belakang sebelah kanan admin, siapa pulok ni, mengucap panjang….dengan rambut mengurai hanya memandang ke bawah. Admin cuba buka lampu di dalam kereta tu hilang, tutup lampu benda tu ada balik, admin tolak cermin pandang belakang keatas keran takut nak pandang.. admin buka cd ayat2 al-quran, ayat2 ruqayah yang ayah admin berikan.

Kerana dia tahu anaknya selalu outstation..hampeh rosak pulok cdnya, mungkin terdedah matahari panas kot. Admin pasang cd kumpulan wings, admin putarkan lagu sejati. Admin hairan sejak bila ada suara perempuan bernyanyi bersama awie. Admin ulangkan sekali lagi, memang sah suara perempuan bernyanyi bersama awie. Astaghfirullahaladzim..

Memang sah aku dah kene. Mengikut pengalaman admin yang selalu outstation benda setan ni selalu kacau admin hanya main kat luar je. Contoh macam bayi merangkak di maran, perut terburai di karak (sama macam cerita KRU Karak tu), lembaga hitam di karak.(admin hampir kemalangan).

Tiba2 admin terasa sakit di bahagian leher. Aduss bisa rasanya, penat agaknya..admin pandang ke depan dan cermin sisi masih tiada kereta, tiba ada satu kereta iswara ikut belakang admin dengan main2 lampu tinggi. Apa agaknya iswara ni nak..admin betulkan balik cermin pandang belakang dan tengok tiada lagi benda rambut mengurai tu. Tapi yang menghairankan kenapa kereta iswara tu masih main lampu tinggi dengan admin.

Pelikkk…admin rasa macam langsuir tu berada di atas bumbung kereta ni..biar jela..admin teruskan perjalanan.. setibanya di rumah raub. Admin kelam kabut masuk ke rumah, admin mandi, solat makan dan tidur.

Tido dengan lena tiada mimpi apa, ehm mungkin penat kot. Besok pagi admin bangun leher rasa panas, kenapa panas ni. Admin lihat di cermin astaghfirullahaladzim ada tiga kesan gigitan gigi di leher admin. Berbentuk gigi, setiap satu gigi berbentuk segitiga.

Admin call ayah admin dia mengatakan bentuk gigi itu macam mana. Admin terangkan kepada ayah..ayah mengatakan memang sah langsuir..tapi jangan risau kerana dia kacau sesiapa sahaja yang lalu di kawasan itu. Ayah admin mengajar cara merasa gigitan langsuir di leher. Dengan mengucap selawat NABI sambil rasa dengan jari. Ada sesuatu benda tajam di leher admin. Ayah mengatakan mungkin gigi langsuir (macam kelakar) admin ambil kapas putih dan keluarkan gigi tersebut dan bakar.

Petang tu admin pulang ke K.L perlu jumpa ayah untuk perubatan lebih lanjut. Setibanya di depan rumah (magrib), bulu roma berlakang tengkuk admin meremang, ahh persetankan semua tu, dah sampai rumah ayah pun. Malam tu admin kena kacau lagi masa nak tido. Ada sesuatu yang geletekkan jari kaki admin.
Ayah pun mengatakan ada kesan kertas terbakar di depan rumah admin tapi yang peliknya diatas tikar. Tetapi tikar tiada kesan terbakar, 2 kali benda ni berlaku,

p/s: kepada sesiapa yang ada pengalaman seram di sekitar pahang sila berkongsi dengan admin ada banyak pengalaman admin berkaitan mahkluk halus ni, maklumla kerja selalu outstation

http://mynewspaperss.blogspot.com/20...langsuir.html#

BLOG PAHANG: 06 <b>di lanchang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Nov 2013 07:21 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Peace...: 1 Syawal 1434H @<b>Lanchang</b>

Posted: 20 Aug 2013 08:15 PM PDT

Hari ni dah 14 Syawal, baru terhegehhegeh nak cite pasal 1 Syawal. Memang terbaeklah ninironna oi. acaner.. mood nak storimori pasal raya masih lagi bercuti sakan. mihmihmih. ok.. dah.. mari ninironna taipkan ceritaceriti kami di 1 Syawal.

seperti tahuntahun sebelumnya, raya pertama dan kedua kami akan beraya di Lanchang dulu. yippieee.... bolehlah makan kuah kacang n rendang bonda. malam raya, kanakkanak ribena xnak tido awal pulak dah. xabeh main lagi. aiseh.. camne nih? ibuayah nak g dating ke Temerloh nih. baeklah... gunakan kuasa veto seorang ibu.. 'kanakkanak..sila tido sekarang supaya besok pagi boleh bangun awal untuk pakai baju baru. tidooooo... '. 10 minit...20 minit... 30 minit.. xtidotido lagi.. baeklah... xnak tido sudah. ibuayah kuar dululah.. tata... hahahahahaha... gitulah cite di malam raya. xtaulah diaorang tido kul bape.


di pagi 1 Syawal yang indah, mudahnya kejut kanakanakribena nih.. garagara nak pakai baju baru, nak berhari raya dan nak duit raya. sementara yang lelaki ke masjid, kami tinggal di rumah. 4 Aiman, ayah dah siap uruskan sebelum ke masjid. ibu hanya perlukan siapkan 2 aiman yang kecik.' ibu.. nak mektup... ' 'anakanak.. sila cari oter kamu...' 'oterrrr... nak mektup...' zasss.. oter pun mektupkan memasing. pastu muncung panjang sejengkal.. hahahahahah...


semua dah cantik, dah comel, dah wangi.. mari posing gedik dulu... lambat pulak herohero nih balik dari masjid.. mektup dah nak cair nih...


inilah dia kanakanak yang bikin panas di rumah moyang. mood ayra adalah terbaik. pantang ajak bergambar, terus senyum lebor.


posing gedik bersama keluarga pulak. moyang sila amik tempat dulu. cicitcicit pun sama. yang separuh muda separuh remaja, amik tempat cepattt... arahan dari ketua.


aiyakkk.. setiap tahun yea.. setiap tahun.. afifflah yang paling payah nak ajak berposing. memang kena amik hati dia dulu. suh duk bawah xnak. nak duduk sebelah nenek. ok.. baiklah.. tuh nenek tengah bagi tazkirah pendek la tu. tengok..semua orang pandang dia. hahahahahahaha


dengan menggunakan khidmat jurugambar import, maka dapatlah kami berposing sekeluarga. like banyak x. gambar sopan semuanya


next.. free style semua.... me like jugak. free style arissa adalah pejam mata.  mamat baju pink pekat kat bawah tu.. control macho.. hamboi taufiq...


last but not least, inilah gambar keluarga kecil ninironna. SELAMAT HARI RAYA.... 
tengah duk posing gedix, sekali tetamu sampai. tunggu jap yea tetamu. pastu rumah pun terus jadi riuhrendahhuruhara.. hahahaha.... setel 2 keluarga datang, masa untuk kami g beraya pulak. dalam duk sibuk bersiap, sekali ada budakbudak datang pulak. adoi.. xrajin nak melayan.. terus hulur duit raya jer. hahahahah... tengahari tu, kami serbu dua rumah jer. pastu balik..rehat dan zzzzzz... pas asar.. kita sambung beraya ke dua rumah lagi... bawak moyang g beraya. seronok semuanya...

06 di kampung awah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kampung awah - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Nov 2013 03:39 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2013 03:27 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2013 03:20 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Nov 2013 03:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kampung awah</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Oct 2013 03:54 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Kampung Awah</b> | Temerloh Homestay <b>di</b> Temerloh Pahang <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2009 04:58 AM PST

Kampung Awah
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Kampung Awah ialah sebuah perkampungan Melayu tradisional terletak di dalam Mukim Bukit Segumpal, Maran , Pahang. Terletak kira-kira 18 kilometer dari Bandar Temerloh, Pahang dan 35 kilometer dari Bandar Maran, Pahang. Ianya dihubungkan dengan Kuala Lumpur dan Kuantan melalui Lebuh Raya Pantai Timur menerusi susur keluar Chenor. Secara umumnya Kampung Awah terbahagi kepada 2 iaitu Kampung Awah Tradisional dan FELDA Kampung Awah yang penduduknya terdiri daripada peneroka.

Menurut cerita orang tua-tua, perkataan 'Awah' berasal daripada perkataan 'terkelewah'. Diceritakan bahawa pada suatu masa dahulu ada sekumpulan orang asli sedang memancing di suatu paya. Mereka telah hampir-hampir berjaya menangkap ikan yang besar namun mata pancing telah 'terkelewah' (bengkok). Dari situlah nama Kampung Awah diperolehi.

Pada 1967, Felda Kg Awah telah dibuka sebagai penempatan FELDA yang kedua dibuka di Negeri Pahang selepas FELDA Lurah Bilut. FELDA Kampung Awah terletak bersebelahan gugusan FELDA Jengka dan pertambahan penduduk di sekitarnya menyaksikan beberapa buah rumah kedai papan telah dibina pada tahuan 1980-an. Kawasan kedai ini dipanggil oleh penduduk setempat sebagai sawmill. Ia bersempena wujudnya sebuah kilang papan di kawasan tersebut. Walau bagaimanapun, pada masa kini, kilang berkenaan telahpun ditutup. Rumah-rumah kedai kayu telah digantikan dengan bangunan rumah kedai konkrit dan kawasan ini dinamakan sebagai Pekan Awah.

Pekan Awah menjadi nadi kepada pembangunan kawasan FELDA sekitarnya dan Kampung Awah. Antara kemudahan yang disediakan ialah Pusat Kesihatan, Institut Latihan Risda/Kolej Risda, Klinik swasta, wakil pos, balai polis dan kedai-kedai runcit. Antara anak watan Kampung Awah yang telah berjaya termasuklah Profesor Dr. Abu Daud Silong. Kampung Awah juga merupakan tempat kelahiran penyanyi tersohor Malaysia iaitu Dato' Siti Nurhaliza binti Tarudin.

Pekan Sehari Kampung Awah diadakan di Pekan Awah setiap hari Rabu mulai jam 3 petang sehingga 10 malam.

jarak Villabaity ke Kg Awah lebih kurang 10 kilometer (10 minit)

BORAK SANTAI: Idul Adha <b>di Kampung Awah</b>.

Posted: 29 Nov 2009 04:19 AM PST

Tahun ini saya berkesempatan menyambut IdulAdha di Kampung Awah, rumah anak saudara saya di sebelah isteri. Saya berkesempatan untuk bersama-sama meraka mengikuti istiadat berkorban dimasjid Kampung Awah. Sungguh merian dan menyeronokkan kerana ini lah pertama kali saya dapat bersama-sama penduduk kampung membuat korban tujuh ekor lembu.

Lebih teruja apabila ada dua ekor lembu jantan yg mengamuk apa bila mendengar dengusan kawan mereka yg kena sembelih sehingga membuat mereka yg berdekatan bertempiaran lari. Kesilapan yg mereka buat hanya kerana tali yg mengikat lembu tadi terlalu panjang membuatkan lembu tadi boleh mengejar mereka yg duduk berdekatan.

Tetapi dengan kepakaran otai-otai disana dapat juga mereka tumbangkan lembu tadi setelah berhempas pulas dan putih tapak kaki berlari dan mengelak dari di tanduk lembu yg dalam kedaan ketakutan itu.

Saya kesempatan juga menolong meletakkan tangan brsama-sama menumbangkan seekor lembu yang bersama anak saudara saya yg bernama Faizal. Walau pun dalam usia muda pertengahan 20an beliau sungguh mahir menumbangkan lembu dan acara penyembelihan di buat oleh saorang imam yg agak muda juga. Saya juga menolong membuat kerja-kerja melapah walaupun selama ini tak pernah membuat kerja-kerja berikut. Mula-mula agak kekok juga tetapi selepas di tunjuk ajar dapat juga teknik yg betul.

Sungguh seronok dan terasa Iduladha tahun ini sungguh bermakna kerana dapat bersama orang-orang kampung yg saya tak berapa kenal membuat kerja-kerja korban. Kemesraan bergaul dgn mereka sungguh mengkagumkan kerana saya tidak dianggap saperti orang asing dalam kelompk mereka walaupun tidak mengenali mereka.

Inilah sifat melayu yg tulin yg masih tebal dikalangan orang-orang kampung di Kampung Awah ini.

BORAK SANTAI: Idul Adha <b>di Kampung Awah</b>.

Posted: 29 Nov 2009 04:19 AM PST

Tahun ini saya berkesempatan menyambut IdulAdha di Kampung Awah, rumah anak saudara saya di sebelah isteri. Saya berkesempatan untuk bersama-sama meraka mengikuti istiadat berkorban dimasjid Kampung Awah. Sungguh merian dan menyeronokkan kerana ini lah pertama kali saya dapat bersama-sama penduduk kampung membuat korban tujuh ekor lembu.

Lebih teruja apabila ada dua ekor lembu jantan yg mengamuk apa bila mendengar dengusan kawan mereka yg kena sembelih sehingga membuat mereka yg berdekatan bertempiaran lari. Kesilapan yg mereka buat hanya kerana tali yg mengikat lembu tadi terlalu panjang membuatkan lembu tadi boleh mengejar mereka yg duduk berdekatan.

Tetapi dengan kepakaran otai-otai disana dapat juga mereka tumbangkan lembu tadi setelah berhempas pulas dan putih tapak kaki berlari dan mengelak dari di tanduk lembu yg dalam kedaan ketakutan itu.

Saya kesempatan juga menolong meletakkan tangan brsama-sama menumbangkan seekor lembu yang bersama anak saudara saya yg bernama Faizal. Walau pun dalam usia muda pertengahan 20an beliau sungguh mahir menumbangkan lembu dan acara penyembelihan di buat oleh saorang imam yg agak muda juga. Saya juga menolong membuat kerja-kerja melapah walaupun selama ini tak pernah membuat kerja-kerja berikut. Mula-mula agak kekok juga tetapi selepas di tunjuk ajar dapat juga teknik yg betul.

Sungguh seronok dan terasa Iduladha tahun ini sungguh bermakna kerana dapat bersama orang-orang kampung yg saya tak berapa kenal membuat kerja-kerja korban. Kemesraan bergaul dgn mereka sungguh mengkagumkan kerana saya tidak dianggap saperti orang asing dalam kelompk mereka walaupun tidak mengenali mereka.

Inilah sifat melayu yg tulin yg masih tebal dikalangan orang-orang kampung di Kampung Awah ini.

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved