ads

Khamis, 9 Januari 2014

06 di sungai lembing - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di sungai lembing - Google Blog Search


Kiuantan 5: Muzium <b>Sungai Lembing</b> - johore ------->>> terengganu <b>...</b>

Posted: 06 Jan 2014 06:03 AM PST

Sememangnya, hajat utama aku ke Kuantan adalah untuk ke muzium. Aku memang suka muzium. Suka hingga tahap ketagih barangkali. Hohohoho.

Agak jauh juga jarak Kuantan ke Sungai Lembing. Aku rasa kurang lebih 40km. Jalan ke sana juga agak sunyi, tapi mendamaikan.

Pemandangan cukup unik sekonyong-konyong tiba di Sungai Lembing. Rekabentuk rumah kelihatan sedikit lama. Suasana sekitar sedikit hening. Mungkin akan bertambah hening jika tiada kujungan pelancong ke sini.

Tercari-cari juga lokasi muzium. Tapi, tidaklah begitu sukar mencarinya. Cuma terus sahaja. Kira-kira satu km jarak dari pintu gerbang hingga ke muzium.

Muzium ini dibuka hampir setiap hari. Dah macam KFC buka 365 hari setahun. Tapi, muzium ni dibuka kurang dua hari dari KFC. Ia dibuka 363 hari setahun. Ia akan ditutup dua hari pada hari raya puasa.

Diberitakan, muzium ini adalah rumah asal pengurus lombong. Rumah ini sangat unik. Berciri kolonial awal 1900-an. Muzium ini terletak di atas bukit. Dari sini, kau boleh lihat pemandangan sekitar Sungai Lembing. Pemandangan cukup menarik. Maka, tak hairan kelihatan sekumpulan anak muda bergaya hip hop sedang mengambil gambar di sekitar muzium.

Muzium ini banyak menceritakan tentang sejarah perlombongan di Sungai Lembing. Dari tahun ia bermula, teknologi yang digunakan, sosio masyarakat dan sebab kejatuhannya diceritakan di muzium ini. Aku malas nak cerita. Kalau kau nak tahu, kau ke pergi sendiri ke sini. Hohohohoo.

Muzium ini dua tingkat. Tapi, aku tertarik dengan apa yang berada di tingkat bawah. Ada satu bilik di tingkat bawah menunjunkkan peralatan yang digunakan untuk melombong. Aku kira, peralatan yang digunakan agak canggih jika dilatari pada zaman itu. Tak sangka pada zaman tu dah ada Ammeter! Hohohoho. Juga, dia buat pam pakai kayu je. Memang terbaiklah!

Lama juga aku berada di muzium ini. Dua jam barangkali. Aku boleh saja habiskan masa 4 jam di sini. Tapi, muncung Pn. Nurul dah panjang sejengkal. Jadi, sebelum ia menjadi sedepa, baik aku ajak beliau beredar dari sini. Hohohoho.

Tahukah anda? #MPHOnlineMM menyediakan perkhidmatan pembelian buku secara online. Dah cuba ke? Canggih tau!.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved