ads

Rabu, 28 Mei 2014

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Diari Umi: Kasih ter&#39;erat&#39; <b>di Cameron Highlands</b>.

Posted: 07 May 2014 04:55 AM PDT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Mood hendak senyum sampai telinga, mood hendak rasa bahagia sampai bila-bila, tatkala bunyi handphone menandakan ada pesanan teks wechat masuk, "nanti, beritahu cikgu, Auni cuti sampai 7hb, kita pergi holiday di Cameron Highlands". What? Cameron Highlands? tempat yang ada pokok teh tu? petik stoberi? errr...err...err...terkedu. Dua hari selepas itu mood senyap membuatkan situasi dalam dilema, pergi atau tidak. Apatah lagi diberi pilihan, hendak hari Sabtu atau Isnin. Tanya aku, mestilah aku pilih Sabtu, dapatla berlama sedikit di sana, berasa kemeriahan Cameron Highlands yang baru kali ini hendak pergian genap aku berusia 30 tahun. Hendak menyampaikan Sabtu, sampai melalut-lalut aku buat kerja, sampaikan termimpi-mimpi aku sudah berada di sana. Gila.
Cameron Highlands, satu tempat yang aku sangat bermimpi hendak pergi. Entahlah, kenapa Cameron Highlands pun aku tidak tahu. Mungkin, aku sering diimaginasikan dengan cerita dalam novel, sering rasa menikmati keindahan dengan gambar-gambar kawan yang sudah sampai ke sana. Indahnya bila impian menjadi kenyataan, indahnya bila selama ini bermimpi menjadi realiti. Syukur dengan rasa yang tidak sabar.
Bersemangat waja aku pulun kemas rumah, packing barang macam biasa, sukanya hati, gembiranya perasaan sampai tidak boleh gambar dengan kata-kata, boleh dikatakan ini percutian pertama bagi kami berlima. (aku, abi dan anak-anak sahaja). Aku tidak mahu memikirkan apa yang menanti di sana kerana menguruskan anak-anak sendirian, itu sudah memang pasti. Kami bertolak tengah hari Sabtu, melalui jalan bengkang-bengkok, naik bukit membuatkan yang menumpang pun rasa tercabar. Yang memandu apatah lagi, rasa bagai tidak sampai-sampai. Mujur trio aku tidak buat hal sangat, aku memangku Arrizqi di kerusi penumpang hadapan memberi ruang Auni dan Adli berbaring di kerusi belakang.
Hari pertama, layan pasar malam Berincang, hohohoo...gilala. Meriah sangat-sangat. Berjalan, ambil gambar dan bergilir dukung Arrizqi sambil mengejar Adli yang suka benar main sorok-sorok. Berjalan cuci mata, meredah orang dan shopping makanan, hahahaa. Aku sudah ditawan keenakkan cendawan goreng Cameron Highlands. Pantang jumpa gerai jualan, pasti aku singgah sampaikan Adli pun terikut sama. Auni, dia pulun makan stoberi cicah coklat, berlidi-lidi dia seorang sahaja yang habiskan. Mula-mula beli 3 cucuk, up naik 5 cucuk, up lagi 7 cucuk, sudahnya abi belikan satu bekas stoberi dan satu coklat pencecah untuk Auni, hahahaa. Aku? macam biasalah, makanan dan fridge magnet, da jadi tokey pun still cari fm kan, sukala tengok. Cantik-cantik.
Malam itu, makan steamboat di restoran berdekatan hotel, hrmmm. Kali kedua aku makan steamboat tapi kali pertama makan dengan suami. Licin, walaupun berlaga sudu mangkuk senduk dengan anak-anak, dorang buat konset di meja, sudu garfu mangkuk terbang ke bawah, bikin havoc saja sampai orang meja sebelah pun turut sama tumpang berhibur dengan keletah dorang, yang kagum bila tiba masa makan, kesemuanya baik menghirup sup satu mangkuk seorang.
Hari kedua, jalan-jalan cari ketenangan. Ketenangan? takyah harap sangatla pabila berjalan dengan trio tu, sorang ke hulu sorang ke hilir sorang ke barat, sabar je la. Buat lawatan di Bee Farm. Farm dalam Melayu panggil apa eh?
"umi, itu Willy" Auni menjerit bila nampak patung lebah.
"umi, aya umi, aya" kata Adli.
"Maya la, Adli" balas Auni balik, da sudah bergaduh pula di tempat lebah tu.
Satu hal lain, bila sudah dapat berjalan sendiri asyikla kerja hendak melencong. Tabah je la yang mengejar, hendak jadi mamarazzi lagi, hendak possing lagi. Isk!
Seterusnya ke ladang teh, abi bawa ke BOH. Huaaaa...seronok bila nampak hijau sesaja. Sepanjang jalan aku sibuk merakam gambar lagak jurugambar profesional. Lantakla mutu gambar nanti, janji ada kenangan. Selepas ini entah bila lagi hendak sampai semula ke Cameron Highlands.
Habis pusingan, kami ke tempat rama-rama pula, memuaskan hati anak-anak, nyata mereka gembira. Ada benda yang boleh Auni cerita. Berjalan menyelusuri jalan-jalan kecil menikmati keindahan dan kedinginan udara, wah! rasa macam dalam drama. Best!
Letih turun naik-turun naik, kami balik berehat sebentar sebelum keluar semula mencari makan dan jalan-jalan. Auni macam biasa dengan stoberi cucuknya, Adli dengan perangai suka berlari dan menyorok, Arrizqi pantang nampak mainan yang bergantung-gantung, jarinya comel mengimbal balik permainan.
Malam itu kami makan ikan  bakar dan sup ayam di restoran berdekatan juga. Macam biasa, konset di meja makan, membuatkan pakcik dan makcik meja sebelah rela hati membantu aku dan abi memerhatikan trio. Abi murah hati belanja pakcik dan makcik sekali malam itu, oh terasa nikmat makan. Malam terakhir, aku hanya melepaskan penat sahaja sambil sibuk berbalas wassapp dengan teman-teman.
Ok, keesokkan harinya, time to go, Auni paling suka bangun sambil menjengah tingkap hotel,
"bangun-bangun, hari dah pagi" lantang membuatkan abi pun turut sama bangun. Aku sengih sahaja, sambil mengemas barang-barang. Hari ini, jalan ke pasar pagi dan terus turun balik Sg. Buloh, sayangnya hendak menamatkan percutian yang singkat tapi penuh makna ini. Ok, shopping lagi. Sememangnya, menjadi pengurus rumah tangga ini, bershopping menggunakan wang suami sahajalah, macam-macam yang aku rengekkan, hendak itu-hendak ini, "ambil sahajalah, beli sahajalah, pilih sahajala" itula yang abi balas dan puas hati bila melihat aku tersenyum melebar, hehe.
Singgah di kebun kektus, rambang mata memilih pabila kuasa memilih di tangan aku. Aku hanya pilih yang berkenan sahaja selebihnya aku serahkan kepada abi, aku sudah sibuk berlari mengejar trio yang kaki sibuk bermain air, haih! Selesai berbelanja, kami turun dari Cameron Highlands, selamat tinggal Cameron, jumpa lagi 5-6 atau 7 tahun akan datang. Puas hati!
Sampai sahaja di rumah, back to normal routine, petang itu dikejutkan dengan sebiji kek daripada abi. Hrmmm, main ngelat sebab baru 5 Mei. Apapun, bila trio sudah teruja melebihi emak, selesaikan sahajalah. Beza satu hari je pun, apa hendak dikisahkan? Syukur aku masih berdiri dan sihat di kala umur 30 tahun pada 6 Mei, semalam. Terima kasih atas ingatan dan ucapan dan doa kawan-kawan di media sosial. Aku terharu sangat-sangat masih ada yang mengingati aku yang bukan siapa-siapa ini.
Aku sudah pun mendapat hadiah yang paling istimewa di Cameron Highlands, pasti sukar hendak aku padamkan satu-satunya kenangan paling indah sepanjang 30tahun ini. Klise. Terima kasih, abi kerana sangat membantu semasa di sana. Semoga, kehidupan aku yang seterusnya akan lebih bermakna. InshaaALLAH.
Jom kita layan gambar terbaik sepanjang di sana.
 Pergi waktu petang, masih belum ramai orang turun pasar. Menjelang malam, keadaan sesak sampai parking pun penuh, menjelang hari Ahad suasana sangatla aman dan damai malah beberapa buah kedai tutup.
Wajah-wajah ceria dapat berjalan jauh daripada rumah.
 Lebah, menjadikan anak-anak ingat kepada Maya dan Willy, Maya si lebah.
 Saujana mata memandang, cantik sampai tidak terkata. Aku suka tengok si bapa dengan anak-anak tu, macam keretapi. Manis je.
Rama-rama, Arrizqi dan Adli berjalan tanpa henti, Auni yang menikmati dengan mulut macam bertih goreng, letih dan terkesima hendak menjawab segala persoalannya.
Kami tidak dapat petik stoberi sebab sudah habis stoberi dipetik orang jadi kami makan aiskrim Malaysia stoberi sahajalah, hihiii.
 Makan ikan bakar, service lambat bangat.
Me, already 30th years old with beloved family.
The best family potret pada kali ini ialah, tadaaaa.
Dua kali snap, Arrizqi tidak juga pandang kamera, haih! Jadilah as memori.
Cukup panjang tidak ni? Ihiks. Maafkan aku kerana aku sangat tidak pandai buat entry percutian dengan terperinci, aku juga tidak pandai mengarang entry part by part dimana seperti biasa, aku pulun dalam satu entry, maafkan aku. Akhir kata, terima kasih kawan-kawan blogger yang banyak menyokong aku, terima kasih kawan-kawan yang sentiasa mengingati aku, terima kasih kawan-kawan yang sentiasa ada bila aku memerlukan. Terima kasih-terima kasih-terima kasih dan terima kasih. Jumpa di entry seterusnya, daaa.
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved