ads

Isnin, 26 Mei 2014

06 di chini - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

06 di chini - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 10 May 2014 02:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2014 01:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2014 01:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2014 02:11 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Mar 2014 01:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2014 01:14 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jan 2014 01:20 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jan 2014 01:17 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2014 01:09 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Dec 2013 01:12 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Meta-States: Dr AK: Camping <b>di</b> Tasik <b>Chini</b> Resort.

Posted: 30 Nov 2013 04:58 AM PST

28 Nov. - 1 Dis. 2013. Bercamping di Tasik Chini untuk aktiviti projek tahun akhir mahasiswa di Jabatan Kejuruteraan Awam & Struktur, UKM.

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Dec 2013 01:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Nov 2013 01:12 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Nov 2013 01:55 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Oct 2013 01:42 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 01:34 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2013 01:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2013 01:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2013 01:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 01:09 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Misteri Piramid <b>di</b> Tasik <b>Chini</b>, Pahang - Selamat Tinggal

Posted: 22 Apr 2013 09:34 PM PDT


MISTERI PIRAMID DI TASIK CHINI, PAHANG
Menurut laporan News Straits Time pada 10 Disember 2007 telah melaporkan bahawa terdapat piramid berdekatan Tasik Chini di Pahang. Piramid tersebut yang kini menjadi sebuah bukit yang dipenuhi hutan belantara berkemungkinan dibina pada kurun ke-12 oleh empayar Khmer kuno yang memerintah dari tahun 802M hingga 1432M dan berkemungkinan piramid ini merupakan peninggalan terakhir sebuah bandaraya kuno empayar Khmer kuno yang tenggelam di bawah aras laut sewaktu kurun ke-15. Kini kawasan di sekitar bukit tersebut telah diterangkan untuk memberi ruang kepada aktiviti pertanian di sekitar. Beberapa serpihan mangkuk porselin telah ditemui di sekitar bukit tersebut dan menguatkan lagi bukti bahawa kawasan tersebut suatu masa dahulu merupakan sebuah kawasan peradaban yang pesat. Ianya berkemungkinan sebuah bandar yang wujud sewaktu kegemilangan empayar Khmer (Kemboja). Menurut catatan sejarah, ibukota empayar Khmer ialah di Siem Reap dan berkemungkinan di Tasik Chini kini merupakan antara kota jajahan takluk empayar tersebut.
Menurut penduduk tempatan iaitu Ahmad Najib, 57 dan isterinya, Pauziyah Abdullah, 49, mereka pernah menaiki kenderaan mereka melalui kawasan sekitar bukit tersebut dan mereka menemui beberapa kawasan tanah jerlus seakan-akan terdapat ruangan kosong di bawah tanah sehingga menyebabkan tanah di kawasan tersebut jerlus.
Pada 1998, Professor Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman yang merupakan salah seorang dari penyelidik di UKM telah menjalankan ekspedisi kajian di sekitar Tasik Chini tersebut. Namun setelah ekspedisi selama 2 minggu diadakan, mereka terpaksa memberhentikan ekspedisi kerana kekurangan peruntukan kewangan. Namun apa yang menarik mereka memberitahu mereka sempat menggali di sekitar pinggir Tasik Chini dan mereka menemui sebuah bongkah batu besar yang tertimbus separuh di dalam tasik dan separuh di daratan. Menurut beliau, berkemungkinan piramid tersebut kini berada separuh di bawah tanah dan di dalam Tasik Chini.
 Sebuah bukit di sekitar kawasan Tasik Chini, Pahang


Sebuah lagi struktur bukit yang tirus di hujungnya seakan-akan sebuah piramid dengan struktur yang sedikit pelik berhadapan dengan Saufiville Resort, Janda Baik, Pahang.
Gunung Balokong Indonesia

Gaya Peneroka: GAMBAR ANWAR <b>DI</b> FELDA <b>CHINI</b> 1

Posted: 25 Apr 2013 10:30 AM PDT

 Ribuan yang hadir dalam ceramah Anwar di Felda Chini 1 malam ini... Sepatutnya malam ini Debat antara Anwar dengan Najib tetapi Najib gagal untuk hadir  menyebabkan Anwar menukar tajuk kepada ceramah sahaja...sedia maklum Felda gugusan Chini kebelakangan ini di cop sebagai kubu kuat najib tetapi dengan hadiran yang malam  ini BN kena berfikir dua kali untuk mengatakan ini kubu umno...
 Kehadiran malam ini bukan hanya dihadiri oleh penyokong PR sahaja sebaliknya ramah orang-orang umno hadir sama ..Semoga kebenaran akan membuka hati mereka kepada jalan yang Allah sukai...
 Tidak ada provokasi berlaku pada malam ini yang pada mulanya kita jangka ada sekatan atau kekecohan dari pehak lawan....Segalanya berjalan dengan lancar sekali.

PAS DUN <b>CHINI</b>: ANWAR <b>DI</b> FELDA <b>CHINI</b> 1

Posted: 25 Apr 2013 10:33 AM PDT

 Ribuan yang hadir dalam ceramah Anwar di Felda Chini 1 malam ini... Sepatutnya malam ini Debat antara Anwar dengan Najib tetapi Najib gagal untuk hadir  menyebabkan Anwar menukar tajuk kepada ceramah sahaja...sedia maklum Felda gugusan Chini kebelakangan ini di cop sebagai kubu kuat najib tetapi dengan hadiran yang malam  ini BN kena berfikir dua kali untuk mengatakan ini kubu umno...
 Kehadiran malam ini bukan hanya dihadiri oleh penyokong PR sahaja sebaliknya ramah orang-orang umno hadir sama ..Semoga kebenaran akan membuka hati mereka kepada jalan yang Allah sukai...
 Tidak ada provokasi berlaku pada malam ini yang pada mulanya kita jangka ada sekatan atau kekecohan dari pehak lawan....Segalanya berjalan dengan lancar sekali.

field work <b>di</b> tasik <b>chini</b>, sains pembangunan UKM - selamat datang <b>...</b>

Posted: 22 Aug 2013 12:45 AM PDT

ini merupakan kenangan bersama rakan-rakan sains pembangunan sesi 2006/2007, time field work di tasik chini.. sangat best..dapat menaiki bot ke pulau-pulau orang asli di tasik chini disamping dapat lihat sendiri pokok teratai tasik chini ,

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2014 01:35 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 24 May 2014 01:27 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 23 May 2014 02:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 22 May 2014 01:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 21 May 2014 01:28 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chini</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2014 01:56 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Enam Cedera Dalam Serangan Di Stesen Kereta Api <b>Di China</b>

Posted: 06 May 2014 11:00 AM PDT


Polis menembak salah seorang daripada penyerang di stesen kereta api di selatan Guangzhou, kata biro keselamatan awam bandar itu dalam satu kenyataannya di mikroblog. Empat penyerang terlibat, lapor akhbar People's Daily sambil menambah bahawa kesemua mereka memakai topi warna putih dan polis melepaskan tembakan terhadap mereka selepas mengikari amaran yang dikeluarkan.

Salah seorang daripada kumpulan lelaki itu terbunuh, seorang lagi ditahan, manakala dua lagi berjaya melarikan diri, kata akhbar itu. Insiden itu berlaku kurang seminggu selepas satu letupan yang mengakibat dua penyerang dan seorang awam terbunuh, dan 79 lagi cedera di sebuah stesen kereta api di Urumqi di Xinjiang.

Ia diikuti dengan serangan di stesen kereta api di barat daya Kunming, yang mengorbankan 29 orang dan mencederakan 143 yang lain. (mStar)

A Story About Me And My Family: Kenduri kahwin <b>di Chini</b>

Posted: 03 Apr 2014 03:21 AM PDT

Cuti sekolah bulan 3 yg lepas ade kenduri cousin mama kawin...belah perempuan kt Chini. Jumaat tu pagi2 dah bertolak dari KL - Chini..lama jugak perjalanannya...amik masa 3 jam lebih kot. Time ni nuha & haikal takde..dok kat kampung penang. Bwk amani jer. Sampai kat  guesthouse tu nama nya Mak Tam Resthouse...check in sana sbb bapa pengantin lelaki dah book siap2 bilik. Kitorg just dtg tdo je. Malang x berbau, masalah air pulak.. jenuh ulang alik pergi tmpt 'lobi' die ade air kat toilet...bayangkn mcm mane nk berak kencing..nk buat mcm mane kan...air xde...dugaan. ade dalam 5 bilik kot bapa pengantin book utk meraikan kenduri belah perempuan...Sabtu pagi sebelom berarak ke kenduri, sempat lepak jap kt Tasik Chini. Alang2 dah sampai sini baik singgahkan...lepas ni xde singgah dah..jauh sgt..kat sini ade chalet Tasik Chini. Kalau sape nak rehatkn minda boleh dtg sini...hijau je..tenang je sambil tgk tasik. Disamping tu ade bot kalau nk bersiar2 kat tasik tu. Kol 1200 dah berarak ke rumah pengantin perempuan. Lepas makan, kol 2 baru bertolak balik ke Mentakab tdo umah atok dulu sebelum pulang ke KL esoknya.

Saramsa - Dairi Musafir: Menyusuri Lagenda Tasik <b>Chini</b>

Posted: 24 May 2014 08:35 AM PDT

BERATUS tahun lamanya legenda naga mengisi pemikiran dan kepercayaan Orang Asli yang berumah di sekitar Tasik Chini, Pekan, Pahang. Saya sendiri telah mendengar kisah kewujudan naga di Tasik Chini sejak kecil lagi. Memang sudah lama teringin hendak pergi melihat tasik yang penuh misteri ini tetapi tidak pernah kesampaian sehinggalah pada akhir tahun 2012. Tepatnya pada 17 Nov 2012.

Beberapa hari sebelumnya saya bersama seorang anak telah mengikuti suami berkursus di Dungun, Terengganu. Pada hari tersebut kami dalan perjalanan pulang dari Dungun ke Batu Pahat, Johor. Bila tiba di Pahang, hari sudah petang sedangkan perjalanan masih jauh dan badan pula sudah terasa keletihan. Jadi kami memutuskan untuk menangguh perjalanan dan mencuba cari tempat bermalam di Tasik Chini...... kira-kira macam 2 in 1 lah....

Tasik Chini bukanlah satu tempat yang berada berdekatan dengan jalan utama. Untuk sampai ke sana kami perlu melencong jauh dari jalan utama dan melalui jalan yang agak terpencil. Kebetulan hari pula semakin gelap, dan jalan yang dilalui bagaikan tiada penghujungnya, membuat kami berasa cemas sepanjang perjalanan. Alhamdulillah akhirnya kami sampai juga.


Kami bernasib baik pada malam itu kerana kami dapat blik untuk bermalam di Lake Chini Resort, walaupun harga biliknya agak mahal. Namun yang penting kami ada tempat untuk berihat dan pada masa yang sama berpeluang menikmati keindahan Tasik Chini yang selama ini hanya terbayang di minda.

Malam itu kami seolah-olah bermalam di dalam hutan kerana resort ini memang dikelilingi hutan dan terletak di pinggir Tasik Chini. Suasananya nyaman dan sangat berbeza dari resort-resort lain yang berdekatan dengan bandar-bandar.
 Tasik ChiniTasik Chini salah satu tasik daripada 12 tasik yang berdekatan denganSungai Pahang di Pahang tengah, Malaysia. Tasik Chini yang merupakan tasik semulajadi kedua terbesar di Malaysia selepas Tasik Bera. Pinggiran tasik berkenaan didiami oleh orang asli suku Jakun.

Sungai Chini, yang mengalir keluar dari tasik itu, mengalir ke dalam Sungai Pahang. Sungai berkenaan diempang untuk mengekalkan kedalaman tasik tersebut semasa musim kering. Walau bagaimanapun, cara ini akan mengganggu ekologi semulajadi tasik itu dan menyebabkan kematian pokok-pokok pada pesisiran tasik disebabkan oleh kenaikan aras air.

Tasik ini juga terkenal dengan musim berbunga lotus dari Jun hingga September.




Kesokan paginya selepas sarapan kami menyewa bot untuk menyusuri Tasik Chini. Memang tasik ini nampak tenang. Namun, di sebalik ketenangannya itu, banyak kisah yang tersembunyi.....cerita-cerita mistik dari nenek moyang sehinggalah ke cerita-cerita misteri dari pengalaman penduduk-penduduk kampung.


Mereka yang ke sini adalah pencinta alam kerana tasik ini ibarat taman semulajadi yang paling baik untuk kita terokai. Apabila berada di sini kita seolah-olah disatukan dengan alam ciptaan Allah. Di sepanjang perjalanan bot kami di kiri kanan adalah hutan semulajadi. Rasa teruja sangat melihat tumbuhan-tumbuhan liar yang begitu dekat sekali dengan kita. Ada yang kami kenali tetapi kebanyakan tumbuhan tidaklah dikenali jenisnya.


Lawatan ke Kg Cendahan
Selepas Lubang Ular kami dibawa melawat sebuah kampung orang asli iaitu Kampung Cendahan. Kampung ini dijadikan sebagai destinasi pelancong. Bagi tujuan itu penduduknya mengeluarkan beberapa produk hasil hutan untuk dijual terus kepada para pelancong yang datng melawat.

Di sini juga disediakan aktiviti khusus untuk pelancong mencuba salah satu gaya hidup mereka, iaitu menyumpit, dengan sedikit bayaran.

Di antara produk yang dibuat dari hasil hutan seperti sumpit buluh, ubat tradisional dari akar kayu dan pemukul bantal dari akar rotan.
Sebelum pulang saya telah membeli sebatang pemukul rotan untuk dibawa balik sebagai ole-ole dan juga sebagai kenangan "semalam di Tasik Chini".

 Dengan berakhirnya lawatan ke kampung ini, maka pengembaraan kami di Tasik chini ini juga sudah hampir ke penghujungnya. Dalam perjalanan pulang bot kami menyusur di pergigian air berhampiran dengan tempat penginapan kami. Kami sempat merakam beberapa pemandangan yang menarik dan indah bagaikan lukisan di kanvas.
Mengikut cerita penduduk asli di sni, di masa lampau air tasik ini sangat jernih dan mereka menjadikannya sebagai sumber minuman mereka. Kini tidak lagi, bahkan ada notis memberi amaran kepada pelawat agar tidak menyentuh air kerana ianya dicemari dan boleh membahayakan kesihatan. Di masa lalu juga dikatakan pemandangan di tasik jauh lebih cantik dari sekarang. Kerosakan ini semua disebabkan gara-gara pembalakan haram dan pembukaan ladang-ladang kelapa sawit.

   Akhir sekali, marilah kita sama-sama menjaga bumi kita dari kerosakan. Di mana sahaja kita tinggal, peliharalah alam sekitar agar kehidupan kita diberkahi Allah sebagai penciptanya. Firman Allah SWT yang bermaksud:

    "Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)"

Berlakunya kerosakan di atas mukabumi disebabkan sikap manusia itu sendiri yang tamak haloba dan rakus terhadap sumber alam seperti pembalakan haram yang tidak dikawal.Kadang kala  Allah turunkan  bencana  kepada mereka akibat kerosakan yang dibuat sebagai peringatan, seperti tanah runtuh di bukit-bukit yang telah digondolkan mereka.                                                                                                                                  

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved