ads

Khamis, 13 Mac 2014

06 di janda baik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di janda baik - Google Blog Search


Bila berkelah <b>di janda baik</b> | muka.kosong

Posted: 01 Mar 2014 06:30 AM PST

Skang ni dah masuk mac 2014.
Usahlah dikenang bila last aku update blog. Dah terlalu lama rasanya.
Tetiba je sebenarnya plan nak main air sungai.
Walaupun aku ni pure orang kampung dan kampung aku memang ada sungai, aku tak pernah mandi sungai macam yang drama-drama selalu tunjuk tu.
Kenapa ek? Kalu banjir memang aku selalu main, tapi air sungai tak pernah. Sebab tu sampai tua tak reti berenang. Sekadar teritip di tepi kolam.
Anyway….
MrH pun merajinkan diri menyurvey chalet-chalet yang ada. Banyak rupanya chalet kat janda baik ni. Kitorang decide duduk kat rumah bonda.
Sewa 3 bilik sekali ngan 4 family in laws aku. Datang ramai-ramai baru lah best. Siap berbbq bagai.
Best giler kot sebab sungai mengalir betul-betul belakang bilik kitorg ni ha. Bukak pintu terus boleh terjun sungai. Syiokkk.
Anak-anak kegembiraan lah kan jumpa air. Jakun macam ibu dia jugak. Haha.
Tapi amreen tak berapa suka mandi sungai. Dia jenis tak nak pakai baju time mandi. Be it mandi pantai ataupun kolam ataupun sungai. Dia tak boleh kain melekat-lekat kat badan dia. Penggeli btol…
Oh…Amreen akhirnya pandai sebut 'ibu'…
Kalo tak asek dok 'abu-abu'. Stress aku 3 tahun jadi abu. Manja kededek plak tu skang ni. Cikgu taska dia pun cakap dia makin manja. Letih betul. Dia yang buat hal, dia yang nangis dulu.
Amsyar plak kat tadika aku masukkan kelas taekwando. Saje je bagi dia bersenam skit. Hajatnya nak masukkan kelas renang tapi doktor kata hold dulu sebab takut asma dia datang balik. Ni dah masuk bulan ke2 dia tak kena asma. Harapnya bertahanlah. Minggu lepas tak pasal-pasal aku kena pegi nursery cari pokok bunga sebab kelas amsyar buat taman. Tiap-tiap hari berzikir 'amsyar nak pokok bunga hidup'. Kenapa dia mesti sebut bunga hidup?haaa…sebab masa first dia mintak, aku suh dia bawak bunga plastik hahahaha. Kejam tak? Yelah, mana aku nak cari bunga kalo dah malam-malam buta baru nak bagitau. Nasib kaulah anakku,dapat ibu sewel.
Aku tak tahu lah skang ni aku dalam fasa jiwang ke apa. Tapi aku start baca buku citer melayu, tengok drama melayu – ariana rose – to be specific, yang kalau dulu aku tak amek peduli pun dan yang paling pelik-aku layan drama korea pasal budak-budak sekolah-the heirs-. And i love kim tan! Hahahaha. Terasa sungguh teenager.
MrH pun pelik tengok tetiba aku beria dok layan citer padahal sebelum ni aku malas nak melayan sangat. Yang si amreen plak join sekali aku tengok sebab aku cakap tu citer otromen. Hahahaha. Kan bahasanya lebih kurang, muka pun ala-ala je. Jadi dia diam je tengok citer tu. Agak-agak lambat sangat nak tunggu otromen, dia gi main ngan amsyar. Hahahaha. Sampai abis citer pun takde nak. Ibu kelentong mu sayang…

image

Selfie dlm keta sewa kat langkawi

image

Fav picture of him

06 di jengka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di jengka - Google Blog Search


PAIP Kesan Ada Penyambungan Air Haram <b>Di</b> Wilayah <b>Jengka</b> <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2014 04:56 PM PST


JENGKA - Pengurusan Air Pahang Berhad (Paip) mengesan beberapa tindakan penyambungan haram dilakukan segelintir penduduk sekitar Wilayah Jengka bagi mendapatkan bekalan air percuma.

Tindakan tidak bertanggungjawab itu dikesan ketika kerja penggantian paip lama dilakukan bagi menaik taraf sistem bekalan air di Felda Wilayah Jengka sejak April 2013.

Adun Jengka, Datuk Wan Salman Wan Ismail berkata, kerja pemasangan saluran paip ke rumah kediaman penduduk pula akan siap pada hujung Mac nanti.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan penduduk yang selama ini menggunakan air secara percuma bertahun lamanya agar segera mendaftar kemasukan air ke rumah sendiri sebelum April ini.

"Laporan daripada kontraktor terdapat banyak pemilik rumah tidak mendaftar bekalan air ke rumah sendiri, sebaliknya penyambungan tidak sah menggunakan meter dan akaun milik orang lain.

"Jika tidak berdaftar dengan Paip, mereka akan menghadapi masalah apabila proses memasang saluran paip baharu yang dilakukan kontraktor siap sepenuhnya bulan depan.

"Tindakan tidak bertanggungjawab melakukan penyambungan tidak sah turut menjejaskan kelancaran bekalan air sebelum ini," katanya.

Wan Salman berkata, Kerajaan Persekutuan menyalurkan peruntukkan RM52 juta bagi menaik taraf sistem bekalan air di wilayah tersebut untuk mengatasi masalah dan keperluan air yang semakin meningkat berikutan pertambahan penduduk.

Menurutnya, sepanjang tempoh itu, penduduk akan mengalami kekerapan gangguan bekalan air terutama ketika kerja pemasangan saluran paip ke rumah dilakukan.

"Pihak Paip turut menaik taraf loji bekalan air Batu Sawar dan Loji Jengka Utama seperti mencuci kelodak dan lumpur yang turut memakan masa," katanya. #sumber

di negeri pahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pahang - Google Blog Search


Iklan Jawatan Kosong <b>di</b> LKPP <b>Negeri Pahang</b> ~ nurfarizan.com

Posted: 09 Mar 2014 11:15 PM PDT

LKPP Negeri Pahang Ditubuhkan pada 15 November, 1969 dibawah Enakmen Darurat Pahang (Bil 2) Tahun 1969. Disahkan dan diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri pada 01 April, 1971 (Pindaan 2002).

Calon-calon dipelawa mengisi kekosongan jawatan antaranya:

1. Pegawai Tadbir Gred N41 (2 kekosongan)

2. Penolong Pegawai Tadbir Gred N27 (1 kekosongan)

3. Pembantu Tadbir Gred N17 (2 kekosongan)

4. Pembantu Kewangan Gred W17 (2 kekosongan)



06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Kemudahan bersukan <b>di Cameron Highlands</b>... - MrKumai Blog

Posted: 03 Mar 2014 02:47 AM PST

Catatan mengenai kemudahan-kemudahan bersukan di Cameron Highlands pernah saya kongsikan dua tahun lepas... di sini
Yang ingin saya kongsikan dalam catatan ini tidaklah mengulangi sangat kemudahan yang maksudkan cuma ingin menambah sedikit perkembangan yang mungkin sekadar impian...
Pertama ... Cameron Highlands ini amat sesuai cuacanya untuk beberapa jenis sukan dan Olahraga antaranya kerana kedinginan membolehkan setara seperti latihan di luar negara.
Namun kemudahan trek dan balapan tiada disediakan. Malang dan rugi. Awalnya kerja-kerja menaik taraf dan membina stadium di padang utama di Tanah Rata mengembirakan kami kerana diumunkan oleh wakil TPM iaitu Menteri Besar di Padang ini sendiri dalam jamuan kenduri rakyat yang tidak dapat dihadiri oleh TPM kerana berkabus tebal untuk pendaratan helikopter.
Beritanya RM 2 juta diperuntukan.
Apa yang kami dapat sebuah astaka bukannya stadium yang hanya kawasan pentas ada bumbung dan tempat duduk sebelah tiada berbumbung dan berkerusi plastik (setakat catatan ini ditulis).
Mungkin cuaca dah sejuk jadi tak perlu lah orang awam dan rakyat biasa berteduh kecuali VVIP sahaja yang perlu dinaungi bumbung...
Orang awam tak akan basah kalau hujan sama seperti pemain bola yang lecun di padang untuk disorak manakala baju batik VVIP perlu dijaga dari hujan kerana mahal harganya dan bagi membolehkan mereka melihat pemain bola bermain dalam hujan sambil menghirup kopi dan ketawa yang dibuat-buat sesama mereka...
Itu amat penting ... malah teramat penting ...
Hanya padang yang dinaik taraf sebahagiannya dengan paip bawah tanah dan ditinggikan ketinggian permukaan padang supaya tidak menjadi bendang ketika musim hujan.
Tiada trek dan balapan yang kami bayangkan,....
Tak tahu di mana dan bagaimana perancangan penuh pihak yang berwajib kerana ada beberapa siri cerita yang mengatakan ianya dalam Fasa kedua... mmm fasa kedua.... bila ?
Cuma dalam ketidaktentuan trek ini saya melihat di hujung tahun , mereka yang berpakaian msss - (selangor) masih meladeni padang ini selama sebulan untuk latihan pusat mereka.
Pagi tengahari dan petang dijadikan jadual latihan mereka. Hanya kerana inginkan cuaca dingin.
Kalau sekadar untuk menggunakan kemudahan, tempat mereka lebih banyak pilihan trek dan padang.
Yang tiada adalah cuaca dingin yang tak mampu diwujudkan di sana.
Cuma di Cameron Highlands, trek dan balapan pula amat sukar untuk dibina malah amat sukar juga gayanya untuk kemudahan bukan hanya orang Cameron tetapi satu Malaysia sebenarnya..
Kedua saya melihat perkembangan sukan berbasikal yang sangat popular di seluruh negara. Cuma kesesakan jalanraya di Cameron Highlands di hujung minggu amat tidak sesuai.
Maka kalaulah .."kalaulah" ada laluan berbasikal yang khusus amat membantu dan mengurangkan risiko kemalangan. .. cuma .. "kalaulah "..
atau mungkin ... jangan marah saya.. menunggu mangsa demi mangsa dahulu baru akan difikirkan caranya.. terhantuk .. barulah sedap tergadah ...
Ketiga kemudahan futsal berbumbung... masa panas sebegini memang sesuai tetapi memahami Cameron Highlands memang berwatakan hujan yang sepanjang tahun, tiada lagi cadangan rasanya untuk membina seumpamanya...
kalaulah ada...  anda mesti tersenyum ... di sana , bersepah sana sini kemudahan futsal berbumbung ... sini? ...
Tapi tak apalah ... kalau nak seribu daya kan .. kalau tak mahu seribu dalih .. maka anggap sahaja tiga-tiga impian diatas sekadar dalih untuk tidak sangat bersukan di Cameron Highlands ini... dalih dalih semata...
Cuma minggu lepas seronok sangat sebab dalam kekurangan dan padang utama yang masih ditutup dan terlewat siap pembinaannya, masih pantas peserta kejohanan merentas desa peringkap MSS Pahang membelah laluan di Cameron Highlands..
Semua gambar-gambar di atas adalah sekitar kejohanan tersebut ... sini.. ada juga di sini dan juga di sini..
Terkenang-kenang zaman dulu-dulu kala... tak pernah pun ke Cameron Highlands sebagai acara peringkat negeri...
dan kini saya memahami kenapa tidak terpilih daerah unik ini... tiada kemudahan sukan yang boleh digunakan untuk kejohanan peringkat tinggi negeri .. untuk daerah pun dalam sawah gayanya berkubang..opss 'berlari'...

06 di kuala rompin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di kuala rompin - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Mar 2014 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Mar 2014 07:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2014 07:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Feb 2014 07:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Feb 2014 07:19 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jan 2014 07:47 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 07:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2014 07:56 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jan 2014 07:58 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 07:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2013 07:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2013 07:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Dec 2013 07:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Dec 2013 07:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Nov 2013 07:14 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jalan Jalan <b>di</b> Bandar Lama <b>Kuala Rompin</b>, Pahang - Fazizi Fauzi <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2013 12:51 PM PDT

antara projek masyarakat bersama FFPVGRAPHY dan juga Art'z Media untuk menaikkan lagi nama Kuala Rompin. Projek ni adalah sebahagian daripada #projectrompin untuk FB I Love Kuala Rompin dan ILTV.TV . projek kali ni kami cuba untuk mengimbau kembali nostalgia Bandar Lama Kuala Rompin yang pesat sekitar tahun 1960an dahulu. videonya boleh ditonton di bawah

seperti biasa tukang cakap yang masih mencari pengalaman, jangan dikutuk beliau bagi la sokongan sikit. ingat senang ke nk cakap depan kumira, boleh muntah hijau dulu baru bleh cakap tau

tag
perlombongan bijih besi di kuala rompin

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search - Blogger

Posted: 08 Nov 2013 07:36 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 07:39 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2013 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 07:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2013 07:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Aug 2013 07:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 07:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Kuala Rompin</b> | DrPlaces

Posted: 02 Oct 2005 08:45 AM PDT

Ketika ini daerah Kuala Rompin adalah terkenal dengan aktiviti memancing di sungai dan laut samada di dalam mahupun di luar negara. Kedudukan daerah yang berhampiran dengan alam semulajadi – laut, hutan dan sungai, menjadikan Kuala Rompin terkenal dengan aktiviti lasak seperti 4WD, meneroka taman negeri Endau – Rompin serta Pulau Tioman. Udang galah juga merupakan tarikan utama di Kuala Rompin ….

Bersantai di Bandar Udang Galah

Kuala Rompin semakin pesat dengan pelbagai aktiviti laut dan darat serta keindahan persekitaran yang menyegarkan pasti memikat pelancong.

Melihat matahari terbit dari laut selepas Subuh di Kuala Rompin Pahang, memang menyegarkan mata sekali gus melapangkan fikiran. Terletak di Daerah Rompin, Kuala Rompin semakin menjadi sebutan sebagai destinasi pelancongan mahupun kaki pancing yang mengenali Kuala Rompin sebagai "Bandar Udang Galah". Jolokan nama bandar itu yang dikaitkan dengan udang galah bukanlah satu omongan kosong atau legenda. Datanglah ke Kuala Rompin dan berkunjung ke Kampung Leban Chondong, kira-kira 16 kilometer dari bandar itu, anda boleh menikmati masakan udang galah dalam pelbagai rasa. Tumpuan pelancong antarabangsa kini bukan saja untuk menikmati udang galah di bandar itu, sebaliknya mencuba gelanggang Laut China Selatan yang menempatkan ikan layaran serta marlin untuk dipancing. Hobi memancing ikan layaran dan marlin menjadikan Kuala Rompin pusat sukan memancing baru yang menarik, malah dikatakan ikan layaran besar pernah ditemui di perairannya.

Satu daripada lokasi jajaran ikan layaran terbesar di Asia, selain Amerika Syarikat dan Australia. Royal Pahang Billfish International Challenge telah meletakkan Kuala Rompin sebagai pusat sukan memancing dunia dan mencuri tumpuan pemancing antarabangsa. Laut China Selatan yang terbentang dan mempunyai beberapa lubuk ikan seperti Karang Do, Karang Cha, Karang Bubu, Batu Kerapu, Tukun Tayar, Batu Tok Keramat menjadi tumpuan kaki pancing kategori laut. Mereka bukan sekadar memancing sebaliknya kaki pancing mencari kemahiran atau keseronokan berada di tengah lautan yang membiru.

Keadaan ini menjana pendapatan penduduk tempatan untuk menjadi pengusaha bot pelancongan serta membawa pelancong bergembira dan menikmati keindahan di tengah Laut China Selatan itu sambil memancing. Banyak pemancing tidak mendaratkan hasil tangkapan seperti ikan layaran dan marlin, sebaliknya mereka cuma mencari kepuasan dan teknik memancing yang betul. Ikan dilepaskan kembali ke laut setelah diambil gambarnya. Jajaran pantai yang indah, bersih dan tidak tercemar menjadi bukti apabila berkunjung ke Pantai Hiburan Rompin. Sebagai pantai destinasi pelancongan keluarga dan tempat riadah, Pantai Hiburan Rompin menyajikan pelbagai pertunjukan hiburan khususnya pada hujung bulan ataupun sambutan sesuatu perayaan seperti Hari Merdeka, Hari Belia, Hari Pekerja dengan pertunjukan kesenian. MANDI manda di Pantai Hiburan Rompin wajar juga sesekali, bagi menghilangkan penat dan letih setelah bertungkus lumus bekerja. Stres juga mampu dihilangkan apabila dapat bersama keluarga bersantai dan berkelah serta makan-makan di bawah pohon ru.

Deretan pohon ru itu juga dikatakan menjadi punca nama "Rompin" yang dikenali pada hari ini. Ia sentiasa sesak dikunjungi pelancong.Rompin Fest, yang dahulunya dikenali Pesta Rompin dinanti-nantikan penduduk tempatan. Rompin Fest diiktiraf kerajaan negeri dan Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia, yang memasukkan aktiviti Rompin Fest ke dalam kalendar pelancongan Pahang serta negara sebagai satu daripada produk pelancongan dan tempat yang wajar dikunjungi bagi melihat perkembangan bandar dan daerah itu.Pelbagai aktiviti seperti sukan rakyat, permainan tradisional, pertunjukan kebudayaan, kesenian, pameran, hasil kraftangan, makanan tradisional, jualan ditunjukkan untuk tontonan orang ramai. Dengan pelbagai tema, Rompin Fest masih mengekalkan konsep hiburan dan rekreasi keluarga.

Pulau Ducong antara tumpuan kaki pancing kerana di pulau itu dikatakan terdapatnya spesies kerapu baka baik dan besar. Ikan jenis ini pula suka bersembunyi di kawasan berbatu. Tali pancing yang sesuai dengan kerapu perlu disediakan secukupnya.Walaupun anda bukan seorang pencipta alam, tetapi berkehendakkan sedikit ketenangan dan kedamaian di tengah rimba, pilihan yang tepat adalah mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin.Kegiatan berbasikal menjadi pilihan utama kerana kawasan berbukit dan mudah memasuki kawasan sukar sambil berjalan kaki. Namun basikal yang digunakan adalah basikal istimewa dan khusus bagi tujuan itu.

Jika anda dari Kuala Lumpur, anda boleh mengambil laluan Kuala Lumpur-Bahau-Muadzam Shah-Rompin-Taman Negara. Dengan perjalanan kira-kira empat hingga empat jam setengah, tindakan anda mengunjungi Taman Negeri Endau-Rompin berbaloi. Dari Kuantan ke Rompin pun, kira-kira dua jam perjalanan.Kejernihan air dan jeram berbatu

JIKA anda dari Johor Bharu, anda hanya perlu ke Mersing-Tanjung Gemok, kemudiannya ke bandar Kuala Rompin sebelum meneruskan perjalanan ke Felda Selendang Satu dan beberapa minit kemudiannya anda sudah memasuki Taman Negeri Endau-Rompin.BOT sedia menunggukaki pancingdi Kuala Rompin.Taman Negeri Endau-Rompin berpusat di Kem Geruggul dan di situ juga letaknya pertemuan Sungai Endau dan Sungai Sekinchin yang tenang, damai dan sejuk mata memandang. Kejernihan airnya dengan sedikit jeram berbatu untuk mandi dan berendam lama di airnya yang ternyata sejuk.

Rumah rakit yang terdapat di sepanjang Sungai Rompin juga menjadi tumpuan, dengan pelbagai tujuan termasuklah menikamti suasana malam di rumah rakit, memancing ataupun meninjau kehidupan Sungai Rompin secara semula jadi.Rumah rakit milik Orang Asli menampakkan ciri-ciri tradisional dengan penggunaan daun nipah sebagai atap dan dindingnya, termasuklah alat tangkapan ikan dan udang tradisional seperti bubu dan geluguh digunakan secara meluas oleh masyarakat Orang Asli di sepanjang Sungai Rompin itu.

Kuala Rompin turut menjadi pilihan kepada mereka yang menggemari aktiviti lasak. Malah banyak aktiviti sukan peringkat negeri dan kebangsaan dijayakan dengan baiknya di sini. Penganjuran sukan lasak seperti pacuan empat roda 4×4, Canoe Fest, sukan angkat berat, motosikal lasak, berbasikal dan woodball sering berlangsung sama ada di Kuala Rompin, Muadzam Shah, Lanjut Golden Beach Resort, Summerset At Rompin, Pulau Tioman, Sungai Rompin mahupun Taman Negeri Endau Rompin.

Komen Blogger:

Plan nak pegi cuti-cuti Malaysia ni takde pun sebenarnya. Semua terjadi secara ad-hoc je. Ye lah, asyik naik moto je ke sini ke sana. Sekali sekala kena ler bawak famili jalan-jalan jugak. So selepas perbincangan tentang beberapa destinasi, akhirnya kita orang

bersetuju untuk pegi ke Kuala Rompin makan udang galah. then kalau sempat lajak ke Pulau Tioman.

Lebih kurang jam 8 pagi kita orang move ke Kuala Rompin via hiway LEKAS. Sampai ke simpang pekan Seri Menanti, entah camne hati aku tergerak nak koner situ. Mungkin papantanda Istana Seri Menanti tu yg menarik perhatian aku kut. Aku fikir, since dah lalu situ, apa salahnya singgah melawat Istana Seri Menanti tu. Bukan selalu pun.

Sampai pekan Seri Menanti tengok sunyi je. Pekannya pun tak ler besar sangat. Tapi aman, tenteram, tak busy pun. Kereta pun tak banyak. Tak tau ler kalau-kalau sebab cuti sekolah yg buat pekan ni sunyi..

Attractions

HOMESTAY AL- HANA <b>Di KUALA ROMPIN</b>: EAT UDANG GALAH <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2014 05:01 PM PST

Ramai pengunjung datang ke rompin dengan tujuan untuk bersantai dan merehatkan minda memandangkan Kuala Rompin ini Situasinya masih terpelihara dari hiruk pikuk kebisingan kenderaan dan juga operasi kilang. Tapi apa yang menarik di Kuala Rompin ini adalah hasilan Udang Galah. Namun harganya agak Mahal kerana sekilo mencecah RM 70 dan Lebih. Sekilo Udang Galah tu pulak hanya 5-6 ekor sahaja.Sekiranya anda makan di kedai, mungkin akan terkejut dan tidak terjangka. Bagi tetamu Alhana Homestay pihak kami ada menyediakan Masakan Udang Galah ini dan ianya berbaloi. dan tidak Over Budget. Bagi memberi peluang menikmati Udang Galah di Rompin Kami akan adjust mengikut kemampuan anda. Anda ingin menikmati Udang Galah di tempat penginapan anda boleh tempah awal...
telefon kami 0139995302/0139068039 atau wassaap saya 0148204737..

BLOG PAHANG: 06 <b>di kuala rompin</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Mar 2014 07:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teknologi selular dan liputan 2g, 3g, 4g <b>di kuala rompin</b> pahang

Posted: 12 Jan 2014 09:26 AM PST

Assalamualaikum WBR

SE masih baru dalam kajian rangkaian ini, tapi antara pemahaman yang boleh dikongsikan, SE senaraikan dalam bahasa yang ringkas untuk difahami.

Mula-mula kena memahami generasi keturunan :
Analog tradisional cellular bagi data suara (AMPS, NMT, TACS) 14.4 Kbps
Digital narrowband circuit data (GSM, TDMA, CDMA) 9 kbps -14.4 Kbps
Packet data onto a 2G network (GPRS, EDGE) 20 kbps - 40 Kpbs
Digital broadband packet data (CDMA, EV-DO, UMTS, EDGE) 100-700 Kbps. Celcom hingga 384 Kbps
Peningkatan upaya bagi EDGE adalah 
HSPA  (3X pantas dari 3G) 1 Mbps - 3.6 Mbps
HSDPA (5X pantas dari 3G dan 10X dari 2.5G) hingga 7.2 Mbps. 
Services And Applications = CDMA 2000, UMTS, EDGE dll
Frequency Band  1.8 – 2.5 GHz
Digital broadband packet data semua IP (Wi-Fi, WIMAX (Korea Selatan gunakan pada 2006), LTE) , spektrum potensi hingga 100 Mbps/300 Mbps tapi di Malaysia antara 20Mbps - 28Mbps.
Services And Applications = Wimax2 dan LTE-Advance
Frequency Band  2 – 8 GHz

Smartphone ciri LTE dicipta seawal 2010. Dikenali juga sebagai HSPA+. Terkini adalah 4G LTE Advance.

Gigabit - Belum dilancarkan
* Teknologi Selular adalah berdasarkan piawaian antarabangsa adakalanya berbeza ukuran semasa implementasi di Asia / Eropah.  Saiz Mbps juga bergantung kepada berapa banyak capaian pengguna berkongsi kepada 1 menara pencawang. Peningkatan teknologi berkadaran peningkatan gunaan sumber bateri telefon bimbit. Maklumat dikumpul pada Januari 2014.


Susunan hierarki generasi Teknologi Selular.

Kapasiti kandungan generasi teknologi selular.

Generasi 2 memiliki ciri CSD – pindahan data 14.4Kbps. Kemampuannya mengirim khidmat pesanan teks ringkas akan tetapi ciri CSD dalam 2G tidak mampu berhubung secara internet kecuali 2.5G.
GPRS (General Packet Radio Service) adalah teknologi yang membenar GSM lancarkan perkhidmatan tanpa wayar seperti emel dan akses internet. GPRS adalah 2.5G.
HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) atau 3.5G adalah spectrum protocol telekomunikasi bimbit 3G yang dipertingkatkan di dalam HSPA (High Speed Packet Access). Juga dikenali sebagai 3.5G, 3G+ atau 3G Turbo yang membenarkan rangkaian berasaskan UMTS (Universal Mobile Telecommunication System) atau UMTS/WCDMA untuk penghantaran data  kelajuan tinggi.
3G ringkasan kepada Third Generation – teknologi telekomunikasi bimbit yang ketiga. 3G menyokong pindahan data paling rendah 200KB/saat. Selepas 3G, lahirlah 3.5G, 3.75G. Aplikasi 3G digunakan pada telefon, Internet Mobil, Rangkaian tanpa wayar, telefon video dan TV bergerak. 3G memenuhi syarat International Mobile Telecommunications-2000 (IMT-2000).
Syarikat Penyedia Telekomunikasi memanggil Perkhidmatan Bergerak Tanpa Wayar sebagai 3G.
UMTS (piawaian sebutan di Eropah, China dan Jepun) dan di Asia sebagai GSM. Telefon bimbit selalunya didatangkan menepati rangkaian UMTS dan GSM.
UMTS terkini adalah HSPA+ yang membenarkan data setingi 56Mbit/saat untuk pindahturun (28Mbit/saat perkhidmatan sediaada) dan 22 Mbits/saat untuk pindahnaik data.

EDGE (Enhanced Data Rates for Global/GSM Evolution) atau E-GPRS (Enhanced -General Packet Radio Services).
W-CDMA (Wideband - Coded Division Multiple Access) atau UMTS (Universal Mobile Telecommunication System).
CDMA2000-1X EV/DV (Evolution/Data/Voice) dan CDMA2000-1X EV-DO (Data Only)/ (Data Optimized) atau IS-856.
TD-CDMA (Time Division Code Division Multiple Access) atau UMTS-TDD (Universal Mobile Telecommunication System - Time Division Duplexing)
GAN (Generic Access Network) atau UMA (Unlicensed Mobile Access)
HSPA (High-Speed Packet Access)
HSDPA (High Speed Downlink Packet Access)
HSUPA (High Speed Uplink Packet Access)
SOPA (High Speed OFDM Packet Access)
FOMA (Freedom of Mobile Multimedia Access)
TD-SCDMA (Time Division Synchronous Code Division Multiple Access)
Dicipta oleh 3GPP (3rd Generation Partnership Project). Perkhidmatan LTE pertama kali dilancarkan oleh Telia Sonera di Stockholm pada 14 Disember 2009. LTE adalah peningkatan taraf bagi rangkaian GSM/UMTS dan CDMA2000.      

CONTOH LIPUTAN SELULAR TELEKOMUNIKASI DI KUALA ROMPIN, PAHANG
LIPUTAN 2.5G (GPRS) / 3G (EDGE) / 3.5G (HSDPA)  TALIAN CELCOM.LIPUTAN KLIK SINI. Liputan yang dipaparkan dikategorikan secara berkelompok (tertinggi @ mungkin terendah - kurang tepat kerana paparan isyarat berkelompok. Liputan kawasan dikemaskini setiap suku tahun).
LIPUTAN  3.5G (HSDPA) / 3G (EDGE) TALIAN MAXIS. LIPUTAN KLIK SINI. Contoh komplen MAXIS.Liputan Maxis yang dipaparkan agak mengelirukan.
LIPUTAN 2G / 2.5G (GSM/GPRS) TALIAN DIGI. LIPUTAN KLIK SINI
LIPUTAN 3G (EDGE) DIGI. Liputan ini merangkumi 3.5G( HSDPA/HSPA) dan telah diuji dengan Pelan DIGI Prepaid Smart Plan. LIPUTAN KLIK SINI.


UMobile hanya mempunyai liputan 2G/GSM di Kuala Rompin. LIPUTAN KLIK SINI.





 
Bagi tanda isyarat penerimaan telefon bimbit kepada menara pencawang terdekat, kebiasaannya :

2G/GSM = TIADA SEBARANG SIMBOL, RUJUK KEKUATAN BAR SIGNAL,

EDGE/GPRS = Simbol E@G ,
3G = Simbol 3G
HSDPA/HSPA = Simbol H ,

ROAMING = Simbol R (Kadar Antarabangsa).


 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved