ads

Sabtu, 24 Mei 2014

06 di lurah bilut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di lurah bilut - Google Blog Search


Jumaat, 23 Mei 2014 - BLOG PAHANG: 06 <b>di lurah bilut</b> - Google <b>...</b>

Posted: 23 May 2014 09:48 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

coretan cerita kami : Kenduri <b>di</b> Felda <b>Lurah Bilut</b>

Posted: 13 May 2014 08:18 PM PDT

Lama tak bersiaran... cuti -cuti kenduri pulak kali ni, sabtu lepas berlangsungnya majlis kahwin sepupu suami saya, Syafiq di Felda Lurah Bilut, Bentong iaitu kampung halaman opah dan atuk suami saya. Kami bertolak ke Bentong dari Terengganu pada hari jumaat. Sampai di sana dalam pukul 4petang, semuanya dah settle sebab kali ni mak lang aka mak pengantin tempah katering, jadi kami tak banyak kerja cuma bahagian layan tetamu je. Goodies untuk tetamu pun semuanya dah ready, kami tinggal makan-makan jela.

Atuk suami saya, atuk Din antara orang yang terawal meneroka Felda Lurah Bilut, mula-mula sampai sana tak sangka kemajuan yang cukup menarik, sebab saya ingatkan Felda biasa-biasa je, rupanya kemudahan kat sana cukup lengkap, ada petronas, pejabat pos, sekolah, tadika, kilang getah, muzium pun ada tapi tak berkesempatan lagi nak pergi, insyaAllah balik sekali lagi kami pergi. Atuk Din adalah ketua kampung di sana, usia dalam 80-an, menurut mak mertua saya, atuk bakal bersara tahun ni sebab tak larat dah nak mengurus, bagi orang baru pulak jalankan tugas.

Kenduri kahwin di sana cukup meriah sebab walaupun pakai katering diorang masih ada sikap gotong royong tu, ada persatuan Pakatan yang bertugas untuk majlis, maksudnya tuan rumah hanya perlu melayan tetamu, tak perlu sibuk di bahagian makanan semuanya tanggung beres. Di khemah makan, orang Pakatan ni akan duduk melayan tetamu, ceduk lauk semuanya la, air minuman pun diisi dalam gelas, tetamu datang ambik je.. huhu.. kami..tak buat apa.. rilek je tengok. Saya pulak sibuk dukung si Haqeem, tapi tak penat la sebab ada je yang rajin nak dukung Haqeem tu, kat situ pun ada taman permainan, jadi Haqeem tak boring, tengok orang keliling. Saya cuma tolong kat bahagian goodies je, nampak kosong top up... dah takda kerja kan, kalau kenduri kat Terengganu tak menang tangan kami.

Lagi satu benda yang best kenduri di sini adalah karaoke, Atuk Din sememangnya sporting bab ni, boleh dikatakan semuanya suka berkaraoke, suami saya, mak mertua saya.. semualah menyanyi sepuasnya.. kat kampung saya takdalah benda-benda macam tu, arwah ayah takkan benarkan. Saya tak karaoke pun tengok je pak sedara, suami saya, mak mertua saya, sepupu karaoke...saya duk melayan si Haqeem je.

Jom layankan beberapa gambar kenduri

06 di merapoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di merapoh - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2014 09:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Feb 2014 09:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 09:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2014 09:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di merapoh</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 09:42 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

2121studio: Gua-gua <b>di Merapoh</b> (Merapoh Caves)

Posted: 19 Sep 2013 09:53 AM PDT

GUA-GUA MERAPOH (MERAPOH CAVES)



Alhamdulillah pada 3 hingga 5 Sept baru-baru ini, saya dan Sukairi telah berkesempatan untuk merakamkan gua-gua di Merapoh, Kuala Lipis, Pahang. Selama 3 hari di sana, kami hanya dapat merakamkan 5 buah gua. Kerja-kerja kami dibantu oleh Laili Basir (Pengasas gerakan "SAVE Merapoh Caves") dan teman-teman beliau.

Saya merakamkan foto (still photo), manakala Sukairi merakamkan video dalam bentuk dokumentari.

Khabarnya ada 500 lebih gua ada di sekitar Merapoh, namun begitu sehingga hari ini, mereka telah menemui 100 lebih gua. Aktiviti meneroka dan menjelajah gua-gua di Merapoh berjalan dari masa ke samasa oleh pasukan sukarelawan pencinta gua "SAVE Merapoh Caves".  

Selama 3 hari di sana, kami berkesempatan merakamkan foto di Gua Tahi Bintang, Gua Seribu Cerita, Gua Air Mata Dayang, Gua Jinjang Pelamin dan Gua Hari Malaysia.

Ada gua yang kategori "santai" dan ada gua yang memerlukan keupayaan fizikal yang mantap untuk menjelajahinya. Setiap gua mempunyai keindahan dan keunikan yang tersendiri. Ada gua yang kering dan ada juga yang basah. Ada juga gua bersungai seperti Gua Hari Malaysia.

Pada hari pertama (3 Sept 2013), kami sampai di Merapoh dari Kuantan pada pukul 2.30 pm. Selepas makan tengahari dan melakukan persiapan, kami memasuki Gua Tahi Bintang pada pukul 4.45 pm dan keluar dari gua tersebut pada pukul 10.00 pm. Keindahan formasi di dalam gua tersebut memang memukau kami.

Berikut adalah beberapa foto Gua Tahi Bintang (Meteor Shower Cave)

. . 

Pada 4 Sept 2013 kami memulakan rakaman foto di Gua Seribu Cerita (Cave of Thousand Tales). Keunikan gua ini terletak pada lukisan orang asli kuno pada dinding gua tersebut. Gua ini dinamakan Gua Seribu Cerita kerana setiap orang yang melihat lukisan-lukisan di dinding gua tersebut akan mempunyai interpretasi atau fahaman berbeza terhadap satu-satu lukisan.



Video ringkas yang sempat saya rakamkan di dalam Gua Seribu Cerita.




Selepas Gua Seribu Cerita, kami ke Gua Air Mata Dayang. Ianya adalah gua yang ada kolam dari luar ke dalam gua. Di gua ini diadakan aktiviti "water rafting" ataupun "tubing". Kedalaman air di gua ini masih belum diketahui. Insyallah di dalam bulan Oktober yang mendatang, Laili Basir akan membawa pasukan penyelam professional untuk menyelam dan menjelajah gua ini.

Selepas shot di Gua Air Mata Dayang, kami berehat sambil minum petang di warung berdekatan. Seterusnya kami meneroka Gua Jinjang Pelamin. Gua ini juga sangat unik formasi-formasinya.

Di dalam Gua Jinjang Pelamin ini ada formasi seakan-akan menara berkembar KLCC. Ianya adalah stalactite dan stalagmite yang telah bercantum menjadi "pillar" atau "column".



Pada 5 Sept 2013, kami merakamkan Gua Hari Malaysia.


Gua ini dinamakan Gua Hari Malaysia kerana team sukarelawan "SAVE Merapoh Cavesmenjumpai gua tersebut pada 16 Sept 2012 iaitu pada hari sambutan "Hari Malaysia"

Ini adalah gua yang paling mencabar untuk merakamkan foto berbanding gua-gua yang sebelumnya. Untuk ke sana, kita perlu menaiki kenderaan pacuan 4 roda (4WD) dan berjalan sekitar 45 minit menyusuri Sg. Merapoh dan anak Sg. Merapoh.

 

Ini adalah salah satu lata yang akan kita temui semasa menyusuri anak Sg Merapoh menuju ke Gua Hari Malaysia.

Gua Hari Malaysia adalah gua yang bersungai di dalamnya (river cave). Untuk melakukan aktiviti fotografi di dalamnya, peralatan-peralatan fotografi kita mestilah disimpan di dalam "drybag". Pintu masuk ke gua tersebut adalah rendah dan kecil. Kita perlu merangkak untuk masuk.

Habli Basir di pintu Gua Hari Malaysia.

Di dalam Gua Hari Malaysia terdapat banyak air terjun dan jeram. Sepanjang perjalanan di dalam gua adalah "basah". Di bawah ialah air sungai yg mengalir dan dari atas air menitis seperti hujan yang tidak henti-henti. Ada tempat yang memerlukan kita berenang, ada tempat perlu meniarap dan ada tempat perlu memanjat menggunakan tali.

Air Terjun pertama yang akan kita temui di dalam Gua Hari Malaysia ialah "Merapoh Cascade". Ketinggian air terjunAir Terjun pertama  ini sekitar 4 meter, tetapi cabarannya ialah perlu mendakinya dengan menggunakan tali dan sewaktu mendaki dirintangi oleh arus deras air terjun itu.



Selepas melepasi "Merapoh Cascade" kita perlu berenang dengan menyusuri dan berpaut pada dinding gua dan selepas itu perlu menggunakan tali untuk melepasi air terjun kedua yang berbentuk lengkungan huruf "C" terbalik. Selepas itu perjalanan agak santai, namun basah sepanjang perjalananan.

Antara air terjun yg cantik di dalam Gua Hari Malaysia ialah "Laili Cascade".

Beginilah antara suasana di dalam Gua Hari Malaysia yang sempat saya rakamkan.

 

Bermula jam 10.00 pagi dan sekitar 5.15 petang baru kami keluar dari Gua Hari Malaysia. Pengembaraan gua yang sungguh menakjubkan. Kepada peminat gua, anda mesti datang ke sini.


Selepas keluar dari gua saya merakamkan flora yang ada di sekitar gua, antaranya ialah Rhizanthes lowii (Beccari) Harms (Rafflesia- ceae) atau nama tempatannya ialah Padma Tikus tumbuh melata di sekitar Gua Hari Malaysia. Ianya adalah bunga rafflesia yang terkecil di dunia.



Sewaktu saya merakamkan bunga ini, malangnya tiada yang baru kembang. Mudah-mudahan dikunjungan akan datang saya akan bernasib baik untuk merakamkan bunga ini sedang berkembang mekar. Insyallah.

Ada banyak lagi flora dan herba di sekitar gua ini. Disebabkan hujan gerimis mula turun maka tidak banyak yang dapat saya rakamkan. Ini antaranya, sila klik foto untuk paparan yang lebih besar.

  

Inilah sedikit perkongsian pengalaman dan foto-foto beberapa gua di Merapoh yang sangat indah dan unik. Malangnya sebahagian gua-gua di Merapoh akan diletupkan oleh kilang simen yang bakal dibina di sana. Semuga kita sama-sama membantu gerakan "SAVE Merapoh Caves". Semuga gua-gua ini dapat diselamatkan.

Kepada sesiapa yang ingin menyertai dan membantu gerakan menyelamatkan gua-gua di Merapoh boleh berhubung dengan Saudara Laili Basir. Begitu juga kepada yang berminat untuk menjelajahi gua-gua di Merapoh sila berhubung dengan Laili Basir.

Sama-sama kita doakan semuga gua-gua di Merapoh berjaya dipelihara dan anak cucu kita nanti boleh mendapat manafaat darinya. Amin.

Video oleh Laili Basir sewaktu "Malaysia - Crotia Scientific Expedition" di Gua Hari Malaysia.



Laili Basir juga ada menulis secara lebih terperinci berkenaan gua-gua di Merapoh. Sila luangkan masa untuk membaca BLOG beliau.


MARI BERSAMA-SAMA SELAMATKAN GUA-GUA DI MERAPOH.





 

 




06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


hardy boy: Berhati-hati Bercuti <b>di Cameron Highlands</b>

Posted: 07 May 2014 10:13 AM PDT

Ketika sedang Blogwalking, saya "terbaca" entry berikut >>> hati-hati-bercuti-di-cameron-highland, saya tertarik untuk berkongsi pengalaman kena cekik darah oleh pemilik sebuah kedai makan kecil di Brinchang, bersebelahan  stesen bas Brinchang pada April 2014. 

(Sebelum ini, pada 2007 pernah sepupu saya dipukau semasa ke Pasar Malam di Brincang hinggakan puas keluarganya mencari selepas 5 jam kemudian pada jam 12 tengah malam barulah mereka temui sepupu saya ini di sebuah bangunan yang dalam pembinaan dalam keadaan mamai, blur tak dapat bercakap, hingga kini kejadian tersebut masih menjadi misteri hinggakan sepupu saya tidak dapat terangkan bagaimana dia dipukau hingga tidak sedar diri. 

Pengalaman lain kena "sembelih" oleh peniaga kedai makan kampung di tepi jalan ialah semasa pulang dari Kedah. Sampai pertengahan jalan ahli keluarga 10 orang berhenti makan. Bapa saya order makan malam semuanya untuk 10orang, nasi 10 orang sayur kailan 10 orang makan, tomyam 10 orang  makan, telur dadar 10 orang  makan & air 10 orang  makan. Geramnya makanan yang sampai kuantitinya tidak sampai untuk jumlah 10 orang, memang sedikit sangat yang dihidangkan disekalikan semua dalam beberapa bekas sahaja. 

Alangkah terkejutnya kami, bila dah habis makan, bila diminta bil jumlah semua sekali adalah RM110, langsung jauh berbeza begitu mahal jika hendak dibandingkan dengan kuantiti serta kualiti makanan yang dihidangkan kepada kami, dengan sayur macam sesuai diberikan makan kambing sahaja, lauk pula macam apa entah. Disebabkan penat dan terkejut, kami terkedu untuk melawan peniaga tersebut bahawa harga makanan betul cekik darah. Kami terus ke kereta masing-masing, sampai rumah barulah kami buka mulut tentang kejadian tersebut. 

Taktik peniaga tersebut CEKIK DARAH kerana mereka tahu jika mereka cekik darah tinggi melambung sekalipun, kami bukannya pelanggan tetap kedai makan tersebut dan kami tidak akan kembali ke kedai makan tersebut lagi. Kemudian, peniaga tersebut mengenakan bayaran secara lum sum RM11 seorang untuk memudahkan dia mengira bayaran makanan tanpa melihat kuantiti dan kualiti makanan yang sampai. Akhirnya saya bagitau bapa saya, lain kali kena order makan cukuplah 2-3 orang sahaja untuk setiap jenis lauk untuk 10 orang makan, kerana ianya sudah mencukupi. Jika bertemu lagi jenis peniaga tersebut yang suka CEKIK DARAH, bersedia untuk berhujah dengannya tapi jangan la sehingga macam nak bergaduh pula). 

Jika ke arah Ringlet, medan selera tersebut berada di sebelah kiri bersebelahan Stesen Bas Brinchang, kedai yang cekik darah saya ni berada hampir ditengah-tengah medan selera tersebut (selepas dicekik darah, saya terus berjalan keluar daripada kedai makan tersebut dengan perasaan geram, jadi tak sempat nak ambil gambar)....


Kejadian bermula apabila saya bungkus makan untuk 5 orang, (nak jimat punya pasal) saya & adik order Ayam Masak Kicap (tertulis di menu RM5.00 untuk seorang makan) untuk 2 orang makan, Ayam Masak Paprik (tertulis di menu RM5.00 untuk seorang makan) untuk 2 orang makan, sayur kailan ikan masin untuk 2 orang makan (tertulis di menu RM4.00 untuk seorang makan), nasi putih 5 orang makan (harga di menu RM1.00 untuk seorang makan), air tea panas untuk 2 orang. (Cadang nak order masakan campur tapi peniaga tersebut bagitau nasi campur dah habis, tapi saya suspek yang mereka sengaja tidak hidangkan nasi campur supaya mereka dapat jual masakan panas yang memberikan keuntungan yang lebih tinggi).

Saya memilih kedai tersebut kerana kedai-kedai makan yang lain banyak yang dah penuh, kena pula pada musim cuti sekolah, yang tinggal hanya kedai tersebut dimana yang jaga kedai adalah seorang perempuan awal usia 40-an dan seorang tukang masak. Petua saya, biasanya jika ingin pilih kedai yang terbaik, saya akan pilih kedai yang ramai orang, kerana mungkin ramai orang disebabkan layanannya terbaik, sedap dan harga murah. 
Sebaik sahaja makan siap dimasak  (walaupun takdela sedap sangat), peniaga perempuan tersebut tanpa mengira di depan saya bagitau harga yang perlu saya bayar adalah RM68.00
Selepas sambung habiskan minuman yang kami minum, adik saya bagitau "Harga makanan tu macam tak logik je, mahal melampau sangat selepas berpandukan menu yang kami lihat sebelum itu. Nasib baik saya masih ingat harga makanan tersebut seperti yang tercatat pada menu. Peniaga tersebut licik selepas menu ditunjuk terus disembunyikan menu makanan tersebut supaya pelanggan tidak dapat bandingkan harga semasa bayar nanti...).. Adik saya ni memang teliti tentang harga makanan disebabkan geram ramai sangat yang makan duit HARAM cekik darah orang dengan tipu dalam meniaga lebih-lebih lagi semasa.
Dengan geram, saya dan adik saya panggil peniaga perempuan tersebut minta kira kembali bil tersebut. Maka dia mengira depan saya secara rawak, dia cakap lauk RM40, sayur RM10, air dan nasi RM18, dengan nada MARAH DAN LAGAK MACAM GENGSTER kemudian dia terus pergi ke meja lain tanpa tunggu komplen dari kami, mungkin dia fikir dengan LAGAK SAMSENG maka pelanggan takut untuk mempersoal harga yang dikenakan pada kami. TINDAKAN KAMI TERSEBUT TURUT DIPERHATIKAN OLEH PELANGGAN LAIN, ADE YANG GELISAH TAKUT KENA TIPU MACAM KAMI....
DISEBABKAN tidak puas hati, saya dan adik saya memanggil perempuan tersebut untuk kali ke-3, supaya dia tunjukkan kami macammana dia kira makanan kami. Untuk mengelakkan pelanggan lain nampak PENIPUAN dia, maka dia membawa kami ke kaunter.
Maka daripada kertas pesanan order kami tersebut dia menunjukkan dia mengira kembali makanan kami  tersebut, HASILNYA AMAT MEMERANJATKAN, MEMANG JAUH DENGAN BAYARAN YANG MELEBIHI DARIPADA JUMLAH YANG SEPATUTNYA.... 
Perempuan tersebut mulanya mengira, lauk untuk 4 orang makan adalah RM40, maka terus saya bagitau "BOLEH SAYA NAK LIHAT BUKU MENU?" kerana seingat saya harganya adalah RM5.00 untuk seorang makan dan SEPATUTNYA UNTUK LAUK adalah RM20 SAHAJA. Selepas melihat hujah saya, dia tergamam seketika terus dia tukar statement yang dia ORDER LAUK UNTUK 6 ORANG MAKAN, JADI HARGANYA ADALAH RM30.00. Malas nak panjangkan cerita saya minta dia kira harga untuk sayur pula untuk 2 orang makan, dengan menekan-nekan Kalkulator jadi dia mengira RM4.00 untuk 4 orang makan jadi harganya RM16.00 (sengaja dia lebihkan kuantiti semasa mengira untuk mengenakan kami dengan harga tinggi). Tanya saya, "Harga nasi pula???". Dia menjawab RM2.00 x 5 orang, jadi harga RM10.00, 2 air tea panas yang kami minum adalah RM4, jadi jumlah keseluruhan adalah RM60 (harga tersebut adalah RM8 lebih murah daripada harga RM68 yang dikenakan kepada kami semasa kali pertama perempuan tersebut mengiranya, memang "celaka" perempuan tersebut kerana Cekik Darah orang. Maka perempuan tersebut memberikan baki kepada kami RM8.00. Malas nak panjangkan cerita kami terus keluar daripada kedai tersebut disebabkan kepenatan memandu berjam-jam, otak pun dah penat berfikir, inikan pula nak bertekak dengan Peniaga Cekik Darah & Makan Duit HARAM ini. Disebabkan kami pun tergamam, tak sangka perkara tersebut terjadi kepada kami hinggakan kami tak dapat untuk maki kembali perempuan tersebut dan mematahkan segala "hujah-hujah"nya...

Semasa berjalan pulang masuk kereta, saya mengira kembali adakah betul kiraan perempuan tersebut untuk makanan kami yang tidak seberapa itu, sekali lagi meluap perasaan marah kerana sebenarnya kami masih lagi ditipu...

Harga yang sepatutnya kami bayar adalah:-
Lauk x 4 orang makan = RM5.00 x 4 = RM20.00
Sayur 2 orang makan  =  RM4.00 x 2 = RM8.00
Nasi x 5 orang makan = RM1.50 x 5 = RM7.50
Air Tea Panas             = RM 1.50 x 2 = RM3.00
Jumlah yang seharusnya dibayar        = RM38.50
HARGA YANG DIKENAKAN KEPADA KAMI ADALAH MELEBIHI RM29.50, menghampiri 50% jumlah bayaran sebenar makanan yang dikenakan kepada kami iaitu RM68.00...
TUJUAN SAYA BERKONGSI DI ENTRY INI BUKAN UNTUK BERKIRA TENTANG WANG RINGGIT, tetapi kami GERAM DAN MARAH DENGAN SEGELINTIR PENIAGA MELAYU YANG SUKA MENGAMBIL KESEMPATAN, MENANGGUK DI AIR YANG KERUH, MENIPU DAYA DENGAN PENUH MUSLIHAT, CEKIK DARAH.... 
Mungkin ini terjadi kerana ramai dalam kalangan kita yang mungkin tidak terlalu teliti apabila ianya melibatkan pembayaran makanan, langsung tidak mempersoalkan tindakan peniaga walaupun mengetahui mereka meletakkan harga yang tinggi diluar logik akal, yang akhirnya menjadi peluang untuk peniaga yang tidak bertanggungjawab ini untuk mengambil kesempatan.  

Kekadang ada pelanggan ke kedai makan orang Melayu ni sebenarnya untuk membantu perniagaan orang Melayu tetapi akhirnya pelanggan kembali yang kena "sembelih" dicekik darah... Bagaimana pula dengan yang MEREKA yang kurang berkemampuan yang datang bercuti membawa keluarga ke Cameron Highlands yang berkorban demi melihat wajah ceria dan gembira anak-anak mereka yang ramai bercuti di tempat peranginan tinggi, BUKANLAH TINDAKAN PENIAGA SEBEGINI MENGANIAYAI MEREKA??? ... 

Diari Umi: Kasih ter&#39;erat&#39; <b>di Cameron Highlands</b>.

Posted: 07 May 2014 04:55 AM PDT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Mood hendak senyum sampai telinga, mood hendak rasa bahagia sampai bila-bila, tatkala bunyi handphone menandakan ada pesanan teks wechat masuk, "nanti, beritahu cikgu, Auni cuti sampai 7hb, kita pergi holiday di Cameron Highlands". What? Cameron Highlands? tempat yang ada pokok teh tu? petik stoberi? errr...err...err...terkedu. Dua hari selepas itu mood senyap membuatkan situasi dalam dilema, pergi atau tidak. Apatah lagi diberi pilihan, hendak hari Sabtu atau Isnin. Tanya aku, mestilah aku pilih Sabtu, dapatla berlama sedikit di sana, berasa kemeriahan Cameron Highlands yang baru kali ini hendak pergian genap aku berusia 30 tahun. Hendak menyampaikan Sabtu, sampai melalut-lalut aku buat kerja, sampaikan termimpi-mimpi aku sudah berada di sana. Gila.
Cameron Highlands, satu tempat yang aku sangat bermimpi hendak pergi. Entahlah, kenapa Cameron Highlands pun aku tidak tahu. Mungkin, aku sering diimaginasikan dengan cerita dalam novel, sering rasa menikmati keindahan dengan gambar-gambar kawan yang sudah sampai ke sana. Indahnya bila impian menjadi kenyataan, indahnya bila selama ini bermimpi menjadi realiti. Syukur dengan rasa yang tidak sabar.
Bersemangat waja aku pulun kemas rumah, packing barang macam biasa, sukanya hati, gembiranya perasaan sampai tidak boleh gambar dengan kata-kata, boleh dikatakan ini percutian pertama bagi kami berlima. (aku, abi dan anak-anak sahaja). Aku tidak mahu memikirkan apa yang menanti di sana kerana menguruskan anak-anak sendirian, itu sudah memang pasti. Kami bertolak tengah hari Sabtu, melalui jalan bengkang-bengkok, naik bukit membuatkan yang menumpang pun rasa tercabar. Yang memandu apatah lagi, rasa bagai tidak sampai-sampai. Mujur trio aku tidak buat hal sangat, aku memangku Arrizqi di kerusi penumpang hadapan memberi ruang Auni dan Adli berbaring di kerusi belakang.
Hari pertama, layan pasar malam Berincang, hohohoo...gilala. Meriah sangat-sangat. Berjalan, ambil gambar dan bergilir dukung Arrizqi sambil mengejar Adli yang suka benar main sorok-sorok. Berjalan cuci mata, meredah orang dan shopping makanan, hahahaa. Aku sudah ditawan keenakkan cendawan goreng Cameron Highlands. Pantang jumpa gerai jualan, pasti aku singgah sampaikan Adli pun terikut sama. Auni, dia pulun makan stoberi cicah coklat, berlidi-lidi dia seorang sahaja yang habiskan. Mula-mula beli 3 cucuk, up naik 5 cucuk, up lagi 7 cucuk, sudahnya abi belikan satu bekas stoberi dan satu coklat pencecah untuk Auni, hahahaa. Aku? macam biasalah, makanan dan fridge magnet, da jadi tokey pun still cari fm kan, sukala tengok. Cantik-cantik.
Malam itu, makan steamboat di restoran berdekatan hotel, hrmmm. Kali kedua aku makan steamboat tapi kali pertama makan dengan suami. Licin, walaupun berlaga sudu mangkuk senduk dengan anak-anak, dorang buat konset di meja, sudu garfu mangkuk terbang ke bawah, bikin havoc saja sampai orang meja sebelah pun turut sama tumpang berhibur dengan keletah dorang, yang kagum bila tiba masa makan, kesemuanya baik menghirup sup satu mangkuk seorang.
Hari kedua, jalan-jalan cari ketenangan. Ketenangan? takyah harap sangatla pabila berjalan dengan trio tu, sorang ke hulu sorang ke hilir sorang ke barat, sabar je la. Buat lawatan di Bee Farm. Farm dalam Melayu panggil apa eh?
"umi, itu Willy" Auni menjerit bila nampak patung lebah.
"umi, aya umi, aya" kata Adli.
"Maya la, Adli" balas Auni balik, da sudah bergaduh pula di tempat lebah tu.
Satu hal lain, bila sudah dapat berjalan sendiri asyikla kerja hendak melencong. Tabah je la yang mengejar, hendak jadi mamarazzi lagi, hendak possing lagi. Isk!
Seterusnya ke ladang teh, abi bawa ke BOH. Huaaaa...seronok bila nampak hijau sesaja. Sepanjang jalan aku sibuk merakam gambar lagak jurugambar profesional. Lantakla mutu gambar nanti, janji ada kenangan. Selepas ini entah bila lagi hendak sampai semula ke Cameron Highlands.
Habis pusingan, kami ke tempat rama-rama pula, memuaskan hati anak-anak, nyata mereka gembira. Ada benda yang boleh Auni cerita. Berjalan menyelusuri jalan-jalan kecil menikmati keindahan dan kedinginan udara, wah! rasa macam dalam drama. Best!
Letih turun naik-turun naik, kami balik berehat sebentar sebelum keluar semula mencari makan dan jalan-jalan. Auni macam biasa dengan stoberi cucuknya, Adli dengan perangai suka berlari dan menyorok, Arrizqi pantang nampak mainan yang bergantung-gantung, jarinya comel mengimbal balik permainan.
Malam itu kami makan ikan  bakar dan sup ayam di restoran berdekatan juga. Macam biasa, konset di meja makan, membuatkan pakcik dan makcik meja sebelah rela hati membantu aku dan abi memerhatikan trio. Abi murah hati belanja pakcik dan makcik sekali malam itu, oh terasa nikmat makan. Malam terakhir, aku hanya melepaskan penat sahaja sambil sibuk berbalas wassapp dengan teman-teman.
Ok, keesokkan harinya, time to go, Auni paling suka bangun sambil menjengah tingkap hotel,
"bangun-bangun, hari dah pagi" lantang membuatkan abi pun turut sama bangun. Aku sengih sahaja, sambil mengemas barang-barang. Hari ini, jalan ke pasar pagi dan terus turun balik Sg. Buloh, sayangnya hendak menamatkan percutian yang singkat tapi penuh makna ini. Ok, shopping lagi. Sememangnya, menjadi pengurus rumah tangga ini, bershopping menggunakan wang suami sahajalah, macam-macam yang aku rengekkan, hendak itu-hendak ini, "ambil sahajalah, beli sahajalah, pilih sahajala" itula yang abi balas dan puas hati bila melihat aku tersenyum melebar, hehe.
Singgah di kebun kektus, rambang mata memilih pabila kuasa memilih di tangan aku. Aku hanya pilih yang berkenan sahaja selebihnya aku serahkan kepada abi, aku sudah sibuk berlari mengejar trio yang kaki sibuk bermain air, haih! Selesai berbelanja, kami turun dari Cameron Highlands, selamat tinggal Cameron, jumpa lagi 5-6 atau 7 tahun akan datang. Puas hati!
Sampai sahaja di rumah, back to normal routine, petang itu dikejutkan dengan sebiji kek daripada abi. Hrmmm, main ngelat sebab baru 5 Mei. Apapun, bila trio sudah teruja melebihi emak, selesaikan sahajalah. Beza satu hari je pun, apa hendak dikisahkan? Syukur aku masih berdiri dan sihat di kala umur 30 tahun pada 6 Mei, semalam. Terima kasih atas ingatan dan ucapan dan doa kawan-kawan di media sosial. Aku terharu sangat-sangat masih ada yang mengingati aku yang bukan siapa-siapa ini.
Aku sudah pun mendapat hadiah yang paling istimewa di Cameron Highlands, pasti sukar hendak aku padamkan satu-satunya kenangan paling indah sepanjang 30tahun ini. Klise. Terima kasih, abi kerana sangat membantu semasa di sana. Semoga, kehidupan aku yang seterusnya akan lebih bermakna. InshaaALLAH.
Jom kita layan gambar terbaik sepanjang di sana.
 Pergi waktu petang, masih belum ramai orang turun pasar. Menjelang malam, keadaan sesak sampai parking pun penuh, menjelang hari Ahad suasana sangatla aman dan damai malah beberapa buah kedai tutup.
Wajah-wajah ceria dapat berjalan jauh daripada rumah.
 Lebah, menjadikan anak-anak ingat kepada Maya dan Willy, Maya si lebah.
 Saujana mata memandang, cantik sampai tidak terkata. Aku suka tengok si bapa dengan anak-anak tu, macam keretapi. Manis je.
Rama-rama, Arrizqi dan Adli berjalan tanpa henti, Auni yang menikmati dengan mulut macam bertih goreng, letih dan terkesima hendak menjawab segala persoalannya.
Kami tidak dapat petik stoberi sebab sudah habis stoberi dipetik orang jadi kami makan aiskrim Malaysia stoberi sahajalah, hihiii.
 Makan ikan bakar, service lambat bangat.
Me, already 30th years old with beloved family.
The best family potret pada kali ini ialah, tadaaaa.
Dua kali snap, Arrizqi tidak juga pandang kamera, haih! Jadilah as memori.
Cukup panjang tidak ni? Ihiks. Maafkan aku kerana aku sangat tidak pandai buat entry percutian dengan terperinci, aku juga tidak pandai mengarang entry part by part dimana seperti biasa, aku pulun dalam satu entry, maafkan aku. Akhir kata, terima kasih kawan-kawan blogger yang banyak menyokong aku, terima kasih kawan-kawan yang sentiasa mengingati aku, terima kasih kawan-kawan yang sentiasa ada bila aku memerlukan. Terima kasih-terima kasih-terima kasih dan terima kasih. Jumpa di entry seterusnya, daaa.
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

06 di chenor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di chenor - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2014 07:47 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2014 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2014 07:45 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

500 Hektar Tanah, "Buka Cawangan IPTA" <b>Di Chenor</b> !! ~ pahangdaily

Posted: 24 Aug 2013 01:32 PM PDT

MARAN  - Seluas 500 hektar kawasan telah dikhaskan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Chenor di sini bagi cadangan pembinaan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terbaharu di negeri ini. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenor, Mohamed Ariffin Awang Mohamed berkata, kewujudan IPTA itu merupakan satu lagi keperluan sebagai pemangkin kemajuan di kawasan tersebut. "Kawasan di Bukit Bedung telah dikenal pasti strategik kerana terletak di laluan utama Kuantan ke Temerloh dan berdekatan dengan Pekan Awah," katanya. Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas majlis rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri DUN Chenor di Dataran Pekan Kampung Awah di sini baru-baru ini. Yang turut hadir Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Multimedia dan Komunikasi negeri, Datuk Shahaniza Shamsudin; ADUN Jengka, Wan Salman Wan Ismail dan ADUN Luit, Nurhidayah Mohd. Shahaimi. Mohamed Ariffin berkata, Chenor merupakan satu penempatan tradisional lama yang masih disebut daerah kerana pernah menjadi tumpuan masyarakat sejak zaman dahulu lagi. "Kawasan Chenor akan terus dijana dengan projek pembangunan, prasarana yang lebih baik, khususnya membabitkan jalan yang menghubungkan jambatan Chenor ke Pekan dan Bera," katanya. #sumber

Syabas: Pendedahan PDO "Isu Jalan Runtuh", Telah <b>Di</b> Berikan <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2013 11:18 AM PST

MARAN, 30 Dis - Susulan pendedahan panas Pahang Daily Online (PDO) terhadap isu "Jalan Runtuh Bahayakan Nyawa Pengguna Jalanraya" di jalan utama dari Jengka ke Pekan Awah berhampiran kawasan Felda Sungai Nerek, difahamkan isu itu telah diambil tindakan serius oleh wakil rakyat kawasan berkenaan petang semalam. Artikel yang kami siarkan sekitar jam 11.00 pagi itu telah mendapat "respon yang cukup pantas" daripada wakil rakyat terbabit iaitu YB Arifin Ismail (topi merah), Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Chenor. Dalam satu kenyataan kepada PDO, wakil rakyat terbabit mendakwa beliau bersama Jurutera Daerah (JD) JKR Daerah Maran dan Roadcare telah melawat ke lokasi berkenaan sekitar jam 1.30 petang. Katanya, atas maklumat yang didedahkan beliau telah mendesak supaya kerja baik pulih jalan terbabit disegerakan. Pihak JKR katanya akan menyalurkan peruntukan segera seperti yang dipohon untuk kerja berkaitan demi keselamatan pengguna. PDO ucapkan syabas dan tahniah atas tindakan segera wakil rakyat berkenaan, walau pun sebelum ini dilaporkan beliau telah memaklumkan perkara itu kepada pihak terbabit. Apa yang jelas dapat dilihat di sini ialah, pihak yang bertanggungjawab harus bertindak segera selepas mendapat makluman dan arahan daripada wakil rakyat. Bukan menunggu hingga ada berlaku kemalangan baru mahu membuat tindakan. Mujurlah dalam kes ini, masih belum ada laporan kemalangan atau kecelakaan serius berlaku di lokasi kejadian. Semoga isu ini dapat dijadikan tauladan agar wakil rakyat perlu ada "follow up" dalam setiap arahan yang dikeluarkan kepada pihak berkenaan dimasa-masa akan datang. PDO

BLOG PAHANG: 06 <b>di chenor</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2014 07:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kes Tembak <b>Di Chenor</b>, Ramai "Keliru" - PahangDaily - Blogger

Posted: 16 Nov 2013 12:50 AM PST

Ramai pihak yang keliru dengan insiden kejadian tembak terbaru yang berlaku di Maran, kelmarin. Ia berikutan dengan dakwaan polis sebelum ini bahawa seorang lelaki yang bertindak menyerang anggota polis sebelum merampas sepucuk pistol dan melarikan kenderaan peronda polis di susur keluar Tol Chenor Lebuh Raya Pantai Timur (LPT), dekat Maran. Suspek, 22 tahun bertindak melepaskan empat das tembakan secara rambang keluar dari kenderaan yang dilarikannya. Tembakan itu bagaimanapun tidak mengenai anggota polis terbabit. Selepas larikan kereta polis itu, suspek melanggar tiang perhentian bas berkenaan dan cedera di kepala. Namun, semalam bapa mangsa pula mengeluarkan kenyataan  yang jauh sekali berbeza dam mungkin akan mengambil tindakan mahkamah terhadap kes tersebut. Ini kerana laporan bedah siasat Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) menunjukkan anaknya meninggal dunia kerana kecederaan di kepala akibat ditembak. Bapanya menolak dakwaan polis anaknya meninggal dunia akibat hentakan kepala di stering kereta. Malah, tambah mengejutkan terdapat dakwaan daripada ahli keluarga terdekat mangsa,  pihak polis akan menutup hasi post mortem mangsa dan akan mendakwa beliau menembak dirinya sendiri iaitu membunuh diri. Malah, laporan turut mengatakan keputusan post mortem akan dikeluarkan dalam tempoh empat minggu selepas permohonan tersebut. #sumber

06 di triang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

06 di triang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 14 May 2014 01:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 13 May 2014 01:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 May 2014 01:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2014 01:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2014 01:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

projek kilauan mutiara sk kuala <b>triang</b> - kelab in-smartive - Blogger

Posted: 13 Mar 2014 09:00 AM PDT

     Pada tanggal 14 Mac hingga 16 Mac telah berlangsungnya Projek Kilauan Mutiara buat kali ketiganya di Sekolah Kebangsaan Kuala Triang. Seramai  52 orang peserta yang terdiri daripada pelajar tahun 5 dan 6 dari Sekolah Kebangsaan Kuala Triang dan 30 orang fasilitator  dari kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang  telah mengambil bahagian. Projek Kilauan Mutiara ini bertujuan mengeratkan lagi hubungan silaturrahim di antara Sekolah Kebangsaan Kuala Triang dengan kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang. Selain itu, Projek Kilauan Mutiara ini juga ingin memperlihatkan generasi yang mempunyai matlamat dan hala tuju dalam kehidupan masing-masing serta membina sahsiah dan akhlak yang baik di antara pelajar dengan guru, ibu bapa dan masyarakat. Sehubungan dengan itu, pelbagai modul dan aktiviti yang bermanfaat telah dirancang dan dijalankan sepanjang program berlangsung bagi meningkatkan lagi nilai motivasi, jati diri dan seterusnya membantu mereka untuk terus cemerlang di dalam akademik.

     Pada pukul 2.30 petang para fasilitator tiba di Sekolah Kebangsaan Kuala Triang dan tepat jam 3.30 petang berlangsungnya majlis penyerahan peserta. Peserta diserahkan kepada wakil In-Smartive iaitu saudara  Ahmad Badruzzaman bin Idris merangkap pengurus Projek Kilauan Mutiara ini. Majlis penyerahan peserta berlangsung dengan jayanya. Selesainya majlis  penyerahan,  para peserta diberi rehat untuk minum petang dan solat asar. Sesudahnya solat asar, para peserta, diberi taklimat mengenai program yang akan berlangsung selama 3 hari 2 malam ini. Taklimat disampaikan oleh saudara Ahmad Badruzzaman bin Idris merangkap pengurus Projek Kilauan Mutiara ini. Para peserta diterangkan mengenai etika pemakaian dan disiplin sepanjang program berlangsung.
     Bermula sesi pertama iaitu, sesi  "Ice Breaking". Sesi ini diadakan bagi memperkenalkan para fasilitator. Melalui slot ini, para peserta dapat mengenali dengan lebih baik latar belakang fasilitator bagi mewujudkan hubungan yang mesra dan baik sesama mereka. Sebanyak 6 kumpulan telah dibentuk dan terdiri daripada 3 orang fasilitator dan 9 orang peserta untuk setiap kumpulan. Peserta akan dapat berta'aruf bersama fasilitator dan juga ahli kumpulan dan peserta akan berkerjasama dalam membentuk organisasi.
     Sesi kedua iaitu "pencetak buruk". Sesi ini dimulakan dengan taklimat perjalanan aktiviti oleh fasilitator yang ditugaskan. Aktiviti bermula apabila anggota kumpulan beratur dengan keadaan berdiri dan memilih seorang wakil untuk ke hadapan. Wakil-wakil daripada setiap kumpulan akan memilih satu cabutan daripada sebuah kotak yang mengandungi klu-klu tugasan yang terdiri daripada nama-nama haiwan. Sebelum wakil pertama mula melukis berdasarkan klu yang diperoleh, ahli kumpulan yang lain diminta untuk pusing ke belakang dan hanya akan kembali pusing ke hadapan selepas wakil yang pertama menyiapkan lukisannya. Setiap orang diberikan masa 10 saat sahaja. Semasa sesi ini berlangsung, setiap kumpulan ditinjau oleh fasilitator kumpulan masing-masing. Wakil terakhir dalam barisan tersebut akan dipanggil kehadapan untuk meneka lukisan yang dilukis. Objektif sesi ini adalah dapat meningkatkan daya kepekaan dan ketelitian pelajar-pelajar dan turut mencabar kebolehan mereka dalam menghasilkan lukisan sekaligus dapat mengasah bakat mereka.
     Hari kedua dibuka tirai dengan solat tahajjud dan qiamulai diikuti dengan solat subuh berjemaah. Selesainya solat subuh berjemaah, para pelajar dihiburkan dengan "morning punch-in" atau erti kata lain senaman pagi. Ini adalah bertujuan untuk meningkatkan lagi tahap kecergasan mereka. Selepas itu, para pelajar dilepaskan untuk minum dan seterusnya solat Dhuha berjemaah.
     Seterusnya ialah slot "Story Behind The Paper" menjadi tirai pembuka untuk slot pada hari  kedua. Pelajar di minta beratur mengikut kumpulan untuk diberikan tajuk cerita yang harus mereka lakukan. Pelajar ditugaskan untuk membina ayat bagi setiap satu gambar dengan bantuan fasilitator kumpulan masing-masing. Menariknya sesi ini kerana mereka diberikan surat khabar dan merea harus menggunakan huruf atau perkataan dalam surat khabar yang diberikan untuk membina ayat-ayat tersebut. Masa yang diperuntukkan bagi menyiapkan tugasan ini adalah selama 45 minit sahaja. Selepas itu, setiap kumpulan perlu tampil ke hadapan dan membuat pembentangan. Objektif sesi ini ialah dapat membina semangat berpasukan dalam kalangan ahli kumpulan dan dapat merangsang daya pemikiran dan kreativiti setiap pelajar. Tambahan pula, ini juga dapat memupuk semangat mereka  untuk membaca surat khabar.
     Seterusnya program diteruskan lagi dengan slot "sinar sirah". "Sinar sirah" merupakan sesi yang berunsurkan Islam dan objektif sesi ini ialah mendedahkan sirah-sirah nabi kepada pelajar-pelajar. Setiap fasilitator kumpulan diminta menceritakan tentang sirah yang berkaitan kisah nabi dan perjuangan tokoh-tokoh Islam yang mengandungi banyak nilai murni dan pengajaran. Setiap kumpulan dibekalkan kertas mahjung dan marker dan mereka perlu menggambarkan sirah yang diceritakan melalui lukisan. Setiap kumpulan diberikan sirah yang berbeza antaranya ialah kisah Nabi Nuh a.s, Saidina Ali bin Abi Talib, Saidina abu Bakar As-Siddiq, Saad abi Waqab, Mus'ab bin Umair dan Bilal bin Rabbah. 
     Selepas itu, ialah slot "kau ada aku ada". Slot "Kau Ada aku Ada" dilaksanakan bagi memupuk semangat bekerjasama dan menanam sikap saling percaya antara satu sama lain. Bagi melaksanakan modul ini setiap kumpulan dibahagikan kepada tiga kategori iaitu bisu,kudung dan buta. Kategori yang pertama iaitu bisu diberikan tugasan untuk melihat menara yang perlu mereka bina menggunakan cawan polisterin dan straw. Selepas itu, mereka akan menyampaikan maklumat kepada si kudung dan si kudung akan menyampaikan maklumat kepada si buta. Akhir sekali, si buta harus menyiapkan binaan menara dengan arahan kategori kudung. Selesainya slot ini, para peserta dilepaskan untuk makan tengah hari seterusnya solat zohor berjemaah.
     Usainya solat zohor, para peserta diberikan lagi hiburan dengan happy hour selama 30 minit. Sesi happy hour ini bertujuan untuk menghiburkan para peserta atau dalam erti kata lain menyegarkan mereka. Program diteruskan lagi dengan Sesi "Jom Tayamum" dilaksanakan bagi mendedahkan cara-cara yang betul melaksanakan tayamum dan hikmahnya. Sesi ini dilaksanakan dengan pembahagian dua kumpulan besar iaitu lelaki dan perempuan. Fasilitator yang ditugaskan telah memberikan penerangan dan cara-cara yang betul melaksana tayamum. Selain cara-cara bertayamum, terdapat perkara-perkara yang lain turut diterangkan iaitu perkara-perkara yang membolehkan dan membatalkan tayamum, rukun tayamum dan alat-alat bertayamum. Setiap pelajar diberi peluang untuk melakukan secara praktikal dan secara tak langsung sesi ini dapat mencapai objektifnya.
     Selepas itu ialah slot "Cheers War". Slot ini dilaksanakan bagi menjana minda pelajar untuk berfikir cepat dan memupuk semangat juang yang tinggi dalam diri setiap ahli kumpulan. Para pelajar dikehendaki duduk dalam kumpulan masing-masing dan harus membuat "cheers" bagi kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan akan berbalas serangan. Sesi ini merupakan sesi yang paling menyeronokkan dan para pelajar kelihatan begitu bersemangat dan memberikan kerjasama yang positif.
     Seterusnya ialah slot Snake. Slot dijalankan di padang sekolah Sk. Kuala Triang. Slot dilaksanakan bagi memupuk kerjasama dalam kumpulan dan mengasah bakat kepimpinan pelajar. Para pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan yang besar dan diberikan straw sebagai bahan modul. Sesi ini dimulakan dengan penerangan cara-cara bermain oleh fasilitator yang ditugaskan. Para pelajar diarahkan untuk membuat satu rantaian panjang (snake) dengan hanya menggunakan straw sahaja. Mereka harus bersaing antara dua kumpulan untuk sampai ke garisan penamat yang ditentukan. Arahan ketua dan kerjasama amat penting dalam menjayakan modul ini.
     Selepas itu, para peserta dilepaskan untuk solat asar. Usainya solat asar kesemua pelajar dan barisan fasilitator meningkatkan lagi tahap kecergasan mereka dengan melakukan senaman kecergasan yang dikelolai oleh Persatuan Kecergasan Daerah Bera. Kesemua peserta dan fasilitator sangat gembira. Sesudahnya senaman kecergasan, para peserta dilepaskan untuk makan malam, solat Maghrib berjemah. Bacaan Yaasin bersama ibu bapa juga turut diadakan dan seterusnya solat Isyak berjemaah.
     Slot "inovasi" menjadi pembuka tirai slot pada sebelah malamnya. Sesi "Inovasi" dilaksanakan untuk mengasah dan memupuk kreativiti dalam kalangan para pelajar dengan menggunakan bahan-bahan terpakai yang disediakan. Selain itu,sesi ini dapat memupuk para pelajar untuk berfikir di luar kotak dengan mencipta barang yang bertemakan teknologi. Cara perlaksanaan modul ini ialah mereka ditugaskan mencipta sesuatu barang yang bertemakan teknologi dalam kumpulan masing-masing. Mereka dibimbing oleh para fasilitator kumpulan masing-masing. Antara bahan yang disediakan ialah kotak, surat khabar lama dan straw. Para pelajar diberi masa selama 30 minit bagi menyiapkan ciptaan mereka. Selepas itu, mereka diminta untuk membentangkan hasil rekaan mereka di hadapan semua fasilitator dan pelajar kumpulan lain.
     Seterusnya, para peserta diberikan hiburan dalam sesi happy hour dan seterusnya supper. Hari kedua melabuhkan tirai dengan slot "cermin diri". Slot ini adalah bertujuan supaya para peserta dapat menghargai dan menginsafi nikmat kemerdekaan dan kesejahteraan negara serta kepentingan pendidikan untuk menjadi generasi pewaris yang berguna.
     Seperti biasa tirai hari ketiga dibuka dengan solat Subuh berjemaah, dan diteruskan dengan morning punch-in. Sesudahnya morning punch-in, para pelajar dilepaskan untuk sarapan pagi dan solat Dhuha.
     Seterusnya program diteruskan lagi dengan sesi "Kau Boleh" yang dikendalikan oleh saudara Ahmad Badruzzaman bin Idris  bertujuan untuk meningkatkan lagi motovasi dalam diri setiap peserta. Sesi ini juga adalah resolusi keseluruhan Projek Kilauan Mutiara Sekolah Kebangsaan Kuala Triang. Peserta dapat meningkatkan lagi motivasi diri dan mempunyai inspirasi dari seorang individu yang berjaya.
     Selapas itu, program diteruskan lagi dengan slot "menggilap mutiara". Pada sesi "Menggilap Mutiara", para peserta berkongsi masalah dengan para fasilitator dan fasilitator berperanan untuk memberi kata-kata pembakar semangat kepada para peserta. Peserta juga dikehendaki mengisi borang kaji selidik tentang keberkesanan Projek Kilauan Mutiara Sekolah Kebangsaan Kuala Triang  pada akhir sesi. 
     Sesudah slot menggilap mutiara, para pelajar serta fasilitator mengadakan persiapan untuk majlis penutupan Projek Kilauan Mutiara ini. Tepat jam 12.15 tengah hari berlangsungnya "Majlis Penutupan Projek Kilauan Mutiara Sekolah Kebangsaan Kuala Triang" buat kali ketiganya.  Perasmian penutup disempurnakan oleh Profesor Madya Dr. Mimi Sakinah binti Abdul Munaim merangkap Presiden Persatuan Wanita UMP (MATAHARI). Selesainya majlis penutup, berlakunya sesi fotografi untuk kenang-kenangan.  Selepas makan tengah hari para fasilitator bergerak pulang ke UMP.

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2014 01:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 10 May 2014 01:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Mar 2014 01:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Mar 2014 01:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Swans Lyloo: Makeup <b>di</b> Felda Kemasul <b>Triang</b> Pahang pada <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2014 10:58 PM PST

Hi u all..harini mass nak update pic yang telah diberi sentuhan oleh Mass pada 01hb Feb 2014 di Felda Kemasul Triang Pahang..
Alhamdulillah syukur kerana pada tarikh 1hb Feb ni Mass menerime tempahan makeup dari 4 org customer..p malangnya Mass tidak mampu menunaikan kesemuanya kerana Mass telah menerima tempahan makeup awal di Triang Pahang..maaf sangat2 kepada customer diluar sane..jika anda booking saya awal pasti saya akan membuat penyusunan untuk anda..
So, dibawah adalah hasil sentuhan yang diberikan kepada customer..mase untuk makeup hanya ada setengah jam sahaja..ini kerana adalah kelewatan pengantin sampai dan Mass terpakse menyiapkannye dalam masa yang ada..Oleh itu, kening pengantin kali ini tidak dicukur ataupun digam tetapi hanyela merapikan dan mencantikkannya sahaja..

BLOG PAHANG: 06 <b>di triang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2014 01:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

wakil produk shaklee <b>di</b> kerayong, bera, <b>triang</b>, temerloh,mentakab <b>...</b>

Posted: 09 Dec 2013 02:55 AM PST

TEKS : NURMAZLEN MOHD JOHAR

Masih mencari pengedar SHAKLEE yang SAH serta betul mengikut prosedur SHAKLEE yang baikm malah ingin cuba berniaga dengan keluarga SHAKLEE saya, anda berada di blog yang betul.

 Selain mendapat harga produk SHAKLEE yang berbaloi, anda juga akan mendapat cara mengambil produk SHAKLEE dengan betul secara percuma.

 Jika berminat untuk memulakan perniagaan SHAKLEE, di sini kami menyediakan bimbingan yang berterusan dengan usaha yang gigih daripada anda. Hanya bermula dengan RM65, kita bersama-sam belajar untuk mendapat pulangan sama ada 2, 3, 4 atau 5 angka.


Untuk mendapatkan produk SHAKLEE di sekitar daerah KERAYONG, BERA, TRIANG, TEMERLOH dan MENTAKAB, anda boleh menghubungi saya di talian 013-9334920 (nurmazlen) samada melalui call, sms atau whatsapp. Jika anda berada sekitar bandar BERA, TRIANG, TEMERLOH dan MENTAKAB, saya boleh menghantar terus kepada anda. Untuk yang jauh dari tempat yang saya senaraikan tadi, saya akan uruskan penghantaran melalui pos laju atau gdex. Mudah dan senang kerana pilihan di tangan kita.

Selain dari saya, anda juga boleh menghubungi

Inafazlin 019-9216076 (kawasan Temerloh)
Norull Aimarizan 017-9305755 (kawasan Temerloh)
Rohani 013-5016939 (kawasan kepong, Selangor)

 

BLOG PAHANG

Copyright 2010 All Rights Reserved