Ahad, 8 April 2012

06 di maran - Google Blog Search

06 di maran - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di maran</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 01:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Jaguh Kampung <b>di Maran</b> Bandar Ayam Kampung | zulcomz

Posted: 19 Mar 2012 09:38 AM PDT

Apa istimewanya ayam kampung ..tetapi yang pastinya ramai lebih menyenangi nya berbanding ayam bandar walaupun tahinya tetap sama busuk.Mungkin juga rasanya bila dimakan ayam kampung lebih enak sehingga menjilat siku berbanding ayam bandar KFC yang cuma sampai menjilat jari.Bertuahnya badan si ayam kampung kerana telah dilantik sebagai duta kepada sebuah bandar di Pahang namun walaupun layanan sebagai duta bolehlah diibaratkan VVIP tetapi tidak menghalang duta ini disembelih juga sebagai makanan di daerah Maran,Pahang.
Kenapa agaknya aku beriya-ia benar,kerana aku dilahirkan ,dibesarkan dan mencari makan di sekitar daerah ini.Aku ingin mengupas sedikit dari sudut pandangan,kalaupun ada yang tidak bersetuju terserahlah..ini negara demokrasi tetapi aku sepertinya sudah masak dengan kerenah dan sifat manusi ayang sememangnya hanya suka di puji berbanding dikritik.Semua pandangan yang aku beri sebenarnya tiada data spesifik kerana aku bukan mahu buat tesis p.h.D yang memerlukan segala macam bahan ilmiah..cukup sekadar pemerhatian dari bebola mata yang masih mampu berputar 360 darjah dan buah fikiran yang sentiasa berbuah tak kira musim.
Kalau nak ke Kuantan dari Pantai Barat dahulunya memang lalu di bandar ini,namun kemunculan Lebuh Raya Pantai Timur menjadikan bandar Maran tidak lagi menjadi laluan utama.Yang kaya raya dan nak cepat,guna highway lagi senang dan cepat sampai namun bagi yang kurang berkemampuan memang tiada pilihan selain melalui bandar Maran.Kalau dahulu sebelum ada highway ramai pengguna jalanraya ke yg melalui bandar Maran akan singgah sekejap untuk melepaskan penat atau membetulkan urat setelah penat memandu sambil membeli pelbagai jenis buah-buahan kerana disini memang ada replika buah namun itu tiada sejak pembinaan LPT.Untuk memeriahkan bandar yang semakin sunyi maka dijemputlah segala manusia di Malaysia ini untuk menyaksiakan keunikan ayam kampung di Maran.Mungkin untuk memudahkan carian Google perlu ada kejutan seperti apa yang berlaku di Temerloh bila mana ada manusia yang terpaksa membayar RM 13,000 untuk makan ikan patin.Jual mahal sikit,RM 15,000 ke untuk hidangan ayam kampung supaya satu Malaysia tahu dimanakah bandar Maran.
Idea itu agak tak masuk akal tetapi sekurang2nya ia adalah lebih baik daripada idea membuat exit di Sri Jaya dan Gambang sebuah pekan yang berhampiran dengan Maran.Kenapa tiada exit LPT di Maran.Mungkin kerana ada yang ingin melihat Maran sebagai bandar yang hanya akan dipenuhi dengan ayam kampung berkeliaran dibandar berbanding puluhan ribu manusia yang bermukim disitu akibat limpahan rezeki dengan terbinanya LPT.Namun nasib Maran agak bertuah kerana kerana di sinilah terletaknya segala macam pejabat kerajaan pusat dan Kerajaan Negeri Pahang.Mahu tak mahu penduduk setempat akan melalui juga bandar di sini bagi menyelesaikan urusan berkaitan kerajaan.
Sebenarnya aku tertarik untuk menulis tentang Facebook Maran Voice bila hati sedikit tercuit bila ada persoalan tentang sukan dan aku mendapat jawapan dari orang-orang kuat Maran atau tak salah aku katakan Maranian.

Jika kita ingin menjadikan lebih baik tetapi sekadar baik didaerah kita sahaja layaklah kita di gelar Jaguh Kampung dari Bandar Ayam Kampung.Sebut sahaja ayam kampung sebenarnya memberi signal  tentang  sifat ayam kampung iaitu kekitaan,kehidupan hanya berkisar kepada kehidupan setempat..suka mengharapkan hidup bertuan.Dalam pada masa yang sama ayam kampung akan menaburkan najis di merata-rata tempat tanpa segan silu .
Jaguh bukan hanya di kampung..perlu ada semangat kejagohan dan usaha kearah menjadikan kita jaguh dimana-mana sahaja.Jika sistem yang kita jalankan selama ini betul pada pandangan kita ..apakah salah jika kita mengambil kira pandangan orang lain sebagai input untuk menjadikan ianya lebih sempurna.Dimanakah kita berada..adakah sekadar ingin menjadi jaguh kampung sudah memadai..tepok dada tanyalah selera tapi jika selera itu sudah tertulis 10 juta kali di hati hanya ayam kampung seleraku..bagilah makan apapun memang tak terbuka selera...
P/S :Lepas ni aku tak heran kalau ada yang akan maki hamun aku.."kalau tak suka buat apa duduk kat Maran ni..pergilah kat tempat yang awak suka kalau sini buat masalah bagi awak".
Cerdik sungguh jawapan itu.Banyak vitamin ayam kampung lah tu..

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads