Khamis, 14 Mac 2013

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search

06 di Cameron Highlands - Google Blog Search


Blog Ratna Syazana: Apa yang menarik <b>di Cameron Highlands</b>

Posted: 22 Jan 2013 10:04 AM PST

Ada hajat nak ke Cameron Highlands ke? kalau ya, jangan lupa singgah tempat tempat ni dan ambik gambar kasi penuh memory card ok? (warning : entry penuh dengan gambar, sekian).

Keseluruhan gambar adalah 'unedited version'. Boleh bilang berapa banyak jerawat dan taik lalat yang ada. HAHA..

Kalau yang datang dari utara tu, apa kata singgah Kuala Kangsar kejap tengok tengok labu sayong, mana tahu ada yang berkenan di hati :)

 Kalau yang ni tak payah beli takpe kot..hehh hehh..

 Alang alang dah singgah Kuala Kangsar tu, jangan lupa pergi tengok istana diraja KK, sumpah cantik gila!

Solat dulu di RNR Sungai Perak. Kalau perasan dekat RNR ni ada menara, apa lagi ambik gambar dulu barang dua tiga keping :)

Sampai sampai je di Cameron Highlands, cari dulu hotel, homestay, chalet, apartment, etc. buat menginap sepanjang percutian. Aku menginap di apartment itu hari, yela ikut rombongan kan. Mau rabak poket kalau nak sewa hotel.
 Tu diaaa. Bas yang bawak rombongan Cik Kiah.
 Tempat wajib pergi 1 : Ladang teh.
 Jangan lupa beli teh buat sedara mara di kampung..cececeyyy..
 Tempat wajib pergi 2 : MARDI
 Pokok epal di MARDI. Rugi kalau ke Cameron Highlands tak singgah tengok pokok epal. Kannn??
 Epal terbantut. Masih dalam penyelidikan aku syak..hehh hehh..
 Kundur yang gedabak. Oh ya, masih di MARDI.
 Beberapa gugus salad merah. ok, 'gugus' ya.
 yeahhh..Kasi penuh memory card.
 Tempat wajib pergi 3 : Ladang strawberry Al-Mashoor. Jangan lupa rasa dulu stawberi coklat kat sini, sumpah sedap!
Tempat wajib pergi 4 : Pasar sayur. Aku ter'berkenan' dekat carrot organik ni, beli dua gugus dengan harga lima hengget. Oh ya, abaikan penggunaan tatabahasa saya.
 Sejenis ginseng yang aku sangkakan ulat pada mulanya -__-
 Tempat wajib pergi 5 : Kebun sayur & bunga.

 Masih di kebun sayur & bunga, snap kaktus yang tak seberapa banyak ni sebab orang orang rombongan Cik Kiah taknak singgah ke kebun kaktus. Camni arrr..

 Dapat bunga daisy ni sempena hadiah birthday 10/1 hari tu. Gambar tak sharp, memory dah penuh barangkali.
Tempat wajib pergi 6 : Kebun kaktus.
Semoga dapat membantu serba sedikit kalau ada yang nak ke Cameron Highlands. Ok, byeeee :)
p/s Jangan lupa beli t-shirt I Love Cameron Highlands.

Fuh Seram! Kisah Benar Pocong <b>Di Cameron Highland</b>!

Posted: 22 Jan 2013 07:30 PM PST

Posted by Al-Azrul Zakuan Wednesday, 23 January 2013
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Kisah Benar Pocong Di Cameron Highland! | Pada 16/02/08, kami sekeluarga awal2 pagi dah bertolak ke cameron highland melalui lebuhraya utara selatan, melalui simpang pulai. perjalanan sangat menyeronokkan wife dan anak2, mereka boleh suka2 hati minta berhenti dimana2 untuk membeli buah, jajan dan sebagainya. yang tak berapa seronok adalah aku yang menjadi driver dan terpaksa membayar. tapi bila keluarga happy, aku tak peduli semua tu, akupun HAPPY.

kami check in disebuah hotel di brincang. cuma 3 bintang sahaja termampu. kedudukannya diatas bukit ditengah2 pekan brincang amat stategik. untuk ke pasar malam, masjid, medan selera, bank, kfc dan sebagainya cuma beberapa minit berjalan kaki (tapi kesemua tempat aku bawa kereta da...). yg aku suka ia terpisah dengan hotel2 kecil yg berebut parking dan riuh rendah. bilik hotel kami sangat luas dengan adanya balkoni dan ruang santai yg besar.

selepas check in, kami berehat seketika dan menunaikan ibadah. kami keluar jalan2 mencari strawberi, madu, teh dan sebagainya. semua tempat menarik kami redah. alhamdulillah semuanya berjalan lancar sebab pengalaman sebagai orang HR mengajar aku menyusun aktiviti dengan baik. apatah lagi aku dah buat survey awal melalui internet dan bertanya kawan2 yg dah pergi. malas cerita lanjut tentang hal aktiviti kami sebab tajuk kali cerita hantu.

sebelam malam, selepas menjelah pasar malam brincang, kami kembali ke bilik melayan asterol, anak2 layan kartun. sambil2 kami makan jagung, cendawan goreng, keropok, strawberi, buah2 dan sebagainya. aku mengambil peluang mengupload gambar dari digital camera ke komputer. beratus gambar ambik, aku suka ambik gambar keletah anak2 yg begitu happy. gambar aku less than 10 pcs.

hari dah lewat, pika yg masa itu masih menyusu badan dah tidur bersama2 umminya. cuma tinggal aku dan luqman. luqman masih galak layan tivi, masih culas nak tidur walaupun disuruh. ala budak2 mana faham gelodak jiwa ayah mereka dalam kedinginan malam ini. untuk mempercepatkan luqman tidur, aku cuma pasang lampu kecil sahaja. tapi luqman masih galak meninton tivi, "berubah tempat tidur, tu yang susah lelapkan mata barangkali" getus hati aku. malam merangkak tua, suara anjing gelandangan menyalak kedengaran begitu sayu, sesayu hati aku yang masih belum menyempurnakan kewajipanku. aku kemudian mengumpan bancuhan susu supaya luqman tidur. dia masih boleh gelak menonton telatah kartun sambil menghisap susu botolnya. at last.... aku cakap "luqman, tidur ye. esok pagi kita nak gi ladang teh, nak tengok rama-rama, nak cari ais krim strawberry macam makan tadi. kalau lewat tidur nanti lewat bangun". luqman cakap "ok". aku menutup tivi menggunakan remote control padahal tivi memang depan mata je.

tiba-tiba......

aku lihat luqman memalingkan muka ke bawah dengan keadaan badan yang menggigil-gigil. aku ingat dia merajuk aku tutup tivi. aku cuba memalingkan mukanya. lagi teruk dia meronta2 dan enggan tengok ke arah aku. aku angkat luqman letak atas riba, perasaan bersalah wujud kerana menutup tivi. aku tanya "luqman nak tengok tivi lagi ke". luqman geleng. aku cakap "tengok muka ayah". luqman cakap "luqman takut!". ada sedu dan ketakutan disuaranya. aku peluk dan tanya lagi "takut apa? ayah ada.". aku dekatkan luqman didada aku dengan kepala di leher aku. "cakap...takut apa?" aku cakap. luqman bersuara agak lemah "ada kakak rambut panjang atas tivi. dia tengok luqman".

toksah cerita lah betapa gugupnya aku ketika itu. bulu roma dan bulu pundak dah meremang. dalam berani2 takut, aku cuba memerhati apa yang ada diatas tivi. gelap. samar. aku cepat2 menggunakan mata ketigaku untuk memerhatikan tempat itu sekali lagi. suasana masih gelap, tapi aku dah dapat melihat dengan jelas. masa kali pertama tengok, aku lupa aku tak pakai cermin mata. he.3x... (jangan gelak, ini cerita hantu, bukan cerita lawak).

aku suruh luqman tengok betul2, ada apa2kah lagi diatas tivi, dengan sebelah mata dan kedua2 tangan masih dimuka, luqman menjeling. dan.... luqman berkata "ayah.. kakak senyum kat luqman". aku memeluk luqman dengan erat, sambil mata menjeling kearah tivi, dan sesekali menjeling kearah wife dan pika yang masih nyenyak dibuai mimpi. penat sangat barangkali dua beranak ini meredah bukit dan berjalan kaki tadi.

sambil2 itu, mulutku terkumat kamit membaca surah-surah al quran, dan tidak terkecuali ayat kursi. habis bacaan surah, aku hembuskan ke arah luqman dan ketangan aku. dengan mata yang masih terpaku ke lembaga yang tak kelihatan, aku mengusap tangan yang dihembuas bacaan surah2 lazim itu keseluruh tubuh luqman. sebagai pendinding dan untuk menenagkan luqman. alhamdulillah, badan luqman berhenti menggigil, tapi rangkulan tangannya masih kuat ke badan aku. aku letakkan luqman dibawah, dan dengan mulut terkumat kamit membaca ayat2 suci Al-Quran, aku berdiri betul2 dihadapan puaka yang tidak kelihatan itu, aku baca Ayatul Kursi dengan agak kuat dan aku hembuskan.

aku kembali ke arah luqman, dan memintanya melihat 'kakak' itu, luqman membuka mata dan berkata "kakak dah takde ayah...". aku suruh luqman tengok sekeliling bilik, dan luqman tidak menjumpai 'kakak' itu. aku baringkan luqman kembali.

kemudian aku mengambil wudhu' dan surah Yassin yang memang selalu ku bawa ke mana2. aku pasangkan satu lampu agak lebih cerah, dan aku bacakan surah Yassin. dalam sila yang kemas, aku letakkan luqman dipangkuan. aku bacakan surah Yassin dengan sebiji botol air mineral 500ml yg terbuka penutupnya didepanku. selesai bacaan, aku menghembus kearah air, sambil mengulang ayat2 yang terkahir, dan menghembus lagi. aku letakkan luqman, dan aku berjalan ke setiap penjuru bilik sambil merenjis2 air bacaan Yassin tadi. aku juga menyuruh luqman meminum sedikit air Yassin tadi.

Alhamdulillah, malam itu beransur tanpa ada gangguan lain, aku risau juga dengan tindak balas syaitan yg memang berdendam dengan anak cucu Adam.

keesokkan harinya, awal2 pagi lagi, aku dengar luqman bercerita kisah dia melihat 'kakak' kepada umminya. aku buat endah tak endah. disebabkan wife malas bersarapan diluar, aku keluar membungkus sarapan seorang diri. masa sarapan, wife cuba memulakan perbualan mengenai hal diceritakan luqman. aku tangkas memangkah percakapan isteri. "jangan mengarutlah! luqman mengigau je tu." suara aku agak keras menjawab. isteri terkedu, dan dia tahu lebih baik dia diam jika kedengaran suara aku agak keras. dan cerita2 itu tidak kedengaran lagi. selepas sarapan, kami enjoy ke sekitar cameron highland.

pada 18/02/2008, lepas keluar jalan2 sekitar pekan brinchang, kami check out. bilamana kereta melepasi kampung raja, barulah aku memulakan bicara mengenai kejadian menimpa luqman. "ayang cakap apa hari tu? luqman cakap dia nampak kakak rambut panjang?' aku memulakan bicara. wife menjawab "ingat abang tak percaya! hari tu abang marah". aku meyuruh isteri bercerita, dan isteri dengan petah bercerita dan sesekali menyuruh luqman bercerita kepada aku. aku dengar dengan penuh minat.

aku kemudiannya bersuara "abang dah tau, masa luqman nampak 'kakak' memang abang ada. aku ceritakan the other side story. terpaku wife aku dengan kehebatan aku yang saja direka2 tu (he.3x). "kenapa hari tu cakap je abang marah" wife berkata dengan suara seolah merajuk. aku jawab "abang tak mau ada apa2 musibah. kita didalam kawasan rumah 'dia'. buat apa nak cakap2 pasal dia, nanti lagi 'dia' kacau kita. abang cuba ikhtiar suruh dia jangan kacau kita je. abang bukan bomoh nak lawan2 dengan dia. tok ayah ada pesan, kalau dia ada dalam rumah kita, kita musnahkan. kalau kita dirumah dia, kita elakkan pertembungan. ni abang cakap sebab kita dah diluar pengaruh dia".

aku tambah lagi "pasal hotel tu berhantu, abang dah tau awal. razman dah cakap masa abang bagitau nama hotel tu. ada kawan dia pernah kena. cuma abang malas nak fikir. kalau abang bagitau ayang psl razman cakap dan kejadian malam tu, abang yakin kita semua akan ketakutan dan kita tak enjoy bercuti ni". kami semua diam dan meneruskan perjalanan. dalam hati berkata, aku akan datang lagi ke cameron highland, tapi bukan ke hotel tu.

Baca Lagi Artikel Berkaitan : Cerita Hantu, Fuh Seram, Kisah Seram

FUH!!! KAMI KONGSIKAN SEGALANYA

Tajuk : Fuh Seram! Kisah Benar Pocong Di Cameron Highland!
Ditulis oleh Al-Azrul Zakuan
Rating Blog 5 dari 5

Fuh!! amacam?nak lagi?kalau nak tengok/baca entry macam ni lagi boleh clik pada kategori di sidebar sebelah kanan. Kalau nak copy mohon nyatakan sumber dan backlink kan ke entry ini. http://www.fuh.my/2013/01/fuh-seram-kisah-benar-pocong-di-cameron.html. Fuh!! Harap maklom .

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads