Isnin, 20 Mei 2013

06 di brinchang - Google Blog Search

06 di brinchang - Google Blog Search


BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2013 09:26 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PAHANG: 06 <b>di brinchang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tempat menarik <b>di</b> Cameron Highlands :Rahsia 19 tempat Anda <b>...</b>

Posted: 03 Apr 2013 05:39 PM PDT

1.Perpustakaan Awam Tanah Rata(Klik utk besar gambarfoto)

Di antara tempat yang paling sesuai untuk mencari maklumat tempat-tempat menarik mengenai Cameron Highlands, latarbelakang dan sejarah Cameron Highlands

2.Ladang-ladang Teh Boh

Ladang teh Boh di Habu, Ringlet.
Ladang teh Boh di Sg Palas, Brinchang
Ladang teh Cameron Valley, Kuala Terla
Ladang teh Cameron Valley di Tanah RataLadang teh Cameron Highlands

3.Taman Rama-rama (Butterfly Garden) di Kea Farm, Brinchang

4.Muzium Time Tunnel, Brinchang

Unik dan menarik di samping membawa anda kembali ke nostalgia masa lampau terutamanya pada tahun-tahun 70-an dan 80-an. Terletak di tepi jalan berhampiran pekan Brinchang. Ianya merupakan mini muzeum yang mempamerkan beribu-ribu koleksi barangan keperluan harian semenjak berpuhan tahun yang lampau. Merangkumi koleksi jenama-jenama terkenal seperti Darkie, Lactogen, Dutch Baby, Dumex, Nespray, air botol Fanta, A&W dan ratusan lagi jenama.

5.Ladang Strawberry

Ladang Strawberry KHM, Tanah Rata
Ladang Strawberry Big Red(Big Red Strawberry), BrinchangLadang teh Cameron Highlands
Taman Agro Tourism, Brinchang

6.Ladang Kea ( Kea Farm )

Menjual pelbagai sayur-sayuran hasil pertanian Cameron Highlands juga menjual pelbagai jenis-jenis buah-buahan yang tidak dijumpai di tempat lain seperti buah Cinta, Epal Cameron, jagung manis, jagung mutiara Cameron dan lain-lain lagi .Lokasinya di Brinchang berhampiran dengan Hotel Equatorial, Brinchang.

7.Ladang Lebah ( Bee Farm )

Produk lebah yang dihasilkan di ladang Brinchang,Cameron Highlands

8.Pasar Malam/ Pasar Sayur di Brinchang

Pasar di mana para petani menjual hasil sayur-sayuran ladang di sini (petang Jumaat dan petang Sabtu sahaja). Pelbagai buah-buahan hutan yang tidak pernah ditemui seperti buah cinta, buah sentul, epal cameron dan lain-lain. Terdapat juga pelbagai jeruk seperti jeruk strawberry,jeruk tomato dan lain-lain

9.Perkampungan Orang Asli

Melihat rumah-rumah orang Asli di perkampungan orang asliAsli Cameron Highlands

10.Air terjun Parit ( Parit Falls )

Boleh dikunjungi hanya dengan berjalan kaki atau pun secara hiking. Terletak ke jalan menuju ke Boh Sungei Palas tetapi perlu belok ke kiri di mana anda akan melalui jalan tar dan jalan batu kerikil lebih kurang 7.7km ke dalam. Lebih sesuai untuk perjalanan berkumpulan dan menggunakan khidmat jurupandu arah atau pun tourist guide.

11.Air terjun Robinson ( Robinson Waterfalls )

Hanya boleh dikunjungi dengan berjalan kaki. Terletak 2k m dari Pekan Tanah Rata. Perlu melalui Resort Century Pines dan mengambil masa 15 minit untuk sampai ke sini.

12.Central Market

Merupakan kedai persendirian yang menjual pelbagai jenis produk-produk Cameron Highlands yang popular seperti kerusi, air pancut,bunga-bungaan,teh,kraftangan, cenderahati dan lain-lain hiasan di dalam pasu. Lokasinya di tepi jalan dari Brinchang menuju tempat menarik di Cameron Highlandske Kea Farm.

13.Cactus Valley (Lembah Kaktus)

Lokasinya di Brinchang dan dikenakan bayaran RM4 dewasa dan RM2 kanak-kanak. Waktu operasi 8 pagi hingga 6 petang

14.Hutan Lumut ( Mossy forest ), Gunung Brinchang

Unik ,ganjil dan sentiasa berkabus, seolah-olah anda berada di alam lain yang hanya boleh dilihat di kaca televisyen atau filem-filem. Merupakan kawasan hutan yang kaya dengan lumut daripada lantai hutannnya hinggalah ke dahan-dahan pokok hutan yang diselaputi oleh lumut hijau.

15.Gunung Brinchang

Menjelajah kawasan pergunungan Cameron Highlands dan tumbuh-tumbuhan di kawasan Hutan Simpan Gunung Brinchang

16.Air Terjun Lata Iskandar

Tempat menarik berhampiran Cameron Highlands ni korang perlu pandu kereta melalui jalan lama iaitu Tapah-Cameron Highlands. Terletak betul-betul di tepi jalan besar. Sebelum sampai ke Ringlet jika melalui jalan lama Tapah.Terdapat juga gerai-gerai cenderamata dan kraftangan hasil seni budaya Orang Asli. Juga Iskandar Water Fall Cameron Highlandsterdapat akar-akar herba hutan termasuk tongkat ali dalam bentuk asalnya.

17.Hutan Rekreasi Kuala Woh

Lokasinya lebih kurang 5km dari pekan Tapah dan 48km dari pekan Tanah Rata. Terdapat jeram dan air terjun di sini.

18.Rose Center (Pusat Bunga Ros)

Lokasi 3.5km dari pekan Brinchang, dan terletak di tepi jalan sahaja. Mempamerkan pelbagai jenis bunga-bungaan dari spesis ros dan lain-lain produk bungaan yang tipikal bagi Cameron Highlands. Bayaran masuk RM5 dewasa dan RM2 kanak-kanak.

Empangan-ringlet-empangan di Cameron Highlands19.Empangan Ringlet,Empangan Sultan Haji Ahmad Shah

Empangan ini boleh dikatakan empangan yang antara tertua di Pahang dan menjadikannya salah satu tempat paling menarik di Cameron Highlands. Ia juga adalah empangan yang paling tinggi lokasinya di Malaysia, iaitu salah sebuah empangan yang terletak di atas Banjaran Titiwangsa.

Cuti-cuti : Pasar Pagi <b>Brinchang</b> - Cameron Highland - Dunia Diana

Posted: 21 Apr 2013 10:24 PM PDT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera;
Tempoh hari aku dah cerita tentang perjalanan ke Cameron Highland pada bahagian yang pertama. Hari ini tentunya bahagian kedua. 
Setelah cukup rehat dan hilangkan sedikit lelah. Pagi Isnin (15 April, 2013) sekitar jam 11.00 pagi kami ke Pasar Pagi Brincang. Kami beruntung, walaupun tidak dapat singgah dan melawat pasar malam di sini, kami beruntung kerana Pasar Pagi di Brinchang akan diadakan setiap hari Isnin mulai jam 7 pagi hingga ke jam 12 tengahari.
Pasar Pagi Brinchang menawarkan pelbagai barangan meliputi barangan harian, sayur-sayuran, strawberry, bunga-bungaan dan pelbagai cenderahati untuk dibawa pulang. Aku tak beli banyak barang sebab mempunyai ruang dan jarak yang terhad untuk membeli. Kalau membeli sayur-sayuran, manakan mungkin sampai ke Johor dengan elok kan.
Semasa di Pasar Pagi Brinchang, aku cuma membeli cenderahati untuk kawan-kawan di pejabat, teh cameron highland, makan strawberi coklat, makan aiskrim malaysia strawberi dan macam-macam lagi. Apa yang menarik perhatian tentulah bunga-bungaan yang dijual di sana.
Wah, memang cantik-cantik dan segar bunga yang dijual. Harganya juga jauh lebih murah berbanding harga di bandar. Patutlah Ahmad Seth Tan boleh hadiahkan satu boot kereta bunga untuk Nora Elena. (Pulak dah..) SiDia turut menghadiah aku sejambak bunga. Sweet sangat-sangat kan. Kalau ikut hati memang banyak aku nak beli tapi memang kena tahan nafsu masa ini.
Gambar-gambar sekitar Pasar Pagi Brinchang aku tak sempat rakamkan kerana sibuk membeli-belah. Berikut adalah beberapa gambar Pasar Pagi Brinchang dari En. Google.
Murahkan harga sayur-sayuran di sini. Aku yang sangat addicted dengan sayur rasa mesti best duduk sini sebab sayur murah. Huhu.. Buah-buahan paling terkenal tentulah strawberi. Kami tak beli sebarang strawberi di sini sebab kami memang merancang untuk merasai pengalaman memetik sendiri buah strawberi di ladang. Kalau ada yang dibeli pun, strawberi kering dan kami makan strawberi coklat dengan harga 3 batang RM5.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads