Sabtu, 22 Jun 2013

06 di temerloh - Google Blog Search

06 di temerloh - Google Blog Search


MeNjaDi DiRiku..: Pengalaman <b>Di Temerloh</b> Membuka Mata, Hati <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 02:58 AM PDT

Assalamualaikum.. Seperti yang dah dijanjikan sebelum ni, pengalaman saya sepanjang 3 hari di Temerloh mengikuti kajian politik di sana akan saya kongsikan.

Hari pertama sampai di Temerloh, daripada 9 kumpulan yang telah ditetapkan, kami dibahagikan pula kepada 3 kumpulan dan setiap satu kumpulan yang terdiri daripada 3 kelompok kecil akan menjalankan kajian ke tempat yang telah juga telah pun ditetapkan.

Berlaku sedikit perubahan, kalau sebelum ni saya ada bagitahu group yang saya ikut akan pergi ke Mentakab, tapi perancangan tu berubah di saat-sata akhir, di mana kumpulan kami ditugaskan untuk ke daerah Lanchang, iaitu di  bahagian Barat bandar Temerloh.

Kumpulan saya terdiri daripada 5 ahli; saya, Syima, Laila, Kiew dan ketua kumpulan yang sangat mesra dipanggil Bangchik. Kami sampai lewat petang pada hari Jumaat itu, dan kami semua berkumpul di Sri Kemuning, salah satu pekan kecil yang terletak di dalam bandar Kuala Semantan. Walaupun kami diberi tugasan untuk mencari responden di kawasan Lanchang esoknya, tapi kami dikehendaki untuk mencari responden di kawasan Sri Kemuning tersebut sebagai permulaan. "warming up dulu" kata bak kata Bangchik Kawasan yang kami pergi adalah di sekitar kawasan perumahan flat. Mulanya memang susah nak approach penduduk di situ yang rata-ratanya masih nampak ragu dan takut-takut dengan kedatangan kami. Malah ada juga yang tidak mahu diinterview dan terus tutup pintu rapat-rapat bila tengok kehadiran kami yang nampak sangat asing pada pandangan mereka.

Tapi mujur ada juga yang masih nak bagi kerjasama dan menerima baik kedatangan kami. Saya hanya berjaya dapatkan dua responden dan pandangan mereka tentang kekalahan Dato' Saifuddin di Temerloh. kedua-dua responden memberikan pandangan yang bercanggah dan dari situ saya dah nampak bagaimana penerimaan masyarakat terhadap politik dan pilihanraya yang telah berlangsung penggal ini.

Agak kecewa sebab masa tak mengizinkan kami untuk mencari responden yang ramai sebab jam 7 malam, Dr. Zul arahkan kami untuk berkumpul di homestay yang disediakan, makan, solat bersama dan tepat jam 8.30 malam, ada sedikit briefing tentang perjalanan esok yang memerlukan kami untuk menjelajah sekitar 3 bandar di Temerloh itu seharian.

Saya tanya pada ketua kami, "takpe ke bangchik, responden hari ni tak banyak." dan Bangchik jawab "jangan risau, yang kita cari tadi untuk Semantan, esok yang paling perlu kita utamakan kat Lanchang tu. Sekarang ni relaks dulu, jom.. Nak ikut tak, Bangchik nak keluar beli burger kat depan tu.." haih, sempat lagi Bangchik ni kan? =..="

Kami memilih untuk terus tidur dalam bilik di homestay, sebab mata dah layu, lagipun bilik tu sejuk dengan air cond, memang mengulau la kami dalam bilik yang dikongsi empat orang tu.

Esoknya, kami memulakan eskpedisi mencari responden. Setiap seorang diberikan 20 set soalan kaji selidik, dan dapatkan seramai yang boleh responden dalam kalangan penduduk yang dibahagikan pula mengikut kaum dan petempatan. Tempat pertama yang kami pergi adalah di kawasan ladang getah, di mana kebanyakan penduduknya terdiri daripada orang India, jadi nisbah untuk responden bagi kaum India tinggi sedikit di kawasan ladang getah, nama tempat tu Ladang Sungai Kawang atau Kg. Sungai Kaung.

Saya, Laila dan Syima gelarkan kawasan tu sebagai "Ladang Sedih", simbolik dengan keadaan kehidupan masyarakat di situ yang serba kekurangan dan ketabahan mereka meneruskan kelangsungan hidup dengan ala kadar kerana rata-rata golongan penduduk dewasa tidak berpendidikan malah ada juga yang tidak tahu membaca. Sedih, negara dah hampir 60 tahun merdeka, tetapi segelintir masyarakat masih terpinggir dari sudut pendidikan. Saya tidak menganggap ia sebagai permasalahan individu, tetapi komuniti. Bila satu komuniti itu hampir keseluruhannya tidak tamat persekolahan, tidak tahu membaca, saya tak rasa itu berpunca daripada masyarakat.

Saya ni penyibuk sikit, lain yang disuruh buat, lain saya buat. Saya tanya all out tentang faktor kemunduran masyarakat yang tidak berpendidikan ni. Rata-ratanya menjawab, "macam mana nak belajar sampai habis, bila cukup bulan pendapatan yang diterima tetap sama.. dulu susahnya lain, sekarang lain, tapi kemudahan tetap macam tu juga tak berubah.. zaman sekarang ni pun macam tu lah.. duit gaji tak sempat nak guna untuk keperluan dah kena potong untuk bayar bil, kalau cuaca baik, boleh pergi menoreh, dapatlah RM900, tapi kalau cuaca hujan, susu getah tak menjadi, paling banyak boleh dapat RM500. Kami sampai kena tambah pendapatan sendiri dengan berniaga, tapi siapa sangat yang nak beli, sebab kebanyakan orang yang tinggal di sini semuanya orang ladang, pendapatan kami lebih kurang sama, kalau menjadi untungla, kalau tak menjadi.. barang makin mahal, pendapatan kami rendah, anak nak sekolah lagi, taraf hidup pula makin tinggi.. nak belajar tak mampu, harap pada kudrat bekerja saja lah.."

Harapan mereka kini hanya terletak kepada anak-anak. Pelajaran anak-anaklah yang paling diutamakan. Sekurang-kurangnya apabila anak-anak sudah berjaya, tidak banyak sedikit pun mereka mampu menumpang senang. Mereka sedar betapa pendidikan itu penting untuk keluar daripada kepompong kemiskinan, cuma mereka tidak mendapat ruang itu akibat kerenah birokrasi yang mendesak. Saya tidak bias pada mana-mana pihak, tapi inilah antara luahan hati yang sempat mereka kongsikan bersama saya sepanjang hampir 45 minit saya meluangkan masa menemuramah penduduk di situ.

Sebak jangan cakaplah.. Ada seorang pakcik tu, tak tahulah kenapa, bila pijak je kaki masuk ke rumahnya, dan bila saya pandang wajah mereka suami isteri, saya tak tahu kenapa saya rasa hati saya macam disiat-siat. Sakit bila melihat dengan mata sendiri kehidupan masyarakat yang serba serbi kekurangan, tapi masih mampu meneruskan kelangsungan hidup tanpa rungutan. "tak pernah kami merungut, inilah rasanya kami meluahkan bersungguh-sungguh pada orang luar yang baru pertama kali jejak kaki di sini." kata salah seorang penduduk di situ.

Entah macam mana mereka bertahan, entahlah..Saya tak tahu nak cakap macam mana. Harap Allah tunjukkan jalan keluar bagi kepayahan ni. Senyuman ikhlas dan kesudian mereka menerima kehadiran kami sewaktu mereka sibuk mengatur hidup untuk menjadikannya lebih baik, sangat menginsafkan, dan saya tak mampu berlama-lama di situ, bimbang kalau tugas saya terganggu bila terlalu ikutkan emosi dalam hati.. Mereka berharap, kajian ini mampu membuka mata pucuk pimpinan untuk membela nasib masyarakat yang selama ini merasa terpinggir oleh sikap tidak acuh segelintir pihak.

Dalam berusaha mendapatkan seramai yang mungkin responden, ada juga yang tak senang dengan kehadiran kami. Pengalaman dihalau oleh seorang makcik yang enggan ditemubual kerana takut kehadiran kami atas kroni dengan mana-mana pihak berkepentingan akan saya simpan sebagai pengalaman terbaik yang saya peroleh apabila pertama kali terlibat dalam kerja kaji selidik ini. Lumrahlah, bukan semua orang mampu terima kehadiran kita, masing-masing ada pandangan sendiri.

Ada lagi kawasan-kawasan petempatan lain yang kami pergi untuk mencari responden, antaranya di Desa Bakti, Sungai Kepong, Pekan Lanchang, Kg. Kenangan, Mempatih. Masing-masing kebanyakan penduduknya mengakui kredibiliti Dato' Saifuddin Abdullah sebagai pemimpin di daerah Temerloh, tetapi itulah.. Manusia bukannya sempurna sepanjang masa, setiap yang hebat pasti ada kekurangannya. Cukuplah saya katakan di sini, secara kesimpulannya, masyarakat hanya mahu suara mereka didengari, mereka mahu wakil yang mereka pilih untuk menjadi perantara mereka dengan pemerintah bersungguh-sungguh membantu mereka dan memimpin mereka ke arah menjalani kehidupan yang lebih baik dan lestari, ketelusan itu penting bagi mereka kerana itulah yang menjamin kesejahteraan, bukan material semata-mata. Lihat saja nanti apa yang bakal berlaku sepanjang 5 tahun ini apabila Temerloh sudah beralih kepimpinannya di bawah Ustaz Hj. Nasruddin Hassan Tantawi. Daripada ketiga-tiga bandar di dalam kawasan Temerloh itu, hanya Lanchang masih ditadbir oleh Kerajaan Perikatan.

Semoga apa yang diperoleh masyarakat adalah yang terbaik di bawah tanggungjawab pemimpin yang terbaik.. Setakat ni dulu karangan laporan bertema dari saya, terima kasih kerana sudi bulatkan mata membacanya yerr.. hahaha.. ok, Massalam.. :)

Best Quotes of the Day,
"Sebuah rumah itu, jika atapnya yang bocor, baiki dahulu.. jika masih bocor, tukarlah sahaja atapnya, bukan dirobohkan semuanya.."

PhotoPhoto

sebelum berangkat ke Temerloh.. Berjanggut jugak menunggu dari pukul 9.00 pagi, pukul 12.30 baru berangkat.. Tapi memang best pengalaman ni.. Kenalkan member baru, Kiew..


Tengok peta untuk elak sesat.. Macam treasure hunt pulak kan..

Masa ni kat Lebuh Raya Pantai Timur, Gambar kiri atas dan bawah masa ada lori terkandas tengah jalan sebab enjin berasap, memang sesak sikit masa ni


                                                                            Berehat kejap masa kat Surau Pekan Lanchang..  
                                                                          Agak letih masa ni,  nyenyak saya tidur ..
                                                                           Muka jangan cakapla, saya cantik sikit dari zombie.. 
                                                                                 Hahahaha...Apapun memang best sangat!!
Tiga serangkai.. Nampak je serius, time gila memang gila laaa... 

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads