Khamis, 1 Ogos 2013

06 di mentakab - Google Blog Search

06 di mentakab - Google Blog Search


ytm yb tengku zulpuri adun <b>mentakab</b> melawat paip - Wartawan <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2013 12:26 AM PDT


Masaalah air di Pahang ni bukan sesuatu yang baru. Malah aku telah menulis dalam Suara Keadilan berhubung dengan masaalah yang dihadapi baik dari Kuantan, sampailah ke penghujung hulu di pedalaman Felda Kemayan. dan paling dekat dengan Luala Lumpur iaitu Lanchang.

Semuanya menyatakan bahawa PAIP Pihak berkuasa air Pahang walau telah diswastakan, namun kualiti air amat teruk. Ketika aku berusia 7 tahun disekitar tahun 70an, sesedar aku ketika sekolah rendah di Pulau Pinang, ramai murid yang dahaga setelah bermain bolasepak minum air paip kerana yakin bahawa Pulau Pinang ketika tahun 70an sudah mempunyai bekalan air paip yang cukup bersih dan membuktikan bahawa air boleh diminum terus.

Namun jika anda ke Pahang sekarang ini, anda patut menadah air dahulu di dalam gelas sebelum anda berani meminumnnya. .......sebagai buktinya , anda boleh melihat permasalahan ini dimana kawasan dan tempat pemprosesan air nampak begitu ketinggalan .

Orang Pahang pula , sudah menerima hakikat jika berlakunya ketiadaan air hampir setiap bulan selama beberapa hari adalah sebagai perkara biasa. Ini menurut mereka , rakyat Pahang sudah menerima hakikat dan setiap rumah sudah bersedia dengan tangki air simpanan untuk anak cucu mandi ,cucian dan kegunaan harian. Malahan dalam musin kenduri kendara, mereka paling risau kalau-kalau pengantin tak dapat mandi wajib akibat ketiadaan air.

Apabila aku ajukan kepada Pak Jabit , seorang pelakon dan juga seorang aktivis yang seringkali mengkritik PKR bahagian beliau , iaitu Temerloh, beliau menyatakan bahawa PKR tidak peduli semua itu, malahan menyatakan bahawa Melayu ini cerdik sikit dari orang asal...Ya ka Pak Jabit? Melayu cerdik sikit dari orang asal? Beliau menyatakan bahawa orang Pahang ini suka bercakap di kedai kopi dan kuat mengeluh , tetapi takut untuk nak menyuarakan apa yang terpendam. "Tak ada air pun tak apa lah...nak buat macamana. Kita dah adukan ke YB. YB Amano...."

Terfikir aku, patut la payah sangat nak menang, rupanya Umno ini di Pahang macam tokong....kah..kah..kah
PKR bagaimana pula?? masih wujud atau tidak???? Elok cari lain la.....

 IMG_7938.JPGIMG_7934.JPG

Nor Azida bt Abd Rahman , penolong pengurus PAIP daerah Temerloh .Terima kasih diatas keperihatinan melawat dan air adalah asas bagi benda hidup, terutamnya manusia.

Encik Basir penolong operasi daerah Temerloh .

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=9a4a476b83&view=att&th=140147ea365fe20e&attid=0.1&disp=inline&realattid=b1cb9879c4e6ea71_0.1&safe=1&zw&saduie=AG9B_P_lUGaWGohfqK_SO2cbj-oP&sadet=1374995439612&sads=qdtfj_Jdp2tiLiU0-KMAsQ0SkoY&sadssc=1

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads